fbpx

Ürün yaşam eğrisi nedir ve evreleri nelerdir?

2 Temmuz 2020
Sinan Oypan
Ürün yaşam eğrisi nedir ve evreleri nelerdir?

Ürün yaşam eğrisi, herbir ürün için farklı derecelerde gerçekleşen ve herbir ürün için de geçerli olan kavramlardan biridir. Herbir ürünün belli bir yaşam döngüsü vardır ve bunu yönetmek önemli olduğu gibi, bu süreyi uzatmak da yapılan çalışmalara göre değişiklik gösterir. Birkaç ürün bulup, sürekli olarak bunlara odaklanmanız mümkün değildir; çünkü belli bir zaman sonra bu ürünlerin değeri azalmaya başlar ve bu da karlılığı azaltırken marka değerini de düşürebilir. Bu nedenle de ürün yaşam eğrisi yönetimi yapamanız ve belli aralıklarla yeni ürünlere yönelmenizde fayda vardır.

Ürün yaşam eğrisi nedir?

Ürün yaşam eğrisi, bir ürünün üretim aşamasından başlayan ve sonrasında pazara girişinden itibaren ürünün gördüğü talebin azalmasıyla beraber ürünün yok oluşuna kadar geçenki süreyi tanımlamaktadır.

Herbir ürünün kendine ait bir yaşam döngüsü vardır ve bu döngü sektörlere göre değişebildiği gibi tüketici trendlerine, teknolojiye ve rekabete göre değişiklik gösterebilir. Bununla beraber pazarlama ve reklam çalışmaları da bu döngüye doğrudan etki etmektedir.

Ürün yaşam eğrisi, yapılan çalışmalarla uzatılabilmektedir. Ürüne olan talebi artırmak, rekabette ön plana çıkmak ve pazarda belli bir paya sahip olmak bu süreçte etkili olmaktadır.

Ürün yaşam eğrisi hangi döngülerden oluşur?

Ürün yaşam eğrisi 6 farklı aşamada gerçekleşmektedir. Bu aşamalar ise şöyle:

  • 1. Ürün geliştirme
  • 2. Ürünün piyasaya tanıtılışı
  • 3. Pazar payı alma ve büyüme
  • 4. Zirve dönemi
  • 5. Pazadaki doygunluk dönemi
  • 6. Düşüşe geçme

Şimdi de bu aşamaları detaylı olarak ele alalım:

1. Ürün geliştirme

Adında da anlaşılacağı gibi ürün yaşam eğrisi, ürünü geliştirme ile başlamaktadır. Arkaplanda yapılan testler, Ar-Ge çalışmaları, ürünün prototiplerinin geliştirilmesi, prototiplerin yatırımcılara ya da şirket çalışanlarına gösterilmesi, kabul edilen prototiplerin üretim sürecine girmesi, ürün geliştirme aşamasının içerisinde yer almaktadır.

Bu süreç Ar-Ge çalışmalarının ve yapılan testlerin kapsamına göre uzayıp kısalabilmektedir. Aynı zamanda pazardaki rekabette ürün geliştirme süreçlerini etkileyebilmektedir.

2. Ürünün piyasaya tanıtılışı

Ürün yaşam eğrisi, piyasa tanıtılış süreci ile de gerçekten başlamış olur; çünkü ürün tüketicilere ilk kez sunulmuştur ve bu noktadan itibaren yapılan çalışmaların, bu süreci uzun tutmak için önemli görevleri vardır.

Bu süreçte, ürün piyasaya sunulduktan itibaren pazarlama ve reklam çalışmalarına ağırlık verilmesi gerekmektedir. Bu çalışmalarla ürün tüketicilere tanıtılmalı ve ürüne bir talep yaratılmalıdır. Doğru hedefleme çalışmalarıyla ürünle ilgilenebilecek olan hedef kitleye ulaşılması ve farklı içerik çalışmalarıyla da ürüne olan ilgiyi artırmak gerekmektedir.

İlgili rehber: Hedef kitlenizi analiz ederek pazarlama çalışmalarınızı nasıl geliştirebilirsiniz?

Bu aşama genel olarak pazarlama ve reklam çalışmalarıyla ürüne belli bir talep oluşturma üzerine odaklanır. Farklı dağıtım kanallarının denemesi, farklı reklam modelleri ve içeriklerle hedef kitleye ulaşılarak, onların ilgisi çekilmeye çalışılır.

3. Pazar payı alma ve büyüme

Bu süreçte tüketiciler ürünü kabullenmişlerdir. Ürün yaşam eğrisi artık ürünün pazarda kendine yer bulması ve kabul görmesiyle devam etmektedir. Bu da yapılan pazarlama çalışmaları sonrasında ürüne olan talep artmıştır ve satış grafiği de artış göstermektedir.

Pazarda ürün kendine daha fazla yer bulduğunda ve satışlar arttığında, rekabette de bir hareketlenme olmaya başlar. Ürünün başarısını gören diğer firmalar da benzer yatırımlar yapmak için çalışmalar yapmaya başlayabilirler.

Bu dönemde pazarlama çalışmaları, ürünü satın almaya yönlendirmek yerine marka imajına ve ürünün güvenilirliği üzerine yoğunlaşmaktadır. Bunun nedeni ise rakip firmaların devreye girmesinin ardından pazar payını elde tutmak ve rakiplerden farklılıkları öne çıkartmaktır.

İlgili rehber: E-ticarette rakiplerinizi yakından takip etmenin 4 büyük faydası

4. Zirve dönemi

Ürünün zirve döneminde satış grafiği yükselişini durdurmuştur ve artık bu grafik düz bir çizgide gitmeye başlamıştır. Satışlarda beklenmedik artışlar olmadığı gibi ürün bir bakıma doygunluğa da ulaşmaya başlamıştır. Ürün yaşam eğrisi sürecinde ürünün düşüşe geçmesinden önceki sondan 2. adımdır da diyebiliriz.

Rakip firmaların da pazara girmesi ve alternatiflerin artmasıyla beraber firmalar, rekabette üst sırada kalabilmek ve ürünün satışlarını devam ettirebilmek için bu süreçte ürünün fiyatını aşağıya çekmeye başlarlar.

Bu süreçte firmalar aynı zamanda bazı dersler de çıkartırlar. Ürünün lanse edilişi, pazarlaması, talep yaratılması, denenen reklam modelleri, fiyatlandırma stratejileri gibi birçok konu üzerinde analiz yapılarak, bir sonraki ürün lansmanı için yeni stratejiler geliştirirler.

İlgili rehber: Rekabetçi ürün fiyatlandırma stratejileri nasıl hazırlayabilirsiniz?

5. Pazadaki doygunluk dönemi

Zirve ile beraber ürün yaşam eğrisi pazardaki doygunluk dönemine de girmeye başlar. Rakip firmalar da pazarda kendilerine yer bularak belli bir pay almaya başlarlar ve ürün satışları ne düşüş ne de artış göstermeye başlar. Sabit bir çizgi de gitmeye devam eder.

Bu süreçte tüketiciler ürüne farklı firmalardan ulaşabildiği için, markalar ürünün özelliklerine ve rakiplerden ne gibi farklılıkları olduğu üzerine yoğunlaşmak zorundadır. Ürünün alternatifleri olduğu için artık işin içine marka değeri girer ve tüketicileri, ürünü seçmeye değil markayı seçmeye teşvik etmek gerekmektedir. Bu noktada da marka değerinizi ortaya koymanız, rakip firmalardan farklı olarak neler sunduğunuzu da tüketicilere anlatmanız gerekir.

Bu noktada da markalaşma ve marka değeri önemli bir rol oynamaktadır. Sitenizde sattığınız ürünlere belli bir talep oluştururken aynı zamanda marka değerinizi de artıracak çalışmalar yapmanız, ürün yaşam eğrisi yönetiminde de işinize yarayacaktır.

İlgili rehber: Öne çıkmanızı sağlayacak markalaşma stratejileri neler?

6. Düşüşe geçme

Ürün yaşam eğrisi, düşüş dönemi ile artık sonlanmaktadır. Bu dönemde tüketiciler ürüne ilgi göstermeyi bırakmıştır. Talebin azalması nedeniyle firmalar ürün fiyatını da düşürmeye başlarlar ve bu süreçte ürünün değeri de düşmeye başlamaktadır.

Markalar bu süreçte ellerinde kalan ürünleri satmak için düşük fiyatlara yönelerek ellerindeki ürünleri tüketmeye çalışırlar. Buna ek olarak yeni teknolojiler deneyerek, mevcut ürünün üst sürümünü geliştirerek, yeni bir ürünle piyasaya çıkmayı düşünebilirler.

Bu süreçleri doğru yönetmek, rekabeti iyi takip etmek ve analizler yaparak pazardaki en büyük payı almak ürün yaşam eğrisi yönetiminizi daha iyi yapmanızı sağlayacaktır. Bunlara ek olarak tüm bu süreç içerisinde tüketicileri de iyi bir şekilde analiz etmek, ilerleyen zamanlarda daha iyi ürünler geliştirmeniz için de size yeni kapılar açacaktır.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Yorum yap

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Benzer yazılar

Persona Nedir? Nasıl Oluşturulur? E-ticaret Stratejisi için Nasıl Yararlanılır?
Persona Nedir? Nasıl Oluşturulur? E-ticaret Stratejisi için Nasıl Yararlanılır?
E-ticaret sitenizin halihazırda bulunan belirli bir müşteri kitlesi vardır. Bunun dışında bir de hedef kitle olarak belirlediğiniz bir potansiyel müşteri grubu vardır. Dijital pazarlama çalışmalarınızı bu hedef kitleye...
29 Mart 2021
Markethinkers
Kullanıcıların ürettikleri içeriklerle Instagram takipçilerinizi nasıl artırabilirsiniz?
Kullanıcıların ürettikleri içeriklerle Instagram takipçilerinizi nasıl artırabilirsiniz?
User Generated Content (UGC), yani kullanıcıların ürettikleri içerikler (KÜİ) sosyal mecralarda, özellikle Instagram’da takipçi artırmak için iyi bir yöntem. Takipçilerinizle etkileşime geçmek ve onları da markanızın...
6 Temmuz 2016
Sinan Oypan
Dijital pazarlamada kullanabileceğiniz reklam türleri
Dijital pazarlamada kullanabileceğiniz reklam türleri
E-ticaret firmanızın tanıtımı için farklı reklam türleri kullanarak, dijital pazarlama çalışmalarınızı güçlendirerek geri dönüşümlerinizi artırabilirsiniz. İnternet üzerinde birçok farklı reklam modeli olduğu için,...
20 Ağustos 2019
Sinan Oypan
İçerik pazarlama ve SEO arasındaki farklar nelerdir? - 2. Bölüm
İçerik pazarlama ve SEO arasındaki farklar nelerdir? - 2. Bölüm
İçerik pazarlama ve SEO birbiriyle uyum içerisinde olan; ancak iki farklı kavramdır. Bu sebeple de internet siteleri üzerinde bu çalışmaları yaparken ve bu iki unsur için stratejiler belirlerken öncelikle aralarındaki farkları bilmek...
12 Eylül 2017
Sinan Oypan
E-posta pazarlama ile ilgili en sık sorulan sorular ve yanıtları
E-posta pazarlama ile ilgili en sık sorulan sorular ve yanıtları
E-posta pazarlama ile ilgili en sık sorulan sorular; e-posta gönderimi için en uygun zaman nedir, hangi sıklıkta e-posta göndermek gerekiyor, e-postaların uzunlukları ne kadar olmalı; bu ve daha fazlasının cevabı bu...
23 Ekim 2016
Sinan Oypan
Giyim kuşam ürünlerinde iadeleri nasıl azaltabilirsiniz?
Giyim kuşam ürünlerinde iadeleri nasıl azaltabilirsiniz?
Giyim kuşam ürünlerinde iadeler oldukça fazla olduğu için bu ürünleri satan e-ticaret firmaları için bu önemli bir sorun olabiliyor. Ürün iadesi marka değerine zarar verirken, müşteri memnuniyetsizliğini ve maddi zarara da neden...
7 Ağustos 2019
Sinan Oypan
Blog kurma sürecinde özellikle bilmeniz gerekenler
Blog kurma sürecinde özellikle bilmeniz gerekenler
Blog kurma, e-ticaret sitelerinin içerik pazarlama çalışmalarında özellikle üzerinde durmaları gereken konulardan biri olarak öne çıkmakta. Doğru stratejiyle hazırlanmış bir blog, uzun vadede hem e-ticaret sitesine SEO değeri katar...
18 Ağustos 2020
Sinan Oypan
Neden güvenilir bir e-ticaret altyapı sistemi tercih etmelisiniz?
Neden güvenilir bir e-ticaret altyapı sistemi tercih etmelisiniz?
Kendi işinizi yapmak ya da fiziki işletmenizin e-ticaret sitesini kurmak istiyorsanız, öncelikle güvenilir bir altyapısı olan bir e-ticaret sitesi kurmanız gerekiyor. Kendi imkanlarınızla bir site kurabileceğiniz gibi, özel bir site...
21 Haziran 2018
Sinan Oypan
Youtube izlenme süresini artırmak için neler yapabilirsiniz?
Youtube izlenme süresini artırmak için neler yapabilirsiniz?
Video içeriklerin popülerleşmesiyle beraber Youtube içeriklerine olan ilgi de artmaya başlıyor. Bu noktada da Youtube izlenme süreleri, markalar için ölçümlenmesi gereken bir metrik halini almaya başlıyor. Youtube videolarının geri...
6 Temmuz 2019
Sinan Oypan
Varış sayfalarınızın (Landing Page) geri dönüşümlerini artırmanızı sağlayacak ipuçları
Varış sayfalarınızın (Landing Page) geri dönüşümlerini artırmanızı sağlayacak ipuçları
E-ticaret sitelerinde geri dönüşümleri etkileyen ve ziyaretçilerin site üzerinde geçirdikleri süreyi ve site üzerinde yaptıkları alışveriş oranlarını artıran faktörlerden biri de iyi hazırlanmış Landing Page, yani...
2 Nisan 2018
Sinan Oypan
Video pazarlama ile ilgili bilmeniz gereken 5 önemli bilgi
Video pazarlama ile ilgili bilmeniz gereken 5 önemli bilgi
Son dönemlerin en popüler pazarlama trendlerinden biri de video pazarlama. Video içeriklerin popülerliğinin ve tüketiminin artmasının ardından firmalar da video içerik üretimine bir hayli önem vermeye başladı. Video içerik...
1 Mart 2017
Sinan Oypan
Sahte takipçi satın almak neden markanıza zarar verir?
Sahte takipçi satın almak neden markanıza zarar verir?
Sosyal medya pazarlamada markaların dikkat ettikleri kriterlerden biri de takipçi sayısıdır. Geçtiğimiz günlerde yazdığımız ”Instagram’da ölçümlenmesi gereken 4 önemli metrik” isimli rehberimizde de bu konuya değinmiştik....
7 Haziran 2017
Sinan Oypan