E-ticarette sektörel pazar araştırması nasıl yapılır?

2 Haziran 2019
Sinan Oypan
E-ticarette sektörel pazar araştırması nasıl yapılır?

E-ticaret sektörüne girmek ve kendi e-ticaret sitesini kurmak isteyenlerin, pazar araştırması yaparak, sektöre dair bir takım bilgiler edinmeleri gerekir. Pazar araştırması yaparak, sektörün mevcut durumunu, geleceğini ve sektördeki rekabeti gözlemleyebilir; böylelikle bu sektörün ve pazarın yatırım yapmaya uygun olup olmadığına karar verebilirsiniz.

Tabii ki nasıl pazar araştırması yapabileceğinizi de bilmeniz önemlidir. Sadece internetteki kaynaklardan sektörleri analiz etmek ya da çevrenizdeki kişilerin düşüncelerini almak size tam olarak doğru sonuçlar vermeyecektir. Bu sebeple de pazar araştırması bir plan dahilinde yapılmalıdır. Bu rehberimizde de pazar araştırması yaparken bilmeniz gereken önemli noktaları ele alacağız.

İlgili rehber: Yatırım yapmadan önce e-ticaret iş fikirleri nasıl test edilir?

Doğru pazarlara ulaşmak

Pazar araştırmanızın amacını netleştirin

Pazar araştırması yaparkenki asıl amacınızı belirleyerek işe başlamanız gerekir. Pazarda olmayan yeni bir ürünle mi piyasaya gireceksiniz; yoksa henüz gelişmekte olan bir pazardaki önemli oyunculardan biri mi olmak istiyorsunuz; ya da pazardaki tüketicilere nasıl daha iyi ulaşılabileceğini mi öğrenmek istiyorsunuz? Şirketiniz için önemli olan amacı belirleyerek işe başlamanız, ne tür çalışmalar yapmanız gerektiğini anlamanıza yardımcı olacaktır.

Araştıracağınız pazarı netleştirin

Farklı sektör ve pazarların farklı gereksinimleri vardır. Bu sebeple de araştıracağınız pazarı netleştirmeniz de gerekir. Bu pazarın demografik yapısı, tüketici alışkanlıkları, tüketicilerin internetten ürün alma tercihleri, gelir durumları ve konumsal durumları da pazarınızı netleştirirken üzerinde durmanız gereken konular arasındadır.

Pazarın hangi özelliklerini araştırmanız gerektiğine karar verin

Bu konu özellikle pazarlama ve reklam çalışmalarınız için önemlidir. Ürünlerinizi ve hizmetlerinizi tanıtırken ve marka bilinirliğinizi artırırken, pazarın hangi özellikleri üzerinde durmanız gerektiğini araştırmalısınız. Pazarda, tüketicilerin firmalardan beklentileri neler? Onlara ne tür pazarlama ve reklam çalışmaları yaparak, markanızı tanıtabilir ve ürünlerinizi ulaştırabilirsiniz. Pazarlama ve reklam çalışmaları için gerekli olan demografik bilgileri ve tüketici alışkanlıkları ile bu tüketicilerin internet üzerindeki aktivitelerini araştırmanız gerekir.

Tüketicilere nerede, nasıl ulaşabilirsiniz?

Pazar araştırması sürecinde yine pazarlama ve reklamla ilgili konulardan biri tüketicilere nerede, nasıl ulaşabileceğinizi araştırmak olacaktır. Dijital pazarlama çalışmalarının yanı sıra offline kanallarda da pazarlama ve reklam çalışmaları yapılıp yapılmaması gerektiğini de araştırmalısınız. Sektörel farklılıklar ve tüketicilerin satın almak alışkanlıklarının değişmesi nedeniyle tüketicilere nerede, nasıl ulaşabileceğinizi araştırmanız gerekir.

Pazardaki rekabeti araştırın

Pazar araştırması yaparken, rekabeti de göz önünde bulundurmanız gerekir. Pazardaki rakip firmaların internet üzerinde yaptığı çalışmaları, tüketicilerine nasıl ulaştıklarını, ürün fiyatlandırmalarını ve bu firmaların en çok sattıkları ürünleri de inceleyerek, pazardaki rekabet hakkında daha fazla bilgi almaya çalışmalısınız.

İlgili rehber: E-ticarette rakip analizi yapmak için neler yapmalısınız?

Ne tür anketler yapacağınıza karar verin

Pazar araştırması süresince, tüketicilerin görüşlerini almak ve onların beklentilerini anlamak için anketlere başvurmanız gerekir. Yazılı ve sözlü anketlerin yanı sıra internet üzerinden de anketler yaparak, tüketicilere ulaşabilir ve onlardan geri dönüşler alabilirsiniz.

Bu anketler, sektör ve pazar hakkında daha net bilgiler vereceği için pazarın gereksinimlerini daha iyi öğrenmenize yardımcı olur. Çünkü doğrudan tüketicilerden bilgi almış olursunuz. Bu sebeple de ne tür anketler yapacağınızı ve bu anketlerde neler soracağınızı belirlemeniz gerekir.

Anket yaparken dikkat etmeniz gerekenler

Müşteri profilini belirleyin

Pazara araştırması için anket yaparken öncelikle örnek bir müşteri profili oluşturmanız gerekir. Bu profilde, ulaşmak istediğiniz hedef kitleyi yansıtadan farklı müşteri profilleri oluşturabilirsiniz. Böylelikle anketlerinizi doğrudan bu gruplara yönelterek, anketlerinizden daha fazla sonuç elde edebilirsiniz.

İlgili rehber: Hedef kitlenizi daha iyi tanımanızı sağlayacak 6 ipucu

Anket sorularınızı hazırlayın

Müşteri profilinizin ihtiyaçlarını anlamak ve sektörden beklentilerini öğrenmek için anketinizde soracağınız soruları belirlemeniz gerekir. Pazarı tanımanızı sağlayacak, tüketicilerin satın alma ve internetten alışveriş yapma alışkanlıklarını öğrenecek, hangi sosyal mecralarda aktif olduklarını ve gelir durumları ile ilgi alanlarını öğrenecek sorular sorarak anketinizi detaylandırmalı ve hedef kitlenizden, pazarla ilgili mümkün olduğunca bilgi almalısınız.

Anketlerin nerede, nasıl ve ne zaman yapılacağını belirleyin

Pazar araştırması yaparken anketleri doğru yerde, doğru platformlarda ve doğru zamanlarda yapmanız gerekir. Online ya da fiziki platformlar üzerinde de anket yapabilirsiniz. Bunların yanı sıra bu anketlerin hangi koşullar altında ve ne zaman yapılacağını da belirlemeniz gerekir.

Anketleri analiz edin

Pazar araştırması sürecinin bir sonraki aşamasında da yaptığınız anketlerin sonucunu analiz etmeniz gerekiyor. Anketlerin sonuçlarını herbir soru üzerinde ayrı ayrı durarak analiz etmeniz gerekiyor. Anketlerinizdeki sonuçlardan istatistikler çıkartarak, herbir soru için veriler ortaya koymalısınız.

Bu veriler sayesinde pazar araştırması süresinde tüketicilerin gerçek düşüncelerini öğrenebilir ve sonrasında da pazar hakkında kaliteli bilgiler toplamış olursunuz.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Instagram'da reklam verirken özellikle dikkat etmeniz gerekenler
Instagram'da reklam verirken özellikle dikkat etmeniz gerekenler
Instagram’da reklam verirken, bazı ayarlarınızı özenle yapmanız, reklam modelini doğru seçmeniz ve içeriklerinizi de hedef kitlenize uyumlu şekilde ayarlarmanız gerekli. Doğru adımları atmamak, reklamları doğru bir şekilde...
18 Mayıs 2020
Sinan Oypan
E-posta pazarlama içerik fikirleri
E-posta pazarlama içerik fikirleri
E-posta pazarlama içerik çalışmalarınızda farklı içerik türlerini denemek, hedef kitlenizle daha önce kurmadığınız iletişim ve etkileşimleri elde etmenize de yardımcı olabilir. E-posta pazarlamayı sadece satış odaklı...
28 Haziran 2018
Sinan Oypan
7 Adımda E-ticaret Satışlarınızı Arttırın!
7 Adımda E-ticaret Satışlarınızı Arttırın!
Tıklama Başına Gelen Ziyaretçilere Güvenmeyin Birçok e-ticaret sitesi tıklama başına ödeme yapılan PPC reklam modeli ile çalışan siteler ile çalışıyor. Aslına bakarsanız, PPC maliyetleri arttıkça, websitenin arama...
30 Ağustos 2013
Savaş Çetinkaya
Şirket performans analizi için ölçmeniz gereken metrikler hangileri?
Şirket performans analizi için ölçmeniz gereken metrikler hangileri?
Şirketiniz için performans analiz çalışmaları yapmanız, şirketinizin durumu hakkında size bir takım bilgiler sunarken, ilerleyen dönemler için de stratejiler belirlerken size yardımcı olur. Şirket performans analizi yaparken...
19 Ocak 2019
Sinan Oypan
E-posta kampanyalarında planlama nasıl yapılmalı?
E-posta kampanyalarında planlama nasıl yapılmalı?
E-posta kampanyalarında planlama hayati bir öneme sahiptir çünkü e-posta kampanyaları e-ticaret firmaları için oldukça önemlidir. Pazarlama çalışmaları arasında en yüksek geri dönüşüm oranlarına sahip olması nedeniyle marka,...
30 Mart 2017
Sinan Oypan
İşinizde başarıyı uzun süre devam ettirememenize neden olan 4 durum
İşinizde başarıyı uzun süre devam ettirememenize neden olan 4 durum
Girişimcilikte herkesin asıl amacı başarıya ulaşarak, yaptığı işi uzun süre ayakta tutmak ya da işi daha iyiye götürmek için çalışmalar yapmaktır. Fakat bazı başarılar elde etmek, girişimciler de bazı kötü etkiler de...
6 Ağustos 2016
Sinan Oypan
İlgi çekecek ürün videoları hazırlamak için 5 ipucu
İlgi çekecek ürün videoları hazırlamak için 5 ipucu
Video içerik üretmek artık eskiye kıyasla oldukça kolay ve akıllı telefonlar üzerindeki uygulamalar ile akıcı, akılda kalıcı ve ilgi çekici videolar hazırlamak oldukça mümkün. Elinizde video içerikler için belli bir bütçe...
29 Ocak 2017
Sinan Oypan
E-ticaret siteniz için pazaryeri entegrasyonu gerekli midir?
E-ticaret siteniz için pazaryeri entegrasyonu gerekli midir?
Pazaryeri entegrasyonu için e-ticarette bir bütünü oluşturan parçalardan bir tanesi diyebiliriz. Pazaryeri entegrasyonları e-ticaret sitenizi dilediğiniz bir online pazaryerine entegre etmenizi sağlar. İşinize özel bir e ticaret sitesi...
7 Ağustos 2020
IdeaSoft
Girişimciliğin insanlar tarafından abartılan 4 yönü
Girişimciliğin insanlar tarafından abartılan 4 yönü
Girişimcilik son dönemlerde oldukça popüler bir hal almaya başladı. Türkiye’de her geçen gün yeni bir girişim ortaya çıkıyor. Bu tabii ki girişimcilik ekosistemi için oldukça iyi bir durum olsa da girişimciliğin abartılan...
17 Eylül 2016
Sinan Oypan
E-ticaret sitenizdeki olumsuz yorumlarla nasıl baş edebilirsiniz? 1. Bölüm
E-ticaret sitenizdeki olumsuz yorumlarla nasıl baş edebilirsiniz? 1. Bölüm
E-ticarette kullanıcı yorumlarının, tüketicilerin satın alma kararlarına büyük etkisi vardır. Dünkü yazımızda bu konuyu detaylı bir şekilde anlatmıştık. Dilerseniz aşağıdaki bağlantıdan dünkü yazımıza...
24 Mart 2017
Sinan Oypan
Facebook Reklam Ölçüleri Kullanım Rehberi
Facebook Reklam Ölçüleri Kullanım Rehberi
Facebook reklam ölçüleri yani facebook reklam görsel boyutu, facebook / instagram video boyutu, instagram fotoğraf ölçüleri, facebook görsel boyutları özetle facebook reklam görsel boyutları bu yazımızda. Reklamlarda facebook ve...
14 Aralık 2017
Sinan Oypan
Pop-up kullanımlarında özellikle dikkat etmeniz gereken unsurlar
Pop-up kullanımlarında özellikle dikkat etmeniz gereken unsurlar
Pop-up’lar e-ticaret şirketlerinin sıklıkla kullandığı araçlardan biri. E-posta liste aboneliği ya da yeni kampanya ve fırsatları duyurmak için kullanılan bu araçlar, bir kullanıcı siteyi ziyaret ettiğinde otomatik olarak yeni...
23 Temmuz 2018
Sinan Oypan
E-ticareti Ücretsiz Deneyin