Fatura Çeşitleri Nelerdir? Fatura Nasıl Kesilir?

22 Şubat 2021
Markethinkers

Ticaretin alıcı ya da satıcı farketmeksizin hangi tarafında olursanız olun sürekli göz önünde olan bir belge vardır: Fatura. Faturanın temelde ne olduğu herkes tarafından biliniyor olsa da asıl amacını, içeriğini ve daha da önemlisi fatura çeşitleri arasındaki farkı bilmek önemlidir.

Fatura; satıcı tarafından alıcı adına düzenlenen, satış hakkında detaylı bilgiler içeren, yapılan ürün ve hizmet satışını yasal hale getiren bir belgedir. Ama tanımı bu kadarla sınırlı değildir.

Fatura Çeşitleri Nelerdir?

Faturalar, alışveriş ile ilgili belgelerdir. Dolayısıyla alışveriş çeşitleri olduğu gibi fatura çeşitleri de vardır. Farklı çeşitlerde olsa bile hemen her durumda fatura kesmek yasal bir yükümlülüktür. Bilmeniz gereken bir başka şey de hangi durumda hangi faturayı kesmeniz gerektiğidir. Hatırlatmakta fayda var, e-ticaret yapıyor olsanız bile bu fatura çeşitlerinden birkaç tanesini ya da hepsini kullanmanız gerekebilir.

Satış Faturası

Satış faturası, standart bir alışveriş sonucu satıcının müşteriye kestiği faturadır. Sunulan ürün veya hizmeti belgeleyerek yasal hale getiren bu faturada, satılan ürün veya hizmetin tüm detaylarına yer verilir.

Satış faturasından iki farklı fatura çeşidi ortaya çıkaran bir detay vardır. O da ödemenin peşin mi yoksa vadeli mi olduğudur. Peşin ödemelerde alt kısım imzalanır, kaşelenir ve bu faturaya “kapalı fatura” denir. Vadeli satışlarda ise imzanın ve kaşenin üst kısımda yer alması gerekir.

İrsaliyeli Fatura

İrsaliyeli faturanın ne olduğu adından da anlaşılıyor aslında. İrsaliyeli fatura olarak adlandırılan bu belge hem fatura hem de sevk irsaliyesi yerine geçer. Sevk irsaliyesi alıcının gelip aldığı değil, satıcının alıcıya gönderdiği ürünler için hazırlanan, taşıma sürecinde taşıtta bulunması gereken; alıcı, satıcı ve ürün hakkında bilgiler içeren bir belgedir. Faturada olması gereken bilgilerin tümü irsaliyede de olduğu için bu iki belge, irsaliyeli fatura olarak birleştirilmiştir.

Proforma Fatura

Proforma fatura, göstermelik fatura olarak da tabir edilebilir. Çünkü bu fatura bir satış için değil, potansiyel bir satışın teklifi için hazırlanır. Satıcı, ürün veya hizmetin hangi miktarını ne kadar ücrete satabileceğini göstermek amacıyla, ürünü satmış gibi bir fatura düzenler ve potansiyel alıcıya gönderir. Ticaret ve Vergi Hukuku’nda yeri olmayan bu faturanın hiçbir mali değeri yoktur. Bu fatura karşılığında mal ya da hizmet verilmez, ödeme alınmaz ve alışveriş gerçekleşmez.

İade Faturası

İade faturası, iade işlemlerinde kullanılan bir fatura çeşididir. Satıcının, faturalandırdığı bir ürün hakkındaki sorumluluğu, satış anında sona ermez. Alıcının belirli bir zaman dilimi içerisinde ürünü iade etme hakkı vardır. Bu iade işlemi gerçekleştiğinde ise satıcı, sattığı ürünü geri aldığına dair bir “iade faturası” keser.

Faturada Olması Gereken Bilgiler Nelerdir?

Faturaların belirli bir formatları vardır ve bazı bilgilerin yazılması zorunludur. Alıcı ve satıcı hakkındaki bilgiler, hiçbir fatura için yeterli değildir. Fatura çeşitlerinden her birinin kendine özgü şartları olduğu için, içeriklerine yazılması zorunlu olan bilgiler de değişkendir.

Satış Faturasında Olması Gereken Bilgiler

  • Faturanın seri ve sıra numarası ile düzenlenme tarihi
  • Düzenleyenin (satıcının) adı ve varsa ticaret unvanı, bağlı olduğu vergi dairesi ve hesap numarası, iş adresi
  • Müşterinin (alıcının) adı ve unvanı, varsa bağlı olduğu vergi dairesi ve hesap numarası, adresi
  • Satılan ürün veya hizmetin türü, adı, birim fiyatı, miktarı ve toplam satış tutarı
  • Satılan ürünün irsaliye numarası ve teslim tarihi

İrsaliyeli Faturada Olması Gereken Bilgiler

  • “İrsaliyeli Fatura” ibaresi
  • Müteselsil sıra ve seri numarası
  • Düzenleyenin adı ve varsa ticaret unvanı, bağlı olduğu vergi dairesi ve hesap numarası, iş adresi, imzası
  • Ürünün gönderildiği yer ve kişi bilgisi
  • Müşterinin adı ve unvanı, varsa bağlı olduğu vergi dairesi ve hesap numarası, adresi
  • Düzenlenme tarihi ve saati

Proforma Faturada Olması Gereken Bilgiler

  • “Proforma Fatura” ibaresi
  • Ürün veya hizmetin türü, adı, birim fiyatı, miktarı ve toplam satış tutarı
  • Düzenleyenin ve adına düzenlenen kişinin adı, unvanı, adresi
  • Düzenleme tarihi ve düzenleyenin imzası

İade Faturasında Olması Gereken Bilgiler

  • “İade Faturası” ibaresi
  • Satış faturasının numarası ve tarihi
  • İade edilen ürünün türü, adı, birim fiyatı, miktarı ve toplam satış tutarı (Satış faturasındaki değerleri ile)

Faturaya Eklenmesi Önerilen Bilgiler

Faturada bulunması zorunlu olmayan ama bulunması halinde hayat kuratarabilen bazı bilgiler de vardır. Bu bilgileri her ihtimale karşı faturalarınızda bulundurmanız, olası bir probleme karşı önceden tedbir almanız konusunda faydalıdır.

Özellikle hizmet satışında kesilen faturalarda, yapılan işin detaylarını not kısmına eklemek bir alternatif olabilir. Ödeme türünü ve şeklini de faturaya eklerseniz, daha doğru hesaplar yapabilirsiniz.

Ayrıca proforma fatura gibi mali değeri olmayan faturalar, müşterinin ihtiyaçlarına göre şekillendirilebilir. Malların üretim yerinden ambalaj özelliklerine, teslim şeklinden ödeme şekline kadar pek çok detayı proforma faturaya eklemeniz önerilir. Bu sayede daha anlaşılır bir teklif sunabilirsiniz.

E-ticarette Hangi Faturalar Kullanılabilir?

E-ticaret sektöründe hizmet veriyorsanız, fatura konusunda kafanız karışmış olabilir. İşletmenizi dijital bir alanda kursanız da pek çok konuda fiziksel işletmeler ile aynı mevzuata tabi tutulursunuz. Dolayısıyla sizin de yukarıda bahsi geçen fatura çeşitleri ile ilginiz vardır. E-ticarette de bu fatura çeşitlerinin tamamı kullanılır.

Ama asıl bilmeniz gereken detay, e-fatura ve e-arşiv faturasıdır. Ticaretin elektronik ortama taşınmasıyla ortaya çıkan bu fatura çeşitleri, kullanmak zorunda olduğunuz belgeler olabilir.

E-Fatura

E-fatura, klasik faturanın dijital ortamda hazırlanan formatıdır. Kâğıt fatura ile aynı niteliklere ve yasal geçerliliğe sahiptir. İki e-ticaret mükellefi arasındaki ticari işlemler için kesilir. E-fatura kesebilmek için GİB portalını kullanmak ya da mevcut muhasebe programı için fatura entegrasyonu yapmak gerekir.

E-Arşiv Faturası

E-arşiv faturası, mükellef tarafından muhafazası zorunlu olan ve belirli periyotlarla GİB’e gönderilmesi gereken elektronik fatura nüshasıdır. Bu faturaların alıcıya gönderilmesi zorunlu değildir. E-arşiv faturası işlemleri için de fatura entegrasyonuna ihtiyaç duyulur.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Yorum yap

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Benzer yazılar

İnternetten Tişört Satmanın Püf Noktaları
İnternetten tişört satmak için yapmanız, dikkat etmeniz gerekenler ve online tişört satışındaki e ticaret püf noktaları bu yazımızda. Yaz ve bahar aylarında tişört giymek keyfi olmaktan çok zorunluluk gibi görüldüğü için,...
6 Nisan 2018
Gökçe Beyazaslan
E-ticaret sitenizin başarısı için takip etmeniz gereken önemli metrikler
E-ticarette yaptığınız çalışmaların nasıl sonuçlar verdiğini ve başarı oranınızı görmek için bir takım metrikleri takip etmeniz gerekir. Bu metrikler, yaptığınız çalışmaların sonuçlarını ortaya koyacağı için iş...
15 Şubat 2018
Sinan Oypan
Mobil uygulama yerine neden mobil siteye yönlenmelisiniz?
Mobil cihaz kullanımının artmasıyla beraber e-ticaret de bu kanala doğru şekillenmeye başladı. Mobil cihazlar üzerinde kullanılan uygulamaların yanı sıra mobil cihazlara uyumlu web sitelerinin kullanımı da arttı. Tabii ki bu...
22 Eylül 2016
Sinan Oypan
Instagram Hikayeler’inizi ilgi çekici hale getirecek 8 örnek
Instagram Hikayeler özelliği son dönemlerde oldukça popüler bir alan olmaya başladı. Haliyle instagram hikaye örnekleri ve tipleri neler? Nasıl dikkat çekici instagram hikayeleri oluşturabilirsiniz. Bu yazımızda bu konuyu enine boyuna...
27 Ağustos 2018
Sinan Oypan
Form doldurma alanlarının kullanımı ile ilgili bilmeniz gerekenler
Form doldurma alanlarının kullanımı, e-ticarette geri dönüşüm sağlamanızı sağlayan bölümlerden biridir ve doğru bir şekilde optimize edilmelidir. Form doldurma alanlarının düzgün bir şekilde hazırlanmaması, kullanıcı...
9 Nisan 2019
Sinan Oypan
Blog resmi seçerken kullanabileceğiniz ipuçları
Blog resmi, içerik pazarlama çalışmalarınızda kullanıcıların ilgi ve dikkatini çekmek için önemli olduğu gibi geri dönüşümlerinize de etki eder. Kullanıcıların ilgisini çekebilmek için de blog resmi seçiminde bazı...
17 Ocak 2020
Sinan Oypan
E-ticarette Google reklam verme halen mantıklı mı?
Google reklam verme, birçok e-ticaret firmasının dijital pazarlama stratejilerinde üst sıralarda duran çalışmalardan biriydi. Ancak 10 Ağustos’ta Google’ın Alışveriş Reklamlarını kaldırmasından sonra, e-ticaret firmalarının...
16 Ağustos 2020
Sinan Oypan
E-ticarette sadık müşterileri kaçıran büyük hatalar
E-ticarette sadık müşterilerinizi kaçıran büyük hatalar, şirketin uzun vadede karlılığını tehlikeye atarken, şirketin başarılı olmasının da önüne geçer. Yapılan bu büyük hatalar, günümüz e-ticaret ekosisteminde...
25 Temmuz 2019
Sinan Oypan
Toptan ürün almanın avantajları ve dezavantajları nelerdir?
Geleneksel ticarette ve e-ticarette toptan ürün alarak satış yapmak oldukça yaygındır. Toptan ürün aldığınızda elinizde belli bir stok tutarsınız ve ürünleri doğrudan tüketicilere satabilirsiniz. Toptan ürün almayı,...
3 Mayıs 2017
Sinan Oypan
Facebook reklam hataları ve kaçınma yöntemleri
Facebook reklamları, günümüzde sosyal medya pazarlama çalışmalarında en sık kullanılan reklam türleri arasında yer alıyor. Geniş kitlelere ulaşma fırsatının yanı sıra birçok farklı reklam modelinin olması, Facebook...
12 Mart 2019
Sinan Oypan
Yatırımcıları ikna etme ipuçları | Yatırım nasıl alınır?
Yatırımcıları ikna etme bir startup için ilk adımı atmada en önemli ve zorlu kısımdır. Yatırımcıları ikna etme yolları nelerdir, yatırım nasıl alınır bu ve daha fazlasının cevabı bu yazımızda. Girişimciler için,...
11 Haziran 2018
Sinan Oypan
Trendyol Black Friday kampanyası nasıl yapılır?
Trendyol Black Friday kampanyası hazırlayarak, Kasım ayının sonunda gerçekleşecek olan bu indirim döneminde satışlarınızı artırabilirsiniz. Ülkemizde son birkaç yıldır Black Firday döneminde markaların katılımlarında artış...
14 Ekim 2019
Sinan Oypan