Tedarik zinciri nedir ve neden önemlidir?

24 Ocak 2020
Sinan Oypan
Tedarik zinciri nedir ve neden önemlidir?
E-ticarette tedarik zinciri, ürünün üretim aşamasından, tüketiciye ulaşana kadar ki süreci kapsar ve iyi bir şekilde planlanması gereken bir unsurdur. Tedarik zinciri yönetiminizi doğru yapmanız, maliyetlerinizi düşük tutmanız, uzun vadede size önemli bir kazanç sağlayacağı gibi işinizi de sağlam temeller üzerine kurmanıza yardımcı olur. Öncelikle tedarik zincirinin ne olduğu ile konumuza başlayalım. Sonrasında da neden önemli olduğuna değineceğiz.

Tedarik Zinciri nedir?

Tedarik zinciri, ürünün üreticiden, toptancı, dağıtıcı, perakendeciye ve son olarak da tüketiciye ulaşmasını kapsayan sürecin tamamını kapsamaktadır. Bir ürünün üretim aşamasından, son tüketicinin eline ulaştığı tüm aşamaları kapsar ve B2C yapan e-ticaret firmaları bu noktada, zincirin tüketiciye ulaşmadan önceki son halkasında yer alırlar. Tedarik süreci aynı zamanda ürünün satış sürecini, stok yönetimini, malzeme teminini, dağıtım sürecini ve müşteri hizmetleri gibi farklı iş kolunu da kapsadığı için, en iyi şekilde planlamalıdır. İlgili rehber: Yeni başlayanlar için depo yönetimi ipuçları

Tedarik zinciri nasıl bir süreci kapsıyor

Yukarıda da kısaca bahsettiğimiz gibi ürünün üretim aşamasından başlayan bu süreç, ürünün tüketicinin eline ulaşmasına kadar ki süreci kapsamaktadır. Bu noktada da adım adım süreç şu adımlardan geçmektedir:
  • 1. Üretim fabrikası
  • 2. Toptancılar
  • 3. Dağıtıcılar
  • 4. Perakendeciler
  • 5. Son tüketici
Ürün ilk etapta üretici firmanın fabrikasında üretilir ve sonrasında da dağıtıcı kanallar ve toptancılara ulaştırılır. Buradan sonrada doğrudan tüketiciye satış yapan perakende firmaları da ürünü son tüketiciye ulaştırır. Bu süreç içerisindeki maliyetler araya ne kadar fazla kanal girdiğine göre değişiklik gösterir. Üretici firma, ürün için belli bir fiyat belirler ve sonrasında araya giren her kanal, kendi kar marjını ekleyerek, ürünü bir sonraki kanala dağıtır. Bu maliyetlere ek olarak, ürünün saklandığı depo masrafları ve nakliye ücretleri de ortaya çıkar. Bu sebeple de tedarik zinciri çok iyi bir şekilde yönetilmeli ve planlanmalıdır. Günümüzde üretici firmalar, kendi e-ticaret sitelerini kurarak B2C kanalından satış yaparak, aradaki masrafları en aza indirerek, doğrudan tüketicilere ulaşarak ürünlerini daha ucuz bir şekilde satışa çıkartabiliyorlar. Bununu yanı sıra B2B kanalları üzerinden doğrudan toptancılara veya dağıtıcılara da ulaşarak, farklı kanallar üzerinden ürünün satılmasını sağlayabiliyorlar. B2C iş modelindeki e-ticaret firmaları da aradaki toptancıları ve dağıtıcıları çıkartmak için de doğrudan üretici firmalarla iletişime geçerek, ürünlerini üreticiden alarak, aradaki toptancı kanallarına ekstra ücretler ödemeyerek, doğrudan üretim fiyatına ürünleri alabiliyor. Böylelikle de ürünleri tüketicilere daha ucuz fiyatlara satabiliyorlar. Tedarik zinciri yönetiminde, araya giren kanalların sayısının artması nedeniyle ürünlerin kar marjı da önemli bir şekilde düşebiliyor. Bu nedenle de kendi e-ticaret siteniz için tedarik zinciri yönetiminizi yaparken bu maliyetleri hesaplamanız ve kar marjınızı yüksek tutacak çözümler üzerine yönelmeniz önemlidir. İlgili rehber: Depo yönetiminde en sık karşılaşılan sorunlar

Tedarik zinciri yönetiminin temel unsurları nelerdir?

Tedarik zinciri yönetiminde, ürünün üreticiden tüketice ulaşma aşamasında arka planda da dikkat edilmesi gereken temel unsurlar bulunur. Bu temel unsurları en iyi şekilde kurgulamanız da işinizi iyi yönetmenizi ve büyütmenizi sağlar. Peki bu temel ögeler neler?
  • Ürün sipariş yönetimi
  • Süreci planlama
  • Stok yönetimi
  • Depo yönetimi
  • Nakliye ve kargo yönetimi
E-ticaret firması olarak yukarıda unsurlardan sorumlusunuzdur. Ürünlere belli bir talep yaratmanız gerekir ki böylelikle tüketicilerin ilgisini çekerek onlara satış yapabilirsiniz. Bu noktada pazarlama ve satış stratejileri belirlemeniz gerekir. Bunun yanı sıra yeni ürün tedariklerini, ürünlerin ne kadar sürede size ulaşacağını, stok yönetimini, depo yönetimini ve kargo işlemlerini de takip ederek planlamanız gerekir. Bu aşamaları kontrol etmez veya üzerine düşmezseniz, ürünlerinizi zamanında tedarik edemediğiniz için satış yapamaz, stok kontrollerini yapmadığınızda ürünlerin durumunu göremezsiniz, pazarlama ve satış stratejileri geliştirmediğinizde stoğunuzdaki ürünleri eritemediğiniz için ek maliyetler karşınıza çıkar ve zarar edersiniz. İlgili rehber: E-ticarette depo raf sistemi ile ilgili ipuçları

Tedarik zinciri ile ilgili sık sorulan sorular

Tedarik zinciri neden önemlidir?

Doğru bir planlama yapmadığınızda tedarik zinciri yönetiminiz sizi başarısız kılacaktır. Ürün tedarik sürecini yönetememeniz, e-ticaret sitenizde satışını yaptığınız ürünlerin stoklarının yenilenmemesine neden olacaktır. Kargo ve nakliye masraflarını hesaplamamanız ve optimize etmemeniz, ekstra maliyetlerin çıkmasına ve kar marjınızın düşmesine neden olacaktır; depo yönetiminizi iyi bir şekilde yapmazsanız, ürünleriniz deponuzda çok fazla yer tutabilir ve bu da ek masrafların çıkmasına neden olabilir. Bununla beraber depodan ürünlerin nasıl çıkacağını (FIFO, LIFO) planlamamanız da ürünlerin deponuzda eskimesine ve değerinin düşmesine neden olabilir. Bu sebeplerden dolayı da e-ticarette tedarik zinciri yönetimi oldukça önemli konulardan biri olarak öne çıkmaktadır.

Tedarik zincirinin avantajları nelerdir?

Bu sistemi kurduğunuzda, işlerinizi daha verimli yapmaya başlarsınız. Stok takibi ve ürünlerin satış oranlarına göre, yeni stok siparişlerinizi vermek için optimum süreyi bulabilirsiniz. Buna ek olarak tedarik sürecini optimize ederek maliyetlerinizi düşürebilir, anlık olarak deponuzdan çıkacak ürün adedini artırarak, kapasitenizi büyültebilirsiniz. Tedarikçiler veya üreticilerle olan ilişikilerinizi geliştirebileceğiniz gibi doğru stok ve depo yönetimi sayesinde gecikme yaşamadan işinizin sürekliliğini sağlayabilirsiniz.
IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Yeni girişimlerin e-ticarette sıkça yaptığı hatalar
Yeni girişimlerin e-ticarette sıkça yaptığı hatalar
Yeni bir girişim başlatma ve internet üzerinden ürünlerinizi satışa çıkartma fikri cazip olsa da şirketinizi ilk açtığınız zamanlarda özellikle dikkat etmeniz gereken bir takım unsurlar bulunur. Doğru planların ve stratejilerin...
5 Haziran 2018
Sinan Oypan
Elektronik satış sitesinin olmazsa olmazları - 2020
Elektronik satış sitesinin olmazsa olmazları - 2020
Her elektronik satış sitesinin bazı olmazsa olmazları vardır ve bu unsurlar uzun vadede başarı için de gereklidir. Günümüzde e-ticaret sektöründeki rekabetin ciddi şekilde artması, rekabet stratejisi geliştirmenin yanı sıra...
15 Haziran 2020
Sinan Oypan
E-ticarette sektörel pazar araştırması nasıl yapılır?
E-ticarette sektörel pazar araştırması nasıl yapılır?
E-ticaret sektörüne girmek ve kendi e-ticaret sitesini kurmak isteyenlerin, pazar araştırması yaparak, sektöre dair bir takım bilgiler edinmeleri gerekir. Pazar araştırması yaparak, sektörün mevcut durumunu, geleceğini ve sektördeki...
2 Haziran 2019
Sinan Oypan
SEO ayarları site tasarımı yenilenirken nasıl korunur?
SEO ayarları site tasarımı yenilenirken nasıl korunur?
SEO ayarları site tasarımı yenilenirken nasıl korunur, yapılması gerekenler ve daha fazlasının cevabı bu yazımızda. SEO ayarları koruma Belli zaman aralıklarında sitenizin tasarımını yenilemeniz gerekebilir. Mevcut...
11 Nisan 2018
Sinan Oypan
Stok devir hızı nedir, nasıl hesaplanır ve neden önemlidir?
Stok devir hızı nedir, nasıl hesaplanır ve neden önemlidir?
E-ticarette stokların kaç kez yenilendiğini görmek için stok devir hızı, özellikle hesaplanması gereken konulardan biri olarak öne çıkmakta. Stokların yıl içerisindeki yenilenme süresi ve bu stoklar için harcanan miktarın yıl...
14 Ağustos 2019
Sinan Oypan
Fiziki mağazanız için en iyi e-ticaret paketini nasıl seçebilirsiniz?
Fiziki mağazanız için en iyi e-ticaret paketini nasıl seçebilirsiniz?
Fiziki mağazanızı internete taşımak ve online satış yapmak istiyorsanız iyi bir e-ticaret paketi seçmeniz gerekiyor. Sizin için en iyi e-ticaret paketini bulmak için mevcut paketleri incelemeniz ve bu paketlerin sunduğu avantajların...
30 Ocak 2019
Sinan Oypan
E-ticarette neden SEO araçları kullanmalısınız?
E-ticarette neden SEO araçları kullanmalısınız?
SEO araçları, e-ticaret sitenizin arama motorlarına optimizasyonunun nasıl olduğunu ölçümleme de SEO performansınızı artırmada önemli bir rol oynar. SEO araçları kullanmadan da performans artırma ve ölçümleme çalışmaları...
13 Haziran 2019
Sinan Oypan
Ürün tanıtım videosu nasıl hazırlanır?
Ürün tanıtım videosu nasıl hazırlanır?
Ürün tanıtım videosu, günümüzde e-ticaret firmalarının ürünlere talep oluşturmalarında önemli araçlardan biri olarak öne çıkmakta. Video içeriklere olan talep ve ilginin artması; aynı zamanda da video içerik üretiminin...
6 Ağustos 2020
Sinan Oypan
Girişimci olmaktan korkanların arkasına sığındıkları bahaneler
Girişimci olmaktan korkanların arkasına sığındıkları bahaneler
Kendi işinin sahibi olmak isteyen ama bunu yapmaktan korkan kişiler genellikle benzer bahaneler üretiyorlar. Bu bahaneler yüzünden de birçok kişi kendi işini kuramıyor. Tabii ki kendi işinizi kurmak zorlu bir süreçtir ve bu alanda...
20 Ağustos 2016
Sinan Oypan
Başarılı bir e-posta kampanyası için 12 temel öğe
Başarılı bir e-posta kampanyası için 12 temel öğe
E-posta kampanyası / e-posta pazarlama çalışmaları e-ticaret firmalarının geri dönüşümlerine doğrudan etki eder ve diğer pazarlama çalışmalarından daha fazla yatırım getirisi sağlar. Bu sebeple de bir e-posta abone listesi...
18 Nisan 2018
Sinan Oypan
E-ticarette başarılı olmak için kullanabileceğiniz yönetim ilkeleri
E-ticarette başarılı olmak için kullanabileceğiniz yönetim ilkeleri
E-ticarette başarılı olmak isteyen girişimcilerin, uygulaması gereken bir takım yönetim ilkeleri bulunuyor. Bu yönetim ilkeleri, e-ticaret sitenizi nasıl fikirler verdiği gibi size bazı konularda yol da gösterecektir. Günümüzde,...
26 Ağustos 2019
Sinan Oypan
Twitter hesap açma sırasında bilmeniz gerekenler
Twitter hesap açma sırasında bilmeniz gerekenler
İşletmeniz için Twitter hesap açma sırasında bazı konulara dikkat etmeniz ve profilinizi mümkün olduğunca detaylandırmanız gerekir. Profilinizi ziyaret edenler ve markanızı Twitter’da takip etmek isteyen kullanıcılar buradaki...
16 Kasım 2020
Sinan Oypan