E-ticarette sektörel pazar araştırması nasıl yapılır?

2 Haziran 2019
Sinan Oypan

E-ticaret sektörüne girmek ve kendi e-ticaret sitesini kurmak isteyenlerin, pazar araştırması yaparak, sektöre dair bir takım bilgiler edinmeleri gerekir. Pazar araştırması yaparak, sektörün mevcut durumunu, geleceğini ve sektördeki rekabeti gözlemleyebilir; böylelikle bu sektörün ve pazarın yatırım yapmaya uygun olup olmadığına karar verebilirsiniz.

Tabii ki nasıl pazar araştırması yapabileceğinizi de bilmeniz önemlidir. Sadece internetteki kaynaklardan sektörleri analiz etmek ya da çevrenizdeki kişilerin düşüncelerini almak size tam olarak doğru sonuçlar vermeyecektir. Bu sebeple de pazar araştırması bir plan dahilinde yapılmalıdır. Bu rehberimizde de pazar araştırması yaparken bilmeniz gereken önemli noktaları ele alacağız.

İlgili rehber: Yatırım yapmadan önce e-ticaret iş fikirleri nasıl test edilir?

Doğru pazarlara ulaşmak

Pazar araştırmanızın amacını netleştirin

Pazar araştırması yaparkenki asıl amacınızı belirleyerek işe başlamanız gerekir. Pazarda olmayan yeni bir ürünle mi piyasaya gireceksiniz; yoksa henüz gelişmekte olan bir pazardaki önemli oyunculardan biri mi olmak istiyorsunuz; ya da pazardaki tüketicilere nasıl daha iyi ulaşılabileceğini mi öğrenmek istiyorsunuz? Şirketiniz için önemli olan amacı belirleyerek işe başlamanız, ne tür çalışmalar yapmanız gerektiğini anlamanıza yardımcı olacaktır.

Araştıracağınız pazarı netleştirin

Farklı sektör ve pazarların farklı gereksinimleri vardır. Bu sebeple de araştıracağınız pazarı netleştirmeniz de gerekir. Bu pazarın demografik yapısı, tüketici alışkanlıkları, tüketicilerin internetten ürün alma tercihleri, gelir durumları ve konumsal durumları da pazarınızı netleştirirken üzerinde durmanız gereken konular arasındadır.

Pazarın hangi özelliklerini araştırmanız gerektiğine karar verin

Bu konu özellikle pazarlama ve reklam çalışmalarınız için önemlidir. Ürünlerinizi ve hizmetlerinizi tanıtırken ve marka bilinirliğinizi artırırken, pazarın hangi özellikleri üzerinde durmanız gerektiğini araştırmalısınız. Pazarda, tüketicilerin firmalardan beklentileri neler? Onlara ne tür pazarlama ve reklam çalışmaları yaparak, markanızı tanıtabilir ve ürünlerinizi ulaştırabilirsiniz. Pazarlama ve reklam çalışmaları için gerekli olan demografik bilgileri ve tüketici alışkanlıkları ile bu tüketicilerin internet üzerindeki aktivitelerini araştırmanız gerekir.

Tüketicilere nerede, nasıl ulaşabilirsiniz?

Pazar araştırması sürecinde yine pazarlama ve reklamla ilgili konulardan biri tüketicilere nerede, nasıl ulaşabileceğinizi araştırmak olacaktır. Dijital pazarlama çalışmalarının yanı sıra offline kanallarda da pazarlama ve reklam çalışmaları yapılıp yapılmaması gerektiğini de araştırmalısınız. Sektörel farklılıklar ve tüketicilerin satın almak alışkanlıklarının değişmesi nedeniyle tüketicilere nerede, nasıl ulaşabileceğinizi araştırmanız gerekir.

Pazardaki rekabeti araştırın

Pazar araştırması yaparken, rekabeti de göz önünde bulundurmanız gerekir. Pazardaki rakip firmaların internet üzerinde yaptığı çalışmaları, tüketicilerine nasıl ulaştıklarını, ürün fiyatlandırmalarını ve bu firmaların en çok sattıkları ürünleri de inceleyerek, pazardaki rekabet hakkında daha fazla bilgi almaya çalışmalısınız.

İlgili rehber: E-ticarette rakip analizi yapmak için neler yapmalısınız?

Ne tür anketler yapacağınıza karar verin

Pazar araştırması süresince, tüketicilerin görüşlerini almak ve onların beklentilerini anlamak için anketlere başvurmanız gerekir. Yazılı ve sözlü anketlerin yanı sıra internet üzerinden de anketler yaparak, tüketicilere ulaşabilir ve onlardan geri dönüşler alabilirsiniz.

Bu anketler, sektör ve pazar hakkında daha net bilgiler vereceği için pazarın gereksinimlerini daha iyi öğrenmenize yardımcı olur. Çünkü doğrudan tüketicilerden bilgi almış olursunuz. Bu sebeple de ne tür anketler yapacağınızı ve bu anketlerde neler soracağınızı belirlemeniz gerekir.

Anket yaparken dikkat etmeniz gerekenler

Müşteri profilini belirleyin

Pazara araştırması için anket yaparken öncelikle örnek bir müşteri profili oluşturmanız gerekir. Bu profilde, ulaşmak istediğiniz hedef kitleyi yansıtadan farklı müşteri profilleri oluşturabilirsiniz. Böylelikle anketlerinizi doğrudan bu gruplara yönelterek, anketlerinizden daha fazla sonuç elde edebilirsiniz.

İlgili rehber: Hedef kitlenizi daha iyi tanımanızı sağlayacak 6 ipucu

Anket sorularınızı hazırlayın

Müşteri profilinizin ihtiyaçlarını anlamak ve sektörden beklentilerini öğrenmek için anketinizde soracağınız soruları belirlemeniz gerekir. Pazarı tanımanızı sağlayacak, tüketicilerin satın alma ve internetten alışveriş yapma alışkanlıklarını öğrenecek, hangi sosyal mecralarda aktif olduklarını ve gelir durumları ile ilgi alanlarını öğrenecek sorular sorarak anketinizi detaylandırmalı ve hedef kitlenizden, pazarla ilgili mümkün olduğunca bilgi almalısınız.

Anketlerin nerede, nasıl ve ne zaman yapılacağını belirleyin

Pazar araştırması yaparken anketleri doğru yerde, doğru platformlarda ve doğru zamanlarda yapmanız gerekir. Online ya da fiziki platformlar üzerinde de anket yapabilirsiniz. Bunların yanı sıra bu anketlerin hangi koşullar altında ve ne zaman yapılacağını da belirlemeniz gerekir.

Anketleri analiz edin

Pazar araştırması sürecinin bir sonraki aşamasında da yaptığınız anketlerin sonucunu analiz etmeniz gerekiyor. Anketlerin sonuçlarını herbir soru üzerinde ayrı ayrı durarak analiz etmeniz gerekiyor. Anketlerinizdeki sonuçlardan istatistikler çıkartarak, herbir soru için veriler ortaya koymalısınız.

Bu veriler sayesinde pazar araştırması süresinde tüketicilerin gerçek düşüncelerini öğrenebilir ve sonrasında da pazar hakkında kaliteli bilgiler toplamış olursunuz.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

E-ticaret firmaları Facebook mesajları nasıl kullanabilir?
Facebook mesajları, müşteri ilişkileri kurmak ve sosyal medya üzerinden müşteri hizmeti sunma konusunda e-ticaret firmalarına önemli bir kaynak sunuyor. Son yıllarda Facebook Messenger uygulaması üzerinden, şirket sayfalarına özel...
19 Nisan 2020
Sinan Oypan
Toptan satış kanalı ile perakendecilere nasıl ulaşabilirsiniz?
Toptan satış diğer adıyla B2B, e-ticaret pazarının büyük bir bölümünü oluşturmakta. Toptan satış kanalı ile perakende satış yapan firmalara ulaşmak ve ürünlerinizi doğru pazarlara ulaştırmak gelirlerinizi artırmanıza...
5 Ağustos 2019
Sinan Oypan
İyi bir müşteri destek servisinde olması gerekenler
E-ticarette iyi bir müşteri hizmeti sunuyor olmak, müşteri memnuniyetini artırarak, sadık müşterilere ulaşmak için oldukça önemlidir. Müşteri hizmetleri konusunda eksik olan firmalar, bu kitleleri elde etmekte zorlandıkları için...
26 Ocak 2018
Sinan Oypan
Instagram reklam verme ile ilgili bilmeniz gerekenler
Instagram reklam verme sürecinde, doğru adımları takip etmeniz ve doğru kampanyaları hazırlamanız alacağınız geri dönüşümleri artırır. Bir içerik hazırlayıp, doğrudan reklam kampanyası oluşturmak bu süreçte doğru bir...
21 Ekim 2020
Sinan Oypan
E-ticarette marka yönetimi nasıl yapılır?
Marka yönetimi, tüketiciler arasında marka algısı yaratmanın yanı sıra şirketin imajını da doğrudan etkilemektedir. Bu sebeple de e-ticaret firmalarının marka yönetime önem vermeleri önemlidir. Markanızı yönetmek için...
20 Mart 2020
Sinan Oypan
Twitter hesap açma sırasında bilmeniz gerekenler
İşletmeniz için Twitter hesap açma sırasında bazı konulara dikkat etmeniz ve profilinizi mümkün olduğunca detaylandırmanız gerekir. Profilinizi ziyaret edenler ve markanızı Twitter’da takip etmek isteyen kullanıcılar buradaki...
16 Kasım 2020
Sinan Oypan
Fiziki mağazanızı internete taşımadan önce bilmeniz gerekenler
Fiziki mağaza sahipleri internet üzerinden satış yapabilmek için e-ticaret sektörüne yönelmeye başlıyor. Türkiye’deki e-ticaret hacminin düzenli olarak artmasından ve kullanıcıların internetten alışveriş alışkanlığı...
13 Haziran 2016
Sinan Oypan
Banner tasarımlarında dikkat edilmesi gereken hususlar
E-ticaret sitenizin tanıtımını yapmak, ürünlerinizi veya hizmetlerinizin reklamını yapmak ya da kampanyalarınızı duyurmak için banner reklamlardan yararlanabilirsiniz. Banner tasarımlarınızı yaparken de dikkat etmeniz ve...
2 Eylül 2016
Sinan Oypan
Instagram İşletme Profiline Geçme Nasıl Yapılır?
Instagram işletme profiline geçme son günlerde işletmelerin sıklıkla yaptığı şeylerden biri. instagram işletme hesabı / instagram işletme profili neden kullanılmalıdır, instagram işletme profili nedir / instagram işletme hesabı...
8 Haziran 2018
Sinan Oypan
Sosyal medya üzerinden müşteri edinmenizi sağlayacak 3 yöntem
Sosyal medya pazarlama marka, ürün tanıtımları yapma; yeni hedef kitlelere ulaşma ve bu kitleleri müşteriye dönüştürmek için oldukça etkili bir yöntem. Tabii ki sosyal mecralar üzerinden yeni müşteriler edinmeniz için bir takım...
16 Kasım 2016
Sinan Oypan
Site içi arama e-ticaret siteleri için neden önemli?
Site içi arama özelliği e-ticaret firmaları için oldukça önemli bir role sahiptir. Bu özelliğin kullanılmaması ya da yeterli bir şekilde optimize edilmemesi, kullanıcıların site ile doğru bir şekilde etkileşime girememesine ve...
10 Ocak 2018
Sinan Oypan
E-ticarette Haziran ayı satış verileri
E-ticarette haziran ayı satış verileri her ay olduğu gibi bu ay da pek çok farklı sektörü içinde barındırıyor. E-ticarete olan talep her geçen gün ivme kazanırken, online platformlarda satışa sunulan ürün çeşitliliği de...
10 Temmuz 2020
Gökçe Beyazaslan