E-ticarette yeni ürün geliştirme ipuçları

5 Haziran 2020
Sinan Oypan
E-ticarette yeni ürün geliştirme ipuçları

E-ticarette yeni ürün geliştirme, yeni ürünleri piyasa sürmek, rekabette öne çıkmak ve pazar hakimiyetini artırmak için gerekli çalışmalardan biri. Farklı ürün gamları oluşturmak, farklı sorunları çözecek alternatifler üretmek, farklı hedef kitlelere ulaşmak için de bu çalışmalar yapılabilir. Bu yazımızda da ürün geliştirme sürecinde dikkat etmeniz gerekenlere değineceğiz.

Ürün geliştirme nedir?

Ürün geliştirme, yeni bir ürün fikrinin ortaya çıkmasından başlayan ve bu ürünün tüketiciye ulaştırılana kadar ki çalışmaları kapsayan süreci belirtmektedir. Fikirlerin ortaya çıkışı, prototiplerin hazırlanması, Ar-Ge süreci, üretim aşaması, ilk izlenimlerin alınması, prototiplerin geliştirilmesi ve geri bildirimlere göre geliştirimelerin yapılmasının ardından seri üretime geçilmesi bu sürece dahildir. Ürünün üretim aşamasıyla beraber ürünün nasıl pazarlanacağı, fiyatlandırmasının nasıl yapılacağı da ürün geliştirme sürecinin bir parçası olarak öne çıkar.

İlgili rehber: Ürünlerinizi tanıtmak için kullanabileceğiniz 8 etkili yöntem

Ürün geliştirme neden önemli?

Şirketler, özellikle rekabette öne çıkabilmek, pazar paylarını artırabilmek, yeni hedef kitlelere ulaşarak mevcut kitlelerini büyütmek, teknolojik olarak bulundukları konumları göstermek, sektörde öncü olmak, tüketicilerin belli bir sorunlarını çözmek için ürün geliştirme üzerine çalışırlar.

Yeni bir ürün ya da yeni bir fikirle ortaya çıkmak ve bunu hayata geçirmek, marka değerini de artırabileceği gibi pazarda da firmaya bir avantaj sağlayabilir. Yenilikçi ürünlerin yanı sıra tüketicilerin sorunlarına yönelik çözümler üretilmesi de daha fazla kişiye ulaşılmasını sağlayarak, marka bilinirliğini de artırmaya yardımcı olur.

Ürün geliştirme bir Ar-Ge süreci de gerektirdiği için bu araştırma sürecinde pazardaki boşluklar görülebilir, tüketicilerden gelen geri bildirimler doğrultusunda daha iyi bir ürün üretimi sağlanabilir ve işlevselliği daha fazla olan bir ürün geliştirme de mümkün olabilir. Kendi ismiyle bir ürün geliştiren firmalar markalaşma sürecinde de bir adım ileriye gidecekleri için pazarda da ellerini daha fazla güçlendirme şansı elde ederler.

İlgili rehber: Öne çıkmanızı sağlayacak markalaşma stratejileri neler?

E-ticarette ürün geliştirme ipuçları

Müşteri geri bildirimlerini dikakte alın

Mevcut ürünlerinizin daha iyi versiyonlarını yapmak istiyorsanız, müşterilerinizin ürünlerle ilgili yaptıkları geri bildirimleri yakından takip etmeniz önemli. Kullanıcı deneyimini anlamak için tüketicilerin üründe ne gibi sorunlar gördüklerini incelemelisiniz. Bununla beraber tüketicilerin üründen memnun kaldıkları yanları da dikkate alarak, yeni ürünlerde bu özellikleri de öne çıkarabilirsiniz.

Rakip firmaların ürünleri ile ilgili yorumları takip edin

Kendi müşterileriniz haricinde rakip firmaların ürünleriyle ilgili tüketicilerin yaptıkları geri bildirimleri de yakından takip etmenizde fayda var. Ürün geliştirme sürecinde, rekabette öne çıkmak ve rakip firmaların yapmadıkları işleri yapmak da olduğu için, rakip ürünleri incelemeniz gerekir.

Rakip ürünlerin ne gibi eksiklikleri olduğunu, tüketicilerin nelerden şikayet ettiklerini ve tüketicilerin memnun kaldığı veya ürünü başarılı kılan özellikleri de ele almalısnız. Rakip ürünleri iyi tanımanız, yeni geliştireceğiniz ürünlerde yeni fikirler yaratmanıza da yardımcı olacaktır.

Ar-Ge bütçenizi oluşturun

E-ticarette yeni ürün geliştirme sürecine belli bir bütçe ayırmanız da gerekir. Kendi ürünlerinizi üretmek veya geliştirmek istiyorsanız Ar-Ge çalışmalarına da belli bir bütçe ayırmanız gerekecektir.

Araştırma & Geliştirme bölümünüz, yazının yukarısında bahsettiğimiz bu ön araştırmaları ve geri bildirimleri analiz etmenin yanı sıra, tüketicilerin sorunlarını çözebilecek yeni fikirler üzerine çalışacakları gibi, ürün maliyetini düşürecek teknolojileri araştırarak, ürün kalitesini de yüksek tutacak çalışmaları yapacaktır. Bu sebeple de bu çalışmalar için belli bir bütçeye ihtiyacınız olacaktır. Yıllık bütçe planlarınızı yaparken Ar-Ge bölümünüz için de gerekli finansal kaynağı sağlamanız gerekir.

İlgili rehber: E-ticarette bütçe planlaması nedir ve nasıl yapılır?

İşlevsel bir prototip oluşturun

Ürüne son halini vermeden önce işlevsel bir prototip oluşturarak işe başlayın. Bu prototip size ürünle ilgili birçok detayı görmenizi sağlayacağı gibi üretim sürecinin ne kadar sürede tamamlanabileceğini ve maliyetleri de görmenize yardımcı olur. İşlevsel prototip üzerinde nelerin geliştirilebileceği ve nelere ihtiyaç olmadığını da görebilirsiniz.

Prototipi kullanıcıların testine sunun

Prototiplerinizin performansını görmek ve kullanıcıların ürüne olan yaklaşımını ve onların kullanıcı deneyimlerini analiz etmek için prototiplerinizi kullanıcıların testine sunmanız da gerekir. Bunun için kendi ofisinizdeki çalışanlar arasında bu testleri yapabileceğiniz gibi yakın çevrenizdeki kişilerden de ürünü test etmelerini isteyebilirsiniz.

Bunun yanı sıra etkinlikler düzenleyerek yeni ürün prototiplerinizin tanıtımını yaparak, katılımcıların da ürünlerinizi test etmelerini isteyebilirsiniz. Fuar veya seminerlere de katılarak, prototiplerinizi buradaki sektörel olarak ilgi alanı bulunan kullanıcılara da test ettirerek, ürünle ilgili geri bildirimler toplayabilirsiniz.

İlgili rehber: Fuar etkinlikleri B2B firmaları için neden önemli?

Eleştirilere hazırlıklı olun

Ürün geliştirme sürecinde, gelen eleştirilere de hazırlıklı olmanız gerekecektir. Özellikle prototiplerinizin testlerini yaptırdığınızda tüketicilerden birçok farklı geri bildirim alabilirsiniz ve bunların bir kısmı da olumsuz olabilir. Bu yorumları kişisel almamanız gerekir. Tabii ki her eleştirinin de değeri olmayabileceğini unutmamanız gerekiyor. Yapıcı ve gerçekten ürüne ve yapılan işe değer katabilecek olumsuz yorumları da dikkate alarak, kullanıcı deneyimini geliştirecek adımlar atabilirsiniz. Yapıcı ve detaylı bir şekilde sunulan geri bildirimler, ürünlerinizin kalitesini ve işlevselliğini artırmanıza yardımcı olabilir.

Daha önceden yapılmış ürünleri inceleyin

Ar-Ge sürecinde, geçmişte yapılmış ve başarılı olmuş, kullanıcı deneyimi iyi olan ve tüketicilerden olumlu yorumlar almış olan benzer ürünleri de inceleyin. Ürün geliştirme sürecinde “tekerleği yeniden icat etmenize” gerek yok. Zaten başarılı olmuş ve kabul görmüş ürünleri de dikkate alarak mevcut teknolojilerin izinden de gidebilirsiniz. Böylelikle zaten çalışmakta olan sistemleri tekrar geliştirmek için vakit kaybetmemiş olursunuz.

Fiyatlandırma stratejilerinizi belirleyin

Prototip sürecinde üretim maliyetlerini de hesaplayabilirsiniz. Ürünün üretim maliyetlerinin yanı sıra pazardaki konumlandırması ve kullanılan teknolojilere göre de belli bir fiyatlandırma yapmanız gerekir. Tüketici testleri sırasında, tüketicilerin de fiyat beklentilerinin araştırmasını yapabilirsiniz. Bunun yanı sıra ürünü fiyatlandırırken kullanabileceğiniz başka stratejiler de bulunuyor. Bunları da aşağıdaki rehberimizde bulabilirsiniz.

İlgili rehber: E-ticarette ürün fiyatlandırma stratejileri nelerdir?

Pazarlama stratejilerinizi belirleyin

Pazarlama stratejiniz de ürün geliştirme sürecinde üzerinde durmanız gereken konulardan biri olacaktır. Ürünü nasıl tanıtacağınız, ürünün hangi özellikleri üzerinde duracağınız, ürünün hangi kitleye yönelik pazarlanacağı, teknik özellikleri, kullanım alanları gibi konulara özellikle dikkat ederek bir pazarlama stratejisi oluşturmanız gerekir.

İlgili rehber: Yeni ürün lansmanı yaparken dikkat etmeniz gerekenler

Pazarlama iletişimi üzerine çalışmanız, hedef kitlenin ilgisini çekecek içerikler üretmeniz ve ürün tanıtımını yapacağınız kanalları belilrlemeniz bu süreçte oldukça önemli. Bunlara ek olarak influencer pazarlama çalışmaları üzerinde de projeler geliştirerek, yeni ürünün geniş çaplı bir tanıtımını sağlamak için içerik projelerine de yatırımlar yaparak, ürüne talep oluşturacak adımlar atabilirsiniz.

İlgili rehber: Yeni ürünleriniz satmak için video içeriklerinizi nasıl hazırlayabilirsiniz?

İlgili rehber: Pazarlama iletişimi stratejsi nedir ve neden önemlidir?

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Yaz mevsimi boyunca satışları artırmak için ipuçları
Yaz mevsimi boyunca satışları artırmak için ipuçları
Yaz mevsimi genellikle, birçok sektörde yavaş giden ve satışların düştüğü bir dönem olarak geçiyor ve bu da e-ticaret firmalarını olumsuz etkilemekte. Şirket çalışanlarının tatile gitmesi ve havaların ısınması burada önemli...
25 Mayıs 2020
Sinan Oypan
Kullanıcı deneyimi ve tasarımın SEO’ya verebileceği zararlar
Kullanıcı deneyimi ve tasarımın SEO’ya verebileceği zararlar
Kullanıcı deneyimi ve site tasarımı ziyaretçilerin dikkatini çekmek, onları belli alanlara yönlendirmek ve onlara daha iyi bir deneyim sağlamak için oldukça önemli; ancak kimi zaman bu çalışmalar SEO çalışmalarına zarar...
30 Ocak 2018
Sinan Oypan
Meta açıklaması nedir ve yazarken nelere dikkat etmelisiniz?
Meta açıklaması nedir ve yazarken nelere dikkat etmelisiniz?
E-ticaret siteniz üzerinde SEO çalışmaları yaparken özellikle üzerinde durmanız gereken unsurlardan biri de meta açıklamalarıdır. Web siteniz üzerindeki her sayfa üzerinde bulunması gereken bu meta açıklamaları üzerinde gerekli...
11 Mayıs 2018
Sinan Oypan
Sadık müşteri kitleleri edinmenize yardımcı olacak yöntemler
Sadık müşteri kitleleri edinmenize yardımcı olacak yöntemler
E-ticarette uzun vadede başarılı olabilmek için sadık müşteri kitlelerine ihtiyacınız var. Sadık kitleler edinmeden sadece yeni müşterilere bağımlı olmak birçok konuda zarar etmenize ve uzun vadede şirketinizin ayakta...
6 Temmuz 2018
Sinan Oypan
Sosyal medya platformları 2020'de nasıl şekillenecek?
Sosyal medya platformları 2020'de nasıl şekillenecek?
Sosyal medya platformları, kullanıcılar için önemli olduğu gibi reklam kampanyaları ile markalarını büyütmek isteyen işletmeler için de önemli. Sosyal ağlar üzerinde organik olarak marka bilinirliğini artırabileceğiniz gibi,...
30 Aralık 2019
Sinan Oypan
Markalar sosyal medya takibi yaparken nelere dikkat etmeli?
Markalar sosyal medya takibi yaparken nelere dikkat etmeli?
Sosyal ağlarda pazarlama çalışmaları yaparken sosyal medya takibi yapmak, markanızla ilgili konuşulan ve paylaşılanları takip etmenizi sağlarken, markanızın iyi ve eksik yaptığı çalışmaları da görmenizi sağlar. Sosyal medya...
5 Haziran 2019
Sinan Oypan
E-ticaret şirketlerinin yaptığı bütçe yönetim hataları
E-ticaret şirketlerinin yaptığı bütçe yönetim hataları
Bütçe yönetimi, e-ticaret firmaları için önemli konular arasında yer aldığı için özellikle dikkat edilmesi gereken unsurlardan biridir. Nakit akışını kontrol etmek, harcamaları kontrol altında tutmak ve şirketin kasasındaki...
17 Şubat 2019
Sinan Oypan
Adım adım tüketicilerin satın alma süreçleri
Adım adım tüketicilerin satın alma süreçleri
Online satış yapmak isteyen firmalar, tüketicilerin satın alma süreçlerinin nasıl ilerlediğini bilmeleri, satış ve pazarlama stratejileri geliştirirken oldukça önemlidir. Hangi mecralarda nasıl yer alınacağı, ne tür pazarlama...
28 Ağustos 2016
Sinan Oypan
Eski içerikleri tekrar kullanarak pazarlama çalışmalarınızda nasıl kullanabilirsiniz?
Eski içerikleri tekrar kullanarak pazarlama çalışmalarınızda nasıl kullanabilirsiniz?
İçerik pazarlama çalışmalarında eski paylaşımlar çoğu zaman uzun vadede unutuluyor. Bu tür çalışmalar genellikle kısa vadede kullanıldığı için, sadece organik arama sonuçları üzerinden trafik sağlanmasının yolunu...
8 Ağustos 2017
Sinan Oypan
Yurtdışına satış yaparken bilmeniz gerekenler
Yurtdışına satış yaparken bilmeniz gerekenler
Yurtdışına satış yapmak istiyorum ya da bir diğer deyişle yurtdışına mal satmak istiyorum mu diyorsunuz? İnternetten yurtdışına satış nasıl yapılır, internetten yurtdışına ürün satmak, yurtdışına satış yapmak için...
9 Şubat 2017
Sinan Oypan
Hedefli reklam çalışmaları ile satışlarınızı nasıl artırabilirsiniz?
Hedefli reklam çalışmaları ile satışlarınızı nasıl artırabilirsiniz?
İnternette yeni hedef kitlelere ulaşmak ya da ürünlerinizi satabilmek için hedefli reklam çalışmaları yapmanız gerekir. Sosyal mecralarda ya da arama motorları üzerindeki reklamlarınızda hedeflemeler yapmanız, sizinle ilgili...
4 Şubat 2019
Sinan Oypan
Telefondan alışveriş trendleri 2020 yılında nasıl olacak?
Telefondan alışveriş trendleri 2020 yılında nasıl olacak?
Telefondan alışveriş, diğer adıyla mobil ticaret akıllı telefon kullanımının yaygınlaşmasıyla hayatımızın içine giren kavramlardan biri oldu. Özellikle 2012 yılından itibaren kullanıcıların mobil cihazları üzerinden...
27 Aralık 2019
Sinan Oypan