Tedarik zinciri nedir ve neden önemlidir?

24 Ocak 2020
Sinan Oypan
E-ticarette tedarik zinciri, ürünün üretim aşamasından, tüketiciye ulaşana kadar ki süreci kapsar ve iyi bir şekilde planlanması gereken bir unsurdur. Tedarik zinciri yönetiminizi doğru yapmanız, maliyetlerinizi düşük tutmanız, uzun vadede size önemli bir kazanç sağlayacağı gibi işinizi de sağlam temeller üzerine kurmanıza yardımcı olur. Öncelikle tedarik zincirinin ne olduğu ile konumuza başlayalım. Sonrasında da neden önemli olduğuna değineceğiz.

Tedarik Zinciri nedir?

Tedarik zinciri, ürünün üreticiden, toptancı, dağıtıcı, perakendeciye ve son olarak da tüketiciye ulaşmasını kapsayan sürecin tamamını kapsamaktadır. Bir ürünün üretim aşamasından, son tüketicinin eline ulaştığı tüm aşamaları kapsar ve B2C yapan e-ticaret firmaları bu noktada, zincirin tüketiciye ulaşmadan önceki son halkasında yer alırlar. Tedarik süreci aynı zamanda ürünün satış sürecini, stok yönetimini, malzeme teminini, dağıtım sürecini ve müşteri hizmetleri gibi farklı iş kolunu da kapsadığı için, en iyi şekilde planlamalıdır. İlgili rehber: Yeni başlayanlar için depo yönetimi ipuçları

Tedarik zinciri nasıl bir süreci kapsıyor

Yukarıda da kısaca bahsettiğimiz gibi ürünün üretim aşamasından başlayan bu süreç, ürünün tüketicinin eline ulaşmasına kadar ki süreci kapsamaktadır. Bu noktada da adım adım süreç şu adımlardan geçmektedir:
  • 1. Üretim fabrikası
  • 2. Toptancılar
  • 3. Dağıtıcılar
  • 4. Perakendeciler
  • 5. Son tüketici
Ürün ilk etapta üretici firmanın fabrikasında üretilir ve sonrasında da dağıtıcı kanallar ve toptancılara ulaştırılır. Buradan sonrada doğrudan tüketiciye satış yapan perakende firmaları da ürünü son tüketiciye ulaştırır. Bu süreç içerisindeki maliyetler araya ne kadar fazla kanal girdiğine göre değişiklik gösterir. Üretici firma, ürün için belli bir fiyat belirler ve sonrasında araya giren her kanal, kendi kar marjını ekleyerek, ürünü bir sonraki kanala dağıtır. Bu maliyetlere ek olarak, ürünün saklandığı depo masrafları ve nakliye ücretleri de ortaya çıkar. Bu sebeple de tedarik zinciri çok iyi bir şekilde yönetilmeli ve planlanmalıdır. Günümüzde üretici firmalar, kendi e-ticaret sitelerini kurarak B2C kanalından satış yaparak, aradaki masrafları en aza indirerek, doğrudan tüketicilere ulaşarak ürünlerini daha ucuz bir şekilde satışa çıkartabiliyorlar. Bununu yanı sıra B2B kanalları üzerinden doğrudan toptancılara veya dağıtıcılara da ulaşarak, farklı kanallar üzerinden ürünün satılmasını sağlayabiliyorlar. B2C iş modelindeki e-ticaret firmaları da aradaki toptancıları ve dağıtıcıları çıkartmak için de doğrudan üretici firmalarla iletişime geçerek, ürünlerini üreticiden alarak, aradaki toptancı kanallarına ekstra ücretler ödemeyerek, doğrudan üretim fiyatına ürünleri alabiliyor. Böylelikle de ürünleri tüketicilere daha ucuz fiyatlara satabiliyorlar. Tedarik zinciri yönetiminde, araya giren kanalların sayısının artması nedeniyle ürünlerin kar marjı da önemli bir şekilde düşebiliyor. Bu nedenle de kendi e-ticaret siteniz için tedarik zinciri yönetiminizi yaparken bu maliyetleri hesaplamanız ve kar marjınızı yüksek tutacak çözümler üzerine yönelmeniz önemlidir. İlgili rehber: Depo yönetiminde en sık karşılaşılan sorunlar

Tedarik zinciri yönetiminin temel unsurları nelerdir?

Tedarik zinciri yönetiminde, ürünün üreticiden tüketice ulaşma aşamasında arka planda da dikkat edilmesi gereken temel unsurlar bulunur. Bu temel unsurları en iyi şekilde kurgulamanız da işinizi iyi yönetmenizi ve büyütmenizi sağlar. Peki bu temel ögeler neler?
  • Ürün sipariş yönetimi
  • Süreci planlama
  • Stok yönetimi
  • Depo yönetimi
  • Nakliye ve kargo yönetimi
E-ticaret firması olarak yukarıda unsurlardan sorumlusunuzdur. Ürünlere belli bir talep yaratmanız gerekir ki böylelikle tüketicilerin ilgisini çekerek onlara satış yapabilirsiniz. Bu noktada pazarlama ve satış stratejileri belirlemeniz gerekir. Bunun yanı sıra yeni ürün tedariklerini, ürünlerin ne kadar sürede size ulaşacağını, stok yönetimini, depo yönetimini ve kargo işlemlerini de takip ederek planlamanız gerekir. Bu aşamaları kontrol etmez veya üzerine düşmezseniz, ürünlerinizi zamanında tedarik edemediğiniz için satış yapamaz, stok kontrollerini yapmadığınızda ürünlerin durumunu göremezsiniz, pazarlama ve satış stratejileri geliştirmediğinizde stoğunuzdaki ürünleri eritemediğiniz için ek maliyetler karşınıza çıkar ve zarar edersiniz. İlgili rehber: E-ticarette depo raf sistemi ile ilgili ipuçları

Tedarik zinciri ile ilgili sık sorulan sorular

Tedarik zinciri neden önemlidir?

Doğru bir planlama yapmadığınızda tedarik zinciri yönetiminiz sizi başarısız kılacaktır. Ürün tedarik sürecini yönetememeniz, e-ticaret sitenizde satışını yaptığınız ürünlerin stoklarının yenilenmemesine neden olacaktır. Kargo ve nakliye masraflarını hesaplamamanız ve optimize etmemeniz, ekstra maliyetlerin çıkmasına ve kar marjınızın düşmesine neden olacaktır; depo yönetiminizi iyi bir şekilde yapmazsanız, ürünleriniz deponuzda çok fazla yer tutabilir ve bu da ek masrafların çıkmasına neden olabilir. Bununla beraber depodan ürünlerin nasıl çıkacağını (FIFO, LIFO) planlamamanız da ürünlerin deponuzda eskimesine ve değerinin düşmesine neden olabilir. Bu sebeplerden dolayı da e-ticarette tedarik zinciri yönetimi oldukça önemli konulardan biri olarak öne çıkmaktadır.

Tedarik zincirinin avantajları nelerdir?

Bu sistemi kurduğunuzda, işlerinizi daha verimli yapmaya başlarsınız. Stok takibi ve ürünlerin satış oranlarına göre, yeni stok siparişlerinizi vermek için optimum süreyi bulabilirsiniz. Buna ek olarak tedarik sürecini optimize ederek maliyetlerinizi düşürebilir, anlık olarak deponuzdan çıkacak ürün adedini artırarak, kapasitenizi büyültebilirsiniz. Tedarikçiler veya üreticilerle olan ilişikilerinizi geliştirebileceğiniz gibi doğru stok ve depo yönetimi sayesinde gecikme yaşamadan işinizin sürekliliğini sağlayabilirsiniz.
IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Ürün açıklaması yazarken kullanabileceğiniz 8 yöntem
E-ticaret sitelerindeki en önemli geri dönüşüm unsurlarından biri de ürün açıklamalarıdır. Ürün açıklaması yazarken belli kurallara uymak ve tüketicilere ürünle ilgili mümkün olduğunca çok bilgi sunmak, geri...
14 Kasım 2018
Sinan Oypan
E-ticaret sitenize backlink almak için neler yapabilirsiniz?
E-ticarette backlink alma çalışmaları, web sitenin Google üzerinde daha iyi bir şekilde sıralanmasını sağlayarak, organik trafiğin de artmasına yardımcı olur. Tabii ki backlink alma derken, “backlink satın almak”dan...
20 Mayıs 2019
Sinan Oypan
Başarılı bir e-posta kampanyası için 12 temel öğe
E-posta kampanyası / e-posta pazarlama çalışmaları e-ticaret firmalarının geri dönüşümlerine doğrudan etki eder ve diğer pazarlama çalışmalarından daha fazla yatırım getirisi sağlar. Bu sebeple de bir e-posta abone listesi...
18 Nisan 2018
Sinan Oypan
IdeaSoft Youtube sayfamız yeni video içerikleriyle yayında!
2 yılı aşkın bir süredir e-ticaret sektörü, e-ticaret yapan ve yapacak girişimciler için sayısız içerik ürettik. Dijital pazarlamadan sosyal medyaya, kargo yönetiminden SEO'ya kadar neredeyse değinmediğimiz konu ve içerik kalmadı....
9 Ocak 2018
Seyhun Özkara
E-ticaret firmaları için itibar yönetimi ipuçları
İtibar yönetimi e-ticaret firmalarınun marka bilinirlikleri ve imajları için önemli olduğu gibi müşteri sadakati kazanmaları için de önemlidir. Markaların, itibarlarını doğru bir şekilde yönetmeleri, rekabeti yüksek olan...
14 Nisan 2020
Sinan Oypan
Başarılı Bir İş Planında Neler Olmalıdır?
İş planı ister hizmet ister üretim sektöründe olsun tüm firmalar için oldukça önemli ve gereklidir. Firmalar çoğu zaman finansman ya da sermayedar bulmak için iş planı hazırlarlar, ancak iş planı aslında firmanın iç...
27 Mayıs 2016
Savaş Çetinkaya
Toplantı yönetimi için 11 online araç
Toplantı yönetimi özellikle bu günlerdeki virüs salgını döneminde evden çalışmaya geçen firmalar için önemli bir konu oldu. Genellikle yüz yüze ofis ortamında yapılan toplantılardan farklı olarak online toplantılarda farklı...
15 Nisan 2020
Sinan Oypan
E-ticaret firmaları için Instagram hikaye paylaşma ipuçları
Instagram, e-ticaret firmaları için önemli bir pazarlama kanalı ve hikaye paylaşma da bu süreçte geri dönüşümleri artırmak için önemli bir yöntem. Instagram hikayeleri geçtiğimiz yıllarda olduğu gibi 2020 yılında da,...
13 Nisan 2020
Sinan Oypan
İşletmenizin tanıtımı için ücretli reklamlardan yararlanmalı mısınız? 1. Bölüm
Küçük ve orta ölçekli firmaları markalarını ve ürünlerini tanıtmak için farklı reklam ve pazarlama modellerinden yararlanabiliyor. İnternet üzerinden satış yapan firmalar yoğunlukla yine internet üzerinden bu çalışmaları...
22 Mayıs 2017
Sinan Oypan
Fiziki mağazalar neden online satış mağazası açmalı
E-ticaret sektörü son yıllarda ülkemizde bir hayli gelişmeye başladı ve önümüzdeki yıllarda da bu büyümenin devam etmesi bekleniyor. Günlük hayatta kullandığımız teknolojik cihazların artması ve internet kullanımının...
24 Şubat 2017
Sinan Oypan
Sıkça yapılan video pazarlama hatalarından nasıl kaçınabilirsiniz?
Video içerik üretimi ve video pazarlama çalışmaları ciddi şekilde dijital pazarlama çalışmalarında yer almaya başladı. Birçok firma bu alana yatırım yapıyor ve önümüzdeki yıl da bu yatırımlara devam edecekler. Özellikle...
30 Aralık 2016
Sinan Oypan
E-ticarette blog oluşturma ve yazma sırasında yapılan hatalar
E-ticarette blog oluşturma ve yazma, farklı tüketici kitlelerine ulaşma, organik ve sosyal yönlendirme trafiği çekme, farklı sitelerden link alarak site değerini artırma gibi konularda önemli bir araçtır. Blog oluşturma sürecinde ve...
4 Temmuz 2019
Sinan Oypan