Tedarik Zinciri Nedir ve E-Ticarette Neden Önemlidir?

Savaş Çetinkaya
Güncellenme Tarihi: 25.10.2022
Tedarik Zinciri Nedir ve E-Ticarette Neden Önemlidir?

Teslimat sürecinin planlanması ürün kalitesi kadar önemli bir husustur. Bu süreç, markanın hizmet kalitesi ve müşteri memnuniyeti üzerinde büyük bir etkiye sahiptir. Satışı yapılan ürünlerin zamanında ve kalitesini muhafaza ederek teslim edilmesi için gelişmiş bir tedarik zinciri kurmak gerekir. Bu konuda etkili bir çalışma yaparak müşteri memnuniyeti sağlamak mümkündür.

Satış operasyonlarının önemli bir kısmını tedarik süreçleri oluşturur. Operasyonun sorunsuz ilerlemesi için bu sürecin etkin bir biçimde planlanması gerekir. Sizin için hazırladığımız bu içeriği okuyarak  “tedarik zinciri nedir?” sorusuna yanıt bulabilir ve söz konusu süreçler hakkında detaylı bilgi edinebilirsiniz.

Tedarik Zinciri Nedir?

Kullanıma hazır hâle gelen bir ürünün müşteriye ulaşması için bir organizasyon gerekir. Söz konusu organizasyon için kurulan ulaşım, iletişim ve depolama ağı tedarik zinciri olarak adlandırılır. Başka bir ifadeyle, lojistik süreçleri için kullanılan araçlar ve yapılan anlaşmalar tedarik zinciri olarak tanımlanır.

Nakliye, depo yönetimi ve stok planlaması gibi süreçleri içeren tedarik zinciri ağının temel amacı ürünü nihai alıcıya ulaştırmaktır. Bu ağ, şirket ile tedarikçiler arasında kurulur. Söz konusu operasyon süreci insan, varlık, bilgi ve kaynakların organizasyonunu içerir. Tedarik zinciri markanın rekabet gücünü koruması açısından da büyük bir öneme sahiptir. Ürünün teslimat koşulları hizmet kalitesi üzerinde belirleyicidir. Dolayısıyla, müşteri memnuniyeti elde etmek için tedarik sürecinin iyi planlanması gerekir.

Tedarik Zincirinin Avantajları Nelerdir?

Tedarik zinciri oluşturmak ürünün zamanında teslim edilmesini sağlar. Etkin bir planlama yaparak satışa sunduğunuz ürünleri müşterilerin ihtiyaç duyduğu zamanda teslim edebilirsiniz. Bu sayede tüketicilerin yaptıkları alışverişten memnun olmalarını sağlayabilirsiniz. 

Stok ve depo optimizasyonu da tedarik zinciri oluşturmanın sağladığı avantajlar arasındadır. Tedarik süreçlerini planlayarak depo alanlarını seçebilir ve ürünlerin muhafazasına uygun hâle getirebilirsiniz. Bu sayede, satışını yaptığınız ürünlerin gereken zamanda ve kalitesini koruyarak teslimini sağlayabilirsiniz. 

Tedarik zinciri oluşturmak eldeki kaynakların doğru kullanılmasına yardımcı olur. İyi bir plan yaparak, bütçeyi ve kaynakları optimize etmek mümkündür. Bu sayede, masraftan ve zamandan tasarruf edebilirsiniz. Etkin bir kaynak yönetimiyle personelin üzerine iş yükü binmesini de önleyebilirsiniz.

Tedarik Zinciri Nasıl Oluşturulur?

Tedarik zinciri oluşturmak için üretim ile teslimat arasındaki sürecin bir planı yapılmalıdır. Ürünlerin son tüketiciye ulaşana kadar muhafaza edilecekleri alanlar belirlenmelidir. Üretim hattı, depo, satış yeri ve teslimat noktası arasındaki nakliye ağları da kurulmalıdır. Lojistik ve depolama planı aşağıdaki unsurları içerir.

  • Üretim fabrikası
  • Toptancılar
  • Dağıtıcılar
  • Perakendeciler
  • Son tüketici

Tedarik zinciri süreçleri iş modellerine göre değişebilir. B2C yani doğrudan son tüketiciye yönelik satış faaliyetlerinde genellikle yukarıdaki gibi bir süreç gerçekleşir. B2B faaliyetlerde veya e-ticarette ürünün üreticiden doğrudan tüketiciye teslimi söz konusu olabilir. Tüm bu süreçlerde, tedarik operasyonunu etkin bir biçimde yapabilmek için stokların iyi yönetilmesi gerekir. Bu konuda detaylı bilgi edinmek isterseniz “E-ticarette stok kontrol yöntemleri” başlıklı içeriğimizi okuyabilirsiniz.

Tedarik Zinciri Yönetim Süreçlerinde Nelere Dikkat Edilmelidir?

Planlama başarılı bir tedarik zinciri oluşturmanın temel koşuludur. Ürünün sorunsuz bir biçimde teslim edilmesi için bütün aşamaların planlanması gerekir. Bu süreci ürün veya müşteri odaklı yürütmek de faydalı olur. Örneğin; gıda ve tıbbı materyal gibi hassas ürünlerin teslimi dikkatli bir süreç gerektirir. Bu tür metalarda tedarik süreci planlarken soğuk hava depolarını, dondurucu ünitesine sahip nakliye araçlarını hesaba katmak faydalı olur.

Tedarik sürecini yürütürken dikkat edilmesi gereken bir diğer husus da bütçe yönetimidir. Bu aşamalarda maliyetler ürünün ihtiyaçlarına göre belirlenmelidir. Nakliye ve depolama gibi süreçleri planlarken masrafları bu aşamada hesaplamak faydalı olur. Etkin bir plan yaparak bütçenizi verimli bir biçimde optimize edebilirsiniz.

Tedarik Zinciri Hangi Unsurlardan Oluşmaktadır?

Sipariş yönetimi tedarik zinciri sürecinin ilk aşamasıdır. Bu safhada, pazar ihtiyacı ve talep belirlenerek, teslim edilecek olan ürünlerin miktarı planlanır. Tedarik ağı için gereken planlar da bu aşamada yapılır. Pazar ihtiyaçlarına hitap eden üretim ve tedarik faaliyetleri hakkında bilgi edinmek için “Yeni ürün araştırma yöntemleri” başlıklı içeriğimizi okuyabilirsiniz.

Ürünler satışa sunulmadan önce depolarda muhafaza edilir. Bu aşamada, eldeki ürün miktarını, eksikleri ve fazlalıkları belirlemek gerekir. Eldeki ürünlerin özelliğine ve kapasitesine göre depo tutulmalıdır. Satışa sunulması planlanan metanın niteliklerini ve kalitesini kaybetmeden muhafaza edilmesi de önemli bir husustur.

Nakliye ve kargo yönetimi bütün tedarik zinciri çeşitlerinde önemli bir aşamadır. Ürünlerin perakende satış noktalarına veya tüketiciye zamanında ulaşması etkili bir nakliye planlamasına bağlıdır. Teslimat için kullanılacak araçları önceden seçmek ve firmalarla gerekli anlaşmaları yapmak bu açıdan önemlidir.

E-Ticarette Tedarik Zinciri Neden Önemlidir?

Müşterilerin yaptıkları alışverişten memnun olmaları için ürünlerin taahhüt edilen zamanda ve kalitesi korunarak teslim edilmesi gerekir. Bunun sağlanması ise iyi bir tedarik zinciri oluşturulmasına bağlıdır. Tedarik sürecini planlayarak, ürünün son tüketiciye ulaştığı ana kadar kalitesini korumasını ve zamanında teslim edilmesini sağlayabilirsiniz.

E-ticaret tedarik zinciri planlamak aynı zamanda iş verimi açısından da faydalıdır. Lojistik süreçleri detaylı bir biçimde planlandığında zamandan tasarruf etmek mümkündür. Bu sayede personel için sağlıklı ve verimli bir çalışma ortamı sağlanabilir.

E-Ticarette Tedarik Zinciri Stratejileri Nelerdir?

Talep optimizasyonu tedarik zinciri oluşturmak için etkili bir stratejidir. Bu stratejide, planlama ve işletme aşamaları eldeki talebe göre yapılır. Olası talep artışları hesaplanarak müşteri beklentilerini hızlı biçimde karşılamak için optimizasyon sağlanır. Bu sayede, ürün iletim ve depolama süreçlerini verimli bir biçimde planlamak mümkündür.

Risk yönetimi tedarik zinciri stratejileri arasında önemli bir yere sahiptir. Depolama ve nakliye süreçlerinde bazı aksaklıkların yaşanması normaldir. Bu aksaklıklar, personelden kaynaklanabileceği gibi elde olmayan sebeplerden ötürü de gerçekleştirilebilir. Tedarik ağı kurulurken, olası riskleri planlayarak senaryolar oluşturmak faydalı olur. Bu sayede, aksaklıklardan en az seviyede etkilenmek mümkündür.

Başarılı Tedarik Zinciri Örnekleri Nelerdir?

ABD’li market zinciri Walmart, tedarik süreci oluşturma konusunda emsal teşkil eden bir çalışma planına sahiptir. Firmanın “Retail Link” adı verilen bir takip sistemi vardır. Walmart’ın anlaşmalı olduğu tedarikçilerin tamamı bu sistemde kayıtlıdır. Bu sayede, muazzam boyuttaki bir veri tek bir sistem üzerinden takip edilebilir. Gün bazında yapılan satışlar, depolanan ürünler, satın alma işlemleri, siparişler ve faturalar bu sistem üzerinden görüntülenir.

3M tarafından 1975 yılında başlatılan çalışma sistemi çevre dostu tedarik zinciri örnekleri arasındadır. Firma, bu çalışma kapsamında atıkları oluştukları an yok eden bir sistem geliştirmiştir. Bu sayede, 1975 ile 1990 yılları arasında 530.000 ton kirliliğin önlendiği bilinir. Markanızı için etkin bir tedarik zinciri oluşturmanıza yardımcı olacak bilgileri “E-ticarette yeni ürün geliştirme ipuçları” başlıklı içeriğimizi okuyarak öğrenebilirsiniz.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.
Savaş
E-ticarete başlayın

Popüler Videolar

video1 Cevapsız Sorular
video2 E-ticaretle Büyüyenler - Nilmum.com.tr
video5 Etkileyici Marka İsmi Bulmak
video4 İnternet'te Ne Satılır?
video3 Instagram'da Satış
video3 E-ticaretle Büyüyenler