Hedef kitle analizi nasıl yapılır?

10 Mart 2020
Sinan Oypan
Hedef kitle analizi yapmadan, iş planınızı oluşturamaz, pazarlama, reklam ve satış stratejilerinizi geliştirerek ürünlerinizin tanıtımını yapamazsınız. Markanızı tanımlayan ve marka konumlandırmasında önemli bir yere sahip olan hedef kitle analizi, e-ticaret firmalarının özellikle üzerinde durmaları gereken konulardan biridir. Peki, hedef kitlenizi tanımlayıp analiz ederken neler yapmanız gerekiyor? İlgili rehber: Marka konumlandırma nedir ve nasıl yapılır?

Hedef kitle analizi nasıl yapılır?

Mevcut müşteri kitlenizle işe başlayın

Eğer belli bir süredir internetten satış yapıyorsanız, mevcut bir hedef kitleniz oluşmuştur. Bu mevcut hedef kitleyi inceleyerek işe koyulabilirsiniz. Eğer e-ticarete yeni atılıyorsanız, yazının devamındaki maddelere odaklanabilirsiniz. Mevcut bir hedef kitleniz bulunuyorsa, onları incelemeniz ve onlar hakkında bilgi toplamanız daha kolay olacaktır. Bu süreçte, onların geçmiş alışverişlerini inceleyebilir, alışveriş yaptıkları konumları belirleyebilir, anketler düzenleyerek onların demografik yapılarıyla ilgili bilgi alabilir ve alışveriş alışkanlıkları ile ödeme yöntemleri hakkında bilgi toplayabilirsiniz. Bu bilgiler üzerine çalışarak, ideal müşteri profiliniz hakkında birçok bilgiyi ortaya çıkartmaya başlayabilirsiniz. Eğer mevcut hedef kitlenizi değiştirmek istiyorsanız; bu durumda da geçmişte yaptığınız pazarlama, reklam ve satış stratejilerinizi değiştirerek, yeni bir plan ile yola çıkmanız gerekir. Bu durumda da yazının devamındaki adımları takip edebilirsiniz.

İdeal hedef kitlenizi tanımlayın

Araştırma sürecine girmeden önce ulaşmak istediğiniz ve markanız için doğru olan ideal hedef kitlenizi tanımlayarak işe başlayın. Bu süreçte özellikle üzerinde durmanız gereken başlıklar ise şöyle:
  • Yaş
  • Cinsiyet
  • Yaşadıkları konum
  • İlgi alanları
  • İnternetten alışveriş alışkanlıkları
  • Gelir durumları
  • Hangi sosyal ağlarda aktif oldukları
Bu başlıkları çıkarttıktan sonra, ürünlerinizle ilgili olabilecek müşteri profiline dair daha detaylı çıkarımlar yapmaya başlayabilirsiniz.

Hedef kitlenizi bölün

Hedef kitleniz farklı bölümlerden oluşabilir. Bu bölümleri daha da detaylandırmak için alt bölümlerinizi oluşturmanız önemlidir. Çünkü bu bölümlere göre farklı pazarlama ve reklam çalışmaları yaparak, farklı fiyatlandırma stratejileri uygulamanız gerekebilir. Hedef kitlenizi bölerken de şu başlıkları göz önünde tutmalısınız:
  • Demografik yapı
  • Coğrafi konum
  • İlgi alanları ve ihtiyaçları
  • İnternetten satın alma alışkanlıkları
Hedef kitle analizi yaparken, bu bölümlerden yararlanmanız ve müşteri profilinizi gruplara dağıtmanız onlara daha verimli bir şekilde ulaşmanıza yardımcı olacaktır.

Mümkün olduğunca veri toplayın

Hedef kitleniz hakkında çıkarımlar yaparak, onları daha iyi tanımak için mümkün olduğunca veri toplamaya çalışmalısınız. Bunun için internet üzerindeki rapor ve araştırmaları okuyabilir, sokak anketleri ile tüketicilere ulaşabilir, sosyal ağlar üzerinden anketler yapabilir, e-posta çalışmalarınızla mevcut müşterilerinizle görüşerek, onlar hakkında bilgi toplamaya çalışabilirsiniz. Bunlara ek olarak, Google Analytics üzerinden e-ticaret sitenizi ziyaret edenlerle ilgili veriler toplayabilir, sosyal medya hesaplarınızın istatistikler özelliği ile de takipçileriniz hakkında bilgilere ulaşabilirsiniz.

Ürünlerinizin çözdüğü sorunlar neler?

Hedef kitle analizi yapmak için ürünlerinizin de tüketicilerin hangi sorunlarını çözdüğünü belirlemeniz gerekir. Böylelikle ideal müşteri kitlesine ulaşmak için ürünlerinizden yola çıkmış olursunuz. Ürünleriniz hangi tüketicilere daha uygun, onlara nasıl faydalar sağlıyor ve onların günlük hayattaki hangi sorunlarını çözüyor? Bu soruların yanıtlarını verdiğinizde, nasıl bir müşteri profiline hitap etmeniz gerektiği hakkında da bilgi sahibi olacaksınız. Ürünlerinize olan talebi artırabilmek için bu çalışmaları yapmanız da bir hayli önemlidir.

Rekabeti analiz edin

Hedef kitle analizi yaparken, rakiplerinizden de faydalanabilirsiniz. Doğrudan sizinle rakip olan firmaların hedef kitlelerini analiz etmeniz, onların reklam, pazarlama ve fiyatlandırma politikalarını incelemeniz, onların ulaştıkları hedef kitle hakkında da bilgi edinmenizi sağlar. Doğrudan onların hedef kitlesi ile ilgili bilgi toplamanız, pazarın mevcut durumunu da görmenizi sağlarken, hedef kitlenin beklentilerini de anlamanıza yardımcı olur. İlgili rehber: Rakiplerinizin hedef kitlelerine reklam vererek rekabette nasıl öne geçebilirsiniz?

Pazarlama kanallarınızı belirleyin

Hedef kitle analizi sürecinde, tüketicilere nasıl ve nerede ulaşacağınızı da belirlemeniz gerekir. Bunun için ideal kitlenizin, hangi mecralarda daha aktif bir şekilde vakit geçirdiklerini ve onlara hangi kanallar üzerinden ulaşabileceğinizi de belirlemeniz gerekir. Sosyal ağ reklamları, Google Adwords kampanyaları, influencer pazarlama çalışmaları, sponsorlu içerikler gibi farklı konseptler üzerinde analizler yaparak, hedef kitlenize en iyi şekilde nasıl ulaşabileceğinizi de planlamanız gerekir. İlgili rehber: 2020'de ihtiyacınız olan dijital pazarlama stratejisi

Müşteri profilinizi oluşturun

Edindiğiniz bilgiler doğrultsunda ideal müşteri profilinizi oluşturmaya başlayabilirsiniz. Demografik yapıyı belirledikten sonra, konumu, ilgi alanlarını, sorunlarını ve ne tür çözümlere ihtiyaçları olduklarını, markanızın tüketicilerin hangi sorunlarını nasıl çözdüğünü, kullanıcıların alışveriş alışkanlıklarını da not alarak ideal müşteri profilinizi oluşturabilirsiniz.

Hedef kitle analiz ile ilgili sık sorulan sorular

Hedef kitle nedir?

Hedef kitle, bir markanın ürünlerini ya da hizmetlerini satmak için ulaşmayı hedeflemeyi, belli özellikleri, ilgi alanları ve davranışları olan bir grubu temsil eder. Şirketler, hedef kitle analizleriyle, kendileri için doğru olan tüketici gruplarına ulaşmaya çalışırlar.

Hedef kitle analizi neden önemlidir?

Hedef kitle analizi yapmak, e-ticaret firmalarına birçok avantaj sağlar. Bu çalışmalar ile daha doğru stratejiler oluşturularak, yapılan pazarlama çalışmalarından alınan yatırım getirisi artırılır. Bu analizleri yapmanın başlıca sağladığı avantajları da şöyle sıralayabiliriz:
  • Pazarın mevcut durumunu görmenizi sağlar
  • Daha doğru müşteri profilleri oluşturulmasını sağlar
  • Pazardaki boşlukları ve tüketicilerin nelere ihtiyaç duyduklarını görmenizi sağlar
  • Bir ürüne talep olup olmayacağını görmenizi sağlar
  • Yeni pazarlar ve kitleler bulunmasını sağlar
  • Daha dar ve markayla ilgili tüketici gruplarının belirlemesine yardımcı olur.
  • Pazarlama, reklam ve fiyatlandırma stratejilerinin belirlemesine yardımcı olur.
IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Ne zaman e-posta göndermelisiniz?
Ne zaman e-posta göndermelisiniz, ne zaman e-posta göndermemelisiniz; bu ve daha fazlasının cevabı bu yazımızda. E-posta kampanyaları e-ticaret firmalarının bir numaralı pazarlama araçlarından biri. Kullanıcılara doğrudan ulaşma...
25 Şubat 2017
Sinan Oypan
Girişiminizi hayata geçirme aşamasında nelere dikkat etmelisiniz?
Sıfırdan bir internet girişimi kurmak oldukça zorlu bir süreç ve bu süreç içerisinde bazı çalışmaları önceden planlamak, girişiminizin kurulum sürecini biraz daha kolaylaştıracaktır. Bu ön çalışmaları ve planlamaları...
5 Temmuz 2016
Sinan Oypan
Influencer ajansları ile anlaşmalarda bilmeniz gerekenler
Influencer ajansları ile çalışmadan önce, bazı anlaşmalar yapmanız ve yapılacak olan çalışmaların hangi koşullarda yapılacağını belirlemeniz gerekir. Bu anlaşmalar, belirlenecek stratejileri ve çalışma koşullarını...
23 Mayıs 2019
Sinan Oypan
instagram çekiliş yapma | instagramda çekiliş nasıl yapılır?
instagram çekiliş yapma için bilmeniz gerekenler nelerdir, instagramda çekiliş nasıl yapılır / instagram çekiliş nasıl yapılır, instagram çekilişi yaparken nelere dikkat edilmelidir, instagram çekilişlerinde yapmanız ve yapmamanız...
7 Temmuz 2019
Sinan Oypan
Stratejik SEO çalışmalarının faydaları neler?
Stratejik SEO çalışmaları, e-ticaret firmalarına birçok yarar sağladığı için dijital pazarlama çalışmalarında da öncelikli sırada yer alan uygulamalar arasında yer almakta. SEO çalışmaları için belli bir strateji...
25 Kasım 2019
Sinan Oypan
İçerik pazarlama stratejinizi başarıya ulaştıracak 4 taktik
Pazarlamada son dönemlerde içeriğin gücü bir hayli artmaya başladı. Hem yazılı, hem görsel hem de video içerikler firmaların kendilerini tanıtmalarında ve marka bilinirliklerini artırmada oldukça önemli bir rol...
10 Nisan 2017
Sinan Oypan
E-ticarette marka bilinirliği nasıl artırılır?
Marka bilinirliği, tüketicilerin ürünleriniz, hizmetleriniz ve markanız hakkında daha fazla bilgi sahibi olmalarını sağlar. E-ticarette marka bilinirliğinizi artırmak için yararlanabileceğiniz birçok farklı yöntem ve strateji...
26 Mart 2020
Sinan Oypan
Girişimciler için online satış arttırma teknikleri
Online satış arttırma teknikleri, girişimcilerin e-ticaret firmalarını daha karlı bir hale getirmelerini sağlarken, marka ve ürün bilinirliklerini artırmalarını da katkı sağlar. Yeni kitlelere ulaşmak, ürünlere olan talebi...
21 Ağustos 2019
Sinan Oypan
E-posta kampanyalarının optimizasyonu için test etmeniz gereken 3 element
E-posta pazarlamalarından yüksek verim almak, hem içeriklerinizi daha çok kişiye ulaştırmanızı sağlar hem de geri dönüşümlerinizin artmasına yardımcı olur. E-posta abone sayınız yüksek olsa da gönderiler sonrasındaki açılma...
9 Ağustos 2017
Sinan Oypan
Google Analytics kullanımı ile ilgili bilmeniz gerekenler
Google Analytics e-ticaret siteniz üzerinde gerçekleşen birçok eylemi takip edebileceğiniz ve sonrasında da bu eylemler ve aldığınız geri dönüşümlerin analizi ile yeni stratejiler geliştirmenize yardımcı olan bir araç. Ücretsiz...
11 Eylül 2018
Sinan Oypan
Yıllık e-ticaret sitesi maliyetleri nasıl hesaplanır?
E-ticaret sitesi maliyetleri, yıllık bazda hesaplanmalı ve böylelikle şirket için gerekli sermayenin hazır edilmesi gerekir. Yıllık bazda e-ticaret sitesi maliyetleri, farklı kalemlerden oluşur ve sitenizi yönetirken tüm maliyet...
31 Mayıs 2019
Sinan Oypan
Girişimcileri ilgilendiren dijital marketing istatistikleri | 2019 (İnfografik)
Dijital marketing çalışmaları, girişimcilerin internet üzerinden tüketicilere ulaşmalarını, marka bilinirliklerini ve gelirlerini artırmaları için önemli bir yere sahiptir. Doğru pazarlama çalışmalarını yapmak, doğru kanallara...
19 Ağustos 2019
Sinan Oypan