Arama Motoru Sonuç Sayfaları (SERP) Nedir?

Yazar: Ferad Osman Sali   -   Güncellenme Tarihi: 09.07.2024
Arama Motoru Sonuç Sayfaları (SERP) Nedir?

SERP, arama motorunda karşınıza çıkan sonuç sayfalarına verilen isimdir. ‘’Search Engine Results Page’’ İngilizce kelimelerinin kısaltmasıdır ve Türkçe’de ‘’Arama motoru sonuç sayfaları’’ anlamına gelmektedir. Kullanıcıların arama sonuçlarında kaybolmaması ve kullanıcı deneyiminin yüksek olması amacıyla kullanılmaktadır. Yaptığınız aramaya göre farklı Serp sonuç modellerinin görülmesi, kullanıcının internet deneyimini kolaylaştırmak içindir.

Arama Amacı

Hedef kelimenizin arama sayfalarında listelenen sonuçları inceleyerek kelimeyi arayan kişilerin satın alma, bilgi alma, gezinme gibi farklı amaçlardan hangileri ile eşleştiğini öğrenebilirsiniz.

Google’da arama yaparken sonuç listesinde sıralanan web siteleri, reklamlar veya zengin snippet verileri SERP’i oluşturmaktadır. Google, çeşitli kalite parametreleri ile taradığı web sitelerini, kullanıcının deneyimini daha da yükseltmek için üst sıralara çıkarmaktadır. En üstte gördüğünüz Serp sonuçları, Google algoritmasının bir sonucudur. Google, kullanıcı deneyimini daha da iyileştirmek için şu çeşitleri de sunmaktadır;

serp sonuçları

SERP Liste Türleri Nelerdir?

Google, SERP sonuçlarında birden fazla gösterim türünü kullanmaktadır. Kullanıcılara sunulan SERP çeşitleri şunlardır:

  • Organik arama sonuçları
  • Reklamlar
  • Sıkça sorulan sorular
  • Videolar
  • Makaleler
  • Haberler
  • Görseller
  • Yerel işletmeler
  • Site bağlantıları
  • Öne çıkan snippet
  • Featured Snippet
  • Knowledge panel
  • Akademik makaleler
  • Sitelinks

Ücretli olarak sunulan SERP özellikleri ise şunlardır:

  • Ücretli arama sonuçları
  • Ürün reklamları
  • Google shopping – alışveriş reklamları
  • Google display network – görüntülü reklamlar
  • Videolu reklamlar
google arama sonuçları

E-ticaret Siteleri için SERP Optimizasyonunun Önemi

Google, alışveriş yapmak isteyen kişilerin kullanıcı deneyimini iyileştirmek amacıyla ürün görsellerini Google serp sonuçları ve Google alışveriş sekmesinde göstermeye başlamıştır. E-ticaret siteleri, Google’da üst sıralarda yer almak, potansiyel müşterilerine ulaşmak ve satışlarını arttırmak için SERP optimizasyonu yapmalı ya da yaptırmalıdır. Hedef kitlenizin yaptığı aramalarda görünmek ve satışa yönlendirmek için SERP sonuçlarında yer almanız gerekmektedir. Bunu yapmak için de Google trendlerini, algoritma gelişmelerini ve rakipleri takip eden uzmanlar ile çalışmalısınız.

E-ticaret için SERP Optimizasyonu Teknikleri

E-ticaret siteleri, Google’da üst sıralara konumlanmak için seo optimizasyon çalışmalarını yapmalıdır. SERP optimizasyonu, e-ticaret sitenizin daha fazla görünür olması ve potansiyel müşterilere ulaşmanız için gereklidir. E-ticaret serp çalışmaları yapılırken şu tekniklerden faydalanabilirsiniz:

  1. Anahtar kelime araştırması ve uygulaması
  2. Kategori sayfaları için seo uygulamaları
  3. Ürün sayfaları için seo uygulamaları
  4. Blog sayfası için seo uygulamaları
google sonuçları

Anahtar Kelime Araştırması ve Uygulaması

SERP sonuçlarında yer alan sayfalar, belirli anahtar kelimelerin ve sorguların analiz edilmesi sonucunda oluşturulmuştur. Hedef kitlenizin özelliklerini ve ilgi alanlarını tespit ettikten sonra Semrush, Ahrefs veya Moz gibi araçlarla anahtar kelime analizi yapmalısınız. Ayrıca, şunlara dikkat etmelisiniz:

  1. Hedef kitle analizi yapın ve hangi kategoriler, ürünler hakkında paylaşım yapacağınızı belirleyin.
  2. Rakip analizi yaparak en fazla trafik alan anahtar kelimeleri ve sorguları keşfedin. Bunu Semrush veya Ahrefs ile yapabilirsiniz.
  3. Yeni bir web siteniz var ise zorluk derecesi düşük anahtar kelimeleri seçin.
  4. Belirlenen anahtar kelimeler ve sorgular ile özgün bir içerik oluşturun. İçeriğinizin üste çıkması için rakiplerin vermediği bilgileri mutlaka verin.

Kategori Sayfaları için SEO Uygulamaları

Kategori sayfalarının üst sıralarda yer alması ve SERP sonuçlarında daha fazla görünebilmesi için seo çalışmaları yapılmalıdır. Kategori sayfalarını üst sıralara çıkarabilmek için şu uygulamaları dikkate almanız gerekir;

1)Anahtar Kelime Araştırması ve İçerik Kalitesi

Kategori sayfalarında kod-metin oranını dengelemek için anahtar kelime analizi yapılmış özgün metinler yer almalıdır. Bu metinlerin uzunluğu sayfanın kod oranına göre değişmektedir. E-ticaret kategori seo çalışması yapıyorsanız metinleriniz özgün ve analizli olmalıdır. Örneğin, çalışma masası konulu bir sayfanız varsa başlığınız ve metniniz de çalışma masası konulu olmalıdır.

2)Kategorilerin URL Yapısı

Kategori URL’niz kısa yapıda olmalıdır. Özet biçimde arama niyetine uygun olarak hazırlanan URL, anahtar kelimeyi mutlaka içermelidir. Örneğin, ayakkabı satan bir e-ticaret sitesinde beyaz ayakkabılar için kategori oluşturuyorsanız şu şekilde olmalıdır:

  • Doğru Kategori URL’si: domain/beyaz-ayakkabi
  • Yanlış Kategori URL’Sİ: domain/b-ayakkabi

URL Yapısı

Linkin karakter yapısı: Linkiniz, ilgili sayfanın anahtar kelimesini içermelidir. Türkçe karakterler içermemelidir.

3)Başlık ve Meta Açıklaması

Kategorilerinizin Google’da üst sıralara çıkabilmesi için yapısal detaylara dikkat etmeniz gerekmektedir. 

  • Başlık: En fazla 60 karakterde dikkat çekici bir yapıda olmalıdır.
  • Meta açıklaması: En fazla 160 karakter olmalıdır. İçeriğinizi genel olarak özetler nitelikte olmalıdır.

4)Kullanıcı Deneyimi

Seo çalışmaları, kullanıcı deneyimini arttırmak için de yapılmalıdır. Kullanıcı deneyimi arttığında kategori sayfalarınız faydalı sayfa olarak algılanacak ve daha da üst sıralara çıkacaktır. Bunun için kullanıcı dostu, kolayca satın alma adımları olan bir sayfa tasarlamanız gerekmektedir.

5)Sayfanın Hızı ve Performansı

Kategori sayfalarında birçok görsel ve bilgi olacağı için sayfanın hız optimizasyonu yapılmalıdır. Hız ve seo başarısının yaşanması doğru orantılıdır. Kategori sayfalarının hızlı açıldığından emin olmanız gereklidir.

Ürün Sayfaları için SEO Uygulamaları

Ürünlerinizin, özel ürün aramalarında üst sıralarda çıkması için ürünlere özel seo optimizasyonu yapmanız gerekir. Genel olarak kullanılan ürün seo yöntemleri:

1)Ürün Sayfasının Başlığı ve Meta Özellikleri

Ürün sayfasını hazırlarken başlığınız ürünün marka ve modelini eksiksiz bir şekilde içermelidir. Başlığınız en fazla 60 karakterde olmalıdır. Meta açıklamanız, ürün adını ve açıklamasını içermelidir. Ürün meta açıklamasının uzunluğu 160 karakter olmalıdır. 

2)Ürün Sayfasının Hızı ve Performansı

Bir ürün sayfasının üst sıralara çıkabilmesi için ilgili sayfanın UX odaklı ve hızlı olması gereklidir. Kullanıcılar, geç açılan sayfalardan hemen çıkar ve bu durum seoya olumsuz bir şekilde etki eder. 

3)Ürünlerin URL Yapısı

Ürünleriniz, ürün adını içeren URL’ler ile yayınlanmalıdır. Anahtar kelime ile oluşturulan niche ürün URL’lileri, ürünün Google’da üst sıralara çıkmasına yardımcı olabilir.

Blog Sayfası İçin Seo Uygulamaları

E-ticaret siteleri, potansiyel müşterilerine ulaşmak ve reklam maliyetlerini düşürmek için blog çalışmaları yapabilir. Seo uyumlu blog çalışması yaparken şunlara dikkat etmelisiniz:

  • İçeriklerinizi hedef kitlenize göre oluşturmalısınız.
  • Satın alma öncesi merak edilebilecek konuları ele almalısınız
  • Satış sonrası destek için içerikler oluşturmalısınız.
  • Ürün sayfalarında call to action tekniğini kullanarak satışa yönlendirmelisiniz.
  • Özel anahtar kelime analizi ve içerik analizi yapmalısınız.

Zengin Snippet'lar ve Ürün İncelemeleri

Zengin Snippet’lar, SERP sonuçlarında kategori veya ürün sayfanızda inceleme puanı, inceleme sayısı, fiyatı ya da stok durumu gibi detayları gösteren önemli bir göstergedir. Zengin Snippet’lar, kişilerin satın alma davranışına olumlu veya olumsuz katkıda bulunabilir. Yüksek puanlı ya da uygun fiyatlı sayfalara giriş artabilirken düşük puanlı sayfalara girişler azalabilmektedir. Aşağıdaki örnekte bir sayfanın Zengin snippet bilgilerini görebilirsiniz:

Bir diğer örneğimizde ise stok durumu ve fiyat gösterilmiştir:

Zengin Snippet Kullanımı ve Avantajları

Zengin snippet kullanımı için ilk olarak yapısal veri işaretlemesini öğrenmeniz gerekir. Yapısal veri kodlaması ile sayfalarınızı veri açısından zenginleştirebilirsiniz. Bunun için Google’ın yapısal veri işaretleme aracını tercih edebilirsiniz. Ek olarak WordPress alt yapısında olan sitelerde ‘’Schema’’ eklentilerini tercih edebilirsiniz. Ideasoft alt yapısı ile hazırlanan siteler, Zengin snippet gösterimine uygun bir kodlanmıştır. Zengin snippet gösterimlerinde çıkan siteler şu avantajları elde edecektir:

  • Daha fazla trafik elde edebileceksiniz.
  • Dönüşüm oranında artış yaşanacaktır.
  • Tıklanma oranlarınız yükselecektir. Zengin veriler, diğer yayınlar arasından ön plana çıkmanızı sağlar ve tıklanma şansınız artar.
  • Kullanıcı kararına olumlu bir etki olacaktır. 
  • Profesyonel iş yapan bir marka algısı yaratabilirsiniz. 

Müşteri İncelemeleri ve Derecelendirmelerin SERP Üzerindeki Etkisi

Google, zengin veri işaretlemesi yapılan web sitelerini SERP sonuçlarında daha fazla gösterir ve üst sıralara çıkartır. Kullanıcı deneyimini önemseyen Google, kullanıcıları için özel olarak yapısal veri işaretlemesi yapılan web siteleri de faydalı web site olarak görür ve üst sıralara çıkarır. Müşteri incelemelerinin fazla olması ve derecelendirme puanlarının da yüksek olması SERP sonuçlarında üst sıralara çıkmaya yardımcı olur. Ürün veya kategori sayfalarında müşteri incelemeleri ve derecelendirmeleri kullanmanız, faydalı bir web site olduğunuz sinyalini verir.

Müşteriler, bir ürünü satın almadan önce birçok incelemeyi okur ve yapılan puanlamaları dikkate alır. Kullanıcı deneyimi, diğer kullanıcıların satın alma davranışını ciddi oranda değiştirir. Zengin sonuç sayfalarında ortaya çıkan yüksek puanlar ve değerlendirme sayısının yüksek olması kişileri satın alma davranışına zorlayabilir.

Lokal SEO ve Mobil Optimizasyon

Yerel aramalarda üst sıralara çıkmak için lokal seo teknikleri kullanılmaktadır. Lokal seo optimizasyonu ile yerel halk hedeflenmektedir. Örneğin, yerel bir tercüme ofisiniz varsa lokal seo gücünü kullanarak bölgenizde güçlü bir şekilde kullanıcıların karşısına çıkabilirsiniz. Lokal seo optimizasyonu yapmak için şu yöntemleri kullanabilirsiniz:

  • Harita kaydı yapın. Haritalar, yerel aramalarda ön plana çıkmaktadır.
  • Yerel anahtar kelimeleri tespit ederek özel sayfalar oluşturun. 
  • Yerel SERP sonuçlarında çıkabilmek için ana sayfanızı yerel kelimelerle optimize edin.

Lokal aramalar genel olarak telefon üzerinden yapılmaktadır. Siteniz, responsive ve hızlı bir yapıda olmalıdır. Mobil optimizasyonu zayıf bir web siteniz varsa lokal aramalarda etkili bir performans gösteremezsiniz. Mobil uyumlu olmayan bir web sitesi SERP sonuçlarında üst sıralarında yer alamamaktadır.

Lokal Aramalarda Görünürlüğü Artırma

Lokal işletmeler, daha düşük maliyetli Serp optimizasyonu çalışması ile daha fazla dönüşüm elde edebilmektedir. Lokal bazda satış yapan işletmeler, hedef kitlesi çerçevesinde analiz yapmalı ve aşağıdaki stratejileri uygulamalıdır:

  • Google ve Yandex harita kayıtları yapılmalıdır. Harita kayıtları, seo uyumlu bir şekilde gerçekleştirilmelidir.
  • Yerel anahtar kelimeler ve sorgular tespit edilerek hizmet sayfaları oluşturulmalıdır. Bu hizmet sayfaları, hızlı ve responsive olmalıdır.
  • Hizmet çerçevesinde yerel tarzda blog içerikleri oluşturulmalıdır.
  • İşletmenize yorum sayısını arttırarak daha fazla görünür olabilirsiniz.
  • Bonus olarak, yerel etiket ve anahtar kelimeler ile sosyal medyada var olabilirsiniz.

Mobil Cihazlarda Arama Performansı

Lokal aramalar genel olarak mobil cihazlar üzerinden yapılmaktadır. Günümüz için genel bir değerlendirme yapıldığında aramaların büyük bir bölümünün mobil cihazlardan yapıldığı ifade edilebilmektedir. Web sitesinin hızlı olması, mobil uyumlu olması, seo uyumlu ve zengin veri işaretlemesi ile yapılmış olması arama performansınızı yükseltecektir.

Zengin Sonuçlar Testi İle Sitenizin Durumunu Öğrenin

Sayfalarınızın yapısal veri durumunu ‘’Zengin Sonuçlar Testi’’ ile öğrenebilirsiniz. Google’ın sunduğu ücretsiz araca gitmek için buraya tıklayınız. URL’nizi ekledikten sonra ‘’URL’yi test et’’ butonuna tıklayın ve taramayı başlatın.

ideasoft monogram
IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.
Ferad Osman Sali
Ferad Osman Sali

E-ticaret Danışmanı

Ferad Osman Sali, E-ticaret, SEO stratejileri ve dijital pazarlama konularında uzmanlaşmış deneyimli bir profesyoneldir. İstanbul Üniversitesi mezunu olan Sali, 12 yıldır SEO ve dijital pazarlama, 8 yıldır da e-ticaret alanlarında çalışmakta... Yazar hakkında detaylı bilgi

Popüler Videolar