ROI Nedir? Nasıl Hesaplanır?

19 Şubat 2021
Markethinkers
ROI Nedir? Nasıl Hesaplanır?

Ticarette riske girmeyi sevenler de dahil olmak üzere yatırım üzerine yoğunlaşan girişimciler, hesaplarına her zaman dikkat etmelidir. Bu e-ticaret girişimcileri için de böyledir. Yatırım yapmanın “acaba”sı olmaz ve kâr edebilmek için bazı metriklerin hesabını yapmak gerekir. Sağlıklı yatırımlar için hesaplanması gerekli olan ROI da bu verilerden biridir. Peki son derece basit ama bir o kadar verimli sonuçlar doğuran ROI metriği nedir?

ROI Nedir? Nerelerde Karşımıza Çıkar?

Return On Investment teriminin kısaltması olarak kullanılan ROI’nin Türkçesi, “yatırım geri dönüşü” ya da “yatırım getirisi” şeklindedir. İş dünyasında yatırım hedefleri için sıklıkla kullanılan bir metriktir. Belirli bir dönemdeki spesifik ya da genel bir yatırımın maliyetleri ve gelirleri arasındaki bir orandır. Aylık, yıllık, birkaç aylık ya da birkaç yıllık gibi ayarlanabilir dönemler dahilinde hesaplanabilir.

ROI bir yatırım performansı ölçüsüdür ve yatırım olduğu her yerde karşımıza çıkabilir. Son yıllarda yatırımın dijitale taşınması sonucu e-ticaret sektöründe de sıklıkla karşılaşılan bir terimdir. Yapılan bir yatırımın verimliliğini değerlendirmeye, yapılan birden fazla yatırımın karşılaştırmasını yapmaya ve bu doğrultuda gelecekteki yatırımlar hakkında tahminde bulunabilmeye yarar.

Return On Investment (Yatırım Geri Dönüşü) Ölçümleme Neden Önemlidir?

ROI ölçümlemeleri, ticaretin her alanında ve yatırımın her adımında önem arz eden verilere ulaşmanızı sağlar. Yatırımlarınızın başarılı olması, halihazırda başarılı yatırımlarınızın ise devamlılığını sağlaması açısından, ROI hesabı yapmanız oldukça önemlidir. ROI hesabı ile kısaca; nereden, ne kadar kâr ettiğinizi öğrenirsiniz.

ROI ölçümlemesi yaptığınızda, size kazanç sağlayan kampanyalarınızla verimsiz kampanyalarınızı birbirinden ayırabilirsiniz. Böylece verimsiz kampanyalardaki yatırımınızı geri çekerek kâr ettiğiniz kampanyaya yatırabilir, kazancınızı artırabilirsiniz.

Sermaye ve bütçe kullanımı, üretim ve ürün tedariği, satış kanalı ve şekli, reklam tipi ve pazarlama stratejisi gibi işletmenizi ayakta tutan temel öğelerin mevcut durumu ve gelecekteki sonuçları ROI ile hesaplanabilir ve öngörülebilir.

ROI’nin E-ticaretteki Yeri Nedir?

E-ticaret, profesyonel iş dünyasında önemli bir yer edinmiş durumdadır. Geleneksel ticaret anlayışının dijitalleşmiş hali olan e-ticarette pek çok uygulama farklı olsa da ticaretin temelini oluşturan bazı değişmez unsurlar vardır. Yatırım analizi konusunda ROI metriği, geleneksel ticarette olduğu gibi e-ticarette de hayati önem taşır.

E-ticarette ROI ölçümlemesi, izlenebilir yatırımlar sayesinde hem daha kolay hem de daha tutarlı bir şekilde yapılabilmektedir. Teknolojik altyapılar, dijital hamleler, reklam ve pazarlama stratejileri gibi ROI’ye konu olabilecek verileri doğuran tüm eylemler daha hassas bir şekilde planlanabildiği için, e-ticarette bu metrik göz ardı edilemez.

ROI Nasıl Hesaplanır?

ROI hesaplamaları sektöre, yatırım türüne, ürün hacmine ve dönemlere göre belirlenebilen farklı kalemlerin katılmasıyla yapılır. Dolayısıyla birden fazla hesaplama formülü vardır. Formüllerin temelinde yatırım, ürün maliyeti ve gelir kalemleri yer aldığı için bazı durumlarda ihtiyaca göre de şekillendirilebilir. Daha verimli sonuçlar doğurmasından dolayı kullanılan en yaygın ROI denklemi şöyledir:

  • ROI = (Gelir - (yatırım maliyeti + ürün maliyeti)) / (yatırım maliyeti + ürün maliyeti)

E-Ticaret Yatırımınızın ROI Değerini Nasıl Ölçersiniz?

E-ticaret yatırımlarında ölçülebilirlik ve dönüşüm izleme imkânları, ROI hesaplaması için ihtiyaç duyulan verilerin kolayca elde edilmesini sağlar. Dolayısıyla ölçümleme de daha kolay yapılır. E-ticaret siteniz için yaptığınız yatırım ROI değerini ölçmeniz içinse formülde yer alan kalemlerin sayısal verilerini, yerlerine yerleştirmeniz yeterlidir.

E-ticarette en çok tercih edilen yatırımlardan biri reklam olduğu için, belirli bir ürün özelinde reklam yatırımı yaptığınızda ROI değerini nasıl ölçeceğinize bakalım. Örneğin maliyeti 200, satış fiyatı ise 400 TL olan bir ürününüz için 400 TL’lik bir reklam yatırımı yaptığınızı varsayalım. Söz konusu üründen bu yatırım sayesinde 8 adet sattığınız bir senaryoda, geliriniz 3200, ürün maliyetiniz ise 1600 TL olur. Buna göre;

  • ROI = (3200 - (400 + 1600) / (400 + 1600)
    • = (3200 - 2000) / (2000)
    • = 1200 / 2000 = 0,6 olacaktır.

0,6 olan ROI değerinizi 100 ile çarparak yüzdelik bir sayı elde edebilir ve daha kolay yorumlayabilirsiniz. Buna göre yatırım geliriniz %60’tır. Bu da yaptığınız her 1 TL’lik yatırımın 1,60 TL getirisi olduğunu, yani %60 oranında kâr ettiğinizi gösterir.

Kullandığınız Altyapı E-Ticaret Yatırımınızın Başarısı Üzerinde Ne Kadar Etkilidir?

İçinde bulunduğumuz 21. yüzyıl ve teknoloji çağında, e-ticarete yatırım yapmak elbette doğru bir hamledir. Ama yaptığınız her hamlede, sonraki hamlelerinizi de planlamanız gerekir. E-ticaret oyununu kazanmak için, kurallara göre oynamalısınız. Örneğin yaptığınız yatırımın karşılığını almak istiyorsanız, kaliteli bir hizmet sağlamanız gerekir.

Reklam, tanıtım ve pazarlama kampanyalarına yatırım yaparken e-ticaret altyapınızı ihmal etmemelisiniz. Mesela verdiğiniz bir reklam beklentinizden çok daha fazla tıklanmıştır ama karşılığında yaptığınız satışlar çok düşüktür. İşte bunun sebeplerinden biri kullandığınız altyapıdır. Güçlü bir altyapı kullanmazsanız e-ticaret siteniz yavaş ve kullanışsız olabilir. Bu da sitenize giren potansiyel müşterilerinize konforlu bir alışveriş ortamı sunmaz. Doğal olarak ROI değeriniz düşük, yatırımınız başarısız olur.

E-ticarette en yüksek ROI değerine ulaşabileceğiniz yöntemlerden biri, IdeaSoft altyapısına yatırım yapmaktır. Bu sayede onlarca detaya fazladan yatırım yapmanıza gerek kalmaz. Dolayısıyla yatırım maliyetiniz düşer. ROI denkleminde maliyeti düşürmeyi başarırsanız, değerinizi yükseltebilirsiniz.




IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Yorum yap

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Benzer yazılar

E-ticaret sitelerinde kullanıcı deneyimi nasıl geliştirilebilir?
E-ticaret sitelerinde kullanıcı deneyimi nasıl geliştirilebilir?
Kullanıcı deneyimi e-ticaret sitelerinin tasarımlarında önemli bir yere sahiptir. Sadık müşteri kitleleri oluşturmanın yanı sıra sitenin SEO’sunu geliştirmek için de oldukça önemlidir. Bir önceki yazımıda kullanıcı...
6 Nisan 2018
Sinan Oypan
Online işletme kurma sürecinde bilmeniz gerekenler
Online işletme kurma sürecinde bilmeniz gerekenler
Girişimciler ve kendi işini yapmak isteyenler için online işletme kurma büyük bir adım ve özenle yapılması gereken bir iş. Bu süreçte bir e-ticaret sitesi kurmadan önce ve kurma aşamasında yapılması gereken çalışmalar...
13 Ağustos 2020
Sinan Oypan
M-ticaret yaparken geri dönüşümlerinizi nasıl artırabilirsiniz?
M-ticaret yaparken geri dönüşümlerinizi nasıl artırabilirsiniz?
M-ticaret yani mobil ticaret, günümüzde internetten alışverişlerde önemli bir role sahip ve akıllı telefonlar üzerinden yapılan satın alma işlemleri her yıl artmakta. M-ticaret söz konusu olduğunda firmaların yapması gereken...
23 Temmuz 2019
Sinan Oypan
2019’da internetten alışveriş trendleri ne olacak?
2019’da internetten alışveriş trendleri ne olacak?
İnternetten alışveriş trendlerine 2019 yılında dikkat etmek, tüketicilerin satın alma alışkanlıklarını analiz etmek ve onların beklentilerini anlamak, e-ticaret firmaları için oldukça önemli olacak. E-ticaretteki rekabetin...
23 Aralık 2018
Sinan Oypan
Videolarınızdan daha fazla geri dönüşüm almanızı sağlayacak ipuçları
Videolarınızdan daha fazla geri dönüşüm almanızı sağlayacak ipuçları
Video içerikler günümüzde en çok etkileşimi sağlayan içerik türleri arasında yer alıyor. Kullanıcıların videolara ilgi artmasının yanı sıra sosyal mecraların da video içerikleri daha fazl ön plana çıkartıyor olması ve...
1 Haziran 2018
Sinan Oypan
30 günde e-ticaretteki ilk satışınızı nasıl yapabilirsiniz? 1. Bölüm
30 günde e-ticaretteki ilk satışınızı nasıl yapabilirsiniz? 1. Bölüm
İş yerinizi internete taşıdığınızda ya da sıfırdan bir iş kurarak online satış mağazası açtığınızda ilk satışlarınızı yapmanız belli bir süre alabilir. Bir e-ticaret sitesi açmak tek başına yeterli değildir. Sizin de...
3 Mart 2017
Sinan Oypan
Neden bir ürün değil de bir marka yaratmalısınız?
Neden bir ürün değil de bir marka yaratmalısınız?
Birçok firma bir ürün yaratmayı ya da piyasaya sürmeyi daha önemli olarak düşünse de aslında işin bir de marka yaratma süreci vardır ve bu daha da önemlidir. Markaya olan bağlılık bir ürüne olan bağlılıktan daha sağlamdır...
28 Haziran 2017
Sinan Oypan
E-Ticaretin İşinize Olumlu Etkileri Nelerdir?
E-Ticaretin İşinize Olumlu Etkileri Nelerdir?
Girişimcilerin iş ağı oluşturmak, satış yapmak ve işletmelerini adım adım başarıya taşımak için son dönemde en sık kullandığı yöntemlerden biri e-ticarettir. Gelişen teknoloji sonucunda internetin öneminin artmasıyla ortaya...
31 Mayıs 2016
Savaş Çetinkaya
Ağustos ayı için içerik pazarlama fikirleri
Ağustos ayı için içerik pazarlama fikirleri
Dönemsel olarak farklı içerik çalışmaları yaparak, e-ticaret sitenizin blog bölümünü canlı tutabilirsiniz. Aylık olarak planlar yapmak ve bir sonraki ay için bir plan belirlemek bu açıdan faydalı bir çalışmadır. Her ay ve her...
28 Temmuz 2017
Sinan Oypan
Yatırımcıları ikna etme ipuçları | Yatırım nasıl alınır?
Yatırımcıları ikna etme ipuçları | Yatırım nasıl alınır?
Yatırımcıları ikna etme bir startup için ilk adımı atmada en önemli ve zorlu kısımdır. Yatırımcıları ikna etme yolları nelerdir, yatırım nasıl alınır bu ve daha fazlasının cevabı bu yazımızda. Girişimciler için,...
11 Haziran 2018
Sinan Oypan
IdeaSoft ile Wix Karşılaştırması
IdeaSoft ile Wix Karşılaştırması
Wix Nedir? Dünyanın en çok kullanılan web site oluşturucu platformlarından biri olan Wix, 2006 yılında kuruldu ve son derece hızlı bir şekilde büyüdü. İlk üç yılında 1 milyon kullanıcıya ulaşan platformu 2021 yılında 190...
20 Mayıs 2021
Markethinkers
DDoS saldırıları sonrasında sitenizde satışlara tekrar başlarken neler yapmalısınız?
DDoS saldırıları sonrasında sitenizde satışlara tekrar başlarken neler yapmalısınız?
Geçtiğimiz günlerde internet alan adı sistemlerinin büyük birçoğunluğunu kontrol eden Dyn büyük bir DDoS saldırısına uğramıştı ve Twitter, Netflix, CNN, Reddit ve hem Avrupa’da hem de Amerika’da bunun gibi birçok firma bu...
27 Ekim 2016
Sinan Oypan