CMS-İçerik Yönetim Sistemi Nedir?

4 Ekim 2021
Markethinkers
CMS-İçerik Yönetim Sistemi Nedir?

Bir web sitesine girdiğimizde karşımıza çok sayıda bileşen çıkar. Bu sitede bulunan metin içerikleri, görseller, videolar, yorum bölümleri ve bağlantılar gibi birçok öge, kompleks ve bütünlüklü bir yapı oluşturur. Sayfalar arasında gezinirken ilk etapta bu yapının nasıl kurulduğunu ya da yeni bilgiler ışığında ne şekilde güncellendiğini pek düşünmeyiz. Fakat aklınızda bir web sitesi kurmak ya da e-ticarete atılmak gibi fikirler varsa bu yapının nasıl işlediğine dair soru işaretlerinin doğması kaçınılmazdır. Yakın geçmişte internet siteleri, karmaşık ve konunun uzmanı olmayan kişilerin anlamasının neredeyse imkânsız olduğu kodlar ile oluşturuluyordu. Günümüzde ise bir içerik yönetim sistemi kullanarak bu kompleks yapıları oluşturmak ve kontrol etmek çok daha kolay.

İçerik Yönetim Sistemi (CMS) Nedir?

Kısaca CMS olarak ifade edilen içerik yönetim sistemi adını İngilizcedeki Content Management System kalıbından alır. İçerik yönetim sistemi; bir web sitesinde ziyaretçi tarafından görüntülenebilen içeriklerin, dosyaların ve tasarımların kontrol edilmesini sağlayan bir tür bilgisayar yazılımıdır. Genellikle yönetici paneli olarak adlandırılan bir menü üzerinden kullanılır. Bu sistemlerin çok büyük bir kısmını kullanmak için bilgisayarlara bir program kurulumu yapılmasına ihtiyaç yoktur. Yönetici panellerine internet üzerinden giriş yapılır. Kaliteli bir içerik yönetim sistemi, bu konulara dair teknik bilgisi çok sınırlı olan kişilerin dahi dijital içerik oluşturmalarını ve bu içerikleri yönetmelerini sağlar.

İnternetin ilk ortaya çıktığı dönemlerde internet siteleri, daha basit yapılardı. Bu basit yapılı siteler HTML ya da CSS gibi kod sistemleri ile oluşturuluyordu. Genellikle sadece metinlerden, bağlantılardan ve basit görsellerden ibaret olan bu siteler, internetin yaygınlaşmasıyla birlikte daha zengin içeriklere ve görünümlere sahip yapılara dönüşmeye başladı. Bu süreçte daha fazla kişinin web sitesi açmaya başlaması, iş hayatının ve ticaretin bu alana doğru ciddi bir eğilim göstermesi kaçınılmaz hâle geldi. Ama kodların uzmanlık talep eden karmaşık dili bu süreci, oldukça zorlaştırıyordu. Tam bu noktada WordPress, Joomla ve Drupal’ın başını çektiği içerik yönetim sistemleri devreye girdi. 2000’li yılların başında bu yana, pek çok internet sitesi bir içerik yönetim sistemi (CMS) ile kontrol ediliyor.

Neden İçerik Yönetim Sistemi Kullanılmalıdır?

Web siteleri, günümüzde yeni başlayanlar için şirket yönetimi sürecinin ilk ve olmazsa olmaz adımlarından biridir. Özellikle e-ticaret alanında faaliyet gösteriyorsanız bu siteler, kullanıcılarla buluşacağınız birincil alandır. Bu alanın kolay ve pratik bir şekilde yönetilebiliyor olması, hem zaman bakımından hem de maddi açıdan yararınıza olacaktır. İçerik yönetim sistemi yazılımları, bu konuda en büyük yardımcılarınızdan biridir. Web sitenize veri girişini bir aracıya ihtiyaç duymadan, basit bir şekilde yürütmek istiyorsanız mutlaka bir içerik yönetim sistemi kullanmanız tavsiye edilir. İçerik yönetim sistemi avantajları bu kullanım kolaylığı ile sınırlı değildir. Bu sistemleri kullanmanızın sağlayacağı olumlu getirileri şu şekilde sıralayabiliriz:

  • İnternet sitenizi yöneten kişinin bu konuda uzman olmasına gerek kalmaz. Böylece bu işlem için ekstra bir kişi istihdam etme ihtiyacı duymazsınız. Giderlerinizi düşürmenize yardımcı olur.
  • Anahtar kelime yönetimi, işletmeler için oldukça önemli bir konudur. E-ticaret sitesi kurma sürecinin önemli ayaklarından biri olan anahtar kelime yönetimi, arama motorlarında üst sıralara çıkmanızı sağlayacağından potansiyel müşterilerinizle buluşmanızı kolaylaştırır. İçerik yönetim sistemleri, bu konuda size oldukça yardımcı olur.
  • İşletim yönetim sistemleri, kullandıkları temalar aracılığı ile internet sitenizin istediğiniz görünüme sahip olmasını kolaylaştırır. Sundukları zengin tema çeşitliğinin yanında bu temalar üzerinde, beklentilerinize göre özelleştirmeler yapmanıza da izin verir. Bu işlemler için karmaşık kod bilgilerine ihtiyacınız kalmaz.
  • Bu sistemler, çoklu kullanıcı desteği sağlar. Sisteme tanımlanacak kullanıcılar, kolay kullanımlı arayüze ile kendilerine atanan görevleri kolaylıkla gerçekleştirebilir. Bu özellik, görev paylaşımına izin vermesi sayesinde geniş organizasyon yapılarına sahip işletme ve kurumların internet sitelerinin yönetilmesini son derece pratik hâle getirir.
  • Gerekli eklemelerle, sitenizin ziyaretçi profiline dair son derece detaylı istatistiklere ulaşabilirsiniz. Bu istatistikler, çeşitli raporlar hazırlamanızı kolaylaştırdığı gibi müşteri profiliniz hakkında net bilgilere ulaşmanızı sağlar.
  • İçeriklerinizi gruplamanıza ve çeşitli kategorilere ayırmanıza izin verir. Böylece iş akışınızı daha kolay düzenleyebilir, içeriklerinizi müşterilerinize daha düzenli bir şekilde sunabilirsiniz. Bu da daha güçlü bir müşteri deneyimi vadeder.
  • Sitenin bakım ve güncelleme gibi işlemlerinin yapılmasını ciddi anlamda kolaylaştırır. Ayrıca sitenin çökmesi gibi olumsuzlara karşı gereken güvenlik önlemlerini bünyesinde barındırır.

İçerik Yönetim Sistemlerinin Başlıca Özellikleri Nelerdir?

Zaman içerisinde çok farklı amaçlara hizmet eden, çeşitli alanlarda kullanılmak üzere özelleştirilmiş içerik yönetim sistemleri ortaya çıkmıştır. Her bir içerik yönetim sisteminin kendi özgün özelliklerinin olduğu söylenebilir. Buna rağmen bu sistemler, temel bazı ortak noktalara da sahiptir. Temel içerik yönetim sistemi özellikleri şunlardır:

  • İçerik Yaratma: Her içerik yönetim sistemi, kullanıcılarının içerik yaratmasına izin verir. Bu içerikler, aynı zamanda kullanıcılar tarafından düzenlenebilir, silinebilir ya da farklı formatlara dönüştürülebilir. Sistemlerin arayüzleri mümkün olduğunca sade tutulduğundan bu işlemleri yapmak oldukça kolaydır.
  • İçerik Depolama: Yarattığınız içerikler, içerik yönetimi sisteminin içinde sürekli bir şekilde depolanır. İçeriklerin bu şekilde saklanması, ihtiyacınız olan veriye ulaşmanızın önünü açar.
  • İş Akışı Yönetimi: Sisteme tanımlanan kullanıcılara, “yazar”, “editör” ya da “yönetici” gibi çeşitli roller verilebilir. Bu rollerin, sistem için için ulaşabilecekleri alanlar ve yapabilecekleri işlemler birbirlerinden farklıdır. Kişilere doğru rollerin atanması, iş akış yönetimi konusunda elinizi ciddi anlamda rahatlatır.
  • Yayınlama: Hazırladığınız içerikler, yine içerik yönetim sistemi üzerinden yayınlanır ve sitenizin ziyaretçileri tarafından ulaşılabilir hâle getirilir. Bu içeriklerin ne zaman yayına alınacağının organizasyonunu da yine bu sistem dâhilde yapabilirsiniz.

Tüm içerik yönetim sistemleri bu temel fonksiyonları kapsarken bunların yanına çeşitli eklentiler vasıtasıyla farklı özellikler de dâhil edilebilir. Farklı dil desteklerinden görsellerin 360 derece görülebilmesine, sosyal medya kanallarınızın sitenize eklenebilmesinden SEO araçlarına kadar çeşitli amaçlar için kullanılabilecek eklentiler geliştirilmiştir.

İçerik Yönetim Sistemleri Nelerdir?

İçerik yönetim sistemleri, yaygınlaşmalarına paralel olarak çok farklı amaçlara hizmet edecek şekilde farklılaşmıştır. Bu farklılaşma, içerik yönetim sistemi çeşitlerinin geliştirilmesi sonucunu doğurmuştur. Bu sistemlerin ne olduğunun ve özelliklerinin ardından en çok tercih edilen çeşitlerine geçelim.

  1. WordPress

  2. İçerik yönetim sistemleri içinde en popüler olan WordPress’tir. whatcms.org’da yer alan verilere göre tüm dünyadaki internet sitelerinin %30’dan fazla bir kısmı bu sistemi kullanmaktadır. Aslında bir blog altyapısı olarak bilinse de WordPress, içerik yönetim sistemi olarak çok işlevsel ve kullanışlıdır. WooCommerce isimli eklenti ile e-ticaret alt yapısına dönüştürülebilir. Bu sistem hakkında daha detaylı bilgi için WordPress ile e-ticaret sitesi kurma rehberimize göz atabilirsiniz.

  3. Joomla

  4. En çok kullanılan içerik yönetim sistemleri listesinde, WordPress’in ve bir eklentisi olan WooCommerce’ün ardından Joomla gelir. 2005 yılından bu yana kullanılan bu sistem; kurumsal ve küçük işletme web siteleri, online gazete ve dergiler, e-ticaret platformları gibi çok farklı amaçlar için tercih edilebilir.

  5. Drupal

  6. Drupal, işlevselliği ve yapılandırılabilirliği ile öne çıkan bir sistemdir. Kimi istisnalar hariç tüm eklentileri ücretsizdir. Hemen hemen her türden internet sitesi için kullanılabilecek olan Drupal’da seçebileceğiniz tema sayısı kısıtlıdır. Buna rağmen, esnek tema yapıları sitelerin özelleştirilmesine imkân verir.

  7. Opencart

  8. Opencart, çevrimiçi mağazalar için geliştirilmiş bir yönetim sistemidir. Ücretsiz olarak kurulup kullanılabilen bu sistem, 1999 yılında piyasaya sürülmüştür. Ödeme modüllerinin kolay bir şekilde yönetilebilmesi ile öne çıkar.

  9. Shopify

  10. E-ticarete yönelik en popüler içerik yönetim sistemlerinden biri olan Shopify, 2004 yılında kurulmuştur. Ödemeler, pazarlama ve kargo gibi konuları da hizmet yelpazesinde bulunduran sistem, tüm dünyada kullanılmaktadır.

  11. Prestashop

  12. Prestashop; açık kaynaklı ve ücretsiz olarak sunulan bir e-ticaret sistemidir. Yaklaşık 140 000 adet web sitesi tarafından kullanılmaktadır ve 60 farklı dil seçeneğine sahiptir.

  13. Magento

  14. 2008 yılında genel kullanıma açılan Magento da sıklıkla tercih edilen, e-ticaret odaklı bir içerik yönetim sistemidir. Bu açık kaynaklı sistemin kullanımına dair daha detaylı bilgileri Magento e-ticaret sitesi kurma başlıklı yazımızda bulabilirsiniz.

  15. IdeaSoft

  16. IdeaSoft, aslında bir e-ticaret yazılımı olsa da kullanıcılarına içerik yönetimi sistemlerinin sahip olduğun birçok özelliği de sunar. Bu sistem ile web sitesinize sadece ürün değil, blog içerikleri, haberler ya da isteğiniz doğrultusunda şekillendirebilceğiniz sayfalarda ekleyebilirsiniz.

İçerik Yönetim Sistemi Kullanırken Nelere Dikkat Edilmelidir?

İçerik yönetim sistemi kullanırken dikkat etmeniz gereken birincil konu güvenliktir. Açık kodlu bir yapıya sahip olduklarından bu sistemler, zaman zaman güvenlik açıkları verebilir. Bu nedenle olumsuz bir durumla karşılaşmamak adına sistemlerin bakım çalışmalarına ve güncellemelerine önem vermeniz gerekir. Bu işlemlerin konuya hâkim olan kişilerce yapılması tavsiye edilir.

Bir içerik yönetim sistemi kullanırken ihtiyaç duyabileceğiniz eklentiler, karşınıza beklenmedik maliyetler çıkarabilir. Kullanım amacınızı belirleyip alternatifler arasındaki sistem tercihinizi buna göre yaparak hesapta olmayan harcamalardan korunabilirsiniz. Ayrıca çok fazla bileşen ve eklentinin olduğu bir sistemi, ilk başta kullanıcıların adaptasyonunu zorlaştırabilir. Bu nedenle sistemde yapılacak geliştirmelerin kademe kademe yapılması daha yerinde olur.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Yorum yap

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Benzer yazılar

Neden güvenilir bir e-ticaret altyapı sistemi tercih etmelisiniz?
Neden güvenilir bir e-ticaret altyapı sistemi tercih etmelisiniz?
Kendi işinizi yapmak ya da fiziki işletmenizin e-ticaret sitesini kurmak istiyorsanız, öncelikle güvenilir bir altyapısı olan bir e-ticaret sitesi kurmanız gerekiyor. Kendi imkanlarınızla bir site kurabileceğiniz gibi, özel bir site...
21 Haziran 2018
Sinan Oypan
E-posta pazarlama ipuçları | Yeni müşteriden sadık müşteriye
E-posta pazarlama ipuçları | Yeni müşteriden sadık müşteriye
E-posta pazarlama ipuçları ve e-posta pazarlama çalışmalarıyla yeni müşterilerinizi sadık kitlelere çevirebilecek çalışmalar yapabilirsiniz. Farklı e-posta şablonları kullanmak, farklı zaman dönemleri içinde farklı içerikler...
19 Ocak 2018
Sinan Oypan
Kullanıcıları Satın Almaya Yönlendirmenin 5 Yolu
Kullanıcıları Satın Almaya Yönlendirmenin 5 Yolu
Pazarlama, tanıtım ve satış faaliyetlerinin dijital ortamlarda yapılması anlamına gelen e-ticaret, geleneksel ticaret yöntemleriyle yıllar süren bu faaliyetleri oldukça kısa zamanda ve geniş kitlelere yönelik olarak...
12 Ağustos 2016
Savaş Çetinkaya
Canlı destek sistemi ile müşterilerin sorunlarını nasıl çözebilirsiniz?
Canlı destek sistemi ile müşterilerin sorunlarını nasıl çözebilirsiniz?
Canlı destek sistemi, son yıllarda e-ticaret sitelerinin müşteri desteği sağlama konusunda oldukça işine yarıyor ve tüketicilere daha hızlı geri dönüş sağlanmasına yardımcı oluyor. Canlı destek sistemi, web sitesini ziyaret...
28 Haziran 2019
Sinan Oypan
Ürün fotoğrafı nasıl çekilir? | 3. Bölüm
Ürün fotoğrafı nasıl çekilir? | 3. Bölüm
Ürün fotoğrafı nasıl çekilir, ürün fotoğrafı çekmek için gerekenler, ürün çekimi için fotoğraf makinesi, ürün çekimi için lens, ürün çekimi için ışık, evde ürün fotoğrafı çekmek, profesyonel ürün fotoğraf çekimi,...
11 Mart 2017
Sinan Oypan
SEO kuralları | Blog yazarken dikkat etmeniz gerekenler
SEO kuralları | Blog yazarken dikkat etmeniz gerekenler
SEO kuralları | Blog yazarken dikkat etmeniz gerekenler adlı yazımızda blog yazarken dikkat etmeniz gereken SEO kuralları arasında en önemli 6'lıyı ele alacağız. SEO kuralları E-ticaret sitenizde blog çalışmaları yaparak,...
8 Ekim 2016
Sinan Oypan
E-ticaret sitenizde müşteri deneyimini artırmak için neler yapabilirsiniz?
E-ticaret sitenizde müşteri deneyimini artırmak için neler yapabilirsiniz?
Kaliteli bir müşteri deneyimi sunmak uzun vadede e-ticaret şirketinizin başarılı ve karlı olmasında önemli bir role sahiptir. Müşteri memnuniyetini artırmak başarınızı artımanın yanı sıra sadık müşteri kitlelerine...
15 Mayıs 2018
Sinan Oypan
SEO trendleri | Geleceğin 5'lisi
SEO trendleri | Geleceğin 5'lisi
SEO trendleri arasında üzerinden durmanız gereken 5 önemli konuyu bu yazımızda ele alacağız. SEO trendleri ; SEO trendleri Arama motorlarındaki performansınızı artırmanız ve organik trafiğinizi artırmak için SEO...
24 Ocak 2017
Sinan Oypan
Sosyal mecralarda ne tür canlı yayınlar yapabilirsiniz?
Sosyal mecralarda ne tür canlı yayınlar yapabilirsiniz?
Özellikle Instagram’ın canlı yayın özelliğini duyurmasının ardından, hem kullanıcılar hem de markalar canlı yayın içeriklerine bir hayli önem vermeye başladı. Canlı yayın yapmanın kolay bir hale gelmesi ve herkes tarafından...
24 Temmuz 2017
Sinan Oypan
E-posta pazarlama stratejisi oluştururken nelere dikkat etmelisiniz?
E-posta pazarlama stratejisi oluştururken nelere dikkat etmelisiniz?
Her pazarlama çalışmasında olduğu gibi e-posta pazarlamada da belli bir stratejiye ihtiyacınız olacaktır. Belli bir stratejinizin olmaması, buradaki çalışmalarınızın düzensiz olmasına neden olacağı gibi, beklediğiniz...
8 Temmuz 2016
Sinan Oypan
Sosyal kanıtı e-ticaret şirketiniz için nasıl kullanabilirsiniz? 1. Bölüm
Sosyal kanıtı e-ticaret şirketiniz için nasıl kullanabilirsiniz? 1. Bölüm
Sosyal kanıt, tüketicilerin satın alma kararlarını ve davranışlarını derinden etkileyen bir unsurdur ve e-ticarette de önemli bir yere sahiptir. Büyük toplulukların davranışlar, gruba dahil olmayan kişilerin de durumlara bakış...
4 Temmuz 2017
Sinan Oypan
İletişim sayfası tasarımlarında sık yapılan hatalar
İletişim sayfası tasarımlarında sık yapılan hatalar
İletişim sayfası e-ticaret sitenizdeki en önemli sayfalardan biri olduğu için, tasarım ve içerik olarak tüketicileri birçok konuda bilgilendirmeli ve yönlendirmeli. Tüketiciler, satın alma öncesi ya da sonrasında markanızla kolay...
21 Haziran 2019
Sinan Oypan
E-ticareti Ücretsiz Deneyin