Etkili bir PR çalışmasının olmazsa olmaz 4 önemli özelliği

30 Temmuz 2016
Sinan Oypan
Etkili bir PR çalışmasının olmazsa olmaz 4 önemli özelliği

PR nedir yani PR çalışması nedir, PR nasıl yapılır ve daha fazlası bu yazıda.

Bir e-ticaret sitesi kurduktan sonra yapılması gereken işlerden biri de etkili bir PR çalışması yapmak olacaktır. PR (Public Relations), yani halkla ilişkiler olarak adlandırabileceğimiz çalışmalar ile markanın iletişim dili oluşturularak, markanın ve markanın hizmetlerinin tanıtımı yapılır.

Bir e-ticaret firması için PR çalışmaları oldukça önemlidir; çünkü bu çalışmalar ile hedef kitleye ulaşılarak, marka bilinirliği artırılır ve marka sadakati yaratmaya çalışılır. Doğru ve etkili bir PR olmadan, markanın yukarıda bahsettiğimiz bu unsurlara erişmesi oldukça zordur.

Markanızı iyi bir şekilde tanıtmak ve doğru hedef kitleye ulaşmak, uzun vadede şirketinize birçok fayda sağlayacaktır. E-ticaret firmaları PR çalışmalarını ajanslara yaptırabilecekleri gibi kendi içlerinde kuracakları ekipler ile de yapabilirler. Burada önemli olan doğru adımları belirleyebilmek. Bu rehberimizde de etkili bir PR çalışması / piar çalışmasında dikkat edilmesi gereken 4 önemli özelliğin üzerinde duracağız.

PR çalışması amacınız konusunda çok net olun

PR çalışmalarınızdaki asıl amaçlarınız konusunda çok net olmanız oldukça önemli. Belli bir amaç olmadan, markanızı nasıl ve kime tanıtacağınızı bilemezsiniz. Bu nedenle de herşeyden önce bu amaçları belirlemelisiniz. PR çalışmalarında markaların sıkça kullandığı amaçlar şu şekilde:

  • Tüketici bilinci yaratma
  • Yatırımcı farkındalığı yaratma
  • Marka bilinirliğini artırma
  • Markayı büyütme
  • Marka hakkında bilgilendirme

Markanıza en uygun olan amacı belirledikten sonra artık hangi çalışmaları kime göre yapacağınız üzerinde düşünmeye başlayabilirsiniz.

Hedef kitlenizi belirleyin

PR çalışması amaçlarınızı belirledikten sonra bu PR çalışmalarını kime yönelik yapacağınızı belirlemelisiniz. Eğer marka bilinirliğini artırmak ya da ürün tanıtımı yapmak gibi amaçlarınız varsa, şirketinizin hedef kitlesine yönelik kanallar bulup, bu kanallara göre içerikler hazırlamanız gerekecektir.

Eğer yatırımcılara yönelik PR çalışması yapacaksanız, içeriklerinizi ve platformlarınızı bu koşullara göre hazırlamalısınız. Seçtiğiniz amaçlara göre hedef grubunuz da değişiklik gösterecektir. Bu konuya özellikle dikkat etmeniz gerekiyor.

Silahınızı seçin

Hedef kitleniz ve amaçlarınız belli olduktan sonra, atış yapacağınız silahı seçmeniz gerekiyor. Buradaki silahınız hazırlayacağınız içerikler olacaktır. Ne tür içeriklere odaklanmanız gerektiğine, yukarıda bahsettiğimiz iki maddeden sonra karar vermeniz gerekecektir.

Reklam amaçlı görsel ve yazılı metinler mi yoksa marka bilinirliğinizi artıracak etkileşim getirecek içeriklere mi odaklancaksınız? Eğer yatırımcılara yönelik PR çalışması yapacaksınız o zaman çok daha içerik materyalleri hazırlamanız gerekebilir. Ürün kataloglar, şirket hakkında detaylı veriler ve benzeri içeriklere yoğunlaşarak çalışmalarınızı bu doğrultuda yapmalısınız.

İçerikleriniz, PR çalışmalarınızın en önemli bölümlerini oluşturmaktadır; çünkü burada paylaştığınız bilgiler, görseller ve metinler amacınıza ulaşmanızda size yardımcı olacaktır. Yanlış hedef kitlelere yanlış içeriklerle ulaşmak, PR’ınızın başarısız olmasına neden olacaktır. Bu nedenle de seçtiğiniz kelimeler, sloganlar, verdiğiniz bilgiler ve kullandığınız görseller yaptığınız yatırımların geri dönüşümünü doğrudan belirleyecektir.

“PR

Platformunuzu belirleyin

İçerik oluştuma ve platform seçimi aslında beraber yürüyen bir adımdır diyebiliriz. Hangi platformda ya da platformlarda PR çalışması yapacağınıza göre içerikleriniz de değişiklik gösterecektir.

Sektörel olarak duyurular yapmayı planlıyorsanız ya da yatırımcılara yönelik çalışmalar yapacaksanız, bu durumda sosyal mecralar yerine sektörel yayınlara ve basılı yayınlara yatırım yapmanız daha doğru olacaktır.

Sektörel farkındalık yaratmak için bu kanalları kullanmanız daha doğru olmaktadır çünkü farklı platformlar üzerinden sizinle ilgili kişilere ulaşmanız zor olur.

Marka bilinirliğinizi artımayı planlıyorsanız sosyal mecralar üzerinden PR çalışmaları yapabilirisiniz. Etkileşim getirecek viral içerikler oluşturabilir veya sosyal platformlardaki reklam kanallarını kullanarak dilediğiniz hedef kitleye bu şekilde ulaşabilirsiniz.

Sosyal mecralarını yanı sıra blog çalışmaları yapabilir ve sektörel yayıncılarla iletişime geçerek basın bültenlerinizi bu kanallara iletebilirsiniz. Sektörel yayıncılara basın bülteni ve diğer içeriklerinizi göndermek, bu yayıncıların hedef kitlelerine de doğrudan ulaşmanızı sağlayacaktır.

Sonuç

Her başarılı çalışmada olduğu gibi PR’da da başarılı olabilmek için belli bir stratejiyi izlemek, ön çalışmalar yapmak ve bu stratejiyi en uygun şekilde uygulamak gerekecektir. Plansız ve programsız yapılan PR çalışmaları, size çok fazla geri dönüş sağlamayacaktır.

Bu yazımızda piar nedir bir diğer deyişle pr ne demek / piar ne demek, piar çalışması nasıl yapılır özetle PR yapmak ile ilgili herşeyi ele aldık. Bir sonraki yazımızda görüşmek üzere…

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

E-ticaret teması nedir ve tema seçerken nelere dikkat etmelisiniz?
E-ticaret teması nedir ve tema seçerken nelere dikkat etmelisiniz?
Doğru e-ticaret teması, e-ticaret sitesinin göze daha görünmesini sağlarken, kullanıcı deneyimini geliştirerek ziyaretçilerin site üzerinde daha fazla vakit geçirmelerini ve geri dönüşümleri artırmaya yardımcı olur. E-ticaret...
3 Aralık 2018
Sinan Oypan
E-ticarette A/B testleri ile ilgili bilmeniz gerekenler
E-ticarette A/B testleri ile ilgili bilmeniz gerekenler
A/B testleri e-ticarette birçok farklı amaç için kullanılıyor. Herhangi bir eylemi farklı yollardan ele alarak, en iyi sonuçları ve performansı gösteren versiyonu bulmak için bu testlerden yararlanılıyor. A/B testlerinizi daha iyi...
25 Ocak 2018
Sinan Oypan
Instagramda satış yapmak isteyenlere öneriler
Instagramda satış yapmak isteyenlere öneriler
İnstagramda satış yapmak için gerekenler nelerdir, instagramdan satış nasıl yapılır, instagram ticari hesap açma, instagramda satış arttırmak için yapılması gerekenler, instagramda satış...
1 Ağustos 2016
Savaş Çetinkaya
IdeaSoft’a Yeni Yılda Yeni Başarı
IdeaSoft’a Yeni Yılda Yeni Başarı
E-ticaret yazılımı alanında sektör lideri IdeaSoft, Türkiye’nin en hızlı büyüyen 100 şirketi arasında ikinci kez yerini aldı. Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) öncülüğünde, Türkiye Ekonomi Politikaları Araştırma...
6 Şubat 2017
Savaş Çetinkaya
E-ticaret firmaları corona virüs sürecini nasıl yönetmeli?
E-ticaret firmaları corona virüs sürecini nasıl yönetmeli?
Küresel bir salgın haline gelen ve Türkiye’de de yayılım hızını artıran corona virüs ile ilgili işletmeler acil durum planlarını devreye aldı. Küresel çapta her ülkenin ekonomisine durdurulamayan bir etkide bulunan corona virüs...
27 Mart 2020
İbrahim Çelebi
E-ticaret firmaları için Snapchat video fikirleri
E-ticaret firmaları için Snapchat video fikirleri
Snapchat video fikirleri ile bu platformda markanız ve ürünlerinizle ilgilenebilecek genç kitlelere ulaşabilir ve onlarla etkileşime geçebilirsiniz. Farklı içerik türlerini denemek ve ilgi çekici video içerikler hazırlamanız,...
30 Eylül 2020
Sinan Oypan
E-ticarette ürün iadeleri nasıl yönetilmelidir?
E-ticarette ürün iadeleri nasıl yönetilmelidir?
E-ticarette firmaların sıklıkla karşılaştıkları durumlardan biri de ürün iadeleridir. Ürün iadelerine birçok farklı sebep neden olabilir. Bunlar firma kaynaklı olabileceği gibi kullanıcı kaynaklı da olabilir. Her iki durumda da...
8 Ocak 2018
Sinan Oypan
İnternette satış yaparken özellikle dikkat etmeniz gerekenler
İnternette satış yaparken özellikle dikkat etmeniz gerekenler
İnternette satış yapmak, günümüzde yaygınlaşmaya başladı ve böylelikle e-ticaret sektörü de Türkiye’de büyümeye devam ediyor. Tabii ki bir e-ticaret sitesi kurmak ve satacak ürünler bulmak tek başına bu süreçte yeterli...
11 Mayıs 2020
Sinan Oypan
Instagram'da marka yaratmak için neler yapmalısınız?
Instagram'da marka yaratmak için neler yapmalısınız?
Instagram’da bir marka yaratmak için farklı stratejiler geliştirebilir ve bu stratejilerle markanızın geniş kitleler tarafından tanınmasını sağlayabilirsiniz. Bu stratejiler, marka kimliğinin oluşmasını sağlarken, şirket olarak...
30 Temmuz 2019
Sinan Oypan
Instagram’ın yeni algoritması e-ticaret firmalarını nasıl etkileyecek?
Instagram’ın yeni algoritması e-ticaret firmalarını nasıl etkileyecek?
Geçtiğimiz Mart ayında Instagram yeni algoritmasını duyurmuş ve kullanıcılardan büyük bir tepki almıştı. Bu algoritmayla beraber Instagram da Facebook gibi olma yolunda bir adım atmış olacaktı. Peki, bu algoritma nedir?...
7 Haziran 2016
Sinan Oypan
Big Data Nedir? E-ticarette Big Data'nın Yeri Nedir?
Big Data Nedir? E-ticarette Big Data'nın Yeri Nedir?
İçinde bulunduğumuz çağa “bilgi çağı” denmesinin oldukça haklı sebepleri vardır. Çünkü teknoloji bir yandan hayatı kolaylaştırırken bir yandan da kolaylaştırdığı hayat ile ilgili her şeyi öğrenir. Örneğin cep...
26 Nisan 2021
Markethinkers
Müşteri hizmetlerinde “İlk Temasta Çözüm” nedir ve neden önemlidir?
Müşteri hizmetlerinde “İlk Temasta Çözüm” nedir ve neden önemlidir?
Müşteri hizmetleri e-ticaret firmalarının en önemli alanlarından biridir ve müşteri memnuniyetini artırma adına bu bölümlerin üzerinde önemli bir yük bulunur. Satış öncesi ve sonrasında müşterilerle iyi iletişim kurmak ve...
27 Kasım 2017
Sinan Oypan
E-ticareti Ücretsiz Deneyin