Hedef kitle analizi nasıl yapılır?

10 Mart 2020
Sinan Oypan
Hedef kitle analizi nasıl yapılır?
Hedef kitle analizi yapmadan, iş planınızı oluşturamaz, pazarlama, reklam ve satış stratejilerinizi geliştirerek ürünlerinizin tanıtımını yapamazsınız. Markanızı tanımlayan ve marka konumlandırmasında önemli bir yere sahip olan hedef kitle analizi, e-ticaret firmalarının özellikle üzerinde durmaları gereken konulardan biridir. Peki, hedef kitlenizi tanımlayıp analiz ederken neler yapmanız gerekiyor? İlgili rehber: Marka konumlandırma nedir ve nasıl yapılır?

Hedef kitle analizi nasıl yapılır?

Mevcut müşteri kitlenizle işe başlayın

Eğer belli bir süredir internetten satış yapıyorsanız, mevcut bir hedef kitleniz oluşmuştur. Bu mevcut hedef kitleyi inceleyerek işe koyulabilirsiniz. Eğer e-ticarete yeni atılıyorsanız, yazının devamındaki maddelere odaklanabilirsiniz. Mevcut bir hedef kitleniz bulunuyorsa, onları incelemeniz ve onlar hakkında bilgi toplamanız daha kolay olacaktır. Bu süreçte, onların geçmiş alışverişlerini inceleyebilir, alışveriş yaptıkları konumları belirleyebilir, anketler düzenleyerek onların demografik yapılarıyla ilgili bilgi alabilir ve alışveriş alışkanlıkları ile ödeme yöntemleri hakkında bilgi toplayabilirsiniz. Bu bilgiler üzerine çalışarak, ideal müşteri profiliniz hakkında birçok bilgiyi ortaya çıkartmaya başlayabilirsiniz. Eğer mevcut hedef kitlenizi değiştirmek istiyorsanız; bu durumda da geçmişte yaptığınız pazarlama, reklam ve satış stratejilerinizi değiştirerek, yeni bir plan ile yola çıkmanız gerekir. Bu durumda da yazının devamındaki adımları takip edebilirsiniz.

İdeal hedef kitlenizi tanımlayın

Araştırma sürecine girmeden önce ulaşmak istediğiniz ve markanız için doğru olan ideal hedef kitlenizi tanımlayarak işe başlayın. Bu süreçte özellikle üzerinde durmanız gereken başlıklar ise şöyle:
  • Yaş
  • Cinsiyet
  • Yaşadıkları konum
  • İlgi alanları
  • İnternetten alışveriş alışkanlıkları
  • Gelir durumları
  • Hangi sosyal ağlarda aktif oldukları
Bu başlıkları çıkarttıktan sonra, ürünlerinizle ilgili olabilecek müşteri profiline dair daha detaylı çıkarımlar yapmaya başlayabilirsiniz.

Hedef kitlenizi bölün

Hedef kitleniz farklı bölümlerden oluşabilir. Bu bölümleri daha da detaylandırmak için alt bölümlerinizi oluşturmanız önemlidir. Çünkü bu bölümlere göre farklı pazarlama ve reklam çalışmaları yaparak, farklı fiyatlandırma stratejileri uygulamanız gerekebilir. Hedef kitlenizi bölerken de şu başlıkları göz önünde tutmalısınız:
  • Demografik yapı
  • Coğrafi konum
  • İlgi alanları ve ihtiyaçları
  • İnternetten satın alma alışkanlıkları
Hedef kitle analizi yaparken, bu bölümlerden yararlanmanız ve müşteri profilinizi gruplara dağıtmanız onlara daha verimli bir şekilde ulaşmanıza yardımcı olacaktır.

Mümkün olduğunca veri toplayın

Hedef kitleniz hakkında çıkarımlar yaparak, onları daha iyi tanımak için mümkün olduğunca veri toplamaya çalışmalısınız. Bunun için internet üzerindeki rapor ve araştırmaları okuyabilir, sokak anketleri ile tüketicilere ulaşabilir, sosyal ağlar üzerinden anketler yapabilir, e-posta çalışmalarınızla mevcut müşterilerinizle görüşerek, onlar hakkında bilgi toplamaya çalışabilirsiniz. Bunlara ek olarak, Google Analytics üzerinden e-ticaret sitenizi ziyaret edenlerle ilgili veriler toplayabilir, sosyal medya hesaplarınızın istatistikler özelliği ile de takipçileriniz hakkında bilgilere ulaşabilirsiniz.

Ürünlerinizin çözdüğü sorunlar neler?

Hedef kitle analizi yapmak için ürünlerinizin de tüketicilerin hangi sorunlarını çözdüğünü belirlemeniz gerekir. Böylelikle ideal müşteri kitlesine ulaşmak için ürünlerinizden yola çıkmış olursunuz. Ürünleriniz hangi tüketicilere daha uygun, onlara nasıl faydalar sağlıyor ve onların günlük hayattaki hangi sorunlarını çözüyor? Bu soruların yanıtlarını verdiğinizde, nasıl bir müşteri profiline hitap etmeniz gerektiği hakkında da bilgi sahibi olacaksınız. Ürünlerinize olan talebi artırabilmek için bu çalışmaları yapmanız da bir hayli önemlidir.

Rekabeti analiz edin

Hedef kitle analizi yaparken, rakiplerinizden de faydalanabilirsiniz. Doğrudan sizinle rakip olan firmaların hedef kitlelerini analiz etmeniz, onların reklam, pazarlama ve fiyatlandırma politikalarını incelemeniz, onların ulaştıkları hedef kitle hakkında da bilgi edinmenizi sağlar. Doğrudan onların hedef kitlesi ile ilgili bilgi toplamanız, pazarın mevcut durumunu da görmenizi sağlarken, hedef kitlenin beklentilerini de anlamanıza yardımcı olur. İlgili rehber: Rakiplerinizin hedef kitlelerine reklam vererek rekabette nasıl öne geçebilirsiniz?

Pazarlama kanallarınızı belirleyin

Hedef kitle analizi sürecinde, tüketicilere nasıl ve nerede ulaşacağınızı da belirlemeniz gerekir. Bunun için ideal kitlenizin, hangi mecralarda daha aktif bir şekilde vakit geçirdiklerini ve onlara hangi kanallar üzerinden ulaşabileceğinizi de belirlemeniz gerekir. Sosyal ağ reklamları, Google Adwords kampanyaları, influencer pazarlama çalışmaları, sponsorlu içerikler gibi farklı konseptler üzerinde analizler yaparak, hedef kitlenize en iyi şekilde nasıl ulaşabileceğinizi de planlamanız gerekir. İlgili rehber: 2020'de ihtiyacınız olan dijital pazarlama stratejisi

Müşteri profilinizi oluşturun

Edindiğiniz bilgiler doğrultsunda ideal müşteri profilinizi oluşturmaya başlayabilirsiniz. Demografik yapıyı belirledikten sonra, konumu, ilgi alanlarını, sorunlarını ve ne tür çözümlere ihtiyaçları olduklarını, markanızın tüketicilerin hangi sorunlarını nasıl çözdüğünü, kullanıcıların alışveriş alışkanlıklarını da not alarak ideal müşteri profilinizi oluşturabilirsiniz.

Hedef kitle analiz ile ilgili sık sorulan sorular

Hedef kitle nedir?

Hedef kitle, bir markanın ürünlerini ya da hizmetlerini satmak için ulaşmayı hedeflemeyi, belli özellikleri, ilgi alanları ve davranışları olan bir grubu temsil eder. Şirketler, hedef kitle analizleriyle, kendileri için doğru olan tüketici gruplarına ulaşmaya çalışırlar.

Hedef kitle analizi neden önemlidir?

Hedef kitle analizi yapmak, e-ticaret firmalarına birçok avantaj sağlar. Bu çalışmalar ile daha doğru stratejiler oluşturularak, yapılan pazarlama çalışmalarından alınan yatırım getirisi artırılır. Bu analizleri yapmanın başlıca sağladığı avantajları da şöyle sıralayabiliriz:
  • Pazarın mevcut durumunu görmenizi sağlar
  • Daha doğru müşteri profilleri oluşturulmasını sağlar
  • Pazardaki boşlukları ve tüketicilerin nelere ihtiyaç duyduklarını görmenizi sağlar
  • Bir ürüne talep olup olmayacağını görmenizi sağlar
  • Yeni pazarlar ve kitleler bulunmasını sağlar
  • Daha dar ve markayla ilgili tüketici gruplarının belirlemesine yardımcı olur.
  • Pazarlama, reklam ve fiyatlandırma stratejilerinin belirlemesine yardımcı olur.
IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

GittiGidiyor Mağaza Açma Rehberi 2021
GittiGidiyor Mağaza Açma Rehberi 2021
GittiGidiyor mağaza açma diğer bir deyişle GittiGidiyor dükkan açma ile ilgili tüm merak ettikleriniz bu e-ticaret rehberinde. GittiGidiyor’da mağaza açmak ve kendi ürünlerini pazaryerinde satmak isteyen birçok kişi bulunuyor....
25 Eylül 2019
Sinan Oypan
İnternet sitenize trafik çekmenizi sağlayacak 16 yöntem
İnternet sitenize trafik çekmenizi sağlayacak 16 yöntem
İnternet sitenizin trafiğini artırmanız, gelirlerinizi de artırmanıza yardımcı olacaktır. E-ticaret sitenize trafik çekmek için birçok farklı yöntem bulunuyor ve bunları yaptığınızda hem trafiğinizi hem de gelirlerinizi...
6 Ekim 2016
Sinan Oypan
Adwords anahtar kelime eşleme seçenekleri ve özellikleri
Adwords anahtar kelime eşleme seçenekleri ve özellikleri
Adwords anahtar kelime eşleme seçenekleri ve özellikleri ile ilgili mini e-ticaret rehberimize hoşgeldiniz. Bu yazımızda adwords anahtar kelime eşleme seçenekleri ve özellikleri ile ilgili ayrıntılı bilgiye yer verilmektedir. Adwords...
26 Mayıs 2017
Sinan Oypan
Ne zaman e-posta göndermelisiniz?
Ne zaman e-posta göndermelisiniz?
Ne zaman e-posta göndermelisiniz, ne zaman e-posta göndermemelisiniz; bu ve daha fazlasının cevabı bu yazımızda. E-posta kampanyaları e-ticaret firmalarının bir numaralı pazarlama araçlarından biri. Kullanıcılara doğrudan ulaşma...
25 Şubat 2017
Sinan Oypan
Ürün tedarikçileri ile çalışırken bunlara dikkat edin
Ürün tedarikçileri ile çalışırken bunlara dikkat edin
E-ticaret sektöründeyseniz ürün tedarikçileri ile çalışmanız gerekecek ve bu süreçteki ilişkileri iyi yönetmeli ve stratejilerinizi hazırlamalısınız. Doğru adımları atmanız, düzenli olarak ürün tedariği sağlamanıza...
11 Kasım 2020
Sinan Oypan
Hedefli reklam çalışmaları ile satışlarınızı nasıl artırabilirsiniz?
Hedefli reklam çalışmaları ile satışlarınızı nasıl artırabilirsiniz?
İnternette yeni hedef kitlelere ulaşmak ya da ürünlerinizi satabilmek için hedefli reklam çalışmaları yapmanız gerekir. Sosyal mecralarda ya da arama motorları üzerindeki reklamlarınızda hedeflemeler yapmanız, sizinle ilgili...
4 Şubat 2019
Sinan Oypan
Yeni girişimlerin e-ticarette sıkça yaptığı hatalar
Yeni girişimlerin e-ticarette sıkça yaptığı hatalar
Yeni bir girişim başlatma ve internet üzerinden ürünlerinizi satışa çıkartma fikri cazip olsa da şirketinizi ilk açtığınız zamanlarda özellikle dikkat etmeniz gereken bir takım unsurlar bulunur. Doğru planların ve stratejilerin...
5 Haziran 2018
Sinan Oypan
Google optimizasyon neden önemli?
Google optimizasyon neden önemli?
Google optimizasyon yani bir diğer adıyla da SEO çalışmaları, e-ticaret firmalarının özellikle üzerinde durması gereken konulardan biri. Organik arama trafiği yaratmak, güvenilirlik sağlamak ve rekabette öne çıkabilmek için bu...
17 Haziran 2020
Sinan Oypan
İçerik pazarlamanın e-ticaret firmanıza ne gibi yararları olur?
İçerik pazarlamanın e-ticaret firmanıza ne gibi yararları olur?
2017’de pazarlama trendlerinde içerik pazarlamanın bu yıl oldukça önemli bir hale geleceğinden bahsetmiştik. Bunun nedeni de artık tüketiciler, doğrudan reklam içeriklerini görmek istemeyip, kendilerine bir fayda sağlayacak...
31 Ocak 2017
Sinan Oypan
Fiziki mağazalar için dijital dönüşüm rehberi
Fiziki mağazalar için dijital dönüşüm rehberi
Günümüzde dijital dönüşüm, fiziki mağazalar için de önem taşıyor; özellikle pandemi döneminde bu dönüşümün değeri daha da arttı. Dijital dönüşüm ile fiziki olarak yaptığınız işi internet ortamına taşıyabilir,...
28 Haziran 2020
Sinan Oypan
E-ticarette ürün paket tasarımlarına neden önem vermelisiniz?
E-ticarette ürün paket tasarımlarına neden önem vermelisiniz?
E-ticarette firmaların özellikle üzerinde durmalarında gereken unsurlardan biri de paket tasarımlarıdır. Ürünün nasıl paketlendiğinin yanı sıra bu paketin nasıl bir tasarımının olduğu da bir hayli önemlidir. Ürünlerinizi...
14 Mayıs 2018
Sinan Oypan
E-posta gönderilerini ölçümleme kriterleri
E-posta gönderilerini ölçümleme kriterleri
E-posta gönderilerini ölçümleme kritleri; e-posta pazarlama çalışmalarında geri dönüşümlerin daha iyi bir şekilde analiz edilebilmesi için gereklidir. Bu analizlerin yapılmaması, yapılan çalışmaların yatırım getirisinin...
26 Eylül 2016
Sinan Oypan
E-ticareti Ücretsiz Deneyin