fbpx

PageSpeed Insights Nedir? Nasıl Kullanılır?

16 Mart 2021
Markethinkers

E-ticaret siteleri ile alışveriş merkezleri insanların cebine kadar girdi. Bilgisayardan, tabletten, telefondan alışveriş yapabilmek mümkün. Ürün ve hizmetler de çeşit zenginliğine sahip. Ama kullanıcıların e-ticaret sitelerinden alışveriş yapmalarının tek sebebi kolaylık ya da çeşitlilik değil. Teknoloji çağına ayak uyduran insanlar için daha önemli bir unsur var: hız. Dijital dünyada her şey bu kadar hızlı yaşanırken bir e-ticaret sitesinin yavaş çalışması söz konusu olamaz. Peki, siz ne kadar hızlısınız? Bu sorunun cevabını PageSpeed Insights ile öğrenebilirsiniz.

Pagespeed Insights Nedir?

PageSpeed Insights, Google tarafından geliştirilen ve sayfa performanslarını ölçümleyen bir web aracıdır. Google I / O Geliştirici Konferansı’nda, 2010 yılında tanıtılan PageSpeed Insights, site sahiplerinin sayfa performanslarını ölçebilmesi, geliştirebilmesi ve daha iyi bir kullanıcı deneyimi sunabilmesi adına hizmete açıldı. Çeşitli kaynaklardan beslenerek pek çok farklı metriğin derecesini gösteren araç, söz konusu metriklerini durumunu analiz edebilmek için kullanışlıdır. Ayrıca site sahipleri ve geliştiriciler için yol göstericidir.

Google’ın sonu gelmeyen güncellemelerinden nasibini alarak her geçen gün daha da gelişmiş bir hale gelen PageSpeed Insights, deneyimli ya da başlangıç seviyesinde olması fark etmeksizin tüm site sahipleri tarafından kullanılabilecek düzeyde. Türkçe dil desteği var ve ücretsiz.

Google Pagespeed Insights Aracı Ne İşe Yarar?

Google PageSpeed Insights aracı, e-ticaret sitenizin daha verimli bir sayfa performansı sunması için çalışan bir personel gibidir. En önemli özelliği, SEO için kritik öneme sahip sayfa yüklenme hızını ölçebilmesidir. Ayrıca sitenizde var olan bir sayfanın farklı konulardaki performansını ölçer, rapor oluşturur, sorunları bulur ve bu sorunlar için çözümler önerir. Sayfanın hem mobildeki hem de masaüstündeki performansını ölçebilen PageSpeed Insights, bu ölçümleri yaparken hem alan hem de laboratuvar verilerini dikkate alır.

Aracın verimli olmasını sağlayan asıl detay, analiz ve raporlama yapmasının ardından sunduğu optimizasyon çözümleridir. Sonuçları listelemeye ve bunlar için ayrıntılı ipuçları sunmaya yarayan PageSpeed Insights, aktif olarak kullanıldığı zaman sitenin yüklenme hızını maksimuma çıkarmaya imkân tanır. Ayrıca bu çözüm önerileri doğrudan Google tarafından sunulduğu için hem güvenilirdir hem de etkili olma özelliği taşır.

Google Pagespeed Skoru Neden Önemlidir?

Google, internet dünyasının en temel iki bireyi, yani site sahibi ve site kullanıcısı arasında köprü görevi görür ve bu görevi mükemmel bir şekilde yerine getirmek için çalışır. Bu nedenle kullanıcının arama sonrası ulaştığı sonuçların “kullanıcı dostu” olması için siteleri bir çeşit sınava tabi tutar. Bu sınavdan alınan puana en önemli katkıyı yapan detaylardan biri de sayfa hızıdır.

Sayfa performansına göre Google tarafından bir PageSpeed skoru oluşturulur. Bu skora göre sayfanın hızlı kabul edilmesi için puanın 90 ve üzeri, yavaş kabul edilmesi için 50’nin altı olması gerekir. İki değer arasında kalan puana sahip siteler ise ortalama olarak kabul edilir.

PageSpeed skoru, pek çok durum için değerlendirmeye alınan bir detaydır. En önemli etkisi ise arama motoru sonuç sayfasındaki sıralamadır. Google, sitelerin kullanıcı dostu olması için sayfa hızını da bir çeşit SEO ölçütü olarak kabul eder ve sıralamayı bu PageSpeed skoruna göre yapar. Dolayısıyla bu skor, e-ticaret sitenizin arama motorundaki varlığını doğrudan etkiler.

Core Web Vitals (Önemli Web Metrikleri) Nedir? E-Ticaret Siteniz İçin Neden Önemlidir?

Core Web Vitals, Google’ın PageSpeed Insights da dahil olmak üzere pek çok geliştirici aracında yer verdiği ve hem sitelerin geliştirilebilirliğine hem de son kullanıcı deneyimine odaklanan yeni bir ölçüm yöntemidir. Google’ın Mayıs 2021’de geçmeyi planladığı bu önemli Web Metrikleri şöyle sıralanmaktadır:

  • Yükleme ölçümleri için En Büyük Zengin İçerikli Boya (LCP)
  • Etkileşim ölçümleri için İlk Giriş Gecikmesi (FID)
    • Chrome DevTools ve Lighthouse araçlarında FID yerine TBT metriği yer alır.
  • Görsel stabilite ölçümleri için Kümülatif Düzen Kayması (CLS)

Bu metriklerin e-ticaret siteniz için önemi, yine arama motoru sıralaması ile ilgilidir. Çünkü Google, Önemli Web Metrikleri güncellemesinin ardından, bu metriklerin arama sonuçları sıralama faktörü olacağını da duyurmuştu. Hatta bu metriklerin, temel metriklerden daha belirleyici olacağını da belirtmiştir.

Ayrıca bu metriklerin olumlu değerlere sahip olması, e-ticaret sitenizin müşterilerinize sunduğu kullanıcı deneyimini de doğrudan etkiler. Gerçek kullanıcı verileri ile ölçüldüğü için, müşterilerinize nasıl bir deneyim sunabileceğinizi önceden bilirsiniz ve olası olumsuzlukların önüne geçerek müşteri memnuniyetini de artırabilirsiniz.

Pagespeed Insights Aracında Hangi Metrikler Ölçülmektedir?

PageSpeed Insights sayfanın yüklenme hızını farklı metriklere ayırarak ölçer. Bu sayede daha detaylı bir analiz sunar ve eğer sorun varsa, sorunun detayına inmeye olanak verir. Ölçüm yaparken Chrome Kullanıcı Deneyimi Raporu (CrUX) veri kümesine ve Lighthouse laboratuvar verilerine bakan aracın ölçtüğü metriklerin ne işe yaradığını bilmek de e-ticaret sitenizi geliştirmeniz açısından size yardımcı olabilir.

İlk Zengin Boya (FCP)

First Contentful Paint (FCP) metriği, Türkçe karşılığında olduğu gibi bir çeşit boyamayı ifade eder. Kullanıcı bir sayfaya girdiğinde bembeyaz bir ekrandan ziyade bazı kısımları boyanmış bir ekran görür. Bu boyanmış alanlar sayesinde, sayfanın yüklenmesi tamamlandığında hangi kısımlarda içerik göreceğini önceden bilir. FCP, beyaz ekrandaki içerik içeren bölümlerin boyanma süresini ölçen metriktir. Hızlı kabul edilen yüksek performanslı sitelerde bu metriğin süresi 1,5 saniyedir.

En Büyük Zengin İçerikli Boya (LCP)

Largest Contentful Paint (LCP), sayfaya giren kullanıcıya sayfanın ne içerdiği ile ilgili anlamlı bilgiyi veren oluşumu ifade eder. Bu metrikte sayfadaki en büyük görsel ya da metinsel blok dikkate alınır ve o bloğun anlamlı bir görünüme ulaşma süresi ölçülür. Google bu sürenin, sayfaya girişten itibaren 2,5 saniye olmasını önerir.

İlk Giriş Gecikmesi (FID)

PageSpeed Insights aracının hassas metriklerinden biri olan First Input Delay (FID), kullanıcının yaptığı ilk eylem ile tarayıcının harekete geçmesi ya da yanıt vermesi arasında geçen süreyi ifade eder. Bu eyleme örnek olarak bir alana e-posta vb. bir bilgi girmek, menüden bir seçeneğe tıklamak, mobilde açılır menüyü açmak gibi işlemler gösterilebilir. Google’ın bu metrikte sayfa sahiplerine önerdiği maksimum süre 100 milisaniyedir.

Kümülatif Düzen Kayması (CLS)

Bir sayfadaki öğeler beklenmedik bir şekilde kayabilir, titreyebilir ya da sahip olduğu konumun dışına çıkabilir. Bu durum kullanıcı deneyimi olumsuz etkiler. Cumulative Layout Shift (CLS) metriği de bu beklenmedik düzen kaymalarını ölçer ve ölçüm sonucu bir puan belirler. Google, iyi bir kullanıcı deneyimi için bu metrikteki puanın 0.1’den düşük olmasını önerir.

Hız Endeksi

PageSpeed Insights, Hız Endeksi metriği ile sayfanın yüklenme aşamasında, içeriğin görüntülenme hızını ölçer. Bu aşamada sayfada bulunan çerçevelerin arasındaki görsel ilerleyişi, bir çeşit video kaydı yaparak hesaplar. Ardından bir Hız Endeksi puanı oluşturur. Hız Endeksi gösterilirken metriğin hızı renklerle kodlanır. Sayfanın Yeşil (Hızlı) kodlanması için bu metriğin 4.3 saniyeden daha hızlı olması beklenir.

Toplam Engelleme Süresi (TBT)

Total Blocking Time (TBT), yüklenen sayfanın tamamen etkileşimli bir hale gelmeden önce ne kadar süre etkileşimsiz olduğunu ölçmeye yarayan bir metriktir. Bir bakıma sayfanın etkileşimlere vereceği cevabın gecikme süresini hesaplar. Google’a göre iyi bir kullanıcı deneyimi sunabilmek için sayfanın TBT hızı 300 milisaniyeden az olmalıdır.

Etkileşim (Etkileşime Hazır Olma) Süresi (TTI)

Bir sayfanın kullanıcı için kullanıma hazır olma, yani tam etkileşimli hale gelme süresi Time to Interactive (TTI) metriği ile ölçülür. Sayfa FCP ile ölçülen yararlı içeriği gösterdiğinde, görünür sayfa öğeleri için olay işleyicileri kaydedildiğinde ve 50 milisaniye içinde kullanıcı etkileşimlerine yanıt verdiğin “tam etkileşimli” olarak kabul edilir. Hızlı kabul edilen sitelerin etkileşime hazır olma süresi yaklaşık 2,2 saniye civarındadır.

E-Ticaret Siteniz İçin Mobil Site Hızına Neden Önem Vermelisiniz?

E-ticaret siteniz, mükemmel bir kullanıcı deneyimi sunmak adına her zaman hızlı olmalıdır. Ama mobilde, kusursuz olmalıdır. Çünkü bir yandan mobil kullanıcıların sayısı artarken bir yandan da Google sayfalara mobil öncelikli indeksleme uygulayacağını 1 Temmuz 2019’da açıklamıştır. Google’ın tüm web’i mobile göre indekslemesi ise mobil site hızını kritik önem derecesine taşımaktadır. Kısacası mobil site hızı hem müşterilerinizi hem de Google’ı memnun etmek için önemlidir.

Mobil internet kullanımındaki artış, gözle görülebilecek boyuta ulaşmış durumda. E-ticaret sitenize mobil erişim sağlayan kullanıcı sayılarına bakmanız, bu konuda sizi aydınlatabilir. Dolayısıyla e-ticaret sitenizin hem görünümünü hem de hızını mobile optimize etmeniz artık bir zorunluluktur.

SEO çalışmasının bir parçası olan site hızı, artık tamamen kullanıcı odaklı bakan arama motorlarını ve elbette ki müşterilerinizi tatmin etmek için son derece önemlidir.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Yorum yap

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Benzer yazılar

Instagram yönetimi için kullanabilecek araçlar - 1. Bölüm
Popülerliği artan ve bu sebeple de markaların da önemli sosyal medya kanallarından biri haline gelen Instagram, doğru kullanıldığında yeni hedef kitlelere ulaşma, marka bilinirliği artırma ve geri dönüşüm sağlama konusunda...
13 Eylül 2017
Sinan Oypan
instagram çekiliş yapma | instagramda çekiliş nasıl yapılır?
instagram çekiliş yapma için bilmeniz gerekenler nelerdir, instagramda çekiliş nasıl yapılır / instagram çekiliş nasıl yapılır, instagram çekilişi yaparken nelere dikkat edilmelidir, instagram çekilişlerinde yapmanız ve yapmamanız...
7 Temmuz 2019
Sinan Oypan
Yeni normal sonrası online satış şirketleri neler yapmalı?
Yeni normal sonrası, online satış yapan şirketler zorlu geçen ayların ardından yaptıkları çalışmalarda ve stratejilerde bir takım değişiklik yapmak zorunda kalabilirler. COVID-19 salgını sürecinde tüketicilerin eve kapanmaları...
19 Mayıs 2020
Sinan Oypan
İyi bir müşteri destek servisinde olması gerekenler
E-ticarette iyi bir müşteri hizmeti sunuyor olmak, müşteri memnuniyetini artırarak, sadık müşterilere ulaşmak için oldukça önemlidir. Müşteri hizmetleri konusunda eksik olan firmalar, bu kitleleri elde etmekte zorlandıkları için...
26 Ocak 2018
Sinan Oypan
İşletmeler için Instagram hesap yönetimi için ipuçları
Instagram hesap yönetimi için bir strateji ve içerik planınızı oluşturmanız; uzun vadede bu platform üzerinden daha fazla geri dönüşüm almanızı sağlar. Instagram hesap yönetimi yaparken bazı kurallara dikkat etmeniz ve bazı...
2 Kasım 2020
Sinan Oypan
Ana sayfada slider kullanmak e-ticarette neden iyi bir yöntem değil?
İnternet sitesi tasarımlarında slider kullanmak oldukça yaygın yöntemlerden biri; ancak son birkaç yıldır tasarım trendlerinin değişmesi ve kullanıcı deneyimini artıracak yeni çözümlerin araştırılması, ana sayfada slider...
16 Temmuz 2016
Sinan Oypan
Backlink Nedir? E-ticarette Backlink Kazanımının Önemi
E-ticaret sitenizin yükselişi için ihtiyacınız olan en temel öğe müşteridir. Aktif ya da potansiyel fark etmeksizin müşterilerin sıklıkla sitenize girmesi, uzun vadede marka bilinirliğinizi artırır. Doğal olarak satışlarınız da...
13 Mart 2021
Markethinkers
Yeni e-ticaret sitesi açtıktan sonra izlenilmesi gereken yollar
Yeni e-ticaret sitesi açtıktan sonra, işletmelerin adım adım ve planlı bir şekilde atması gereken bazı adımlar bulunur. Online mağaza açmakla en önemli ve en büyük adımı atmış oluyorsunuz. Bundan sonra; e-ticaret sitenizi ve...
3 Temmuz 2020
Gökçe Beyazaslan
Müşterilerinize daha güvenli bir alışveriş deneyimi sunmak için neler yapabilirsiniz?
Online alışverişlerde müşterilerinizin güvenliğini sağlamak sizin sorumluluğunuzdadır. Müşterilerin güvenliğinin yanı sıra internetteki sahtecilik saldırılarına karşı kendinizi de korumanız gerekir. Güvenilir bir online...
21 Kasım 2017
Sinan Oypan
SEO kuralları | Blog yazarken dikkat etmeniz gerekenler
SEO kuralları | Blog yazarken dikkat etmeniz gerekenler adlı yazımızda blog yazarken dikkat etmeniz gereken SEO kuralları arasında en önemli 6'lıyı ele alacağız. SEO kuralları E-ticaret sitenizde blog çalışmaları yaparak,...
8 Ekim 2016
Sinan Oypan
İşletmenizin tanıtımı için ücretli reklamlardan yararlanmalı mısınız? 1. Bölüm
Küçük ve orta ölçekli firmaları markalarını ve ürünlerini tanıtmak için farklı reklam ve pazarlama modellerinden yararlanabiliyor. İnternet üzerinden satış yapan firmalar yoğunlukla yine internet üzerinden bu çalışmaları...
22 Mayıs 2017
Sinan Oypan
Domain alma sürecinde nelere dikkat etmelisiniz?
Domain alma ve seçimi, yeni bir e-ticaret sitesi kurarken öncelikli olarak yapmanız gereken çalışmalar arasında yer alıyor. Şirket ismi bulma da tabii ki bu süreçte üzerinde durmanız gereken bir konu. Şirket isminizi bulurken, domain...
27 Ağustos 2020
Sinan Oypan