fbpx

Persona Nedir? Nasıl Oluşturulur? E-ticaret Stratejisi için Nasıl Yararlanılır?

29 Mart 2021
Markethinkers

E-ticaret sitenizin halihazırda bulunan belirli bir müşteri kitlesi vardır. Bunun dışında bir de hedef kitle olarak belirlediğiniz bir potansiyel müşteri grubu vardır. Dijital pazarlama çalışmalarınızı bu hedef kitleye yoğunlaştırarak daha fazla satış başarısı elde etmeniz muhtemeldir. Fakat pazarlama çalışmalarınız her zaman başarılı olmayabilir ya da başarısız olan çalışmaları göz ardı ediyor olabilirsiniz. Örneğin ürününüzü pazarladığınız potansiyel müşterilerin üçte birinin ürününüzü satın aldığını varsayarsak, kalan üçte ikisi neden almamış olabilir? Bu sorunun cevabını size persona verebilir.

Persona Nedir? Persona Ne Demek?

Persona, dijital pazarlama çalışmalarına yön veren ve söz konusu çalışmalara başlamadan önce tespit edilmesi önerilir. Birçok farklı kişisel kriter doğrultusunda belirlenen ve karakteristik özellikler taşıyan ideal müşteri profiline kısaca “persona” denir. “Karakter” ve “kimlik” gibi anlamları olan bu kelime, ortalama bir müşterinizin sahip olduğu “karakteri” ve “kimliği” gösterir.

Birtakım araçlar kullanılarak yapılan analizler sonucu ortaya çıkan bu kimlik, aslında kurgusal bir karaktere aittir. Fakat müşteriyi tanımak ve doğru bir şekilde iletişime geçmek için son derece faydalı bir çalışmadır. E-ticarete yeni başlayanların kullanabileceği bir yöntem olmakla birlikte aktif olarak hizmet veren e-ticaret sitesi sahiplerinin de yeni müşteriler edinebilmesine yardımcı olur.

Persona Nasıl Oluşturulur?

Müşteri kitlenizi tanımak için, oluşturacağınız personayı da tanımalısınız. Evet, kurgusal bir karakter oluşturacaksınız ama bu karakteri gerçek bir kişiye dönüştürmeniz, gerçekte temsil ettiği kişileri tanımanız için faydalı olabilir. Bu nedenle her persona çalışmasında öncelikle bir kimlik kartı oluşturulur, kişiye isim verilir ve bir fotoğraf eklenir. Verileri analiz ettikçe ortaya çıkan bilgiler doğrultusunda bu kişinin karakteri de şekillenir.

Demografik Özellikler

Persona oluşturmaya öncelikle yüzeysel bilgilerden başlamalısınız. Demografik özellikler, temel bir iskelet oluşturmak için kullanışlıdır. Ayrıca fotoğrafını ve ismini de demografik özelliklerinden yararlanarak oluşturabilirsiniz. Demografik özellikler genellikle şunları kapsar:

  • Cinsiyet
  • Yaş
  • Medeni durum (Evli, bekar vb.)
  • Coğrafi konum
  • Aylık gelir
  • Eğitim durumu

Hedef Kitlenin İstekleri ve İhtiyaçları

Personanızın hangi ihtiyaçlar doğrultusunda internetten alışveriş yaptığını ve alışveriş sürecinde hangi davranışları sergilediğini analiz etmeniz, beklentilerini karşılamanızı sağlayabilir. Daha fazla ilgilendiği ürün gruplarını ve bu ürünleri hangi şartlarda incelediğine odaklanabilirsiniz. Örneğin doğrudan bir ürünü bulmaya mı çalışıyor yoksa indirim ve reklamlara tıklayarak ulaştığı ürünler arasından mı seçim yapıyor? Bu kriterler doğrultusunda ilgi alanlarını, isteklerini ve ihtiyaçlarını belirleyebilirsiniz.

Kullanıcı Şikayetleri ve Beklentileri

Karakterinizin negatif tepkileri, e-ticaret sitenizin gelişimi için büyük önem taşır. Bu nedenle oluşturduğunuz kimlikte mutlaka müşterinin şikayet ettiği konulara da yer vermelisiniz. Personanın sitenizi hangi konularda eksik bulduğunu, aldığı hizmetin hangi yönlerinden memnun olmadığını ve genel beklentilerini listeleyerek gelişiminiz için bir yol haritası çizebilirsiniz.

Persona Oluşturmak Dijital Pazarlama Faaliyetleriniz İçin Neden Önemlidir?

Dijital pazarlama faaliyetlerinize konu olan ürün ya da hizmetleriniz çok kaliteli ya da çok uygun fiyatlı olabilir. Fakat bunu doğru kişilere, doğru bir dille söyleyemezseniz, müşteri kitlenizin söz konusu ürün ve hizmetlerle ilgilenmesini sağlayamazsınız. Bu noktada kimlik kartı oluşturmak, dijital pazarlama performansınızı artırır.

Dijital pazarlamaya destek olması amacıyla persona oluşturuyorsanız, birden fazla karakter yaratarak farklı stratejiler oluşturabilirsiniz. Örneğin kadın, erkek, evli, bekar, öğrenci, yetişkin gibi birkaç karakter yaratmanız, birkaç farklı strateji ile daha fazla müşteri grubuna ulaşmanızı sağlar.

E-Ticaret Siteleri Persona Stratejisinden Nasıl Bir Fayda Elde Edebilir?

E-ticaret sitenizdeki satışları artırmak için pek çok farklı strateji belirleyebilirsiniz. Bu stratejileri belirlerken sizi besleyecek kaynaklara ihtiyaç duyarsınız. Persona, sizi bu konuda doyurucu bir şekilde besler. Stratejilerinizden aldığınız sonuçlara personanın doğrudan etkisi olur ve bunu görebilirsiniz. Oluşturduğunuz kimlik kartı sayesinde işinizi şansa bırakmak yerine kendi şansınızı kendiniz yaratabilirsiniz.

Doğru Ürün Stratejileri Belirlemek

Ürün yelpazenizi genişletmek, daraltmak ya da güncellemek istiyorsanız, yarattığınız karakterin isteklerine ve ihtiyaçlarına bakabilirsiniz. E-ticaret sitenizde hiç kimsenin ilgilenmediği ya da farklı varyasyonlarının arandığı ürünler olabilir. Mevcut müşterilerinizin sürekliliğini sağlamak için doğru ürün stratejileri belirlemeniz gerekir ve bu noktada personadan fayda elde edilebilir.

Fiyatlandırma Stratejisini Oluşturmak

Kimlik kartı oluştururken aylık geliri de eklemeniz gerektiğini belirtmiştik. Aynı şekilde ortalama sepet tutarı gibi maddi kriterlere de sahip personalarınız varsa, fiyat politikanızı belirlemeniz daha kolay bir hal alır. Ortalamanın üzerinde bir fiyatlandırma stratejisi ile müşterilerinizi kaybetmeniz ihtimaller dahilinde olduğu için bu konuda personayı dikkate almak faydalı olabilir.

Marka Stratejisine Karar Vermek

Marka stratejisi, e-ticaret sitenizin bir marka olarak, müşteri kitlesinin gözündeki kalitesini, değerini ve güvenini artıran çalışmalardan oluşur. Stratejinizin etkileri markanızın tüm yönlerinde görülmeli, kullanıcıların beklentilerine ve isteklerine doğrudan cevap verebilmeli ve kendine özgü bir kültürü olmalıdır. Kısaca markanızın kurumsal kimliği ile müşteri grubunuzun personası, birbiri ile örtüşmelidir. Dolayısıyla markanıza bir kimlik oluştururken göz atmanız gereken bir kimlik daha vardır.

İçerik Stratejinizi ve Marka Dilinizi Oluşturmak

Persona size e-ticaret sitenizdeki hangi içeriğin daha “hoş” olduğunu da söyler. Oluşturduğunuz karakterin en çok hangi sayfada zaman geçirdiğine bakarak sitenizdeki hangi içeriklerin daha dikkat çekici olduğunu görebilirsiniz. Bu doğrultuda içerik stratejinizi geliştirebilir ve hem sadık müşterilere hem de arama motorunun üst sıralarına göz kırpabilirsiniz. Ayrıca içeriklerinizde ve pazarlama kampanyalarınızda hangi dili kullanabileceğinizi de bu aşamada öğrenebilirsiniz. Kimliğe yerleştirdiğiniz fotoğrafta ciddi biri mi yoksa samimi biri mi var?

Dijital Pazarlama Kanallarını Daha Etkili Kullanmak

E-ticaret sitenizi ayakta tutan ayaklardan biri olan dijital pazarlama da kimlik kartı ile beslenebilir. Hangi kanalı kullanmanız gerektiğini ve o kanaldan ne gibi bir mesaj vermeniz gerektiğini, bir fotoğraf ve bir isim vererek yarattığınız personanıza sorabilirsiniz. Dijital pazarlama ağınızı genişletmek istiyorsanız birden fazla persona yaratmak, bu noktada daha faydalı olur. Örneğin e-mail pazarlaması sürecinde hangi personaya hangi ürünleri göndereceğinizi bilmeniz, dönüşüm oranında ciddi bir artış sağlayabilir.

Kullanıcı Deneyimini İyileştirmek

Persona stratejisinden faydalanarak marka değerinizi, satışlarınızı ve gelirinizi artırmış olabilirsiniz. Bu dinamiklerdeki yükseliş elbette iyi haberdir fakat müşteri memnuniyeti, hepsinin üzerindedir. Müşteri memnuniyeti sağlamak için, daha iyi bir kullanıcı deneyimi sunmanız gerekir. Karakterinizi şikayet edebilen birisi olarak yarattıysanız, bu konuda size verimli bir destek sağlayabilir. Şikayetler doğrultusunda e-ticaret sitenizin eksiklerini giderip kullanıcı deneyimini iyileştirebilirsiniz.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Yorum yap

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Benzer yazılar

İlgi çekici ürün kutusu tasarımları nasıl yapılır?
İlgi çekici ürün kutusu tasarımları, ürün satışlarını artırabileceği gibi tüketicilerin de dikkatini daha fazla çektiği için ürüne olan merakı da artırır. Bunun yanı sıra ilgi çekici kutu tasarımları, kutu açılım...
6 Haziran 2020
Sinan Oypan
Ürünlerinizin kaliteli olduğunu internet üzerinden nasıl gösterebilirsiniz?
İnternet üzerinden satış yaparken yaşanan en büyük sorunlardan biri de ürünlerin kalitesini tüketicilere gösterememek oluyor. Tüketiciler fiziki mağazalarda ürünleri ellerine alıyorlar, onlara dokunuyorlar, kimi zaman da onları...
22 Ağustos 2016
Sinan Oypan
Şirketlerin Instagram yönetiminde sıkça yaptıkları hatalar
Şu an en hızlı büyüyen ve kullanıcılara arasında en popüler olan sosyal mecra şüphesiz Instagram. Instagram’da yer almak ve tüketicilere bu kanal üzerinden ulaşmak markalar için de bir hayli önemli. Bu sebeple de birçok firma bu...
20 Haziran 2017
Sinan Oypan
E-ticaret sitelerinde sıkça sorulan sorular sayfaları neden önemli?
Online alışveriş sitelerindeki en önemli sayfalardan biri de sıkça sorulan sorular (SSS) sayfalarıdır. Tüketicileri bilgilendirmek ve müşteri desteği sağlama adına bu sayfaların e-ticaret siteleri üzerinde önemli bir görevi...
7 Ağustos 2017
Sinan Oypan
Sosyal medyada etkileşime neden daha fazla önem vermelisiniz?
Halen daha takipçi satın alarak, takipçi sayısını artıran firmalar bulunuyor; ancak çok fazla takipçiye sahip olmak etkileşim oranının yüksek olmasını sağlamıyor. Sosyal medyada etkileşim oranın yüksek olması, takipçi...
15 Temmuz 2016
Sinan Oypan
İnternetten antika ürün satmak isteyenler neler yapmalı?
Antika ürün satmak / antika eşya satmak istiyorum diyor ve internetten ikinci el antika eşya satışı yapmak istiyorsanız bu yazı tam size göre. İnternetten antika ürün satmak Antika ürünlerin satışı ve ikinci el eşya...
14 Ağustos 2017
Gökçe Beyazaslan
Bounce Rate Nedir? Nasıl Düşürülür?
Bazen kullanıcılar e-ticaret sitenize girer ve çıkar. Evet; girer, hiçbir aksiyon almaz ve hemen çıkar. Bu müşteri grubunu, fiziksel mağazanızın önünden geçerken sadece tabelanızı okuyan kişiler olarak tanımlayabilirsiniz. Ama...
2 Nisan 2021
Markethinkers
Satış odaklı video içeriklerde yapmaktan kaçınmanız gerekenler
Satış odaklı video içerik üretimi sırasında bazı konuların üzerinde özellikle durarak, videolarınızın kalitesini artırmanız oldukça önemli. Bu videoların belli bir geri dönüşüm sağlayabilmesi için bir takım kuralları...
6 Nisan 2019
Sinan Oypan
E-ticarette etkileyici bir blog içeriği nasıl yazılır?
İçerik pazarlamanın e-ticaret firmaları için bir hayli önemli bir yeri var. Organik olarak hedef kitleye erişmenin yanı sıra, alan adı ve sayfa değerini arama motorları üzerinde yükselterek, sitenin daha değerli hale gelmesine de...
23 Ekim 2017
Sinan Oypan
E-ticarette A/B testleri ile ilgili bilmeniz gerekenler
A/B testleri e-ticarette birçok farklı amaç için kullanılıyor. Herhangi bir eylemi farklı yollardan ele alarak, en iyi sonuçları ve performansı gösteren versiyonu bulmak için bu testlerden yararlanılıyor. A/B testlerinizi daha iyi...
25 Ocak 2018
Sinan Oypan
Mobil uygulama yerine neden mobil siteye yönlenmelisiniz?
Mobil cihaz kullanımının artmasıyla beraber e-ticaret de bu kanala doğru şekillenmeye başladı. Mobil cihazlar üzerinde kullanılan uygulamaların yanı sıra mobil cihazlara uyumlu web sitelerinin kullanımı da arttı. Tabii ki bu...
22 Eylül 2016
Sinan Oypan
Dijital Pazarla"ma" Yanında Ol!
Küresel bir salgın ile mücadele ettiğimiz zor günlere hazırlıksız yakalanan şirketler Covid-19 karşısında büyük bir sınav veriyor.Alınan tedbirlere hızlıca adapte olmak adına yeni iş modelleri geliştiren firmalar şimdi de...
31 Mart 2020
İbrahim Çelebi