CMS-İçerik Yönetim Sistemi Nedir?

4 Ekim 2021
Markethinkers
CMS-İçerik Yönetim Sistemi Nedir?

Bir web sitesine girdiğimizde karşımıza çok sayıda bileşen çıkar. Bu sitede bulunan metin içerikleri, görseller, videolar, yorum bölümleri ve bağlantılar gibi birçok öge, kompleks ve bütünlüklü bir yapı oluşturur. Sayfalar arasında gezinirken ilk etapta bu yapının nasıl kurulduğunu ya da yeni bilgiler ışığında ne şekilde güncellendiğini pek düşünmeyiz. Fakat aklınızda bir web sitesi kurmak ya da e-ticarete atılmak gibi fikirler varsa bu yapının nasıl işlediğine dair soru işaretlerinin doğması kaçınılmazdır. Yakın geçmişte internet siteleri, karmaşık ve konunun uzmanı olmayan kişilerin anlamasının neredeyse imkânsız olduğu kodlar ile oluşturuluyordu. Günümüzde ise bir içerik yönetim sistemi kullanarak bu kompleks yapıları oluşturmak ve kontrol etmek çok daha kolay.

İçerik Yönetim Sistemi (CMS) Nedir?

Kısaca CMS olarak ifade edilen içerik yönetim sistemi adını İngilizcedeki Content Management System kalıbından alır. İçerik yönetim sistemi; bir web sitesinde ziyaretçi tarafından görüntülenebilen içeriklerin, dosyaların ve tasarımların kontrol edilmesini sağlayan bir tür bilgisayar yazılımıdır. Genellikle yönetici paneli olarak adlandırılan bir menü üzerinden kullanılır. Bu sistemlerin çok büyük bir kısmını kullanmak için bilgisayarlara bir program kurulumu yapılmasına ihtiyaç yoktur. Yönetici panellerine internet üzerinden giriş yapılır. Kaliteli bir içerik yönetim sistemi, bu konulara dair teknik bilgisi çok sınırlı olan kişilerin dahi dijital içerik oluşturmalarını ve bu içerikleri yönetmelerini sağlar.

İnternetin ilk ortaya çıktığı dönemlerde internet siteleri, daha basit yapılardı. Bu basit yapılı siteler HTML ya da CSS gibi kod sistemleri ile oluşturuluyordu. Genellikle sadece metinlerden, bağlantılardan ve basit görsellerden ibaret olan bu siteler, internetin yaygınlaşmasıyla birlikte daha zengin içeriklere ve görünümlere sahip yapılara dönüşmeye başladı. Bu süreçte daha fazla kişinin web sitesi açmaya başlaması, iş hayatının ve ticaretin bu alana doğru ciddi bir eğilim göstermesi kaçınılmaz hâle geldi. Ama kodların uzmanlık talep eden karmaşık dili bu süreci, oldukça zorlaştırıyordu. Tam bu noktada WordPress, Joomla ve Drupal’ın başını çektiği içerik yönetim sistemleri devreye girdi. 2000’li yılların başında bu yana, pek çok internet sitesi bir içerik yönetim sistemi (CMS) ile kontrol ediliyor.

Neden İçerik Yönetim Sistemi Kullanılmalıdır?

Web siteleri, günümüzde yeni başlayanlar için şirket yönetimi sürecinin ilk ve olmazsa olmaz adımlarından biridir. Özellikle e-ticaret alanında faaliyet gösteriyorsanız bu siteler, kullanıcılarla buluşacağınız birincil alandır. Bu alanın kolay ve pratik bir şekilde yönetilebiliyor olması, hem zaman bakımından hem de maddi açıdan yararınıza olacaktır. İçerik yönetim sistemi yazılımları, bu konuda en büyük yardımcılarınızdan biridir. Web sitenize veri girişini bir aracıya ihtiyaç duymadan, basit bir şekilde yürütmek istiyorsanız mutlaka bir içerik yönetim sistemi kullanmanız tavsiye edilir. İçerik yönetim sistemi avantajları bu kullanım kolaylığı ile sınırlı değildir. Bu sistemleri kullanmanızın sağlayacağı olumlu getirileri şu şekilde sıralayabiliriz:

  • İnternet sitenizi yöneten kişinin bu konuda uzman olmasına gerek kalmaz. Böylece bu işlem için ekstra bir kişi istihdam etme ihtiyacı duymazsınız. Giderlerinizi düşürmenize yardımcı olur.
  • Anahtar kelime yönetimi, işletmeler için oldukça önemli bir konudur. E-ticaret sitesi kurma sürecinin önemli ayaklarından biri olan anahtar kelime yönetimi, arama motorlarında üst sıralara çıkmanızı sağlayacağından potansiyel müşterilerinizle buluşmanızı kolaylaştırır. İçerik yönetim sistemleri, bu konuda size oldukça yardımcı olur.
  • İşletim yönetim sistemleri, kullandıkları temalar aracılığı ile internet sitenizin istediğiniz görünüme sahip olmasını kolaylaştırır. Sundukları zengin tema çeşitliğinin yanında bu temalar üzerinde, beklentilerinize göre özelleştirmeler yapmanıza da izin verir. Bu işlemler için karmaşık kod bilgilerine ihtiyacınız kalmaz.
  • Bu sistemler, çoklu kullanıcı desteği sağlar. Sisteme tanımlanacak kullanıcılar, kolay kullanımlı arayüze ile kendilerine atanan görevleri kolaylıkla gerçekleştirebilir. Bu özellik, görev paylaşımına izin vermesi sayesinde geniş organizasyon yapılarına sahip işletme ve kurumların internet sitelerinin yönetilmesini son derece pratik hâle getirir.
  • Gerekli eklemelerle, sitenizin ziyaretçi profiline dair son derece detaylı istatistiklere ulaşabilirsiniz. Bu istatistikler, çeşitli raporlar hazırlamanızı kolaylaştırdığı gibi müşteri profiliniz hakkında net bilgilere ulaşmanızı sağlar.
  • İçeriklerinizi gruplamanıza ve çeşitli kategorilere ayırmanıza izin verir. Böylece iş akışınızı daha kolay düzenleyebilir, içeriklerinizi müşterilerinize daha düzenli bir şekilde sunabilirsiniz. Bu da daha güçlü bir müşteri deneyimi vadeder.
  • Sitenin bakım ve güncelleme gibi işlemlerinin yapılmasını ciddi anlamda kolaylaştırır. Ayrıca sitenin çökmesi gibi olumsuzlara karşı gereken güvenlik önlemlerini bünyesinde barındırır.

İçerik Yönetim Sistemlerinin Başlıca Özellikleri Nelerdir?

Zaman içerisinde çok farklı amaçlara hizmet eden, çeşitli alanlarda kullanılmak üzere özelleştirilmiş içerik yönetim sistemleri ortaya çıkmıştır. Her bir içerik yönetim sisteminin kendi özgün özelliklerinin olduğu söylenebilir. Buna rağmen bu sistemler, temel bazı ortak noktalara da sahiptir. Temel içerik yönetim sistemi özellikleri şunlardır:

  • İçerik Yaratma: Her içerik yönetim sistemi, kullanıcılarının içerik yaratmasına izin verir. Bu içerikler, aynı zamanda kullanıcılar tarafından düzenlenebilir, silinebilir ya da farklı formatlara dönüştürülebilir. Sistemlerin arayüzleri mümkün olduğunca sade tutulduğundan bu işlemleri yapmak oldukça kolaydır.
  • İçerik Depolama: Yarattığınız içerikler, içerik yönetimi sisteminin içinde sürekli bir şekilde depolanır. İçeriklerin bu şekilde saklanması, ihtiyacınız olan veriye ulaşmanızın önünü açar.
  • İş Akışı Yönetimi: Sisteme tanımlanan kullanıcılara, “yazar”, “editör” ya da “yönetici” gibi çeşitli roller verilebilir. Bu rollerin, sistem için için ulaşabilecekleri alanlar ve yapabilecekleri işlemler birbirlerinden farklıdır. Kişilere doğru rollerin atanması, iş akış yönetimi konusunda elinizi ciddi anlamda rahatlatır.
  • Yayınlama: Hazırladığınız içerikler, yine içerik yönetim sistemi üzerinden yayınlanır ve sitenizin ziyaretçileri tarafından ulaşılabilir hâle getirilir. Bu içeriklerin ne zaman yayına alınacağının organizasyonunu da yine bu sistem dâhilde yapabilirsiniz.

Tüm içerik yönetim sistemleri bu temel fonksiyonları kapsarken bunların yanına çeşitli eklentiler vasıtasıyla farklı özellikler de dâhil edilebilir. Farklı dil desteklerinden görsellerin 360 derece görülebilmesine, sosyal medya kanallarınızın sitenize eklenebilmesinden SEO araçlarına kadar çeşitli amaçlar için kullanılabilecek eklentiler geliştirilmiştir.

İçerik Yönetim Sistemleri Nelerdir?

İçerik yönetim sistemleri, yaygınlaşmalarına paralel olarak çok farklı amaçlara hizmet edecek şekilde farklılaşmıştır. Bu farklılaşma, içerik yönetim sistemi çeşitlerinin geliştirilmesi sonucunu doğurmuştur. Bu sistemlerin ne olduğunun ve özelliklerinin ardından en çok tercih edilen çeşitlerine geçelim.

  1. WordPress

  2. İçerik yönetim sistemleri içinde en popüler olan WordPress’tir. whatcms.org’da yer alan verilere göre tüm dünyadaki internet sitelerinin %30’dan fazla bir kısmı bu sistemi kullanmaktadır. Aslında bir blog altyapısı olarak bilinse de WordPress, içerik yönetim sistemi olarak çok işlevsel ve kullanışlıdır. WooCommerce isimli eklenti ile e-ticaret alt yapısına dönüştürülebilir. Bu sistem hakkında daha detaylı bilgi için WordPress ile e-ticaret sitesi kurma rehberimize göz atabilirsiniz.

  3. Joomla

  4. En çok kullanılan içerik yönetim sistemleri listesinde, WordPress’in ve bir eklentisi olan WooCommerce’ün ardından Joomla gelir. 2005 yılından bu yana kullanılan bu sistem; kurumsal ve küçük işletme web siteleri, online gazete ve dergiler, e-ticaret platformları gibi çok farklı amaçlar için tercih edilebilir.

  5. Drupal

  6. Drupal, işlevselliği ve yapılandırılabilirliği ile öne çıkan bir sistemdir. Kimi istisnalar hariç tüm eklentileri ücretsizdir. Hemen hemen her türden internet sitesi için kullanılabilecek olan Drupal’da seçebileceğiniz tema sayısı kısıtlıdır. Buna rağmen, esnek tema yapıları sitelerin özelleştirilmesine imkân verir.

  7. Opencart

  8. Opencart, çevrimiçi mağazalar için geliştirilmiş bir yönetim sistemidir. Ücretsiz olarak kurulup kullanılabilen bu sistem, 1999 yılında piyasaya sürülmüştür. Ödeme modüllerinin kolay bir şekilde yönetilebilmesi ile öne çıkar.

  9. Shopify

  10. E-ticarete yönelik en popüler içerik yönetim sistemlerinden biri olan Shopify, 2004 yılında kurulmuştur. Ödemeler, pazarlama ve kargo gibi konuları da hizmet yelpazesinde bulunduran sistem, tüm dünyada kullanılmaktadır.

  11. Prestashop

  12. Prestashop; açık kaynaklı ve ücretsiz olarak sunulan bir e-ticaret sistemidir. Yaklaşık 140 000 adet web sitesi tarafından kullanılmaktadır ve 60 farklı dil seçeneğine sahiptir.

  13. Magento

  14. 2008 yılında genel kullanıma açılan Magento da sıklıkla tercih edilen, e-ticaret odaklı bir içerik yönetim sistemidir. Bu açık kaynaklı sistemin kullanımına dair daha detaylı bilgileri Magento e-ticaret sitesi kurma başlıklı yazımızda bulabilirsiniz.

  15. IdeaSoft

  16. IdeaSoft, aslında bir e-ticaret yazılımı olsa da kullanıcılarına içerik yönetimi sistemlerinin sahip olduğun birçok özelliği de sunar. Bu sistem ile web sitesinize sadece ürün değil, blog içerikleri, haberler ya da isteğiniz doğrultusunda şekillendirebilceğiniz sayfalarda ekleyebilirsiniz.

İçerik Yönetim Sistemi Kullanırken Nelere Dikkat Edilmelidir?

İçerik yönetim sistemi kullanırken dikkat etmeniz gereken birincil konu güvenliktir. Açık kodlu bir yapıya sahip olduklarından bu sistemler, zaman zaman güvenlik açıkları verebilir. Bu nedenle olumsuz bir durumla karşılaşmamak adına sistemlerin bakım çalışmalarına ve güncellemelerine önem vermeniz gerekir. Bu işlemlerin konuya hâkim olan kişilerce yapılması tavsiye edilir.

Bir içerik yönetim sistemi kullanırken ihtiyaç duyabileceğiniz eklentiler, karşınıza beklenmedik maliyetler çıkarabilir. Kullanım amacınızı belirleyip alternatifler arasındaki sistem tercihinizi buna göre yaparak hesapta olmayan harcamalardan korunabilirsiniz. Ayrıca çok fazla bileşen ve eklentinin olduğu bir sistemi, ilk başta kullanıcıların adaptasyonunu zorlaştırabilir. Bu nedenle sistemde yapılacak geliştirmelerin kademe kademe yapılması daha yerinde olur.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Yorum yap

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Benzer yazılar

El yapımı ürünler satabileceğiniz bir işi nasıl kurabilirsiniz?
El yapımı ürünler satabileceğiniz bir işi nasıl kurabilirsiniz?
El yapımı ürünler satmayı planlıyor ve kendi işinizi kurarak, internet üzerinden bu ürünleri satmak istiyorsanız bir takım adımları takip etmeniz gerekiyor. Kendi üretiminizi yapıyor olacağınız için normal bir B2C firmasından...
20 Temmuz 2018
Sinan Oypan
Aynı içeriği birkaç kez paylaşırken nelere dikkat etmeniz gerekiyor?
Aynı içeriği birkaç kez paylaşırken nelere dikkat etmeniz gerekiyor?
Sosyal medya pazarlama çalışmaları yaparken, ürettiğiniz içerikleri ilerleyen dönemlerde tekrar paylaşabilirsiniz. Tek bir içeriği birkaç kez paylaşmak da bir sıkıntı yok; ancak tekrar paylaşırken nasıl bir paylaşım...
11 Ekim 2017
Sinan Oypan
Küçük işletmelerin dijital ajanslarla çalışmalarının avantajları
Küçük işletmelerin dijital ajanslarla çalışmalarının avantajları
Dijital pazarlama çalışmaları sırasında iyi sonuçlar alabilmek için profesyonel destek almak gerekebiliyor. Küçük işletmeler için dijital pazarlama çalışmalarının oldukça önemi vardır; çünkü marka bilinirliğini artırmak...
24 Ağustos 2017
Sinan Oypan
Kısa video kullanımı ile pazarlama çalışmalarınızı nasıl geliştirebilirsiniz?
Kısa video kullanımı ile pazarlama çalışmalarınızı nasıl geliştirebilirsiniz?
Kısa video kullanımı, pazarlama çalışmalarınızı geliştirerek, aldığınız etkileşim ve geri dönüşümleri artırarak, farklı hedef kitlelere ulaşmanıza yardımcı olur. Video içeriklerin günümüzdeki popülerliğini göz ardı...
8 Şubat 2020
Sinan Oypan
Mobil uygulama yerine neden mobil siteye yönlenmelisiniz?
Mobil uygulama yerine neden mobil siteye yönlenmelisiniz?
Mobil cihaz kullanımının artmasıyla beraber e-ticaret de bu kanala doğru şekillenmeye başladı. Mobil cihazlar üzerinde kullanılan uygulamaların yanı sıra mobil cihazlara uyumlu web sitelerinin kullanımı da arttı. Tabii ki bu...
22 Eylül 2016
Sinan Oypan
Omnichannel Marketing Nedir? Nasıl Faydalanılır?
Omnichannel Marketing Nedir? Nasıl Faydalanılır?
Gün geçmiyor ki e-ticaret dünyasında yeni bir strateji ortaya çıkmasın. Yeni nesil pazarlamanın dinamiklerini dijital stratejiler oluştursa da geleneksel yöntemlerden tam anlamda kopmuş sayılmayız. Pazarlama araçları ise gerek...
9 Mart 2021
Markethinkers
XML Bayilik Nedir, Nasıl Alınır?
XML Bayilik Nedir, Nasıl Alınır?
Tüketiciler, artık ihtiyaçlarının çok büyük kısmını internet üzerinden yaptıkları alışverişlerle gideriyorlar. Giyimden kitaba, gıdadan elektronik eşyalara birçok ürün, artık rahatlıkla internet üzerinden satın...
2 Şubat 2022
Markethinkers
Instagram ile e-ticaret sitenize trafik çekmek için neler yapabilirsiniz?
Instagram ile e-ticaret sitenize trafik çekmek için neler yapabilirsiniz?
Instagram, sosyal ağlar arasında şuan oldukça popüler ve e-ticaret firmaları bu mecraya yönelerek instagramda satış yapmak ve farklı hedef kitlelere ulaşmaya çalışıyorlar. Sosyal medya pazarlama stratejinizde Instagram’a yer vermek,...
17 Haziran 2016
Sinan Oypan
E-ticaret firmalarını ilgilendiren 6 sosyal medya güncellemesi
E-ticaret firmalarını ilgilendiren 6 sosyal medya güncellemesi
Sosyal medya pazarlama, e-ticaret firmalarının sıklıkla kullandığı pazarlama yöntemlerinden biri. Marka ve ürün tanıtımlarının yanı sıra yeni hedef kitlelere ulaşmak için de sosyal platformalar, firmalar için önemli bir rol...
29 Mart 2017
Sinan Oypan
Facebook sayfa yönetim ipuçları – 2021
Facebook sayfa yönetim ipuçları – 2021
Facebook sayfa yönetimi, sosyal medya pazarlama çalışmalarınızda üzerinde durmanız gereken konulardan biri. Facebook günümüzün en popüler ve yaygın kullanılan sosyal ağı olduğu için bu platforma önem vermeniz, pazarlama...
21 Aralık 2020
Sinan Oypan
Kullanıcıların e posta abonelikten çıkma sebepleri
Kullanıcıların e posta abonelikten çıkma sebepleri
E posta abonelikten çıkma sebepleri mailing çalışmalarında incelenip optimize edilmesi gereken bir konudur. E posta abonelikten çıkma sayıları / oranları ancak bu sorun çözüldükten sonra azalabilir. Bu sebeple mailing...
9 Kasım 2017
Sinan Oypan
E-ticarette fiyatları düşürmek, sektöre ve firmanıza nasıl zarar veriyor?
E-ticarette fiyatları düşürmek, sektöre ve firmanıza nasıl zarar veriyor?
E-ticaret sektörünün en çok sıkıntı yaşadığı durumlardan biri de fiyat odaklı rekabet nedeniyle kar marjlarının ciddi oranda düşmesi oluyor. Sektöre devamlı olarak yeni oyuncuların girmesi ve yeni oyuncuların marka...
15 Ekim 2016
Sinan Oypan
Detaylı Bilgi İçin Arayın