Ürün yaşam eğrisi nedir ve evreleri nelerdir?

2 Temmuz 2020
Ferad Osman Sali
Ürün yaşam eğrisi nedir ve evreleri nelerdir?

Ürün yaşam eğrisi, herbir ürün için farklı derecelerde gerçekleşen ve herbir ürün için de geçerli olan kavramlardan biridir. Herbir ürünün belli bir yaşam döngüsü vardır. Ve bunu yönetmek önemli olduğu gibi, bu süreyi uzatmak da yapılan çalışmalara göre değişiklik gösterir. Birkaç ürün bulup, sürekli olarak bunlara odaklanmanız mümkün değildir. Çünkü belli bir zaman sonra bu ürünlerin değeri azalmaya başlar ve bu da karlılığı azaltırken marka değerini de düşürür. Bu nedenle de ürün yaşam eğrisi yönetimi yapamanızda fayda vardır. Aynı zamanda belli aralıklarla yeni ürünlere yönelmenizde de fayda olacaktır.

Ürün yaşam eğrisi nedir?

Ürün yaşam eğrisi, bir ürünün üretim aşamasından başlamaktadır. Sonrasında pazara girişinden itibaren ürünün gördüğü talebin azalmasıyla ürünün yok oluşuna kadar geçenki süredir.

Herbir ürünün kendine ait bir yaşam döngüsü vardır. Bu döngü sektörlere göre değişebildiği gibi tüketici trendlerine göre de değişmektedir. Aynı zamanda teknolojiye ve rekabete göre de değişiklik gösterir. Bununla beraber pazarlama ve reklam çalışmaları da bu döngüye doğrudan etki etmektedir.

Ürün yaşam eğrisi, yapılan çalışmalarla uzatılabilmektedir. Ürüne olan talebi artırmak, rekabette ön plana çıkmak bu süreçte etkili olmaktadır. Aynı zamanda pazarda belli bir paya sahip olmanın da etkisi vardır.

Ürün yaşam eğrisi hangi döngülerden oluşur?

Ürün yaşam eğrisi 6 farklı aşamada gerçekleşmektedir. Bu aşamalar ise şöyle:

  • 1. Ürün geliştirme
  • 2. Ürünün piyasaya tanıtılışı
  • 3. Pazar payı alma ve büyüme
  • 4. Zirve dönemi
  • 5. Pazadaki doygunluk dönemi
  • 6. Düşüşe geçme

Şimdi de bu aşamaları detaylı olarak ele alalım:

1. Ürün geliştirme

Adında da anlaşılacağı gibi ürün yaşam eğrisi, ürünü geliştirme ile başlamaktadır. Arkaplanda yapılan testler, Ar-Ge çalışmaları, ürünün prototiplerinin geliştirilmesi genel olarak ürün geliştirme süreçlerindendir. Aynı zamanda prototiplerin yatırımcılara ya da şirket çalışanlarına gösterilmesi, kabul edilen prototiplerin üretim sürecine girmesi de sürecin parçasıdır.

Bu süreç Ar-Ge çalışmalarının ve yapılan testlerin kapsamına göre uzayıp kısalabilmektedir. Aynı zamanda pazardaki rekabette ürün geliştirme süreçlerini etkileyebilmektedir.

2. Ürünün piyasaya tanıtılışı

Ürün yaşam eğrisi, piyasa tanıtılış süreci ile de gerçekten başlamış olur. Çünkü ürün tüketicilere ilk kez sunulmuştur. Ve bu noktadan itibaren yapılan çalışmaların, bu süreci uzun tutmak için önemli görevleri vardır.

Bu süreçte, ürün piyasaya sunulduktan itibaren pazarlama ve reklam çalışmalarına ağırlık verilmesi gerekmektedir. Bu çalışmalarla ürün tüketicilere tanıtılmalı ve ürüne bir talep yaratılmalıdır. Doğru hedefleme çalışmalarıyla ürünle ilgilenebilecek olan hedef kitleye ulaşılması gerekmektedir. Aynı zamanda farklı içerik çalışmalarıyla da ürüne olan ilgi arttırılmalıdır.

Bu aşama genel olarak pazarlama ve reklam çalışmalarıyla ürüne belli bir talep oluşturma üzerine odaklanır. Farklı dağıtım kanallarının denemesi, farklı reklam modelleri ve içeriklerle hedef kitleye ulaşılarak, onların ilgisi çekilmeye çalışılır.

3. Pazar payı alma ve büyüme

Bu süreçte tüketiciler ürünü kabullenmişlerdir. Ürün yaşam eğrisi artık ürünün pazarda kendine yer bulması ve kabul görmesiyle devam etmektedir. Bu da yapılan pazarlama çalışmaları sonrasında ürüne olan talep artmıştır ve satış grafiği de artış göstermektedir.

Pazarda ürün kendine daha fazla yer bulduğunda ve satışlar arttığında, rekabette de bir hareketlenme olmaya başlar. Ürünün başarısını gören diğer firmalar da benzer yatırımlar yapmak için çalışmalar yapmaya başlayabilirler.

Bu dönemde pazarlama çalışmaları, ürünü satın almaya yönlendirmek yerine marka imajına ve ürünün güvenilirliği üzerine yoğunlaşmaktadır. Bunun nedeni ise rakip firmaların devreye girmesinin ardından pazar payını elde tutmaktır. Aynı zamanda rakiplerden farklılıkları öne çıkarmaktır.

İlgili rehber: E-ticarette rakiplerinizi yakından takip etmenin 4 büyük faydası

4. Zirve dönemi

Ürünün zirve döneminde satış grafiği yükselişini durdurmuştur ve artık bu grafik düz bir çizgide gitmeye başlamıştır. Satışlarda beklenmedik artışlar olmadığı gibi ürün bir bakıma doygunluğa da ulaşmaya başlamıştır. Ürün yaşam eğrisi sürecinde ürünün düşüşe geçmesinden önceki sondan 2. adımdır da diyebiliriz.

Rakip firmaların da pazara girmesi ve alternatiflerin artmasıyla beraber firmalar ürünün fiyatını aşağıya çekmeye başlar. Çünkü rekabette üst sırada kalabilmek ve ürünün satışlarını devam ettirebilmek için buna gerek duyulur.

Bu süreçte firmalar aynı zamanda bazı dersler de çıkartırlar. Ürünün lanse edilişi, pazarlaması, talep yaratılması, denenen reklam modelleri, fiyatlandırma stratejileri analiz edilir. Dolayısıyla bir sonraki ürün lansmanı için yeni stratejiler geliştirilir.

İlgili rehber: Rekabetçi ürün fiyatlandırma stratejileri nasıl hazırlayabilirsiniz?

5. Pazadaki doygunluk dönemi

Zirve ile beraber ürün yaşam eğrisi pazardaki doygunluk dönemine de girmeye başlar. Rakip firmalar da pazarda kendilerine yer bularak belli bir pay almaya başlarlar ve ürün satışları ne düşüş ne de artış göstermeye başlar. Sabit bir çizgi de gitmeye devam eder.

Bu süreçte tüketiciler ürüne farklı firmalardan ulaşabildiği için, markalar ürünün özelliklerine ve rakiplerden ne gibi farklılıkları olduğu üzerine yoğunlaşmak zorundadır. Ürünün alternatifleri olduğu için artık işin içine marka değeri girer ve tüketicileri, ürünü seçmeye değil markayı seçmeye teşvik etmek gerekmektedir. Bu noktada da marka değerinizi ortaya koymanız, rakip firmalardan farklı olarak neler sunduğunuzu da tüketicilere anlatmanız gerekir.

Bu noktada da markalaşma ve marka değeri önemli bir rol oynamaktadır. Sitenizde sattığınız ürünlere belli bir talep oluştururken aynı zamanda marka değerinizi de artıracak çalışmalar yapmanız, ürün yaşam eğrisi yönetiminde de işinize yarayacaktır.

İlgili rehber: Öne çıkmanızı sağlayacak markalaşma stratejileri neler?

6. Düşüşe geçme

Ürün yaşam eğrisi, düşüş dönemi ile artık sonlanmaktadır. Bu dönemde tüketiciler ürüne ilgi göstermeyi bırakmıştır. Talebin azalması nedeniyle firmalar ürün fiyatını da düşürmeye başlarlar ve bu süreçte ürünün değeri de düşmeye başlamaktadır.

Markalar bu süreçte ellerinde kalan ürünleri satmak için düşük fiyatlara yönelerek ellerindeki ürünleri tüketmeye çalışırlar. Buna ek olarak yeni teknolojiler deneyerek, mevcut ürünün üst sürümünü geliştirerek, yeni bir ürünle piyasaya çıkmayı düşünebilirler.

Bu süreçleri doğru yönetmek, rekabeti iyi takip etmek ve analizler yaparak pazardaki en büyük payı almak ürün yaşam eğrisi yönetiminizi daha iyi yapmanızı sağlayacaktır. Bunlara ek olarak tüm bu süreç içerisinde tüketicileri de iyi bir şekilde analiz etmek, ilerleyen zamanlarda daha iyi ürünler geliştirmeniz için de size yeni kapılar açacaktır.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Ferad Osman Sali
Ferad Osman Sali, E-ticaret, SEO stratejileri ve dijital pazarlama konularında uzmanlaşmış deneyimli bir profesyoneldir. İstanbul Üniversitesi mezunu olan Sali, 12 yıldır SEO ve dijital pazarlama, 8 yıldır da e-ticaret alanlarında çalışmakta... Yazar hakkında detaylı bilgi

Popüler Videolar

Benzer yazılar

E-ticaret yapmak isteyen işletmelerin yaşadığı korkular
E-ticaret yapmak isteyen işletmelerin yaşadığı korkular
E-ticaret yapmak günümüzde en çok tercih edilen iş modellerinden biri haline geldi. Yaşanan hızlı dijitalleşme, olağanüstü durumlar, küresel krizler dijital araçların kullanımını yoğunlaştırırken, iş dünyası da işini...
16 Temmuz 2020
IdeaSoft
E-SMM (e-Serbest Meslek Makbuzu) Nedir?
E-SMM (e-Serbest Meslek Makbuzu) Nedir?
Belgeler, geleneksel ticarette olduğu gibi e-ticarette de önemli bir yer tutar. Elbette e-ticaret için söz konusu belgeler de “e” hâline dönüştürülmüştür. Bunun en bilinen örneği e-faturadır. 2020 yılı itibariyle e-ticarete...
9 Aralık 2021
Savaş Çetinkaya
İçerik pazarlama çalışmalarınızın sonuç vermemesinin 5 nedeni
İçerik pazarlama çalışmalarınızın sonuç vermemesinin 5 nedeni
E-ticaret firmaları alan adı otoritelerini ve SEO değerlerini güçlendirmek, yeni tüketicilere ulaşmak, organik ve sosyal yönlendirme trafiği çekmek ve marka değeri yaratmak için içerik pazarlama çalışmaları yapıyorlar. Fakat bu...
4 Ekim 2016
Ferad Osman Sali
Bir sonraki e-posta kampanyanızda deneyebileceğiniz 5 taktik
Bir sonraki e-posta kampanyanızda deneyebileceğiniz 5 taktik
E-posta pazarlama çalışmalarınızı düzenli olarak geliştirmek ve farklı stratejilerle bu çalışmaları desteklemek, uzun vadede e-posta çalışmalarınızdan alacağınız geri dönüşümleri de olumlu bir şekilde etkileyecektir....
22 Ağustos 2017
Ferad Osman Sali
IdeaSoft ile Etsy Karşılaştırması
IdeaSoft ile Etsy Karşılaştırması
Etsy Nedir? Etsy, dünya çapında bir e-ticaret pazarı olmakla birlikte e-ihracatı önemli oranda destekleyen bir platformdur. Dükkân sahiplerinin yurt dışına satış yapabilmesine olanak tanır. Klasik bir e-ticaret pazaryeri sitesi gibi...
15 Nisan 2021
Savaş Çetinkaya
E-ihracatta Başarı İçin 2023 Destekleri Rehberi
E-ihracatta Başarı İçin 2023 Destekleri Rehberi
E-ihracat Türkiye’de her geçen gün gelişmektedir. Devlet tarafından buna yönelik verilen e-ihracat teşvikleri geniştir. Eğer sektöre adım atmaya hazırlanıyorsanız öncelikle bu 2023 e-ihracat destekleri nelerdir bilmenizde fayda...
19 Haziran 2023
Ferad Osman Sali