fbpx

Tedarik zinciri nedir ve neden önemlidir?

24 Ocak 2020
Sinan Oypan
E-ticarette tedarik zinciri, ürünün üretim aşamasından, tüketiciye ulaşana kadar ki süreci kapsar ve iyi bir şekilde planlanması gereken bir unsurdur. Tedarik zinciri yönetiminizi doğru yapmanız, maliyetlerinizi düşük tutmanız, uzun vadede size önemli bir kazanç sağlayacağı gibi işinizi de sağlam temeller üzerine kurmanıza yardımcı olur. Öncelikle tedarik zincirinin ne olduğu ile konumuza başlayalım. Sonrasında da neden önemli olduğuna değineceğiz.

Tedarik Zinciri nedir?

Tedarik zinciri, ürünün üreticiden, toptancı, dağıtıcı, perakendeciye ve son olarak da tüketiciye ulaşmasını kapsayan sürecin tamamını kapsamaktadır. Bir ürünün üretim aşamasından, son tüketicinin eline ulaştığı tüm aşamaları kapsar ve B2C yapan e-ticaret firmaları bu noktada, zincirin tüketiciye ulaşmadan önceki son halkasında yer alırlar. Tedarik süreci aynı zamanda ürünün satış sürecini, stok yönetimini, malzeme teminini, dağıtım sürecini ve müşteri hizmetleri gibi farklı iş kolunu da kapsadığı için, en iyi şekilde planlamalıdır. İlgili rehber: Yeni başlayanlar için depo yönetimi ipuçları

Tedarik zinciri nasıl bir süreci kapsıyor

Yukarıda da kısaca bahsettiğimiz gibi ürünün üretim aşamasından başlayan bu süreç, ürünün tüketicinin eline ulaşmasına kadar ki süreci kapsamaktadır. Bu noktada da adım adım süreç şu adımlardan geçmektedir:
  • 1. Üretim fabrikası
  • 2. Toptancılar
  • 3. Dağıtıcılar
  • 4. Perakendeciler
  • 5. Son tüketici
Ürün ilk etapta üretici firmanın fabrikasında üretilir ve sonrasında da dağıtıcı kanallar ve toptancılara ulaştırılır. Buradan sonrada doğrudan tüketiciye satış yapan perakende firmaları da ürünü son tüketiciye ulaştırır. Bu süreç içerisindeki maliyetler araya ne kadar fazla kanal girdiğine göre değişiklik gösterir. Üretici firma, ürün için belli bir fiyat belirler ve sonrasında araya giren her kanal, kendi kar marjını ekleyerek, ürünü bir sonraki kanala dağıtır. Bu maliyetlere ek olarak, ürünün saklandığı depo masrafları ve nakliye ücretleri de ortaya çıkar. Bu sebeple de tedarik zinciri çok iyi bir şekilde yönetilmeli ve planlanmalıdır. Günümüzde üretici firmalar, kendi e-ticaret sitelerini kurarak B2C kanalından satış yaparak, aradaki masrafları en aza indirerek, doğrudan tüketicilere ulaşarak ürünlerini daha ucuz bir şekilde satışa çıkartabiliyorlar. Bununu yanı sıra B2B kanalları üzerinden doğrudan toptancılara veya dağıtıcılara da ulaşarak, farklı kanallar üzerinden ürünün satılmasını sağlayabiliyorlar. B2C iş modelindeki e-ticaret firmaları da aradaki toptancıları ve dağıtıcıları çıkartmak için de doğrudan üretici firmalarla iletişime geçerek, ürünlerini üreticiden alarak, aradaki toptancı kanallarına ekstra ücretler ödemeyerek, doğrudan üretim fiyatına ürünleri alabiliyor. Böylelikle de ürünleri tüketicilere daha ucuz fiyatlara satabiliyorlar. Tedarik zinciri yönetiminde, araya giren kanalların sayısının artması nedeniyle ürünlerin kar marjı da önemli bir şekilde düşebiliyor. Bu nedenle de kendi e-ticaret siteniz için tedarik zinciri yönetiminizi yaparken bu maliyetleri hesaplamanız ve kar marjınızı yüksek tutacak çözümler üzerine yönelmeniz önemlidir. İlgili rehber: Depo yönetiminde en sık karşılaşılan sorunlar

Tedarik zinciri yönetiminin temel unsurları nelerdir?

Tedarik zinciri yönetiminde, ürünün üreticiden tüketice ulaşma aşamasında arka planda da dikkat edilmesi gereken temel unsurlar bulunur. Bu temel unsurları en iyi şekilde kurgulamanız da işinizi iyi yönetmenizi ve büyütmenizi sağlar. Peki bu temel ögeler neler?
  • Ürün sipariş yönetimi
  • Süreci planlama
  • Stok yönetimi
  • Depo yönetimi
  • Nakliye ve kargo yönetimi
E-ticaret firması olarak yukarıda unsurlardan sorumlusunuzdur. Ürünlere belli bir talep yaratmanız gerekir ki böylelikle tüketicilerin ilgisini çekerek onlara satış yapabilirsiniz. Bu noktada pazarlama ve satış stratejileri belirlemeniz gerekir. Bunun yanı sıra yeni ürün tedariklerini, ürünlerin ne kadar sürede size ulaşacağını, stok yönetimini, depo yönetimini ve kargo işlemlerini de takip ederek planlamanız gerekir. Bu aşamaları kontrol etmez veya üzerine düşmezseniz, ürünlerinizi zamanında tedarik edemediğiniz için satış yapamaz, stok kontrollerini yapmadığınızda ürünlerin durumunu göremezsiniz, pazarlama ve satış stratejileri geliştirmediğinizde stoğunuzdaki ürünleri eritemediğiniz için ek maliyetler karşınıza çıkar ve zarar edersiniz. İlgili rehber: E-ticarette depo raf sistemi ile ilgili ipuçları

Tedarik zinciri ile ilgili sık sorulan sorular

Tedarik zinciri neden önemlidir?

Doğru bir planlama yapmadığınızda tedarik zinciri yönetiminiz sizi başarısız kılacaktır. Ürün tedarik sürecini yönetememeniz, e-ticaret sitenizde satışını yaptığınız ürünlerin stoklarının yenilenmemesine neden olacaktır. Kargo ve nakliye masraflarını hesaplamamanız ve optimize etmemeniz, ekstra maliyetlerin çıkmasına ve kar marjınızın düşmesine neden olacaktır; depo yönetiminizi iyi bir şekilde yapmazsanız, ürünleriniz deponuzda çok fazla yer tutabilir ve bu da ek masrafların çıkmasına neden olabilir. Bununla beraber depodan ürünlerin nasıl çıkacağını (FIFO, LIFO) planlamamanız da ürünlerin deponuzda eskimesine ve değerinin düşmesine neden olabilir. Bu sebeplerden dolayı da e-ticarette tedarik zinciri yönetimi oldukça önemli konulardan biri olarak öne çıkmaktadır.

Tedarik zincirinin avantajları nelerdir?

Bu sistemi kurduğunuzda, işlerinizi daha verimli yapmaya başlarsınız. Stok takibi ve ürünlerin satış oranlarına göre, yeni stok siparişlerinizi vermek için optimum süreyi bulabilirsiniz. Buna ek olarak tedarik sürecini optimize ederek maliyetlerinizi düşürebilir, anlık olarak deponuzdan çıkacak ürün adedini artırarak, kapasitenizi büyültebilirsiniz. Tedarikçiler veya üreticilerle olan ilişikilerinizi geliştirebileceğiniz gibi doğru stok ve depo yönetimi sayesinde gecikme yaşamadan işinizin sürekliliğini sağlayabilirsiniz.
IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Mobil e-posta tasarımında dikkat etmeniz gerekenler
Mobil e-posta tasarımına sahip olmak e-posta pazarlamada, gönderilen içeriklerin daha fazla etkileşim almasını ve okunma oranlarını artırmasını sağlayacaktır. Bunun nedeni ise, e-posta kullanımında mobil cihazların etkisinin bir...
24 Haziran 2016
Sinan Oypan
E-ticarette lojistik yönetimi ile ilgili kullanabileceğiniz ipuçları
E-ticaretin en önemli bölümlerinden biri şüphesiz lojistiktir. Lojistik yönetiminin doğru yapılması ve planlanması, işlerin yolunda gitmesini sağlayacağı gibi, ürün yönetimi ve ürünlerin müşterilere gönderilmesinde daha az...
19 Şubat 2018
Sinan Oypan
E-ticaret site tasarımlarında Flat Design kullanmanın avantajları nelerdir?
Flat Design, son birkaç yıldır web site ve arayüz tasarımlarında sıklıkla kullanılmaya başlandı. Özellike 2012 ve 2013 yıllarında Windows 8 ve iOS7’de bu tasarım ögelerinin kullanılması, Flat Design’ın popülerliğini...
17 Mayıs 2018
Sinan Oypan
Yerel işletmeler internetten satışa nasıl başlayabilirler?
Yerel işletmeler, fiziki mağazaları üzerinden sadece belli bir konuma satış yapabildikleri için, işletmelerini büyütmeleri de daha zor olabiliyor. Sadece bu konumu ziyaret eden kişilerin belli bir bölümüne ulaşabildikleri için bu...
1 Mayıs 2020
Sinan Oypan
Sepete ekleme oranlarının e-ticaret siteniz hakkında verdiği 4 bilgi
E-ticaret sitenizin durumunu ve yaptığınız yatırımların getirisini bilmeniz bir hayli önemlidir. Bu analizleri yapmak için de farklı kriterleri incelemeniz gerekir. Bu kriterlerden biri de sepete ekleme oranlarınızdır. Sepete...
14 Haziran 2017
Sinan Oypan
E-ticarette müşteri edinme maliyeti (CAC) nedir ve neden önemlidir?
E-ticarette dikkat edilmesi ve ölçümlenmesi gereken metriklerden biri de müşteri edinme maliyetidir. Bu metrik, yapılan pazarlama ve reklam stratejilerinin ne kadar etkili olduğunu anlamak için bir hayli önemlidir. Bu rehberimizde de...
24 Nisan 2018
Sinan Oypan
PPC reklam kampanyalarınızda kullanabileceğiniz ipuçları ve taktikler
İnternet üzerindeki görünürlüğünüzü artırmak, markanızı tanıtmak, yeni hedef kitlelere ulaşmak, ürünlerinizi tanıtmak ve web sitenize trafik çekmek için PPC reklam kampanyalarından yararlanabilirsiniz. Adwords reklamlarının...
31 Ağustos 2018
Sinan Oypan
İyi tasarlanmış ve başarılı bir "sıkça sorulan sorular" sayfası nasıl hazırlanır?
E-ticaret sitelerinin en önemli kısımlarından birini oluşturan Sıkça Sorulan Sorular sayfası site işleyişi ve politikası hakkında müşterinin aklında oluşabilecek soruları gidermenin yanında kargo, müşteri hizmetleri ve...
2 Temmuz 2016
Savaş Çetinkaya
Fiziki mağazalar için internet satış sitesi kurmak neden gerekli?
İnternet satış sitesi kurmak, yaklaşık 6 aydır hayatımızda olan corona virüs ile mücadele ederken işletmeler için önemli bir çıkış yolu haline geldi. Küresel pandemi yaşamımızın her alanına etkisini sürdürürken, vaka...
12 Ağustos 2020
Gökçe Beyazaslan
E-ticaret şirketleri için Youtube Hikaye kullanım rehberi
Youtube Hikaye özelliğinin kullanımı açılması, markalar ve içerik üreticiler için Youtube’da içerik üretimi için farklı bir kapı aralamış oldu. Youtube Hikaye özelliği, Snapchat, Facebook ve Instagram’daki Hikaye...
3 Ağustos 2019
Sinan Oypan
E-ticarette site trafiği nasıl artırılır?
E-ticarette site trafiği artırmak için organik olarak arama sorguları üzerinden kullanıcılara ulaşma haricinde de yapabileceğiniz çalışmalar bulunuyor. Site trafiğini artırmanız, e-ticaret sitenize daha fazla tüketiciyi çekmenizi...
20 Ocak 2020
Sinan Oypan
Online satış yaparken kaçınmanız gereken 5 çalışma
Online satış yapmak için farklı stratejileri uygulamak ve belli çalışmaların üzerinde durmak gerekiyor. Tabii ki bunların yanı sıra online satış yaparken bazı çalışmalardan da kaçınmak bir hayli önemli. Doğru çalışmaları...
17 Aralık 2018
Sinan Oypan