Yıllık e-ticaret sitesi maliyetleri nasıl hesaplanır?

31 Mayıs 2019
Sinan Oypan

E-ticaret sitesi maliyetleri, yıllık bazda hesaplanmalı ve böylelikle şirket için gerekli sermayenin hazır edilmesi gerekir. Yıllık bazda e-ticaret sitesi maliyetleri, farklı kalemlerden oluşur ve sitenizi yönetirken tüm maliyet kalemlerini bilerek, raporlamanız önemlidir.

Yıllık e-ticaret sitesi maliyetleri hesaplanarak, işinizi sürdürebilmek için gerekli olan bütçeyi çıkartacağınız için tüm gelir ve giderlerinizi hesaplamalısınız. Bunun içinde e-ticaret sitesi yönetiminden, pazarlama ve reklam maliyetlerine ve kargo ve depo yönetimi tüm masrafların dahil edilmesi gerekiyor. E-ticaret sitesi maliyetleri hesaplamayla ilgili bilmeniz gereken konuları aşağıda detaylı bir şekilde ele alıyoruz.

Yıllık e-ticaret sitesi maliyetleri nasıl hesaplanır?

Yıllık e-ticaret sitesi maliyetleri hesaplanırken, sadece e-ticaret site masrafları değil arkaplandaki tüm operasyonların da bu hesaplara dahil edilmesi gerekir. Bu noktada da aşağıdaki başlıkların üzerinde durmanız önemlidir.

E-ticaret sitesi maliyetleri

Hesaplamanız gereken maliyetlerin başında e-ticaret sitenizin ücretleri gelmektedir. E-ticaret sitesinin altyapı ve bakım maliyetlerini hesaplamalı, gerekli güvenlik ve ekstra yazılımları da bu maliyetlere dahil etmelisiniz. Hosting ve alan adı maliyetleri de bu listeye eklenmelidir.

Bu maliyetler kullandığınız altyapılara göre farklılık gösterebilir. Bu sebeple de kullandığınız altyapının gereksinimlerini kalem kalem belirleyerek, raporlarınıza eklemelisiniz.

İlgili rehber: E Ticaret Sitesi Kurma Rehberi | 2019

Teknoloji ve yazılım maliyetleri

Dikkat etmeniz gereken masraflar arasında, siteniz için kullandığınız tüm teknoloji ve yazılım maliyetleri bulunur. Ofiste kullanılan bilgisayarlar, yazıcılar, diğer elektronik eşyalarda, bilgisayarlarda kullanılan yazılımlar (görsel, video düzenleme araçları, SEO araçları vb.) gibi ücretli olan ve düzenli para ödediğiniz tüm maliyetleri hesaplayarak raporlarınıza dahil etmelisiniz.

Stok ve depo maliyetleri

Yıllık e-ticaret sitesi maliyetleri hesaplarken, aylara ve sezonlara göre değişiklik gösterebilecek maliyetler arasında stok ve depo maliyetleri bulunur. Bazı ürünler bazı sezonlarda daha fazla satılabilir ya da satılmayabilir. Aynı zamanda yaptığınız kampanya ve pazarlama çalışmalarına bağlı olarak ürünlerinizin stok durumları da değişiklik gösterebilir.

Ancak yine de stok ve depo maliyetleriniz ölçümlenebilir. Bu sebeple de uzun vadede size daha iyi sonuçlar vermesi ve işinizi daha iyi bir şekilde analiz edebilmek için, ürün gruplarınıza ve sezonsal satış durumlarına göre stok maliyetlerinizi kalem kalem ele almanız ve raporlamanız önemlidir. Böylelikle gelecek yıllarda da ne tür çalışmalar yapmanız ve stoklarınızı nasıl güncellemeniz gerektiğine dair fikriniz olur.

Bununla beraber depo kirası ve yönetimi ile ilgili maliyetleri de kalem kalem hesaplamanız oldukça önemlidir. Bu maliyetlere, kargo gönderim ve tedarikçilerden ürün teslimlerindeki kargo maliyetlerini de eklemeniz oldukça önemlidir.

Çalışanların maaş ve giderleri

E-ticaret sitesi maliyetleri arasında mutlaka göz önünde bulundurmanız gerekenlerden biri çalışanların maaş ve giderleridir. Çalışanların maaşları haricinde, SGK ücretleri ve onlara ek olarak sunduğunuz özel sigortalarda bulunuyorsa bunları da yıllık maliyetleriniz arasında rapor ederek belirlelemeniz önemlidir.

Şirket ve ofis masrafları

Genel gizli giderler olarak karşınıza çıkabilecek olan ofis ve şirket giderleri de yıllık e-ticaret sitesi maliyetlerinize eklenmelidir. Ofis için yapılan harcamalar (çay, kahve, yazıcı kağıdı, tuvalet araç ve giderler vb.) önemsiz gibi görünse de yıl içerisinde büyük maliyetler çıkartabilir. Bu sebeple de bu giderleri de raporlamayı unutmamalısınız.

İzin ve lisanslar

Bu gider kalemi her firma için geçerli değildir; ancak işinizi yapmak için sektörünüzün gerektirdiği özel izin ve lisanslar bulunuyorsa, bunları da yıllık maliyetleriniz içerisine dahil etmeniz gerekir.

Vergiler

Yıllık maliyetleriniz arasında kesinlikle olması gereken kalemlerden biri de ödemeniz gereken vergilerdir. E-ticaret firmalarının yıl içerisinde ödemesi gereken birçok farklı vergi türü bulunur. Vergilerinizi düzenli olarak ödememeniz, yasal yaptırımlarla yüz yüze gelmenize neden olabilir. E-ticarette vergilendirme ile ilgili bilgileri aşağıdaki rehberlerimizde bulabilirsiniz.

İlgili rehber: E-ticarette vergilendirme ile ilgili bilmeniz gerekenler

İlgili rehber: E-ticaret şirketleri hangi vergileri ödemekle yükümlüler?

Ürün iade masrafları

E-ticarette herşey güzel değildir. Kimi zaman müşterileriniz herhangi bir sebeple ürünleri iade etmek isteyebilirler. 15 günlük yasal hakları bulunan tüketiciler, bu süreçte herhangi bir sebep belirtmeksizin (eğer iade koşulları yerine getirilmişse) ürünleri ücretsiz bir şekilde iade ederek, paralarını geri alabilirler.

Ölçümlenmesi ve takip edilmesi zor bir metrik olsa da, yıl içerisinde gerçekleşen iade durumlarında ürün iade ücretlerinin yanı sıra ürünün firmanıza geri kargolanma ücretlerini de hesaba katmanız gerekir. Bu maliyetleri çıkartarak, yıllık raporlarınıza eklemelisiniz.

İlgili rehber: İade koşullarını hazırlarken bilmeniz ve dikkat etmeniz gerekenler

İlgili rehber: Ürün iadelerini nasıl azaltabilirsiniz?

Pazarlama ve reklam maliyetleri

Pazarlama ve reklam e-ticaret firmaları için günümüzde oldukça önemlidir. Yıl içerisinde yaptığınız tüm pazarlama ve reklam çalışmalarınızın maliyetlerini ve yatırım getirilerini hesaplayarak, bu çalışmalara harcadığınız toplam bütçeyi raporlarınıza dahil etmelisiniz. Bu çalışmaların takibinin yapılabilmesi için yıllık pazarlama ve reklam bütçeleri belirleyerek, stratejileriniz doğrultusunda bu bütçeyi etkin bir şekilde harcamalısınız.

İlgili rehber: Dijital pazarlama planınızı basit bir hale nasıl getirebilirsiniz?

Tüm bunların üzerine %20 oranında bir maliyet ekleyin

Yıllık e-ticaret sitesi maliyetleri üzerine çalıştıktan sonra, bir sonraki yıl içerisinde ne kadarlık bir sermayeniz olması gerektiğine dair bir fikriniz olacaktır. Ancak işlem tam olarak burada bitmemekte. Çünkü siz yıl içerisinde bu ücretleri ödemiş olsanız da, enflasyon oranları ve ekonomik değişkenler nedeniyle bir sonraki yıl yapacağınız harcamalar artış gösterebilir. Bu sebeple de toplam maliyetlerin üzerine yüzde 20 oranında bir ek maliyet belirleyerek, bir sonraki yıl için gerekli olan sermayenizi de belirleyebilirsiniz.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

E-ticaret şirketleri için yıllık değerlendirme raporu neden önemli?
Yeni yılın başlangıcıyla beraber, yeni yıl için yeni strateji ve fikirler geliştirmek gerekiyor; ancak yapılması gereken çalışmalardan biri de yıllık değerlendirme raporu hazırlamak. Bunun nedeni ise yeni yıldaki çalışmaları...
16 Ocak 2019
Sinan Oypan
E-ticaret firmaları TikTok hesabı açmalı mı?
Sosyal medya pazarlamada farklı kanallara yönelmek isteyen e-ticaret firmaları TikTok hesabı açmayı göz önünde bulundurabilirler. Şuan TikTok ciddi şekilde yükselen sosyal mecralardan biri ve markalar henüz aktif bir şekilde bu...
23 Ağustos 2020
Sinan Oypan
E-ticaret firmaları Kasım indirimleri için nasıl hazırlanmalı?
Özellikle Black Friday ile beraber Kasım indirimleri son birkaç yıldır Türkiye’de de bir hayli popüler olmaya başladı. Bu dönemde e-ticaret firmaları genel satış adetlerini artırma ve yıl kapanmadan cirolarını biraz daha...
4 Kasım 2020
Sinan Oypan
Sosyal medya kriz yönetimi nasıl yapılır? | 2. Bölüm
E-ticaret firmalarının sosyal medya krizlerine karşı hazırlıklı olması ve önceden planlamalar yapmaları gerekir. Serimizin ilk bölümünde de bu hazırlık ve plan süreçlerinin yanı sıra krizlerin belirlenmesi ile ilgili...
27 Mart 2017
Sinan Oypan
Responsive tasarım ve e-ticaret siteleri için avantajları
Responsive “duyarlı” anlamına gelen bir diğer adıyla mobil uyumlu tasarımdır. Masaüstü, tablet, cep telefonu fark etmeksizin her cihaza duyarlı davranan, otomatik olarak tüm cihazlarla uyumlu hale gelebilen tasarım şeklidir. ...
20 Ağustos 2020
Gökçe Beyazaslan
Yöresel ve Organik Ürünlerinizi İnternette Nasıl Satabilirsiniz?
Yöresel ve organik ürünlerinizi internette satmak özetle organik ürün satışı yapmak istiyorum ya da bir diğer deyişle organik gıda satışı yapmak istiyorum diyorsanız; organik ürünler online satış sitesi nasıl kurulur,...
2 Ağustos 2017
Gökçe Beyazaslan
Dijital pazarlama çalışmalarının 4 temel taşı
Dijital pazarlama çalışmaları için bir strateji oluştururken ana temel taşlar üzerinde durmak ve stratejilerinizi bu temel taşları üzerine koymak alınacak geri dönüşümleri artırır. Tabii ki bu temel taşları oluşturabilmek...
2 Mayıs 2019
Sinan Oypan
Etkili bir PR çalışmasının olmazsa olmaz 4 önemli özelliği
PR nedir yani PR çalışması nedir, PR nasıl yapılır ve daha fazlası bu yazıda. Bir e-ticaret sitesi kurduktan sonra yapılması gereken işlerden biri de etkili bir PR çalışması yapmak olacaktır. PR (Public Relations), yani halkla...
30 Temmuz 2016
Sinan Oypan
İçerik pazarlama yönetim planı nasıl hazırlanır?
İçerik pazarlama çalışmalarınızı yaparken bir yönetim planı hazırlamanız, bu çalışmalarınızın performansını ve bunlardan alacağınzı geri dönüşümleri artırır. Yönetim planınızı oluştururken, içerik pazarlama...
22 Haziran 2020
Sinan Oypan
Beden ölçü ipuçlarıyla, giyim ürünlerinde geri dönüşümlerinizi artırın
Online alışverişlerde tüketicilerin en çok sıkıntı duydukları alanlardan biri de giyim alışverişleri oluyor. Bunun sebebi ise internet üzerindeki kıyafetlerde beden sorunlarının yaşanabilecek olması. E-ticaret firmaları,...
12 Ekim 2016
Sinan Oypan
2019’da satış sonrası hizmetlerinizi nasıl geliştirebilirsiniz?
E-ticarette kaliteli bir müşteri desteği sunmak oldukça önemli. Müşteri desteğinde hem satış öncesi hem de satış sonrası hizmetler üzerinde durulması gereken konular arasında yer almakta. Sadece satış öncesi desteğe odaklanmak...
29 Aralık 2018
Sinan Oypan
Mobil uygulamanızın daha fazla indirilmesine yardımcı olacak ipuçları
Mobil uygulama ile tüketicilere ulaşmayı planlıyorsanız, bu uygulama için birçok farklı pazarlama ve reklam kanalından yararlanmanız gerekebiliyor. Mobil uygulamalardaki rekabetin bir hayli fazla olması, firmaları da bu konuda...
13 Nisan 2017
Sinan Oypan