fbpx

E-ticarette yeni ürün geliştirme ipuçları

5 Haziran 2020
Sinan Oypan

E-ticarette yeni ürün geliştirme, yeni ürünleri piyasa sürmek, rekabette öne çıkmak ve pazar hakimiyetini artırmak için gerekli çalışmalardan biri. Farklı ürün gamları oluşturmak, farklı sorunları çözecek alternatifler üretmek, farklı hedef kitlelere ulaşmak için de bu çalışmalar yapılabilir. Bu yazımızda da ürün geliştirme sürecinde dikkat etmeniz gerekenlere değineceğiz.

Ürün geliştirme nedir?

Ürün geliştirme, yeni bir ürün fikrinin ortaya çıkmasından başlayan ve bu ürünün tüketiciye ulaştırılana kadar ki çalışmaları kapsayan süreci belirtmektedir. Fikirlerin ortaya çıkışı, prototiplerin hazırlanması, Ar-Ge süreci, üretim aşaması, ilk izlenimlerin alınması, prototiplerin geliştirilmesi ve geri bildirimlere göre geliştirimelerin yapılmasının ardından seri üretime geçilmesi bu sürece dahildir. Ürünün üretim aşamasıyla beraber ürünün nasıl pazarlanacağı, fiyatlandırmasının nasıl yapılacağı da ürün geliştirme sürecinin bir parçası olarak öne çıkar.

İlgili rehber: Ürünlerinizi tanıtmak için kullanabileceğiniz 8 etkili yöntem

Ürün geliştirme neden önemli?

Şirketler, özellikle rekabette öne çıkabilmek, pazar paylarını artırabilmek, yeni hedef kitlelere ulaşarak mevcut kitlelerini büyütmek, teknolojik olarak bulundukları konumları göstermek, sektörde öncü olmak, tüketicilerin belli bir sorunlarını çözmek için ürün geliştirme üzerine çalışırlar.

Yeni bir ürün ya da yeni bir fikirle ortaya çıkmak ve bunu hayata geçirmek, marka değerini de artırabileceği gibi pazarda da firmaya bir avantaj sağlayabilir. Yenilikçi ürünlerin yanı sıra tüketicilerin sorunlarına yönelik çözümler üretilmesi de daha fazla kişiye ulaşılmasını sağlayarak, marka bilinirliğini de artırmaya yardımcı olur.

Ürün geliştirme bir Ar-Ge süreci de gerektirdiği için bu araştırma sürecinde pazardaki boşluklar görülebilir, tüketicilerden gelen geri bildirimler doğrultusunda daha iyi bir ürün üretimi sağlanabilir ve işlevselliği daha fazla olan bir ürün geliştirme de mümkün olabilir. Kendi ismiyle bir ürün geliştiren firmalar markalaşma sürecinde de bir adım ileriye gidecekleri için pazarda da ellerini daha fazla güçlendirme şansı elde ederler.

İlgili rehber: Öne çıkmanızı sağlayacak markalaşma stratejileri neler?

E-ticarette ürün geliştirme ipuçları

Müşteri geri bildirimlerini dikakte alın

Mevcut ürünlerinizin daha iyi versiyonlarını yapmak istiyorsanız, müşterilerinizin ürünlerle ilgili yaptıkları geri bildirimleri yakından takip etmeniz önemli. Kullanıcı deneyimini anlamak için tüketicilerin üründe ne gibi sorunlar gördüklerini incelemelisiniz. Bununla beraber tüketicilerin üründen memnun kaldıkları yanları da dikkate alarak, yeni ürünlerde bu özellikleri de öne çıkarabilirsiniz.

Rakip firmaların ürünleri ile ilgili yorumları takip edin

Kendi müşterileriniz haricinde rakip firmaların ürünleriyle ilgili tüketicilerin yaptıkları geri bildirimleri de yakından takip etmenizde fayda var. Ürün geliştirme sürecinde, rekabette öne çıkmak ve rakip firmaların yapmadıkları işleri yapmak da olduğu için, rakip ürünleri incelemeniz gerekir.

Rakip ürünlerin ne gibi eksiklikleri olduğunu, tüketicilerin nelerden şikayet ettiklerini ve tüketicilerin memnun kaldığı veya ürünü başarılı kılan özellikleri de ele almalısnız. Rakip ürünleri iyi tanımanız, yeni geliştireceğiniz ürünlerde yeni fikirler yaratmanıza da yardımcı olacaktır.

Ar-Ge bütçenizi oluşturun

E-ticarette yeni ürün geliştirme sürecine belli bir bütçe ayırmanız da gerekir. Kendi ürünlerinizi üretmek veya geliştirmek istiyorsanız Ar-Ge çalışmalarına da belli bir bütçe ayırmanız gerekecektir.

Araştırma & Geliştirme bölümünüz, yazının yukarısında bahsettiğimiz bu ön araştırmaları ve geri bildirimleri analiz etmenin yanı sıra, tüketicilerin sorunlarını çözebilecek yeni fikirler üzerine çalışacakları gibi, ürün maliyetini düşürecek teknolojileri araştırarak, ürün kalitesini de yüksek tutacak çalışmaları yapacaktır. Bu sebeple de bu çalışmalar için belli bir bütçeye ihtiyacınız olacaktır. Yıllık bütçe planlarınızı yaparken Ar-Ge bölümünüz için de gerekli finansal kaynağı sağlamanız gerekir.

İlgili rehber: E-ticarette bütçe planlaması nedir ve nasıl yapılır?

İşlevsel bir prototip oluşturun

Ürüne son halini vermeden önce işlevsel bir prototip oluşturarak işe başlayın. Bu prototip size ürünle ilgili birçok detayı görmenizi sağlayacağı gibi üretim sürecinin ne kadar sürede tamamlanabileceğini ve maliyetleri de görmenize yardımcı olur. İşlevsel prototip üzerinde nelerin geliştirilebileceği ve nelere ihtiyaç olmadığını da görebilirsiniz.

Prototipi kullanıcıların testine sunun

Prototiplerinizin performansını görmek ve kullanıcıların ürüne olan yaklaşımını ve onların kullanıcı deneyimlerini analiz etmek için prototiplerinizi kullanıcıların testine sunmanız da gerekir. Bunun için kendi ofisinizdeki çalışanlar arasında bu testleri yapabileceğiniz gibi yakın çevrenizdeki kişilerden de ürünü test etmelerini isteyebilirsiniz.

Bunun yanı sıra etkinlikler düzenleyerek yeni ürün prototiplerinizin tanıtımını yaparak, katılımcıların da ürünlerinizi test etmelerini isteyebilirsiniz. Fuar veya seminerlere de katılarak, prototiplerinizi buradaki sektörel olarak ilgi alanı bulunan kullanıcılara da test ettirerek, ürünle ilgili geri bildirimler toplayabilirsiniz.

İlgili rehber: Fuar etkinlikleri B2B firmaları için neden önemli?

Eleştirilere hazırlıklı olun

Ürün geliştirme sürecinde, gelen eleştirilere de hazırlıklı olmanız gerekecektir. Özellikle prototiplerinizin testlerini yaptırdığınızda tüketicilerden birçok farklı geri bildirim alabilirsiniz ve bunların bir kısmı da olumsuz olabilir. Bu yorumları kişisel almamanız gerekir. Tabii ki her eleştirinin de değeri olmayabileceğini unutmamanız gerekiyor. Yapıcı ve gerçekten ürüne ve yapılan işe değer katabilecek olumsuz yorumları da dikkate alarak, kullanıcı deneyimini geliştirecek adımlar atabilirsiniz. Yapıcı ve detaylı bir şekilde sunulan geri bildirimler, ürünlerinizin kalitesini ve işlevselliğini artırmanıza yardımcı olabilir.

Daha önceden yapılmış ürünleri inceleyin

Ar-Ge sürecinde, geçmişte yapılmış ve başarılı olmuş, kullanıcı deneyimi iyi olan ve tüketicilerden olumlu yorumlar almış olan benzer ürünleri de inceleyin. Ürün geliştirme sürecinde “tekerleği yeniden icat etmenize” gerek yok. Zaten başarılı olmuş ve kabul görmüş ürünleri de dikkate alarak mevcut teknolojilerin izinden de gidebilirsiniz. Böylelikle zaten çalışmakta olan sistemleri tekrar geliştirmek için vakit kaybetmemiş olursunuz.

Fiyatlandırma stratejilerinizi belirleyin

Prototip sürecinde üretim maliyetlerini de hesaplayabilirsiniz. Ürünün üretim maliyetlerinin yanı sıra pazardaki konumlandırması ve kullanılan teknolojilere göre de belli bir fiyatlandırma yapmanız gerekir. Tüketici testleri sırasında, tüketicilerin de fiyat beklentilerinin araştırmasını yapabilirsiniz. Bunun yanı sıra ürünü fiyatlandırırken kullanabileceğiniz başka stratejiler de bulunuyor. Bunları da aşağıdaki rehberimizde bulabilirsiniz.

İlgili rehber: E-ticarette ürün fiyatlandırma stratejileri nelerdir?

Pazarlama stratejilerinizi belirleyin

Pazarlama stratejiniz de ürün geliştirme sürecinde üzerinde durmanız gereken konulardan biri olacaktır. Ürünü nasıl tanıtacağınız, ürünün hangi özellikleri üzerinde duracağınız, ürünün hangi kitleye yönelik pazarlanacağı, teknik özellikleri, kullanım alanları gibi konulara özellikle dikkat ederek bir pazarlama stratejisi oluşturmanız gerekir.

İlgili rehber: Yeni ürün lansmanı yaparken dikkat etmeniz gerekenler

Pazarlama iletişimi üzerine çalışmanız, hedef kitlenin ilgisini çekecek içerikler üretmeniz ve ürün tanıtımını yapacağınız kanalları belilrlemeniz bu süreçte oldukça önemli. Bunlara ek olarak influencer pazarlama çalışmaları üzerinde de projeler geliştirerek, yeni ürünün geniş çaplı bir tanıtımını sağlamak için içerik projelerine de yatırımlar yaparak, ürüne talep oluşturacak adımlar atabilirsiniz.

İlgili rehber: Yeni ürünleriniz satmak için video içeriklerinizi nasıl hazırlayabilirsiniz?

İlgili rehber: Pazarlama iletişimi stratejsi nedir ve neden önemlidir?

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Sosyal medya stratejisi nasıl oluşturulur? | 1. Bölüm
Tüketicilerle iletişim kurmak, onlara ürünlerinizi ve markanızı tanıtmak; bunların yanı sıra da müşteri desteği hizmetleri sunmak için sosyal mecralar oldukça ideal platformlardır. Sosyal medya stratejisi Özellikle...
26 Haziran 2017
Sinan Oypan
Backlink satın almak zararlı mı değil mi?
Backlink satın almak, e-ticaret sitenizin Google’daki görünürlüğünü artırmak ve sayfalarınızın SEO değerini artırmak için her zaman iyi sonuçlar vermeyebilir. Temel olarak bakıldığında, backlink satın almak, Google’ın...
24 Mayıs 2019
Sinan Oypan
Instagram’da ölçümlenmesi gereken 4 önemli metrik
Sosyal medya pazarlamada Instagram son yıllarda bir hayli öne çıkmaya başladı. Aktif kullanıcı sayısının artması ve platformun popülerleşmesiyle beraber markalar da bu mecraya yatırım yapmaya başladılar. Her pazarlama...
31 Mayıs 2017
Sinan Oypan
E ticaret hosting seçimi yaparken bilmeniz gerekenler
E ticaret hosting seçimi, web sitenizin hızlı çalışması, gelen trafiği kaldırabilmesi ve sitenin güvenliği açısından oldukça önemli bir süreçtir. Güvenli bir hosting üzerine altyapınızı kurmanın yanı sıra seçeceğiniz...
28 Mayıs 2020
Sinan Oypan
E-ticaret firmaları neden yedek bir finansal planlama yapmalılar?
E-ticaret firmalarının yedek bir finansal planlama yapmaları, uzun vadede olası bir olumsuzluk ya da kötü olay anında şirkettin nakit akışının devam etmesini sağlar. Finansal planlama, şirketin kısa, orta ve uzun vadede nakit...
2 Ağustos 2019
Sinan Oypan
Kendi ürünlerinizi üretmenin avantaj ve dezavantajları nelerdir?
Dünkü yazımızda toptan ürün almanın artıları ve eksilerini el almıştık. E-ticarette faydalanabileceğiniz yöntemlerden biri ise kendi ürünlerinizi üretmek. Kendi ürünlerinizi üretmenin hem avantajları hem de dezavantajları...
4 Mayıs 2017
Sinan Oypan
İçerik pazarlama stratejinizi başarıya ulaştıracak 4 taktik
Pazarlamada son dönemlerde içeriğin gücü bir hayli artmaya başladı. Hem yazılı, hem görsel hem de video içerikler firmaların kendilerini tanıtmalarında ve marka bilinirliklerini artırmada oldukça önemli bir rol...
10 Nisan 2017
Sinan Oypan
Ürün çekimi nasıl yapılır? | 2. Bölüm
Ürün çekimi nasıl yapılır, ürün fotoğrafı çekmek için gerekenler, ürün çekimi için fotoğraf makinesi, ürün çekimi için lens, ürün çekimi için ışık, evde ürün fotoğrafı çekmek, profesyonel ürün fotoğraf çekimi, ...
10 Mart 2017
Sinan Oypan
E-ticarette müşteri edinme maliyeti (CAC) nedir ve neden önemlidir?
E-ticarette dikkat edilmesi ve ölçümlenmesi gereken metriklerden biri de müşteri edinme maliyetidir. Bu metrik, yapılan pazarlama ve reklam stratejilerinin ne kadar etkili olduğunu anlamak için bir hayli önemlidir. Bu rehberimizde de...
24 Nisan 2018
Sinan Oypan
Online satış yaparken kaçınmanız gereken 5 çalışma
Online satış yapmak için farklı stratejileri uygulamak ve belli çalışmaların üzerinde durmak gerekiyor. Tabii ki bunların yanı sıra online satış yaparken bazı çalışmalardan da kaçınmak bir hayli önemli. Doğru çalışmaları...
17 Aralık 2018
Sinan Oypan
Facebook Pixel Nedir? | Facebook Pixel Kurulumu
Facebook Pixel nedir, facebook Pixel kurulumu nasıl yapılır ve daha fazlası bu yazımızda. Facebook Pixel Nedir? Facebook Pixel, en basit hali ile bir JavaScript kod parçasıdır. Bu kod, kullanıcıların Facebook Business Manager...
6 Eylül 2018
Gökçe Beyazaslan
Bir sonraki e-posta kampanyanızda deneyebileceğiniz 5 taktik
E-posta pazarlama çalışmalarınızı düzenli olarak geliştirmek ve farklı stratejilerle bu çalışmaları desteklemek, uzun vadede e-posta çalışmalarınızdan alacağınız geri dönüşümleri de olumlu bir şekilde etkileyecektir....
22 Ağustos 2017
Sinan Oypan