Blog

E-ticarette sektörel pazar araştırması nasıl yapılır?

E-ticaret sektörüne girmek ve kendi e-ticaret sitesini kurmak isteyenlerin, pazar araştırması yaparak, sektöre dair bir takım bilgiler edinmeleri gerekir. Pazar araştırması yaparak, sektörün mevcut durumunu, geleceğini ve sektördeki rekabeti gözlemleyebilir; böylelikle bu sektörün ve pazarın yatırım yapmaya uygun olup olmadığına karar verebilirsiniz.

Tabii ki nasıl pazar araştırması yapabileceğinizi de bilmeniz önemlidir. Sadece internetteki kaynaklardan sektörleri analiz etmek ya da çevrenizdeki kişilerin düşüncelerini almak size tam olarak doğru sonuçlar vermeyecektir. Bu sebeple de pazar araştırması bir plan dahilinde yapılmalıdır. Bu rehberimizde de pazar araştırması yaparken bilmeniz gereken önemli noktaları ele alacağız.

İlgili rehber: Yatırım yapmadan önce e-ticaret iş fikirleri nasıl test edilir?

Doğru pazarlara ulaşmak

Pazar araştırmanızın amacını netleştirin

Pazar araştırması yaparkenki asıl amacınızı belirleyerek işe başlamanız gerekir. Pazarda olmayan yeni bir ürünle mi piyasaya gireceksiniz; yoksa henüz gelişmekte olan bir pazardaki önemli oyunculardan biri mi olmak istiyorsunuz; ya da pazardaki tüketicilere nasıl daha iyi ulaşılabileceğini mi öğrenmek istiyorsunuz? Şirketiniz için önemli olan amacı belirleyerek işe başlamanız, ne tür çalışmalar yapmanız gerektiğini anlamanıza yardımcı olacaktır.

Araştıracağınız pazarı netleştirin

Farklı sektör ve pazarların farklı gereksinimleri vardır. Bu sebeple de araştıracağınız pazarı netleştirmeniz de gerekir. Bu pazarın demografik yapısı, tüketici alışkanlıkları, tüketicilerin internetten ürün alma tercihleri, gelir durumları ve konumsal durumları da pazarınızı netleştirirken üzerinde durmanız gereken konular arasındadır.

Pazarın hangi özelliklerini araştırmanız gerektiğine karar verin

Bu konu özellikle pazarlama ve reklam çalışmalarınız için önemlidir. Ürünlerinizi ve hizmetlerinizi tanıtırken ve marka bilinirliğinizi artırırken, pazarın hangi özellikleri üzerinde durmanız gerektiğini araştırmalısınız. Pazarda, tüketicilerin firmalardan beklentileri neler? Onlara ne tür pazarlama ve reklam çalışmaları yaparak, markanızı tanıtabilir ve ürünlerinizi ulaştırabilirsiniz. Pazarlama ve reklam çalışmaları için gerekli olan demografik bilgileri ve tüketici alışkanlıkları ile bu tüketicilerin internet üzerindeki aktivitelerini araştırmanız gerekir.

Tüketicilere nerede, nasıl ulaşabilirsiniz?

Pazar araştırması sürecinde yine pazarlama ve reklamla ilgili konulardan biri tüketicilere nerede, nasıl ulaşabileceğinizi araştırmak olacaktır. Dijital pazarlama çalışmalarının yanı sıra offline kanallarda da pazarlama ve reklam çalışmaları yapılıp yapılmaması gerektiğini de araştırmalısınız. Sektörel farklılıklar ve tüketicilerin satın almak alışkanlıklarının değişmesi nedeniyle tüketicilere nerede, nasıl ulaşabileceğinizi araştırmanız gerekir.

Pazardaki rekabeti araştırın

Pazar araştırması yaparken, rekabeti de göz önünde bulundurmanız gerekir. Pazardaki rakip firmaların internet üzerinde yaptığı çalışmaları, tüketicilerine nasıl ulaştıklarını, ürün fiyatlandırmalarını ve bu firmaların en çok sattıkları ürünleri de inceleyerek, pazardaki rekabet hakkında daha fazla bilgi almaya çalışmalısınız.

İlgili rehber: E-ticarette rakip analizi yapmak için neler yapmalısınız?

Ne tür anketler yapacağınıza karar verin

Pazar araştırması süresince, tüketicilerin görüşlerini almak ve onların beklentilerini anlamak için anketlere başvurmanız gerekir. Yazılı ve sözlü anketlerin yanı sıra internet üzerinden de anketler yaparak, tüketicilere ulaşabilir ve onlardan geri dönüşler alabilirsiniz.

Bu anketler, sektör ve pazar hakkında daha net bilgiler vereceği için pazarın gereksinimlerini daha iyi öğrenmenize yardımcı olur. Çünkü doğrudan tüketicilerden bilgi almış olursunuz. Bu sebeple de ne tür anketler yapacağınızı ve bu anketlerde neler soracağınızı belirlemeniz gerekir.

Anket yaparken dikkat etmeniz gerekenler

Müşteri profilini belirleyin

Pazara araştırması için anket yaparken öncelikle örnek bir müşteri profili oluşturmanız gerekir. Bu profilde, ulaşmak istediğiniz hedef kitleyi yansıtadan farklı müşteri profilleri oluşturabilirsiniz. Böylelikle anketlerinizi doğrudan bu gruplara yönelterek, anketlerinizden daha fazla sonuç elde edebilirsiniz.

İlgili rehber: Hedef kitlenizi daha iyi tanımanızı sağlayacak 6 ipucu

Anket sorularınızı hazırlayın

Müşteri profilinizin ihtiyaçlarını anlamak ve sektörden beklentilerini öğrenmek için anketinizde soracağınız soruları belirlemeniz gerekir. Pazarı tanımanızı sağlayacak, tüketicilerin satın alma ve internetten alışveriş yapma alışkanlıklarını öğrenecek, hangi sosyal mecralarda aktif olduklarını ve gelir durumları ile ilgi alanlarını öğrenecek sorular sorarak anketinizi detaylandırmalı ve hedef kitlenizden, pazarla ilgili mümkün olduğunca bilgi almalısınız.

Anketlerin nerede, nasıl ve ne zaman yapılacağını belirleyin

Pazar araştırması yaparken anketleri doğru yerde, doğru platformlarda ve doğru zamanlarda yapmanız gerekir. Online ya da fiziki platformlar üzerinde de anket yapabilirsiniz. Bunların yanı sıra bu anketlerin hangi koşullar altında ve ne zaman yapılacağını da belirlemeniz gerekir.

Anketleri analiz edin

Pazar araştırması sürecinin bir sonraki aşamasında da yaptığınız anketlerin sonucunu analiz etmeniz gerekiyor. Anketlerin sonuçlarını herbir soru üzerinde ayrı ayrı durarak analiz etmeniz gerekiyor. Anketlerinizdeki sonuçlardan istatistikler çıkartarak, herbir soru için veriler ortaya koymalısınız.

Bu veriler sayesinde pazar araştırması süresinde tüketicilerin gerçek düşüncelerini öğrenebilir ve sonrasında da pazar hakkında kaliteli bilgiler toplamış olursunuz.

En Çok Okunan Yazılar

E-ticaret ile ilgili Detaylı Bilgi Alın

Karar vermenize yardımcı olalım.
Paketlerimiz ile ilgili müşteri temsilcilerimiz sizi arasın.

E-Bültene Kayıt Olun

Siz de İşinizi E-ticaret’e Taşıyın!

Akıllı E-ticaret Paketlerini 15 gün ücretsiz deneyin. Kendi e-ticaret sitenizi oluşturun!