Persona Nedir? Nasıl Oluşturulur? E-ticaret Stratejisi için Nasıl Yararlanılır?

29 Mart 2021
Markethinkers
Persona Nedir? Nasıl Oluşturulur? E-ticaret Stratejisi için Nasıl Yararlanılır?

E-ticaret sitenizin halihazırda bulunan belirli bir müşteri kitlesi vardır. Bunun dışında bir de hedef kitle olarak belirlediğiniz bir potansiyel müşteri grubu vardır. Dijital pazarlama çalışmalarınızı bu hedef kitleye yoğunlaştırarak daha fazla satış başarısı elde etmeniz muhtemeldir. Fakat pazarlama çalışmalarınız her zaman başarılı olmayabilir ya da başarısız olan çalışmaları göz ardı ediyor olabilirsiniz. Örneğin ürününüzü pazarladığınız potansiyel müşterilerin üçte birinin ürününüzü satın aldığını varsayarsak, kalan üçte ikisi neden almamış olabilir? Bu sorunun cevabını size persona verebilir.

Persona Nedir? Persona Ne Demek?

Persona, dijital pazarlama çalışmalarına yön veren ve söz konusu çalışmalara başlamadan önce tespit edilmesi önerilir. Birçok farklı kişisel kriter doğrultusunda belirlenen ve karakteristik özellikler taşıyan ideal müşteri profiline kısaca “persona” denir. “Karakter” ve “kimlik” gibi anlamları olan bu kelime, ortalama bir müşterinizin sahip olduğu “karakteri” ve “kimliği” gösterir.

Birtakım araçlar kullanılarak yapılan analizler sonucu ortaya çıkan bu kimlik, aslında kurgusal bir karaktere aittir. Fakat müşteriyi tanımak ve doğru bir şekilde iletişime geçmek için son derece faydalı bir çalışmadır. E-ticarete yeni başlayanların kullanabileceği bir yöntem olmakla birlikte aktif olarak hizmet veren e-ticaret sitesi sahiplerinin de yeni müşteriler edinebilmesine yardımcı olur.

Persona Nasıl Oluşturulur?

Müşteri kitlenizi tanımak için, oluşturacağınız personayı da tanımalısınız. Evet, kurgusal bir karakter oluşturacaksınız ama bu karakteri gerçek bir kişiye dönüştürmeniz, gerçekte temsil ettiği kişileri tanımanız için faydalı olabilir. Bu nedenle her persona çalışmasında öncelikle bir kimlik kartı oluşturulur, kişiye isim verilir ve bir fotoğraf eklenir. Verileri analiz ettikçe ortaya çıkan bilgiler doğrultusunda bu kişinin karakteri de şekillenir.

Demografik Özellikler

Persona oluşturmaya öncelikle yüzeysel bilgilerden başlamalısınız. Demografik özellikler, temel bir iskelet oluşturmak için kullanışlıdır. Ayrıca fotoğrafını ve ismini de demografik özelliklerinden yararlanarak oluşturabilirsiniz. Demografik özellikler genellikle şunları kapsar:

  • Cinsiyet
  • Yaş
  • Medeni durum (Evli, bekar vb.)
  • Coğrafi konum
  • Aylık gelir
  • Eğitim durumu

Hedef Kitlenin İstekleri ve İhtiyaçları

Personanızın hangi ihtiyaçlar doğrultusunda internetten alışveriş yaptığını ve alışveriş sürecinde hangi davranışları sergilediğini analiz etmeniz, beklentilerini karşılamanızı sağlayabilir. Daha fazla ilgilendiği ürün gruplarını ve bu ürünleri hangi şartlarda incelediğine odaklanabilirsiniz. Örneğin doğrudan bir ürünü bulmaya mı çalışıyor yoksa indirim ve reklamlara tıklayarak ulaştığı ürünler arasından mı seçim yapıyor? Bu kriterler doğrultusunda ilgi alanlarını, isteklerini ve ihtiyaçlarını belirleyebilirsiniz.

Kullanıcı Şikayetleri ve Beklentileri

Karakterinizin negatif tepkileri, e-ticaret sitenizin gelişimi için büyük önem taşır. Bu nedenle oluşturduğunuz kimlikte mutlaka müşterinin şikayet ettiği konulara da yer vermelisiniz. Personanın sitenizi hangi konularda eksik bulduğunu, aldığı hizmetin hangi yönlerinden memnun olmadığını ve genel beklentilerini listeleyerek gelişiminiz için bir yol haritası çizebilirsiniz.

Persona Oluşturmak Dijital Pazarlama Faaliyetleriniz İçin Neden Önemlidir?

Dijital pazarlama faaliyetlerinize konu olan ürün ya da hizmetleriniz çok kaliteli ya da çok uygun fiyatlı olabilir. Fakat bunu doğru kişilere, doğru bir dille söyleyemezseniz, müşteri kitlenizin söz konusu ürün ve hizmetlerle ilgilenmesini sağlayamazsınız. Bu noktada kimlik kartı oluşturmak, dijital pazarlama performansınızı artırır.

Dijital pazarlamaya destek olması amacıyla persona oluşturuyorsanız, birden fazla karakter yaratarak farklı stratejiler oluşturabilirsiniz. Örneğin kadın, erkek, evli, bekar, öğrenci, yetişkin gibi birkaç karakter yaratmanız, birkaç farklı strateji ile daha fazla müşteri grubuna ulaşmanızı sağlar.

E-Ticaret Siteleri Persona Stratejisinden Nasıl Bir Fayda Elde Edebilir?

E-ticaret sitenizdeki satışları artırmak için pek çok farklı strateji belirleyebilirsiniz. Bu stratejileri belirlerken sizi besleyecek kaynaklara ihtiyaç duyarsınız. Persona, sizi bu konuda doyurucu bir şekilde besler. Stratejilerinizden aldığınız sonuçlara personanın doğrudan etkisi olur ve bunu görebilirsiniz. Oluşturduğunuz kimlik kartı sayesinde işinizi şansa bırakmak yerine kendi şansınızı kendiniz yaratabilirsiniz.

Doğru Ürün Stratejileri Belirlemek

Ürün yelpazenizi genişletmek, daraltmak ya da güncellemek istiyorsanız, yarattığınız karakterin isteklerine ve ihtiyaçlarına bakabilirsiniz. E-ticaret sitenizde hiç kimsenin ilgilenmediği ya da farklı varyasyonlarının arandığı ürünler olabilir. Mevcut müşterilerinizin sürekliliğini sağlamak için doğru ürün stratejileri belirlemeniz gerekir ve bu noktada personadan fayda elde edilebilir.

Fiyatlandırma Stratejisini Oluşturmak

Kimlik kartı oluştururken aylık geliri de eklemeniz gerektiğini belirtmiştik. Aynı şekilde ortalama sepet tutarı gibi maddi kriterlere de sahip personalarınız varsa, fiyat politikanızı belirlemeniz daha kolay bir hal alır. Ortalamanın üzerinde bir fiyatlandırma stratejisi ile müşterilerinizi kaybetmeniz ihtimaller dahilinde olduğu için bu konuda personayı dikkate almak faydalı olabilir.

Marka Stratejisine Karar Vermek

Marka stratejisi, e-ticaret sitenizin bir marka olarak, müşteri kitlesinin gözündeki kalitesini, değerini ve güvenini artıran çalışmalardan oluşur. Stratejinizin etkileri markanızın tüm yönlerinde görülmeli, kullanıcıların beklentilerine ve isteklerine doğrudan cevap verebilmeli ve kendine özgü bir kültürü olmalıdır. Kısaca markanızın kurumsal kimliği ile müşteri grubunuzun personası, birbiri ile örtüşmelidir. Dolayısıyla markanıza bir kimlik oluştururken göz atmanız gereken bir kimlik daha vardır.

İçerik Stratejinizi ve Marka Dilinizi Oluşturmak

Persona size e-ticaret sitenizdeki hangi içeriğin daha “hoş” olduğunu da söyler. Oluşturduğunuz karakterin en çok hangi sayfada zaman geçirdiğine bakarak sitenizdeki hangi içeriklerin daha dikkat çekici olduğunu görebilirsiniz. Bu doğrultuda içerik stratejinizi geliştirebilir ve hem sadık müşterilere hem de arama motorunun üst sıralarına göz kırpabilirsiniz. Ayrıca içeriklerinizde ve pazarlama kampanyalarınızda hangi dili kullanabileceğinizi de bu aşamada öğrenebilirsiniz. Kimliğe yerleştirdiğiniz fotoğrafta ciddi biri mi yoksa samimi biri mi var?

Dijital Pazarlama Kanallarını Daha Etkili Kullanmak

E-ticaret sitenizi ayakta tutan ayaklardan biri olan dijital pazarlama da kimlik kartı ile beslenebilir. Hangi kanalı kullanmanız gerektiğini ve o kanaldan ne gibi bir mesaj vermeniz gerektiğini, bir fotoğraf ve bir isim vererek yarattığınız personanıza sorabilirsiniz. Dijital pazarlama ağınızı genişletmek istiyorsanız birden fazla persona yaratmak, bu noktada daha faydalı olur. Örneğin e-mail pazarlaması sürecinde hangi personaya hangi ürünleri göndereceğinizi bilmeniz, dönüşüm oranında ciddi bir artış sağlayabilir.

Kullanıcı Deneyimini İyileştirmek

Persona stratejisinden faydalanarak marka değerinizi, satışlarınızı ve gelirinizi artırmış olabilirsiniz. Bu dinamiklerdeki yükseliş elbette iyi haberdir fakat müşteri memnuniyeti, hepsinin üzerindedir. Müşteri memnuniyeti sağlamak için, daha iyi bir kullanıcı deneyimi sunmanız gerekir. Karakterinizi şikayet edebilen birisi olarak yarattıysanız, bu konuda size verimli bir destek sağlayabilir. Şikayetler doğrultusunda e-ticaret sitenizin eksiklerini giderip kullanıcı deneyimini iyileştirebilirsiniz.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Yorum yap

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Benzer yazılar

E-ticaret sitenizi Black Friday indirimlerine nasıl hazırlayabilirsiniz?
E-ticaret sitenizi Black Friday indirimlerine nasıl hazırlayabilirsiniz?
Black Friday indirimleri tüm dünyada tüketicilerin merakla beklediği konular arasında yer alıyor. Geçtiğimiz yıl Türkiye’de de internet üzerinde yapılmaya başlanan Black Friday indirimleri, tüketicilerin ilgisini çekmeyi...
3 Kasım 2018
Sinan Oypan
E-ticarette strateji planı nedir ve nasıl hazırlanır?
E-ticarette strateji planı nedir ve nasıl hazırlanır?
E-ticarette bir strateji planı ya da bir diğer adıyla stratejik planlama yapmak, uzun vadede şirketin hedeflerine daha hızlı bir şekilde ulaşmasına yardımcı olur. Strateji planı hazırlamak ilk etapta biraz vakit alabilir; ancak uzun...
17 Temmuz 2020
Sinan Oypan
Okula dönüş dönemine hazırlanmak için yararlanabileceğiniz kontrol listesi
Okula dönüş dönemine hazırlanmak için yararlanabileceğiniz kontrol listesi
Okula dönüş dönemiyle beraber yaz aylarının bitmesiyle yeni sezon da açılmaya başlıyor. Bu dönemde e-ticaret firmaları, durgun geçen yaz ayları sonrasında satışlarını tekrar artırabilmek için çalışmalara başlıyorlar....
17 Ağustos 2018
Sinan Oypan
E-ticarette güvenli site izlenimini nasıl verebilirsiniz?
E-ticarette güvenli site izlenimini nasıl verebilirsiniz?
E-ticarette güvenli site izlenimini vermeniz, tüketicilerin siteniz üzerinde rahat bir şekilde alışveriş yapabilmelerine imkan sağlar. İnternetten alışverişlerde güven sorunu e-ticaret firmalarının en büyük mücadelelerinden biri....
6 Nisan 2020
Sinan Oypan
Başarılı bir tatil dönemi kampanyasının 5 önemli kuralı
Başarılı bir tatil dönemi kampanyasının 5 önemli kuralı
Kurban Bayramı’nın yaklaşmakta olduğu şu dönemlerde, markalar bayram tatiline yönelik reklam çalışmaları yapmaya başlıyorlar. Bu bayram dönemi, 2017’deki Ramazan Bayramı’na kadarki son uzun tatil dönemi olması nedeniyle de...
26 Ağustos 2016
Sinan Oypan
Instagram reklam verme ile ilgili bilmeniz gerekenler
Instagram reklam verme ile ilgili bilmeniz gerekenler
Instagram reklam verme sürecinde, doğru adımları takip etmeniz ve doğru kampanyaları hazırlamanız alacağınız geri dönüşümleri artırır. Bir içerik hazırlayıp, doğrudan reklam kampanyası oluşturmak bu süreçte doğru bir...
21 Ekim 2020
Sinan Oypan
Omnichannel Marketing Nedir? Nasıl Faydalanılır?
Omnichannel Marketing Nedir? Nasıl Faydalanılır?
Gün geçmiyor ki e-ticaret dünyasında yeni bir strateji ortaya çıkmasın. Yeni nesil pazarlamanın dinamiklerini dijital stratejiler oluştursa da geleneksel yöntemlerden tam anlamda kopmuş sayılmayız. Pazarlama araçları ise gerek...
9 Mart 2021
Markethinkers
Rich Snippets Nedir? Çeşitleri ve Kullanım Yöntemleri
Rich Snippets Nedir? Çeşitleri ve Kullanım Yöntemleri
Google ve yaygın kullanılan diğer arama motorları, arama motoru ortamındaki kullanıcı - site ilişkisini en ideal düzeye getirmek için geliştirmeler yaparlar. Bu geliştirmeler sayesinde hem kullanıcı deneyimi artar hem de kaliteli web...
11 Nisan 2021
Markethinkers
E-ticarette gerilla pazarlama nasıl yapılır?
E-ticarette gerilla pazarlama nasıl yapılır?
Gerilla pazarlama, tüketicilerin dikkatini çekmek ve farklı bir yaklaşımla marka ya da ürün tanıtımı yapmak için kullanılan pazarlama yöntemlerinden biri ve zaman zaman bu pazarlama çalışmalarının iyi örneklerini viral olmuş...
2 Ekim 2019
Sinan Oypan
E-ticaret sitenizde canlı destek sistemi kullanmak neden önemli
E-ticaret sitenizde canlı destek sistemi kullanmak neden önemli
Canlı destek sistemi son yıllarda e-ticaret sitelerinde müşteri desteği konusunda firmalara birçok avantaj ve kolaylık sağlıyor. Canlı destek kullanımı firmalara yarar sağladığı gibi siteyi ziyaret eden kullanıcıların da satış...
3 Ocak 2018
Sinan Oypan
Video düzenleme ve üretimi trendleri 2020'de ne olacak?
Video düzenleme ve üretimi trendleri 2020'de ne olacak?
Dijital pazarlamada video düzenleme ve üretimi önemli bir yere sahip ve video içeriklerin popülerliği 2020’de de devam edecek. Video içerik üretimine ağırlık vermek, e-ticaret firmalarının kitlelere ulaşmalarını...
11 Aralık 2019
Sinan Oypan
E-ticarette müşteri yorumlarının önemi ve satın alma kararlarına etkileri
E-ticarette müşteri yorumlarının önemi ve satın alma kararlarına etkileri
E-ticarette tüketicilerin satın alma kararlarını etkileyen faktörlerden biri de müşteri yorumları. Başka müşterilerin ya da kullanıcıların ürünler ve aldıkları hizmet hakkında yaptıkları yorumlar, siteyi ziyaret eden yeni...
23 Mart 2017
Sinan Oypan