Yıllık e-ticaret sitesi maliyetleri nasıl hesaplanır?

31 Mayıs 2019
Ferad Osman Sali
Yıllık e-ticaret sitesi maliyetleri nasıl hesaplanır?

E-ticaret sitesi maliyetleri, yıllık bazda hesaplanmalı ve böylelikle şirket için gerekli sermayenin hazır edilmesi gerekir. Yıllık bazda e-ticaret sitesi maliyetleri, farklı kalemlerden oluşur ve sitenizi yönetirken tüm maliyet kalemlerini bilerek, raporlamanız önemlidir.

Yıllık e-ticaret sitesi maliyetleri hesaplanarak, işinizi sürdürebilmek için gerekli olan bütçeyi çıkartacağınız için tüm gelir ve giderlerinizi hesaplamalısınız. Bunun içinde e-ticaret sitesi yönetiminden, pazarlama ve reklam maliyetlerine ve kargo ve depo yönetimi tüm masrafların dahil edilmesi gerekiyor. E-ticaret sitesi maliyetleri hesaplamayla ilgili bilmeniz gereken konuları aşağıda detaylı bir şekilde ele alıyoruz.

Yıllık e-ticaret sitesi maliyetleri nasıl hesaplanır?

Yıllık e-ticaret sitesi maliyetleri hesaplanırken, sadece e-ticaret site masrafları değil arkaplandaki tüm operasyonların da bu hesaplara dahil edilmesi gerekir. Bu noktada da aşağıdaki başlıkların üzerinde durmanız önemlidir.

E-ticaret sitesi maliyetleri

Hesaplamanız gereken maliyetlerin başında e-ticaret sitenizin ücretleri gelmektedir. E-ticaret sitesinin altyapı ve bakım maliyetlerini hesaplamalı, gerekli güvenlik ve ekstra yazılımları da bu maliyetlere dahil etmelisiniz. Hosting ve alan adı maliyetleri de bu listeye eklenmelidir.

Bu maliyetler kullandığınız altyapılara göre farklılık gösterebilir. Bu sebeple de kullandığınız altyapının gereksinimlerini kalem kalem belirleyerek, raporlarınıza eklemelisiniz.

İlgili rehber: E Ticaret Sitesi Kurma Rehberi | 2019

Teknoloji ve yazılım maliyetleri

Dikkat etmeniz gereken masraflar arasında, siteniz için kullandığınız tüm teknoloji ve yazılım maliyetleri bulunur. Ofiste kullanılan bilgisayarlar, yazıcılar, diğer elektronik eşyalarda, bilgisayarlarda kullanılan yazılımlar (görsel, video düzenleme araçları, SEO araçları vb.) gibi ücretli olan ve düzenli para ödediğiniz tüm maliyetleri hesaplayarak raporlarınıza dahil etmelisiniz.

Stok ve depo maliyetleri

Yıllık e-ticaret sitesi maliyetleri hesaplarken, aylara ve sezonlara göre değişiklik gösterebilecek maliyetler arasında stok ve depo maliyetleri bulunur. Bazı ürünler bazı sezonlarda daha fazla satılabilir ya da satılmayabilir. Aynı zamanda yaptığınız kampanya ve pazarlama çalışmalarına bağlı olarak ürünlerinizin stok durumları da değişiklik gösterebilir.

Ancak yine de stok ve depo maliyetleriniz ölçümlenebilir. Bu sebeple de uzun vadede size daha iyi sonuçlar vermesi ve işinizi daha iyi bir şekilde analiz edebilmek için, ürün gruplarınıza ve sezonsal satış durumlarına göre stok maliyetlerinizi kalem kalem ele almanız ve raporlamanız önemlidir. Böylelikle gelecek yıllarda da ne tür çalışmalar yapmanız ve stoklarınızı nasıl güncellemeniz gerektiğine dair fikriniz olur.

Bununla beraber depo kirası ve yönetimi ile ilgili maliyetleri de kalem kalem hesaplamanız oldukça önemlidir. Bu maliyetlere, kargo gönderim ve tedarikçilerden ürün teslimlerindeki kargo maliyetlerini de eklemeniz oldukça önemlidir.

Çalışanların maaş ve giderleri

E-ticaret sitesi maliyetleri arasında mutlaka göz önünde bulundurmanız gerekenlerden biri çalışanların maaş ve giderleridir. Çalışanların maaşları haricinde, SGK ücretleri ve onlara ek olarak sunduğunuz özel sigortalarda bulunuyorsa bunları da yıllık maliyetleriniz arasında rapor ederek belirlelemeniz önemlidir.

Şirket ve ofis masrafları

Genel gizli giderler olarak karşınıza çıkabilecek olan ofis ve şirket giderleri de yıllık e-ticaret sitesi maliyetlerinize eklenmelidir. Ofis için yapılan harcamalar (çay, kahve, yazıcı kağıdı, tuvalet araç ve giderler vb.) önemsiz gibi görünse de yıl içerisinde büyük maliyetler çıkartabilir. Bu sebeple de bu giderleri de raporlamayı unutmamalısınız.

İzin ve lisanslar

Bu gider kalemi her firma için geçerli değildir; ancak işinizi yapmak için sektörünüzün gerektirdiği özel izin ve lisanslar bulunuyorsa, bunları da yıllık maliyetleriniz içerisine dahil etmeniz gerekir.

Vergiler

Yıllık maliyetleriniz arasında kesinlikle olması gereken kalemlerden biri de ödemeniz gereken vergilerdir. E-ticaret firmalarının yıl içerisinde ödemesi gereken birçok farklı vergi türü bulunur. Vergilerinizi düzenli olarak ödememeniz, yasal yaptırımlarla yüz yüze gelmenize neden olabilir. E-ticarette vergilendirme ile ilgili bilgileri aşağıdaki rehberlerimizde bulabilirsiniz.

İlgili rehber: E-ticarette vergilendirme ile ilgili bilmeniz gerekenler

İlgili rehber: E-ticaret şirketleri hangi vergileri ödemekle yükümlüler?

Ürün iade masrafları

E-ticarette herşey güzel değildir. Kimi zaman müşterileriniz herhangi bir sebeple ürünleri iade etmek isteyebilirler. 15 günlük yasal hakları bulunan tüketiciler, bu süreçte herhangi bir sebep belirtmeksizin (eğer iade koşulları yerine getirilmişse) ürünleri ücretsiz bir şekilde iade ederek, paralarını geri alabilirler.

Ölçümlenmesi ve takip edilmesi zor bir metrik olsa da, yıl içerisinde gerçekleşen iade durumlarında ürün iade ücretlerinin yanı sıra ürünün firmanıza geri kargolanma ücretlerini de hesaba katmanız gerekir. Bu maliyetleri çıkartarak, yıllık raporlarınıza eklemelisiniz.

İlgili rehber: İade koşullarını hazırlarken bilmeniz ve dikkat etmeniz gerekenler

İlgili rehber: Ürün iadelerini nasıl azaltabilirsiniz?

Pazarlama ve reklam maliyetleri

Pazarlama ve reklam e-ticaret firmaları için günümüzde oldukça önemlidir. Yıl içerisinde yaptığınız tüm pazarlama ve reklam çalışmalarınızın maliyetlerini ve yatırım getirilerini hesaplayarak, bu çalışmalara harcadığınız toplam bütçeyi raporlarınıza dahil etmelisiniz. Bu çalışmaların takibinin yapılabilmesi için yıllık pazarlama ve reklam bütçeleri belirleyerek, stratejileriniz doğrultusunda bu bütçeyi etkin bir şekilde harcamalısınız.

İlgili rehber: Dijital pazarlama planınızı basit bir hale nasıl getirebilirsiniz?

Tüm bunların üzerine %20 oranında bir maliyet ekleyin

Yıllık e-ticaret sitesi maliyetleri üzerine çalıştıktan sonra, bir sonraki yıl içerisinde ne kadarlık bir sermayeniz olması gerektiğine dair bir fikriniz olacaktır. Ancak işlem tam olarak burada bitmemekte. Çünkü siz yıl içerisinde bu ücretleri ödemiş olsanız da, enflasyon oranları ve ekonomik değişkenler nedeniyle bir sonraki yıl yapacağınız harcamalar artış gösterebilir. Bu sebeple de toplam maliyetlerin üzerine yüzde 20 oranında bir ek maliyet belirleyerek, bir sonraki yıl için gerekli olan sermayenizi de belirleyebilirsiniz.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Ferad Osman Sali
Ferad Osman Sali, E-ticaret, SEO stratejileri ve dijital pazarlama konularında uzmanlaşmış deneyimli bir profesyoneldir. İstanbul Üniversitesi mezunu olan Sali, 12 yıldır SEO ve dijital pazarlama, 8 yıldır da e-ticaret alanlarında çalışmakta... Yazar hakkında detaylı bilgi

Popüler Videolar

Benzer yazılar

Google'dan e-ticaret siteleri için kullanıcı deneyimi tavsiyeleri
Google'dan e-ticaret siteleri için kullanıcı deneyimi tavsiyeleri
E-ticaret sitelerinde kullanıcı deneyimi oldukça önemli unsurlardan biri. Hem ziyaretçilerin sitede rahatlıkla vakit geçirerek, belli bir eyleme geçmelerini sağlamak için hem de web sitenin SEO değerini güçlendirmek için kullanıcı...
9 Ocak 2019
Ferad Osman Sali
E-imza Nedir? E-Devlet E-İmza Başvurusu [2023 Rehberi]
E-imza Nedir? E-Devlet E-İmza Başvurusu [2023 Rehberi]
E imza nedir, bunu almak için başvurmadan önce pek çok kişi tarafından merak edilmektedir. Elektronik imza resmi şekilde uygulanan her türlü süreçte ıslak imzanın yerine geçmektedir. Dijital bir uygulama olup hukuki nitelikleri...
2 Mayıs 2023
Ferad Osman Sali
Yeni başlayanlar için depo yönetimi ipuçları
Yeni başlayanlar için depo yönetimi ipuçları
Depo yönetimi yani depo düzeni nasıl olmalı, depo düzenleme tekniklerinde nelere dikkat edilmeli, depo raf düzeni nasıl olmalı; özetle depo iş süreçleri ve depo kuralları bu yazımızda. E-ticarete yeni başlayanların bilmeleri...
15 Haziran 2016
Ferad Osman Sali
Çapraz satış nedir ve satışlarınızı artırmak için nasıl kullanabilirsiniz?
Çapraz satış nedir ve satışlarınızı artırmak için nasıl kullanabilirsiniz?
Çapraz satış, ticarette tüketicilerin yaptıkları alışveriş tutarını artırmaları için kullanılan satış taktiklerinden biridir ve ortalama sepet tutarını artırmak için de önemli bir taktiktir. Günlük hayatımızda birçok...
23 Kasım 2018
Ferad Osman Sali
Call to Action (CTA) Nedir? Ne İçin Kullanılır?
Call to Action (CTA) Nedir? Ne İçin Kullanılır?
Başta e-ticaret siteleri olmak üzere pek çok yerde karşınıza bazı klişe kelime öbekleri çıkabilir. E-ticaret sitesi sahibi olarak kullandığınız ya da online alışveriş müşterisi olarak karşılaştığınız bu sık kullanılan...
11 Mart 2022
Savaş Çetinkaya
E-ihracat Devlet Destekleri Yenilendi
E-ihracat Devlet Destekleri Yenilendi
Dijital dönüşüm sonrası dönemde tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de hızlı bir değişim yaşanıyor. Rekabet şartları değişirken buna paralel olarak rekabet edilecek rakiplerin sayısı da her geçen gün artarak katlanıyor....
4 Ağustos 2023
Ferad Osman Sali