B2C Nedir?

10 Eylül 2021
Markethinkers
B2C Nedir?

Klasik ticaret anlayışında üretici ile tüketici çoğu zaman bir araya gelmez. Fakat e-ticaretin yarattığı global etki, bu iki unsurun bir araya gelme oranını bir hayli artırdı. Bir ürünün tüketiciye ulaşması sürecinde üreticiden çıkıp toptancı, dağıtıcı, mağaza, satıcı gibi aracılar tarafından zincirin son halkasına iletilmesi gerekirdi. Hem uzun süren hem de maliyeti artıran bu zincirin alternatifi ise B2C iş modelidir. Bu modelde satıcı üretici, alıcı ise tüketicinin kendisidir.

B2C Nedir?

B2C; üretici ya da tedarikçinin, doğrudan tüketiciye yani müşteriye satış yapmasıdır. E-ticaret siteleri ve sanal pazar yerleri, bu tanımı doğrudan karşılayabilen bir iş modeline sahiptir. B2C açılımı ise “Business to Consumer” yani “İşletmeden Tüketiciye” şeklindedir. E-ticaret siteniz üzerinden doğrudan müşterilerinize satış yaparsanız ya da müşteri olarak bir e-ticaret sitesindeki firmadan ürün alırsanız, Business to Consumer modeline göre ticaret yapmış olursunuz.

Temelinde “aracısız” bir alışveriş süreci yatar. Fakat buradaki aracı terimi, üretici ya da satıcı ile nihai tüketici arasında, ürünün alışverişini yapan başka zincirlerin olmamasını ifade eder. Sanal pazar yerlerini müşteriye ulaşmada aracı olarak kullanan satıcılar da Business to Consumer modeline göre ticaret yapar. Satıcının teslimat için kendi bünyesindeki bir servis yerine bir kargo firması kullanması da bu sistemi bozmaz.

En Çok Bilinen B2C E-Ticaret Siteleri Hangileridir?

E-ticaret pazarlama stratejileri belirlenirken de çalışılan iş modelini dikkate almak gerekir. En çok bilinen B2C örnekleri, doğru bir pazarlama stratejisi izleyerek bu konuma gelmişlerdir. Kendi e-ticaret sitesinde satış yapan markalar güçlü bir altyapıya, sanal pazar yeri kullanan markalar ise efektif bir entegrasyona ihtiyaç duyarlar. İhtiyaçlarını verimli bir şekilde karşılayarak bu iş modelinde zirveye çıkmış bazı B2C e-ticaret sitelerine şöyle örnekler verilebilir:

  • amazon.com.tr
  • trendyol.com
  • hepsiburada.com
  • gittigidiyor.com
  • n11.com
  • apple.com
  • shop.canbebe.com.tr
  • www.modalife.com

B2C İş Modelinin Özellikleri Nelerdir?

B2C marketing modelinin en önemli özelliği, üretici ile tüketicinin doğrudan iletişimde olmasıdır. Aracısız bir ticari model olan Business to Consumer ile satılan ürünler, kullanıma hazırdır. Yani alıcı taraftaki kişi nihai tüketicidir. Toptan ürün almak, ürünü işlemek ve tekrar pazarlamak gibi amaçları yoktur. İstisnaları olsa da modelde ürün, kullanılmak için alınır.

Satıcı tarafındaki üretici ya da tedarikçi firma ürünü pazarlamak, ödeme almak ve kargolamak gibi konularda aracı firmaları kullanabilir. Zaten e-ticarette bu işler için genellikle üçüncü parti servislerin kullanılması gerekir. Ama ürünü satışa çıkarma, depolama, teslimata hazırlama, kargolama ve çoğu zaman üretme, yine satıcı firmanın görevidir.

B2C Nasıl Uygulanmaktadır?

Business to Consumer yöntemi ile e-ticaret yapmak isteyen firmaların tercih edebileceği iki farklı uygulama vardır: sanal pazar yerleri ve markaya ait e-ticaret sitesi. Sanal pazar yerlerini tercih etmenin amacı, popülaritesinden ve potansiyel müşteri sayısının yüksek olmasından faydalanmaktır. Özel bir e-ticaret sitesinde satış yapmak ise hem markanın prestiji açısından önemlidir hem de komisyon ödeme gerektirmez.

B2C Sanal Pazar Yerleri Aracılığıyla

Business to Consumer sanal pazaryeri aracılığıyla satış yapmak hem dünya genelinde hem de Türkiye’de çok popülerdir. Sanal pazar yerlerinin kendi ekosistemleri, daha fazla tüketiciye ulaşmaya imkân tanır fakat bunun elbette bir bedeli vardır. Firmalar sanal pazar yerlerinde mağaza açarlar ve satılan her ürün için pazar yerine komisyon öderler. Sanal pazar yerleri daha çok tedarikçiler tarafından kullanılır. Üreticiden ürünleri temin etmiş olan tedarikçiler, sanal pazar yerlerindeki mağazalardan B2C ile doğrudan tüketiciye satış yapar.

B2C Kendi E-ticaret Siteniz Aracılığıyla

E-ticaret sitesi kullanmak, B2C ticaretin temelini oluşturur aslında. Çünkü mağaza konusunda da aracı kullanmamak, B2C mantığına daha yakındır. Site markanın kendi adıyla açıldığı için prestij ve marka bilinirliği konusunda da fayda sağlar. Satılan ürünler için komisyon ödenmez fakat ödeme altyapıları ücretlidir.

Özel e-ticaret siteleri genellikle üretici firma tarafından kullanılır. Bir ürünün üreticisi, ürünlerini hem kendi fiziksel mağazalarında hem de bayilik verdiği tedarikçi firmaların fiziksel mağazalarında satış sunar. Aynı mantık e-ticarette de vardır. Aynı markanın ürününü hem bir tedarikçi firmanın sitesinde hem de üretici firmanın kendi e-ticaret sitesinde bulmak mümkündür.

IdeaSoft olarak sunduğumuz altyapı hizmetlerinden faydalanarak hem kendi e-ticaret siteniz üzerinden hem de sanal pazar yerlerinden ürünlerinizi satabilirsiniz. Kullanıma hazır e-ticaret sitelerimizde ödeme altyapıları da mevcuttur ve tüm banka ve kredi kartları ile birlikte alternatif yöntemlerle de ödeme kabul edebilirsiniz. Pazar yeri entegrasyonlarımız sayesinde kendi sitenizdeki ürünleri ve ürün bilgilerini, kolayca pazar yerlerindeki mağazalarınıza aktarabilirsiniz. IdeaSoft altyapısını ücretsiz denemek için bu sayfamızdaki formu doldurabilirsiniz.

B2C ile B2B Arasındaki Farklar Nelerdir?

B2C ile B2B arasındaki temel fark tüketicidir. B2B modelinde işletmeler arası bir ticaret söz konusudur. Tarafların biri alıcı, biri satıcı konumunda olsa da temelde iki taraf da satıcıdır. Genellikle ham madde sağlayıcıları ile üreticiler ve üreticiler ile tedarikçiler arasında kullanılır. B2B’nin alıcı tarafı, aldığı hammadde ile üretim yapar ya da aldığı ürünü tüketici satar. Dolayısıyla B2B pazarlama trendleri de buna göre şekillenir. B2B bir çeşit iş ortaklığı da sayılabilirken B2C nihai tüketiciye satış yapmaya odaklı bir ticari modeldir.

B2C ile C2C Arasındaki Farklar Nelerdir?

B2C ile C2C arasındaki temel fark ise üreticidir. C2C, “tüketiciden tüketiciye” şeklinde açıklanır ve bir tüketici, elinde bulundurduğu herhangi bir ürünü, ilgili ürüne ihtiyaç duyan başka bir tüketiciye satar. Kısaca ikinci el alışveriş de denebilir. Sahibinden.com ve Letgo gibi servisler, C2C yapılan en geniş alanlardır. B2C’nin konusu ise sıfır ürünlerdir. Çünkü satıcı ya kendi ürettiklerini satar ya da üreticiden tedarik ettiklerini. C2C’nin temel mantığında ticaretten çok ihtiyaçları karşılamak vardır.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Yorum yap

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Benzer yazılar

E-ticaret teması nedir ve tema seçerken nelere dikkat etmelisiniz?
E-ticaret teması nedir ve tema seçerken nelere dikkat etmelisiniz?
Doğru e-ticaret teması, e-ticaret sitesinin göze daha görünmesini sağlarken, kullanıcı deneyimini geliştirerek ziyaretçilerin site üzerinde daha fazla vakit geçirmelerini ve geri dönüşümleri artırmaya yardımcı olur. E-ticaret...
3 Aralık 2018
Sinan Oypan
E ticaret Nasıl Yapılır ve Aşamaları Nelerdir?
E ticaret Nasıl Yapılır ve Aşamaları Nelerdir?
E ticaret nasıl yapılır / e ticaret sitesi nasıl yapılır, e ticaret sitesi yapımında dikkat edilmesi gereken e ticaret bilgileri nelerdir, sanal ticaretteki (e satış, online ticaret) bilmeniz gerekenler özetle e ticaret nedir nasıl...
13 Aralık 2016
Sinan Oypan
Akıllı telefonla ürün fotoğrafı çekerken bilmeniz gerekenler
Akıllı telefonla ürün fotoğrafı çekerken bilmeniz gerekenler
Akıllı telefonla ürün fotoğrafı çekmek günümüzde oldukça kolay ve ürün fotoğraf maliyetlerini ciddi şekilde düşürmeye de yardımcı oluyor. Fakat akıllı telefonla ürün fotoğrafı çekerken bilmeniz gereken bir takım...
12 Kasım 2018
Sinan Oypan
Beden ölçü ipuçlarıyla, giyim ürünlerinde geri dönüşümlerinizi artırın
Beden ölçü ipuçlarıyla, giyim ürünlerinde geri dönüşümlerinizi artırın
Online alışverişlerde tüketicilerin en çok sıkıntı duydukları alanlardan biri de giyim alışverişleri oluyor. Bunun sebebi ise internet üzerindeki kıyafetlerde beden sorunlarının yaşanabilecek olması. E-ticaret firmaları,...
12 Ekim 2016
Sinan Oypan
Blog fotoğrafları kullanırken nelere dikkat etmelisiniz?
Blog fotoğrafları kullanırken nelere dikkat etmelisiniz?
Blog fotoğrafları, blog içeriklerinizin ilgi çekiciliğini artırma konusunda oldukça etkili olduğu için bu görselleri seçerken bazı unsurlara dikkat etmeniz gerekir. Blog içeriğiniz için doğru görselleri kullanmanız,...
12 Ağustos 2019
Sinan Oypan
Black Friday için kullanabileceğiniz 6 sıra dışı kampanya alternatifi
Black Friday için kullanabileceğiniz 6 sıra dışı kampanya alternatifi
Black Friday kampanyaları bu indirim döneminde satışlarınızı artırma konusunda size yardımcı olabilecek pazarlama çalışmaları arasında yer alıyor. Geleneksel promosyon çalışmaları yerine tüketicilerin ilgisini çekebilecek...
10 Kasım 2018
Sinan Oypan
Sosyal ağlar pazarlama ve reklamda neden çok önemli?
Sosyal ağlar pazarlama ve reklamda neden çok önemli?
Sosyal ağlar, firmalar için pazarlama ve reklam çalışmalarında birçok fırsatın kapısını açarken, geri dönüşümleri artırmada da önemli rol oynamakta. Sosyal medya pazarlama çalışmalarının yeni yeni yapıldığı geçtiğimiz...
3 Haziran 2020
Sinan Oypan
Facebook Business Manager Detaylı Kurulum ve Kullanım Rehberi
Facebook Business Manager Detaylı Kurulum ve Kullanım Rehberi
Sosyal medya, artık sadece takip ettiğimiz hesapların paylaşımlarına bakarak bazen iyi vakit geçirdiğimiz bazen de yeni bilgiler edindiğimiz bir mecranın çok ötesinde bir anlam taşıyor. Hemen hemen herkes gününün çok büyük bir...
14 Eylül 2021
Markethinkers
E-ticarette kargo maliyetlerini nasıl düşürebilirsiniz?
E-ticarette kargo maliyetlerini nasıl düşürebilirsiniz?
E-ticarette firmaların maliyetlerini artıran durumlardan biri de kargo süreçleridir. Tedarikçilerden gelen kargoların yanı sıra siparişler sonrasında müşterilere gönderilen kargolar, e-ticaret firmalarının maliyetlerini artırmakta....
12 Şubat 2018
Sinan Oypan
İşletmeler için Instagram hesap yönetimi için ipuçları
İşletmeler için Instagram hesap yönetimi için ipuçları
Instagram hesap yönetimi için bir strateji ve içerik planınızı oluşturmanız; uzun vadede bu platform üzerinden daha fazla geri dönüşüm almanızı sağlar. Instagram hesap yönetimi yaparken bazı kurallara dikkat etmeniz ve bazı...
2 Kasım 2020
Sinan Oypan
E ticaret SEO nasıl yapılır? - 2019
E ticaret SEO nasıl yapılır? - 2019
E ticaret SEO çalışmaları, organik olarak trafik alarak sitenize daha fazla ziyaretçi çekmek ve geri dönüşümlerinizi artırmak için oldukça önemlidir. E-ticarette SEO söz konusu olduğunda yapılabilecek birçok çalışma bulunuyor....
6 Kasım 2019
Sinan Oypan
Yeni E ticaret Siteleri için 10 Önemli Öneri!
Yeni E ticaret Siteleri için 10 Önemli Öneri!
Türkiye’de e-ticaret’in her geçen gün büyüdüğü ve bir çok irili ufaklı işletme’nin fiziki mağazaları’nın yanında sanal mağazalarını da hayata geçirdiği bu dönemde, yeni açılan e-ticaret siteleri için önemli birkaç...
30 Ağustos 2018
Savaş Çetinkaya
E-ticareti Ücretsiz Deneyin