fbpx

E-ticarette bütçe planlaması nedir ve nasıl yapılır?

4 Aralık 2019
Sinan Oypan
E-ticarette bütçe planlaması nedir ve nasıl yapılır?

E-ticarette bütçe planlaması, uzun vadede şirketi ayakta tutmak, yeni yatırımlar yapabilmek ve pazarlama çalışmaları yapabilmek için gereklidir. E-ticaret firmalarının ellerindeki sermayeyi doğru bir şekilde yönetebilmesi ve şirketi artıda tutabilmesi için bu planlamaları yapmaları gerekir.

İlgili rehber: E-ticaret şirketlerinin yaptığı bütçe yönetim hataları

E-ticarette bütçe planlaması nedir?

E-ticarette bütçe planlaması, gelir ve giderlerin hesaplanarak, gelecek dönemlerde şirketin elindeki sermayeyi en iyi şekilde yönetmek için yapılan çalışmaların tümüdür. Bütçe planlaması ile şirket giderleri yönetilebilir ve gelecekteki finansal durumlar için stratejiler belirleyerek, şirketin sıcak para açısından artıda olması sağlanmaya çalışılabilir.

Planlama çalışmalarında eldeki sermayeyi göz önünde tutmak, şirketin düzenli gelirlerini ve düzenli giderlerini hesaba katarak, kısa, orta ve uzun vadeli stratejiler geliştirmek oldukça önemlidir. Bu stratejiler doğrultusunda ilerlemek ve sıcak nakit akışının devamlılığını sağlamak, uzun vadede şirketin ayakta kalmasını sağlar.

İlgili rehber: E-ticaret firmaları neden yedek bir finansal planlama yapmalılar?

Bütçe planlaması nasıl yapılır?

Mevcut finansal durumunuzu anlayarak riskleri analiz edin

Bütçe planı için ilk olarak mevcut finansal durumunuzu anlamanız ve gözden geçirmeniz gerekir. Gelirleriniz ve gideleriniz ne durumda, şirketin sıcak para akışı nasıl, şirketin mevcut borçluluk durumu gibi konular göz önünde geçirilmeli.

Buna ek olarak mevcut ve gelecekteki risklerin de analizinin yapılması gerekir. Piyasanın durumu, şirketin mevcut durumu ve yatırımları, bu yatırımların getirebileceği riskler gibi birçok konuyu da analiz ederek, bütçe planınıza dahil etmeniz gerekir.

Giderlerinizi normalinden yüksek şekilde hesaplayın

Ek giderler, bütçe planlaması aşamasında özellikle üzerinde durmanız gereken konulardan biri. Giderlerinizi hesaplarken, normalinden yüksek bir şekilde hesaplamanız, olası bir gider artışı durumunda hazırlıklı olmanızı sağlar. Bunun yanı sıra ek vergiler, şirket harcamaları, maaş ve sigorta gibi giderlerde de beklenmedik artışlar olabileceğini düşünerek, buna hazırlıklı olmanız, planınızın daha sağlam olmasını sağlar.

Satış döngünüzü ve sıcak para akışını kontrol edin

Düzenli olarak ay içerisindeki satış döngünüzü ve şirketin sıcak para akış kaynaklarını kontrol etmeniz ve göz önünde bulundurmanız da planınızı yapmanızı kolaylaştıracaktır. Aylık satış döngünüz, şirkete giren parayı hesaplamanızı sağlayacağı için, kar ve zarar oranını belirleyerek, planlarınızı yapmanızı kolaylaştırır.

Şirket için büyük satın alımlar yaparken, hesaplarınızı iyi yapın

Şirket için bir yatırım yapma ya da satın alma sürecinde de bütçenizi en iyi şekilde hesaplamanız gerekir. Bu yatırımın bir risk faktörü olabileceğini unutmamanız ve bu yatırım size nasıl ve ne zaman bir geri dönüşümü olacağını planlamadan bu yatırımları yapmanız, zarar etmenize ve şirketinizin eksiye geçmesine neden olabilir. Bu sebeple de yatırım ve satın almalar öncesinde doğru hesaplamaları yapmanız önemlidir.

Kasada para biriktirmeye çalışın

Uzun vadede hazırlık yapmak, şirketi büyütmek ve yatırımlar yapabilmek için şirket kasasında para tutmanız da bir hayli önemlidir. Gereksiz giderleri azaltmak, şirket karlılığını artırmak için pazarlama ve satış stratejileri geliştirmek, sıcak para akışını artırarak, şirketin kasasında para tutmanıza yardımcı olabilir.

Bütçe kontrollerini düzenli bir şekilde yapın

Bütçe planlaması yaparken mevcut bütçenizi de düzenli bir şekilde kontrol etmeniz önemlidir. Yaptığınız planın ne kadar işe yaradığını ya da bu planı ne kadar uygulayabildiğinizi görmek için bütçe kontrolleri yaparak, mevcut durumunuzu da kontrol altında tutmalısınız.

Yıllık sıcak para akışınızı hesaplayın

Uzun vadeli planlamalar için yıllık sıcak para akışınızı da hesaplamanız önemlidir. Yıllık sıca para akışınız, yıl sonunda kasanızda kalacak olan parayı ve şirketin karlılığını görmenizi sağlayacak unsurlardan biri olduğu için önemlidir. Sıcak para akışı olmadığı sürece uzun vadede başarılı olmanız ve şirketinizi büyütmeniz de mümkün değildir.

Önceliklerinizi belirleyin

Şirket harcamaları için önceliklerinizi belirlemeniz de planlama aşaması için oldukça önemli. Vergiler, şirket harcamaları, maaşlar, çalışanların sigortaları, stok ve depo masrafları gibi öncelikli kalemlerinizi hesaplayarak, düzenli giderlerinizi ortaya çıkartarak, şirket için öncelikli olan konuları da planınıza dahil etmelisiniz.

Yüksek ve düşük sezonları belirleyin

Bütçenizi daha iyi yönetebilmek için önceki verilerinizi analiz ederek, hangi sezonlarda daha yüksek satış yaptığınızı hangilerinde de satışların düştüğünü belirleyin. Böylelikle düşük sezonlar için, yüksek sezon sıcak para akışını kullanarak, eksiye geçmeden şirketin karlılığını devam ettirebilirsiniz.

Ekonomik ve sektörel gelişimleri göz önünde bulundurun

Sektörel ve ekonomik gelişmeler de bütçe planlaması aşamasında üzerinde durulması gereken konulardır. Ekonomik dalgalanlamalar, sektörün ihtiyaçları ve gelişimi, gerekli olan sermayeyi ve yatırımları değiştirebileceği için, düzenli olarak takip edilmesi gereken konular arasında yer alır.

Bütçe planlaması ile ilgili sık sorulan sorular

Bütçe planlaması neden önemli?

Bütçe planlaması yapmak, şirketinizin mevcut durumunu görmenizi sağlarken, bir yandan da uzun vadede şirketinizin karda kalmasını sağlar. Yapılan harcamaları görmek, dönemsel ve yıllık olarak şirketin kasasına giren sıcak parayı görmenizi sağladığı için de önemlidir.

İlgili rehber: Düşük bütçeyle e-ticarete başlamak mümkün mü?

Bütçe planlamasının amacı nedir?

Bütçe planı yaptığınızda, şirketin finansal durumunu kontrol edersiniz; şirketin mevcut ve gelecekteki yatırımlarını karşılayabilecek finansal gücünün olmasını sağlarsınız; şirketin hedeflerine ulaşması için gerekli olan maddi desteği sağlarsınız; şirketin karlılığının sürekliliğini sağlarsınız. Bu sebeple de planlamanın yapılması ve bu planın zaman içerisinde güncellenerek, işlevliğinin sağlaması şirketin büyümesi için oldukça önemlidir.

İlgili rehber: Pazarlama bütçenizi nasıl yönetmeniz gerekiyor?

Bütçe planı yapmanın avantajları nelerdir?

Bütçenizi planladığınızda, şirketin gelecek dönemlerdeki karlılığını görebilir; dönemsel sıcak para akışını ön görebilir; şirket giderlerini daha iyi anlayarak, gereksiz harcamaların önüne geçebilir; şirket karlılığını artırabilir; karlılığı ve sıcak para akışını artırarak gelecek dönem yatırımlarına bütçe ayırabilir; şirketin geçmiş dönemlerde nasıl performans gösterdiğini analiz edebilir; yapılan çalışmalar ve harcanan bütçenin yatırım getirisini ölçebilirsiniz.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Ödeme sayfalarında dikkati dağıtan unsurlar nelerdir?
Ödeme sayfalarında dikkati dağıtan unsurlar nelerdir?
E-ticaretteki gelirlerinizi artırabilmek için, satışlarınızı artırmanız gerekiyor. Tabii ki bunun için de sepette bırakılan ürünlerin bir hayli az ve ödeme sayfalarındaki dönüşümlerinizin de oldukça yüksek olması...
25 Kasım 2016
Sinan Oypan
Yeni işletmeler için pazarlama ve tanıtım taktikleri
Yeni işletmeler için pazarlama ve tanıtım taktikleri
Yeni işletmeler için pazarlama çalışmaları oldukça önemlidir. Marka ve ürün bilinirliğini artırmak için farklı kanallar üzerinden reklam ve pazarlama çalışmaları yapmaları ve bu işler için belli bir bütçe ayırmaları...
15 Aralık 2017
Sinan Oypan
Girişimciliğin Avantajları Nelerdir?
Girişimciliğin Avantajları Nelerdir?
Girişimciliğin avantajları, kendi işini kurmanın avantajları, kendi işini kurmanın dezavantajları yani kendi işini kurmanın avantajları ve dezavantajları özetle girişimciliğin avantajları ve daha fazlasına bu yazımızda ele...
5 Ağustos 2016
Savaş Çetinkaya
Bundle’lar ile kampanya ürünleri nasıl öne çıkartılır?
Bundle’lar ile kampanya ürünleri nasıl öne çıkartılır?
Kampanya ürünleri bir araya getirerek bir bundle haline dönüştürmek, ortalama sepet tutarını artırarak, daha yüksek satış hacimlerine ulaşmanıza yardımcı olur. Farklı şekillerde bu bundle’lar kullanılabilmektedir ve hedef...
10 Şubat 2020
Sinan Oypan
SEO ipuçları | E-ticaret site URL’leri
SEO ipuçları | E-ticaret site URL’leri
SEO ipuçları | E-ticaret site URL’leri yazımızda e ticaret sitelerinin URL'lerini nasıl kullanmalısınız, nelere dikkat etmelisiniz ve daha fazlasının cevabını bulacaksınız. SEO ipuçları | E-ticaret site URL’leri E-ticaret...
19 Temmuz 2018
Sinan Oypan
Sosyal medya pazarlama bütçesi oluştururken gerekli olan 5 öge
Sosyal medya pazarlama bütçesi oluştururken gerekli olan 5 öge
Sosyal medya pazarlama çalışmaları için bütçe planı yaparken dikkat edilmesi gereken bir takım öğeler bulunur. Bu öğeler, bütçenizi nasıl bir şekilde yöneteceğiniz ve hangi alanlara ne gibi yatırımlar yapmanız gerektiği...
5 Ekim 2017
Sinan Oypan
Tüketicilerin e-ticaret sitenize güvenmelerini nasıl sağlayabilirsiniz?
Tüketicilerin e-ticaret sitenize güvenmelerini nasıl sağlayabilirsiniz?
E-ticaret firmalarını düşündüren ve üzerine çalışmaları gereken konulardan biri de güven unsurudur. Tüketicilerin güvenini kazanmak ve bu güveni sürdürebilmek uzun vadeli başarılar için oldukça önemlidir. Özellikle yeni...
15 Nisan 2017
Sinan Oypan
E-posta pazarlamalarından geri dönüş alamamanıza sebep olan 8 durum
E-posta pazarlamalarından geri dönüş alamamanıza sebep olan 8 durum
E-posta pazarlama çalışmaları doğru yapıldığında günümüzde halen en çok geri dönüşüm sağlayan pazarlama araçları arasında yer alıyor. Ancak doğru bir strateji uygulanmadığında, yapılan çalışmalardan beklenen geri...
18 Ağustos 2017
Sinan Oypan
Olumlu kullanıcı yorumlarına neden ve nasıl yanıt vermelisiniz?
Olumlu kullanıcı yorumlarına neden ve nasıl yanıt vermelisiniz?
E-ticaret siteniz üzerinde ya da sosyal mecralarda markanız, ürünleriniz ya da hizmetlerinizle ilgili olumlu yorum yapan kullanıcılara geri dönüş yapmanız, müşteri memnuniyetini artırma açısından oldukça önemlidir. Tüketicilerle...
6 Kasım 2017
Sinan Oypan
Sosyal medya hesabı açmadan önce bilmeniz gerekenler
Sosyal medya hesabı açmadan önce bilmeniz gerekenler
Sosyal medya hesabı açmadan önce, hem kullanacağınız sosyal ağ ile ilgili bazı bilgiler toplamanız hem de genel olarak sosyal medya pazarlama hakkında bir takım bilgilere sahip olmanız önemli. Sosyal medya için içerik üretmek,...
23 Nisan 2020
Sinan Oypan
Kanal tanıtım videosu nasıl hazırlanır?
Kanal tanıtım videosu nasıl hazırlanır?
Kanal tanıtım videosu, Youtube hesabınızı yeni gören ve sayfanızı ziyaret eden kişilere içerikleriniz ve markanızla ilgili bilgi vermenizi sağlar. Tanıtım videosu ile Youtube’da gibi içerikler ürettiğinizi, kullanıcılara...
28 Eylül 2020
Sinan Oypan
Sosyal kanıt nedir ve e-ticaret firmalarına yararları nelerdir?
Sosyal kanıt nedir ve e-ticaret firmalarına yararları nelerdir?
Sosyal kanıt uzun süredir hem günlük hayattaki davranışları hem de tüketicilerin satın alma kararlarını etkilemektedir. Başkalarının fikirlerinden ve deneyimlerinden yola çıkarak kararlar vermek ve bu önceki kararlara göre kendi...
3 Temmuz 2017
Sinan Oypan