Proforma Fatura Nedir? Proforma Fatura Nasıl Düzenlenir?

27 Nisan 2022
Markethinkers
Proforma Fatura Nedir? Proforma Fatura Nasıl Düzenlenir?

Ticaret hayatında, pek çok farklı fatura tipi kullanılır. Bu noktada akıllara ilk gelen örneğin satış faturaları olduğu rahatlıkla söylenebilir. İrsaliyeli faturalar ve iade işlemleri için düzenlenen de bu tip belgelerin diğer örnekleridir. Saydıklarımız dışında özellikle, ithalat ve ihracat işlemleri için kullanılan bir fatura tipi daha vardır. Proforma fatura olarak bilinen bu evrak türünün düzenlenme şekli, hukukî niteliği gibi birçok farklı detay, iş hayatı çerçevesinde sık sık karşımıza çıkar. Bu yazımızda proforma faturalara dair merak edilen konulara açıklık getireceğiz.

Proforma Fatura Nedir? Özellikleri Nelerdir?

Tipik satış işleminde, alıcı ve satıcı konumundaki taraflar, ilgili ürünün miktarı ya da fiyatı gibi konuları, karşılıklı iletişimle belirler. Bu aşamada, fatura veya benzeri bir evrak düzenlenmez. Alışveriş tamamlanıp müşteri pozisyonundaki taraf ürünü satın alacağını ve buna bağlı olarak belirlenmiş meblağı ödediğini ya da ödeyeceğini kabul ettiğinde fatura kesimi yapılır. Fakat proforma faturalar, işlevini bu şekilde özetleyebileceğimiz klasik satış faturalarından farklı bir amaçla kullanılır.

Proforma fatura, bir ön belge olarak değerlendirilebilir. Bu evrak, satıcının alıcıya yapılacak işlem ya da alışverişe konu olacak ürüne dair sunduğu teklifin kâğıda dökülmüş hâlidir. Böylelikle satış işleminde ortaya çıkabilecek yanlış anlaşılmalar ortadan kaldırılır ve teklifin incelenmesi gibi süreçler çok daha sorunsuz şekilde yürütülebilir. Bu tip evrakların bazı temel niteliklerini şu şekilde sıralayabiliriz:

  • Üzerinde proforma fatura olduğunu belirten bir ibare yer almalıdır.
  • Kesilme zorunluluğu bulunmaz.
  • Herhangi bir vergi uygulamasına tabi değildir.

Proforma fatura özellikleri arasında bu yapıdaki belgelerin herhangi bir kesinlik taşımaması da yer alır. Diğer fatura çeşitleri ve proforma bu noktada birbirinden ayrılır. Klasik tipteki faturalar, kesinliği sabitlenmiş belgelerdir. Ancak üzerlerine resmî notlar düşülerek değiştirilebilir ya da iptal edilebilir. Fakat böyle bir durum, proforma faturalar için geçerli değildir. Bir teklif niteliği taşıması itibarıyla bu evrak üzerinde oynamalar yapılması mümkündür.

Proforma Faturanın Amacı Nedir?

Bu tür belgelerin ne olduğundan ve özelliklerinden bahsettikten sonra şu soru karşımıza kaçınılmaz olarak çıkar: Proforma fatura ne işe yarar?

Yukarıda da belirttiğimiz üzere bu tip faturalar, bir ön belge niteliği taşır. Yapılacak alışverişin kapsamını ve genel yapısını net şekilde ortaya koymayı amaçlar. Böylelikle satışın her iki tarafının da talepleri kolayca anlaşılabilir ve tartışılabilir, üzerine fikir alışverişi yapılabilir hâle gelir. İşlemin gerçekleşmesi için bir kurumdan izin alınması gerekiyorsa ya da peşinat ödemesi yapılacaksa proforma faturalar dayanak işlevi görür.

Proforma Fatura Hangi Alanlarda Kullanılır?

Proforma fatura düzenleme işlemi, özellikle farklı ülkelere yönelik alım ve satımlarda kullanılır. İthalatçı ve ihracatçı arasındaki alışverişini şartları, bu belgelerle ortaya konulur. Alıcı konumundaki şirket, satıcının proforma üzerinden sunduğu teklifi kabul ederse işleminin resmî boyut kazanması için ayrıca bir satış faturası kesilmesi zorunluluğu ortaya çıkar.

Klasik tipte yurt dışı satış işlemlerinde olduğu gibi proforma fatura, e-ihracatta da kullanılabilir. Bu tür işlemlerde ilgili evrak, e-posta yoluyla karşı tarafa iletilebilir.

Proforma fatura ihracat dışında bankacılık işlemleri için de tercih edilen bir belge türüdür. Yapacağı harcama ya da yatırım için bankalardan kredi talebinde bulunan şirketler, bankaları bu evrakı kullanarak işlemin içeriği hakkında bilgilendirir. Yani proforma fatura ile kredi almak görece daha kolay olabilir.

Proforma Fatura Kesmek Hangi İşletmeler İçin Uygundur?

Ticari faaliyetlerine devam eden her işletme, proforma fatura hazırlama hakkına sahiptir. Belgenin proforma niteliğine sahip olduğunu belirtmek kaydıyla şirketler, yapılacak işlemler doğrultusunda bu tür faturalar düzenleyebilir. Daha çok dış ticarette kullanılan bir belge olması itibarıyla iş planı ihracat süreçlerini de kapsayan işletmelerin daha sık proforma kestiğini söylemek mümkündür. İhracatta Fatura Kullanımı başlıklı içeriğimizden dış ticaret işlemlerinin belgelendirilmesi hakkında daha detaylı bilgilere ulaşabilirsiniz.

Proforma Fatura Kimlere Kesilebilir?

Benzer şekilde bu tür faturaların kimlere ya da hangi tür şirketlere kesilebileceğine dair bir kısıtlama da bulunmaz. Teklifli bir alışveriş sürecinin tarafı olan herhangi bir işletmeye bu tür faturalar düzenlenebilir. Dış ticaret üzerinden düşünürsek proforma faturaların ithalatçılara kesileceğini söyleyebiliriz.

Proforma Faturanın Hukukî Niteliği Nedir?

Proforma fatura hukukî niteliği olmayan bir belge türüdür. Bu tür bir fatura, ne alıcıyı ne de yasal düzlemde belli yükümlülüklerin altına sokar. Ticaret ve vergi hukukunda söz konusu faturalara dair herhangi bir düzenleme bulunmaması, bu sonucu doğurur. Dolayısıyla net bir proforma fatura geçerlilik süresinden bahsetmek de oldukça güçtür. Faturayı düzenleyen firmanın teklifi hâlâ masada ise belgenin, yasal anlamda olmasa da pratikte geçerliliğini koruduğu ifade edilebilir.

Proforma Fatura Nasıl Düzenlenir?

Proforma fatura oluşturma konusunda da herhangi bir yasal düzenleme yoktur. Şirketler kendi tercihlerine göre bu işlemi, elle ya da bilgisayar üzerinde yapabilir. Proforma ve e-fatura arasındaki farklardan biri de budur. Söz konusu işlem için muhasebe programlarında bulunabilen, proforma fatura sistemi olarak adlandırılan yazılımlar da tercih edilebilir.

Proformaların hazırlanışı, klasik faturalara benzese de bunun için maliye tarafından onaylanmış kâğıtların kullanılması gerekmez. Antetli kâğıtlar, bu işlem için yeterli olacaktır. Evrakın sağ üst köşesine proforma numarası ve tarih yazılır. Sol üst köşede ise alıcı ve satıcının unvanlarına yer verilir. Faturanın gövde olarak da bilinen orta kısmında ise alışverişe konu olan ürünlere dair bilgiler bulunmalıdır.

Proforma Faturada Bulunması Gereken Bilgiler Nelerdir?

Bu tür belgelerde bulunması gereken öncelikli bilgi, elbette ki proforma fatura tutarıdır. Tutarın dışında evrakta şu bilgiler de yer almalıdır:

  • Düzenlenme tarihi
  • Mal ve hizmetin cinsi
  • Satıcının ve alıcının isim ya da unvanları ile adresleri
  • Ödeme yöntemi
  • Ürünün menşei
  • Teslim şekli
  • Mal veya hizmetin birim fiyatı ve miktarı
  • Malların ağırlığı ve ebatları
  • Sevkiyat şekli
  • Malların ambalaj özellikleri ile benzer detay ve açıklamalar
  • Navlun ve sigorta prim bedelleri
  • Düzenleyen kişinin imzası

Bu bilgilerden herhangi birini içerememesi, o faturanın geçersiz olduğu anlamına gelmez. Fakat süreçlerin belirli düzen çerçevesinde devam edebilmesi için belgelerin, saydığımız verileri içerek bir şablon üzerinden düzenlenmesi faydalı olacaktır.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Yorum yap

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Benzer yazılar

Şirket kültürünüzün çökmesine neden olabilecek 4 durum
Şirket kültürünüzün çökmesine neden olabilecek 4 durum
Bir şirketin sağlıklı bir şekilde ayakta durabilmesi ve uzun süreli olabilmesindeki en temel öğelerden biri de sağlam bir şirket kültürünün oluşturulmasıdır. Şirket kültürünün sağlam olması, şirket içindeki personelin...
31 Temmuz 2016
Sinan Oypan
İnternette kozmetik satışı yaparken nelere dikkat edilmeli
İnternette kozmetik satışı yaparken nelere dikkat edilmeli
Online kozmetik, özellikle de kadın hedef kitleye ulaşmak için oldukça etkili ve hızlı büyüyen bir sektör. Son yıllarda yapılan araştırmalara göre, çalışan kadınların %68’i internetten alışveriş yapmayı tercih ediyor....
15 Ağustos 2017
IdeaSoft
Rekabet analizi nasıl yapılır ve neden önemlidir?
Rekabet analizi nasıl yapılır ve neden önemlidir?
Rekabet analizi, e-ticarette yeni stratejiler belirlemek, rakipleri tanıma ve onların önüne geçmek için önemli bir görevi üstlenir ve e-ticaret firmalarının bu analizleri düzenli olarak yapmaları önemlidir. Rekabet analizi, endüstri...
21 Mayıs 2019
Sinan Oypan
E-ticarette kullanabileceğiniz popüler pazarlama türleri
E-ticarette kullanabileceğiniz popüler pazarlama türleri
İnternet üzerinden satış yaparken, tüketicilere ulaşmak, marka ve ürün bilinirliğini artırmak için farklı pazarlama türleri ile çalışmalar yapmanız gerekir. Pazarlama çalışmalarınızın kapsamını artırmak ve farklı...
26 Nisan 2020
Sinan Oypan
Instagram Anket özelliğini pazarlama çalışmalarınızda nasıl kullanabilirsiniz?
Instagram Anket özelliğini pazarlama çalışmalarınızda nasıl kullanabilirsiniz?
Instagram geçtiğimiz günlerde yeni Anket özelliğini Instagram Hikayeler üzerinde kullanıma açtı. Bu özellik ile markaların takipçileriyle daha fazla etkileşime girmesi için de yeni kapılar açılmış oldu. Etkileşim ve erişim...
7 Kasım 2017
Sinan Oypan
Facebook Piksel kullanım ipuçları
Facebook Piksel kullanım ipuçları
Facebook Piksel, Facebook ve Instagram reklamlarınızdan daha yüksek geri dönüşüm almanızı sağlayan bir takip kodu. Facebook Reklam Yöneticisi üzerinden bu kodu alıp, sitenize kurduğunuzda, bu takip kodu site ziyaretçilerinin farklı...
1 Temmuz 2020
Sinan Oypan
Hoş geldin e-postası nasıl hazırlanır?
Hoş geldin e-postası nasıl hazırlanır?
Hoş geldin e-postası internetten satış yapan firmaların, tüketicilerle olan iletişimlerinde iyi bir başlangıç yapmaları için çok önemlidir. İyi bir şekilde hazırlanmış ilk e-postalar iyi bir izlenim bırakacağı gibi,...
16 Eylül 2016
Sinan Oypan
Web site trafiği yüksek ama karlılık oranı azsa ne yapmalısınız?
Web site trafiği yüksek ama karlılık oranı azsa ne yapmalısınız?
E-ticarette pazarlama çalışmalarıyla web site trafiğinizi artırabilirsiniz; ancak karlılık oranı az ise bazı konuları yanlış yapıyor olabilirsiniz. Tüketiciler site üzerinde zaman geçiriyor; ancak alışveriş yapmıyorlarsa...
15 Ocak 2020
Sinan Oypan
Satış odaklı video içeriklerde yapmaktan kaçınmanız gerekenler
Satış odaklı video içeriklerde yapmaktan kaçınmanız gerekenler
Satış odaklı video içerik üretimi sırasında bazı konuların üzerinde özellikle durarak, videolarınızın kalitesini artırmanız oldukça önemli. Bu videoların belli bir geri dönüşüm sağlayabilmesi için bir takım kuralları...
6 Nisan 2019
Sinan Oypan
Psikolojik fiyatlandırma nedir ve nasıl yapılır?
Psikolojik fiyatlandırma nedir ve nasıl yapılır?
E-ticarette satışları artırmak için farklı satış taktiklerinden yararlanmak gerekiyor. Bu taktiklerinde başında da psikolojik fiyatlandırma geliyor. Doğru ürünlerde doğru bir stratejiye sahip olmak, tüketicilere daha iyi...
22 Temmuz 2016
Sinan Oypan
E-ticarette geri dönüşüm optimizasyonunda yapılan hatalar
E-ticarette geri dönüşüm optimizasyonunda yapılan hatalar
E-ticaret sitenizde geri dönüşümleri artıracak çalışmalar yapmanız ve bu yönde stratejiler geliştirmeniz, uzun vadede başarılı olmanızı sağlarken, gelirlerinizi de artırmanıza yardımcı olur. Ancak kimi zaman e-ticaret...
24 Temmuz 2018
Sinan Oypan
Site içi SEO nasıl yapılır? | Ürün Sayfaları
Site içi SEO nasıl yapılır? | Ürün Sayfaları
Site içi SEO nasıl yapılır? E-Ticaret sitesi ürün sayfalarında site içi SEO ile ilgili tüm merak ettikleriniz bu yazımızda. E-ticaret sitenizi kurmanız tek başına yeterli değil. Sitenize eklediğiniz ürünlerinizin arama...
4 Eylül 2018
Sinan Oypan
Detaylı Bilgi İçin Arayın