Etkili bir PR çalışmasının olmazsa olmaz 4 önemli özelliği

30 Temmuz 2016
Sinan Oypan

PR nedir yani PR çalışması nedir, PR nasıl yapılır ve daha fazlası bu yazıda.

Bir e-ticaret sitesi kurduktan sonra yapılması gereken işlerden biri de etkili bir PR çalışması yapmak olacaktır. PR (Public Relations), yani halkla ilişkiler olarak adlandırabileceğimiz çalışmalar ile markanın iletişim dili oluşturularak, markanın ve markanın hizmetlerinin tanıtımı yapılır.

Bir e-ticaret firması için PR çalışmaları oldukça önemlidir; çünkü bu çalışmalar ile hedef kitleye ulaşılarak, marka bilinirliği artırılır ve marka sadakati yaratmaya çalışılır. Doğru ve etkili bir PR olmadan, markanın yukarıda bahsettiğimiz bu unsurlara erişmesi oldukça zordur.

Markanızı iyi bir şekilde tanıtmak ve doğru hedef kitleye ulaşmak, uzun vadede şirketinize birçok fayda sağlayacaktır. E-ticaret firmaları PR çalışmalarını ajanslara yaptırabilecekleri gibi kendi içlerinde kuracakları ekipler ile de yapabilirler. Burada önemli olan doğru adımları belirleyebilmek. Bu rehberimizde de etkili bir PR çalışması / piar çalışmasında dikkat edilmesi gereken 4 önemli özelliğin üzerinde duracağız.

PR çalışması amacınız konusunda çok net olun

PR çalışmalarınızdaki asıl amaçlarınız konusunda çok net olmanız oldukça önemli. Belli bir amaç olmadan, markanızı nasıl ve kime tanıtacağınızı bilemezsiniz. Bu nedenle de herşeyden önce bu amaçları belirlemelisiniz. PR çalışmalarında markaların sıkça kullandığı amaçlar şu şekilde:

  • Tüketici bilinci yaratma
  • Yatırımcı farkındalığı yaratma
  • Marka bilinirliğini artırma
  • Markayı büyütme
  • Marka hakkında bilgilendirme

Markanıza en uygun olan amacı belirledikten sonra artık hangi çalışmaları kime göre yapacağınız üzerinde düşünmeye başlayabilirsiniz.

Hedef kitlenizi belirleyin

PR çalışması amaçlarınızı belirledikten sonra bu PR çalışmalarını kime yönelik yapacağınızı belirlemelisiniz. Eğer marka bilinirliğini artırmak ya da ürün tanıtımı yapmak gibi amaçlarınız varsa, şirketinizin hedef kitlesine yönelik kanallar bulup, bu kanallara göre içerikler hazırlamanız gerekecektir.

Eğer yatırımcılara yönelik PR çalışması yapacaksanız, içeriklerinizi ve platformlarınızı bu koşullara göre hazırlamalısınız. Seçtiğiniz amaçlara göre hedef grubunuz da değişiklik gösterecektir. Bu konuya özellikle dikkat etmeniz gerekiyor.

Silahınızı seçin

Hedef kitleniz ve amaçlarınız belli olduktan sonra, atış yapacağınız silahı seçmeniz gerekiyor. Buradaki silahınız hazırlayacağınız içerikler olacaktır. Ne tür içeriklere odaklanmanız gerektiğine, yukarıda bahsettiğimiz iki maddeden sonra karar vermeniz gerekecektir.

Reklam amaçlı görsel ve yazılı metinler mi yoksa marka bilinirliğinizi artıracak etkileşim getirecek içeriklere mi odaklancaksınız? Eğer yatırımcılara yönelik PR çalışması yapacaksınız o zaman çok daha içerik materyalleri hazırlamanız gerekebilir. Ürün kataloglar, şirket hakkında detaylı veriler ve benzeri içeriklere yoğunlaşarak çalışmalarınızı bu doğrultuda yapmalısınız.

İçerikleriniz, PR çalışmalarınızın en önemli bölümlerini oluşturmaktadır; çünkü burada paylaştığınız bilgiler, görseller ve metinler amacınıza ulaşmanızda size yardımcı olacaktır. Yanlış hedef kitlelere yanlış içeriklerle ulaşmak, PR’ınızın başarısız olmasına neden olacaktır. Bu nedenle de seçtiğiniz kelimeler, sloganlar, verdiğiniz bilgiler ve kullandığınız görseller yaptığınız yatırımların geri dönüşümünü doğrudan belirleyecektir.

“PR

Platformunuzu belirleyin

İçerik oluştuma ve platform seçimi aslında beraber yürüyen bir adımdır diyebiliriz. Hangi platformda ya da platformlarda PR çalışması yapacağınıza göre içerikleriniz de değişiklik gösterecektir.

Sektörel olarak duyurular yapmayı planlıyorsanız ya da yatırımcılara yönelik çalışmalar yapacaksanız, bu durumda sosyal mecralar yerine sektörel yayınlara ve basılı yayınlara yatırım yapmanız daha doğru olacaktır.

Sektörel farkındalık yaratmak için bu kanalları kullanmanız daha doğru olmaktadır çünkü farklı platformlar üzerinden sizinle ilgili kişilere ulaşmanız zor olur.

Marka bilinirliğinizi artımayı planlıyorsanız sosyal mecralar üzerinden PR çalışmaları yapabilirisiniz. Etkileşim getirecek viral içerikler oluşturabilir veya sosyal platformlardaki reklam kanallarını kullanarak dilediğiniz hedef kitleye bu şekilde ulaşabilirsiniz.

Sosyal mecralarını yanı sıra blog çalışmaları yapabilir ve sektörel yayıncılarla iletişime geçerek basın bültenlerinizi bu kanallara iletebilirsiniz. Sektörel yayıncılara basın bülteni ve diğer içeriklerinizi göndermek, bu yayıncıların hedef kitlelerine de doğrudan ulaşmanızı sağlayacaktır.

Sonuç

Her başarılı çalışmada olduğu gibi PR’da da başarılı olabilmek için belli bir stratejiyi izlemek, ön çalışmalar yapmak ve bu stratejiyi en uygun şekilde uygulamak gerekecektir. Plansız ve programsız yapılan PR çalışmaları, size çok fazla geri dönüş sağlamayacaktır.

Bu yazımızda piar nedir bir diğer deyişle pr ne demek / piar ne demek, piar çalışması nasıl yapılır özetle PR yapmak ile ilgili herşeyi ele aldık. Bir sonraki yazımızda görüşmek üzere…

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

E-ticaret firmaları TikTok reklamları ile geri dönüşümlerini nasıl artırabilir?
E-ticaret firmaları TikTok reklamları ile son dönemlerin en popüler sosyal ağlarından biri haline gelen TikTok üzerinden yeni kitlelere ulaşma ve geri dönüşümlerini artırma şansı yakalayabilirler. Özellikle genç internet...
1 Kasım 2019
Sinan Oypan
Sosyal medya yarışması nasıl yapılır?
Sosyal medya yarışması / sosyal medya yarışmaları nasıl yapılır? Bu yazımızda başarılı bir sosyal medya yarışması nasıl düzenlenir; sosyal medya yarışma örnekleri üzerinden inceleyeceğiz. Sosyal medya...
8 Mart 2017
Sinan Oypan
E ticaret SEO nasıl yapılır? - 2019
E ticaret SEO çalışmaları, organik olarak trafik alarak sitenize daha fazla ziyaretçi çekmek ve geri dönüşümlerinizi artırmak için oldukça önemlidir. E-ticarette SEO söz konusu olduğunda yapılabilecek birçok çalışma bulunuyor....
6 Kasım 2019
Sinan Oypan
İşinizi tanıtmak için kullanabileceğiniz reklam ve tanıtım yöntemleri
Reklam nasıl yapılır, reklam tanıtım faliyetlerinde dikkat edilmesi gerekenler nelerdir, en etkili reklam yöntemleri hangileridir, reklam ve tanıtım pazarlama kanalları ve daha fazlası bu yazımızda. Kendi işinizi kurduğunuzda,...
5 Aralık 2016
Sinan Oypan
E-ticaret için Vergi Mükellefi Olmak Gerekli Midir?
Fiziki mağazalardaki alışveriş sürecini sanal mağazacılığa taşıma aracı olan e-ticaret, son yıllardaki dijital dönüşümün olumlu bir getirisi olarak karşımızda durur. Büyüyen e-ticaret pazarında yerini almak isteyen büyük,...
28 Şubat 2020
İbrahim Çelebi
Facebook reklam ve yönetimi için 7 ücretsiz araç
Facebook reklam yönetimi için 7 ücretsiz reklam aracını bu yazımızda sizlerle paylaşacağız. Gelin hep beraber bu 7 ücretsiz reklam ve yönetim aracına bakalım. Facebook reklam yönetimi Sosyal medya pazarlamasında Facebook’un,...
3 Ocak 2017
Sinan Oypan
Eposta pazarlama çalışmalarında görsel ögeler neden önemli?
Eposta pazarlama çalışmaları, doğru stratejiler ve içeriklerle yapıldığında e-ticaret firmalarına yüksek geri dönüşümler sağlar. Eposta pazarlama çalışmaları da zaman içerisinde değişim göstermeye başladığı için,...
30 Nisan 2019
Sinan Oypan
Reklamlar için Instagram hedef kitle oluşturma rehberi
Reklamların performansını artrırabilmek için Instagram hedef kitle oluşturma sürecinde vakit harcamanız ve doğru ayarları yapmanız gerekir. Doğru ayarlar, her sektör ve her firma için değişiklik göstermektedir; çünkü her...
21 Nisan 2020
Sinan Oypan
Facebook'da Takipçi Arttırma İpuçları
Facebook takipçi kasma (face takipçi kasma) diğer bir deyişle facebook takipçi arttırma, facebook takipçi açma ile ilgili tüm merak ettikleriniz bu yazıda. Facebook üzerinde açmış olduğunuz sayfanızın çok fazla sayıda kişi...
13 Mart 2014
Savaş Çetinkaya
E-ticarette pazarlama ilkeleri nelerdir?
Doğru stratejileri geliştirebilmek, marka ve ürününüzü tüketicilere verimli bir şekilde ulaştırabilmek için pazarlama ilkeleri hakkında bilginizin olması gerekir. Bu sebeple de bu rehberimizde de pazarlamanın ilkelerini ve en...
28 Şubat 2020
Sinan Oypan
Mobil site üzerinde müşteri hizmetleri sunarken nelere dikkat etmelisiniz?
Mobil site tasarımı, masaüstü görünümün mobil cihazlara uyumlu hale getirilmesiyle hazırlansa da müşteri hizmetleri söz konusu olduğunda mobil cihazlarda tasarımı yaparken bazı konulara dikkat etmek ve kullanıcı deneyimi odaklı...
26 Şubat 2019
Sinan Oypan
Mobil uygulama yerine neden mobil siteye yönlenmelisiniz?
Mobil cihaz kullanımının artmasıyla beraber e-ticaret de bu kanala doğru şekillenmeye başladı. Mobil cihazlar üzerinde kullanılan uygulamaların yanı sıra mobil cihazlara uyumlu web sitelerinin kullanımı da arttı. Tabii ki bu...
22 Eylül 2016
Sinan Oypan