E-ticarette stok maliyeti nasıl düşürülür?

9 Temmuz 2019
Sinan Oypan

Stok maliyeti, e-ticaret firmalarının gider kalemlerinden biri olduğu için düzenli olarak kontrol edilmeli ve kayıt altında tutulmalıdır. Stok maliyeti artmaya başladığında şirketin karlılığı da zarar görebilir hatta kimi zaman kontrol altına alınmayan maliyetler, şirketin zarar etmesine dahi neden olabilir.

Stok maliyeti yüksek olduğu durumlarda, bazı işlemlerin kontrol edilmediği ve doğru yapılmadığı düşünebilir. Bu durumda da bu maliyetleri düşürmek için bazı önlemler almak gerekir. Bunun haricinde, yüksek maliyetler ortaya çıkmadan da stok maliyeti kontrolünü yapabilmek için de bu çalışmaları yapmanız, genel maliyetlerinizi de düşürerek, şirket karını artırmanıza yardımcı olabilir.

İlgili rehber: Stok değerlemede LIFO ve FIFO ayrımını nasıl yapmalıyız?

Stok maliyeti hangi kriterlerle ölçülüyor?

Stok maliyetini ortaya çıkaran bazı faktörler bulunuyor. Bu faktörleri de şöyle sıralayabiliriz:

  • Satın alma ücreti
  • Vergiler
  • Çalışanların ücretleri
  • Ürün değerinin azalması
  • Garanti süresi
  • Güvenlik
  • Kargo ve nakliye masrafları

E-ticarette stok maliyetleri nasıl düşürülür?

Az satılan ürünlerde düşük stok limitleri belirleyin

Öncelikle e-ticaret siteniz üzerinde hangi ürünlerin daha çok veya daha az satıldığını analiz etmeniz gerekiyor. Stoğunuzda yer alan her ürün kaleminin size bir maliyeti vardır ve siteniz üzerinde çok satılmayan ürünlerde gereğinden fazla sayıda stok tutmanız, stok maliyetinin artmasına neden olacaktır. Hızlı bir şekilde bu stokları tüketmeniz gerekir. Bu tür durumlarda da daha az satılan ürünlerde stok yenileme alt limitini düşük tutmanız ve ihtiyaçtan fazla stok tutmamanız gerekir.

Ürün stokta durdukça değerini de kaybetmeye başlayacağı ve eskiyeceği için ürünlerin atın alınma oranlarına göre stoklarınızı yenilemeniz ve yeterli miktarda stok bulundurmanız gerekir.

Çok satan ürünlerde yüksek miktarda ürün tedarik etmeye çalışın

Toplu olarak mal alımlarında, alınan ürün adedi artıkça, tedarikçinin belirleyeceği fiyat da düşüş gösterebilir. Bu durumda da yüksek miktarda ürün alımı yapmak, genel olarak ürün başına ödediğiniz ücreti düşüreceği için maliyetlerinizde düşmeye başlayacaktır.

Stok maliyeti hesaplarken tabii ki her üründe bunu yapmak mümkün olmayabilir; bu sebeple de siteniz üzerinde çok satan ürünleri belirleyerek, bunların belli bir süre içerisinde (örneğin, 1 ay, 3 ay vb.) ne kadar satıldığını analiz ederek, siparişlerinizi bu duruma göre oluşturun.

İlgili rehber: Stok kodu (SKU) nedir ve e-ticaret firmalarının bilmesi gerekenler

Tekrar sipariş verme aralığınızı iyi belirleyin

Stok maliyeti üzerine çalışırken dikkat etmeniz gereken konulardan bir diğeri de tekrar ürün sipariş verme aralığınızı iyi belirlemektir. İhtiyaç olmayan durumlarda yeni ürün siparişi vermek de maliyetlerinizi ciddi şekilde artıracaktır. Bu sebeple de siteniz üzerinde satılan ürünleri iyi bir şekilde analiz etmeniz ve sonrasında da hangi ürünlerin ne sıklıkta satıldığını araştırmanız gerekir.

Bu çalışmalara ek olarak, her bir ürün grubu için stok alt limiti belirlemeniz de yeni ürün sipariş verme aralığınızı iyi yönetmenizi sağlayacaktır. Stoktaki ürünler bu alt limite ulaştığında ürün siparişi vermeniz, daha kontrollü bir şekilde bu maliyetleri yönetmenize yardımcı olur.

Deponuzu düzenli tutun

Raf düzeni de stok maliyeti için önemli bir konudur. Ürünleri raflarda düzenlerken, mümkün olan en iyi optimizasyonu sağlamanız, daha az alanda daha verimli bir raf alanınızın olmasını sağlar. Raf düzeni yapılmadığında ihtiyaç duyulan depo alanından fazlası kullanılmaya başlanabilir ve bu da doğal olarak masrafların artmasına neden olur. Raf düzeninizi yaparak, hem maliyetlerinizi düşürebilir hem de çalışanların daha hızlı bir şekilde ürünleri paketleyerek kargolamasını sağlarsınız.

İlgili rehber: Yeni başlayanların e-ticarette stok yönetiminde dikkat etmesi gerekenler

Ölü stoktan kurtulmaya çalışın

Stoğunuzda bulunan ancak artık satılmayan ürünleri de deponuzdan çıkartmanız gerekir. Bu ürünler belli bir raf alanı kaplar ve artık bu ürünler eskimeye de başladıkları için size zarar olarak dönmeye başlar. Stok maliyeti düşürmek için bu ölü stoktan da hızlı bir şekilde kurtulmanız gerekir. Bu ürünlerden kurtulmak için birkaç farklı alternatiften yararlanabilirsiniz.

  • Bundle (paket) olarak ürünleri satın: Bu ürünleri bundle haline getirerek, satmaya çalışabilir ve mümkün olan en az zararlar bu ürünleri elinizden çıkartabilirsiniz.
  • İade edin: Eğer tedarikçinizin iade koşullarına uyuyorsa bu ürünleri iade etmeyi de düşünebilirsiniz. Ancak bu ihtimal bir hayli düşük olabilir veya tedarikçi firma bu ürünlerin iadesinden dolayı sizden bir ücret talep edebilir.
  • Bağışlayın: Bir diğer yöntem ise gelir amacı gütmeyen hayır kuruluşları, okullar ve benzeri yerlere bu ürünleri bağışlayabilirsiniz. Gelirinizin yüzde 5 ile 10’unu geçmeme koşuluyla bu ürünlerin bağışını yapmanız durumunda vergi muafiyetinden yararlanabilirsiniz.

İlgili rehber: Stokları eritirken nasıl kar edebilirsiniz?

Talep olduğunda ürün tedariği yapın

Bazı ürünlerin tedarik süreci oldukça hızlı yapılabilmekte. Tedarikçi firmayla aynı bölgede yer almanız ve ürünü hızlı bir şekilde tedarik etme koşuluyla, ürüne bir talep olduğu zaman bu ürünlerin siparişini verebilirsiniz. Tabii ki günümüz e-ticaret sektöründeki rekabeti göz önünde bulundurmanız ve tüketicilerin hızlı bir şekilde ürünün ellerine ulaşmasını istediklerini de unutmamanız gerekiyor.

Bu sebeple de stok maliyeti düşürmek için böyle bir yol izlerken, tüketicilere en hızlı bir şekilde ürünleri nasıl gönderebileceğinizi de planlamanız gerekir.

Stoğun bir bölümünü tedarikçide tutun

Tedarikçi firma ile anlaşırken, stoğunuzun belli bir bölümünü tedarikçi firmanın deposunda tutup tutamayacağınızı da sorabilirsiniz. Böyleli bir imkanınız bulunuyorsa, ihtiyaç duyduğunuz depo alanı azalacağı için stok maliyeti de düşmeye başlayacaktır. Her tedarikçi firma böyle bir imkan sağlamayabilir; bu sebeple de öncelikle bunu sormanız gerekir. Tabii ki böyle bir uygulama yapıyorsanız, stok alt limitlerinize ulaştıkça kendi deponuza da bu ürünleri çekmeniz gerekecektir. Bu da kontrol etmeniz gereken ayırı bir unsur olarak karşınıza çıkacaktır.

Sattığınız ürünleri gözden geçirin

Tipik bir e-ticaret şirketinde, ürünlerin yüzde 20’si, şirket gelirlerinin yüzde 80’nini oluşturur. Bu durumda da sitenin stoğunda bulunan ürünlerin büyük bir bölümü, fazla bir gelir yaratmamaktadır. Sitenizde sattığınız ürünleri iyi bir şekilde analiz etmeniz bu açıdan oldukça önemlidir. Size, elle tutulur bir gelir getirmeyen ve sizi zarara sokan ürünleri belirleyerek, bu ürünlerin satışını durdurmayı ya da bu ürünler için yeni stok çekmemeyi de düşünebilirsiniz.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Reklam hazırlama sürecinde plan ve strateji oluşturma
Reklam hazırlama süreci oldukça ciddi bir planlama ve strateji gerektirdiği için, bu süreci en iyi şekilde yönetmek için bir planınızın olması gerekir. Reklam ile ilgili sürece dahil olan kişilerin bu plana uymaları ve belirlenen...
8 Ağustos 2019
Sinan Oypan
E-ticaret sitenizde blog içerikleri üretmeniz için 6 önemli sebep
Blog içerikleri üretmek e-ticaret firmaları için birçok önemli bir görevi üstlenmekte. Ancak birçok firma içerik pazarlama çalışmaları yapmak yerine farklı pazarlama kanallarına yöneliyor. Günümüzde kullanıcıların blog...
12 Haziran 2018
Sinan Oypan
Yeni bir iş kurmak isteyenlere öneriler
Yaşanan ekonomik sıkıntılar, ek iş olarak iş kurmak isteyenler veya maaşlı çalışmak istemeyen bireyler kendi işini kurma yolunu seçiyor. Günümüzde girişimcilerin sayısının artması, teknoloji ve interneti iyi kullanmanın...
3 Ağustos 2016
Savaş Çetinkaya
E-ticaret firmaları için Twitter kullanımı ipuçları
Twitter kullanımı, günümüzde e-ticaret firmaları için halen önemli sosyal medya pazarlama çalışmalarından biri. Özellikle Instagram öncesinde oldukça popüler olan; ancak sonrasında popülerliği biraz azalmış olan bir platform...
17 Haziran 2019
Sinan Oypan
Akılda kalıcı bir paket açma deneyimi sunmak için neler yapmalısınız?
İnternet üzerinden yapılan alışverişlerde tüketicilerin merakla beklediği durumlardan biri de satın aldıkları ürünün paketini açmaktır. Paket açma deneyimi, müşterilerin bekledikleri ürünlere ulaşmalarını sağlamanın yanı...
24 Kasım 2017
Sinan Oypan
Kıyafet satan siteler için Pinterest neden önemli?
Sosyal medya pazarlama söz konusu olduğunda Pinterest, kıyafet satan siteler için aslında oldukça etkili platformlardan biri. Türkiye’de de belli bir kullanıcı tabanının olması ve Pinterest’in de Türkçe dil desteğinin...
19 Nisan 2019
Sinan Oypan
Mobil reklam ve pazarlamada en çok yapılan hatalar
Dijital pazarlama çalışmaları artık mobilde de önemli bir rol oynuyor ve e-ticaret firmaları mobil kullanıcılarına ulaşmak için mobil reklam ve pazarlama çalışmaları da yapıyorlar. Tabii ki mobilde pazarlama çalışmaları...
10 Temmuz 2016
Sinan Oypan
Sosyal medyada kaliteli bir müşteri destek hizmeti nasıl verilir?
Sosyal mecralar, müşteri destek hizmeti vermek için oldukça etkili alanlardır. Tüketicilerle, hızlı bir şekilde iletişim kurabilme, onlardan geri bildirimler alabilme ve onların yaşadıkları sorunları görebilmek için, bu...
18 Ekim 2016
Sinan Oypan
Şirketlerin Instagram yönetiminde sıkça yaptıkları hatalar
Şu an en hızlı büyüyen ve kullanıcılara arasında en popüler olan sosyal mecra şüphesiz Instagram. Instagram’da yer almak ve tüketicilere bu kanal üzerinden ulaşmak markalar için de bir hayli önemli. Bu sebeple de birçok firma bu...
20 Haziran 2017
Sinan Oypan
E-posta pazarlamada başlık kullanımlarında dikkat edilmesi gerekenler
E-posta pazarlamada başlık kullanımları bir mailing çalışmasının başarısını etkileyen en önemli faktörlerindendir. Bu yazımızda e-posta pazarlamada başlık kullanımları ile ilgili dikkat edilmesi gerekenleri ele...
31 Ağustos 2017
Sinan Oypan
3D Güvenlik nedir ve neden önemlidir?
3D Güvenlik, e-ticaret firmalarının uzun bir süredir kullandığı ve internetten alışverişleri kullanıcılar için daha güvenli bir hale getiren 2 aşamalı doğrulama gerektiren bir koruma sistemidir. 3D Güvenlik ile kullanıcıların...
20 Temmuz 2019
Sinan Oypan
E-ticaret sitelerinin cayma hakkı konusunda bilmeleri gerekenler
İnternet üzerinden yapılan alışverişlerin yaygınlaşmasıyla beraber tüketiciler de yasal hakları konusunda daha bilgili bir hale gelmeye başladı. Satıcı firmayı koruyan yasal hakların olduğu kadar tüketiciyi koruyan bir takım...
28 Nisan 2017
Sinan Oypan