Çok Kanallı Pazarlama Nedir? ( Omnichannel Marketing )
Çok Kanallı Pazarlama (Omnichannel) Nedir?
Çok kanallı pazarlama (Omnichannel), entegre bir şekilde birden fazla kanalda pazarlama yapılan stratejidir. Bütüncül yaklaşım ile tüm kanallarda pazarlama stratejisi uyumlu bir şekilde uygulanmaktadır. Asıl amaç, müşteri deneyimini iyileştirmek, farklı stratejilerden sıyrılarak pazarlama faaliyetlerini etkili bir strateji ile yapmaktır. Kanalların entegre olması yapılan pazarlama faaliyetleri sonucunda bir etkileşim oluşur ve hedef kitle elde tutulabilir.
İÇİNDEKİLER
Çok kanallı pazarlama örneği olarak; bir kişi web sitesine girdiğinde sepetine ürün eklediyse ve bu ürünü almadan web sitesinden çıktıysa bu durum tespit edilebilmektedir. Kullanıcı web sitesinden çıktığında daha sonraki süreçte bilgilendirme maili, o ürüne özel indirim veya kampanya maili atılabilmektedir. Müşteri deneyimini iyileştirmek ve satışa yönlendirmek için yapılan bu strateji, çok kanallı pazarlama (Omnichannel pazarlama) olarak adlandırılmaktadır.
E-ticaret İşletmeleri için Çok Kanallı Pazarlamanın Avantajları
Çok kanallı pazarlama bütün platformlarda entegre bir şekilde pazarlama deneyimi sunduğu için potansiyel müşterilere ulaşma şansını ciddi derecede arttırır. E-ticaret firmaları satışlarını arttırmak, kullanıcı dönüşünü arttırmak için ilgili ürünlerini tercih edebilecek insanların platformlarına geçiş yapmak zorundadır. Bu emek sonrasında şu faydaları görebilir:
1.Satışları Arttırarak Daha Fazla Kazanç Elde Etmeyi Sağlar
Çok kanallı pazarlama, firmanın daha büyük kitlelere ulaşmasını sağlayıp satış alanını genişletmektedir. Firmalar birden fazla kanal kullanıldığında müşteriler ile daha rahat etkileşim kurup ürün ya da hizmet satın almada daha fırsat yakalamaktadır.
2.Müşteri Deneyimini İyileştirir
Çok katmanlı pazarlama kullanmak müşterileri daha iyi analiz etmesine yardımcı olmaktadır. Çoklu kanal pazarlama, müşterilerin ihtiyaç duyduğu bilgiyi bulmasında kolaylaştırmaktadır. Şirketle iletişim kurmak isteyen kişi sosyal medya, mail ya da telefon üzerinden kolaylıkla iletişim kurmaktadır. Bu da müşteri deneyimini etkilemektedir.
3.Güven ve Kişiye Özel Hissettirme ile Müşteri Sadakatini Arttırır
Kişiselleştirilmiş deneyim ve ödüllendirme sadakati artırmaktadır. Müşteri kitlenizin ilgi alanlarına göre mesaj ya da bildiri göndermek kişiselleştirilmiş deneyim sunacak ve müşteri sadakatini yükseltecektir. Özel indirim gibi yöntemler kullanarak müşteri ödüllendirildiğinde firmanıza daha bağlı kalacaktır.
4.Birden Fazla Pazarlama Kanalı Etkinliği Sayesinde Marka Bilinirliği Artar
Web sitesi, sosyal medya ve mobil uygulama gibi farklı kanallar denendiğinde daha fazla kişi markanızı görecek ve bilinirliği artacaktır. Daha geniş kitleye ulaşıldığı için paylaşımlarınız ya da gönderilerinizi daha fazla kişi görecektir. Aynı mesajı ya da içeriği farklı kanallarda yayınlamak marka gücünü yükseltmektedir.
5.Satışları Yükseltir ve Rekabette Öne Geçirir
Çok kanallı pazarlama Uygulamaları, farklı site ya da sosyal medya uygulamalarından alışveriş yapılmasını teşvik ederek satışların yükselmesini sağlamaktadır. Müşteriler birçok alanda markanızı görecek ve rakiplerinizden bir adım önde olmanızı sağlayacaktır.
Çok Kanallı Pazarlama Stratejilerinin Oluşturulması
Çok kanallı pazarlama stratejisini oluşturmadan önce rakip ve sektör analizini yapmanız gerekir. Gerekli analizleri yaptıktan sonra stratejilerinizi oluşturabilirsiniz. Şu adımları takip ederek etkili bir strateji oluşturabilirsiniz:
- Hedef kitlenin tespiti ve pazarlama yapılacak kanalın seçimi.
- Platformlar arası bağlantı kurularak marka reklamının veya mesajının aktarılması.
- Her pazarlama kanalının algoritmasına veya kurallarına göre işlemler yapmak.
- Pazarlama kanalının netleştirilmesi ve o kanalda içerik sunmak.
- Son olarak yapılanların ölçümlenmesi ve sonuçların analiz edilmesi. Bu sonuçlar çerçevesinde ise revize çalışmalarının yapılması.
1.Hedef Kitle Analizi ve Platform tespiti
Çok kanallı pazarlama stratejisi oluşturmak için müşterilerin; ihtiyaçlarını, isteklerini ve davranışlarını analiz etmek gerekmektedir. Kişilerin demografik bilgilerini, alışveriş alışkanlıklarını ve davranışlarını belirledikten sonra kanal seçimi yapılmalıdır. Örneğin genç bireylere ulaşmak isteyenler Twitter, Instagram ya da Twitch gibi kanalları tercih etmektedir.
2.Marka Mesajının Çeşitli Kanallarda Uyumlu Olarak Sunulması
Marka mesajı farklı kanallarda uyum içinde sunulduğunda marka algısını güçlendirmektedir. Farklı kanallarda farklı mesajlar iletmek karmaşıklığa neden olmaktadır. Müşteriler, markaların tutarlı olduğunu gördüğünde güvenleri artacaktır. Tutarlı mesajlar, müşteriyi yönlendirip markanın iletmek istediğini anlatmaktadır.
3.Her Kanalın Kurallarına Göre Oynamak
Mesajlaşmanın tutarlı olması önemli olsa da her kanalda neyin işe yaradığına dikkat edilmesi gerekmektedir. Instagram gibi görselin ön planda olduğu kanallarda görsel kullanım başarıyı etkilemektedir. Linkedln’de ise görselden çok makale tarzı yazılar daha iyi performans vermektedir.
4.Kanal Seçimi ve İçerik Oluşturma
Markanın belirlediği kriterler hangi uygulama ve sitede etkili olduğu bulunup özgün ve ilgi çekici içerik üretilmelidir. Belirlenen kanala göre görsel, video, blog yazısı ve müşteri incelemeleri gibi format oluşturulmalıdır. Belirlenen formatın dışına çıkılmadığında hedef kitlesi oluşacaktır.
5.Ölçüm ve Optimizasyon
Çok katmanlı pazarlama stratejisi verilere odaklanmaktadır. İş hedefine uygun metriklerden yararlanarak kanalın performansını izlemek, ölçmek ve analiz etmek gerekmektedir. Kanal performansının ölçüm ve analiz sonucuna göre belirlenen stratejide iyileştirme de yapılabilmektedir.
Çok Kanallı Pazarlama Kanalları ve Araçları
- Web siteniz üzerinden ilk çalışmalara başlayabilirsiniz. Arama motoru optimizasyonu (SEO) ile web site sürecinizi destekleyebilirsiniz.
- Facebook, TikTok, Youtube, Instagram, Linkedln, Pintereset gibi sosyal medya platformları çok kanallı pazarlama stratejisi için kullanılmaktadır.
- Ücretli reklamlarla süreci destekleyebilirsiniz (Google Ads, Facebook Ads, Twitter Ads veya Tiktok reklamları)
- Firmalar müşterilerine daha kolay ulaşmak için e-posta adresini kullanmaktadır. Ürün önerisi, marka tanıtımı ve kampanyalar için e-posta adresi sıklıkla kullanılmaktadır.
- SMS pazarlaması yaparak internete girmeye vakti olmayan insanlara ulaşabilirsiniz.
- Podcastler günümüzde revaçta olduğu için ürün tanıtımı gibi reklamlarda kullanılmaktadır.
- Telefonların fazla kullanılmasından dolayı mobil uygulamayı tercih edebilirsiniz.
1.Online ve Offline Pazarlama Kanallarının Entegrasyonu
Online ve offline pazarlama kanalları entegre edildiğinde müşteriler ürün hakkında detaylı bilgi edinecek ve daha kapsamlı deneyim sunulacaktır. Online pazarlama, küresel erişime izin verirken offline pazarlama, demografik özellikleri ve yerel toplulukları hedeflemektedir. Entegrasyonu şu yöntemlerle yapabilirsiniz:
- E-Posta pazarlaması
- QR kodları
- Özel teklifler sunma
- Sosyal medya
- Özel tanıtım materyalleri göndermek
2.Sosyal Medya, E-posta Pazarlama, SEO, İçerik Pazarlama ve Daha Fazlası
Sosyal medya ve e-posta gibi kanallar küresel çapta erişim imkanı sağlamaktadır. Müşteri potansiyelini yükseltip daha fazla kazanç elde edilmesini sağlamaktadır. SEO ve içerik pazarlama gibi unsurlar ile belirlediğiniz hedefe daha kolay gelmenizi sağlayacaktır. Kanalı geniş tutmak ve tutarlı marka mesajı vermek firmanın imajını güçlendirecektir.
3.Farklı Kitleler ve Strateji
Farklı kanallar, farklı kullanıcı demografilere ve davranışlara ev sahipliği yapar. Birbirinden farklı platformlarda firma, kendi kitlesini oluşturmada zorlanacaktır. Herkese uyan genel mesaj gönderme yerine uygulamaya göre içerik ve farklı stratejiler denenmelidir.
Çok Kanallı Pazarlama Kampanyalarının Analizi ve Optimizasyonu
Çok kanallı pazarlama, yapılmaya başlandığı andan itibaren analiz edilmelidir. Ortaya çıkan veriler ışığında strateji gözden geçirilmeli ve revize faaliyetleri başlamalıdır. Hedef kitlesine ulaşmayan, maliyeti yüksek pazarlama faaliyetleri durdurulmalı veya optimize edilmelidir.
Online platformda canlı olarak verileri takip edebilir, hızlı aksiyon alabilirsiniz. Geleneksel pazarlama yöntemlerini kullandığınızda ise verileri kayıt altına almanız gerekir.
1.Performans Metriklerinin Takibi ve Değerlendirilmesi
Omni-channel marketing kampanyaların etkisini ölçmek ve başarısını analiz etmek için performans metriklerini takip etmek ve değerlendirmek gerekmektedir. Hangi kanalın daha iyi performans gösterdiğini, hangi mesajın etkili olduğunu ve müşterilerin nasıl deneyim yaşadığını analiz etmekte yardımcı olacaktır. Müşteri geri bildirimi, tıklama oranı, satış reklamları ve sosyal medya etkileşimi genel performans metrikleridir.
2.Kampanya Sonuçlarının Analizi ve Sürekli İyileştirme
Kampanya sonuçlarının analizi ve düzenli iyileştirme kanalların, mesajların ve içeriklerin iyi performans vermesine yardımcı olmaktadır. Sonuç analizi ve düzenli iyileştirmede performans metrikleri, müşteri geri bildirimi ve sosyal medya etkileşimi gibi veriler incelenmelidir. Toplanan veriler, platformlara göre ayrı ayrı analiz edilip kampanyaların genel performansı değerlendirilmelidir. Düşük performans veren sonuçlar, ilgi çekici içerikler ve görseller ile tekrar optimize edilmelidir.
3.Farklı Kanallar Arası Etkileşim
Instagram, Facebook ve Linkedln gibi farklı Omnichannel uygulamaları etkileşim oluşturmak, müşteri deneyimini geliştirmek ve kampanya sonuçlarını optimize etmekte önemli yer taşımaktadır. Kanallar arası bağlantı oluşturmak için web sitesine, sosyal medya uygulamasına ve diğer kanallara bağlantı eklenmesi gerekmektedir.
4.Müşteri Geri Bildirimi
Müşteri geri bildirimi, tümleşik pazarlama analiz değerlendirmesinde yardımcı olacaktır. Kampanya sonucunda toplanan geri bildirimler dikkate alındığında müşteri memnuniyetini artırmaktadır. Geri bildirimleri toplamak için kampanya düzenlenen kanala göre anket, sosyal medya yorumları ve müşteri hizmetleri kullanılması önerilmektedir.
Çok Kanallı Pazarlama Başarı Hikayeleri ve Örnek Vaka Analizleri
1.Çok Kanallı Pazarlama Stratejileriyle Başarıya Ulaşan E-ticaret Markaları
Omnichannel pazarlama örnekleri arasında ilk akla gelen Apple, hem online hem de offline kanal kullanmaktadır. Web sitesi, mağaza, Apple Store uygulaması, sosyal medya pazarlaması, ürün lansmanları ve etkinlikleri ile öne çıkmaktadır. Çok fazla kanal üzerinden reklam ve satış yapması sonucunda Apple TV+ gibi yeni donanım çıkarmaktadır. Müşterilerine devamlı yeni ürünler sunarak heyecanlarını tazelemektedir.
2.Örnek Kampanyalar ve Uygulanan Stratejilerin Detayları
Örnek kampanya ve stratejilerin başarılı olması için müşterilerin aklında yer edinmesi gerekmektedir. Omnichannel pazarlama örnekleri arasında Nike firmasının ‘’Just Do It’’ ya da Coca Cola’nın ‘’Share a Coke’’ kampanyası örnek verilebilir. Her iki marka farklı alanlarda olsa da sosyal medya pazarlamasında ve müşterilerin aklına kazınmasında başarılı olmuştur.
3.Dijital İçerik Devrimi ve Analizi
Netflix, dijital içerik alanını kullanarak omni-channel örnekleri arasında devrim yapan firmalardan biridir. Film ya da diziler önceden sinema ya da televizyondan izlenirken Netflix, farklı bir boyut atlatıp internet üzerinden izletmiştir. Marka adını güçlendirmek için sosyal medya ve dijital reklamlar gibi çok kanallı pazarlama kullanmıştır. Türkiye’de örnek olarak Exxen platformu bulunmaktadır.
Çok Kanallı Pazarlama Nasıl Yapılır?
- Adım 1: Çok kanallı pazarlamaya başlamadan önce ürün için hedef kitle belirlenmelidir.
- Adım 2: Markanıza, firmanıza ve ürününüze göre hangi kanal kullanılacağına karar verilmelidir. Dijital kanal ile (Sosyal medya, web sitesi, e-posta, mobil uygulama) offline kanallar (Mağaza, etkinlik, broşür) bir arada ya da ayrı ayrı kullanılmaktadır.
- Adım 3: Belirlenen kanallar için özel içerik ve mesaj oluşturulması gerekmektedir. Platforma göre görsel ya da yazı tabanlı içerik oluşturulmalıdır. İçeriklerin görseli ya da yazısı daha fazla olsa da temelinde aynı olmalıdır.
- Adım 4: Platformlar üzerinden kampanyalar düzenlenmeli ve sonuçları analiz edilmelidir. Müşteri geri bildirimi, tıklanma oranı ve sosyal medya etkileşimi gibi veriler analiz edilip raporlanıp kampanyalar değerlendirilmelidir.
- Adım 5: Müşterilerin devamlı alışveriş yapması ve memnum kalması için yorum veya geri bildirim benzeri etkileşimlere cevap verilmelidir.
- Adım 6: Müşterilerin ilgilerine ve satın alma geçmiş bilgilerine göre kişiselleştirme sunulmalıdır.
Çok Kanallı Pazarlama Yapılabilecek Uygulamalar
- Büyük ölçekli firmalar için Adobe Campaing Manager önerilmektedir. E-posta yönetimi, kanallar arası kampanya yönetimi, segmentasyon ve hedefleme gibi özellikleri bulunmaktadır.
- Salesforce Marketing Cloud, müşteri ilişkilerini güçlendirmek için yapay zekayı kullanmaktadır. Eyleme dönüştürülebilir veriler, ölçeklenen kişiselleştirme ve bağlantılı pazarlama gibi yöntemleri kullanmaktadır.
- Nispeten küçük ölçekli firmalar HubSpot Marketing Hub’u tercih etmektedir. Uygun fiyatlı olmasının yanında basit arayüzü sayesinde kolay kullanımlıdır.
- ActiveCampaign, kolay kullanım ve uygun fiyat sunmaktadır. Pazarlama, satış ve e-ticaret konularında yardım etmektedir.
Popüler Videolar