fbpx

E-ticarette sektörel pazar araştırması nasıl yapılır?

2 Haziran 2019
Sinan Oypan

E-ticaret sektörüne girmek ve kendi e-ticaret sitesini kurmak isteyenlerin, pazar araştırması yaparak, sektöre dair bir takım bilgiler edinmeleri gerekir. Pazar araştırması yaparak, sektörün mevcut durumunu, geleceğini ve sektördeki rekabeti gözlemleyebilir; böylelikle bu sektörün ve pazarın yatırım yapmaya uygun olup olmadığına karar verebilirsiniz.

Tabii ki nasıl pazar araştırması yapabileceğinizi de bilmeniz önemlidir. Sadece internetteki kaynaklardan sektörleri analiz etmek ya da çevrenizdeki kişilerin düşüncelerini almak size tam olarak doğru sonuçlar vermeyecektir. Bu sebeple de pazar araştırması bir plan dahilinde yapılmalıdır. Bu rehberimizde de pazar araştırması yaparken bilmeniz gereken önemli noktaları ele alacağız.

İlgili rehber: Yatırım yapmadan önce e-ticaret iş fikirleri nasıl test edilir?

Doğru pazarlara ulaşmak

Pazar araştırmanızın amacını netleştirin

Pazar araştırması yaparkenki asıl amacınızı belirleyerek işe başlamanız gerekir. Pazarda olmayan yeni bir ürünle mi piyasaya gireceksiniz; yoksa henüz gelişmekte olan bir pazardaki önemli oyunculardan biri mi olmak istiyorsunuz; ya da pazardaki tüketicilere nasıl daha iyi ulaşılabileceğini mi öğrenmek istiyorsunuz? Şirketiniz için önemli olan amacı belirleyerek işe başlamanız, ne tür çalışmalar yapmanız gerektiğini anlamanıza yardımcı olacaktır.

Araştıracağınız pazarı netleştirin

Farklı sektör ve pazarların farklı gereksinimleri vardır. Bu sebeple de araştıracağınız pazarı netleştirmeniz de gerekir. Bu pazarın demografik yapısı, tüketici alışkanlıkları, tüketicilerin internetten ürün alma tercihleri, gelir durumları ve konumsal durumları da pazarınızı netleştirirken üzerinde durmanız gereken konular arasındadır.

Pazarın hangi özelliklerini araştırmanız gerektiğine karar verin

Bu konu özellikle pazarlama ve reklam çalışmalarınız için önemlidir. Ürünlerinizi ve hizmetlerinizi tanıtırken ve marka bilinirliğinizi artırırken, pazarın hangi özellikleri üzerinde durmanız gerektiğini araştırmalısınız. Pazarda, tüketicilerin firmalardan beklentileri neler? Onlara ne tür pazarlama ve reklam çalışmaları yaparak, markanızı tanıtabilir ve ürünlerinizi ulaştırabilirsiniz. Pazarlama ve reklam çalışmaları için gerekli olan demografik bilgileri ve tüketici alışkanlıkları ile bu tüketicilerin internet üzerindeki aktivitelerini araştırmanız gerekir.

Tüketicilere nerede, nasıl ulaşabilirsiniz?

Pazar araştırması sürecinde yine pazarlama ve reklamla ilgili konulardan biri tüketicilere nerede, nasıl ulaşabileceğinizi araştırmak olacaktır. Dijital pazarlama çalışmalarının yanı sıra offline kanallarda da pazarlama ve reklam çalışmaları yapılıp yapılmaması gerektiğini de araştırmalısınız. Sektörel farklılıklar ve tüketicilerin satın almak alışkanlıklarının değişmesi nedeniyle tüketicilere nerede, nasıl ulaşabileceğinizi araştırmanız gerekir.

Pazardaki rekabeti araştırın

Pazar araştırması yaparken, rekabeti de göz önünde bulundurmanız gerekir. Pazardaki rakip firmaların internet üzerinde yaptığı çalışmaları, tüketicilerine nasıl ulaştıklarını, ürün fiyatlandırmalarını ve bu firmaların en çok sattıkları ürünleri de inceleyerek, pazardaki rekabet hakkında daha fazla bilgi almaya çalışmalısınız.

İlgili rehber: E-ticarette rakip analizi yapmak için neler yapmalısınız?

Ne tür anketler yapacağınıza karar verin

Pazar araştırması süresince, tüketicilerin görüşlerini almak ve onların beklentilerini anlamak için anketlere başvurmanız gerekir. Yazılı ve sözlü anketlerin yanı sıra internet üzerinden de anketler yaparak, tüketicilere ulaşabilir ve onlardan geri dönüşler alabilirsiniz.

Bu anketler, sektör ve pazar hakkında daha net bilgiler vereceği için pazarın gereksinimlerini daha iyi öğrenmenize yardımcı olur. Çünkü doğrudan tüketicilerden bilgi almış olursunuz. Bu sebeple de ne tür anketler yapacağınızı ve bu anketlerde neler soracağınızı belirlemeniz gerekir.

Anket yaparken dikkat etmeniz gerekenler

Müşteri profilini belirleyin

Pazara araştırması için anket yaparken öncelikle örnek bir müşteri profili oluşturmanız gerekir. Bu profilde, ulaşmak istediğiniz hedef kitleyi yansıtadan farklı müşteri profilleri oluşturabilirsiniz. Böylelikle anketlerinizi doğrudan bu gruplara yönelterek, anketlerinizden daha fazla sonuç elde edebilirsiniz.

İlgili rehber: Hedef kitlenizi daha iyi tanımanızı sağlayacak 6 ipucu

Anket sorularınızı hazırlayın

Müşteri profilinizin ihtiyaçlarını anlamak ve sektörden beklentilerini öğrenmek için anketinizde soracağınız soruları belirlemeniz gerekir. Pazarı tanımanızı sağlayacak, tüketicilerin satın alma ve internetten alışveriş yapma alışkanlıklarını öğrenecek, hangi sosyal mecralarda aktif olduklarını ve gelir durumları ile ilgi alanlarını öğrenecek sorular sorarak anketinizi detaylandırmalı ve hedef kitlenizden, pazarla ilgili mümkün olduğunca bilgi almalısınız.

Anketlerin nerede, nasıl ve ne zaman yapılacağını belirleyin

Pazar araştırması yaparken anketleri doğru yerde, doğru platformlarda ve doğru zamanlarda yapmanız gerekir. Online ya da fiziki platformlar üzerinde de anket yapabilirsiniz. Bunların yanı sıra bu anketlerin hangi koşullar altında ve ne zaman yapılacağını da belirlemeniz gerekir.

Anketleri analiz edin

Pazar araştırması sürecinin bir sonraki aşamasında da yaptığınız anketlerin sonucunu analiz etmeniz gerekiyor. Anketlerin sonuçlarını herbir soru üzerinde ayrı ayrı durarak analiz etmeniz gerekiyor. Anketlerinizdeki sonuçlardan istatistikler çıkartarak, herbir soru için veriler ortaya koymalısınız.

Bu veriler sayesinde pazar araştırması süresinde tüketicilerin gerçek düşüncelerini öğrenebilir ve sonrasında da pazar hakkında kaliteli bilgiler toplamış olursunuz.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Corona virüs salgınında fiziki mağazalar e-ticaretten nasıl yararlanabilir?
Corona virüs salgını nedenilye insanların dışarıya çıkmamaları, özellikle fiziki mağazaları ciddi bir şekilde etkilemeye başladı. Sokağa çıkmama uyarıları devam ederken de fiziki mağazalar, işlerini devam ettirebilmek için...
25 Mart 2020
Sinan Oypan
Instagram'da marka yaratmak için neler yapmalısınız?
Instagram’da bir marka yaratmak için farklı stratejiler geliştirebilir ve bu stratejilerle markanızın geniş kitleler tarafından tanınmasını sağlayabilirsiniz. Bu stratejiler, marka kimliğinin oluşmasını sağlarken, şirket olarak...
30 Temmuz 2019
Sinan Oypan
SEO trendleri | Geleceğin 5'lisi
SEO trendleri arasında üzerinden durmanız gereken 5 önemli konuyu bu yazımızda ele alacağız. SEO trendleri ; SEO trendleri Arama motorlarındaki performansınızı artırmanız ve organik trafiğinizi artırmak için SEO...
24 Ocak 2017
Sinan Oypan
E-ticarette geri dönüşüm sağlayan video içerik türleri
Özellikle son 2 yıldır, video içeriklerin popülerleşmeye başlamasıyla beraber şirketler için video pazarlamanın önemi biraz daha artmaya başladı. Youtube haricinde Facebook ve Instagram üzerinde de video paylaşımlarının artması...
8 Nisan 2017
Sinan Oypan
Youtube içerik üretmek e-ticaret firmaları için neden önemli?
Youtube içerik üretmek, videolarla tüketicilere ulaşmak geri dönüşümleri artırmak ve marka bilinirliği artırmak için oldukça önemli. Tabii ki Youtube üzerinde yer almanın sağladığı avantajlar sadece bunlarla da sınırlı...
6 Şubat 2020
Sinan Oypan
Instagram onaylı hesap için neler yapmak gerekiyor?
Instagram onaylı hesap geçişi yapmak, Instagram profilinizin özgün, tanınmış ve doğrudan markanıza ait olduğunu göstermektedir. Mavi tik olarak da bilinen Instagram onaylı hesap geçişi için bazı unsurların üzerinde durmanız ve...
17 Temmuz 2019
Sinan Oypan
Az sermaye ile iş kurmak mümkün mü?
Kendi işini yapmak ve hayalini gerçekleştirmek isteyenler az sermaye ile iş kurmak ve internetten satış için farklı alternatifler aramakta. Peki, az sermaye ile iş kurmak mümkün mü? Eğer yapılabiliyorsa e-ticaret alanında neler...
4 Haziran 2020
Sinan Oypan
E-ticaret sitenizde müşteri deneyimini artırmak için neler yapabilirsiniz?
Kaliteli bir müşteri deneyimi sunmak uzun vadede e-ticaret şirketinizin başarılı ve karlı olmasında önemli bir role sahiptir. Müşteri memnuniyetini artırmak başarınızı artımanın yanı sıra sadık müşteri kitlelerine...
15 Mayıs 2018
Sinan Oypan
Rakiplerinizin anahtar kelimelerini takip etmenizi sağlayacak 3 araç
E-ticaret firmalarının en çok yatırım yaptıkları alanlardan biri de arama motoru optimizasyonu. SEO kurgularının iyi yapılması, firmalara Google üzerinden organik trafik sağlar. Tabii ki bu durum firmalar arası rekabetin de yoğun...
30 Eylül 2016
Sinan Oypan
E-ticarette alan adı otoritenizi nasıl yükseltebilirsiniz?
SEO’da rakip analizinin önemini ve rakip analizinin nasıl yapılacağını önceki günlerde sizlerle paylaşmıştık. Aşağıdaki linklerden bu yazılara ulaşabilirsiniz. İlgili rehber: SEO’da rakip analizinin önemi İlgili...
19 Temmuz 2016
Sinan Oypan
Ürün pazarlama çalışmalarını daha iyi hale nasıl getirebilirsiniz?
Ürün pazarlama çalışmaları, pazardaki talebi artırarak, tüketicilerin bu ürüne olan ilgi ve merakını artırmanıza yardımcı olur. Önceki günlerde ürün pazarlamasının ne olduğunu ürün pazarlama yaparken dikkat etmeniz gereken...
11 Nisan 2020
Sinan Oypan
Mobil uygulama tasarımlarında dikkat edilmesi gerekenler 2. Bölüm
Dünkü yazımızda mobil uygulama tasarımlarında dikkat edilmesi gerekenler serimizin ilk bölümünü sizlerle paylaşmıştık. Dünkü yazımızda arayüz, navigasyon ve kullanıcı arayüz tasarımları hakkında bazı bilgiler...
16 Mart 2017
Sinan Oypan