E-ticarette bütçe planlaması nedir ve nasıl yapılır?

4 Aralık 2019
Ferad Osman Sali
E-ticarette bütçe planlaması nedir ve nasıl yapılır?

E-ticarette bütçe planlaması, uzun vadede şirketi ayakta tutmak, yeni yatırımlar yapabilmek ve pazarlama çalışmaları yapabilmek için gereklidir. E-ticaret firmalarının ellerindeki sermayeyi doğru bir şekilde yönetebilmesi ve şirketi artıda tutabilmesi için bu planlamaları yapmaları gerekir.

İlgili rehber: E-ticaret şirketlerinin yaptığı bütçe yönetim hataları

E-ticarette bütçe planlaması nedir?

E-ticarette bütçe planlaması, gelir ve giderlerin hesaplanarak, gelecek dönemlerde şirketin elindeki sermayeyi en iyi şekilde yönetmek için yapılan çalışmaların tümüdür. Bütçe planlaması ile şirket giderleri yönetilebilir ve gelecekteki finansal durumlar için stratejiler belirleyerek, şirketin sıcak para açısından artıda olması sağlanmaya çalışılabilir.

Planlama çalışmalarında eldeki sermayeyi göz önünde tutmak, şirketin düzenli gelirlerini ve düzenli giderlerini hesaba katarak, kısa, orta ve uzun vadeli stratejiler geliştirmek oldukça önemlidir. Bu stratejiler doğrultusunda ilerlemek ve sıcak nakit akışının devamlılığını sağlamak, uzun vadede şirketin ayakta kalmasını sağlar.

İlgili rehber: E-ticaret firmaları neden yedek bir finansal planlama yapmalılar?

Bütçe planlaması nasıl yapılır?

Mevcut finansal durumunuzu anlayarak riskleri analiz edin

Bütçe planı için ilk olarak mevcut finansal durumunuzu anlamanız ve gözden geçirmeniz gerekir. Gelirleriniz ve gideleriniz ne durumda, şirketin sıcak para akışı nasıl, şirketin mevcut borçluluk durumu gibi konular göz önünde geçirilmeli.

Buna ek olarak mevcut ve gelecekteki risklerin de analizinin yapılması gerekir. Piyasanın durumu, şirketin mevcut durumu ve yatırımları, bu yatırımların getirebileceği riskler gibi birçok konuyu da analiz ederek, bütçe planınıza dahil etmeniz gerekir.

Giderlerinizi normalinden yüksek şekilde hesaplayın

Ek giderler, bütçe planlaması aşamasında özellikle üzerinde durmanız gereken konulardan biri. Giderlerinizi hesaplarken, normalinden yüksek bir şekilde hesaplamanız, olası bir gider artışı durumunda hazırlıklı olmanızı sağlar. Bunun yanı sıra ek vergiler, şirket harcamaları, maaş ve sigorta gibi giderlerde de beklenmedik artışlar olabileceğini düşünerek, buna hazırlıklı olmanız, planınızın daha sağlam olmasını sağlar.

Satış döngünüzü ve sıcak para akışını kontrol edin

Düzenli olarak ay içerisindeki satış döngünüzü ve şirketin sıcak para akış kaynaklarını kontrol etmeniz ve göz önünde bulundurmanız da planınızı yapmanızı kolaylaştıracaktır. Aylık satış döngünüz, şirkete giren parayı hesaplamanızı sağlayacağı için, kar ve zarar oranını belirleyerek, planlarınızı yapmanızı kolaylaştırır.

Şirket için büyük satın alımlar yaparken, hesaplarınızı iyi yapın

Şirket için bir yatırım yapma ya da satın alma sürecinde de bütçenizi en iyi şekilde hesaplamanız gerekir. Bu yatırımın bir risk faktörü olabileceğini unutmamanız ve bu yatırım size nasıl ve ne zaman bir geri dönüşümü olacağını planlamadan bu yatırımları yapmanız, zarar etmenize ve şirketinizin eksiye geçmesine neden olabilir. Bu sebeple de yatırım ve satın almalar öncesinde doğru hesaplamaları yapmanız önemlidir.

Kasada para biriktirmeye çalışın

Uzun vadede hazırlık yapmak, şirketi büyütmek ve yatırımlar yapabilmek için şirket kasasında para tutmanız da bir hayli önemlidir. Gereksiz giderleri azaltmak, şirket karlılığını artırmak için pazarlama ve satış stratejileri geliştirmek, sıcak para akışını artırarak, şirketin kasasında para tutmanıza yardımcı olabilir.

Bütçe kontrollerini düzenli bir şekilde yapın

Bütçe planlaması yaparken mevcut bütçenizi de düzenli bir şekilde kontrol etmeniz önemlidir. Yaptığınız planın ne kadar işe yaradığını ya da bu planı ne kadar uygulayabildiğinizi görmek için bütçe kontrolleri yaparak, mevcut durumunuzu da kontrol altında tutmalısınız.

Yıllık sıcak para akışınızı hesaplayın

Uzun vadeli planlamalar için yıllık sıcak para akışınızı da hesaplamanız önemlidir. Yıllık sıca para akışınız, yıl sonunda kasanızda kalacak olan parayı ve şirketin karlılığını görmenizi sağlayacak unsurlardan biri olduğu için önemlidir. Sıcak para akışı olmadığı sürece uzun vadede başarılı olmanız ve şirketinizi büyütmeniz de mümkün değildir.

Önceliklerinizi belirleyin

Şirket harcamaları için önceliklerinizi belirlemeniz de planlama aşaması için oldukça önemli. Vergiler, şirket harcamaları, maaşlar, çalışanların sigortaları, stok ve depo masrafları gibi öncelikli kalemlerinizi hesaplayarak, düzenli giderlerinizi ortaya çıkartarak, şirket için öncelikli olan konuları da planınıza dahil etmelisiniz.

Yüksek ve düşük sezonları belirleyin

Bütçenizi daha iyi yönetebilmek için önceki verilerinizi analiz ederek, hangi sezonlarda daha yüksek satış yaptığınızı hangilerinde de satışların düştüğünü belirleyin. Böylelikle düşük sezonlar için, yüksek sezon sıcak para akışını kullanarak, eksiye geçmeden şirketin karlılığını devam ettirebilirsiniz.

Ekonomik ve sektörel gelişimleri göz önünde bulundurun

Sektörel ve ekonomik gelişmeler de bütçe planlaması aşamasında üzerinde durulması gereken konulardır. Ekonomik dalgalanlamalar, sektörün ihtiyaçları ve gelişimi, gerekli olan sermayeyi ve yatırımları değiştirebileceği için, düzenli olarak takip edilmesi gereken konular arasında yer alır.

Bütçe planlaması ile ilgili sık sorulan sorular

Bütçe planlaması neden önemli?

Bütçe planlaması yapmak, şirketinizin mevcut durumunu görmenizi sağlarken, bir yandan da uzun vadede şirketinizin karda kalmasını sağlar. Yapılan harcamaları görmek, dönemsel ve yıllık olarak şirketin kasasına giren sıcak parayı görmenizi sağladığı için de önemlidir.

İlgili rehber: Düşük bütçeyle e-ticarete başlamak mümkün mü?

Bütçe planlamasının amacı nedir?

Bütçe planı yaptığınızda, şirketin finansal durumunu kontrol edersiniz; şirketin mevcut ve gelecekteki yatırımlarını karşılayabilecek finansal gücünün olmasını sağlarsınız; şirketin hedeflerine ulaşması için gerekli olan maddi desteği sağlarsınız; şirketin karlılığının sürekliliğini sağlarsınız. Bu sebeple de planlamanın yapılması ve bu planın zaman içerisinde güncellenerek, işlevliğinin sağlaması şirketin büyümesi için oldukça önemlidir.

İlgili rehber: Pazarlama bütçenizi nasıl yönetmeniz gerekiyor?

Bütçe planı yapmanın avantajları nelerdir?

Bütçenizi planladığınızda, şirketin gelecek dönemlerdeki karlılığını görebilir; dönemsel sıcak para akışını ön görebilir; şirket giderlerini daha iyi anlayarak, gereksiz harcamaların önüne geçebilir; şirket karlılığını artırabilir; karlılığı ve sıcak para akışını artırarak gelecek dönem yatırımlarına bütçe ayırabilir; şirketin geçmiş dönemlerde nasıl performans gösterdiğini analiz edebilir; yapılan çalışmalar ve harcanan bütçenin yatırım getirisini ölçebilirsiniz.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Ferad Osman Sali
Ferad Osman Sali, E-ticaret, SEO stratejileri ve dijital pazarlama konularında uzmanlaşmış deneyimli bir profesyoneldir. İstanbul Üniversitesi mezunu olan Sali, 12 yıldır SEO ve dijital pazarlama, 8 yıldır da e-ticaret alanlarında çalışmakta... Yazar hakkında detaylı bilgi

Popüler Videolar

Benzer yazılar

Müzik aletlerinin online satışı nasıl yapılır?
Müzik aletlerinin online satışı nasıl yapılır?
E-ticaret sektörünün hızla büyüdüğü bu yıllarda özellikle enstruman mağazaları da sanal mağazacılığa giriş yapıyor. Türkiye genelinde isim yapmış pek çok mağaza artık internet üzerinden de satışlarını...
2 Eylül 2017
IdeaSoft
E-ticaret sitenizde blog içerikleri üretmeniz için 6 önemli sebep
E-ticaret sitenizde blog içerikleri üretmeniz için 6 önemli sebep
Blog içerikleri üretmek e-ticaret firmaları için birçok önemli bir görevi üstlenmekte. Ancak birçok firma içerik pazarlama çalışmaları yapmak yerine farklı pazarlama kanallarına yöneliyor. Günümüzde kullanıcıların blog...
12 Haziran 2018
Ferad Osman Sali
Inbound marketing nedir? E-ticaret siteleri Inbound pazarlamayı nasıl kullanabilir?
Inbound marketing nedir? E-ticaret siteleri Inbound pazarlamayı nasıl kullanabilir?
Geleneksel pazarlama çalışmalarına karşın 2005 yılında ortaya atılmış olan Inbound marketing, firmaların ürün ya da hizmetleriyle doğrudan ilgili olabilecek tüketici kitlelerine ulaşmalarını amaçlayan bir pazarlama yöntemi....
8 Nisan 2019
Ferad Osman Sali
E-ticarette Haziran ayı satış verileri
E-ticarette Haziran ayı satış verileri
E-ticarette haziran ayı satış verileri her ay olduğu gibi bu ay da pek çok farklı sektörü içinde barındırıyor. E-ticarete olan talep her geçen gün ivme kazanırken, online platformlarda satışa sunulan ürün çeşitliliği de...
10 Temmuz 2020
IdeaSoft
Müşteri destek biriminizle işinizin her alanını nasıl geliştirebilirsiniz?
Müşteri destek biriminizle işinizin her alanını nasıl geliştirebilirsiniz?
Müşteri destek birimleri, aslında şirketlerin en önemli birimlerden biridir. Bu departmanın iyi bir şekilde yönetilmesi ve buradan gelen geri bildirimler aracılığıyla şirketle ilgili birçok geliştirme yapılabilir. Birçok firma,...
14 Haziran 2016
Ferad Osman Sali
KVKK Rehberi: KVKK Nedir? Neden Önemlidir?
KVKK Rehberi: KVKK Nedir? Neden Önemlidir?
Kamu ya da özel kurum ve kuruluşlar, dijital ya da matbu olarak yıllardır kullanıcıların bilgilerini toplamakta ve önemli bir kısmını muhafaza etmektedir. Kişisel veri niteliği taşıyan bu bilgiler, doğru bir şekilde işlenmediği...
22 Şubat 2021
Savaş Çetinkaya