E-İhracat Faturası Nedir? E-İhracat Faturası Nasıl Düzenlenir?

26 Nisan 2022
Savaş Çetinkaya
E-İhracat Faturası Nedir? E-İhracat Faturası Nasıl Düzenlenir?

İhracat faaliyetlerinde, satışı yapılan ürünlerin ve elde edilen gelirin gümrükte beyan edilmesi gerekir. Bu beyan, yurt dışı ticaret faaliyetlerinde yasal bir yükümlülüktür. Online platformlar üzerinden ülke dışına yapılan satışlar da diğer ticaret faaliyetleri gibi belli kurallara tabiidir. Bu kurallara göre, uluslararası piyasaya yönelik online ticaret faaliyetlerinde bulunan firmaların durumlarda e-ihracat faturası düzenlemesi ve beyan etmesi gerekir.

Sizin için hazırladığımız bu yazıda ise “E-ihracat faturası nedir?” sorusunu yanıtlayarak bu belgenin beyanı için yapılacaklardan bahsettik.

E-İhracat Faturası Nedir?

Online platformlar üzerinden yurt dışına yapılan satışlar e-ihracat olarak adlandırılır. Bu satışlarda yetkili kurumlara gümrük çıkış beyannamesi verilen özel bir belge verilmesi gerekir. Söz konusu belgede, satılan ürünler ve bunlardan kazanılan gelir hakkında detaylı bilgi yer alır. Müşteriye kesilen faturanın bir kopyası beyannameye ek olarak sunulur.

Mal ihracı faturaları bazı durumlarda elektronik ortamda düzenlenir. Online platformlarla Türkiye dışına yapılan mal ihracının dijital olarak beyan edilmesi e-ticaret faturası olarak adlandırılır.

E-ihracat Faturası Kimler İçin Zorunludur?

Online platformlar üzerinden yurt dışına yapılan bütün satışlarda e-ihracat faturası zorunludur. Faaliyet gösterdiğiniz alan hangisi olursa olsun, satış sürecinde yapılan gümrük beyannamesine bu faturayı eklemeniz gerekir. Ancak, ihracat e-fatura kapsamında farklı türde belgeler bulunur. Alıcıya beyan edilmesi zorunlu olan elektronik fatura ile GİB’e gönderilen belge farklıdır. Bu konuda detaylı bilgi edinmek için fatura çeşitleri hakkında kaleme aldığımız içeriği okuyabilirsiniz.

  • Demir, çelik gibi ham madde ve sanayi kategorisinde yer alan ürünlerin internet üzerinden satışını yapan işletmelerin e-fatura beyan etmesi gerekir.
  • Yıllık hasılatı 30 Bin TL’yi aşan bütün işletmelerin GİB’e e-arşiv fatura beyan etmesi zorunludur.

Yukarıdaki hususlar dışında yapılan bütün satışlarda e-ihracat faturası kesilir. Bu beyan e-fatura ya da e-arşiv olarak yapılabilir. 1 Temmuz 2017 tarihinde yapılan düzenlemeyle vergiden muaf olan satışlarda da e-ihracat fatura beyanı zorunlu kılınmıştır.

Detaylı bilgiye sahip olmak için E-Arşiv Fatura Nedir? İçeriğini inceleyin!

E-İhracat Faturası Nasıl Düzenlenir?

“E-ihracat faturası nasıl düzenlenir?” bu hususta yanıtı merak edilen sorular arasındadır. Bu belge entegratör firmalar aracılığıyla düzenlenebilir. GİB tarafından e-fatura kesme yetkisi verilen kurumlar bu şekilde adlandırılır. Entegratörler aracılığıyla oluşturulan faturaların bakanlık ve GİB’e beyanı firma tarafından yapılır.

E-ihracat faturasında KDV beyanı yer almaz. Gelir İdaresi Başkanlığı’nın sitesinde yer alan uygulama üzerinden de E-ihracat faturası düzenlenebilir. Bu konuda detaylı bilgi edinmek için e-fatura başlıklı içeriğimizi okuyabilirsiniz. Söz konusu belge online ortamda düzenlenir. Ancak müşteriye iletilen faturalarda, talep hâlinde matbu olarak da gönderim yapılabilir.

Satış ile ilgili işlemlerde bir eksiklik ya da aksama olması durumunda e-ihracat faturası iptali yapılabilir. Bu iptal işlemini size en yakın gümrük idaresinden gerçekleştirebilirsiniz.

E-İhracat Faturasında Bulunması Gerekenler Nelerdir?

E-ihracat faturasında, satıcı ile alıcı arasındaki işlemin detayları yer alır. Bu hususta, düzenlenen faturada aşağıdaki bilgilerin yer alması gerekir;

  • Ürün bilgileri (kilo, ebat ve adet)
  • Ürün birim fiyatı ve total satış fiyatı
  • Satıcının bağlı olduğu vergi dairesi ve vergi numarası
  • Alıcının kendi ülkesinde geçerli vergi numarası
  • Alıcı firmanın unvanı/kişinin bilgileri
  • Teslimat bilgileri
  • Ödeme bilgileri (Taksitli ödeme yapıldıysa ayrıca belirtilmesi gerekir)
  • Ödeme yapılacak hesap numarası
  • Gümrük takip numarası
  • Satılan ürünün gönderilme şekli (hava yolu, demir yolu, deniz yolu ya da kara yolu)
  • Faturanın kesildiği ve düzenlendiği tarih
  • Kaşe ve imza

Yukarıdaki bilgilerin dışında e-ihracat faturasında GTIP (Gümrük Tarife İstatistik Pozisyonu) numarasının da bulunması gerekir. Bu numara, uluslararası ticarette dolaşımda olan ürünlerin tanımını ve ayrımını yapmak amacıyla kullanılır. Satışını sağladığınız ürünlerin GTIP kodunu TÜİK üzerinden veya uluslararası ticaret kataloglarından edinebilirsiniz.

E-ihracat Faturası Kesme Yöntemleri Nelerdir?

Gümrük beyanını eksiksiz yapmak için “E-İhracat faturası nasıl kesilir?” sorusunu yanıtlamak faydalı olur. Bu kategoride hazırlanması gereken farklı belgeler vardır. Gönderim yapılacak kuruma ve hasılat miktarına göre bir tercih yapılabilir. GİB veya entegratör firmanın portalı üzerinden e-ihracat fatura örneğini inceleyerek eksiksiz bir beyanda bulunabilirsiniz. Müşteri talebi durumunda da fatura online ortamda ya da basılı olarak teslim edilebilir. Bu hususta bir konuya dikkat etmek gerekir. İnternet dışındaki kanallardan yurtdışına yapılan satışlarda “İhracat e-faturası nasıl kesilir?” sorusunun yanıtı aranabilir. Fiziki satışlarda faturanın online ortamda düzenlenmesiyle internet ihracatı farklıdır. Söz konusu hususta detaylı bilgi edinmek için ihracatta e-fatura kullanımı başlıklı içeriğimizi okuyabilirsiniz. Web yoluyla dışarıya satış  yapıldığı durumlarda fatura düzenlemeleri aşağıda belirtildiği gibi yapılır.

Kâğıt Fatura

GİB veya entegratör firma üzerinden düzenlediğiniz belgenin çıktısını alarak matbu olarak teslim edebilirsiniz. Yurt dışına internet üzerinden yaptığınız satışlarda kâğıt faturayla beyanda bulunacaksanız bu belgeyi mal ve teslim hizmetinden sonra 7 gün içinde kesmeniz gerekir.

Basılı olarak teslim edilen belgelerin resmî bir nitelik kazanması için ıslak imza gerekir. Ayrıca firmanıza ait olan kaşe de fatura üzerinde bulunmalıdır. Yukarıda bahsedilen ürün ve satış bilgileri faturada detaylı biçimde yer almalıdır. Matbu fatura, ürünü alan kişi ya da firmaya pakete dâhil olarak gönderilebilir. Bu belge, pakette yer alan ürünlerin birim fiyatlarının vergiler de eklenerek toplam bedelini içerir.

E-arşiv fatura

Bu belge, GİB’in web sitesinde yer alan “E-arşiv portalı” üzerinden düzenlenir. Buraya giriş yapmak için İnternet Vergi Dairesi bilgileriniz yeterlidir. E-arşiv faturalarında mâli mühür zorunluluğu yoktur.

Fatura onayı GİB imza adı verilen bir aktivasyonla gerçekleşir. Bunun için cep telefonunuzu yanınızda bulundurmanız gerekir. Telefonunuza iletilen 6 haneli kodu girdikten sonra belge imzalama işlemi tamamlanır. Faturayı karşı tarafa teslim etmek için portaldan pdf formatında indirmeniz gerekir. E-arşiv belgesi, kesildikten sonraki 7 gün içinde iptal edilebilir.

E-fatura

E-fatura hazırlamak için öncelikle Kamu Sertifikasyon Merkezi’ne başvurarak mâli mühür elde edilmesi gerekir. Bu mühür, online olarak düzenlenen belgelerde imza olarak kabul edilir. E-fatura, GİB uygulamasından ya da entegratör firmaların portallarından hazırlanabilir.

Portala giriş yaptıktan sonra alıcı, satıcı ve ürün bilgilerini girerek faturayı oluşturabilirsiniz. Mâli mührü kullanarak belgenin onayını sağlayabilirsiniz. Online satışlarınızı şahıs şirketiniz üzerinden yapıyorsanız fatura onayında e-imza yeterli olacaktır.

E-İhracat Faturası Kesilirken Dikkat Edilmesi Gerekenler Nelerdir?

GİB üzerinden düzenlenen belgeler 6 aylık bir periyotta saklanır. E-ihracat fatura sorgulama yaptığınızda yalnızca bu süreçte üretilen dokümanları görebilirsiniz. Yıllık bütçe hesaplamalarını sorunsuz yapabilmek için ürettiğiniz her dokümanı indirmeniz ve saklamanız tavsiye edilir. İnternet dışındaki kanallardan yurtdışına satış yaparken online doküman oluşturmak için ise farklı yollar izlenir. Bu hususta, bir ihracat e-fatura örneğine ihtiyacınız olabilir.

Düzenlediğiniz faturanın gümrük beyannamesinde yer alan bilgilerle birbirini doğrulayan nitelikte olması önemli bir husustur. Beyan ettiğiniz bilgiler doğru ve tutarlı olduğunda satışlarınızda hukuki durumlardan kaynaklanan bir aksama olmaz. Ürünlerinizi göndermeden önce bu hususa dikkat etmeniz ve son bir kontrol yapmanız tavsiye edilir.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Savaş
Yazar hakkında detaylı bilgi

Popüler Videolar

Benzer yazılar

2020 Yılı IdeaSoft Kobi E-ticaret Raporu (İnfografik)
2020 Yılı IdeaSoft Kobi E-ticaret Raporu (İnfografik)
2020’de yaşanan pandemi süreci ile beraber küçükten büyüğe tüm firmalar e-ticarete yöneldi. Milyonlarca insan ilk kez internetten alışverişi tecrübe ederken sektör çift hanelerde büyüme gösterdi. E-ticaretin birkaç yılda kat...
22 Nisan 2021
Savaş Çetinkaya
Kişiselleştirme Nedir? Nasıl Yapılır?
Kişiselleştirme Nedir? Nasıl Yapılır?
Kişiselleştirme Nedir? Kişiselleştirme, bireylerin özelliklerine göre uygun hizmet ve ürünlerin sunulması anlamına gelir. Pazarlamada son derece önemli bir unsur olan reklam kişiselleştirme sayesinde her müşteriye özel teklifler...
11 Ağustos 2021
Savaş Çetinkaya
Fiziki mağazanızı internete taşımadan önce bilmeniz gerekenler
Fiziki mağazanızı internete taşımadan önce bilmeniz gerekenler
Fiziki mağaza sahipleri internet üzerinden satış yapabilmek için e-ticaret sektörüne yönelmeye başlıyor. Türkiye’deki e-ticaret hacminin düzenli olarak artmasından ve kullanıcıların internetten alışveriş alışkanlığı...
13 Haziran 2016
Ferad Osman Sali
E-ticaret'e Yeni Başlayanlar İçin E-ticaret Rehberi
E-ticaret'e Yeni Başlayanlar İçin E-ticaret Rehberi
E-ticaret sitesi kurmak ve online satış yapmaya başlamak isteyen firmalar için dışarıdan bakıldığında zor bir süreç gibi görünebilir. Fakat adım adım takip edeceğiniz aşamalardan oluşan bir süreçtir. Tüm aşamaların...
14 Ağustos 2022
Savaş Çetinkaya
Sosyal medya ile marka bilinirliğinizi nasıl artırabilirsiniz?
Sosyal medya ile marka bilinirliğinizi nasıl artırabilirsiniz?
Sosyal medya pazarlamasıyla ilgili daha önceki yazılarımızda marka bilinirliğinden de sıkça bahsetmiştik. Sosyal medyanın marka bilinirliğini artırma konusunda markalara nasıl yardımcı olduğundan ve markaların bu özellik...
20 Şubat 2017
Ferad Osman Sali
Dergi ve gazete gibi offline mecralardaki reklamlarınızı nasıl ölçümleyebilirsiniz?
Dergi ve gazete gibi offline mecralardaki reklamlarınızı nasıl ölçümleyebilirsiniz?
Firmalar sadece internet üzerinden reklam vermek zorunda değiller. Basılı ve görsel yayınları kullanarak da reklam çalışmaları yapabilirler. Gazete, dergi, broşür, afiş, bilboard, radyo ve TV reklamları gibi farklı kanallar...
5 Ocak 2017
Ferad Osman Sali