E-ticaret sitenizin halihazırda bulunan belirli bir müşteri kitlesi vardır. Bunun dışında bir de hedef kitle olarak belirlediğiniz bir potansiyel müşteri grubu vardır. Dijital pazarlama çalışmalarınızı bu hedef kitleye yoğunlaştırarak daha fazla satış başarısı elde etmeniz muhtemeldir.
İÇİNDEKİLER
Persona, dijital pazarlama çalışmalarına yön veren ve ideal müşteri profilini belirlemek için kullanılan kurgusal bir karakterdir. Müşteriyi tanımak ve doğru bir şekilde iletişim kurmak için son derece faydalıdır.
Fakat pazarlama çalışmalarınız her zaman başarılı olmayabilir ya da başarısız olan çalışmaları göz ardı ediyor olabilirsiniz. Örneğin ürününüzü pazarladığınız potansiyel müşterilerin üçte birinin ürününüzü satın aldığını varsayarsak, kalan üçte ikisi neden almamış olabilir? Bu sorunun cevabını size persona verebilir.
Persona Nedir? Persona Ne Demek?
Persona, dijital pazarlama çalışmalarına yön veren ve söz konusu çalışmalara başlamadan önce tespit edilmesi önerilir. Birçok farklı kişisel kriter doğrultusunda belirlenen ve karakteristik özellikler taşıyan ideal müşteri profiline kısaca “persona” denir. “Karakter” ve “kimlik” gibi anlamları olan bu kelime, ortalama bir müşterinizin sahip olduğu “karakteri” ve “kimliği” gösterir.
Hemen E-ticaret'e Başlayın!
E-ticaret adım atmadan önce, IdeaSoft e-ticaret yazılımlarını ücretsiz deneyebilirsiniz.
Birtakım araçlar kullanılarak yapılan analizler sonucu ortaya çıkan bu kimlik, aslında kurgusal bir karaktere aittir. Fakat müşteriyi tanımak ve doğru bir şekilde iletişime geçmek için son derece faydalı bir çalışmadır. E-ticarete yeni başlayanların kullanabileceği bir yöntem olmakla birlikte aktif olarak hizmet veren e-ticaret sitesi sahiplerinin de yeni müşteriler edinebilmesine yardımcı olur.
Persona Nasıl Oluşturulur?
Müşteri kitlenizi tanımak için, oluşturacağınız personayı da tanımalısınız. Evet, kurgusal bir karakter oluşturacaksınız ama bu karakteri gerçek bir kişiye dönüştürmeniz, gerçekte temsil ettiği kişileri tanımanız için faydalı olabilir. Bu nedenle her persona çalışmasında öncelikle bir kimlik kartı oluşturulur, kişiye isim verilir ve bir fotoğraf eklenir. Verileri analiz ettikçe ortaya çıkan bilgiler doğrultusunda bu kişinin karakteri de şekillenir.
Demografik Özellikler
Persona oluşturmaya öncelikle yüzeysel bilgilerden başlamalısınız. Demografik özellikler, temel bir iskelet oluşturmak için kullanışlıdır. Ayrıca fotoğrafını ve ismini de demografik özelliklerinden yararlanarak oluşturabilirsiniz. Demografik özellikler genellikle şunları kapsar:
- Cinsiyet
- Yaş
- Medeni durum (Evli, bekar vb.)
- Coğrafi konum
- Aylık gelir
- Eğitim durumu
Persona oluştururken demografik özellikler, hedef kitlenizin temel bir iskeletini oluşturur. Cinsiyet, yaş, medeni durum, coğrafi konum, aylık gelir ve eğitim durumu gibi bilgiler önemlidir.
Hedef Kitlenin İstekleri ve İhtiyaçları
Personanızın hangi ihtiyaçlar doğrultusunda internetten alışveriş yaptığını ve alışveriş sürecinde hangi davranışları sergilediğini analiz etmeniz, beklentilerini karşılamanızı sağlayabilir. Daha fazla ilgilendiği ürün gruplarını ve bu ürünleri hangi şartlarda incelediğine odaklanabilirsiniz. Örneğin doğrudan bir ürünü bulmaya mı çalışıyor yoksa indirim ve reklamlara tıklayarak ulaştığı ürünler arasından mı seçim yapıyor? Bu kriterler doğrultusunda ilgi alanlarını, isteklerini ve ihtiyaçlarını belirleyebilirsiniz.
Kullanıcı Şikayetleri ve Beklentileri
Kullanıcı şikayetleri ve beklentileri, e-ticaret sitenizin gelişimi için büyük önem taşır. Persona oluşturarak müşterilerinizi hangi konularda memnun etmeniz gerektiğini belirleyebilirsiniz.
Karakterinizin negatif tepkileri, e-ticaret sitenizin gelişimi için büyük önem taşır. Bu nedenle oluşturduğunuz kimlikte mutlaka müşterinin şikayet ettiği konulara da yer vermelisiniz. Personanın sitenizi hangi konularda eksik bulduğunu, aldığı hizmetin hangi yönlerinden memnun olmadığını ve genel beklentilerini listeleyerek gelişiminiz için bir yol haritası çizebilirsiniz.
Personanızın alışveriş yaparken hangi ihtiyaçlar doğrultusunda hareket ettiğini ve alışveriş sürecinde hangi davranışları sergilediğini analiz etmek, beklentilerini karşılamanızı sağlar.
Persona Oluşturmak Dijital Pazarlama Faaliyetleriniz İçin Neden Önemlidir?
Dijital pazarlama faaliyetlerinize konu olan ürün ya da hizmetleriniz çok kaliteli ya da çok uygun fiyatlı olabilir. Fakat bunu doğru kişilere, doğru bir dille söyleyemezseniz, müşteri kitlenizin söz konusu ürün ve hizmetlerle ilgilenmesini sağlayamazsınız. Bu noktada kimlik kartı oluşturmak, dijital pazarlama performansınızı artırır.
Persona, dijital pazarlama faaliyetlerinizi doğru kişilere, doğru bir dille iletmenizi sağlar. Farklı stratejiler oluşturmak için birden fazla karakter yaratabilir ve farklı müşteri gruplarına ulaşabilirsiniz.
Dijital pazarlamaya destek olması amacıyla persona oluşturuyorsanız, birden fazla karakter yaratarak farklı stratejiler oluşturabilirsiniz. Örneğin kadın, erkek, evli, bekar, öğrenci, yetişkin gibi birkaç karakter yaratmanız, birkaç farklı strateji ile daha fazla müşteri grubuna ulaşmanızı sağlar.
E-Ticaret Siteleri Persona Stratejisinden Nasıl Bir Fayda Elde Edebilir?
E-ticaret sitenizdeki satışları artırmak için pek çok farklı strateji belirleyebilirsiniz. Bu stratejileri belirlerken sizi besleyecek kaynaklara ihtiyaç duyarsınız. Persona, sizi bu konuda doyurucu bir şekilde besler. Stratejilerinizden aldığınız sonuçlara personanın doğrudan etkisi olur ve bunu görebilirsiniz. Oluşturduğunuz kimlik kartı sayesinde işinizi şansa bırakmak yerine kendi şansınızı kendiniz yaratabilirsiniz.
Doğru Ürün Stratejileri Belirlemek
Ürün yelpazenizi genişletmek, daraltmak ya da güncellemek istiyorsanız, yarattığınız karakterin isteklerine ve ihtiyaçlarına bakabilirsiniz. E-ticaret sitenizde hiç kimsenin ilgilenmediği ya da farklı varyasyonlarının arandığı ürünler olabilir. Mevcut müşterilerinizin sürekliliğini sağlamak için doğru ürün stratejileri belirlemeniz gerekir ve bu noktada personadan fayda elde edilebilir.
Fiyatlandırma Stratejisini Oluşturmak
Kimlik kartı oluştururken aylık geliri de eklemeniz gerektiğini belirtmiştik. Aynı şekilde ortalama sepet tutarı gibi maddi kriterlere de sahip personalarınız varsa, fiyat politikanızı belirlemeniz daha kolay bir hal alır. Ortalamanın üzerinde bir fiyatlandırma stratejisi ile müşterilerinizi kaybetmeniz ihtimaller dahilinde olduğu için bu konuda personayı dikkate almak faydalı olabilir.
Marka Stratejisine Karar Vermek
Marka stratejisi, e-ticaret sitenizin bir marka olarak, müşteri kitlesinin gözündeki kalitesini, değerini ve güvenini artıran çalışmalardan oluşur. Stratejinizin etkileri markanızın tüm yönlerinde görülmeli, kullanıcıların beklentilerine ve isteklerine doğrudan cevap verebilmeli ve kendine özgü bir kültürü olmalıdır. Kısaca markanızın kurumsal kimliği ile müşteri grubunuzun personası, birbiri ile örtüşmelidir. Dolayısıyla markanıza bir kimlik oluştururken göz atmanız gereken bir kimlik daha vardır.
İçerik Stratejinizi ve Marka Dilinizi Oluşturmak
Persona size e-ticaret sitenizdeki hangi içeriğin daha “hoş” olduğunu da söyler. Oluşturduğunuz karakterin en çok hangi sayfada zaman geçirdiğine bakarak sitenizdeki hangi içeriklerin daha dikkat çekici olduğunu görebilirsiniz. Bu doğrultuda içerik stratejinizi geliştirebilir ve hem sadık müşterilere hem de arama motorunun üst sıralarına göz kırpabilirsiniz. Ayrıca içeriklerinizde ve pazarlama kampanyalarınızda hangi dili kullanabileceğinizi de bu aşamada öğrenebilirsiniz. Kimliğe yerleştirdiğiniz fotoğrafta ciddi biri mi yoksa samimi biri mi var?
Dijital Pazarlama Kanallarını Daha Etkili Kullanmak
E-ticaret sitenizi ayakta tutan ayaklardan biri olan dijital pazarlama da kimlik kartı ile beslenebilir. Hangi kanalı kullanmanız gerektiğini ve o kanaldan ne gibi bir mesaj vermeniz gerektiğini, bir fotoğraf ve bir isim vererek yarattığınız personanıza sorabilirsiniz. Dijital pazarlama ağınızı genişletmek istiyorsanız birden fazla persona yaratmak, bu noktada daha faydalı olur. Örneğin e-mail pazarlaması sürecinde hangi personaya hangi ürünleri göndereceğinizi bilmeniz, dönüşüm oranında ciddi bir artış sağlayabilir.
Kullanıcı Deneyimini İyileştirmek
Persona stratejisinden faydalanarak marka değerinizi, satışlarınızı ve gelirinizi artırmış olabilirsiniz. Bu dinamiklerdeki yükseliş elbette iyi haberdir fakat müşteri memnuniyeti, hepsinin üzerindedir. Müşteri memnuniyeti sağlamak için, daha iyi bir kullanıcı deneyimi sunmanız gerekir. Karakterinizi şikayet edebilen birisi olarak yarattıysanız, bu konuda size verimli bir destek sağlayabilir. Şikayetler doğrultusunda e-ticaret sitenizin eksiklerini giderip kullanıcı deneyimini iyileştirebilirsiniz.
Persona Nedir? Persona Ne Demek?
Persona, ideal müşteri profilini temsil eden kurgusal bir karakterdir.
Persona Nasıl Oluşturulur?
Persona oluşturmak için demografik bilgiler, istekler, ihtiyaçlar ve şikayetler belirlenir.
Demografik Özellikler Nelerdir?
Cinsiyet, yaş, medeni durum, coğrafi konum, aylık gelir ve eğitim durumu gibi bilgilerdir.
Persona Oluşturmak Dijital Pazarlama İçin Neden Önemlidir?
Persona, dijital pazarlama stratejilerini doğru kişilere doğru şekilde iletmeyi sağlar.
Doğru Ürün Stratejileri Belirlemek İçin Persona Nasıl Kullanılır?
Persona, müşterilerin istek ve ihtiyaçlarına göre ürün stratejileri belirlemeyi sağlar.
Fiyatlandırma Stratejisini Oluşturmak İçin Persona Nasıl Kullanılır?
Persona, müşteri gelir düzeyine göre fiyatlandırma stratejileri belirlemeyi kolaylaştırır.
Marka Stratejisine Karar Vermek İçin Persona Nasıl Kullanılır?
Persona, marka kimliğinin müşteri beklentileriyle örtüşmesini sağlar.
İçerik Stratejinizi ve Marka Dilinizi Oluşturmak İçin Persona Nasıl Kullanılır?
Persona, hangi içeriğin ve dilin daha etkili olduğunu belirlemeye yardımcı olur.
Dijital Pazarlama Kanallarını Daha Etkili Kullanmak İçin Persona Nasıl Kullanılır?
Persona, hangi dijital pazarlama kanallarının ve stratejilerinin etkili olduğunu belirler.
Kullanıcı Deneyimini İyileştirmek İçin Persona Nasıl Kullanılır?
Persona, müşteri şikayetlerini ve eksiklikleri belirleyerek kullanıcı deneyimini iyileştirir.
Popüler Videolar