PageSpeed Insights Nedir? Nasıl Kullanılır?

16 Mart 2021
Markethinkers
PageSpeed Insights Nedir? Nasıl Kullanılır?

E-ticaret siteleri ile alışveriş merkezleri insanların cebine kadar girdi. Bilgisayardan, tabletten, telefondan alışveriş yapabilmek mümkün. Ürün ve hizmetler de çeşit zenginliğine sahip. Ama kullanıcıların e-ticaret sitelerinden alışveriş yapmalarının tek sebebi kolaylık ya da çeşitlilik değil. Teknoloji çağına ayak uyduran insanlar için daha önemli bir unsur var: hız. Dijital dünyada her şey bu kadar hızlı yaşanırken bir e-ticaret sitesinin yavaş çalışması söz konusu olamaz. Peki, siz ne kadar hızlısınız? Bu sorunun cevabını PageSpeed Insights ile öğrenebilirsiniz.

Pagespeed Insights Nedir?

PageSpeed Insights, Google tarafından geliştirilen ve sayfa performanslarını ölçümleyen bir web aracıdır. Google I / O Geliştirici Konferansı’nda, 2010 yılında tanıtılan PageSpeed Insights, site sahiplerinin sayfa performanslarını ölçebilmesi, geliştirebilmesi ve daha iyi bir kullanıcı deneyimi sunabilmesi adına hizmete açıldı. Çeşitli kaynaklardan beslenerek pek çok farklı metriğin derecesini gösteren araç, söz konusu metriklerini durumunu analiz edebilmek için kullanışlıdır. Ayrıca site sahipleri ve geliştiriciler için yol göstericidir.

Google’ın sonu gelmeyen güncellemelerinden nasibini alarak her geçen gün daha da gelişmiş bir hale gelen PageSpeed Insights, deneyimli ya da başlangıç seviyesinde olması fark etmeksizin tüm site sahipleri tarafından kullanılabilecek düzeyde. Türkçe dil desteği var ve ücretsiz.

Google Pagespeed Insights Aracı Ne İşe Yarar?

Google PageSpeed Insights aracı, e-ticaret sitenizin daha verimli bir sayfa performansı sunması için çalışan bir personel gibidir. En önemli özelliği, SEO için kritik öneme sahip sayfa yüklenme hızını ölçebilmesidir. Ayrıca sitenizde var olan bir sayfanın farklı konulardaki performansını ölçer, rapor oluşturur, sorunları bulur ve bu sorunlar için çözümler önerir. Sayfanın hem mobildeki hem de masaüstündeki performansını ölçebilen PageSpeed Insights, bu ölçümleri yaparken hem alan hem de laboratuvar verilerini dikkate alır.

Aracın verimli olmasını sağlayan asıl detay, analiz ve raporlama yapmasının ardından sunduğu optimizasyon çözümleridir. Sonuçları listelemeye ve bunlar için ayrıntılı ipuçları sunmaya yarayan PageSpeed Insights, aktif olarak kullanıldığı zaman sitenin yüklenme hızını maksimuma çıkarmaya imkân tanır. Ayrıca bu çözüm önerileri doğrudan Google tarafından sunulduğu için hem güvenilirdir hem de etkili olma özelliği taşır.

Google Pagespeed Skoru Neden Önemlidir?

Google, internet dünyasının en temel iki bireyi, yani site sahibi ve site kullanıcısı arasında köprü görevi görür ve bu görevi mükemmel bir şekilde yerine getirmek için çalışır. Bu nedenle kullanıcının arama sonrası ulaştığı sonuçların “kullanıcı dostu” olması için siteleri bir çeşit sınava tabi tutar. Bu sınavdan alınan puana en önemli katkıyı yapan detaylardan biri de sayfa hızıdır.

Sayfa performansına göre Google tarafından bir PageSpeed skoru oluşturulur. Bu skora göre sayfanın hızlı kabul edilmesi için puanın 90 ve üzeri, yavaş kabul edilmesi için 50’nin altı olması gerekir. İki değer arasında kalan puana sahip siteler ise ortalama olarak kabul edilir.

PageSpeed skoru, pek çok durum için değerlendirmeye alınan bir detaydır. En önemli etkisi ise arama motoru sonuç sayfasındaki sıralamadır. Google, sitelerin kullanıcı dostu olması için sayfa hızını da bir çeşit SEO ölçütü olarak kabul eder ve sıralamayı bu PageSpeed skoruna göre yapar. Dolayısıyla bu skor, e-ticaret sitenizin arama motorundaki varlığını doğrudan etkiler.

Core Web Vitals (Önemli Web Metrikleri) Nedir? E-Ticaret Siteniz İçin Neden Önemlidir?

Core Web Vitals, Google’ın PageSpeed Insights da dahil olmak üzere pek çok geliştirici aracında yer verdiği ve hem sitelerin geliştirilebilirliğine hem de son kullanıcı deneyimine odaklanan yeni bir ölçüm yöntemidir. Google’ın Mayıs 2021’de geçmeyi planladığı bu önemli Web Metrikleri şöyle sıralanmaktadır:

  • Yükleme ölçümleri için En Büyük Zengin İçerikli Boya (LCP)
  • Etkileşim ölçümleri için İlk Giriş Gecikmesi (FID)
    • Chrome DevTools ve Lighthouse araçlarında FID yerine TBT metriği yer alır.
  • Görsel stabilite ölçümleri için Kümülatif Düzen Kayması (CLS)

Bu metriklerin e-ticaret siteniz için önemi, yine arama motoru sıralaması ile ilgilidir. Çünkü Google, Önemli Web Metrikleri güncellemesinin ardından, bu metriklerin arama sonuçları sıralama faktörü olacağını da duyurmuştu. Hatta bu metriklerin, temel metriklerden daha belirleyici olacağını da belirtmiştir.

Ayrıca bu metriklerin olumlu değerlere sahip olması, e-ticaret sitenizin müşterilerinize sunduğu kullanıcı deneyimini de doğrudan etkiler. Gerçek kullanıcı verileri ile ölçüldüğü için, müşterilerinize nasıl bir deneyim sunabileceğinizi önceden bilirsiniz ve olası olumsuzlukların önüne geçerek müşteri memnuniyetini de artırabilirsiniz.

Pagespeed Insights Aracında Hangi Metrikler Ölçülmektedir?

PageSpeed Insights sayfanın yüklenme hızını farklı metriklere ayırarak ölçer. Bu sayede daha detaylı bir analiz sunar ve eğer sorun varsa, sorunun detayına inmeye olanak verir. Ölçüm yaparken Chrome Kullanıcı Deneyimi Raporu (CrUX) veri kümesine ve Lighthouse laboratuvar verilerine bakan aracın ölçtüğü metriklerin ne işe yaradığını bilmek de e-ticaret sitenizi geliştirmeniz açısından size yardımcı olabilir.

İlk Zengin Boya (FCP)

First Contentful Paint (FCP) metriği, Türkçe karşılığında olduğu gibi bir çeşit boyamayı ifade eder. Kullanıcı bir sayfaya girdiğinde bembeyaz bir ekrandan ziyade bazı kısımları boyanmış bir ekran görür. Bu boyanmış alanlar sayesinde, sayfanın yüklenmesi tamamlandığında hangi kısımlarda içerik göreceğini önceden bilir. FCP, beyaz ekrandaki içerik içeren bölümlerin boyanma süresini ölçen metriktir. Hızlı kabul edilen yüksek performanslı sitelerde bu metriğin süresi 1,5 saniyedir.

En Büyük Zengin İçerikli Boya (LCP)

Largest Contentful Paint (LCP), sayfaya giren kullanıcıya sayfanın ne içerdiği ile ilgili anlamlı bilgiyi veren oluşumu ifade eder. Bu metrikte sayfadaki en büyük görsel ya da metinsel blok dikkate alınır ve o bloğun anlamlı bir görünüme ulaşma süresi ölçülür. Google bu sürenin, sayfaya girişten itibaren 2,5 saniye olmasını önerir.

İlk Giriş Gecikmesi (FID)

PageSpeed Insights aracının hassas metriklerinden biri olan First Input Delay (FID), kullanıcının yaptığı ilk eylem ile tarayıcının harekete geçmesi ya da yanıt vermesi arasında geçen süreyi ifade eder. Bu eyleme örnek olarak bir alana e-posta vb. bir bilgi girmek, menüden bir seçeneğe tıklamak, mobilde açılır menüyü açmak gibi işlemler gösterilebilir. Google’ın bu metrikte sayfa sahiplerine önerdiği maksimum süre 100 milisaniyedir.

Kümülatif Düzen Kayması (CLS)

Bir sayfadaki öğeler beklenmedik bir şekilde kayabilir, titreyebilir ya da sahip olduğu konumun dışına çıkabilir. Bu durum kullanıcı deneyimi olumsuz etkiler. Cumulative Layout Shift (CLS) metriği de bu beklenmedik düzen kaymalarını ölçer ve ölçüm sonucu bir puan belirler. Google, iyi bir kullanıcı deneyimi için bu metrikteki puanın 0.1’den düşük olmasını önerir.

Hız Endeksi

PageSpeed Insights, Hız Endeksi metriği ile sayfanın yüklenme aşamasında, içeriğin görüntülenme hızını ölçer. Bu aşamada sayfada bulunan çerçevelerin arasındaki görsel ilerleyişi, bir çeşit video kaydı yaparak hesaplar. Ardından bir Hız Endeksi puanı oluşturur. Hız Endeksi gösterilirken metriğin hızı renklerle kodlanır. Sayfanın Yeşil (Hızlı) kodlanması için bu metriğin 4.3 saniyeden daha hızlı olması beklenir.

Toplam Engelleme Süresi (TBT)

Total Blocking Time (TBT), yüklenen sayfanın tamamen etkileşimli bir hale gelmeden önce ne kadar süre etkileşimsiz olduğunu ölçmeye yarayan bir metriktir. Bir bakıma sayfanın etkileşimlere vereceği cevabın gecikme süresini hesaplar. Google’a göre iyi bir kullanıcı deneyimi sunabilmek için sayfanın TBT hızı 300 milisaniyeden az olmalıdır.

Etkileşim (Etkileşime Hazır Olma) Süresi (TTI)

Bir sayfanın kullanıcı için kullanıma hazır olma, yani tam etkileşimli hale gelme süresi Time to Interactive (TTI) metriği ile ölçülür. Sayfa FCP ile ölçülen yararlı içeriği gösterdiğinde, görünür sayfa öğeleri için olay işleyicileri kaydedildiğinde ve 50 milisaniye içinde kullanıcı etkileşimlerine yanıt verdiğin “tam etkileşimli” olarak kabul edilir. Hızlı kabul edilen sitelerin etkileşime hazır olma süresi yaklaşık 2,2 saniye civarındadır.

E-Ticaret Siteniz İçin Mobil Site Hızına Neden Önem Vermelisiniz?

E-ticaret siteniz, mükemmel bir kullanıcı deneyimi sunmak adına her zaman hızlı olmalıdır. Ama mobilde, kusursuz olmalıdır. Çünkü bir yandan mobil kullanıcıların sayısı artarken bir yandan da Google sayfalara mobil öncelikli indeksleme uygulayacağını 1 Temmuz 2019’da açıklamıştır. Google’ın tüm web’i mobile göre indekslemesi ise mobil site hızını kritik önem derecesine taşımaktadır. Kısacası mobil site hızı hem müşterilerinizi hem de Google’ı memnun etmek için önemlidir.

Mobil internet kullanımındaki artış, gözle görülebilecek boyuta ulaşmış durumda. E-ticaret sitenize mobil erişim sağlayan kullanıcı sayılarına bakmanız, bu konuda sizi aydınlatabilir. Dolayısıyla e-ticaret sitenizin hem görünümünü hem de hızını mobile optimize etmeniz artık bir zorunluluktur.

SEO çalışmasının bir parçası olan site hızı, artık tamamen kullanıcı odaklı bakan arama motorlarını ve elbette ki müşterilerinizi tatmin etmek için son derece önemlidir.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Yorum yap

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Benzer yazılar

Neden SEO optimizasyon yapmalısınız?
Neden SEO optimizasyon yapmalısınız?
SEO optimizsyon, e-ticarette öne çıkabilmek, yeni kitlelere ulaşabilmek ve organik olarak web siteye trafik çekebilmek için bir hayli önemlidir. Günümüzde halen önemli olduğu gibi önümüzdeki senelerde de SEO çalışmaları...
13 Temmuz 2020
Sinan Oypan
Google’daki sıralamanızı hızlı bir şekilde yükseltmek için neler yapabilirsiniz?
Google’daki sıralamanızı hızlı bir şekilde yükseltmek için neler yapabilirsiniz?
Google üzerinde iyi bir sıralamaya sahip olmak, organik olarak elde edeceğiniz trafiğin de artmasını sağlayacağı için oldukça önemlidir. Google’daki sıralamanızı artırmak için de SEO çalışmalarınızı iyi ve doğru bir...
4 Nisan 2018
Sinan Oypan
Tekrar alışveriş yapan müşteriyi kazanma yöntemleri
Tekrar alışveriş yapan müşteriyi kazanma yöntemleri
Müşteri kazanma yöntemleri e ticaret siteleri için hayati bir öneme sahiptir. E-ticaret sitenizin uzun vadede başarılı olabilmesi ve uzun vadeli karlılığını sağlaması için tekrar alışveriş yapan müşterilere ihtiyacı vardır....
31 Temmuz 2018
Sinan Oypan
E-ticaret firmanızın ismi iş alanınızı daraltıyor mu?
E-ticaret firmanızın ismi iş alanınızı daraltıyor mu?
E-ticaret firmanız için isim seçerken dikkatli olmanız ve yaptığınız işi yansıtan bir isim seçmeniz oldukça önemlidir. İsim bulma işlemi bir girişim kurulurken atılan ilk adımlardan biridir. İlk etapta yapılan planlar ve...
18 Nisan 2017
Sinan Oypan
Mobil sitenizden geri dönüşümleriniz artırmanızı sağlayacak 7 ipucu
Mobil sitenizden geri dönüşümleriniz artırmanızı sağlayacak 7 ipucu
Mobil cihazların yaygınlaşması ve mobil internet kullanımının kullanıcılar arasında artmasıyla beraber e-ticaret sitelerinin mobil cihazlar üzerinden gelen trafiği de artmaya başladı. Mobil kullanımının bu kadar artmış...
23 Ağustos 2017
Sinan Oypan
Mutlaka bilmeniz gereken 20 blog yazma ipucu
Mutlaka bilmeniz gereken 20 blog yazma ipucu
E-ticarette blog yazma, organik ve sosyal yönlendirme trafiği için etkili olduğu gibi tüketicileri satışa yönlendirmek için de önemli çalışmalardan biridir. Blog çalışmalarıyla aynı zamanda e-ticaret sitenizi de düzenli olarak...
6 Aralık 2019
Sinan Oypan
Yaratıcı blog fikirleri bulmak için 9 yöntem
Yaratıcı blog fikirleri bulmak için 9 yöntem
Yaratıcı ve yeni blog fikirleri bulmak, e-ticaret siteniz üzerinden farklı hedef kitlelere ulaşırken, farklı konu başlıklarından sitenize trafik çekmenizi de sağlar. Yeni blog fikirleri bulmak için de bazı yöntemlerden yararlanmak...
15 Kasım 2019
Sinan Oypan
Fiziki mağazanıza müşteri çekmek için Pokemon Go’dan nasıl yararlanabilirsiniz?
Fiziki mağazanıza müşteri çekmek için Pokemon Go’dan nasıl yararlanabilirsiniz?
Temmuz başında Nintendo ve Niantic tarafından yayınlanan Pokemon Go uygulaması, tüm dünyayı kasıp kavuruyor. Son günlerde bu uygulamayı görmemiş olmanız pek de mümkün değil. Çok hızlı bir şekilde başarıya ulaşan bu...
23 Temmuz 2016
Sinan Oypan
Kampanya dönemi stok yapma taktikleri
Kampanya dönemi stok yapma taktikleri
Kampanya ve fırsat dönemleri öncesinde e-ticaret sitenizde stok yapma ve yönetim çalışmalarına ağırlık vermeniz gerekir. Stok yapmak ve kampanya sürecinde öne çıkacak olan ürünleri e-ticaret sitenizde mevcut halde tutmanız ve...
23 Ekim 2020
Sinan Oypan
Neden hem SEO hem de sosyal medya pazarlamaya önem vermelisiniz? - 1. Bölüm
Neden hem SEO hem de sosyal medya pazarlamaya önem vermelisiniz? - 1. Bölüm
E-ticaret şirketinizin marka bilinirliğini ve internet üzerindeki görünürlüğünü artırmak için SEO ve SMM’e (sosyal medya pazarlama) ihtiyacınız vardır. Sosyal medya pazarlama birçok e-ticaret firmasının yapmakta olduğu...
20 Eylül 2017
Sinan Oypan
Youtube marka hesabı açarken nelere dikkat etmelisiniz?
Youtube marka hesabı açarken nelere dikkat etmelisiniz?
Youtube marka hesabı açarak, e-ticaret sitenizi tanıtacak video içerikleri oluşturarak, yeni kitlelere de ulaşabilirsiniz. Youtube içerik üretimi günümüzde oldukça yaygınlaştığı gibi geçtiğimiz pandemi döneminde de birçok...
24 Haziran 2020
Sinan Oypan
E-ticarette ölçümlenmesi gereken 5 müşteri etkileşimi metriği
E-ticarette ölçümlenmesi gereken 5 müşteri etkileşimi metriği
E-ticarette müşterilerle olan etkileşim bir hayli önemlidir. Müşterilerle iyi ilişkiler kurmak, doğru iletişim stratejilerini benimsemek ve bu iletişim ile müşteri sadakati oluşturmak e-ticaret sitelerinin başarısını artıran...
29 Mayıs 2017
Sinan Oypan
E-ticareti Ücretsiz Deneyin