E-ticarette bütçe planlaması nedir ve nasıl yapılır?

4 Aralık 2019
Sinan Oypan

E-ticarette bütçe planlaması, uzun vadede şirketi ayakta tutmak, yeni yatırımlar yapabilmek ve pazarlama çalışmaları yapabilmek için gereklidir. E-ticaret firmalarının ellerindeki sermayeyi doğru bir şekilde yönetebilmesi ve şirketi artıda tutabilmesi için bu planlamaları yapmaları gerekir.

İlgili rehber: E-ticaret şirketlerinin yaptığı bütçe yönetim hataları

E-ticarette bütçe planlaması nedir?

E-ticarette bütçe planlaması, gelir ve giderlerin hesaplanarak, gelecek dönemlerde şirketin elindeki sermayeyi en iyi şekilde yönetmek için yapılan çalışmaların tümüdür. Bütçe planlaması ile şirket giderleri yönetilebilir ve gelecekteki finansal durumlar için stratejiler belirleyerek, şirketin sıcak para açısından artıda olması sağlanmaya çalışılabilir.

Planlama çalışmalarında eldeki sermayeyi göz önünde tutmak, şirketin düzenli gelirlerini ve düzenli giderlerini hesaba katarak, kısa, orta ve uzun vadeli stratejiler geliştirmek oldukça önemlidir. Bu stratejiler doğrultusunda ilerlemek ve sıcak nakit akışının devamlılığını sağlamak, uzun vadede şirketin ayakta kalmasını sağlar.

İlgili rehber: E-ticaret firmaları neden yedek bir finansal planlama yapmalılar?

Bütçe planlaması nasıl yapılır?

Mevcut finansal durumunuzu anlayarak riskleri analiz edin

Bütçe planı için ilk olarak mevcut finansal durumunuzu anlamanız ve gözden geçirmeniz gerekir. Gelirleriniz ve gideleriniz ne durumda, şirketin sıcak para akışı nasıl, şirketin mevcut borçluluk durumu gibi konular göz önünde geçirilmeli.

Buna ek olarak mevcut ve gelecekteki risklerin de analizinin yapılması gerekir. Piyasanın durumu, şirketin mevcut durumu ve yatırımları, bu yatırımların getirebileceği riskler gibi birçok konuyu da analiz ederek, bütçe planınıza dahil etmeniz gerekir.

Giderlerinizi normalinden yüksek şekilde hesaplayın

Ek giderler, bütçe planlaması aşamasında özellikle üzerinde durmanız gereken konulardan biri. Giderlerinizi hesaplarken, normalinden yüksek bir şekilde hesaplamanız, olası bir gider artışı durumunda hazırlıklı olmanızı sağlar. Bunun yanı sıra ek vergiler, şirket harcamaları, maaş ve sigorta gibi giderlerde de beklenmedik artışlar olabileceğini düşünerek, buna hazırlıklı olmanız, planınızın daha sağlam olmasını sağlar.

Satış döngünüzü ve sıcak para akışını kontrol edin

Düzenli olarak ay içerisindeki satış döngünüzü ve şirketin sıcak para akış kaynaklarını kontrol etmeniz ve göz önünde bulundurmanız da planınızı yapmanızı kolaylaştıracaktır. Aylık satış döngünüz, şirkete giren parayı hesaplamanızı sağlayacağı için, kar ve zarar oranını belirleyerek, planlarınızı yapmanızı kolaylaştırır.

Şirket için büyük satın alımlar yaparken, hesaplarınızı iyi yapın

Şirket için bir yatırım yapma ya da satın alma sürecinde de bütçenizi en iyi şekilde hesaplamanız gerekir. Bu yatırımın bir risk faktörü olabileceğini unutmamanız ve bu yatırım size nasıl ve ne zaman bir geri dönüşümü olacağını planlamadan bu yatırımları yapmanız, zarar etmenize ve şirketinizin eksiye geçmesine neden olabilir. Bu sebeple de yatırım ve satın almalar öncesinde doğru hesaplamaları yapmanız önemlidir.

Kasada para biriktirmeye çalışın

Uzun vadede hazırlık yapmak, şirketi büyütmek ve yatırımlar yapabilmek için şirket kasasında para tutmanız da bir hayli önemlidir. Gereksiz giderleri azaltmak, şirket karlılığını artırmak için pazarlama ve satış stratejileri geliştirmek, sıcak para akışını artırarak, şirketin kasasında para tutmanıza yardımcı olabilir.

Bütçe kontrollerini düzenli bir şekilde yapın

Bütçe planlaması yaparken mevcut bütçenizi de düzenli bir şekilde kontrol etmeniz önemlidir. Yaptığınız planın ne kadar işe yaradığını ya da bu planı ne kadar uygulayabildiğinizi görmek için bütçe kontrolleri yaparak, mevcut durumunuzu da kontrol altında tutmalısınız.

Yıllık sıcak para akışınızı hesaplayın

Uzun vadeli planlamalar için yıllık sıcak para akışınızı da hesaplamanız önemlidir. Yıllık sıca para akışınız, yıl sonunda kasanızda kalacak olan parayı ve şirketin karlılığını görmenizi sağlayacak unsurlardan biri olduğu için önemlidir. Sıcak para akışı olmadığı sürece uzun vadede başarılı olmanız ve şirketinizi büyütmeniz de mümkün değildir.

Önceliklerinizi belirleyin

Şirket harcamaları için önceliklerinizi belirlemeniz de planlama aşaması için oldukça önemli. Vergiler, şirket harcamaları, maaşlar, çalışanların sigortaları, stok ve depo masrafları gibi öncelikli kalemlerinizi hesaplayarak, düzenli giderlerinizi ortaya çıkartarak, şirket için öncelikli olan konuları da planınıza dahil etmelisiniz.

Yüksek ve düşük sezonları belirleyin

Bütçenizi daha iyi yönetebilmek için önceki verilerinizi analiz ederek, hangi sezonlarda daha yüksek satış yaptığınızı hangilerinde de satışların düştüğünü belirleyin. Böylelikle düşük sezonlar için, yüksek sezon sıcak para akışını kullanarak, eksiye geçmeden şirketin karlılığını devam ettirebilirsiniz.

Ekonomik ve sektörel gelişimleri göz önünde bulundurun

Sektörel ve ekonomik gelişmeler de bütçe planlaması aşamasında üzerinde durulması gereken konulardır. Ekonomik dalgalanlamalar, sektörün ihtiyaçları ve gelişimi, gerekli olan sermayeyi ve yatırımları değiştirebileceği için, düzenli olarak takip edilmesi gereken konular arasında yer alır.

Bütçe planlaması ile ilgili sık sorulan sorular

Bütçe planlaması neden önemli?

Bütçe planlaması yapmak, şirketinizin mevcut durumunu görmenizi sağlarken, bir yandan da uzun vadede şirketinizin karda kalmasını sağlar. Yapılan harcamaları görmek, dönemsel ve yıllık olarak şirketin kasasına giren sıcak parayı görmenizi sağladığı için de önemlidir.

İlgili rehber: Düşük bütçeyle e-ticarete başlamak mümkün mü?

Bütçe planlamasının amacı nedir?

Bütçe planı yaptığınızda, şirketin finansal durumunu kontrol edersiniz; şirketin mevcut ve gelecekteki yatırımlarını karşılayabilecek finansal gücünün olmasını sağlarsınız; şirketin hedeflerine ulaşması için gerekli olan maddi desteği sağlarsınız; şirketin karlılığının sürekliliğini sağlarsınız. Bu sebeple de planlamanın yapılması ve bu planın zaman içerisinde güncellenerek, işlevliğinin sağlaması şirketin büyümesi için oldukça önemlidir.

İlgili rehber: Pazarlama bütçenizi nasıl yönetmeniz gerekiyor?

Bütçe planı yapmanın avantajları nelerdir?

Bütçenizi planladığınızda, şirketin gelecek dönemlerdeki karlılığını görebilir; dönemsel sıcak para akışını ön görebilir; şirket giderlerini daha iyi anlayarak, gereksiz harcamaların önüne geçebilir; şirket karlılığını artırabilir; karlılığı ve sıcak para akışını artırarak gelecek dönem yatırımlarına bütçe ayırabilir; şirketin geçmiş dönemlerde nasıl performans gösterdiğini analiz edebilir; yapılan çalışmalar ve harcanan bütçenin yatırım getirisini ölçebilirsiniz.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

İnternetten kredi kartıyla alışverişlerde yeni düzenleme
İnternetten kredi kartı ile alışverişlerde yeni düzenleme 17 Ağustos’ta yürürlüğe giriyor. BDDK tarafından alınan karar sonrasında, kredi kartı kullanıcılarının, internetten alışveriş yapabilmek için, 17 Ağustos’a kadar...
1 Ağustos 2017
Sinan Oypan
Ürün tanıtımı yapmak için kullanabileceğiniz yöntemler
E-ticaret sitenize müşteri çekebilmek ve geri dönüşümlerinizi artırabilmek için ürün tanıtımı yapmanız bir hayli önemlidir. Yeni veya mevcut ürünleriniz için farklı dijital pazarlama çalışmalarından yararlanarak bu...
3 Mart 2020
Sinan Oypan
Sosyal sorumluluk projeleri pazarlamada nasıl kullanılır?
Sosyal sorumluluk projeleri, şirketinizin belli konulardaki duyarlılığını gösterirken, marka imajınızı da tüketicilerin gözünde olumlu yönde etkiler. Farklı projelerde yer almak ya da yani projeler başlatarak, tüketicilerin önem...
27 Mart 2020
Sinan Oypan
Yeni normalde internetten satılacak ürünler ve öne çıkan sektörler
E-ticarete başlamak isteyen ve internetten satılacak ürünler konusunda arayışa giren işletmeler için e-ticaret pazarı birçok fırsatı içinde barındırıyor. Corona virüs sonrası tüketicilerin yaşam alanlarında güvendeyken,...
8 Mayıs 2020
İbrahim Çelebi
Akıllı telefonla video çekme ipuçları
Günümüzde ürün tanıtımları ya da içerik çalışmaları için akıllı telefonla video çekme bir hayli olağan ve kullanışlı olmaya başladı. Telefonlar üzerindeki kamera ve görüntü kalitesinin teknolojiyle beraber artması,...
15 Mayıs 2020
Sinan Oypan
Organik olarak Instagram takipçi kazanma yolları
Organik olarak Instagram takipçi kazanma, markalar için önemli konulardan biri; çünkü hesaplarını büyütmek onların daha geniş kitlelere ulaşmasını sağlar. Organik olarak hesabı büyütmek için de yapılabilecek birçok farklı...
20 Şubat 2020
Sinan Oypan
Müşteri memnuniyetini artırmak için kaçınmanız gereken davranışlar
E-ticaret siteleri, uzun vadede başarılı olabilmek için öncelikle müşterilerine değer vermeli ve müşteri memnuniyetlerini artırmalılar. Müşteri memnuniyetinin yüksek olması, firmanızın sadık müşteriler kazanmasına yardımcı...
28 Şubat 2017
Sinan Oypan
Landing page tasarımlarında öne çıkan trendler
E-ticaret sitenizde landing page kullanımı geri dönüşümlerinizi artırırken, ürün veya hizmetlerinizi daha iyi tanıtmanıza yardımcı olabilir. Türkçe’de varış sayfası olarak da isimlendirilen bu sayfalar, belli bir amaca...
30 Haziran 2016
Sinan Oypan
E-posta kampanyalarında planlama nasıl yapılmalı?
E-posta kampanyalarında planlama hayati bir öneme sahiptir çünkü e-posta kampanyaları e-ticaret firmaları için oldukça önemlidir. Pazarlama çalışmaları arasında en yüksek geri dönüşüm oranlarına sahip olması nedeniyle marka,...
30 Mart 2017
Sinan Oypan
Satış sonrası e-posta gönderimi neden önemli?
Satış sonrası e-posta gönderimi maling kampanyalarında çok önemli bir yere sahiptir. E-ticaret firmalarındae-posta pazarlamanın rolü bilindiği üzere oldukça büyük ve e-posta pazarlamadan farklı şekillerde yararlanmak mümkün....
3 Haziran 2016
Sinan Oypan
Yeni girişimlerin e-ticarette sıkça yaptığı hatalar
Yeni bir girişim başlatma ve internet üzerinden ürünlerinizi satışa çıkartma fikri cazip olsa da şirketinizi ilk açtığınız zamanlarda özellikle dikkat etmeniz gereken bir takım unsurlar bulunur. Doğru planların ve stratejilerin...
5 Haziran 2018
Sinan Oypan
Reklam metinleri yazarken dikkat etmeniz gerekenler
Reklam metinleri, dijital pazarlama ya da offline kanallardaki reklamlarınızın getirisini ve geri dönüşümünü etkilediği için özenle hazırlanmalıdır. Reklam metni hazırlarken bilinmesi ve dikkat edilmesi gereken birçok konu...
3 Temmuz 2019
Sinan Oypan