Dijital Pazarlama Nedir? Çeşitleri Nelerdir?

17 Şubat 2021
Markethinkers
Dijital Pazarlama Nedir? Çeşitleri Nelerdir?

Söz konusu pazarlama olduğunda ne yapmanız gerektiğini siz değil, müşterileriniz belirler. Tabii onlara kulak veriyorsanız... Pazarlama stratejinizin yüzünü, potansiyel müşterilerinizin olduğu yöne çevirmelisiniz. Günümüz dünyasında pazarlama konusunda ne tarafa bakacağınıza karar vermeniz zaman zaman zorlayıcı olabilir. E-ticaret ile uğraşıyorsanız, “e” çözümler üretmeniz gerekir ve pazarlama konusundaki “e” çözüm, dijital pazarlamadır. Peki, dijital pazarlama nedir?

Dijital Pazarlama Nedir?

Dijital pazarlama, ürün ve hizmet tanıtımlarının dijital ortamlarda yapılmasını kapsayan ve kısa bir tanıtımla anlatılamayacak kadar geniş olan bir terimdir. İnternetin gücü ve mobilin devrimi ile ticaret ve pazarlama anlayışının değişmesi, dijital pazarlamayı doğurmuştur. Dijital pazarlama kanalları arasında internet, arama motoru, sosyal medya, mobil uygulama ve çok daha fazlası vardır. Kısaca; internet bağlantısı ile ulaşılabilen her alanı reklam ve satış stratejileri için değerlendirmek, dijital pazarlamanın ta kendisidir.

Pek çok otoriteye göre dijital pazarlamanın doğuşu, ilk e-postanın gönderildiği 1971 yılına dayanır. İki kişi ya da kurumun iletişime geçebildiği her alan, pazarlama yapmaya müsaittir sonuçta. “Dijital pazarlama” terimi ilk olarak 1990 yılında ortaya çıkarken 1994’te ilk tıklanabilir banner reklamı yayınlandı. Ve dijital pazarlamanın temelleri böylece atılmış oldu. Üzerinden onlarca yıl geçmesi geç kaldığınız anlamına gelmez. Günümüzde de uygulayacağınız dijital pazarlama stratejileri ile fark yaratabilirsiniz.

Dijital Pazarlama Ne İşe Yarar? Önemi Nedir?

Dijital pazarlamanın ne olduğunu bilmek önemlidir elbette. Fakat e-ticaret girişimcileri için asıl önemli olan, ne işe yaradığını bilmektir. Dijital pazarlama daha fazla potansiyel müşteriye, daha doğru bir kitleye, daha hızlı ve daha etkili ulaşmak için işe yarayan stratejiler bütünüdür. Dijital pazarlamada reklam performansları net değerlerle ölçülebilir, doğrudan spesifik bir kitleye hitap edilebilir ve potansiyel müşteri ile karşılıklı iletişim kurulabilir.

TÜİK araştırmalarına göre 2020 yılında 16 - 74 yaş arasındaki bireylerin internet kullanım oranının %79’a, evden internete erişim imkânının ise %90,7’ye ulaşması, dijital pazarlamanın ne işe yarayabileceği hakkında çok net fikirler verebilir.

İstatistiklere bakmak, dijital pazarlamanın mantığında her zaman vardır. Öyle ki dijital pazarlamanın en iyi numarası, sonucunun ölçülebilir olmasıdır. Mobil genişbant bağlantı ile internete erişim oranının da %86,9’a ulaştığını görmek, dijital pazarlamanın önemini artıran bir başka sayısal veridir.

Dijital Pazarlama İle Geleneksel Pazarlama Arasındaki Fark Nedir?

Pazarlama yöntemlerinin sınırı yoktur. Siz bile kendinize daha önce pek kullanılmamış bir strateji yaratabilirsiniz. Ama sonuç olarak her bir strateji diğerinden farklıdır. Dolayısıyla etkilerinin ve geri dönüşlerinin farklı olması da muhtemeldir. Bu yüzden her geçen gün yeni bir pazarlama yöntemi ile karşılaşıyoruz. Aslında bu yeni stratejilerin büyük çoğunluğu, mevcut dijital pazarlama tekniklerinin türevleri olarak karşımıza çıkar. Bu durum da pazarlama tekniklerini geleneksel ve dijital olarak iki ana gruba ayırır. Peki, bu terimlerin farkları nedir?

  • Maliyet

Geleneksel pazarlamanın temel araçları televizyon ve gazetedir. Basılı mecranın ve profesyonel reklam filmlerinin geniş bir bütçe gerektirdiği de bilinen bir gerçektir. Dijitalde ise pazarlama süreçlerinin çoğuna ücret ödemeniz gerekmez, yapacağınız ödemeler içinse çok geniş bir bütçeye ihtiyacınız yoktur. Örneğin sosyal medyada sadece reklam için para ödersiniz. Aktör, senarist, yönetmen, reklam yazarı gibi büyük bir ekip yerine görev yapan tek bir kişi vardır: Influencer.

  • Zaman ve Süreklilik

Geleneksel pazarlama yöntemleri ile yapacağınız reklamlar, belirli zaman dilimlerinde tüketiciye gösterilir ve potansiyel müşterileriniz o zaman dilimlerinde sizin reklamlarınızı görmeyebilir. Süreklilik sağlamak zor olduğu için marka bilinirliğinin artışı da yavaş olur. Dijitalde böyle bir durum söz konusu değildir. Dijital pazarlama ile reklamlarınız 7/24 yayında olur. Viral olacak bir reklam ise marka bilinirliğini hızlıca artırabilir.

  • İletişim ve Etkileşim

Tek yönlü reklam yapmaya olanak tanıyan geleneksel pazarlama ile potansiyel müşterilerinizin tepkisini ölçemezsiniz. Çünkü bu yöntemde müşterinin reklamı gördüğünde ya da duyduğunda ne tepki verdiğini bilemezsiniz. Dijital pazarlamanın özellikle sosyal medya kolunda yorum yapma ve mesaj atma gibi iletişim seçenekleri vardır. Reklamları görenler fikirlerini bildirebilirler ve soru işaretlerini hızlıca gidererek gerçek müşteriye dönüşebilirler.

  • Performans Analizi

Dijital reklamların ölçülebilir olması önemli bir avantajdır. Geleneksel reklamların ne kadar görüntülendiği bile net bir şekilde bilinemezken dijital reklamların görüntülenme ve tıklanma sayıları net bir şekilde görülebilir. Ayrıca bir ürün satışı söz konusuysa, kaç kişinin reklama tıklayarak o ürünü aldığını bile ölçebilirsiniz.

  • Hedef Kitle Erişimi

Şans faktörüne geleneksel pazarlamada daha çok ihtiyaç duyarsınız. Çünkü reklamlarınız gösterildiğine onu görenler bazen potansiyel müşterileriniz olmayabilir. Dijital pazarlamada ise reklamlarınızın kime gösterileceğini ayarlama şansınız vardır. Böylece ürün ve hizmetleriniz ile ilgilenen kişilere doğrudan ulaşabilirsiniz.

Bu liste uzatılabilir ve liste uzatıldıkça yeni farklar da ortaya çıkabilir. Dijital pazarlamanın özgür dünyası her geçen gün yeni bir kapı açar, bu da geleneksel pazarlamadaki bir kapının kapanması anlamına gelir. Dolayısıyla inovatif dijital pazarlama örnekleri çoğaldıkça, hemen yarın bile bu listeye yeni bir madde eklenebilir.

Dijital Pazarlama Çeşitleri Nelerdir?

İnternet ortamında hemen her şeyin farklı alternatifleri vardır. Zaten dijitali cazip kılan da bu değil mi? Sınır yok, kalıp yok. Bir ucundan tutun ve istediğiniz yöne çekin. Kendi e-ticaret stratejilerinize uygun bir hale getirip dijital pazarlamadan faydalanın. Maksimum faydayı sağlamak için de dijital pazarlama çeşitlerine göz atmayı unutmayın.

Arama Motoru Optimizasyonu (SEO)

Son yılların TrendTopic listesinden düşmeyen terimi SEO, dijital pazarlamanın temelini oluşturan yöntemlerden biridir. E-ticaret sitesinin arama motoru kurallarına uygun hale getirilerek ilgili aramalarda sonuçların en üst sıralarında olmasını sağlayan yöntemdir. Reklamdan ziyade daha organik bir çalışmadır. E-ticaret sitesinin altyapısından yazılı içeriklerine kadar uzanan çalışmalar bütünüdür.

İçerik Pazarlaması

İçerik pazarlaması, maddi gelirden ziyade güven ilişkisi oluşturan bir stratejidir. Temelinde satış yapma fikri olsa da içerik pazarlaması ile hedef kitlenin ilgisini çekmek, güvenini kazanmak, eğitim ve bilgi vermek gibi marka değerini artıran eylemler gerçekleştirmek mümkündür. Mevcut müşterilerin, müşteri olarak kalmasında önemli rol oynayan içerik pazarlaması, istikrarlı bir şekilde yönetildiğinde potansiyel müşterileri de yeni müşterilere dönüştürebilme gücüne sahiptir.

E-posta Pazarlaması

Dijital pazarlama türleri arasında spesifik hedef kitlelere doğrudan ulaşabilen en önemli yöntemlerden biri, e-posta pazarlamasıdır. E-posta pazarlaması ürün ve hizmet tanıtımı, teklif sunma, bilgi verme, kutlama gibi temelinde ticari çıkar barındıran eylemlerin mail yoluyla gerçekleştirilmesidir. Doğrudan iletişimde olunan mevcut ya da potansiyel müşterilere iletildiği için dönüşüm oranı oldukça yüksektir.

Sosyal Medya Pazarlaması

Sosyal medya pazarlaması, ürün ve hizmet tanıtımlarının sosyal ağlarda yapılması işlemidir. Düşük bütçe ile geniş kitlelere ulaşmayı sağladığı için sıklıkla tercih edilir. Sosyal ağların sunduğu pazarlama araçları ile spesifik reklamlar oluşturulabildiği için maksimum verim sağlar. İlgi alanı, yaş, cinsiyet, bölge gibi detayların ayarlanabilmesi mümkünken potansiyel müşterilerden yorum ve mesaj olarak geri bildirimler de alınabilir.

Affiliate Marketing - Satış Ortaklığı

Kullanıcı tarafından yapılan reklam veya satış olarak tanımlayabileceğimiz affiliate marketing türünde kazanç elde eden iki taraf vardır. Satış ortağı, farklı rollere bürünerek pazarlama ya da önerme yöntemi ile ürün veya hizmetin satılmasını sağlar. Üretici üründen kazanç sağlarken satış ortağı da komisyon kazanır. Influencer marketing ve viral pazarlama yöntemleri de affiliate marketing grubuna dahil edilebilir.

Influencer Marketing

Geleneksel pazarlama reklamlarında, potansiyel müşterilerin takip ettiği ünlüler rol alır, dijital pazarlama reklamlarında ise dijital dünyanın ünlüleri. Sosyal medya fenomeni olarak adlandırılan ve etki alanı geniş olan kişilerin bir ürünü tanıtması, pazarlaması ya da önermesi, influencer marketingin uygulanış şeklidir.

Yeniden Pazarlama (Remarketing)

Yeniden pazarlamanın e-ticaret siteleri için önemi büyüktür. Remarketing basit bir tanımla; ziyaret edilen bir sitenin, daha sonra ziyaret edilen başka bir sitede reklamının yayınlanmasıdır. Bu sayede e-ticaret sitelerinden alışveriş yapmadan çıkan kullanıcıların geri dönmesi ve alışveriş yapması sağlanabilir.

SEM (Search Engine Marketing – Arama Motoru Pazarlaması)

Arama motoru pazarlaması, arama motorlarının sonuç sayfalarına reklam verme yöntemidir. SEO ile organik yollarla ulaşılabilen üst sıralara, SEM ile daha hızlı ve daha etkili bir şekilde ulaşılabilir fakat SEM ücretlidir. Dolayısıyla başarısı bütçeye bağlıdır. E-ticaret siteleri için ayrıca bir önem taşır. Çünkü ilk sıradaki e-ticaret sitesinin ürün ve hizmet satabilme potansiyeli yükselir.

Görüntülü Reklamlar (Display Advertising)

Reklamlar pazarlamanın, görüntülü reklamlar ise dijital pazarlamanın temel yapı taşlarındandır. Reklama konu olan ürün ya da hizmet, görüntülü reklamlar ile açık ve net bir şekilde gösterilebilir. Bu da kullanıcının yeterli bilgiye tek bir reklam ile ulaşarak reklam veren firmaya yönelmesini sağlar. Görüntülü reklamlar çeşitli web sitelerinde, video içerik mecralarında, e-postalarda ve sosyal medyada kullanılabilir. Google Ads’in görüntülü reklam ağı (GDN) üzerinden görüntülü reklamlarınızı yayınlayabilirsiniz.

Viral Pazarlama

Viral pazarlama, geleneksel pazarlamada da uygulanan bir yöntem olmakla birlikte dijitalde daha etkili bir hale gelmiştir. “Gizli pazarlama” da diyebileceğimiz bu yöntemde reklam, üretici ya da satıcı tarafından yapılmaz. Influencer ve affiliate yöntemlerinde olduğu gibi bir kullanıcı tarafından ürünün bilinirliğini artırmaya yönelik çalışmalar yapılır. Bu yöntem bloglarda ve e-postalarda da sıklıkla kullanılır.

Dijital Pazarlama Çalışmalarınızda IdeaSoft’un Hangi Özelliklerinden Faydalanabilirsiniz?

IdeaSoft olarak e-ticarette ve dijital pazarlama süreçlerinde kullanıcılarımız için ideal ve faydalı çözümler üretmekteyiz. Akıllı E-Ticaret Paketlerimiz ile mevcut ve potansiyel müşterilerinize ulaşmanızı sağlayacak pek çok avantaja sahip olabilirsiniz.

OtoPilot Akıllı Reklam Otomasyonu

Dijital pazarlama çalışmalarınızda, IdeaSoft olarak geliştirdiğimiz OtoPilot akıllı reklam otomasyonumuzdan faydalanabilirsiniz. Bu ürünümüz sayesinde reklam ajanslarına ve teknik bilgilere olan ihtiyacınız en aza iner, dinamik arama sonucu ve alışveriş reklamlarınız tek tık ile Google Ads üzerinden yayınlanmaya başlar.

OtoPilot kullanmak, müşteri portföyünüzü genişletmenin ve yüksek satış rakamları yakalayabilmenizin en basit yöntemidir. OtoPilot ile hesap kurulumu, ürün aktarımı, optimizasyon ve raporlama işlemleri sizi yormaz, dijital pazarlama sürecinde hem zamandan hem de maliyetten tasarruf edersiniz.

Dijital pazarlama çalışmalarınızda faydalanabileceğiniz ve e-ticaret sitenizi daha yüksek standartlara taşıyabileceğiniz hizmetlerimizden birkaç tanesi şöyledir:

  • Kombin Modülü
  • Abonelik Modülü
  • Promosyonlu Sipariş Senaryoları
  • Arama Motoru Optimizasyonu (SEO)
  • Sosyal Medya Pazarlama
  • Facebook Sanal Mağaza
  • Toplu E-Mail ve SMS Gönderimi
  • Sepet ve Sipariş Hatırlatma
  • Google Dinamik Yeniden Pazarlama

Kombin Modülü

Kombin modülü, en etkili dijital pazarlama araçlarından biridir. Bu modül sayesinde bir arada satabileceğiniz ürünleri paket haline getirebilir, müşterilerinize daha avantajlı teklifler sunabilir ve satışlarınızı artırabilirsiniz.

Abonelik Modülü

Abonelik modülü ile müşterilerinize çeşitli avantajlar sunabilir ve böylece düzenli olarak alışveriş yapmalarını sağlayabilirsiniz. Belirlenen bir abonelik dönemi süresince abonelere özel indirimler yapabilir ve sipariş sürekliliği yakalayabilirsiniz.

Promosyonlu Sipariş Senaryoları

IdeaSoft e-ticaret altyapısında bulunan 40’tan fazla senaryo sayesinde müşterileriniz için “2 al 1 öde”, “3 alana 1 bedava” gibi promosyonlar düzenleyebilirsiniz. Ürün, kategori ve marka bazlı promosyonlar düzenleyebilir ya da sepet tutarı üzerinden bir kampanya oluşturabilirsiniz.

Arama Motoru Optimizasyonu (SEO)

Altyapımız, ürünlerinizin arama motorlarında üst sıralarda yer almasını sağlayacak şekilde hazırlanmıştır. Pek çok teknik SEO ayarı, e-ticaret sitenizi açtığınız anda otomatik olarak yapılır. Size sadece site içeriklerinizi girmek ve dilediğiniz kelimeler için optimizasyonunuzu yapmak kalır.

Sosyal Medya Pazarlama

Sosyal medya hesapları ile entegre edilmiş bir e-ticaret sitesi, müşterilerinizin de sizin yerinize dijital pazarlama yapmasını sağlayabilir. Müşterileriniz beğendikleri ya da satın aldıkları ürünleri pratik butonlar ile kendi sosyal medya hesaplarında paylaşabilirler.

Facebook Sanal Mağaza

IdeaSoft olarak sunduğumuz bu özellik ile e-ticaret sitenizdeki ürünleri, Facebook sayfanızda, “Mağaza” adındaki bir sekme altında sergileyebilirsiniz. Böylece Facebook sayfanızı takip eden müşterilerinizin alışveriş yapmasını kolaylaştırarak satışlarınızı artırabilirsiniz.

Toplu E-Mail ve SMS Gönderimi

Yönetici paneliniz üzerinden toplu e-mail ve SMS göndererek müşterilerinizi kampanyaların hakkında bilgilendirebilirsiniz. Üstelik şablon yaratıcı araç ile dikkat çekici mail tasarımları da hazırlayabilirsiniz.

Sepet ve Sipariş Hatırlatma

Bu modül sayesinde kararsız müşterilerinizi alışveriş için ikna edebilirsiniz. Sepetine ürün ekleyip alışveriş yapmadan sitenizden çıkan müşterilerinize sepet ve içindeki ürünler ile ilgili hatırlatma maili gönderebilirsiniz.

Google Dinamik Yeniden Pazarlama

IdeaSoft altyapısında bulunan “remarketing” özelliği ile yeniden pazarlama reklamlarını daha aktif ve etkili bir şekilde kullanabilirsiniz. Sitenizi inceleyen mevcut ya da potansiyel müşterilerinize, göz attıkları diğer siteler üzerinden reklamlarınızı göstererek e-ticaret sitenizi hatırlatabilirsiniz.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Yorum yap

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Benzer yazılar

Videolarınızda kullanabileceğiniz 10 ücretsiz stok video sitesi
Videolarınızda kullanabileceğiniz 10 ücretsiz stok video sitesi
Reklam, ürün tanıtımı ya da sosyal ağlar için video içerik üretirken, stok video içeriklerinden yararlanmanız, içerik üretim sürecinizi hızlandıracaktır. Kendi videolarınızı hazırlarken, her zaman istediğiniz görüntüleri...
23 Ekim 2019
Sinan Oypan
E-ticaret şirketiniz için doğru alan adını almak için neler yapmalısınız?
E-ticaret şirketiniz için doğru alan adını almak için neler yapmalısınız?
Doğru alan adı alma işlemi e-ticaret firmaları için oldukça önemli konular arasında yer almakta. Bunun birçok farklı nedeni bulunuyor. Tüketicilerin marka isminizi kolay bir şekilde hatırlamalarını sağlamak, web sitenizin arama...
29 Nisan 2019
Sinan Oypan
Yıllık e-ticaret sitesi maliyetleri nasıl hesaplanır?
Yıllık e-ticaret sitesi maliyetleri nasıl hesaplanır?
E-ticaret sitesi maliyetleri, yıllık bazda hesaplanmalı ve böylelikle şirket için gerekli sermayenin hazır edilmesi gerekir. Yıllık bazda e-ticaret sitesi maliyetleri, farklı kalemlerden oluşur ve sitenizi yönetirken tüm maliyet...
31 Mayıs 2019
Sinan Oypan
Hobinizi E-Ticarete Nasıl Dönüştürürsünüz?
Hobinizi E-Ticarete Nasıl Dönüştürürsünüz?
Stresli yaşam koşullarında hobiler stresi kafamızdan atarak, rahatlamayı ve keyifli vakit geçirmeyi sağlar. Her insan zevkleri ve yeteneği ölçüsünde kendine bir hobi seçer. Bu hobiler kimi zaman dağcılık, yüzme, gastronomi, doğa...
26 Mayıs 2016
Savaş Çetinkaya
Instagram profil bilgilerinizi en iyi nasıl düzenleyebilirsiniz?
Instagram profil bilgilerinizi en iyi nasıl düzenleyebilirsiniz?
Instagram profil bilgileri düzenlenirken bir takım konulara dikat ederek, hesabınızı ziyaret edenlerin hakkınızda daha fazla bilgi almalarını sağlayabilirsiniz. Birçok hesap bu bilgileri detaylı doldurmadığı için potansiyel geri...
9 Kasım 2018
Sinan Oypan
E-ticaret sitesi için tanıtım videosu hazırlama ipuçları
E-ticaret sitesi için tanıtım videosu hazırlama ipuçları
E-ticaret şirketiniz için pazarlama çalışmaları yaparken, bir tanıtım videosu hazırlamak doğru bir yaklaşım olacaktır. Markanızı henüz tanımayan kitlelere, yaptığınız işleri ve hizmetleri anlatmak için tanıtım...
9 Mayıs 2020
Sinan Oypan
SEO raporu nasıl hazırlanır?
SEO raporu nasıl hazırlanır?
SEO raporu hazırlamak, e-ticaret sitenizin SEO performansını daha iyi analiz etmek ve bu konuda yaptığınız çalışmaları daha iyi bir şekilde takip etmenizi kolaylaştırır. Kendi SEO çalışmalarınızı yapıyorsanız, bu raporları...
27 Eylül 2019
Sinan Oypan
Mobil site yüklenme hızını artırmak için neler yapabilirsiniz?
Mobil site yüklenme hızını artırmak için neler yapabilirsiniz?
Web site hızının yanı sıra web sitenizin mobildeki açılma hızı da kullanıcı deneyimini önemli bir şekilde etkileyeceği için üzerinde durulması gereken bir konudur. Kullanıcıların mobil kullanım alışkanlıklarının artması...
13 Nisan 2018
Sinan Oypan
B2B siteleri için sosyal medya kullanım ipuçları – 2020
B2B siteleri için sosyal medya kullanım ipuçları – 2020
B2B siteleri için sosyal medya pazarlama ve yönetimi, yeni kitlelere ulaşarak ürünlerini tanıtabilmeleri ve ürünlere talep yaratabilmeleri için önemli. B2B firmalar doğrudan tüketicilere ulaşmıyor olsalar da ürünlerine talep...
14 Ağustos 2020
Sinan Oypan
M-ticaret yaparken geri dönüşümlerinizi nasıl artırabilirsiniz?
M-ticaret yaparken geri dönüşümlerinizi nasıl artırabilirsiniz?
M-ticaret yani mobil ticaret, günümüzde internetten alışverişlerde önemli bir role sahip ve akıllı telefonlar üzerinden yapılan satın alma işlemleri her yıl artmakta. M-ticaret söz konusu olduğunda firmaların yapması gereken...
23 Temmuz 2019
Sinan Oypan
Başarılı küçük işletmelerin yararlandığı 6 finansal alışkanlık
Başarılı küçük işletmelerin yararlandığı 6 finansal alışkanlık
E-ticarette başarılı olabilmek için iyi bir finansal yönetim gerekir. Eldeki sermaye ve kazanç iyi yönetilmediğinde uzun vadede şirketler birçok sorunla baş etmek zorunda kalabilirler. Eldeki parayı iyi yönetmek için de işin...
11 Mayıs 2017
Sinan Oypan
Evden iş yapmak isteyenler için tavsiyeler
Evden iş yapmak isteyenler için tavsiyeler
Evden iş yapmak, birçok girişimcinin hayali ve son birkaç yıldır firmalar da masraflarını kısmak için evden çalışma modeline geçmekte. Evden iş yapma fikri kulağa güzel gelse de kendine has zorlukları da vardır. İş verimini...
8 Ocak 2020
Sinan Oypan