ROI Nedir? Nasıl Hesaplanır?

19 Şubat 2021
Markethinkers
ROI Nedir? Nasıl Hesaplanır?

Ticarette riske girmeyi sevenler de dahil olmak üzere yatırım üzerine yoğunlaşan girişimciler, hesaplarına her zaman dikkat etmelidir. Bu e-ticaret girişimcileri için de böyledir. Yatırım yapmanın “acaba”sı olmaz ve kâr edebilmek için bazı metriklerin hesabını yapmak gerekir. Sağlıklı yatırımlar için hesaplanması gerekli olan ROI da bu verilerden biridir. Peki son derece basit ama bir o kadar verimli sonuçlar doğuran ROI metriği nedir?

ROI Nedir? Nerelerde Karşımıza Çıkar?

Return On Investment teriminin kısaltması olarak kullanılan ROI’nin Türkçesi, “yatırım geri dönüşü” ya da “yatırım getirisi” şeklindedir. İş dünyasında yatırım hedefleri için sıklıkla kullanılan bir metriktir. Belirli bir dönemdeki spesifik ya da genel bir yatırımın maliyetleri ve gelirleri arasındaki bir orandır. Aylık, yıllık, birkaç aylık ya da birkaç yıllık gibi ayarlanabilir dönemler dahilinde hesaplanabilir.

ROI bir yatırım performansı ölçüsüdür ve yatırım olduğu her yerde karşımıza çıkabilir. Son yıllarda yatırımın dijitale taşınması sonucu e-ticaret sektöründe de sıklıkla karşılaşılan bir terimdir. Yapılan bir yatırımın verimliliğini değerlendirmeye, yapılan birden fazla yatırımın karşılaştırmasını yapmaya ve bu doğrultuda gelecekteki yatırımlar hakkında tahminde bulunabilmeye yarar.

Return On Investment (Yatırım Geri Dönüşü) Ölçümleme Neden Önemlidir?

ROI ölçümlemeleri, ticaretin her alanında ve yatırımın her adımında önem arz eden verilere ulaşmanızı sağlar. Yatırımlarınızın başarılı olması, halihazırda başarılı yatırımlarınızın ise devamlılığını sağlaması açısından, ROI hesabı yapmanız oldukça önemlidir. ROI hesabı ile kısaca; nereden, ne kadar kâr ettiğinizi öğrenirsiniz.

ROI ölçümlemesi yaptığınızda, size kazanç sağlayan kampanyalarınızla verimsiz kampanyalarınızı birbirinden ayırabilirsiniz. Böylece verimsiz kampanyalardaki yatırımınızı geri çekerek kâr ettiğiniz kampanyaya yatırabilir, kazancınızı artırabilirsiniz.

Sermaye ve bütçe kullanımı, üretim ve ürün tedariği, satış kanalı ve şekli, reklam tipi ve pazarlama stratejisi gibi işletmenizi ayakta tutan temel öğelerin mevcut durumu ve gelecekteki sonuçları ROI ile hesaplanabilir ve öngörülebilir.

ROI’nin E-ticaretteki Yeri Nedir?

E-ticaret, profesyonel iş dünyasında önemli bir yer edinmiş durumdadır. Geleneksel ticaret anlayışının dijitalleşmiş hali olan e-ticarette pek çok uygulama farklı olsa da ticaretin temelini oluşturan bazı değişmez unsurlar vardır. Yatırım analizi konusunda ROI metriği, geleneksel ticarette olduğu gibi e-ticarette de hayati önem taşır.

E-ticarette ROI ölçümlemesi, izlenebilir yatırımlar sayesinde hem daha kolay hem de daha tutarlı bir şekilde yapılabilmektedir. Teknolojik altyapılar, dijital hamleler, reklam ve pazarlama stratejileri gibi ROI’ye konu olabilecek verileri doğuran tüm eylemler daha hassas bir şekilde planlanabildiği için, e-ticarette bu metrik göz ardı edilemez.

ROI Nasıl Hesaplanır?

ROI hesaplamaları sektöre, yatırım türüne, ürün hacmine ve dönemlere göre belirlenebilen farklı kalemlerin katılmasıyla yapılır. Dolayısıyla birden fazla hesaplama formülü vardır. Formüllerin temelinde yatırım, ürün maliyeti ve gelir kalemleri yer aldığı için bazı durumlarda ihtiyaca göre de şekillendirilebilir. Daha verimli sonuçlar doğurmasından dolayı kullanılan en yaygın ROI denklemi şöyledir:

  • ROI = (Gelir - (yatırım maliyeti + ürün maliyeti)) / (yatırım maliyeti + ürün maliyeti)

E-Ticaret Yatırımınızın ROI Değerini Nasıl Ölçersiniz?

E-ticaret yatırımlarında ölçülebilirlik ve dönüşüm izleme imkânları, ROI hesaplaması için ihtiyaç duyulan verilerin kolayca elde edilmesini sağlar. Dolayısıyla ölçümleme de daha kolay yapılır. E-ticaret siteniz için yaptığınız yatırım ROI değerini ölçmeniz içinse formülde yer alan kalemlerin sayısal verilerini, yerlerine yerleştirmeniz yeterlidir.

E-ticarette en çok tercih edilen yatırımlardan biri reklam olduğu için, belirli bir ürün özelinde reklam yatırımı yaptığınızda ROI değerini nasıl ölçeceğinize bakalım. Örneğin maliyeti 200, satış fiyatı ise 400 TL olan bir ürününüz için 400 TL’lik bir reklam yatırımı yaptığınızı varsayalım. Söz konusu üründen bu yatırım sayesinde 8 adet sattığınız bir senaryoda, geliriniz 3200, ürün maliyetiniz ise 1600 TL olur. Buna göre;

  • ROI = (3200 - (400 + 1600) / (400 + 1600)
    • = (3200 - 2000) / (2000)
    • = 1200 / 2000 = 0,6 olacaktır.

0,6 olan ROI değerinizi 100 ile çarparak yüzdelik bir sayı elde edebilir ve daha kolay yorumlayabilirsiniz. Buna göre yatırım geliriniz %60’tır. Bu da yaptığınız her 1 TL’lik yatırımın 1,60 TL getirisi olduğunu, yani %60 oranında kâr ettiğinizi gösterir.

Kullandığınız Altyapı E-Ticaret Yatırımınızın Başarısı Üzerinde Ne Kadar Etkilidir?

İçinde bulunduğumuz 21. yüzyıl ve teknoloji çağında, e-ticarete yatırım yapmak elbette doğru bir hamledir. Ama yaptığınız her hamlede, sonraki hamlelerinizi de planlamanız gerekir. E-ticaret oyununu kazanmak için, kurallara göre oynamalısınız. Örneğin yaptığınız yatırımın karşılığını almak istiyorsanız, kaliteli bir hizmet sağlamanız gerekir.

Reklam, tanıtım ve pazarlama kampanyalarına yatırım yaparken e-ticaret altyapınızı ihmal etmemelisiniz. Mesela verdiğiniz bir reklam beklentinizden çok daha fazla tıklanmıştır ama karşılığında yaptığınız satışlar çok düşüktür. İşte bunun sebeplerinden biri kullandığınız altyapıdır. Güçlü bir altyapı kullanmazsanız e-ticaret siteniz yavaş ve kullanışsız olabilir. Bu da sitenize giren potansiyel müşterilerinize konforlu bir alışveriş ortamı sunmaz. Doğal olarak ROI değeriniz düşük, yatırımınız başarısız olur.

E-ticarette en yüksek ROI değerine ulaşabileceğiniz yöntemlerden biri, IdeaSoft altyapısına yatırım yapmaktır. Bu sayede onlarca detaya fazladan yatırım yapmanıza gerek kalmaz. Dolayısıyla yatırım maliyetiniz düşer. ROI denkleminde maliyeti düşürmeyi başarırsanız, değerinizi yükseltebilirsiniz.




IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Yorum yap

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Benzer yazılar

Instagram reklamları nasıl verilir? - 1. Bölüm
Instagram reklamları nasıl verilir? - 1. Bölüm
Instagram, marka bilinirliği, ürün tanıtımı ve takipçilerle etkileşime geçmek için günümüzdeki en popüler sosyal ağ olarak öne çıkıyor. Facebook’un reklam modellerinin bu platformda da kullanılabiliyor oluşu da markaların...
6 Temmuz 2017
Sinan Oypan
Müşterilerinizi memnun etmek mi istiyorsunuz? Hızlı geri dönüş yapın
Müşterilerinizi memnun etmek mi istiyorsunuz? Hızlı geri dönüş yapın
E-ticaret sitenizi ziyaret eden kullanıcıları ve müşterilerinizi memnun etmek için önelikle yapmanız gerkenler onların sorularına ve sıkıntılarına hızlı bir şekilde geri dönüş yapmanız gerekiyor. Online alışverişlerde...
20 Ocak 2017
Sinan Oypan
Markaların günlük olarak yaptığı Instagram hataları
Markaların günlük olarak yaptığı Instagram hataları
Instagram hataları, markaların bu mecra üzerinde elde ettikleri geri dönüşümlerin azalmasına neden oluyor. Markaların büyük bir bölümünün de günlük olarak yaptığı benzer Instagram hataları, markaların hem zaman hem de para...
21 Aralık 2018
Sinan Oypan
Dropshipping ve online pazar yerleri arasındaki farklar
Dropshipping ve online pazar yerleri arasındaki farklar
Dropshipping ve online pazar yerleri arasındaki farkları nelerdir, dropshipping ve online pazar yerleri hangi konularda birbirinden ayrılmaktadır, dropshipping ve online pazar yerleri ele alındığında hangisi daha avantajlıdır. Bu ve daha...
15 Haziran 2017
Sinan Oypan
Facebook İstatistikler ile ideal paylaşım zamanı
Facebook İstatistikler ile ideal paylaşım zamanı
Facebook İstatistikler ile ideal paylaşım zamanı yazımıza geçmeden önce; bir önceki yazımızda Facebook üzerinde neden tek bir ideal paylaşım zamanı olmadığını ele almıştık. Dilerseniz aşağıdaki bağlantı üzerinden bu...
9 Mayıs 2017
Sinan Oypan
Hedef kitle analizi nasıl yapılır?
Hedef kitle analizi nasıl yapılır?
Hedef kitle analizi yapmadan, iş planınızı oluşturamaz, pazarlama, reklam ve satış stratejilerinizi geliştirerek ürünlerinizin tanıtımını yapamazsınız. Markanızı tanımlayan ve marka konumlandırmasında önemli bir yere sahip olan...
10 Mart 2020
Sinan Oypan
E-ticarette strateji planı nedir ve nasıl hazırlanır?
E-ticarette strateji planı nedir ve nasıl hazırlanır?
E-ticarette bir strateji planı ya da bir diğer adıyla stratejik planlama yapmak, uzun vadede şirketin hedeflerine daha hızlı bir şekilde ulaşmasına yardımcı olur. Strateji planı hazırlamak ilk etapta biraz vakit alabilir; ancak uzun...
17 Temmuz 2020
Sinan Oypan
Kitle iletişim araçları nelerdir ve şirketler bunları nasıl kullanabilir?
Kitle iletişim araçları nelerdir ve şirketler bunları nasıl kullanabilir?
Kitle iletişim araçları, çok uzun zamandır var olmakla beraber, teknolojinin değişimi ile beraber de şekil ve form değiştirmektedir.. Geçtiğimiz yüz yılda basılı gazete, dergi, radyo, televizyon ve sinema gibi formları olan kitle...
13 Mayıs 2020
Sinan Oypan
Pazarlama ve markalaşmada renklerin psikolojisi (İnfografik)
Pazarlama ve markalaşmada renklerin psikolojisi (İnfografik)
Pazarlama ve markalaşma sürecinde kullanılan renkler, tüketicilere farklı mesajlar verir. Bu gizli mesajlar, marka ile ilgili bazı fikirlerin kullanıcıların kafasında oluşmasını sağlar. Doğru kullanılan renkler hem pazarlama...
1 Aralık 2017
Sinan Oypan
Dijital pazarlamada kullanabileceğiniz yaratıcı fikirler
Dijital pazarlamada kullanabileceğiniz yaratıcı fikirler
Dijital pazarlama çalışmalarınızın etkisini ve geri dönüşümlerini artırabilmek için bu kampanyalarda yaratıcı fikirler kullanmanız da önemli. Sıradan ürün fotoğrafları ya da videolar paylaşmak, düz blog yazılarını...
23 Mayıs 2020
Sinan Oypan
IdeaSoft App Store - E-ticaret Uygulama Mağazası
IdeaSoft App Store - E-ticaret Uygulama Mağazası
E-ticaret dünyasındaki tüm ihtiyaçlarınızı karşılamak için sunduğumuz hizmetlere IdeaSoft App Store’u da ekledik. Sunduğumuz bu e-ticaret uygulama mağazası sayesinde sitenizi yeni bir seviyeye taşıyabilir, müşterilerinize daha...
16 Ağustos 2021
Markethinkers
Kapıda ödeme sistemi nedir? Ne gibi avantajları vardır?
Kapıda ödeme sistemi nedir? Ne gibi avantajları vardır?
E-ticaret sitelerinde birden fazla ödeme yönteminin olması, farklı tüketicilerin farklı taleplerini karşılayarak, geri dönüşüm oranlarının artırılmasını sağlar. Bu ödeme yöntemlerinden biri de kapıda ödeme sistemidir....
11 Haziran 2016
Sinan Oypan
E-ticareti Ücretsiz Deneyin