Fatura Çeşitleri Nelerdir? Fatura Nasıl Kesilir?

22 Şubat 2021
Markethinkers
Fatura Çeşitleri Nelerdir? Fatura Nasıl Kesilir?

Ticaretin alıcı ya da satıcı farketmeksizin hangi tarafında olursanız olun sürekli göz önünde olan bir belge vardır: Fatura. Faturanın temelde ne olduğu herkes tarafından biliniyor olsa da asıl amacını, içeriğini ve daha da önemlisi fatura çeşitleri arasındaki farkı bilmek önemlidir.

Fatura; satıcı tarafından alıcı adına düzenlenen, satış hakkında detaylı bilgiler içeren, yapılan ürün ve hizmet satışını yasal hale getiren bir belgedir. Ama tanımı bu kadarla sınırlı değildir.

Fatura Çeşitleri Nelerdir?

Faturalar, alışveriş ile ilgili belgelerdir. Dolayısıyla alışveriş çeşitleri olduğu gibi fatura çeşitleri de vardır. Farklı çeşitlerde olsa bile hemen her durumda fatura kesmek yasal bir yükümlülüktür. Bilmeniz gereken bir başka şey de hangi durumda hangi faturayı kesmeniz gerektiğidir. Hatırlatmakta fayda var, e-ticaret yapıyor olsanız bile bu fatura çeşitlerinden birkaç tanesini ya da hepsini kullanmanız gerekebilir.

Satış Faturası

Satış faturası, standart bir alışveriş sonucu satıcının müşteriye kestiği faturadır. Sunulan ürün veya hizmeti belgeleyerek yasal hale getiren bu faturada, satılan ürün veya hizmetin tüm detaylarına yer verilir.

Satış faturasından iki farklı fatura çeşidi ortaya çıkaran bir detay vardır. O da ödemenin peşin mi yoksa vadeli mi olduğudur. Peşin ödemelerde alt kısım imzalanır, kaşelenir ve bu faturaya “kapalı fatura” denir. Vadeli satışlarda ise imzanın ve kaşenin üst kısımda yer alması gerekir.

İrsaliyeli Fatura

İrsaliyeli faturanın ne olduğu adından da anlaşılıyor aslında. İrsaliyeli fatura olarak adlandırılan bu belge hem fatura hem de sevk irsaliyesi yerine geçer. Sevk irsaliyesi alıcının gelip aldığı değil, satıcının alıcıya gönderdiği ürünler için hazırlanan, taşıma sürecinde taşıtta bulunması gereken; alıcı, satıcı ve ürün hakkında bilgiler içeren bir belgedir. Faturada olması gereken bilgilerin tümü irsaliyede de olduğu için bu iki belge, irsaliyeli fatura olarak birleştirilmiştir.

Proforma Fatura

Proforma fatura, göstermelik fatura olarak da tabir edilebilir. Çünkü bu fatura bir satış için değil, potansiyel bir satışın teklifi için hazırlanır. Satıcı, ürün veya hizmetin hangi miktarını ne kadar ücrete satabileceğini göstermek amacıyla, ürünü satmış gibi bir fatura düzenler ve potansiyel alıcıya gönderir. Ticaret ve Vergi Hukuku’nda yeri olmayan bu faturanın hiçbir mali değeri yoktur. Bu fatura karşılığında mal ya da hizmet verilmez, ödeme alınmaz ve alışveriş gerçekleşmez.

İade Faturası

İade faturası, iade işlemlerinde kullanılan bir fatura çeşididir. Satıcının, faturalandırdığı bir ürün hakkındaki sorumluluğu, satış anında sona ermez. Alıcının belirli bir zaman dilimi içerisinde ürünü iade etme hakkı vardır. Bu iade işlemi gerçekleştiğinde ise satıcı, sattığı ürünü geri aldığına dair bir “iade faturası” keser.

Faturada Olması Gereken Bilgiler Nelerdir?

Faturaların belirli bir formatları vardır ve bazı bilgilerin yazılması zorunludur. Alıcı ve satıcı hakkındaki bilgiler, hiçbir fatura için yeterli değildir. Fatura çeşitlerinden her birinin kendine özgü şartları olduğu için, içeriklerine yazılması zorunlu olan bilgiler de değişkendir.

Satış Faturasında Olması Gereken Bilgiler

  • Faturanın seri ve sıra numarası ile düzenlenme tarihi
  • Düzenleyenin (satıcının) adı ve varsa ticaret unvanı, bağlı olduğu vergi dairesi ve hesap numarası, iş adresi
  • Müşterinin (alıcının) adı ve unvanı, varsa bağlı olduğu vergi dairesi ve hesap numarası, adresi
  • Satılan ürün veya hizmetin türü, adı, birim fiyatı, miktarı ve toplam satış tutarı
  • Satılan ürünün irsaliye numarası ve teslim tarihi

İrsaliyeli Faturada Olması Gereken Bilgiler

  • “İrsaliyeli Fatura” ibaresi
  • Müteselsil sıra ve seri numarası
  • Düzenleyenin adı ve varsa ticaret unvanı, bağlı olduğu vergi dairesi ve hesap numarası, iş adresi, imzası
  • Ürünün gönderildiği yer ve kişi bilgisi
  • Müşterinin adı ve unvanı, varsa bağlı olduğu vergi dairesi ve hesap numarası, adresi
  • Düzenlenme tarihi ve saati

Proforma Faturada Olması Gereken Bilgiler

  • “Proforma Fatura” ibaresi
  • Ürün veya hizmetin türü, adı, birim fiyatı, miktarı ve toplam satış tutarı
  • Düzenleyenin ve adına düzenlenen kişinin adı, unvanı, adresi
  • Düzenleme tarihi ve düzenleyenin imzası

İade Faturasında Olması Gereken Bilgiler

  • “İade Faturası” ibaresi
  • Satış faturasının numarası ve tarihi
  • İade edilen ürünün türü, adı, birim fiyatı, miktarı ve toplam satış tutarı (Satış faturasındaki değerleri ile)

Faturaya Eklenmesi Önerilen Bilgiler

Faturada bulunması zorunlu olmayan ama bulunması halinde hayat kuratarabilen bazı bilgiler de vardır. Bu bilgileri her ihtimale karşı faturalarınızda bulundurmanız, olası bir probleme karşı önceden tedbir almanız konusunda faydalıdır.

Özellikle hizmet satışında kesilen faturalarda, yapılan işin detaylarını not kısmına eklemek bir alternatif olabilir. Ödeme türünü ve şeklini de faturaya eklerseniz, daha doğru hesaplar yapabilirsiniz.

Ayrıca proforma fatura gibi mali değeri olmayan faturalar, müşterinin ihtiyaçlarına göre şekillendirilebilir. Malların üretim yerinden ambalaj özelliklerine, teslim şeklinden ödeme şekline kadar pek çok detayı proforma faturaya eklemeniz önerilir. Bu sayede daha anlaşılır bir teklif sunabilirsiniz.

E-ticarette Hangi Faturalar Kullanılabilir?

E-ticaret sektöründe hizmet veriyorsanız, fatura konusunda kafanız karışmış olabilir. İşletmenizi dijital bir alanda kursanız da pek çok konuda fiziksel işletmeler ile aynı mevzuata tabi tutulursunuz. Dolayısıyla sizin de yukarıda bahsi geçen fatura çeşitleri ile ilginiz vardır. E-ticarette de bu fatura çeşitlerinin tamamı kullanılır.

Ama asıl bilmeniz gereken detay, e-fatura ve e-arşiv faturasıdır. Ticaretin elektronik ortama taşınmasıyla ortaya çıkan bu fatura çeşitleri, kullanmak zorunda olduğunuz belgeler olabilir.

E-Fatura

E-fatura, klasik faturanın dijital ortamda hazırlanan formatıdır. Kâğıt fatura ile aynı niteliklere ve yasal geçerliliğe sahiptir. İki e-ticaret mükellefi arasındaki ticari işlemler için kesilir. E-fatura kesebilmek için GİB portalını kullanmak ya da mevcut muhasebe programı için fatura entegrasyonu yapmak gerekir.

E-Arşiv Faturası

E-arşiv faturası, mükellef tarafından muhafazası zorunlu olan ve belirli periyotlarla GİB’e gönderilmesi gereken elektronik fatura nüshasıdır. Bu faturaların alıcıya gönderilmesi zorunlu değildir. E-arşiv faturası işlemleri için de fatura entegrasyonuna ihtiyaç duyulur.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Yorum yap

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Tüm yorumlar

Benzer yazılar

B2B'de online satışları artırmak için hangi ürün detayları üzerinde durulmalı?
B2B'de online satışları artırmak için hangi ürün detayları üzerinde durulmalı?
B2B’nin yapısı B2C’den farklı olsa da aslında iki tarafta da birçok benzerlik bulunuyor. Bu benzerliklerden biri de ürün sayfaları ve ürün detayları üzerindeki bilgiler. Son kullanıcı ya da toptan alıcı da olsa, bir internet...
27 Temmuz 2016
Sinan Oypan
Ne zaman e-posta göndermelisiniz?
Ne zaman e-posta göndermelisiniz?
Ne zaman e-posta göndermelisiniz, ne zaman e-posta göndermemelisiniz; bu ve daha fazlasının cevabı bu yazımızda. E-posta kampanyaları e-ticaret firmalarının bir numaralı pazarlama araçlarından biri. Kullanıcılara doğrudan ulaşma...
25 Şubat 2017
Sinan Oypan
Facebook Reklam Ölçüleri Kullanım Rehberi
Facebook Reklam Ölçüleri Kullanım Rehberi
Facebook reklam ölçüleri yani facebook reklam görsel boyutu, facebook / instagram video boyutu, instagram fotoğraf ölçüleri, facebook görsel boyutları özetle facebook reklam görsel boyutları bu yazımızda. Reklamlarda facebook ve...
14 Aralık 2017
Sinan Oypan
Gerçek zamanlı pazarlama nedir ve önemi nedir?
Gerçek zamanlı pazarlama nedir ve önemi nedir?
E-ticaret şirketinizin ve ürünlerinizin tanıtımını yaparken kullanabileceğiniz pazarlama yöntemlerinden biri de gerçek zamanlı pazarlamadır. Geçtiğimiz yıllarda da sıklıkla kullanılan ve halen kullanılmaya devam eden...
1 Mayıs 2018
Sinan Oypan
Sosyal kanıtı e-ticaret şirketiniz için nasıl kullanabilirsiniz? 2. Bölüm
Sosyal kanıtı e-ticaret şirketiniz için nasıl kullanabilirsiniz? 2. Bölüm
E-ticaret firmalarının yararlanabileceği pazarlama yöntemlerinden biri de sosyal kanıttır. Farklı hedef kitlelere ulaşmak, mevcut kitlenin marka ile olan görüşlerini olumlu yönde etkilemek ve marka bilinirliğini artırmak için sosyal...
5 Temmuz 2017
Sinan Oypan
E-ticarette satış yönetimi için takip etmeniz gereken metrikleri
E-ticarette satış yönetimi için takip etmeniz gereken metrikleri
E-ticaret şirketinizde satış yönetimi yapılabilmesi ve yapılan satışların doğru bir şekilde analiz edilmesi için ölçümlemeniz gereken bazı metrikler bulunuyor. Bu metriklerin ölçümlenmemesi, şirketinizin yaptığı...
14 Mart 2019
Sinan Oypan
Google Ads Reklam Türleri Nelerdir?
Google Ads Reklam Türleri Nelerdir?
Reklam, temelinde yüzeysel bir kavram gibi görülebilir. Fakat hemen her şeyi içine alan dijital dünya reklamı da dışarıda bırakmış değil. Dolayısıyla reklamlar da değişti, gelişti ve dijitalleşti. Dijitalleşmeye önemli...
24 Şubat 2021
Markethinkers
İnternetten ürün satmak isteyenler için yol haritası
İnternetten ürün satmak isteyenler için yol haritası
İnternetten ürün satmak istiyorum ya da internetten mal satmak istiyorum diyenler esatış nasıl yapılır sorusunun cevabını arıyor. İnternetten satış işini online satış platformlarına taşımak isteyenler için yol haritası...
5 Ocak 2020
Savaş Çetinkaya
Google Analytics kullanımı ile ilgili bilmeniz gerekenler
Google Analytics kullanımı ile ilgili bilmeniz gerekenler
Google Analytics e-ticaret siteniz üzerinde gerçekleşen birçok eylemi takip edebileceğiniz ve sonrasında da bu eylemler ve aldığınız geri dönüşümlerin analizi ile yeni stratejiler geliştirmenize yardımcı olan bir araç. Ücretsiz...
11 Eylül 2018
Sinan Oypan
SEO problemleri ve yanıtları
SEO problemleri ve yanıtları
SEO problemleri ve SEO çalışmaları E-ticaret siteleri için bir hayli önemlidir. Tabii ki SEO çalışmaları yaparken firmalar birçok farklı problemle karşılaşabiliyor ve bu alana yeni olan kişilerin kafalarında soru işaretleri...
15 Mayıs 2017
Sinan Oypan
Dijital pazarlama stratejisi nasıl oluşturulur?
Dijital pazarlama stratejisi nasıl oluşturulur?
Dijital pazarlama e-ticaret firmalarının pazarlama stratejilerinde önemli bir yer tutar. Doğru hazırlanmış bir strateji e-ticaret firmalarının marka ve ürün bilinirliklerini artırmada önemli bir rol oynar. Herhangi bir plan...
3 Ekim 2017
Sinan Oypan
E-ticarette alan adı otoritenizi nasıl yükseltebilirsiniz?
E-ticarette alan adı otoritenizi nasıl yükseltebilirsiniz?
SEO’da rakip analizinin önemini ve rakip analizinin nasıl yapılacağını önceki günlerde sizlerle paylaşmıştık. Aşağıdaki linklerden bu yazılara ulaşabilirsiniz. İlgili rehber: SEO’da rakip analizinin önemi İlgili...
19 Temmuz 2016
Sinan Oypan
E-ticareti Ücretsiz Deneyin