E-İhracat Faturası Nedir? E-İhracat Faturası Nasıl Düzenlenir?

26 Nisan 2022
Markethinkers
E-İhracat Faturası Nedir? E-İhracat Faturası Nasıl Düzenlenir?

İhracat faaliyetlerinde, satışı yapılan ürünlerin ve elde edilen gelirin gümrükte beyan edilmesi gerekir. Bu beyan, yurt dışı ticaret faaliyetlerinde yasal bir yükümlülüktür. Online platformlar üzerinden ülke dışına yapılan satışlar da diğer ticaret faaliyetleri gibi belli kurallara tabiidir. Bu kurallara göre, uluslararası piyasaya yönelik online ticaret faaliyetlerinde bulunan firmaların durumlarda e-ihracat faturası düzenlemesi ve beyan etmesi gerekir.

Sizin için hazırladığımız bu yazıda ise “E-ihracat faturası nedir?” sorusunu yanıtlayarak bu belgenin beyanı için yapılacaklardan bahsettik.

E-İhracat Faturası Nedir?

Online platformlar üzerinden yurt dışına yapılan satışlar e-ihracat olarak adlandırılır. Bu satışlarda yetkili kurumlara gümrük çıkış beyannamesi verilen özel bir belge verilmesi gerekir. Söz konusu belgede, satılan ürünler ve bunlardan kazanılan gelir hakkında detaylı bilgi yer alır. Müşteriye kesilen faturanın bir kopyası beyannameye ek olarak sunulur.

Mal ihracı faturaları bazı durumlarda elektronik ortamda düzenlenir. Online platformlarla Türkiye dışına yapılan mal ihracının dijital olarak beyan edilmesi e-ticaret faturası olarak adlandırılır. 

E-ihracat Faturası Kimler İçin Zorunludur?

Online platformlar üzerinden yurt dışına yapılan bütün satışlarda e-ihracat faturası zorunludur. Faaliyet gösterdiğiniz alan hangisi olursa olsun, satış sürecinde yapılan gümrük beyannamesine bu faturayı eklemeniz gerekir. Ancak, ihracat e-fatura kapsamında farklı türde belgeler bulunur. Alıcıya beyan edilmesi zorunlu olan elektronik fatura ile GİB’e gönderilen belge farklıdır. Bu konuda detaylı bilgi edinmek için fatura çeşitleri hakkında kaleme aldığımız içeriği okuyabilirsiniz. 

  • Demir, çelik gibi ham madde ve sanayi kategorisinde yer alan ürünlerin internet üzerinden satışını yapan işletmelerin e-fatura beyan etmesi gerekir. 
  • Yıllık hasılatı 30 Bin TL’yi aşan bütün işletmelerin GİB’e e-arşiv fatura beyan etmesi zorunludur.

Yukarıdaki hususlar dışında yapılan bütün satışlarda e-ihracat faturası kesilir. Bu beyan e-fatura ya da e-arşiv olarak yapılabilir. 1 Temmuz 2017 tarihinde yapılan düzenlemeyle vergiden muaf olan satışlarda da e-ihracat fatura beyanı zorunlu kılınmıştır.

E-İhracat Faturası Nasıl Düzenlenir?

“E-ihracat faturası nasıl düzenlenir?” bu hususta yanıtı merak edilen sorular arasındadır. Bu belge entegratör firmalar aracılığıyla düzenlenebilir. GİB tarafından e-fatura kesme yetkisi verilen kurumlar bu şekilde adlandırılır. Entegratörler aracılığıyla oluşturulan faturaların bakanlık ve GİB’e beyanı firma tarafından yapılır.

E-ihracat faturasında KDV beyanı yer almaz. Gelir İdaresi Başkanlığı’nın sitesinde yer alan uygulama üzerinden de E-ihracat faturası düzenlenebilir. Bu konuda detaylı bilgi edinmek için e-fatura başlıklı içeriğimizi okuyabilirsiniz. Söz konusu belge online ortamda düzenlenir. Ancak müşteriye iletilen faturalarda, talep hâlinde matbu olarak da gönderim yapılabilir.

Satış ile ilgili işlemlerde bir eksiklik ya da aksama olması durumunda e-ihracat faturası iptali yapılabilir. Bu iptal işlemini size en yakın gümrük idaresinden gerçekleştirebilirsiniz.

E-İhracat Faturasında Bulunması Gerekenler Nelerdir?

E-ihracat faturasında, satıcı ile alıcı arasındaki işlemin detayları yer alır. Bu hususta, düzenlenen faturada aşağıdaki bilgilerin yer alması gerekir;

  • Ürün bilgileri (kilo, ebat ve adet)
  • Ürün birim fiyatı ve total satış fiyatı
  • Satıcının bağlı olduğu vergi dairesi ve vergi numarası
  • Alıcının kendi ülkesinde geçerli vergi numarası
  • Alıcı firmanın unvanı/kişinin bilgileri
  • Teslimat bilgileri
  • Ödeme bilgileri (Taksitli ödeme yapıldıysa ayrıca belirtilmesi gerekir)
  • Ödeme yapılacak hesap numarası
  • Gümrük takip numarası
  • Satılan ürünün gönderilme şekli (hava yolu, demir yolu, deniz yolu ya da kara yolu)
  • Faturanın kesildiği ve düzenlendiği tarih
  • Kaşe ve imza

Yukarıdaki bilgilerin dışında e-ihracat faturasında GTIP (Gümrük Tarife İstatistik Pozisyonu) numarasının da bulunması gerekir. Bu numara, uluslararası ticarette dolaşımda olan ürünlerin tanımını ve ayrımını yapmak amacıyla kullanılır. Satışını sağladığınız ürünlerin GTIP kodunu TÜİK üzerinden veya uluslararası ticaret kataloglarından edinebilirsiniz.

E-ihracat Faturası Kesme Yöntemleri Nelerdir?

Gümrük beyanını eksiksiz yapmak için “E-İhracat faturası nasıl kesilir?” sorusunu yanıtlamak faydalı olur. Bu kategoride hazırlanması gereken farklı belgeler vardır. Gönderim yapılacak kuruma ve hasılat miktarına göre bir tercih yapılabilir. GİB veya entegratör firmanın portalı üzerinden e-ihracat fatura örneğini inceleyerek eksiksiz bir beyanda bulunabilirsiniz. Müşteri talebi durumunda da fatura online ortamda ya da basılı olarak teslim edilebilir. Bu hususta bir konuya dikkat etmek gerekir. İnternet dışındaki kanallardan yurtdışına yapılan satışlarda “İhracat e-faturası nasıl kesilir?” sorusunun yanıtı aranabilir. Fiziki satışlarda faturanın online ortamda düzenlenmesiyle internet ihracatı farklıdır. Söz konusu hususta detaylı bilgi edinmek için ihracatta e-fatura kullanımı başlıklı içeriğimizi okuyabilirsiniz. Web yoluyla dışarıya satış  yapıldığı durumlarda fatura düzenlemeleri aşağıda belirtildiği gibi yapılır. 

Kâğıt Fatura

GİB veya entegratör firma üzerinden düzenlediğiniz belgenin çıktısını alarak matbu olarak teslim edebilirsiniz. Yurt dışına internet üzerinden yaptığınız satışlarda kâğıt faturayla beyanda bulunacaksanız bu belgeyi mal ve teslim hizmetinden sonra 7 gün içinde kesmeniz gerekir.

Basılı olarak teslim edilen belgelerin resmî bir nitelik kazanması için ıslak imza gerekir. Ayrıca firmanıza ait olan kaşe de fatura üzerinde bulunmalıdır. Yukarıda bahsedilen ürün ve satış bilgileri faturada detaylı biçimde yer almalıdır. Matbu fatura, ürünü alan kişi ya da firmaya pakete dâhil olarak gönderilebilir. Bu belge, pakette yer alan ürünlerin birim fiyatlarının vergiler de eklenerek toplam bedelini içerir.

E-arşiv fatura

Bu belge, GİB’in web sitesinde yer alan “E-arşiv portalı” üzerinden düzenlenir. Buraya giriş yapmak için İnternet Vergi Dairesi bilgileriniz yeterlidir. E-arşiv faturalarında mâli mühür zorunluluğu yoktur. 

Fatura onayı GİB imza adı verilen bir aktivasyonla gerçekleşir. Bunun için cep telefonunuzu yanınızda bulundurmanız gerekir. Telefonunuza iletilen 6 haneli kodu girdikten sonra belge imzalama işlemi tamamlanır. Faturayı karşı tarafa teslim etmek için portaldan pdf formatında indirmeniz gerekir. E-arşiv belgesi, kesildikten sonraki 7 gün içinde iptal edilebilir.

E-fatura

E-fatura hazırlamak için öncelikle Kamu Sertifikasyon Merkezi’ne başvurarak mâli mühür elde edilmesi gerekir. Bu mühür, online olarak düzenlenen belgelerde imza olarak kabul edilir. E-fatura, GİB uygulamasından ya da entegratör firmaların portallarından hazırlanabilir. 

Portala giriş yaptıktan sonra alıcı, satıcı ve ürün bilgilerini girerek faturayı oluşturabilirsiniz. Mâli mührü kullanarak belgenin onayını sağlayabilirsiniz. Online satışlarınızı şahıs şirketiniz üzerinden yapıyorsanız fatura onayında e-imza yeterli olacaktır. 

E-İhracat Faturası Kesilirken Dikkat Edilmesi Gerekenler Nelerdir?

GİB üzerinden düzenlenen belgeler 6 aylık bir periyotta saklanır. E-ihracat fatura sorgulama yaptığınızda yalnızca bu süreçte üretilen dokümanları görebilirsiniz. Yıllık bütçe hesaplamalarını sorunsuz yapabilmek için ürettiğiniz her dokümanı indirmeniz ve saklamanız tavsiye edilir. İnternet dışındaki kanallardan yurtdışına satış yaparken online doküman oluşturmak için ise farklı yollar izlenir. Bu hususta, bir ihracat e-fatura örneğine ihtiyacınız olabilir.

Düzenlediğiniz faturanın gümrük beyannamesinde yer alan bilgilerle birbirini doğrulayan nitelikte olması önemli bir husustur. Beyan ettiğiniz bilgiler doğru ve tutarlı olduğunda satışlarınızda hukuki durumlardan kaynaklanan bir aksama olmaz. Ürünlerinizi göndermeden önce bu hususa dikkat etmeniz ve son bir kontrol yapmanız tavsiye edilir.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Yorum yap

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Benzer yazılar

Instagram TV'yi pazarlama çalışmalarınızda nasıl kullanabilirsiniz?
Instagram TV'yi pazarlama çalışmalarınızda nasıl kullanabilirsiniz?
Instagram TV (IGTV), son dönemlerde markaların yönelmeye başladığı ve videolarla takipçilerine farklı içerikler sundukları bir alan olmaya başladı. Instagram TV gibi sosyal televizyonlar, 2019’da sosyal medya trendleri arasında yer...
13 Aralık 2018
Sinan Oypan
Dikkat çekici bir basın bülteni nasıl yazılır?
Dikkat çekici bir basın bülteni nasıl yazılır?
E-ticaret sitenizin tanıtımını yapmak için kullanabileceğiniz araçlardan biri de basın bültenidir. Bir PR ajansı ile çalışıyorsanız, PR ajansınız sizin için basın bültenlerinizi hazırlayabilir ve bu bültenleri ilgili...
6 Mart 2017
Sinan Oypan
E-posta pazarlamalarından geri dönüş alamamanıza sebep olan 8 durum
E-posta pazarlamalarından geri dönüş alamamanıza sebep olan 8 durum
E-posta pazarlama çalışmaları doğru yapıldığında günümüzde halen en çok geri dönüşüm sağlayan pazarlama araçları arasında yer alıyor. Ancak doğru bir strateji uygulanmadığında, yapılan çalışmalardan beklenen geri...
18 Ağustos 2017
Sinan Oypan
E-ticaret sitesi nasıl geliştirilir sorusuna 8 cevap!
E-ticaret sitesi nasıl geliştirilir sorusuna 8 cevap!
E-ticaret sitesi nasıl geliştirilir koronavirüs sürecinde işletmelerin merak ettiği bir soru olarak karşımıza çıkıyor. Yaşam tarzımızı krize göre şekillendirdiğimiz bu dönemde, e-ticaret sitesi nasıl daha iyi hale getirilir ya...
24 Nisan 2020
IdeaSoft
Yeni bir e-ticaret sitesi açtığınızda hangi konulara odaklanmalısınız?
Yeni bir e-ticaret sitesi açtığınızda hangi konulara odaklanmalısınız?
Yeni bir e-ticaret sitesi açtıktan sonra atılması gereken birçok adım bulunuyor; ancak bu adımlardan bazılarının öncelikleri daha yüksek. Başlangıç sürecinde doğru adımları atabilmek, işinizi büyütmek, markanızı yaratmak ve...
16 Ağustos 2018
Sinan Oypan
E ticaret vergileri hangileridir? | E ticaret vergi süreci
E ticaret vergileri hangileridir? | E ticaret vergi süreci
E ticaret vergi / e ticaret vergileri nelerdir, e ticaret firmaları / e ticaret şirketlerinin ödemekle yükümlü olduğu şirket vergileri nelerdir, e ticarette vergilendirme / e ticaret vergilendirmede hangi kalemler mevcuttur, şahıs şirketi...
28 Kasım 2018
Sinan Oypan
Ürün paketleme ve depo yönetim stratejileri ile ilgili bilmeniz gerekenler
Ürün paketleme ve depo yönetim stratejileri ile ilgili bilmeniz gerekenler
Paketleme ve depo yönetiminin nasıl yapıldığı, e-ticaret firmalarının başarısını ve uzun vadedeki karlılığını koruma da önemli bir yere sahiptir. Doğru stratejilerin belirlenmesi, maliyetlerin kontrol altında tutulması, alınan...
9 Mayıs 2018
Sinan Oypan
İçerik pazarlama için kullanabileceğin 16 içerik türü
İçerik pazarlama için kullanabileceğin 16 içerik türü
Blog, sosyal medya, video yani kısaca içerik pazarlamanın her alanında kullanabileceğiniz birçok içerik türü bulunmaktadır. Doğru bir strateji ve kaliteli içerik üretimi ile beraber içerik pazarlama çalışmalarınızdan...
12 Nisan 2017
Sinan Oypan
E-ticaret siteleri geri sayım sayacı ile satışlarını nasıl artırabilirler?
E-ticaret siteleri geri sayım sayacı ile satışlarını nasıl artırabilirler?
E-ticarette satışları artırmak için kullanılabilecek araçlardan biri de geri sayım sayacıdır. Geri sayım sayacı farklı şekillerde tüketicileri belli bir eyleme geçmeye ve alışveriş yapmaya yönlendirmek için...
24 Kasım 2018
Sinan Oypan
Marka konumlandırma nedir ve nasıl yapılır?
Marka konumlandırma nedir ve nasıl yapılır?
Marka konumlandırma, e-ticaret firmanızın sektörde ve pazarınızda kendine nasıl bir yer bulacağını belirlemeniz için gereklidir. Rekabet durumu, pazarın mevcut durumu ve şirketinizin ulaşmak istediği hedef kitleye göre markanın...
9 Mart 2020
Sinan Oypan
Aynı gün kargo gönderimleri yaparken bilmeniz gerekenler
Aynı gün kargo gönderimleri yaparken bilmeniz gerekenler
Aynı gün kargo gönderimleri, son yıllarda e-ticaret firmalarınca tercih edilen teslimat yöntemlerinden biri olarak öne çıkıyor. Aynı gün içerisinde tüketicilerin siparişlerini kargoya vermek, tüketicilerin daha hızlı bir şekilde...
18 Ekim 2019
Sinan Oypan
Küçük işletmeler için bütçe yönetimi ipuçları
Küçük işletmeler için bütçe yönetimi ipuçları
Bütçe yönetimi, elinizdeki sermayeyi iyi yönetmenizi sağlarken, uzun vade de elinizde nakit kalmasını sağladığı için gereklidir. Bütçe yönetimi hem operasyonel alan da hem de yapacağınız tanıtım alanında da kontrollü bir...
20 Haziran 2020
Sinan Oypan
Detaylı Bilgi İçin Arayın