fbpx

E-ticarette rakip analizi yapmak için neler yapmalısınız?

13 Ekim 2016
Sinan Oypan
E-ticarette rakip analizi yapmak için neler yapmalısınız?

Rakip analizi yapmak, sektörde var olan şirketlerin hali hazırda yapmaları gereken bir çalışmadır; fakat e-ticaret sektörüne yeni girecek kişiler için de rakip analizi yapmak aslında oldukça önemlidir.

Pazarın ve sektördeki diğer firmaların neler yaptığını önceden görmek, pazar payını incelemek, fırsatları ve olumsuz koşulları değerlendirmek, sektöre adım atmadan önce birçok konuda yardımcı olabilir.

Sektörde yer alan firmalar da, rakiplerinin önüne geçmek, onların yapmadıklarını yapmak ve gelirlerini artırmak için bu analizleri ve araştırmaları yapmalılar.

Rakip analizi yaparken bazı sorular sormanız, bazı araştırmalar ve testler yapmanız gerekiyor. Rakip analizi yaparken nelere dikkat etmeniz gerektiğini de bu rehberimizde sizinle paylaşacağız.

Sektör ve pazarın büyüklüğü ne durumda?

Rakip analizi yapabilmek için öncelikle sektör ve pazarın büyüklüğü hakkında bazı araştırmalar yapmanız gerekiyor. Bu sektörün içindeyseniz zaten bu konu ile ilgili bir takım veriler elinizde hazır bulunuyordur. Bu verileri pazarın büyüklüğü ve gelecekte bu pazarın nasıl bir hacme ulaşacağı şekilde derlemeniz gerekiyor.

Eğer sektöre giriş yapmayı planlıyorsanız, öncelikle gireceğiniz pazar hakkında bir takım araştırmalar yapmalısınız. Sektörün gelecek vadedip etmediğini araştırmak, yanlış yatırımlar yapmanızın önüne geçecektir.

Sektördeki rekabet durumu nasıl?

Pazarın büyüklüğü ve geleceği hakkında bir araştırma yaptıktan sonra, sektördeki rekabeti araştırmanız gerekiyor. Sektörün büyüklüğüne ve popülerliğine göre bu rekabet ortamı iyice kızışmış olabilir.

Sektördeki rekabeti ölçümlememeniz durumunda, sektöre giriş yaptıktan sonra ciddi bir rekabet sorunuyla karşılaşabilir ve bu rekabetle baş edemeyebilirsiniz. Böyle bir durumda da yaptığınız yatırımların boşa gitmesi söz konusu olacaktır.

Bu rekabetle baş edebilir misiniz?

Sektördeki rekabet durumunu belirledikten sonra, bu rekabetle baş edebilecek sermayeye sahip olup olmadığınızı incelemeniz gerekiyor. Elinizdeki bütçenin ne kadarını reklam ve pazarlama çalışmalarına yatırabileceğiniz oldukça önemlidir. Eğer bu rekabetten sıyrılmanızı sağlayacak bir bütçeniz ya da yeniliğiniz yoksa, bu sektöre yatırım yapmamanız daha doğru bir yaklaşım olacaktır.

SWOT analizi yapın

SWOT analizini bilmeyenler “SWOT analizi nedir ve e-ticaret şirketleri için neden önemlidir?” isimli yazımızdan detaylı bilgi alabilirler. Özetle, rakiplerinizin güçlü olduğu, güçsüz olduğu yönlerini analiz etmeniz, sektördeki fırsatları ve riskleri belirlemeniz gerekiyor.

Yukarıdaki yazıyı okuyarak, bu konuda hakkında neler yapmanız gerektiği konusunda çok daha kapsamlı bilgilere ulaşabilirsiniz.

Rakiplerinizin yıllık ciroları ne kadar?

Rakip analizi yaparken, rakiplerinizin gelirlerini ve toplam satışlarını da üç aşağı beş yukarı tahmin etmeniz gerekiyor. Doğrudan, net bir sonuç elde edemeseniz dahi, onların internet üzerindeki faaliyetleri ve davranışlarını inceleyerek, onların ne kadarlık bir hacme sahip olduklarını görebilirsiniz.

Onların sektördeki hacimlerini görmek, pazarda ne kadar pay sahibi oldukları konusunda da bazı fikirler verecektir.

Rakiplerinizin üretim hacmi ne kadar?

Rakiplerinizin üretim hacminin de araştırmasını yapmanız gerekiyor. Kendi ürünlerini üretenlerini ve üretim kapasitelerini analiz etmeniz, rekabet konusunda neler yapabileceğiniz konusunda bazı fikirler verecektir. Aynı zamanda onların üretim hacimleri, ürün satışları hakkında da bir takım fikirler verecektir.

Kendi ürünlerini üretmeyen; fakat tedarikçilerden ürün temin edenleri de belirlemeniz gerekiyor. Bu firmaların, stok hacimlerini öğrenmeniz, rekabet konusunda ne ile karşı karşıya olduğunuzu size gösterecektir. Stok hacmi büyük olan firmalar, tüketicilerin taleplerini daha rahat karşılayabilirler ve sizin de bu talebi karşılayabilmeniz gerekiyor.

Ürün ve hizmet kalitesi konusunda sektördeki durum nasıl?

Rakip firmaların ürünlerinin görünüşü, kalitesi ve verdikleri hizmetlerin ne kadar iyi olduğunu da araştırmalısınız. Sektördeki bazı firmaların bu konuda yeterli olmadığını görebilirsiniz ya da sektördeki kalite standardını öğrenebilirsiniz. Böylelikle kendi işinizde, standardı biraz daha yukarı çekmek için bazı çalışmalar yapabilirsiniz.

Sektördeki fiyatlandırma ve karlılık durumu nasıl?

Sektördeki ürün fiyatlandırmaları konusunda da bazı araştırmalar yapmanız gerekiyor. Kendi ürünleriniz için yaptığınız fiyatlandırma politikası size yeterli karlılık sağlayacak mı? Sizin fiyatlandırmanız sektörde bir farklılık yaratacak mı?

Hazırladığınız fiyatlandırma politikası ile karlılık sağlayabilecek misiniz? Bunun yanı sıra sektördeki karlılık durumunun nasıl olduğunu da incelemelisiniz. Kimi sektörlerde satış hacmi fazla olsa da karlılık düşük olabilir. Böyle bir durumla baş edebilecek misiniz?

Rakipleriniz sizden neleri daha iyi yapıyorlar?

İşinizi veya yapmayı planladığınız işi ele aldığınızda, rakip firmaların sizden hangi konulardan daha iyi olduğunu da araştırmanız gerekiyor. Rakiplerinizin iyi olduğu yanları incelemek aslında sizin için oldukça iyi bir fırsattır; çünkü kendi iş planlarınızı ve stratejilerinizi geliştirmeniz konusunda size bir yol gösterecektir.

Rakiplerinizin iyi olduğu yanları belirledikten sonra, bunların size ne gibi zararları olabilceğini de analiz etmelisiniz ve bu olumsuz durumların önüne geçmek için neler yapabileceğiniz konusunda da bir takım çalışmalar yapmalısınız.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Dört dörtlük bir müşteri hizmeti sağlamak için neler yapmalısınız?
Dört dörtlük bir müşteri hizmeti sağlamak için neler yapmalısınız?
E-ticarette uzun vadede başarılı olabilmek ve sadık müşteri kitleleri edinebilmek için müşterilerinizle iyi ilişkilerinizin olması ve onlara kaliteli bir destek sunmanız gerekmektedir. Sadık müşterileriniz olmadan, online satış...
21 Şubat 2017
Sinan Oypan
Güçlü bir içerik pazarlama stratejisi nasıl hazırlanır?
Güçlü bir içerik pazarlama stratejisi nasıl hazırlanır?
İçerik pazarlama çalışmalarında güçlü bir stratejinizin olması, yaptığınız çalışmalardan alacağınız geri dönüşümleri önemli ölçüde artıracaktır. Belli bir plan dahilinde ilerlemek ve çalışmalarınız için...
16 Mart 2019
Sinan Oypan
SEO ajansı bunları yapıyorsa hemen değiştirin!
SEO ajansı bunları yapıyorsa hemen değiştirin!
SEO ajansı bunları yapıyorsa hemen değiştirin adlı yazımızda çalıştığınız SEO ajansı ile yollarınızı ayırmanız gerektiğini belirten 5 durumu sizler için derledik. Eğer SEO Ajansınız bunları yapıyorsa sizin yararınıza...
25 Aralık 2016
Sinan Oypan
E-ticaret siteniz ve stratejileriniz yeni yıla hazır mı?
E-ticaret siteniz ve stratejileriniz yeni yıla hazır mı?
Yeni yıla son bir hafta kalmışken, artık yeni yıl için stratejilerinizi netleştirmeniz ve yeni yıl için e-ticaret sitenizi hazır hale getirmeniz gerekiyor. Yılbaşı kampanyalarının ardından da e-ticaret siteniz üzerinden daha iyi...
25 Aralık 2017
Sinan Oypan
Instgram'da takipçi almak neden faydalı değil?
Instgram'da takipçi almak neden faydalı değil?
Instagram’da takipçi almak birçok markanın izlediği yöntemlerden biri olsa da aslında bu çalışmalar faydadan çok zarar getirebilir. Özellikle takipçi satın alma işlemlerinden sonra kullanıcılar da sahte takipçileri...
4 Aralık 2020
Sinan Oypan
Ürün fiyat bilgilerini gösterme ile ilgili 4 ipucu
Ürün fiyat bilgilerini gösterme ile ilgili 4 ipucu
E-ticarette ürün fiyatlandırma ve ürün fiyatlarını doğru bir şekilde konumlandırma bir hayli önemlidir. Site tasarımında doğru alanlarda doğru şekillerde fiyat bilgilerini vermek kullanıcı deneyimini olumlu bir şekilde...
9 Haziran 2017
Sinan Oypan
E-ticaret firmaları için Instagram hikaye paylaşma ipuçları
E-ticaret firmaları için Instagram hikaye paylaşma ipuçları
Instagram, e-ticaret firmaları için önemli bir pazarlama kanalı ve hikaye paylaşma da bu süreçte geri dönüşümleri artırmak için önemli bir yöntem. Instagram hikayeleri geçtiğimiz yıllarda olduğu gibi 2020 yılında da,...
13 Nisan 2020
Sinan Oypan
Corona virüs sonrası e-ticaret nasıl şekillenecek?
Corona virüs sonrası e-ticaret nasıl şekillenecek?
Dünya corona virüs salgınının bitmesini beklerken bir taraftan da salgın sonrası dünyanın nasıl şekilleneceği, şirketlerin izleyeceği yollar ve planlamalar merak konusu oldu. Corona virüs sonrası e-ticaret konusu da bunlardan biri…...
30 Nisan 2020
İbrahim Çelebi
Aylık olarak e-ticaret sitenizde takip etmeniz gereken 9 veri
Aylık olarak e-ticaret sitenizde takip etmeniz gereken 9 veri
E-ticaret siteniz üzerinde aylık olarak takip etmeniz ve incelemeniz gereken bir takım veriler bulunuyor. Bu verileri takip etmeye başladığınızda, genel olarak satış, reklam ve pazarlama konusunda e-ticaret firmanızın ne durumda...
20 Haziran 2018
Sinan Oypan
Ürün özellikleri ve faydaları pazarlamada neden önemli?
Ürün özellikleri ve faydaları pazarlamada neden önemli?
Ürün özellikleri ve faydaları, bir ürüne talep yaratma ve tüketicilerin ilgisini çekme konusundaki önemli kriterler arasında yer almaktadır. Bir ürünün özellikleri ve faydaları farklı konular olsa da; pazarlama çalışmalarında...
14 Temmuz 2020
Sinan Oypan
E-ticaret sitelerinde bulunması gereken hukuki metinler
E-ticaret sitelerinde bulunması gereken hukuki metinler
Online satış yaparken, e-ticaret siteniz üzerinde bulundurmanız gereken bir takım hukuki metinler bulunuyor. E-ticarette güven unsurunun oturtulmasının yanı sıra tüketici haklarının korunması için de bu metinlerin e-ticaret...
27 Nisan 2017
Sinan Oypan
E-ticaret için Vergi Mükellefi Olmak Gerekli Midir?
E-ticaret için Vergi Mükellefi Olmak Gerekli Midir?
Fiziki mağazalardaki alışveriş sürecini sanal mağazacılığa taşıma aracı olan e-ticaret, son yıllardaki dijital dönüşümün olumlu bir getirisi olarak karşımızda durur. Büyüyen e-ticaret pazarında yerini almak isteyen büyük,...
28 Şubat 2020
İbrahim Çelebi