Persona Nedir? Nasıl Oluşturulur? E-ticaret Stratejisi için Nasıl Yararlanılır?

29 Mart 2021
Markethinkers
Persona Nedir? Nasıl Oluşturulur? E-ticaret Stratejisi için Nasıl Yararlanılır?

E-ticaret sitenizin halihazırda bulunan belirli bir müşteri kitlesi vardır. Bunun dışında bir de hedef kitle olarak belirlediğiniz bir potansiyel müşteri grubu vardır. Dijital pazarlama çalışmalarınızı bu hedef kitleye yoğunlaştırarak daha fazla satış başarısı elde etmeniz muhtemeldir. Fakat pazarlama çalışmalarınız her zaman başarılı olmayabilir ya da başarısız olan çalışmaları göz ardı ediyor olabilirsiniz. Örneğin ürününüzü pazarladığınız potansiyel müşterilerin üçte birinin ürününüzü satın aldığını varsayarsak, kalan üçte ikisi neden almamış olabilir? Bu sorunun cevabını size persona verebilir.

Persona Nedir? Persona Ne Demek?

Persona, dijital pazarlama çalışmalarına yön veren ve söz konusu çalışmalara başlamadan önce tespit edilmesi önerilir. Birçok farklı kişisel kriter doğrultusunda belirlenen ve karakteristik özellikler taşıyan ideal müşteri profiline kısaca “persona” denir. “Karakter” ve “kimlik” gibi anlamları olan bu kelime, ortalama bir müşterinizin sahip olduğu “karakteri” ve “kimliği” gösterir.

Birtakım araçlar kullanılarak yapılan analizler sonucu ortaya çıkan bu kimlik, aslında kurgusal bir karaktere aittir. Fakat müşteriyi tanımak ve doğru bir şekilde iletişime geçmek için son derece faydalı bir çalışmadır. E-ticarete yeni başlayanların kullanabileceği bir yöntem olmakla birlikte aktif olarak hizmet veren e-ticaret sitesi sahiplerinin de yeni müşteriler edinebilmesine yardımcı olur.

Persona Nasıl Oluşturulur?

Müşteri kitlenizi tanımak için, oluşturacağınız personayı da tanımalısınız. Evet, kurgusal bir karakter oluşturacaksınız ama bu karakteri gerçek bir kişiye dönüştürmeniz, gerçekte temsil ettiği kişileri tanımanız için faydalı olabilir. Bu nedenle her persona çalışmasında öncelikle bir kimlik kartı oluşturulur, kişiye isim verilir ve bir fotoğraf eklenir. Verileri analiz ettikçe ortaya çıkan bilgiler doğrultusunda bu kişinin karakteri de şekillenir.

Demografik Özellikler

Persona oluşturmaya öncelikle yüzeysel bilgilerden başlamalısınız. Demografik özellikler, temel bir iskelet oluşturmak için kullanışlıdır. Ayrıca fotoğrafını ve ismini de demografik özelliklerinden yararlanarak oluşturabilirsiniz. Demografik özellikler genellikle şunları kapsar:

  • Cinsiyet
  • Yaş
  • Medeni durum (Evli, bekar vb.)
  • Coğrafi konum
  • Aylık gelir
  • Eğitim durumu

Hedef Kitlenin İstekleri ve İhtiyaçları

Personanızın hangi ihtiyaçlar doğrultusunda internetten alışveriş yaptığını ve alışveriş sürecinde hangi davranışları sergilediğini analiz etmeniz, beklentilerini karşılamanızı sağlayabilir. Daha fazla ilgilendiği ürün gruplarını ve bu ürünleri hangi şartlarda incelediğine odaklanabilirsiniz. Örneğin doğrudan bir ürünü bulmaya mı çalışıyor yoksa indirim ve reklamlara tıklayarak ulaştığı ürünler arasından mı seçim yapıyor? Bu kriterler doğrultusunda ilgi alanlarını, isteklerini ve ihtiyaçlarını belirleyebilirsiniz.

Kullanıcı Şikayetleri ve Beklentileri

Karakterinizin negatif tepkileri, e-ticaret sitenizin gelişimi için büyük önem taşır. Bu nedenle oluşturduğunuz kimlikte mutlaka müşterinin şikayet ettiği konulara da yer vermelisiniz. Personanın sitenizi hangi konularda eksik bulduğunu, aldığı hizmetin hangi yönlerinden memnun olmadığını ve genel beklentilerini listeleyerek gelişiminiz için bir yol haritası çizebilirsiniz.

Persona Oluşturmak Dijital Pazarlama Faaliyetleriniz İçin Neden Önemlidir?

Dijital pazarlama faaliyetlerinize konu olan ürün ya da hizmetleriniz çok kaliteli ya da çok uygun fiyatlı olabilir. Fakat bunu doğru kişilere, doğru bir dille söyleyemezseniz, müşteri kitlenizin söz konusu ürün ve hizmetlerle ilgilenmesini sağlayamazsınız. Bu noktada kimlik kartı oluşturmak, dijital pazarlama performansınızı artırır.

Dijital pazarlamaya destek olması amacıyla persona oluşturuyorsanız, birden fazla karakter yaratarak farklı stratejiler oluşturabilirsiniz. Örneğin kadın, erkek, evli, bekar, öğrenci, yetişkin gibi birkaç karakter yaratmanız, birkaç farklı strateji ile daha fazla müşteri grubuna ulaşmanızı sağlar.

E-Ticaret Siteleri Persona Stratejisinden Nasıl Bir Fayda Elde Edebilir?

E-ticaret sitenizdeki satışları artırmak için pek çok farklı strateji belirleyebilirsiniz. Bu stratejileri belirlerken sizi besleyecek kaynaklara ihtiyaç duyarsınız. Persona, sizi bu konuda doyurucu bir şekilde besler. Stratejilerinizden aldığınız sonuçlara personanın doğrudan etkisi olur ve bunu görebilirsiniz. Oluşturduğunuz kimlik kartı sayesinde işinizi şansa bırakmak yerine kendi şansınızı kendiniz yaratabilirsiniz.

Doğru Ürün Stratejileri Belirlemek

Ürün yelpazenizi genişletmek, daraltmak ya da güncellemek istiyorsanız, yarattığınız karakterin isteklerine ve ihtiyaçlarına bakabilirsiniz. E-ticaret sitenizde hiç kimsenin ilgilenmediği ya da farklı varyasyonlarının arandığı ürünler olabilir. Mevcut müşterilerinizin sürekliliğini sağlamak için doğru ürün stratejileri belirlemeniz gerekir ve bu noktada personadan fayda elde edilebilir.

Fiyatlandırma Stratejisini Oluşturmak

Kimlik kartı oluştururken aylık geliri de eklemeniz gerektiğini belirtmiştik. Aynı şekilde ortalama sepet tutarı gibi maddi kriterlere de sahip personalarınız varsa, fiyat politikanızı belirlemeniz daha kolay bir hal alır. Ortalamanın üzerinde bir fiyatlandırma stratejisi ile müşterilerinizi kaybetmeniz ihtimaller dahilinde olduğu için bu konuda personayı dikkate almak faydalı olabilir.

Marka Stratejisine Karar Vermek

Marka stratejisi, e-ticaret sitenizin bir marka olarak, müşteri kitlesinin gözündeki kalitesini, değerini ve güvenini artıran çalışmalardan oluşur. Stratejinizin etkileri markanızın tüm yönlerinde görülmeli, kullanıcıların beklentilerine ve isteklerine doğrudan cevap verebilmeli ve kendine özgü bir kültürü olmalıdır. Kısaca markanızın kurumsal kimliği ile müşteri grubunuzun personası, birbiri ile örtüşmelidir. Dolayısıyla markanıza bir kimlik oluştururken göz atmanız gereken bir kimlik daha vardır.

İçerik Stratejinizi ve Marka Dilinizi Oluşturmak

Persona size e-ticaret sitenizdeki hangi içeriğin daha “hoş” olduğunu da söyler. Oluşturduğunuz karakterin en çok hangi sayfada zaman geçirdiğine bakarak sitenizdeki hangi içeriklerin daha dikkat çekici olduğunu görebilirsiniz. Bu doğrultuda içerik stratejinizi geliştirebilir ve hem sadık müşterilere hem de arama motorunun üst sıralarına göz kırpabilirsiniz. Ayrıca içeriklerinizde ve pazarlama kampanyalarınızda hangi dili kullanabileceğinizi de bu aşamada öğrenebilirsiniz. Kimliğe yerleştirdiğiniz fotoğrafta ciddi biri mi yoksa samimi biri mi var?

Dijital Pazarlama Kanallarını Daha Etkili Kullanmak

E-ticaret sitenizi ayakta tutan ayaklardan biri olan dijital pazarlama da kimlik kartı ile beslenebilir. Hangi kanalı kullanmanız gerektiğini ve o kanaldan ne gibi bir mesaj vermeniz gerektiğini, bir fotoğraf ve bir isim vererek yarattığınız personanıza sorabilirsiniz. Dijital pazarlama ağınızı genişletmek istiyorsanız birden fazla persona yaratmak, bu noktada daha faydalı olur. Örneğin e-mail pazarlaması sürecinde hangi personaya hangi ürünleri göndereceğinizi bilmeniz, dönüşüm oranında ciddi bir artış sağlayabilir.

Kullanıcı Deneyimini İyileştirmek

Persona stratejisinden faydalanarak marka değerinizi, satışlarınızı ve gelirinizi artırmış olabilirsiniz. Bu dinamiklerdeki yükseliş elbette iyi haberdir fakat müşteri memnuniyeti, hepsinin üzerindedir. Müşteri memnuniyeti sağlamak için, daha iyi bir kullanıcı deneyimi sunmanız gerekir. Karakterinizi şikayet edebilen birisi olarak yarattıysanız, bu konuda size verimli bir destek sağlayabilir. Şikayetler doğrultusunda e-ticaret sitenizin eksiklerini giderip kullanıcı deneyimini iyileştirebilirsiniz.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Yorum yap

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Benzer yazılar

SEO çalışmalarında takip etmeniz gereken 10 önemli metrik
SEO çalışmalarında takip etmeniz gereken 10 önemli metrik
SEO çalışmaları yaparken, bu çalışmaların veriminin artması için bazı metriklerin takibini yapmanız gerekir. Bu metrikler, SEO çalışmalarının verimini, yaptığınız yatırım geri dönüşümünü ve yeni stratejilerinizi...
27 Nisan 2019
Sinan Oypan
El yapımı ürünlerin satışını yaparken yararlanabileceğiniz ipuçları
El yapımı ürünlerin satışını yaparken yararlanabileceğiniz ipuçları
Tüketiciler son dönemlerde fabrikasyon ürünler yerine biraz daha butik ve el yapımı ürünlere de önem vermeye başladı. Bunun yanı sıra kendi işini kurmak ve internetten satış yapmak isteyen kişiler de kendi ürettikleri ürünleri...
6 Haziran 2018
Sinan Oypan
Fiziki mağazalar için internetten satış yapmanın avantajları neler?
Fiziki mağazalar için internetten satış yapmanın avantajları neler?
Bir e-ticaret sitesi kurarak internetten satış yapmak günümüzde oldukça kolay olmaya başladı. Kendi işini kurmak isteyenler, dropshipping ya da kendi ürünlerini üreterek kendi hayallerini hayata geçirebiliyor. Ancak bir yandan da...
14 Eylül 2018
Sinan Oypan
Sosyal medya pazarlamanın 5 temel elementi
Sosyal medya pazarlamanın 5 temel elementi
Dijital pazarlamada markaların ve reklam verenlerin sıklıkla yararlandıkları mecralar arasında sosyal platformlar yer alıyor. Sosyal medya tüketicilere ulaşmak, yeni hedef kitleler bulmak, tüketicilerle iletişimde kalmak ve...
18 Ocak 2018
Sinan Oypan
Aciliyet hissini satışlarınızı artırmak için nasıl kullanabilirsiniz?
Aciliyet hissini satışlarınızı artırmak için nasıl kullanabilirsiniz?
E-ticarette satışlarınızı artırmak için kullanabileceğiniz farklı strateji ve yöntemler bulunuyor. Bu yöntemlerden biri de aciliyet hissi yaratmaktır. Tüketicilerin hızlı karar vermelerini ve onları hızlı bir şekilde satın...
29 Aralık 2017
Sinan Oypan
Organik olarak Instagram takipçi kazanma yolları
Organik olarak Instagram takipçi kazanma yolları
Organik olarak Instagram takipçi kazanma, markalar için önemli konulardan biri; çünkü hesaplarını büyütmek onların daha geniş kitlelere ulaşmasını sağlar. Organik olarak hesabı büyütmek için de yapılabilecek birçok farklı...
20 Şubat 2020
Sinan Oypan
Limited (LTD) şirket nasıl kurulur ve maliyetleri nelerdir?
Limited (LTD) şirket nasıl kurulur ve maliyetleri nelerdir?
Limited şirket nasıl kurulur konulu yazımızda;limited şirket kurmak için kaç kişi gerekli, ltd şti kurmak avantajlı mı? limited şirket kurmak için gerekli evraklar gibi pek çok başlığı detaylandıracağız. İşini e-ticarete...
10 Ocak 2020
Sinan Oypan
E-ticarette gelir gider hesaplama nasıl yapılır?
E-ticarette gelir gider hesaplama nasıl yapılır?
E-ticaret şirketinizin karlılığını görmek ve devam ettirmek için gelir gider hesaplama yapmanız bir hayli önemlidir. Şirketinizin gelir durumunu, nakit akışını ve harcamalarını hesaplayarak şirketinizin karlılığını...
5 Mart 2020
Sinan Oypan
E-ticarette ürün video çekimi neden önemlidir?
E-ticarette ürün video çekimi neden önemlidir?
Ürün video çekimi, son dönemlerde e-ticaret firmalarının pazarlama stratejileri arasında yer almaya başladı ve firmalar tüketicilere daha farklı bir şekilde ulaşmak ve geri dönüşüm oranlarını artırmak için bu videolara...
20 Şubat 2019
Sinan Oypan
Pazarlamada kitle psikolojisi nasıl kullanılır?
Pazarlamada kitle psikolojisi nasıl kullanılır?
Kitle psikolojisi üzerine çalışmak ve bunu anlamak, tüketicilerin satın alma kararlarını nasıl verdiklerini anlamanızı sağlar. Bunu kavradığınızda; pazarlama, reklam ve satış stratejilerinizi daha etkili bir şekilde...
22 Temmuz 2020
Sinan Oypan
Mobil site tasarımında geri dönüşümleri düşüren etkenler
Mobil site tasarımında geri dönüşümleri düşüren etkenler
Mobil site tasarımları, günümüzde e-ticaret siteleri için büyük önem taşıyor. Kullanıcıların büyük bir bölümünün akıllı telefonlarını gün içerisinde uzun süre kullanmaları ve markaların da sosyal medya reklamları ile...
17 Nisan 2019
Sinan Oypan
Dijital pazarlamada PPC reklamların size sağlayacağı avantajlar nelerdir?
Dijital pazarlamada PPC reklamların size sağlayacağı avantajlar nelerdir?
Dijital pazarlama çalışmalarında PPC reklam yöntemini kullanmak size birçok farklı konuda fayda sağlar. Tıklama başına maliyet anlamına gelen PPC, reklam bütçesinin nasıl harcanacağını belirlendiği bir metoddur ve farklı...
21 Mart 2019
Sinan Oypan