Ürün yaşam eğrisi nedir ve evreleri nelerdir?

2 Temmuz 2020
Sinan Oypan
Ürün yaşam eğrisi nedir ve evreleri nelerdir?

Ürün yaşam eğrisi, herbir ürün için farklı derecelerde gerçekleşen ve herbir ürün için de geçerli olan kavramlardan biridir. Herbir ürünün belli bir yaşam döngüsü vardır ve bunu yönetmek önemli olduğu gibi, bu süreyi uzatmak da yapılan çalışmalara göre değişiklik gösterir. Birkaç ürün bulup, sürekli olarak bunlara odaklanmanız mümkün değildir; çünkü belli bir zaman sonra bu ürünlerin değeri azalmaya başlar ve bu da karlılığı azaltırken marka değerini de düşürebilir. Bu nedenle de ürün yaşam eğrisi yönetimi yapamanız ve belli aralıklarla yeni ürünlere yönelmenizde fayda vardır.

Ürün yaşam eğrisi nedir?

Ürün yaşam eğrisi, bir ürünün üretim aşamasından başlayan ve sonrasında pazara girişinden itibaren ürünün gördüğü talebin azalmasıyla beraber ürünün yok oluşuna kadar geçenki süreyi tanımlamaktadır.

Herbir ürünün kendine ait bir yaşam döngüsü vardır ve bu döngü sektörlere göre değişebildiği gibi tüketici trendlerine, teknolojiye ve rekabete göre değişiklik gösterebilir. Bununla beraber pazarlama ve reklam çalışmaları da bu döngüye doğrudan etki etmektedir.

Ürün yaşam eğrisi, yapılan çalışmalarla uzatılabilmektedir. Ürüne olan talebi artırmak, rekabette ön plana çıkmak ve pazarda belli bir paya sahip olmak bu süreçte etkili olmaktadır.

Ürün yaşam eğrisi hangi döngülerden oluşur?

Ürün yaşam eğrisi 6 farklı aşamada gerçekleşmektedir. Bu aşamalar ise şöyle:

  • 1. Ürün geliştirme
  • 2. Ürünün piyasaya tanıtılışı
  • 3. Pazar payı alma ve büyüme
  • 4. Zirve dönemi
  • 5. Pazadaki doygunluk dönemi
  • 6. Düşüşe geçme

Şimdi de bu aşamaları detaylı olarak ele alalım:

1. Ürün geliştirme

Adında da anlaşılacağı gibi ürün yaşam eğrisi, ürünü geliştirme ile başlamaktadır. Arkaplanda yapılan testler, Ar-Ge çalışmaları, ürünün prototiplerinin geliştirilmesi, prototiplerin yatırımcılara ya da şirket çalışanlarına gösterilmesi, kabul edilen prototiplerin üretim sürecine girmesi, ürün geliştirme aşamasının içerisinde yer almaktadır.

Bu süreç Ar-Ge çalışmalarının ve yapılan testlerin kapsamına göre uzayıp kısalabilmektedir. Aynı zamanda pazardaki rekabette ürün geliştirme süreçlerini etkileyebilmektedir.

2. Ürünün piyasaya tanıtılışı

Ürün yaşam eğrisi, piyasa tanıtılış süreci ile de gerçekten başlamış olur; çünkü ürün tüketicilere ilk kez sunulmuştur ve bu noktadan itibaren yapılan çalışmaların, bu süreci uzun tutmak için önemli görevleri vardır.

Bu süreçte, ürün piyasaya sunulduktan itibaren pazarlama ve reklam çalışmalarına ağırlık verilmesi gerekmektedir. Bu çalışmalarla ürün tüketicilere tanıtılmalı ve ürüne bir talep yaratılmalıdır. Doğru hedefleme çalışmalarıyla ürünle ilgilenebilecek olan hedef kitleye ulaşılması ve farklı içerik çalışmalarıyla da ürüne olan ilgiyi artırmak gerekmektedir.

İlgili rehber: Hedef kitlenizi analiz ederek pazarlama çalışmalarınızı nasıl geliştirebilirsiniz?

Bu aşama genel olarak pazarlama ve reklam çalışmalarıyla ürüne belli bir talep oluşturma üzerine odaklanır. Farklı dağıtım kanallarının denemesi, farklı reklam modelleri ve içeriklerle hedef kitleye ulaşılarak, onların ilgisi çekilmeye çalışılır.

3. Pazar payı alma ve büyüme

Bu süreçte tüketiciler ürünü kabullenmişlerdir. Ürün yaşam eğrisi artık ürünün pazarda kendine yer bulması ve kabul görmesiyle devam etmektedir. Bu da yapılan pazarlama çalışmaları sonrasında ürüne olan talep artmıştır ve satış grafiği de artış göstermektedir.

Pazarda ürün kendine daha fazla yer bulduğunda ve satışlar arttığında, rekabette de bir hareketlenme olmaya başlar. Ürünün başarısını gören diğer firmalar da benzer yatırımlar yapmak için çalışmalar yapmaya başlayabilirler.

Bu dönemde pazarlama çalışmaları, ürünü satın almaya yönlendirmek yerine marka imajına ve ürünün güvenilirliği üzerine yoğunlaşmaktadır. Bunun nedeni ise rakip firmaların devreye girmesinin ardından pazar payını elde tutmak ve rakiplerden farklılıkları öne çıkartmaktır.

İlgili rehber: E-ticarette rakiplerinizi yakından takip etmenin 4 büyük faydası

4. Zirve dönemi

Ürünün zirve döneminde satış grafiği yükselişini durdurmuştur ve artık bu grafik düz bir çizgide gitmeye başlamıştır. Satışlarda beklenmedik artışlar olmadığı gibi ürün bir bakıma doygunluğa da ulaşmaya başlamıştır. Ürün yaşam eğrisi sürecinde ürünün düşüşe geçmesinden önceki sondan 2. adımdır da diyebiliriz.

Rakip firmaların da pazara girmesi ve alternatiflerin artmasıyla beraber firmalar, rekabette üst sırada kalabilmek ve ürünün satışlarını devam ettirebilmek için bu süreçte ürünün fiyatını aşağıya çekmeye başlarlar.

Bu süreçte firmalar aynı zamanda bazı dersler de çıkartırlar. Ürünün lanse edilişi, pazarlaması, talep yaratılması, denenen reklam modelleri, fiyatlandırma stratejileri gibi birçok konu üzerinde analiz yapılarak, bir sonraki ürün lansmanı için yeni stratejiler geliştirirler.

İlgili rehber: Rekabetçi ürün fiyatlandırma stratejileri nasıl hazırlayabilirsiniz?

5. Pazadaki doygunluk dönemi

Zirve ile beraber ürün yaşam eğrisi pazardaki doygunluk dönemine de girmeye başlar. Rakip firmalar da pazarda kendilerine yer bularak belli bir pay almaya başlarlar ve ürün satışları ne düşüş ne de artış göstermeye başlar. Sabit bir çizgi de gitmeye devam eder.

Bu süreçte tüketiciler ürüne farklı firmalardan ulaşabildiği için, markalar ürünün özelliklerine ve rakiplerden ne gibi farklılıkları olduğu üzerine yoğunlaşmak zorundadır. Ürünün alternatifleri olduğu için artık işin içine marka değeri girer ve tüketicileri, ürünü seçmeye değil markayı seçmeye teşvik etmek gerekmektedir. Bu noktada da marka değerinizi ortaya koymanız, rakip firmalardan farklı olarak neler sunduğunuzu da tüketicilere anlatmanız gerekir.

Bu noktada da markalaşma ve marka değeri önemli bir rol oynamaktadır. Sitenizde sattığınız ürünlere belli bir talep oluştururken aynı zamanda marka değerinizi de artıracak çalışmalar yapmanız, ürün yaşam eğrisi yönetiminde de işinize yarayacaktır.

İlgili rehber: Öne çıkmanızı sağlayacak markalaşma stratejileri neler?

6. Düşüşe geçme

Ürün yaşam eğrisi, düşüş dönemi ile artık sonlanmaktadır. Bu dönemde tüketiciler ürüne ilgi göstermeyi bırakmıştır. Talebin azalması nedeniyle firmalar ürün fiyatını da düşürmeye başlarlar ve bu süreçte ürünün değeri de düşmeye başlamaktadır.

Markalar bu süreçte ellerinde kalan ürünleri satmak için düşük fiyatlara yönelerek ellerindeki ürünleri tüketmeye çalışırlar. Buna ek olarak yeni teknolojiler deneyerek, mevcut ürünün üst sürümünü geliştirerek, yeni bir ürünle piyasaya çıkmayı düşünebilirler.

Bu süreçleri doğru yönetmek, rekabeti iyi takip etmek ve analizler yaparak pazardaki en büyük payı almak ürün yaşam eğrisi yönetiminizi daha iyi yapmanızı sağlayacaktır. Bunlara ek olarak tüm bu süreç içerisinde tüketicileri de iyi bir şekilde analiz etmek, ilerleyen zamanlarda daha iyi ürünler geliştirmeniz için de size yeni kapılar açacaktır.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Yorum yap

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Benzer yazılar

E-ticaret sitesi kurmak için gerekenler nelerdir?
E-ticaret sitesi kurmak için gerekenler nelerdir?
e-ticaret sitesi kurmak, e ticaret sitesi kurulumu için zaman ayırmak, e ticaret sitesi nasıl kurulur, e ticaret sitesi yapmak yani e ticaret sitesi kurmak için gerekenler, ticari web sitesi kurmak için sanal pos ve güvenlik süreci özetle e...
5 Mart 2015
Seyhun Özkara
Mobil uygulama yerine neden mobil siteye yönlenmelisiniz?
Mobil uygulama yerine neden mobil siteye yönlenmelisiniz?
Mobil cihaz kullanımının artmasıyla beraber e-ticaret de bu kanala doğru şekillenmeye başladı. Mobil cihazlar üzerinde kullanılan uygulamaların yanı sıra mobil cihazlara uyumlu web sitelerinin kullanımı da arttı. Tabii ki bu...
22 Eylül 2016
Sinan Oypan
Youtube içerik üretmek e-ticaret firmaları için neden önemli?
Youtube içerik üretmek e-ticaret firmaları için neden önemli?
Youtube içerik üretmek, videolarla tüketicilere ulaşmak geri dönüşümleri artırmak ve marka bilinirliği artırmak için oldukça önemli. Tabii ki Youtube üzerinde yer almanın sağladığı avantajlar sadece bunlarla da sınırlı...
6 Şubat 2020
Sinan Oypan
2017’de internet sitesi tasarım trendleri nasıl değişecek?
2017’de internet sitesi tasarım trendleri nasıl değişecek?
2017’ye az bir süre kaldı ve her yıl olduğu gibi tasarım konusunda da önümüzdeki yıl bazı değişikliklerin olacak. Yavaş yavaş internet site tasarımlarında da bu değişiklikleri görmeye de başladık. 2016’da olduğu gibi...
13 Kasım 2016
Sinan Oypan
Ödeme sayfalarında geri dönüşümlerinizi artırmanızı sağlayacak ipuçları
Ödeme sayfalarında geri dönüşümlerinizi artırmanızı sağlayacak ipuçları
Ödeme sayfaları geri dönüşümlerinizi bir hayli etkilemektedir. Sepeti terk etme oranlarının yükselmesine neden olabileceği gibi, ödeme sayfalarınız aynı zamanda geri dönüşümlerinizi yükseltebileceğiniz bir alan da...
24 Nisan 2017
Sinan Oypan
Tüketicilerin endişelerini gidermek için kullanabileceğiniz yöntemler
Tüketicilerin endişelerini gidermek için kullanabileceğiniz yöntemler
İnternetten alışverişlerde tüketicilerin halen güven problemleri olabiliyor. Kimi zaman alışveriş yapmayı düşündükleri siteye kimi zaman da ürünlere karşı olan bir takım güvensizlikler, tüketicilerin online alışveriş...
12 Temmuz 2018
Sinan Oypan
E-ticarette satışları artıracak 14 taktik - 2. Bölüm
E-ticarette satışları artıracak 14 taktik - 2. Bölüm
E-ticaret siteleri üzerinde yapılacak tasarım ve kullanıcı deneyimi geliştirmeleri, pazarlama ve reklam stratejileriyle desteklendiğinde satışları artırmak için oldukça etkilidir. Ziyaretçileri site üzerinde tutmak, onların...
18 Eylül 2017
Sinan Oypan
Yatırım yapmadan önce e-ticaret iş fikirleri nasıl test edilir?
Yatırım yapmadan önce e-ticaret iş fikirleri nasıl test edilir?
İş fikirleri, her zaman karlı olmayabilir ve e-ticaret sitesi açmadan önce farklı iş fikirleri üzerinde durarak, alternatifleri değerlendirmeniz gerekir. E-ticaret iş fikirleri, her zaman ucuza mal olmayacağı için, yatırım yapmadan...
1 Haziran 2019
Sinan Oypan
Aylık olarak e-ticaret sitenizde takip etmeniz gereken 9 veri
Aylık olarak e-ticaret sitenizde takip etmeniz gereken 9 veri
E-ticaret siteniz üzerinde aylık olarak takip etmeniz ve incelemeniz gereken bir takım veriler bulunuyor. Bu verileri takip etmeye başladığınızda, genel olarak satış, reklam ve pazarlama konusunda e-ticaret firmanızın ne durumda...
20 Haziran 2018
Sinan Oypan
Instagram Hikayelerini  pazarlama çalışmalarında nasıl kullanabilirsiniz?
Instagram Hikayelerini pazarlama çalışmalarında nasıl kullanabilirsiniz?
Instagram hikayelerini pazarlama çalışmalarında neden kullanmalısınız, instagram hikayelerini paylaşırken dikkat etmeniz gerekenler ve daha fazlası bu yazımızda. Instagram’ın Hikayeler özelliği son dönemlerin en popüler içerik...
21 Ekim 2018
Sinan Oypan
E-ticarette lojistik yönetimi ile ilgili kullanabileceğiniz ipuçları
E-ticarette lojistik yönetimi ile ilgili kullanabileceğiniz ipuçları
E-ticaretin en önemli bölümlerinden biri şüphesiz lojistiktir. Lojistik yönetiminin doğru yapılması ve planlanması, işlerin yolunda gitmesini sağlayacağı gibi, ürün yönetimi ve ürünlerin müşterilere gönderilmesinde daha az...
19 Şubat 2018
Sinan Oypan
Girişiminizi hayata geçirme aşamasında nelere dikkat etmelisiniz?
Girişiminizi hayata geçirme aşamasında nelere dikkat etmelisiniz?
Sıfırdan bir internet girişimi kurmak oldukça zorlu bir süreç ve bu süreç içerisinde bazı çalışmaları önceden planlamak, girişiminizin kurulum sürecini biraz daha kolaylaştıracaktır. Bu ön çalışmaları ve planlamaları...
5 Temmuz 2016
Sinan Oypan
E-ticareti Ücretsiz Deneyin