CTR Nedir? E-Ticaret Siteleri CTR Oranını Nasıl Artırabilir?

23 Mart 2021
Markethinkers
CTR Nedir? E-Ticaret Siteleri CTR Oranını Nasıl Artırabilir?

E-ticaret, dijital pazarlamadan beslenir. Dijital pazarlamadaki yöntemler ise geleneksel yöntemlere göre bazı noktalarda önemli avantajlar sağlar. Örneğin bir billboard reklamında ürününüzü sergileseniz, kaç kişinin o reklam dolayısıyla mağazanıza geldiğini bilemezsiniz. Belki satışlarınız artar ama reklamın buna ne kadar etki ettiğini ölçemezsiniz.

Oysa dijitalde bunu en ince ayrıntısına kadar öğrenebilirsiniz. Mağazanız dijital ortamda olduğu sürece müşterilerinizin eylemlerinden doğan metrikler ile pazarlama stratejilerinizi geliştirebilirsiniz. Söz konusu metrikleri dikkate alarak ölçebileceğiniz verilerden biri olan CTR ile web sitenizin ne durumda olduğunu ve dijital pazarlama çalışmalarınızın işe yarayıp yaramadığını anlayabilirsiniz.

CTR Nedir? CTR (Click-Through-Rate) Ne Demek?

Click Through Rate; ücretsiz listelemelerin, yayınlanan reklamların ve anahtar kelimelerin performansını ölçmek için kullanılan yöntemlerden biridir. Örnek olarak, belirli bir anahtar kelime aratıldığında, bir web sitesinin arama sonuçlarında görünmesi ile kullanıcının o site bağlantısına tıklama eylemi arasındaki ilişkisinden bahsedebiliriz. Tıklama oranı ya da “TO” olarak da karşılaşabileceğiniz bu terim, basit bir matematiksel hesaplamayı ifade eder. E-ticaret sitenizin internet ortamında ne kadar dikkat çekici olduğunu gösterebilen bir değerdir.

CTR; bir e-ticaret sitesi için, arama sonuçları özelinde ciddi önem taşır. Fakat bu metrik banner reklamlar, e-posta reaksiyonları gibi pek çok öğe özelinde de ele alınabilir. Arama motoru reklamları özelinde bakıldığında, arama sonucunda reklamınızı gören kullanıcılar ile reklama tıklayarak sitenize giren kullanıcıların sayısal değerleri ile hesaplanır. Bir reklamın CTR değeri, “Tıklanma Sayısı / Görüntülenme Sayısı” şeklindeki formül ile kolayca bulunabilir. Örneğin bir reklamın 48.000 kez görüntülendiği ve 2.400 kez tıklandığı bir senaryoda;

  • CTR = 2400 / 48000 = 0,05 yani %5 olur.

CTR Neden Önemlidir?

CTR, e-ticaret sitenizin, dijital ortamın hangi köşesinde daha başarılı olduğunu görebilmeniz adına önem arz eder. Dijital pazarlama stratejileriniz için hangi yöntemleri seçeceğiniz konusunda doğru kararı, CTR değerlerini ölçerek verebilirsiniz. Bu değer size hangi tekniğin daha çok müşteri çektiğini söyler. Buna göre siz de doğru sahaya yönelip oradaki potansiyel müşteri kitlesine hitap edebilirsiniz.

Ayrıca CTR, Google Ads Quality Score’a etki eden 3 unsurdan biridir. Quality Score (Kalite Puanı) açılış sayfası, anahtar kelime ve reklamlar doğrultusunda belirlenir ve sitenizin kalitesini gösterir. CTR’ın etki ettiği bu puanın yüksek olması reklam maliyetlerini düşürmekle birlikte reklamların daha iyi bir konum elde etmesini sağlar.

Tıklama oranının önemli olmasının temel nedenlerinden biri de ne derecede dikkat çekici olduğunuzu bildirmesidir. İnsanlar dükkânınızın önünden geçer, dışarıdan vitrininize bakar ama içeri girmesi ne kadar dikkat çekici olduğunuzla ilgilidir. CTR, hangi yönünüzün hangi kitleyi etkilediğini size gösterir.

Bu metrik sayesinde bir marka olarak, doğru pazarlama dilini konuşabilmeyi de öğrenebilirsiniz. Düşük CTR oranı size yanlış dili konuştuğunuzu söyler. Siz de müşterileriniz tarafından anlaşılmayan bir dilde ısrar etmek yerine yeni bir dil geliştirip onlara hitap etme konusunda başarı elde edersiniz.

Doğru dil tıklanma oranını yükseltir ve siteniz daha fazla trafik çeker. Daha fazla trafik ise arama motoru sonuçlarındaki sıralamanızı yükseltir. Bu her iki durum da satış yapma ihtimalinizi artırarak size maddi kazanç da sağlar. CTR değerini artırmak için her sayfanızın title ve meta açıklamaları dikkat çekici, anahtar kelime içeren ve Google’ın önerdiği karakter boyutuna sığacak şekilde olmalıdır. Bu sayede vitrininiz ilgi çekici hale gelecek ve müşterileriniz vitrinden daha fazlasını görmek için dükkanınızın içine girecektir.

Kısaca CTR, finalinde kazancınızı artıracağınız bir kelebek etkisi yaratabilecek kadar önemlidir.

Ortalama ve İdeal CTR Değerleri Nelerdir?

Tıklama oranı hesabı yapıp bulunan sonucun ne anlama geldiğini bilmek gerekir elbette. Verileri buldunuz, formüldeki yerlerine yerleştirdiniz, hesabınızı yaptınız ve bir sonuç elde ettiniz, peki bu sonucu ne yapacaksınız? CTR değerini %5 buldunuz, bu iyi mi, yoksa kötü mü?

Öncelikle bulduğunuz değeri, ölçüm yaptığınız mecraya göre değerlendirmeniz gerektiğini unutmamalısınız. Web’deki, reklamlardaki ya da maillerdeki beklentileriniz ve değerleriniz birbirinden farklı olur. Örneğin cep telefonu satan bir e-ticaret siteniz varsa ve cep telefonu ile ilgili bir blogda yer alan reklamınızın tıklama oranı %1 ise bu olumsuz bir sonuç olabilir. Ama aynı reklamın bir yemek tarifi blogunda bu orana ulaşması, nispeten daha başarılı sayılabilir.

Örnekte de belirttiğimiz üzere, söz konusu oranın derecesini ölçmek için bazı spesifik detayları göz önünde bulundurmalısınız. Yine de genel çerçevede yapılan çeşitli araştırmalar mevcuttur ve araştırma sonuçları doğrultusunda maildeen az %2.5, reklamlarda ise en az %1.9olması gerektiğini söyleyebiliriz. Arama sonuçlarında 1. sırada çıkan sitelerde bu rakam ortalama %31.7’dir ve bu bize ideal değer hakkında fikir verebilir. Kanal bazlı değerlendirmeler yapmanız tıklama oranından daha net cevaplar almanızı sağlar.

Belirtilen oranlar, çok geniş bir ortalamayı ifade ettiği için asıl dikkate almanız gereken değerlere, hizmet verdiğiniz alanlar doğrultusunda yapacağınız hesaplamalarla ulaşabilirsiniz. Niş bir alanda hizmet veriyorsanız ve arama sonuçlarında üst sıralarda yer alıyorsanız, bu durumda beklentiniz %70’e varan bir CTR elde etmek olabilir. Fakat kalabalık bir pazarın bir paydasında yer almayı hedefliyorsanız, %5 bile beklentilerinizi karşılayabilir.

Fakat bu oranların üzerine astronomik bir ölçüde çıkarsanız, başarınıza şüpheli gözlerle bakılabilir. Çünkü etik olmayan bazı yöntemler ile kullanıcılar gördüklerine tıklamak zorunda kalırlar ve bu durum CTR değerini yükseltir. Bu yöntemlere sayfayı kaplayan reklamlar, yanıltıcı meta açıklamalar gibi örnekler verilebilir. Fakat dönüşüm oranı CTR ile birlikte yükselmeyeceği için bu durum siteye zarar verirken bounce rate dediğimiz hemen çıkma oranını da yükseltecektir. Dolayısıyla ideal değere ulaşmak için sadece doğal yolları kullanmalısınız.

CTR’a Etki Eden Faktörler Nelerdir?

Tıklama oranı webdeki farklı ortamlara ve farklı yöntemlere göre hesaplanabildiği için elde edilen sonuca etki eden faktörlerin çeşitli olması da kaçınılmazdır. Eğer CTR değeriniz düşükse, bu etkenleri göz önünde bulundurarak sebebinin ne olduğunu anlayabilirsiniz.

Marka Bilinirliği

Marka bilinirliği, ticaretin her adımında olduğu gibi tıklama oranında da önemli bir etkendir. Kullanıcılar bilinirliği yüksek markalara ait bir bağlantı, mail ya da reklam gördüklerinde bazı detayları göz ardı ederek tıklamayı gerçekleştirirler. Bunun sebebi, marka bilinirliğinin getirdiği güvendir.

Sayfaların Title ve Description Metinleri

Arama motoru sonuç sayfası (SERP), kullanıcıların internetteki en önemli rehberidir. Kullanıcılar bir anahtar kelime ya da sorgu arattıklarında ulaştıkları arama motoru sonuç sayfasında, siteye girmeden önce, karşılarına çıkan sonuçların verdiği mesajları okurlar. Title ve meta açıklama metinleri, girecekleri site ile ilgili bilgi verir. Bu metinlerin dikkat çekici ve ikna edici olması, kullanıcıların o siteye tıklamasına ve dolayısıyla CTR değerini artırmaya yardımcı olur.

Yapılandırılmış Veriler ve Zengin Sonuçlar

Google ve diğer arama motorları, sitelerin her zaman güncel olmasını ister ve güncel olan siteleri daha üst sıralara çıkarır. Yapılandırılmış veriler, sitenin güncelliğini bildirir ve arama motoru tarafından sitenin daha iyi anlaşılabilmesini sağlar. Bu sayede arama motoru, güncel bilgileri doğrudan alabildiği web sitelerini üst sıralara çıkarır ve bu da tıklama oranına etki eder.

Aynı şekilde zengin sonuçlar da tıklama oranına etki eder. Çünkü zengin sonuçlar, standart sonuçlardan farklı bir şekilde gösterildiği için kullanıcıların tıklama ihtimali bir hayli artar. Zengin sonuç, Google’ın SERP’te uyguladığı; resim ve bant gibi metin dışı öğelerden oluşan, standart mavi metinden ziyade daha fazla sonucun gösterildiği bir uygulamadır.

Alaka Düzeyi

Kullanıcılar, doğal olarak, arattıkları sorgularla ilgili sonuçlara tıklarlar. Dolayısıyla bir arama sonucunda, arama sorgusu ile en çok alakalı olan site, tıklama pastasından en büyük dilimi alır. Alaka düzeyinin yüksek olması ise ancak doğru SEO uygulamaları ile mümkündür.

Sayfanın Konumu

Yukarıdaki faktörlerin çoğu, doğrudan ya da dolaylı olarak sayfanın konumunu, sayfanın konumu da doğrudan CTR’ı etkiler. Bu durum hem organik sonuçlar hem de reklam sıralaması için geçerlidir. Bu nedenle sayfa performansını maksimumda tutmak, ideal SEO çalışmaları yapmak ve reklamlar için doğru teklifler vermek gerekir.

E-Ticaret Sitenizin Arama Sonuçlarındaki Tıklama Oranını Artırmak İçin Neler Yapabilirsiniz?

E-ticaret sitenizin CTR değerini sık sık kontrol etmelisiniz. Çünkü mevcut ve potansiyel müşterileriniz, size bu yollar mesaj veriyor olabilir. Sonuçlardaki bağlantılarınıza tıklamıyorlarsa bunun bir sebebi vardır ve yapacağınız hamlelerle bu olumsuz sebepleri ortadan kaldırıp tıklama oranınızı artırabilirsiniz.

Yapılandırılmış Verileri Daha Sık Kullanın

Özellikle e-ticaret siteleri için son derece önemli olan yapılandırılmış veriler, sitedeki ürünlerde, fiyatlarda ve stok durumunda meydana gelen değişiklikler ile ilgili arama motorunu haberdar eder.

Kullanacağınız yapılandırılmış veriler Google’ın otomatik öğe güncellemeleri yapmasını sağlar, fiyat ve stok uyuşmazlıklarının doğmasını önler. Bu gibi uyuşmazlıkların doğması, e-ticaret sitenizdeki öğelerin reddedilmesine ve sonuçlarda gösterilmemesine sebep olabilir. Google Merchant Center için yapılandırılmış verileri ayarlayarak bu optimizasyonu gerçekleştirip CTR konusunda verim alabilirsiniz.

Yapılandırılmış verileri daha etkili kullanabilmek adına, yaygın kullanılan arama motoru şirketlerinin desteği ile geliştirilen Schema.org’u kullanabilirsiniz.

İlgi Çekici Title ve Description Metinleri Hazırlayın

Title ve description metinleri, müşterilerinize “Gel vatandaş gel!” diyebileceğiniz metinlerdir. Doğru metinler hazırlayarak bu mesajı SERP’te verebilir, vatandaşın gelmesini sağlayabilir ve bu sayede CTR değerinizi artırabilirsiniz.

Hazırlayacağınız title ve description metinlerinde doğru bir anahtar kelime kurgusu oluşturarak hem sorguyla hem de sitenizin içeriği ile alakalı bir mesaj ortaya çıkarmalısınız. İlgi çekici birkaç cümle ve teşvik edici detaylar ile tıklama almanız daha kolay olur. Bu doğrultuda yüksek oranda indirim içeren kampanyalarınıza title kısmında yer verebilirsiniz. Hatta title ve meta açıklamaları sayfalarınızda yapacağınız güncellemelere göre değiştirmeniz tavsiye edilmektedir. Örneğin kampanya sayfanız özelinde indirim oranlarında değişiklik yapıyorsanız sayfanın title ve meta açıklamalarını da güncelleyin ki kampanyaların etkisi artsın.

E-Ticaret Sitenizin Reklam Tıklama Oranını Artırmak İçin Neler Yapabilirsiniz?

Tıklama oranını artırmak isteyeceğiniz en önemli öğenin reklam olması muhtemeldir. Çünkü reklamların doğrudan satış yaptırma gibi bir yeteneği de vardır. Dolayısıyla reklamlarınızın görüntülenme sayısı sizi tatmin etmeyebilir. Bu noktada reklamlarınıza yapacağınız küçük dokunuşlar tıklama oranınızı artırabilir.

Görsel ve Renk Seçimine Dikkat Edin

Görüntülü ağda reklam veriyorsanız, göze hitap etmeyi bilmeniz gerekir. Reklamlarınızdaki görsellerin kampanyanızla alakalı olmasına ve hitap ettiğiniz kitlenin dikkatini çekebilecek unsurlar içermesine özen gösterin. Renk seçiminde ise markanızı anımsatacak renklerden çok uzaklaşmayın.

CTA ve Reklam Metnini Titizlikle Seçin

Metin içerikli reklamlarınızda kullandığınız her bir kelime hayati önem taşır. Hem dikkat çeken hem de kampanya ile ilgili net bilgiler verebilen cümle ya da cümleler, reklamınızı daha “tıklanabilir” hale getirebilir. Reklamlarınızda Call to Action kullanmayı da ihmal etmeyin. Çünkü CTA, kullanıcıyı reklama tıklaması için teşvik eder.

5 Saniye Kuralına Uyun

Video reklamların tamamını izleyen bir kullanıcı bulmak çok zordur. Çünkü zorunlu gösterim süresi dolduktan sonra reklamı geçme butonu çıkar ve kullanıcılar da bu fırsatı kaçırmaz. Dolayısıyla bu tarz video reklamlarınızın ilk 5 saniyesini iyi kurgulamalısınız. Bu 5 saniye içerisinde kullanıcının dikkatini çekerseniz, izlenme ve tıklanma oranı yükselebilir.

E-Ticaret Sitenizin Mail Tıklama Oranını Artırmak İçin Neler Yapabilirsiniz?

E-ticaret siteniz için kullandığınız pazarlama yöntemleri arasında mail pazarlaması mutlaka vardır. Mail pazarlamasını belirli bir kitleyi sitenize çekip alışverişe teşvik etme amaçlı yaptığınız için, kullanıcının söz konusu maile tıklaması gerekir. Yani CTR’ın yüksekliği bu stratejide de önemlidir. Birkaç adımda ideal tıklama oranına ulaşabilirsiniz ama öncelikle mailin açılma oranını artırabilecek, dikkat çekici bir mail başlığı yazmayı unutmayın.

Basit ve Mobil Uyumlu Tasarım Yapın

Mail kutuları kullanıcılar için yeterince karışıktır. Karışık bir ortama, daha karışık bir öğe atarsanız, kullanıcı da bu öğeyi çöpe atabilir. Bu nedenle mail tasarımındaki seçiminiz, basit olanlardan yana olsun. Ayrıca bu tasarımın mobil görünüme uygun olması da tıklama oranına doğrudan etki eder.

İçeriği Kişiselleştirin

Mail içeriğiniz çok genel bilgiler içerirse, tıklama oranı minimumda kalır. Bu oranı artırmanın yolu ise kişiselleştirilmiş içerikten geçer. Müşterilerinizi yaş, cinsiyet, konum gibi detaylara göre gruplandırarak doğrudan ilgilerini çekecek ürünleri içeren mailler gönderebilirsiniz.

URL Değil Buton Kullanın

Mailinizi oluşturdunuz, kampanyanızı anlattınız, ürünlerinizi önerdiniz ve kullanıcıyı e-ticaret sitenize davet ettiniz. Kullanıcı için mail içeriğine güzel bir giriş kapısı yerleştirirseniz, kullanıcı bu kapıdan girmekten keyif alır. Dolayısıyla URL adresi ya da linklenmiş kelimeler yerine tasarıma entegre edilmiş şık butonlar kullanmanız, müşterilerinizin tıklama ihtimalini artırabilir.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Yorum yap

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Benzer yazılar

Dikkat çekici bir basın bülteni nasıl yazılır?
Dikkat çekici bir basın bülteni nasıl yazılır?
E-ticaret sitenizin tanıtımını yapmak için kullanabileceğiniz araçlardan biri de basın bültenidir. Bir PR ajansı ile çalışıyorsanız, PR ajansınız sizin için basın bültenlerinizi hazırlayabilir ve bu bültenleri ilgili...
6 Mart 2017
Sinan Oypan
E-ticaret şirketlerinin yaptığı bütçe yönetim hataları
E-ticaret şirketlerinin yaptığı bütçe yönetim hataları
Bütçe yönetimi, e-ticaret firmaları için önemli konular arasında yer aldığı için özellikle dikkat edilmesi gereken unsurlardan biridir. Nakit akışını kontrol etmek, harcamaları kontrol altında tutmak ve şirketin kasasındaki...
17 Şubat 2019
Sinan Oypan
Moda ve tekstil sektörleri için sosyal medya pazarlama ipuçları
Moda ve tekstil sektörleri için sosyal medya pazarlama ipuçları
Sosyal medyadan en çok yararlanma potansiyeli olan sektörler moda ve tekstil sektörleridir. Bu sektörlerin ürünleri görsel olarak kullanıcılara daha fazla hitap ettiği ve farklı içerik konseptleri üretilebildiği için, sosyal...
25 Haziran 2018
Sinan Oypan
İnternette satış yaparken özellikle dikkat etmeniz gerekenler
İnternette satış yaparken özellikle dikkat etmeniz gerekenler
İnternette satış yapmak, günümüzde yaygınlaşmaya başladı ve böylelikle e-ticaret sektörü de Türkiye’de büyümeye devam ediyor. Tabii ki bir e-ticaret sitesi kurmak ve satacak ürünler bulmak tek başına bu süreçte yeterli...
11 Mayıs 2020
Sinan Oypan
Black Hat SEO Nedir? Zararları Nelerdir?
Black Hat SEO Nedir? Zararları Nelerdir?
E-ticaret siteniz ne kadar göz önünde olursa, potansiyel müşterilerin sizi tercihi etme ihtimali de o kadar artar. Kazancınızın artması için de bu ihtimalin yüksek olması gerekir. Ama bu ihtimal kendi kendine artmaz. Sizin de bir şeyler...
19 Mart 2021
Markethinkers
Dijital içeriklerinizin performansını nasıl ölçümleyebilirsiniz? - 1. Bölüm
Dijital içeriklerinizin performansını nasıl ölçümleyebilirsiniz? - 1. Bölüm
E-ticarette pazarlama çalışmaları yaparken, dijital içerikler oluşturursunuz ve dijital içeriklerin en iyi yanlarından biri de bu çalışmaların kolay bir şekilde ölçümlenebiliyor olmasıdır. Veri analizi için birçok farklı...
14 Ağustos 2017
Sinan Oypan
Görsellerinizde kullanabileceğiniz 10 ücretsiz stok fotoğraf sitesi
Görsellerinizde kullanabileceğiniz 10 ücretsiz stok fotoğraf sitesi
Pazarlama çalışmalarınızda ya da e-ticaret siteniz üzerinde stok fotoğraf kullanımından yararlanarak, çalışmalarınızın görsel kalitesini artırabilirsiniz. Reklam ve pazarlama çalışmalarınızda kullanıcıların dikkatini ve...
7 Mart 2020
Sinan Oypan
Pazarlama iletişimi stratejsi nedir ve neden önemlidir?
Pazarlama iletişimi stratejsi nedir ve neden önemlidir?
Pazarlama iletişimi, marka ve ürün tanıtımı yapmak ve marka bilinirliğini artırmak için e-ticaret firmaları için önemli bir yere sahiptir. Pazarlama çalışmalarınız tek bir çatı altında toplamak ve bir bütün içerisinde bu...
8 Mart 2020
Sinan Oypan
E-ticaret için Önemli Özel Günler (2021)
E-ticaret için Önemli Özel Günler (2021)
E-ticaret dünyasında her günün farklı bir hareketliliği ve bu hareketliliği sağlayan farklı müşteri kitleleri vardır. Bu hareketliliği fırsata çevirmenin yolu ise özel günleri bilmekten geçer. E-ticarete etkisi olan özel günler...
9 Şubat 2021
Markethinkers
Psikolojik fiyatlandırma nedir ve nasıl yapılır?
Psikolojik fiyatlandırma nedir ve nasıl yapılır?
E-ticarette satışları artırmak için farklı satış taktiklerinden yararlanmak gerekiyor. Bu taktiklerinde başında da psikolojik fiyatlandırma geliyor. Doğru ürünlerde doğru bir stratejiye sahip olmak, tüketicilere daha iyi...
22 Temmuz 2016
Sinan Oypan
Yeni ürün gamı pazarlaması yaparken kullanabileceğiniz taktikler
Yeni ürün gamı pazarlaması yaparken kullanabileceğiniz taktikler
Yeni ürün gamı pazarlaması yaparken, tüketicilere ürünü mümkün olduğunca etkin bir şekilde tanıtmanız geri dönüşümlerinizi etkileyecektir. Ürünün özelliklerini, tüketicilerin hangi sorunlarını çözdüğünü anlatmanın...
30 Mart 2020
Sinan Oypan
Snapchat’i pazarlama kanallarınızdan biri haline nasıl getirebilirsiniz?
Snapchat’i pazarlama kanallarınızdan biri haline nasıl getirebilirsiniz?
Özellikle son 1-2 yıldır Snapchat’in hızlı yükselişi ve popülerliğinin artışı e-ticaret firmalarını da bu mecraya çekmeye başladı. Özellikle genç kullanıcıların yoğunlukla kullandığı bu mecra, Z kuşağına yönelik...
2 Mart 2017
Sinan Oypan
E-ticareti Ücretsiz Deneyin