E-ticarette sektörel pazar araştırması nasıl yapılır?

2 Haziran 2019
Sinan Oypan
E-ticarette sektörel pazar araştırması nasıl yapılır?

E-ticaret sektörüne girmek ve kendi e-ticaret sitesini kurmak isteyenlerin, pazar araştırması yaparak, sektöre dair bir takım bilgiler edinmeleri gerekir. Pazar araştırması yaparak, sektörün mevcut durumunu, geleceğini ve sektördeki rekabeti gözlemleyebilir; böylelikle bu sektörün ve pazarın yatırım yapmaya uygun olup olmadığına karar verebilirsiniz.

Tabii ki nasıl pazar araştırması yapabileceğinizi de bilmeniz önemlidir. Sadece internetteki kaynaklardan sektörleri analiz etmek ya da çevrenizdeki kişilerin düşüncelerini almak size tam olarak doğru sonuçlar vermeyecektir. Bu sebeple de pazar araştırması bir plan dahilinde yapılmalıdır. Bu rehberimizde de pazar araştırması yaparken bilmeniz gereken önemli noktaları ele alacağız.

İlgili rehber: Yatırım yapmadan önce e-ticaret iş fikirleri nasıl test edilir?

Doğru pazarlara ulaşmak

Pazar araştırmanızın amacını netleştirin

Pazar araştırması yaparkenki asıl amacınızı belirleyerek işe başlamanız gerekir. Pazarda olmayan yeni bir ürünle mi piyasaya gireceksiniz; yoksa henüz gelişmekte olan bir pazardaki önemli oyunculardan biri mi olmak istiyorsunuz; ya da pazardaki tüketicilere nasıl daha iyi ulaşılabileceğini mi öğrenmek istiyorsunuz? Şirketiniz için önemli olan amacı belirleyerek işe başlamanız, ne tür çalışmalar yapmanız gerektiğini anlamanıza yardımcı olacaktır.

Araştıracağınız pazarı netleştirin

Farklı sektör ve pazarların farklı gereksinimleri vardır. Bu sebeple de araştıracağınız pazarı netleştirmeniz de gerekir. Bu pazarın demografik yapısı, tüketici alışkanlıkları, tüketicilerin internetten ürün alma tercihleri, gelir durumları ve konumsal durumları da pazarınızı netleştirirken üzerinde durmanız gereken konular arasındadır.

Pazarın hangi özelliklerini araştırmanız gerektiğine karar verin

Bu konu özellikle pazarlama ve reklam çalışmalarınız için önemlidir. Ürünlerinizi ve hizmetlerinizi tanıtırken ve marka bilinirliğinizi artırırken, pazarın hangi özellikleri üzerinde durmanız gerektiğini araştırmalısınız. Pazarda, tüketicilerin firmalardan beklentileri neler? Onlara ne tür pazarlama ve reklam çalışmaları yaparak, markanızı tanıtabilir ve ürünlerinizi ulaştırabilirsiniz. Pazarlama ve reklam çalışmaları için gerekli olan demografik bilgileri ve tüketici alışkanlıkları ile bu tüketicilerin internet üzerindeki aktivitelerini araştırmanız gerekir.

Tüketicilere nerede, nasıl ulaşabilirsiniz?

Pazar araştırması sürecinde yine pazarlama ve reklamla ilgili konulardan biri tüketicilere nerede, nasıl ulaşabileceğinizi araştırmak olacaktır. Dijital pazarlama çalışmalarının yanı sıra offline kanallarda da pazarlama ve reklam çalışmaları yapılıp yapılmaması gerektiğini de araştırmalısınız. Sektörel farklılıklar ve tüketicilerin satın almak alışkanlıklarının değişmesi nedeniyle tüketicilere nerede, nasıl ulaşabileceğinizi araştırmanız gerekir.

Pazardaki rekabeti araştırın

Pazar araştırması yaparken, rekabeti de göz önünde bulundurmanız gerekir. Pazardaki rakip firmaların internet üzerinde yaptığı çalışmaları, tüketicilerine nasıl ulaştıklarını, ürün fiyatlandırmalarını ve bu firmaların en çok sattıkları ürünleri de inceleyerek, pazardaki rekabet hakkında daha fazla bilgi almaya çalışmalısınız.

İlgili rehber: E-ticarette rakip analizi yapmak için neler yapmalısınız?

Ne tür anketler yapacağınıza karar verin

Pazar araştırması süresince, tüketicilerin görüşlerini almak ve onların beklentilerini anlamak için anketlere başvurmanız gerekir. Yazılı ve sözlü anketlerin yanı sıra internet üzerinden de anketler yaparak, tüketicilere ulaşabilir ve onlardan geri dönüşler alabilirsiniz.

Bu anketler, sektör ve pazar hakkında daha net bilgiler vereceği için pazarın gereksinimlerini daha iyi öğrenmenize yardımcı olur. Çünkü doğrudan tüketicilerden bilgi almış olursunuz. Bu sebeple de ne tür anketler yapacağınızı ve bu anketlerde neler soracağınızı belirlemeniz gerekir.

Anket yaparken dikkat etmeniz gerekenler

Müşteri profilini belirleyin

Pazara araştırması için anket yaparken öncelikle örnek bir müşteri profili oluşturmanız gerekir. Bu profilde, ulaşmak istediğiniz hedef kitleyi yansıtadan farklı müşteri profilleri oluşturabilirsiniz. Böylelikle anketlerinizi doğrudan bu gruplara yönelterek, anketlerinizden daha fazla sonuç elde edebilirsiniz.

İlgili rehber: Hedef kitlenizi daha iyi tanımanızı sağlayacak 6 ipucu

Anket sorularınızı hazırlayın

Müşteri profilinizin ihtiyaçlarını anlamak ve sektörden beklentilerini öğrenmek için anketinizde soracağınız soruları belirlemeniz gerekir. Pazarı tanımanızı sağlayacak, tüketicilerin satın alma ve internetten alışveriş yapma alışkanlıklarını öğrenecek, hangi sosyal mecralarda aktif olduklarını ve gelir durumları ile ilgi alanlarını öğrenecek sorular sorarak anketinizi detaylandırmalı ve hedef kitlenizden, pazarla ilgili mümkün olduğunca bilgi almalısınız.

Anketlerin nerede, nasıl ve ne zaman yapılacağını belirleyin

Pazar araştırması yaparken anketleri doğru yerde, doğru platformlarda ve doğru zamanlarda yapmanız gerekir. Online ya da fiziki platformlar üzerinde de anket yapabilirsiniz. Bunların yanı sıra bu anketlerin hangi koşullar altında ve ne zaman yapılacağını da belirlemeniz gerekir.

Anketleri analiz edin

Pazar araştırması sürecinin bir sonraki aşamasında da yaptığınız anketlerin sonucunu analiz etmeniz gerekiyor. Anketlerin sonuçlarını herbir soru üzerinde ayrı ayrı durarak analiz etmeniz gerekiyor. Anketlerinizdeki sonuçlardan istatistikler çıkartarak, herbir soru için veriler ortaya koymalısınız.

Bu veriler sayesinde pazar araştırması süresinde tüketicilerin gerçek düşüncelerini öğrenebilir ve sonrasında da pazar hakkında kaliteli bilgiler toplamış olursunuz.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

E-ticaret siteleri için 3D Secure sisteminin faydaları
E-ticaret siteleri için 3D Secure sisteminin faydaları
3D Secure internet üzerinden kredi kartı ya da banka kartıyla yapılan alışverişlerin güvenli bir şekilde gerçekleşmesi için geliştirilmiş güvenlik sistemidir. 3d secure ödeme sistemi işletme ve banka arasında yapılan ortak...
19 Ağustos 2020
IdeaSoft
Küçük İşletmeler İçin Barkod Oluşturma Rehberi
Küçük İşletmeler İçin Barkod Oluşturma Rehberi
Fiziksel varlığı bulunan ürünlerin neredeyse tamamında bulunan ortak özellik, her birinin özel bir barkoda sahip olmasıdır. Dijital ürünler için temsili bir fiziksel ürün ya da CD gibi bir materyal mevcut olduğunda, ilgili dijital...
25 Mart 2022
Markethinkers
Sosyal hesaplar üzerinde günlük olarak yapmanız gereken çalışmalar
Sosyal hesaplar üzerinde günlük olarak yapmanız gereken çalışmalar
Sosyal hesaplar üzerinde günlük olarak, düzenli bir şekilde çalışmalar yapmanız etkileşim ve geri dönüşümlerinizi artırmanıza yardımcı olur. Sosyal medya her an aktif bir alan olduğu için günlük olarak çalışmalar yapmak ve...
12 Haziran 2020
Sinan Oypan
N11'de Mağaza Açmak  | N11 Entegrasyonu
N11'de Mağaza Açmak | N11 Entegrasyonu
n11'de mağaza açmak ve n11 de satış yapmak istiyorsunuz ama n11 mağaza ücretleri nedir, n11 mağaza komisyon oranları yani satışınızdan n11 yüzde kaç komisyon alacak, n11 mağaza açmak için...
2 Ocak 2017
Savaş Çetinkaya
E-ticaret Siteleri İçin Hosting Neden Önemlidir?
E-ticaret Siteleri İçin Hosting Neden Önemlidir?
Online alışveriş sitelerinde arka tarafta yapılması ve dikkat edilmesi gereken birçok unsur bulunuyor. Sitenin altyapısının yanı sıra e-ticaret sitenizin barındırıldığı sunucu, başka bir deyişle satın aldığınız hosting...
27 Nisan 2017
Savaş Çetinkaya
''Showrooming''in e-ticaret firmalarına yararları nedir?
''Showrooming''in e-ticaret firmalarına yararları nedir?
E-ticaretin en büyük dezavantajlarından biri, tüketicilerin ürünleri bire bir inceleyememeleri. Tüketicilerin bir kısmı, ürünleri satın almadan önce incelemek ve ürünün kalitesini yakından görmek istiyorlar. Bu nedenle de online...
4 Ağustos 2016
Sinan Oypan
Online itibar yönetimi hakkında bilmeniz gerekenler
Online itibar yönetimi hakkında bilmeniz gerekenler
Online itibar yönetimi, internet üzerinden iş yapan tüm kurum ve kişilerin özellikle üzerinde durması gereken konulardan biri. Adından da anlaşılabileceği gibi bu kavram, internet üzerinde yaptığınız işler sonucunda edindiğiniz...
23 Nisan 2019
Sinan Oypan
Çapraz satış nedir ve satışlarınızı artırmak için nasıl kullanabilirsiniz?
Çapraz satış nedir ve satışlarınızı artırmak için nasıl kullanabilirsiniz?
Çapraz satış, ticarette tüketicilerin yaptıkları alışveriş tutarını artırmaları için kullanılan satış taktiklerinden biridir ve ortalama sepet tutarını artırmak için de önemli bir taktiktir. Günlük hayatımızda birçok...
23 Kasım 2018
Sinan Oypan
Network nedir? Network Nasıl Oluşturulur?
Network nedir? Network Nasıl Oluşturulur?
Network kurmak, iş hayatında çevrenizi genişletmek ve isminizi duyurmak için önemli konulardan biri olarak öne çıkar. Bulunduğunuz sektör içindeki ya da farklı sektörlerdeki kişilerle iyi iş ve arkadaşlık ilişkileri kurmak, iş...
30 Ağustos 2019
Sinan Oypan
301 yönlendirme nedir ve e-ticaret firmaları için neden önemlidir?
301 yönlendirme nedir ve e-ticaret firmaları için neden önemlidir?
301 yönlendirme işlemi, e-ticaret sitesi yönetiminde bilinmesi gereken konulardan biri. 301 yönlendirme çalışmalarını daha önce yapmadıysanız ya da bu çalışmalara ihtiyaç duymadıysanız ilerleyen zamanlarda web sitenizdeki ürün...
4 Ocak 2019
Sinan Oypan
E-ticarette yatırım getirisi artıracak reklam stratejileri
E-ticarette yatırım getirisi artıracak reklam stratejileri
E-ticarette yatırım getirinizi artıracak reklam stratejileri belirlemeniz, hem bütçenizi iyi yönetmenizi hem de reklamlarınızdan daha fazla dönüşüm edinmenizi sağlar. Tabii ki doğru stratejileri belirlemek için, reklam planlarınız...
13 Mart 2019
Sinan Oypan
E-ticarette “Güven Damgası” ile ilgili bilmeniz gerekenler
E-ticarette “Güven Damgası” ile ilgili bilmeniz gerekenler
Türk e-ticaret ekosisteminde tüketicilerin online alışverişe olan güvenlerinin artırılması ve şirketlerin de bu konuda daha dikkatli olmaları amacıyla hazırlanan Elektronik Ticarette Güven Damgası Hakkında Tebliğ 6 Haziran 2017...
12 Haziran 2017
Sinan Oypan
Detaylı Bilgi İçin Arayın