E-ticarette İşletme Giderleri Nelerdir? E-ticaret Şirketlerinin Hazırlıklı Olması Gereken Giderler

Ferad Osman Sali
Güncellenme Tarihi: 07.02.2024
E-ticarette İşletme Giderleri Nelerdir? E-ticaret Şirketlerinin Hazırlıklı Olması Gereken Giderler

E-ticaret sitesi kuranların ya da kurmak isteyenlerin aynı zamanda hazırlık olması gereken bir takım işletme giderleri bulunur. Bu işletme giderleri için hazırlıklı olmamanız, şirketinizin zarar etmesine ve beklenmedik nedenlerden dolayı para kaybetmenize neden olabilir. Birçok farklı alanda işletme giderleri bulunduğu için, tek bir alana odaklanmamak ve farklı açılardan da işletmenizi bu masraflara hazır etmeniz gerekir.

E-ticaret sitesi kuranların dikkat etmesi ve hazırlıklı olması gereken işletme giderlerini de bu rehberimizde ele alacağız. 

E-ticarette İşletme Giderleri 

E-ticarette işletme giderleri, çeşitli unsurları içerir ve bir e-ticaret şirketinin sürdürülebilir ve karlı bir şekilde faaliyet göstermesi için dikkate alınması gereken önemli faktörlerdir. İşletme giderleri, genel olarak şirketin günlük operasyonlarını sürdürmek, ürün ve hizmetleri pazarlamak, müşteri hizmetlerini sağlamak ve genel büyüme için harcanan maliyetleri içerir. 

IdeaSoft E-ticaret Altyapısını Ücretsiz Deneyin, Maliyetleri Düşürün

  1. Web site altyapısı ve hosting (sunucu) masrafları

Öncelikli olarak web sitenizin altyapısı ve hosting masraflarını ele almak gerekiyor. Sitenizin düzenli bakımlarının yapılması, e-ticaret altyapı paket ücretleri, sunucunuzun kiralama bedelleri gibi masraflar, öncelikli giderleriniz arasında yer alacaktır. Web sitenizin düzgün çalışabilmesi için altyapısını iyi seçmeli ve düzenli bakım çalışmalarıyla sisteminizi en iyi durumda tutmanız gerekir. Eğer sıfırdan bir e-ticaret sitesi kuruyorsanız bu noktada, site tasarım maliyetleri, e-ticaret paketleri gibi maliyetleri de giderleriniz arasına dahil etmeniz gerekiyor. Hazır e-ticaret paketleri, size birçok konuda avantaj sunduğu için maliyetlerinizin düşmesine de yardımcı olur.

İlgili rehber: Bir e-ticaret altyapı paketi seçerken nelere dikkat etmelisiniz?

Domain (Alan Adı) Ücretleri:

E-ticaret web sitesinin adını belirleyen domain ücretleri yıllık olarak ödenir. İşletmenin tercih ettiği domain uzantısına ve popülerliğine göre fiyatlar değişebilir.

Hosting (Sunucu) Ücretleri:

Web sitesinin barındırıldığı sunucunun maliyetini içerir. Paylaşımlı hosting, sanal özel sunucu (VPS), özel sunucu veya bulut tabanlı hosting seçenekleri bulunabilir. Her biri farklı fiyat ve performans özelliklerine sahiptir.

İlgili Rehber: E-Ticarette Sunucu Kiralama İle İlgili Tüm Bilmeniz Gerekenler

SSL Sertifikası Maliyetleri:

Güvenli ve şifreli bir bağlantı sağlamak için kullanılan SSL sertifikası, web sitenizin güvenliği açısından önemlidir. SSL sertifikası, genellikle yıllık olarak satın alınır.

İlgili Rehber: SSL nedir ve e-ticaret firmaları için neden önemlidir?

Web Sitesi Geliştirme ve Tasarım Maliyetleri:

Web sitesinin başlangıç ​​ve geliştirme aşamasında ortaya çıkan tasarım ve geliştirme maliyetleri bu kategoride yer alır. Özellikle özel ve karmaşık bir tasarım isteniyorsa bu maliyetler artabilir.

E-ticaret Platformu veya CMS (Content Management System) Ücretleri:

İşletmenin ihtiyaçlarına uygun bir e-ticaret platformu veya CMS seçmek, genellikle aylık veya yıllık lisans ücretlerini içerir. Bazı açık kaynaklı CMS'ler ücretsiz olabilir ancak özel özelliklere ve destek hizmetlerine ek ücretler uygulanabilir.

İlgili Rehber: CMS-İçerik Yönetim Sistemi Nedir?

Veritabanı Yönetimi ve Depolama Ücretleri:

Web sitesindeki verilerin depolanması, yönetilmesi ve yedeklenmesi için kullanılan veritabanı hizmetleri, genellikle bir maliyetle birlikte gelir. Veri depolama miktarına ve kullanılan veritabanı türüne bağlı olarak fiyatlar değişebilir.

Güvenlik Yazılımları ve Hizmetleri:

Web sitesinin güvenliği için kullanılan yazılımlar, güvenlik duvarları ve diğer güvenlik hizmetleri, ek maliyetlere neden olabilir. Bu, web sitesinin müşteri bilgilerini ve işletme verilerini koruma açısından önemlidir.

Performans ve Hız İyileştirme Hizmetleri:

Web sitesinin hızını artırmak ve performansını optimize etmek için kullanılan ek hizmetler, genellikle ek maliyetler içerebilir.

IdeaSoft E-ticaret Altyapısını Ücretsiz Deneyin

  1. İzinler ve lisanslar

Bazı sektörlerde özel izinlerin ve lisansların alınması gerekmektedir. Yasal olarak online satış yapabilmek için bu izinlerin alınması gerekebilir. Özellikle sağlıkla ilgili ürünlerde bu izinlerin alınması ya da satılacak ürünlerin gerekli koşulları sağlıyor olması gerekir. Bunun yanı sıra şirket kurulumlarında gereken belgeler, lisanslar ve izinler de gider kalemlerinizin arasında yer alacağı için hazırlıklı olmanız gereken masraflar arasında yer alır.

E-ticaret işletmeleri için izinler ve lisanslar, yasal düzenlemelere uyum sağlamak, güvenilirliklerini artırmak ve ticari faaliyetlerini yürütebilmek adına önemli maliyet unsurlarıdır. İşte e-ticarette izinler ve lisanslara ilişkin potansiyel giderler:

İşletme Lisansı:

E-ticaret işletmeleri genellikle faaliyet gösterdikleri bölgede iş yapabilmek için bir işletme lisansına ihtiyaç duyarlar. İşletme lisansları genellikle yerel belediyeler veya ticaret odalarından alınır ve belirli bir süreyle geçerlidir.

Satış Vergisi Lisansı:

E-ticaret işletmeleri, müşterilere ürün veya hizmet sattıkları bölgelerde satış vergisi ödemekle yükümlüdür. Bu nedenle, satış vergisi lisansı almak ve vergi ödemek için gerekli izinleri almak önemlidir.

Güvenlik ve Veri Koruma Uygunluğu:

Müşteri bilgilerinin korunması ve işletmenin veri koruma standartlarına uyması için gerekli olan sertifikalara ve izinlere yönelik maliyetler söz konusu olabilir. Özellikle online ödemelerde PCI DSS uyumluluğu gibi standartlar önemlidir.

Tescil ve Marka Hakları:

İşletmenin logosu, adı veya diğer ticari markaları için tescil ve marka hakları almak, rekabeti önlemek ve marka güvenilirliğini artırmak için önemlidir. Bu süreç, belirli bir maliyetle birlikte gelir.

İlgili Rehber: Marka Tescili Nedir? Nasıl Yapılır? E-Ticaret Siteleri İçin Neden Önemlidir?

Elektronik Ticaret İzinleri:

Bazı bölgelerde, e-ticaret işletmelerinin belirli izinlere sahip olması gerekebilir. Özellikle gıda, sağlık, ilaç gibi özel sektörlere yönelik e-ticaret faaliyetleri için ek izinler gerekebilir.

İnternet Satışları İçin Lisanslar:

Bazı yerlerde, internet üzerinden satış yapabilmek için özel lisanslara sahip olmak gerekebilir. Bu lisanslar, özellikle belli ürün veya hizmet kategorileri için geçerlidir.

Ticaret İlişkisi Lisansları:

Tedarikçi ve iş ortaklarıyla olan ticaret ilişkilerini düzenlemek ve yasal olarak korunmak için alınan lisanslar ve izinler bu kapsamda değerlendirilebilir.

  1. Şirket kurma masrafları

Online olarak satış yapabilmek için şirket sahibi olmanız da gerekmektedir. Bu noktada da şirket giderleri arasında bu ücretleri de koymanız gerekecektir. Online satış için şahıs firması ya da limited şirketi kurabilirsiniz. Bu iki şirket modelinin de kendine has masrafları bulunduğu için seçiminize ve ihtiyacınıza göre masraflarınız da değişiklik gösterecektir. E-ticaret işletmesi kurarken, şirketin yasal bir varlık olarak faaliyet göstermesi için gerekli olan şirket kurma masrafları bulunmaktadır. Bu masraflar, işletmenin türüne, yerel düzenlemelere ve seçilen hukuki yapıya bağlı olarak değişiklik gösterebilir. Şirket kurma aşamasında ortaya çıkabilecek masraflar:

  • Ticaret Sicili Kaydı ve Kuruluş Ücretleri:
  • Noter Masrafları
  • Vergi Kimlik Numarası Alma Ücretleri
  • Şirket Tescil Belgesi Ücretleri
  • Şirket Anlaşması veya Esas Sözleşme Hazırlama Ücretleri
  • Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi Verme Ücretleri
  • Şirket Muhasebe ve Finansal Yönetim Hizmetler

İlgili rehber: Şahıs Şirketi Nasıl Kurulur ve Açılır | Gerekli Belgeler

İlgili rehber: Limited (LTD) şirket nasıl kurulur ve maliyetleri nelerdir?

  1. Ofis araç ve gereçleri

İşletmenizdeki önemli gider kalemlerinden biri de ofis araç ve gereçleri olacaktır. Masa, sandalye, bilgisayar, yazıcı, kırtasiye ürünleri, çay kahve makineleri gibi araç gereçlerin yanı sıra en küçük detayları da hesaba katmanız gerekir. Küçük ve önemsiz görünen ofis araç gereçlerinin maliyetleri genellikle hesaba katılmadığı için tahmin edilenden fazla masrafın çıkmasına neden olur. Bu sebeple de ofisiniz için gerekli olan tüm ürünleri hesaba katarak, maliyetlerinizi bu şekilde hesaplamanız gerekir.

  1. Kargo maliyetleri

E-ticaret sitenizi kurduktan sonra, ürünlerinizi gönderirken kargo maliyetlerini de göz önünde bulundurmanız gerekir. İşletme giderleri arasında önemli yere sahip olan kargo maliyetleri, işinizin karlılığını etkiler. Kargo maliyetlerinizin yüksek olması, müşterilerinizin bu maliyetleri karşılamak istememesine neden olabilir. Ücretsiz kargo hizmetleri sunuyor olmanız durumunda da yüksek kargo maliyetleri karlılığınızı azaltabilir. Bu sebeple de iyi anlaşmalar yapmanız ve bu maliyetleri iyi bir şekilde hesaplayarak, kargo giderlerinizi mümkün olduğunca düşürmeniz gerekir. Buna ek olarak ürün tedarik süreçlerindeki kargo masraflarını da hesaba katmanız gerekir. Tedarikçi firmalardan ürün alırken, kargo giderlerini ödemeniz gerekir. Bu maliyetleri de gider kalemleriniz arasına almalısınız.

İlgili Rehber: E Ticaret Kargo Ücretleri 2024

  1. Depo maliyetleri

Online satış yaparken, ürünlerinizi stoklayabilmek için bir depoya ihtiyacınız olacak. Ofisiniz içerisinde bu ürünleri stoklayamıyorsanız, bir depo kiralamanız gerekir. Bu deponun kira masraflarının yanı sıra depo yönetim ve depo çalışanlarının ücretleri gibi detaylarda işletme giderleri arasında yer alcaktır. Depo masraflarınızı ve depo yönetim araçlarının giderlerini de hesaba katmanız bu noktada oldukça önemli.

İlgili Rehber: E-Ticarette Stok Maliyeti Nasıl Düşürülür?

  1. Pazarlama ve reklam giderleri

E-ticarette pazarlama ve reklam giderleri, bir işletmenin ürün veya hizmetlerini tanıtmak, müşteri çekmek ve satışları artırmak amacıyla harcadığı maliyetleri içerir. Pazarlama ve reklam, e-ticaret işletmelerinin rekabet avantajı elde etmeleri ve müşteri tabanlarını genişletmeleri için kritik öneme sahiptir. E-ticarette ortaya çıkabilecek pazarlama ve reklam giderlerinin bazı örnekleri:

Dijital Reklamlar:

Google Ads, Facebook Ads, Instagram Ads, Twitter Ads gibi dijital reklam platformlarında reklam kampanyaları düzenlemek için ödenen ücretler.

Sosyal Medya Pazarlaması:

Sosyal medya platformlarında organik ve sponsorlu içeriklerle marka bilinirliğini artırmak ve müşteri çekmek amacıyla yapılan harcamalar.

İlgili rehber: Sosyal medya pazarlamanın 5 temel elementi

E-posta Pazarlama:

E-posta pazarlama kampanyalarının hazırlanması, e-posta platformlarının kullanımı için ödenen ücretler ve müşterilere özel teklifler sunmak amacıyla yapılan masraflar.

İçerik Pazarlaması:

Blog yazıları, video içerikleri, infografikler gibi çeşitli içeriklerin oluşturulması ve bu içeriklerin pazarlanması için yapılan harcamalar.

Influencer Pazarlaması:

Sosyal medya veya blog platformlarında etkili kişiliklerle işbirliği yaparak ürün veya hizmetin tanıtımını yapmak için yapılan anlaşmalara ödenen ücretler.

SEO (Arama Motoru Optimizasyonu):

Web sitesinin arama motorlarındaki sıralamasını artırmak için yapılan SEO çalışmaları için ödenen ücretler.

İlgili Rehber: SEO Nedir? Temel Özellikleri Nelerdir?

Sponsorluk ve Etkinlik Katılımı:

Endüstri etkinliklerine katılım, sponsorluklar ve fuarlarda yer alma gibi pazarlama etkinlikleri için harcanan maliyetler.

Çevrimiçi İndirim ve Kampanyalar:

Müşterilere yönelik çevrimiçi indirimler, özel kampanyalar ve satış etkinlikleri için yapılan harcamalar.

  1. Vergiler

İşletme giderleri arasında mutlaka üzerinde durmanız gereken konulardan biri de vergiler. E-ticaret şirketi olarak yaptığınız satışlar sonrasında ödemeniz gereken vergilerin yanı sıra, gelir vergisi ya da spotaj gibi başka vergiler de bulunmaktadır. Vergi ödemelerinin yapılmaması, yasal sorunlara neden olacağı için, düzenli olarak vergi ödemelerinizi takip etmeniz ve ödemeniz gerekir. Bu durumda da nakit akışında vergi ödemelerini de çıkartmanız gerekir.

İlgili rehber: E-ticaret şirketleri hangi vergileri ödemekle yükümlüler?

Kendi e-ticaret sitesini kurmak isteyenler IdeaSoft e-ticaret altyapı paketlerini inceleyerek, hemen kendi işletmelerini açabilirler. 15 günlük demo talebinde bulunduğunuzda ise hizmetlerimizi deneme şansı da bulabilirsiniz.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.
Ferad Osman Sali
Ferad Osman Sali

E-ticaret Danışmanı

Ferad Osman Sali, E-ticaret, SEO stratejileri ve dijital pazarlama konularında uzmanlaşmış deneyimli bir profesyoneldir. İstanbul Üniversitesi mezunu olan Sali, 12 yıldır SEO ve dijital pazarlama, 8 yıldır da e-ticaret alanlarında çalışmakta... Yazar hakkında detaylı bilgi
E-ticarete başlayın

Popüler Videolar

video1 Cevapsız Sorular
video2 E-ticaretle Büyüyenler - Nilmum.com.tr
video5 Etkileyici Marka İsmi Bulmak
video4 İnternet'te Ne Satılır?
video3 Instagram'da Satış
video3 E-ticaretle Büyüyenler