B2C Nedir?

10 Eylül 2021
Markethinkers
B2C Nedir?

Klasik ticaret anlayışında üretici ile tüketici çoğu zaman bir araya gelmez. Fakat e-ticaretin yarattığı global etki, bu iki unsurun bir araya gelme oranını bir hayli artırdı. Bir ürünün tüketiciye ulaşması sürecinde üreticiden çıkıp toptancı, dağıtıcı, mağaza, satıcı gibi aracılar tarafından zincirin son halkasına iletilmesi gerekirdi. Hem uzun süren hem de maliyeti artıran bu zincirin alternatifi ise B2C iş modelidir. Bu modelde satıcı üretici, alıcı ise tüketicinin kendisidir.

B2C Nedir?

B2C; üretici ya da tedarikçinin, doğrudan tüketiciye yani müşteriye satış yapmasıdır. E-ticaret siteleri ve sanal pazar yerleri, bu tanımı doğrudan karşılayabilen bir iş modeline sahiptir. B2C açılımı ise “Business to Consumer” yani “İşletmeden Tüketiciye” şeklindedir. E-ticaret siteniz üzerinden doğrudan müşterilerinize satış yaparsanız ya da müşteri olarak bir e-ticaret sitesindeki firmadan ürün alırsanız, Business to Consumer modeline göre ticaret yapmış olursunuz.

Temelinde “aracısız” bir alışveriş süreci yatar. Fakat buradaki aracı terimi, üretici ya da satıcı ile nihai tüketici arasında, ürünün alışverişini yapan başka zincirlerin olmamasını ifade eder. Sanal pazar yerlerini müşteriye ulaşmada aracı olarak kullanan satıcılar da Business to Consumer modeline göre ticaret yapar. Satıcının teslimat için kendi bünyesindeki bir servis yerine bir kargo firması kullanması da bu sistemi bozmaz.

En Çok Bilinen B2C E-Ticaret Siteleri Hangileridir?

E-ticaret pazarlama stratejileri belirlenirken de çalışılan iş modelini dikkate almak gerekir. En çok bilinen B2C örnekleri, doğru bir pazarlama stratejisi izleyerek bu konuma gelmişlerdir. Kendi e-ticaret sitesinde satış yapan markalar güçlü bir altyapıya, sanal pazar yeri kullanan markalar ise efektif bir entegrasyona ihtiyaç duyarlar. İhtiyaçlarını verimli bir şekilde karşılayarak bu iş modelinde zirveye çıkmış bazı B2C e-ticaret sitelerine şöyle örnekler verilebilir:

  • amazon.com.tr
  • trendyol.com
  • hepsiburada.com
  • gittigidiyor.com
  • n11.com
  • apple.com
  • shop.canbebe.com.tr
  • www.modalife.com

B2C İş Modelinin Özellikleri Nelerdir?

B2C marketing modelinin en önemli özelliği, üretici ile tüketicinin doğrudan iletişimde olmasıdır. Aracısız bir ticari model olan Business to Consumer ile satılan ürünler, kullanıma hazırdır. Yani alıcı taraftaki kişi nihai tüketicidir. Toptan ürün almak, ürünü işlemek ve tekrar pazarlamak gibi amaçları yoktur. İstisnaları olsa da modelde ürün, kullanılmak için alınır.

Satıcı tarafındaki üretici ya da tedarikçi firma ürünü pazarlamak, ödeme almak ve kargolamak gibi konularda aracı firmaları kullanabilir. Zaten e-ticarette bu işler için genellikle üçüncü parti servislerin kullanılması gerekir. Ama ürünü satışa çıkarma, depolama, teslimata hazırlama, kargolama ve çoğu zaman üretme, yine satıcı firmanın görevidir.

B2C Nasıl Uygulanmaktadır?

Business to Consumer yöntemi ile e-ticaret yapmak isteyen firmaların tercih edebileceği iki farklı uygulama vardır: sanal pazar yerleri ve markaya ait e-ticaret sitesi. Sanal pazar yerlerini tercih etmenin amacı, popülaritesinden ve potansiyel müşteri sayısının yüksek olmasından faydalanmaktır. Özel bir e-ticaret sitesinde satış yapmak ise hem markanın prestiji açısından önemlidir hem de komisyon ödeme gerektirmez.

B2C Sanal Pazar Yerleri Aracılığıyla

Business to Consumer sanal pazaryeri aracılığıyla satış yapmak hem dünya genelinde hem de Türkiye’de çok popülerdir. Sanal pazar yerlerinin kendi ekosistemleri, daha fazla tüketiciye ulaşmaya imkân tanır fakat bunun elbette bir bedeli vardır. Firmalar sanal pazar yerlerinde mağaza açarlar ve satılan her ürün için pazar yerine komisyon öderler. Sanal pazar yerleri daha çok tedarikçiler tarafından kullanılır. Üreticiden ürünleri temin etmiş olan tedarikçiler, sanal pazar yerlerindeki mağazalardan B2C ile doğrudan tüketiciye satış yapar.

B2C Kendi E-ticaret Siteniz Aracılığıyla

E-ticaret sitesi kullanmak, B2C ticaretin temelini oluşturur aslında. Çünkü mağaza konusunda da aracı kullanmamak, B2C mantığına daha yakındır. Site markanın kendi adıyla açıldığı için prestij ve marka bilinirliği konusunda da fayda sağlar. Satılan ürünler için komisyon ödenmez fakat ödeme altyapıları ücretlidir.

Özel e-ticaret siteleri genellikle üretici firma tarafından kullanılır. Bir ürünün üreticisi, ürünlerini hem kendi fiziksel mağazalarında hem de bayilik verdiği tedarikçi firmaların fiziksel mağazalarında satış sunar. Aynı mantık e-ticarette de vardır. Aynı markanın ürününü hem bir tedarikçi firmanın sitesinde hem de üretici firmanın kendi e-ticaret sitesinde bulmak mümkündür.

IdeaSoft olarak sunduğumuz altyapı hizmetlerinden faydalanarak hem kendi e-ticaret siteniz üzerinden hem de sanal pazar yerlerinden ürünlerinizi satabilirsiniz. Kullanıma hazır e-ticaret sitelerimizde ödeme altyapıları da mevcuttur ve tüm banka ve kredi kartları ile birlikte alternatif yöntemlerle de ödeme kabul edebilirsiniz. Pazar yeri entegrasyonlarımız sayesinde kendi sitenizdeki ürünleri ve ürün bilgilerini, kolayca pazar yerlerindeki mağazalarınıza aktarabilirsiniz. IdeaSoft altyapısını ücretsiz denemek için bu sayfamızdaki formu doldurabilirsiniz.

B2C ile B2B Arasındaki Farklar Nelerdir?

B2C ile B2B arasındaki temel fark tüketicidir. B2B modelinde işletmeler arası bir ticaret söz konusudur. Tarafların biri alıcı, biri satıcı konumunda olsa da temelde iki taraf da satıcıdır. Genellikle ham madde sağlayıcıları ile üreticiler ve üreticiler ile tedarikçiler arasında kullanılır. B2B’nin alıcı tarafı, aldığı hammadde ile üretim yapar ya da aldığı ürünü tüketici satar. Dolayısıyla B2B pazarlama trendleri de buna göre şekillenir. B2B bir çeşit iş ortaklığı da sayılabilirken B2C nihai tüketiciye satış yapmaya odaklı bir ticari modeldir.

B2C ile C2C Arasındaki Farklar Nelerdir?

B2C ile C2C arasındaki temel fark ise üreticidir. C2C, “tüketiciden tüketiciye” şeklinde açıklanır ve bir tüketici, elinde bulundurduğu herhangi bir ürünü, ilgili ürüne ihtiyaç duyan başka bir tüketiciye satar. Kısaca ikinci el alışveriş de denebilir. Sahibinden.com ve Letgo gibi servisler, C2C yapılan en geniş alanlardır. B2C’nin konusu ise sıfır ürünlerdir. Çünkü satıcı ya kendi ürettiklerini satar ya da üreticiden tedarik ettiklerini. C2C’nin temel mantığında ticaretten çok ihtiyaçları karşılamak vardır.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Yorum yap

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Benzer yazılar

Neden mobil uyumlu site tasarımına yatırım yapmalısınız?
Neden mobil uyumlu site tasarımına yatırım yapmalısınız?
Dünkü yazımızda mobil uygulamaların e-ticaret için bir zorunluluk olup olmadığını ele almıştık. Dilerseniz buraya tıklayarak dünkü yazımızı okuyabilirsiniz. Bugünkü yazımızda da e-ticaret firmalarının neden mobil uygulama...
14 Mart 2017
Sinan Oypan
SEO ajansı bunları yapıyorsa hemen değiştirin!
SEO ajansı bunları yapıyorsa hemen değiştirin!
SEO ajansı bunları yapıyorsa hemen değiştirin adlı yazımızda çalıştığınız SEO ajansı ile yollarınızı ayırmanız gerektiğini belirten 5 durumu sizler için derledik. Eğer SEO Ajansınız bunları yapıyorsa sizin yararınıza...
25 Aralık 2016
Sinan Oypan
Sepete Ekle butonunuzun tasarımını yaparken dikkat etmeniz gerekenler
Sepete Ekle butonunuzun tasarımını yaparken dikkat etmeniz gerekenler
E-ticaret sitenizde satış yaparken geri dönüşümlerinizde en önemli göreve sahip ögelerden biri “Sepete Ekle” butonudur. İlk etapta üzerinde çok düşünülmese de tüketicilerin ürünle etkileşime girme ve ürünü satın alma...
22 Şubat 2019
Sinan Oypan
Sosyal ağlar satış kanalları olarak nasıl kullanılırlar?
Sosyal ağlar satış kanalları olarak nasıl kullanılırlar?
E-ticarette, sosyal ağlar pazarlama ve reklam çalışmalarının yanı sıra satış kanalları olarak uzun zamandır kullanılmakta. Facebook firmalara özel marka sayfalarını 10 yılı aşkın bir süre önce tanıtmıştı ve bu zamandan...
23 Haziran 2020
Sinan Oypan
Mobil site üzerinde kullanıcı deneyimini artırmak için yapmanız gerekenler
Mobil site üzerinde kullanıcı deneyimini artırmak için yapmanız gerekenler
Akıllı telefonların günlük hayatımızın bir parçası olması, mobil uyumlu e-ticaret sitelerini de bir standart haline dönüştürüyor. Fakat sitenizi mobile uyumlu yapmak da tek başına yeterli olmuyor. Aynı zamanda mobil siteniz...
9 Temmuz 2016
Sinan Oypan
Blog açmak e-ticaret sitenize neler katar?
Blog açmak e-ticaret sitenize neler katar?
Blog açmak e-ticaret sitenizde size birçok avantaj sağlayacağı gibi marka bilinirliği gibi konularda da önemlidir. Blog içerikleri oluşturduğunuzda tüketicilere farklı içerikler sunarak, onlara sizi takip etmeleri için farklı...
8 Temmuz 2020
Sinan Oypan
SEO çalışmalarında takip etmeniz gereken 10 önemli metrik
SEO çalışmalarında takip etmeniz gereken 10 önemli metrik
SEO çalışmaları yaparken, bu çalışmaların veriminin artması için bazı metriklerin takibini yapmanız gerekir. Bu metrikler, SEO çalışmalarının verimini, yaptığınız yatırım geri dönüşümünü ve yeni stratejilerinizi...
27 Nisan 2019
Sinan Oypan
Kurumsal firmalar için alternatif sosyal medya içerikleri
Kurumsal firmalar için alternatif sosyal medya içerikleri
Kurumsal firmalar sosyal medya üzerinde etkileşim yaratabilecek uzun soluklu içerik fikirleri bulmakta zorlanabiliyorlar. Bu nedenle de düzenli paylaşımlar yapmaları zorlaştığı için de bu platformlar üzerinden bekledikleri geri...
12 Ekim 2020
Sinan Oypan
E-ticaret sitenizin Twitter takipçi sayısını artırmak için neler yapmalısınız?
E-ticaret sitenizin Twitter takipçi sayısını artırmak için neler yapmalısınız?
Twitter takipçi artırma çalışmaları, e-ticaret sitenizin Twitter üzerindeki etkileşimlerini ve geri dönüşümlerini artırmak için oldukça önemli. Organik olarak takipçi artırma çalışmaları yapmak, doğrudan sizinle ilgilenen...
3 Nisan 2019
Sinan Oypan
Pazarlama ve markalaşmada renklerin psikolojisi (İnfografik)
Pazarlama ve markalaşmada renklerin psikolojisi (İnfografik)
Pazarlama ve markalaşma sürecinde kullanılan renkler, tüketicilere farklı mesajlar verir. Bu gizli mesajlar, marka ile ilgili bazı fikirlerin kullanıcıların kafasında oluşmasını sağlar. Doğru kullanılan renkler hem pazarlama...
1 Aralık 2017
Sinan Oypan
Hedef Pazar Nedir? Hedef E-Ticaret Pazarı Nasıl Seçilir?
Hedef Pazar Nedir? Hedef E-Ticaret Pazarı Nasıl Seçilir?
Yeni bir e-ticaret sitesi açmayı düşünüyorsanız ya da mevcut hizmet alanınızı/ürün gruplarınızı çeşitlendirmek istiyorsanız, bu durumda potansiyel müşterilerinizin hangi pazarda olduğuna iyi karar vermelisiniz. Bu karar, bir...
9 Mart 2021
Cenk Kanıkman
Corona virüs sonrası e-ticaret nasıl şekillenecek?
Corona virüs sonrası e-ticaret nasıl şekillenecek?
Dünya corona virüs salgınının bitmesini beklerken bir taraftan da salgın sonrası dünyanın nasıl şekilleneceği, şirketlerin izleyeceği yollar ve planlamalar merak konusu oldu. Corona virüs sonrası e-ticaret konusu da bunlardan biri…...
30 Nisan 2020
İbrahim Çelebi