Chargeback Nedir - Ödeme İtirazı Nasıl Yapılır ?
E-ticaret dünyasına adım atmayı planlıyorsanız, çok sayıda kritik bilgiye sahip olmanız gereklidir. Ters ibraz, ayrıca "chargeback" olarak da bilinen, bu önemli bilgilerden biridir. Bu sürecin nasıl işlediğini ve nelere dikkat edilmesi gerektiğini öğrenmek, sektöre giriş yapmadan önce hayati önem taşımaktadır.
Chargeback (Ters İbraz) Nedir?
Chargeback (Ters ibraz), temelde bir kart işleminin tam zıttı olarak işlev görür. Yani, kart ile yapılan bir işlemi, ödemeyi yapan kişiye iade etmektir. Bu işlem, kullanıcının hesabından, kredi kartından veya kredi limitinden yapılan transferi geri çevirir. Kart sahibi, bu transfer işlemini iptal etmek için ilgili bankayla irtibata geçer ve iade süreci bu duruma göre değişiklik gösterebilir.
İÇİNDEKİLER
Hemen E-ticaret'e Başlayın!
E-ticaret adım atmadan önce, IdeaSoft e-ticaret yazılımlarını ücretsiz deneyebilirsiniz.
Chargeback Nedenleri
Chargeback sebepleri kendi içinde oldukça farklılık göstermektedir. Bunun nedenleri müşteriden müşteriye göre değişmekle beraber genellikle şu gibi durumlar gözlemlenmektedir:
- İptal/İade işlem itirazları
- Ürün/Hizmet temini itirazları
- Satın alınan ürün/hizmetin kusurlu veya tarif edildiği gibi olmaması sebebiyle yapılan itirazlar
- Provizyon hatası itirazları
- Belge talepleri
- Kart hamilinin işlemi hatırlamaması
- Kart hamili onayı haricinde yapılan işlemlere itirazlar
- Süreç hatası itirazları
Her müşteri farklı sebeplerden dolayı kart sahibi bankaya chargeback talebinde bulunabilmektedir.
Chargeback Süreci
Tüketiciler, sonuç alınamayan durumlarda bankalarından ters ibraz talep ederler. Süreç boyunca bankalar bu talepleri değerlendirir. Talebin haklı bulunması durumunda ödeme tutarı hesaba aktarılır. İbraz süreci bazen uzayabilir. Satıcıların bu sürece karşı çıkma hakkı vardır ve bu süre, kredi kartı ağına ve ibraz sebebine bağlı olarak değişebilir.
Chargeback Riskini Azaltmanın Yolları
Peki, ters ibraz riski nasıl minimize edilir? Bu riski azaltmanın çeşitli yöntemleri mevcuttur. Bu yöntemler hakkında bilgi sahibi olmak, müşteri memnuniyetini artırmanıza yardımcı olabilir.
Sağlam Bir İade ve İptal Politikası Belirleme
İptal ve iade hakları, tüketici haklarının sadece bir parçasıdır. Chargeback ile karşılaşmak istemiyorsanız, bu durumu göz önünde bulundurmanız önemlidir. Sağlam bir politika oluşturmak ve müşterilere kapsamlı hizmet sunmak, riskleri azaltabilir.
İyi Müşteri Hizmetleri Sağlama
Müşteriler, satın aldıkları veya satın almayı düşündükleri ürünler hakkında soru sormak isteyebilirler. Ayrıca, bir problem olduğunda bunu bildirmek ve yanıt almak isterler. Bu yüzden müşteri hizmetlerine verilen önem esastır. Etkili çözüm önerileri sunan bir müşteri hizmetleri, ters ibraz durumlarını azaltabilir.
Müşteri Şikayetlerini ve Sorunlarını Çözme
Ne kadar kaliteli hizmet sunarsanız sunun, çeşitli nedenlerden ötürü müşteriler bazen şikayette bulunabilir. Ek olarak farklı bir sorun yaşayabilirler. Bu tür durumlarla karşılaştığınızda, etkili çözümler sunmak, ters ibraz durumlarını çözmenize yardımcı olabilir.
Ücretsiz e-kitap:
E-ticaret sitesi nasıl kurulur?
Formu doldurun, 10 adımda e-ticaret sitesi kurulumunu anlattığımız e-kitabı indirin.
Chargeback İşlemi Yapılırken Dikkat Edilmesi Gerekenler
Chargeback işlemleri konusunda dikkatli olmak, e-ticaret dünyasında yeniyseniz özellikle önemlidir. Müşteri memnuniyetini sağlamada bu bilgiler size yardımcı olabilir. Unutmayın ki, kart sahipleri belirli bir süre zarfında chargeback talebinde bulunabilirler.
Bu süre genellikle itiraz sebebine bağlı olarak değişiklik gösterir ve işlemin karta yansıma tarihinden itibaren en fazla 540 gün sürebilir. İtiraz edildiğinde ise gerekli belgeler de itirazın nedenine göre değişir. Ancak genelde kargo firması tarafından müşteriye imza attırılan teslimat belgesi geçerli kabul edilir.
Burada önemli olan nokta, belgeye imza atan kişinin işlem sahibi olmasıdır. Banka tarafından farklı kişilerin imzaladığı belgeler geçerli sayılmaz. Chargeback durumunda genellikle fatura, kargo teslim belgesi, kart sahibiyle yapılan sözleşme gibi belgelerin bankaya sunulması gerekir.
Chargeback İşlemi Nasıl Yapılır?
Chargeback işlemi başlamadan önce genellikle satıcı ile görüşülür. Dolayısıyla, müşterileriniz size iade ya da iptal konusunda talepte bulunmuşsa, bu talepleri hızlı ve uygun şekilde gerçekleştirmelisiniz. Bu süreç genellikle müşteriler tarafından başlatılır.
Kart sahibi, kendi bankası aracılığıyla yapılan işlemi itiraz eder ve banka müşteriye geçici bir kredi sağlar. Sonrasında, banka satıcıyı onaylayan bankaya bir chargeback talebi gönderir. Bankalar mümkün olduğunca anlaşmazlığı kendi aralarında çözmeye çalışır, ancak bu mümkün olmazsa müşterinin bankası doğrudan satıcıya talepte bulunur.
Chargeback Talebinin Sebebinin Araştırılması
Belirttiğimiz üzere, chargeback talepleri çeşitli sebeplerle yapılabilmektedir. Bu sebeplerin hangileri olduğunu belirlemek ve buna göre önlem almak, gelecekte benzer durumları yaşamamanızı sağlayabilir.
Müşteri ile İletişim Kurma
Chargeback talebi geldiğinde müşteri ile iletişime geçmek de önemlidir. Bu sayede sebebin ne olduğunu daha iyi anlayabilir ve çözüm sunma sürecinizi daha etkin bir şekilde yönetebilirsiniz.
Chargeback ve Kredi Kartı İşlem Ücretleri
Chargeback talepleri özellikle küçük işletmeler için operasyonel ve finansal zorluklar oluşturabilir. Müşterilerin neden chargeback yaptığını anlamak ve bu durumu nasıl önleyebileceğinizi veya itiraz edebileceğinizi bilmek önemlidir.
Kredi Kartı İşlem Ücretleri Nedir?
Chargeback sürecinde önemli bir faktör de fiyatlandırmadır. Eğer müşteriye fazladan bir ücret yansıtıldıysa, fiyat yanlış verildiyse ya da aynı ücret iki kez alındıysa, müşteri chargeback talebinde bulunabilir.
Aynı zamanda, ürün ya da hizmetten memnun kalmayan bir müşteri de chargeback talep edebilir. Ürünün hasarlı veya kusurlu olması da benzer bir durum oluşturabilir.
Chargeback Sonrası Kredi Kartı İşlem Ücretleri
Chargeback nedenleri kendi içinde farklı detaylara dayanmaktadır. İşlemi tanıma da bunlardan bir tanesidir. Özellikle müşteri bunu unutmuşsa itiraz yapabilmektedir. Teslimat esnasında sorun yaşanmışsa da benzer olarak istenebilmektedir.
Kredi Kartı İşlem Ücretlerini Azaltmanın Yolları
Chargeback işlemlerini azaltmak için bilmek isteyeceğiniz farklı yöntemler bulunmaktadır. Genel anlamda bunlar aşağıda olduğu şekilde özetlenebilmektedir:
- Çevrimiçi ve yüz yüze ödemeler için güvenliğe öncelik vermek gerekmektedir.
- Net iade ve geri ödeme politikalarına sahip olmalıdır.
- Çevrimiçi envanteri güncel tutmak gerekmektedir.
- Ürün açıklamalarında net olunmalıdır.
- Nakliye beklentilerini iyi yönetmek gerekmektedir.
- E-ticaret işletmeniz, müşterileriniz tarafından müşteriler tarafından erişilebilmelidir.
- Gerçek şirket adınızın kredi kartı ekstrelerinde yer almalıdır.
Bu gibi konulara dikkat etmek, Chargeback işlemlerini azaltmak için yöntemler arasındadır.
Chargeback'ten Kurtulmanın Yolları
Chargeback, özellikle yeni ve küçük ölçekli işletmeler için belirli zorluklara yol açabilir. Ancak bu durumdan kaçınmanın çeşitli yolları bulunmakta ve bu yöntemlerin farkında olmak işletmenizin sağlıklı bir şekilde büyümesine yardımcı olabilir.
Chargeback'lerin Azaltılması
Chargeback'in azaltılmasına yönelik çeşitli stratejiler mevcuttur. Müşteri imzaları, PIN kullanımı, adres doğrulama veya CVV kodları gibi kart işlemleri için gereken doğrulamaların alınması, bu yöntemler arasında yer alır. Ayrıca çevrimiçi satın almalarda, satın alma detaylarının kart sahibine bildirildiği ve onaylama veya iptal etme seçeneğinin işlem sırasında sunulduğunu doğrulamak da önemlidir.
Chargeback'lerle Başa Çıkmak için Stratejiler
E-ticaret dünyasına yeni adım atanlar için chargeback talepleri konusu çoğu zaman karmaşık gelebilir. Zaman zaman bu taleplerin sayısı fazla olabilir. Etkili bir yönetim için yukarıda bahsi geçen uygulamaların üzerinde durmanız önerilir. Bu, platformunuzdan beklediğiniz sonuçları elde etmenize yardımcı olacaktır.
Chargeback'lerden Nasıl Daha Fazla Önlem Alınabilir?
Chargeback riskini yükselten faktörlerin farkında olmak, bu durumları önleme çabalarınızı güçlendirecektir. Sahtecilik riskini en aza indirebilmek adına fraud kontrolünün dikkatle uygulanması tavsiye edilir.
- Aynı IP adresi üzerinden, kısa süre zarfında farklı kartlarla ödeme yapılmaya çalışılması
- Daha önce platform üzerinde yasaklanmış kart ile ödeme yapılmaya çalışılması
- Aynı kartın 30 gün içerisinde farklı IP adresi üzerinden kullanılması
- Aynı IP adresi üzerinden bir günde üçten fazla işlem yapılması
- Anlamsız, ücretsiz e-posta adresleri kullanılması
- Aynı kart kullanılarak kısa süre zarfında, düşük tutarlı çok sayıda ödeme denemesinin olası
- Ödeme yapılırken kullanılan kart ile ilgili olarak, bankadan, çalıntı-kaybolan kart uyarısı gelmesi
- Aynı kart kullanılarak değişik son ödeme tarihleri yazılarak ödeme yapılmaya çalışılması
- Tek kartla değişik IP adresleri üzerinden işlem yapılmaya çalışılması
Tüm bunlara dikkat etmek müşterilerinize daha iyi hizmet vermenize de olanak tanımaktadır.
Müşteri İletişimi ve Şeffaflığı Artırma
Chargeback, her e-ticaret işletmesi için istenmeyen bir durumdur ve bu durumu önlemek için çeşitli adımlar atılabilir. Bunlardan biri de müşteri iletişimi ve şeffaflıktır. Müşterilerin sizinle etkin bir şekilde iletişim kurması ve hizmetleriniz hakkında açık ve net bilgiye sahip olmaları bu konuda hayati önem taşır.
Sağlam Bir Ödeme Sistemi Kurma
Ödeme sistemi, her e-ticaret sitesinin vazgeçilmez bir özelliği olup, bu sistemlerin etkin, sorunsuz ve güvenilir bir şekilde işleyebilmesi gereklidir. Aksi taktirde, bu durum chargeback taleplerine yol açabilir.
Bu nedenle, ödeme sistemlerinin sağlam, hızlı ve etkin bir şekilde kurulması şarttır. Bu hususlara dikkat ettiğinizde, chargeback taleplerinin azaldığını ve sonucunda müşteri memnuniyetinin arttığını görebilirsiniz. Bu durum, hizmetlerinizi müşterilerinizin tercih etmesini sağlar.
Popüler Videolar