E-ticarette stok maliyeti nasıl düşürülür?

9 Temmuz 2019
Sinan Oypan
E-ticarette stok maliyeti nasıl düşürülür?

Stok maliyeti, e-ticaret firmalarının gider kalemlerinden biri olduğu için düzenli olarak kontrol edilmeli ve kayıt altında tutulmalıdır. Stok maliyeti artmaya başladığında şirketin karlılığı da zarar görebilir hatta kimi zaman kontrol altına alınmayan maliyetler, şirketin zarar etmesine dahi neden olabilir.

Stok maliyeti yüksek olduğu durumlarda, bazı işlemlerin kontrol edilmediği ve doğru yapılmadığı düşünebilir. Bu durumda da bu maliyetleri düşürmek için bazı önlemler almak gerekir. Bunun haricinde, yüksek maliyetler ortaya çıkmadan da stok maliyeti kontrolünü yapabilmek için de bu çalışmaları yapmanız, genel maliyetlerinizi de düşürerek, şirket karını artırmanıza yardımcı olabilir.

İlgili rehber: Stok değerlemede LIFO ve FIFO ayrımını nasıl yapmalıyız?

Stok maliyeti hangi kriterlerle ölçülüyor?

Stok maliyetini ortaya çıkaran bazı faktörler bulunuyor. Bu faktörleri de şöyle sıralayabiliriz:

  • Satın alma ücreti
  • Vergiler
  • Çalışanların ücretleri
  • Ürün değerinin azalması
  • Garanti süresi
  • Güvenlik
  • Kargo ve nakliye masrafları

E-ticarette stok maliyetleri nasıl düşürülür?

Az satılan ürünlerde düşük stok limitleri belirleyin

Öncelikle e-ticaret siteniz üzerinde hangi ürünlerin daha çok veya daha az satıldığını analiz etmeniz gerekiyor. Stoğunuzda yer alan her ürün kaleminin size bir maliyeti vardır ve siteniz üzerinde çok satılmayan ürünlerde gereğinden fazla sayıda stok tutmanız, stok maliyetinin artmasına neden olacaktır. Hızlı bir şekilde bu stokları tüketmeniz gerekir. Bu tür durumlarda da daha az satılan ürünlerde stok yenileme alt limitini düşük tutmanız ve ihtiyaçtan fazla stok tutmamanız gerekir.

Ürün stokta durdukça değerini de kaybetmeye başlayacağı ve eskiyeceği için ürünlerin atın alınma oranlarına göre stoklarınızı yenilemeniz ve yeterli miktarda stok bulundurmanız gerekir.

Çok satan ürünlerde yüksek miktarda ürün tedarik etmeye çalışın

Toplu olarak mal alımlarında, alınan ürün adedi artıkça, tedarikçinin belirleyeceği fiyat da düşüş gösterebilir. Bu durumda da yüksek miktarda ürün alımı yapmak, genel olarak ürün başına ödediğiniz ücreti düşüreceği için maliyetlerinizde düşmeye başlayacaktır.

Stok maliyeti hesaplarken tabii ki her üründe bunu yapmak mümkün olmayabilir; bu sebeple de siteniz üzerinde çok satan ürünleri belirleyerek, bunların belli bir süre içerisinde (örneğin, 1 ay, 3 ay vb.) ne kadar satıldığını analiz ederek, siparişlerinizi bu duruma göre oluşturun.

İlgili rehber: Stok kodu (SKU) nedir ve e-ticaret firmalarının bilmesi gerekenler

Tekrar sipariş verme aralığınızı iyi belirleyin

Stok maliyeti üzerine çalışırken dikkat etmeniz gereken konulardan bir diğeri de tekrar ürün sipariş verme aralığınızı iyi belirlemektir. İhtiyaç olmayan durumlarda yeni ürün siparişi vermek de maliyetlerinizi ciddi şekilde artıracaktır. Bu sebeple de siteniz üzerinde satılan ürünleri iyi bir şekilde analiz etmeniz ve sonrasında da hangi ürünlerin ne sıklıkta satıldığını araştırmanız gerekir.

Bu çalışmalara ek olarak, her bir ürün grubu için stok alt limiti belirlemeniz de yeni ürün sipariş verme aralığınızı iyi yönetmenizi sağlayacaktır. Stoktaki ürünler bu alt limite ulaştığında ürün siparişi vermeniz, daha kontrollü bir şekilde bu maliyetleri yönetmenize yardımcı olur.

Deponuzu düzenli tutun

Raf düzeni de stok maliyeti için önemli bir konudur. Ürünleri raflarda düzenlerken, mümkün olan en iyi optimizasyonu sağlamanız, daha az alanda daha verimli bir raf alanınızın olmasını sağlar. Raf düzeni yapılmadığında ihtiyaç duyulan depo alanından fazlası kullanılmaya başlanabilir ve bu da doğal olarak masrafların artmasına neden olur. Raf düzeninizi yaparak, hem maliyetlerinizi düşürebilir hem de çalışanların daha hızlı bir şekilde ürünleri paketleyerek kargolamasını sağlarsınız.

İlgili rehber: Yeni başlayanların e-ticarette stok yönetiminde dikkat etmesi gerekenler

Ölü stoktan kurtulmaya çalışın

Stoğunuzda bulunan ancak artık satılmayan ürünleri de deponuzdan çıkartmanız gerekir. Bu ürünler belli bir raf alanı kaplar ve artık bu ürünler eskimeye de başladıkları için size zarar olarak dönmeye başlar. Stok maliyeti düşürmek için bu ölü stoktan da hızlı bir şekilde kurtulmanız gerekir. Bu ürünlerden kurtulmak için birkaç farklı alternatiften yararlanabilirsiniz.

  • Bundle (paket) olarak ürünleri satın: Bu ürünleri bundle haline getirerek, satmaya çalışabilir ve mümkün olan en az zararlar bu ürünleri elinizden çıkartabilirsiniz.
  • İade edin: Eğer tedarikçinizin iade koşullarına uyuyorsa bu ürünleri iade etmeyi de düşünebilirsiniz. Ancak bu ihtimal bir hayli düşük olabilir veya tedarikçi firma bu ürünlerin iadesinden dolayı sizden bir ücret talep edebilir.
  • Bağışlayın: Bir diğer yöntem ise gelir amacı gütmeyen hayır kuruluşları, okullar ve benzeri yerlere bu ürünleri bağışlayabilirsiniz. Gelirinizin yüzde 5 ile 10’unu geçmeme koşuluyla bu ürünlerin bağışını yapmanız durumunda vergi muafiyetinden yararlanabilirsiniz.

İlgili rehber: Stokları eritirken nasıl kar edebilirsiniz?

Talep olduğunda ürün tedariği yapın

Bazı ürünlerin tedarik süreci oldukça hızlı yapılabilmekte. Tedarikçi firmayla aynı bölgede yer almanız ve ürünü hızlı bir şekilde tedarik etme koşuluyla, ürüne bir talep olduğu zaman bu ürünlerin siparişini verebilirsiniz. Tabii ki günümüz e-ticaret sektöründeki rekabeti göz önünde bulundurmanız ve tüketicilerin hızlı bir şekilde ürünün ellerine ulaşmasını istediklerini de unutmamanız gerekiyor.

Bu sebeple de stok maliyeti düşürmek için böyle bir yol izlerken, tüketicilere en hızlı bir şekilde ürünleri nasıl gönderebileceğinizi de planlamanız gerekir.

Stoğun bir bölümünü tedarikçide tutun

Tedarikçi firma ile anlaşırken, stoğunuzun belli bir bölümünü tedarikçi firmanın deposunda tutup tutamayacağınızı da sorabilirsiniz. Böyleli bir imkanınız bulunuyorsa, ihtiyaç duyduğunuz depo alanı azalacağı için stok maliyeti de düşmeye başlayacaktır. Her tedarikçi firma böyle bir imkan sağlamayabilir; bu sebeple de öncelikle bunu sormanız gerekir. Tabii ki böyle bir uygulama yapıyorsanız, stok alt limitlerinize ulaştıkça kendi deponuza da bu ürünleri çekmeniz gerekecektir. Bu da kontrol etmeniz gereken ayırı bir unsur olarak karşınıza çıkacaktır.

Sattığınız ürünleri gözden geçirin

Tipik bir e-ticaret şirketinde, ürünlerin yüzde 20’si, şirket gelirlerinin yüzde 80’nini oluşturur. Bu durumda da sitenin stoğunda bulunan ürünlerin büyük bir bölümü, fazla bir gelir yaratmamaktadır. Sitenizde sattığınız ürünleri iyi bir şekilde analiz etmeniz bu açıdan oldukça önemlidir. Size, elle tutulur bir gelir getirmeyen ve sizi zarara sokan ürünleri belirleyerek, bu ürünlerin satışını durdurmayı ya da bu ürünler için yeni stok çekmemeyi de düşünebilirsiniz.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Markaların günlük olarak yaptığı Instagram hataları
Markaların günlük olarak yaptığı Instagram hataları
Instagram hataları, markaların bu mecra üzerinde elde ettikleri geri dönüşümlerin azalmasına neden oluyor. Markaların büyük bir bölümünün de günlük olarak yaptığı benzer Instagram hataları, markaların hem zaman hem de para...
21 Aralık 2018
Sinan Oypan
E-İhracat Faturası Nedir? E-İhracat Faturası Nasıl Düzenlenir?
E-İhracat Faturası Nedir? E-İhracat Faturası Nasıl Düzenlenir?
İhracat faaliyetlerinde, satışı yapılan ürünlerin ve elde edilen gelirin gümrükte beyan edilmesi gerekir. Bu beyan, yurt dışı ticaret faaliyetlerinde yasal bir yükümlülüktür. Online platformlar üzerinden ülke dışına yapılan...
26 Nisan 2022
Markethinkers
Gerilla pazarlama nedir, avantajları nelerdir? (Gerilla pazarlama örnekleri)
Gerilla pazarlama nedir, avantajları nelerdir? (Gerilla pazarlama örnekleri)
Son yıllarda özellikle birçok firmanın başvurduğu; markaya dikkat çekerek, marka bilinirliğini artırmak için yapılan gerilla pazarlama çalışmaları, hiç beklenmedik bir anda tüketicilerin karşısına çıkması ve yaratıcı...
7 Ağustos 2018
Sinan Oypan
İnternetten kredi kartıyla alışverişlerde yeni düzenleme
İnternetten kredi kartıyla alışverişlerde yeni düzenleme
İnternetten kredi kartı ile alışverişlerde yeni düzenleme 17 Ağustos’ta yürürlüğe giriyor. BDDK tarafından alınan karar sonrasında, kredi kartı kullanıcılarının, internetten alışveriş yapabilmek için, 17 Ağustos’a kadar...
1 Ağustos 2017
Sinan Oypan
Sesli arama SEO çalışması nasıl yapılır?
Sesli arama SEO çalışması nasıl yapılır?
Sesli arama SEO çalışması nasıl yapılır, SEO çalışmalarına sesli arama sorgularını nasıl dahil edilebilir, sesli arama nasıl açılır / Sesli arama nedir, sesli arama motoru ve daha fazlasının cevabı bu yazımızda. Sesli...
11 Aralık 2017
Sinan Oypan
Blogunuzda yazmamanız gereken 3 içerik türü
Blogunuzda yazmamanız gereken 3 içerik türü
İçerik pazarlama çalışmalarınızı yapmak aslında pek de kolay bir iş değildir. Doğru içerik türlerini bulmak, doğru ve kaliteli metinler oluşturmak, doğru kitleye sunum yapmak, içerik pazarlama çalışmalarının kalitesini ve...
9 Eylül 2016
Sinan Oypan
Reklam hazırlama sürecinde plan ve strateji oluşturma
Reklam hazırlama sürecinde plan ve strateji oluşturma
Reklam hazırlama süreci oldukça ciddi bir planlama ve strateji gerektirdiği için, bu süreci en iyi şekilde yönetmek için bir planınızın olması gerekir. Reklam ile ilgili sürece dahil olan kişilerin bu plana uymaları ve belirlenen...
8 Ağustos 2019
Sinan Oypan
E-ticaret siteniz için nasıl logo yapabilirsiniz?
E-ticaret siteniz için nasıl logo yapabilirsiniz?
E-ticaret siteniz için gerekli olanlardan biri de iyi bir logodur. Logonuzun dikkat çekici ve akılda kalıcı olması, markanızın bilinirliğini artırmada ve kurumsallaşma yolunda önemli bir adımdır. Tabii ki iyi bir logo yapmanın...
18 Ocak 2017
Sinan Oypan
Twitter’ın yeni karakter güncellemesi firmalara biraz daha özgürlük tanıyacak
Twitter’ın yeni karakter güncellemesi firmalara biraz daha özgürlük tanıyacak
E-ticaret firmalarının halen en sık kullandıkları sosyal mecralardan biri olan Twitter, yeni karakter limiti güncellemesiyle beraber hem kullanıcılara hem de firmalara biraz daha özgürlük tanımaya başlıyor. Twitter, 19 Eylül’de...
28 Eylül 2016
Sinan Oypan
Başarılı bir yeni ürün lansmanını nasıl yapabilirsiniz? - 2. Bölüm
Başarılı bir yeni ürün lansmanını nasıl yapabilirsiniz? - 2. Bölüm
Ürün lansmanlarına doğru bir strateji ve detaylı bir planlama ile yaklaşıldığında lansmanın başarılı olması daha muhtemeldir. Plan program olmadan lansman çalışmaları yapmak, istenilen hedeflere ulaşılmasını bir hayli...
26 Temmuz 2017
Sinan Oypan
B2B siteler salgın döneminde e-ticarete daha fazla nasıl adapte olabilirler?
B2B siteler salgın döneminde e-ticarete daha fazla nasıl adapte olabilirler?
B2B siteler, COVID-19 virüs salgını döneminde birçok işletme gibi e-ticarete yönelmeye başladılar ve bunun mantıklı sebepleri bulunuyor. Salgın nedeniyle uygulanan sokağa çıkma engelleri ve sosyal mesafe önlemleri, B2B sitelerin de...
29 Nisan 2020
Sinan Oypan
Youtube kanalınızı en iyi şekilde nasıl kullanabilirsiniz?
Youtube kanalınızı en iyi şekilde nasıl kullanabilirsiniz?
Youtube, en çok kullanılan sosyal mecralardan biri ve bu nedenle birçok marka da burada yer almaya çalışıyor. Youtube’daki görünürlüğü arıtabilmek ve daha fazla kişiye ulaşabilmek için Youtube hesabınız üzerinde bazı...
5 Eylül 2016
Sinan Oypan
Detaylı Bilgi İçin Arayın