Bounce Rate Nedir? Nasıl Düşürülür?

2 Nisan 2021
Markethinkers
Bounce Rate Nedir? Nasıl Düşürülür?

Bazen kullanıcılar e-ticaret sitenize girer ve çıkar. Evet; girer, hiçbir aksiyon almaz ve hemen çıkar. Bu müşteri grubunu, fiziksel mağazanızın önünden geçerken sadece tabelanızı okuyan kişiler olarak tanımlayabilirsiniz. Ama e-ticarette “aksiyon almamanın” da bir anlamı vardır. Bounce rate ile bu durumun ne anlama geldiğini öğrenebilirsiniz.

Bounce Rate Nedir? Bounce Rate Ne Demek?

E-ticaret sitenize giren her bir kullanıcı, girdiği sayfada oturum başlatmış olur. Sayfadan çıktığında ise bu oturum sonlanır. Eğer kullanıcı açılış sayfası dışında başka bir sayfanızı incelemeden çıkmışsa, bu duruma tek sayfalık oturum denir ve bu durum da bounce rate ile doğrudan alakalıdır. Bounce rate, sitenize giren kullanıcının, söz konusu oturum süresi boyunca kayda değer bir eylem gerçekleştirmemesidir.

Bounce rate; hemen çıkma oranı anlamına gelir ve sitenize giren kullanıcı sayfa değiştirmek, butonlara tıklamak gibi bir eylem gerçekleştirmeden siteden çıkarsa “bounce etmiş” yani “hemen çıkmış” sayılır. Sitenizi bounce eden ve etmeyen kullanıcılar arasındaki oran ise hemen çıkma oranı olarak kabul edilir. Bu metrik Google Analytics tarafından ölçülür ve Analytics raporlarından görüntülenebilir.

Bu oranın doğru ölçülebilmesi adına, sitenizde hangi etkileşimlerin kayda değer olduğunu önceden belirleyebilirsiniz. Örneğin e-ticaret sitelerinde sayfanın aşağı kaydırılması ile yeni ürünler gösterme yöntemi yaygın olarak kullanılır. Bir kullanıcı siteye girer, sayfayı kaydırarak yeni ürünlerin gösterilmesini sağlar ve hiçbir bağlantıya tıklamadan siteden çıkarsa, bu durumun siteye bir katkısı olmaz. Bu durum için “non-interaction=true” etiketi kullanılarak “sayfanın kaydırılması ile ürünlerin açılması” eylemi etkileşim dışı etkinlik olarak işaretlenir ve söz konusu eylem gerçekleştirilmiş olsa bile kullanıcı siteden hemen çıkmış olarak kabul edilir.

Tam tersi olarak da “non-interaction=false” etiketi kullanılır. Örneğin e-ticaret sitenizin blog sayfasında bir yazı yayımladığınızı düşünün. Kullanıcının sayfaya girip 15 - 20 dakika boyunca yazıyı okuduğu ve istediği bilgiyi aldıktan sonra çıktığı bir senaryo, oturumda başka bir etkileşim gerçekleştirilmediği için hemen çıkma olarak kabul edilir. Bu gibi durumlar için belirli bir süreden daha fazla süren oturumların hemen çıkma olmamasını sağlayabilirsiniz.

Bounce Rate Neden Önemlidir?

Bounce rate metriği, e-ticaret siteleri için ortalamadan daha fazla önem taşır. Çünkü bir e-ticaret sitesinin temel amacı, ziyaretçilerin ürün satın alarak müşteri olmasını sağlamaktır. Ziyaretçileriniz sitenizde ürünleri inceleme, sepete ekleme ve satın alma gibi aksiyonlar alırlar. Aksiyon almadan siteden çıkan bir ziyaretçi amacınızı gerçekleştirmemiştir.

Ayrıca bu metrik web site performansı hakkında da bilgi verir. Örneğin site ortalamadan daha yavaş bir şekilde açılıyorsa, kullanıcı beklemek yerine siteyi kapatabilir. Bunun dışında siteyi karmaşık bulmuş ya da tasarımın kullanışlı olmadığını düşünmüş de olabilir. Dolayısıyla bounce rate istenilen düzeyde değilse, sitede ya da ürünlerde çözülmesi gereken bir problem olabilir.

Hemen Çıkma Oranı Nasıl Hesaplanır?

Google Analytics bounce rate, yani hemen çıkma oranını sizin için hesaplar ve size gösterir. Bu nedenle sizin ekstra bir hesaplama yapmanıza gerek yoktur. Ama Google’ın hangi bilgileri dikkate aldığını ve nasıl bir hesaplama yaptığını bilmenizde fayda vardır.

Hemen çıkma oranı hesabında sitenizin sadece hemen çıkılmış oturumları değil, tüm oturumları dikkate alınır. Hemen çıkılmış tek sayfalık oturumlar, tüm oturumlara bölünür ve bounce rate bu şekilde hesaplanır.

Hesabın formülü “Tek Sayfalık Oturumlar / Tüm Oturumlar” şeklindedir. Yüzdelik oran için elde edilen sonuç 100 ile çarpılır. Tek sayfalık oturumlar hemen çıkma eylemlerini, tüm oturumlar ise siteye yapılan toplam ziyareti ifade eder. Buna göre son 1 ayda sitenizi toplam 5000 kişinin ziyaret ettiği ve bu ziyaretlerin 1750 tanesinin tek sayfalık oturum olduğu bir senaryoda;

  • Bounce Rate = 1750 / 5000 = 0,35 x 100 = %35 olarak hesaplanır.

Bu hesaplama site genelinde, sayfa özelinde ya da segmentlenmiş bir şekilde yapılabilir. Yukarıdaki örnek site geneli olarak kabul edildiği için hemen çıkılmış bütün ziyaretler ile siteye yapılan tüm ziyaretler dikkate alınmıştır. Sitenizdeki belirli bir sayfa özelinde, sadece o sayfaya yapılan ziyaretler ile o sayfanın hemen çıkılmış oturumları arasında da bu hesaplamayı yapabilirsiniz. Segmentlenmiş bir hesaplamaya örnek olarak da “beyaz eşya kategorisi altındaki sayfalar” özelinde yapılan bir hesaplama gösterilebilir.

E-Ticaret Siteleri İçin Ortalama Bounce Rate Nedir?

Ortalam bounce rate, her site türü ve sektörü ile ilgili olarak değişkenlik gösterir. Yüksek ya da düşük olarak kabul edilmesi de bu gibi detaylara bağlıdır. E-ticaret siteleri özelinde bakacak olursak, sitede satılan ürün ya da hizmetlerin dahil olduğu sektöre göre yorumlamak doğru bir yöntemdir. Genel olarak bakıldığında ise e-ticaret siteleri için ortalama bounce rate %10 - %40 arasındadır.

E-ticaret sitenizin hemen çıkma oranı bu ortalamanın altındaysa, işler yolunda demektir. Bu aralıkta olması da kabul edilebilir fakat sıklıkla kontrol edilmeli ve hangi yöne doğru gittiğine dikkat edilmelidir. Duruma göre gerekli geliştirmeler yapılmalıdır. Söz konusu oranın üzerine çıkan bir e-ticaret sitesine sahipseniz, birkaç dokunuş ile bounce rate metriğinizi iyileştirebilirsiniz.

E-Ticaret Sitenizde Bounce Rate Metriğinizi İyileştirmek İçin Neler Yapabilirsiniz?

E-ticaret sitenizin bounce rate metriğini dikkate almalısınız. Çünkü bu metrik size müşterilerinizden mesajlar getirir. Hesaplanan oran beklenenin üzerine çıkmışsa çok geç kalmadan müdahale etmeniz, sitenizin geleceği için önemlidir.

Daha İyi Kullanıcı Deneyimi

Kullanıcılar, iyi bir deneyim yaşadıkları e-ticaret sitelerinde daha fazla zaman geçirirler. Kullanıcıların, sitenizde, geçmişte gerçekleştirdiği davranışları analiz edip sitenizin hangi özelliklerinden memnun kaldıklarını görebilirsiniz. Bu noktada daha iyi kullanıcı deneyimi sunabilecek detaylara basit bir arayüz ve filtreleme özelliği örnekleri verilebilir.Kullanıcı aradığı şeye ne kadar kolay ulaşırsa, o kadar iyi bir deneyim yaşar.

Doyurucu ve Kaliteli İçerikler

Sitenize giren kullanıcılar, bir şeyler görmek ya da bir şeyler okumak ister. Eğer istedikleri doyuruculukta bir içerik göremezlerse, bounce etme eğilimi gösterirler. Sitenizin içeriklerini kurgularken görsel ve metinsel içeriklerin oranını dengede tutarak bounce rate metriğinizi iyileştirebilirsiniz. Bu içeriklerin yeterli bilgi içermesine dikkat etmelisiniz. Kullanıcıların davranışlarına göre de hangi sayfada hangi içerik türüne yer vermeniz gerektiğine karar verebilirsiniz.

Kullanıcı Etkileşimini Artırma

Bounce rate kullanıcıların etkileşimleri ile alakalı olduğu için bu etkileşimleri artırmanız, metriğinizin iyileşmesine doğrudan katkı yapar. Etkileşimi artırmak için de CTA butonları ve pop-up’lar kullanabilirsiniz.

CTA’lar üzerinden etkileşimi artırmak için metin içeriklerinizde harekete geçirici mesajlar yazabilir, görsel içeriklerinizde ise dikkat çekici buton tasarımlarına yer verebilirsiniz. Pop-up kullanımında ise son derece titiz davranmalısınız. Çünkü bazı kullanıcılar, karşılarında aniden beliren öğelerden pek hoşlanmaz. Bu nedenle pop-up’larınızın gerçekten teşvik edici olduğundan emin olmalısınız.

Clickbait Yöntemlerden Kaçınmak

Clickbait, yani tık tuzağı, adından da anlaşılacağı üzere kullanıcılara tuzak kurmaktır. Kullanıcıları yanıltan bu davranışı sergilemeniz, olumsuz sonuçlar doğurur. Örneğin koltuklarla ilgili bir reklamınıza tıklayan kullanıcı kendini beyaz eşya kategorisinde bulursa, sitenizden koşarak uzaklaşır. Bu nedenle iyi niyetli olsanız bile bu tarz yöntemlerden kaçınmanız, hemen çıkma oranı için oldukça önemlidir.

Daha Hızlı Bir Web Sitesi

Pek çok metrikte olduğu gibi hemen çıkma oranında da en büyük etkenlerden biri web sitesinin hızıdır. Yavaşlık, e-ticaret sitenizin en tehlikeli düşmanlarından biridir. Dijital dünyada her şeyin çok hızlı olması, kullanıcıların bekleme süresini minimuma indirdiği için birkaç saniye içinde açılmayan sitelerin hemen çıkma oranları her zaman daha yüksektir. Bu nedenle sitenizin altyapısını sürekli kontrol etmeli, geliştirmeli ve yavaşlamasına sebep olan unsurları ortadan kaldırmalısınız.

Satıştan Kalkan veya Stokta Bulunmayan Ürün Sayfaları İçin Kurgular Oluşturmak

Satıştan kalkan ya da stokta bulunmayan ürünleriniz varsa, bu ürünlerin sayfalarını daha kullanışlı hale getirmelisiniz. Aksi halde söz konusu sayfalara giren kullanıcılar isteseler de bir etkileşim gerçekleştiremezler.

Bu durumda, satıştan kalkan ürün sayfaları için kategoriye ya da benzer ürünlere yönlendirmeler yapabilirsiniz. Örneğin “kırmızı çanta” ürününü artık satmadığınız bir senaryoda, önceden bu kırmızı çantaya ait olan bağlantıyı, diğer kırmızı çantaların olduğu ya da söz konusu çantanın farklı renklerinin bulunduğu bir sayfaya yönlendirebilirsiniz.

Eğer bu kırmızı çanta stoklarınızda kalmamışsa ve stoklarınızı güncellediğinizde yeniden satmaya devam edecekseniz, sayfaya “İstek listesine ekle!”, “Gelince haber ver!” gibi butonlar ekleyerek kullanıcıları eyleme geçirebilirsiniz. Bu eylemler de e-ticaret sitenizin hemen çıkma oranına olumlu bir şekilde etki eder.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Yorum yap

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Benzer yazılar

E-ticarette stok takibi ile ilgili bilmeniz gerekenler
E-ticarette stok takibi ile ilgili bilmeniz gerekenler
E-ticarette stok takibi, sipariş yönetimi, siparişlerin kargolanması ve sonrasında da stokların yenilenmesi söz konusu olduğunda önemli konulardan biri. Stok takibi yaparken, bir yandan da stok yönetimi çalışmaları da yapacağınız...
18 Kasım 2019
Sinan Oypan
IdeaSoft ile Etsy Karşılaştırması
IdeaSoft ile Etsy Karşılaştırması
Etsy Nedir? Etsy, dünya çapında bir e-ticaret pazarı olmakla birlikte e-ihracatı önemli oranda destekleyen bir platformdur. Dükkân sahiplerinin yurt dışına satış yapabilmesine olanak tanır. Klasik bir e-ticaret pazaryeri sitesi gibi...
15 Nisan 2021
Markethinkers
Pazarlamacıların bilmesi gereken hikaye anlatımı ipuçları
Pazarlamacıların bilmesi gereken hikaye anlatımı ipuçları
Hikaye anlatımı ya da bir diğer adıyla hikayecilik, pazarlama ve reklam çalışmalarında geri dönüşümleri artırmada önemli rol oynayan taktiklerden biri. Hikaye anlatımı ile tüketicilerin dikkatini belli bir konu ya da ürüne...
23 Mart 2020
Sinan Oypan
Dijital içeriklerinizin performansını nasıl ölçümleyebilirsiniz? - 2. Bölüm
Dijital içeriklerinizin performansını nasıl ölçümleyebilirsiniz? - 2. Bölüm
Dijital pazarlama çalışmaları yaparken, dijital içeriklerin ölçümlenmesi ve çalışmaların sonuçlarının analiz edilerek, bu içeriklerin performanslarının takip edilmesi, pazarlama çalışmaları için oldukça gereklidir. Dijital...
15 Ağustos 2017
Sinan Oypan
Rakip SEO Analizi Nasıl Yapılır?
Rakip SEO Analizi Nasıl Yapılır?
Rakip SEO analizi nasıl yapılır, nelere dikkat edilmelidir ve daha fazlası bu yazımızda. Dünkü yazımızda SEO’da rakip analizinin önemi üzerinde durmuştuk. Bugünkü yazımızda da SEO’da rakip analizi yaparken nelere dikkat...
18 Temmuz 2016
Sinan Oypan
Küçük işletmeler için bütçe planlama ipuçları
Küçük işletmeler için bütçe planlama ipuçları
Bütçe planlama, işletmelerin ellerindeki sermayeyi daha iyi yönetmelerine yardımcı olur ve uzun vadede eldeki sıcak parayı tutmayı sağlar. Eldeki sermayenin doğru bir şekilde yönetilmemesi, gelir ve gider kaynaklarının takibinin...
16 Nisan 2020
Sinan Oypan
Ürün açıklaması yazarken kullanabileceğiniz 8 yöntem
Ürün açıklaması yazarken kullanabileceğiniz 8 yöntem
E-ticaret sitelerindeki en önemli geri dönüşüm unsurlarından biri de ürün açıklamalarıdır. Ürün açıklaması yazarken belli kurallara uymak ve tüketicilere ürünle ilgili mümkün olduğunca çok bilgi sunmak, geri...
14 Kasım 2018
Sinan Oypan
Kitle iletişim araçları nelerdir ve şirketler bunları nasıl kullanabilir?
Kitle iletişim araçları nelerdir ve şirketler bunları nasıl kullanabilir?
Kitle iletişim araçları, çok uzun zamandır var olmakla beraber, teknolojinin değişimi ile beraber de şekil ve form değiştirmektedir.. Geçtiğimiz yüz yılda basılı gazete, dergi, radyo, televizyon ve sinema gibi formları olan kitle...
13 Mayıs 2020
Sinan Oypan
E-ticaret firmaları için Snapchat hesap açma gerekli mi?
E-ticaret firmaları için Snapchat hesap açma gerekli mi?
Snapchat hesap açma, e-ticaret firmalarının sosyal medyada farklı ve popüler bir mecrada pazarlama çalışmaları yapmalarına olanak tanır. Farklı kanallarda yer almak, farklı hedef kitlelere ulaşmanıza olanak tanıyacağı için ve...
30 Ağustos 2020
Sinan Oypan
Blog Nedir?
Blog Nedir?
İnternet ortaya çıktığında, kullanıcıların genellikle pasif pozisyonda kaldığı bir mecraydı. İçeriğindeki uçsuz bucaksız bilgi havuzu, sadece okunabilen, bakılabilen, izlenebilen ya da dinlenebilen bir yapıdaydı. Bu hâliyle de...
3 Eylül 2021
Markethinkers
Fiziki mağazanız için en iyi e-ticaret paketini nasıl seçebilirsiniz?
Fiziki mağazanız için en iyi e-ticaret paketini nasıl seçebilirsiniz?
Fiziki mağazanızı internete taşımak ve online satış yapmak istiyorsanız iyi bir e-ticaret paketi seçmeniz gerekiyor. Sizin için en iyi e-ticaret paketini bulmak için mevcut paketleri incelemeniz ve bu paketlerin sunduğu avantajların...
30 Ocak 2019
Sinan Oypan
Long tail keywords SEO ile e-ticaret sitenizin trafiğini arttırma
Long tail keywords SEO ile e-ticaret sitenizin trafiğini arttırma
Long tail keywords SEO ile e-ticaret sitenizin trafiğini nasıl arttırabilirsiniz, Long Tail Keywords SEO'da dikkat edilmesi gerekener ve daha fazlası bu yazımızda. Long Tail Keywords SEO Arama motoru optimizasyonu e-ticaret siteleri...
6 Mart 2018
Sinan Oypan
Detaylı Bilgi İçin Arayın