E-ticarette bütçe planlaması nedir ve nasıl yapılır?

4 Aralık 2019
Sinan Oypan
E-ticarette bütçe planlaması nedir ve nasıl yapılır?

E-ticarette bütçe planlaması, uzun vadede şirketi ayakta tutmak, yeni yatırımlar yapabilmek ve pazarlama çalışmaları yapabilmek için gereklidir. E-ticaret firmalarının ellerindeki sermayeyi doğru bir şekilde yönetebilmesi ve şirketi artıda tutabilmesi için bu planlamaları yapmaları gerekir.

İlgili rehber: E-ticaret şirketlerinin yaptığı bütçe yönetim hataları

E-ticarette bütçe planlaması nedir?

E-ticarette bütçe planlaması, gelir ve giderlerin hesaplanarak, gelecek dönemlerde şirketin elindeki sermayeyi en iyi şekilde yönetmek için yapılan çalışmaların tümüdür. Bütçe planlaması ile şirket giderleri yönetilebilir ve gelecekteki finansal durumlar için stratejiler belirleyerek, şirketin sıcak para açısından artıda olması sağlanmaya çalışılabilir.

Planlama çalışmalarında eldeki sermayeyi göz önünde tutmak, şirketin düzenli gelirlerini ve düzenli giderlerini hesaba katarak, kısa, orta ve uzun vadeli stratejiler geliştirmek oldukça önemlidir. Bu stratejiler doğrultusunda ilerlemek ve sıcak nakit akışının devamlılığını sağlamak, uzun vadede şirketin ayakta kalmasını sağlar.

İlgili rehber: E-ticaret firmaları neden yedek bir finansal planlama yapmalılar?

Bütçe planlaması nasıl yapılır?

Mevcut finansal durumunuzu anlayarak riskleri analiz edin

Bütçe planı için ilk olarak mevcut finansal durumunuzu anlamanız ve gözden geçirmeniz gerekir. Gelirleriniz ve gideleriniz ne durumda, şirketin sıcak para akışı nasıl, şirketin mevcut borçluluk durumu gibi konular göz önünde geçirilmeli.

Buna ek olarak mevcut ve gelecekteki risklerin de analizinin yapılması gerekir. Piyasanın durumu, şirketin mevcut durumu ve yatırımları, bu yatırımların getirebileceği riskler gibi birçok konuyu da analiz ederek, bütçe planınıza dahil etmeniz gerekir.

Giderlerinizi normalinden yüksek şekilde hesaplayın

Ek giderler, bütçe planlaması aşamasında özellikle üzerinde durmanız gereken konulardan biri. Giderlerinizi hesaplarken, normalinden yüksek bir şekilde hesaplamanız, olası bir gider artışı durumunda hazırlıklı olmanızı sağlar. Bunun yanı sıra ek vergiler, şirket harcamaları, maaş ve sigorta gibi giderlerde de beklenmedik artışlar olabileceğini düşünerek, buna hazırlıklı olmanız, planınızın daha sağlam olmasını sağlar.

Satış döngünüzü ve sıcak para akışını kontrol edin

Düzenli olarak ay içerisindeki satış döngünüzü ve şirketin sıcak para akış kaynaklarını kontrol etmeniz ve göz önünde bulundurmanız da planınızı yapmanızı kolaylaştıracaktır. Aylık satış döngünüz, şirkete giren parayı hesaplamanızı sağlayacağı için, kar ve zarar oranını belirleyerek, planlarınızı yapmanızı kolaylaştırır.

Şirket için büyük satın alımlar yaparken, hesaplarınızı iyi yapın

Şirket için bir yatırım yapma ya da satın alma sürecinde de bütçenizi en iyi şekilde hesaplamanız gerekir. Bu yatırımın bir risk faktörü olabileceğini unutmamanız ve bu yatırım size nasıl ve ne zaman bir geri dönüşümü olacağını planlamadan bu yatırımları yapmanız, zarar etmenize ve şirketinizin eksiye geçmesine neden olabilir. Bu sebeple de yatırım ve satın almalar öncesinde doğru hesaplamaları yapmanız önemlidir.

Kasada para biriktirmeye çalışın

Uzun vadede hazırlık yapmak, şirketi büyütmek ve yatırımlar yapabilmek için şirket kasasında para tutmanız da bir hayli önemlidir. Gereksiz giderleri azaltmak, şirket karlılığını artırmak için pazarlama ve satış stratejileri geliştirmek, sıcak para akışını artırarak, şirketin kasasında para tutmanıza yardımcı olabilir.

Bütçe kontrollerini düzenli bir şekilde yapın

Bütçe planlaması yaparken mevcut bütçenizi de düzenli bir şekilde kontrol etmeniz önemlidir. Yaptığınız planın ne kadar işe yaradığını ya da bu planı ne kadar uygulayabildiğinizi görmek için bütçe kontrolleri yaparak, mevcut durumunuzu da kontrol altında tutmalısınız.

Yıllık sıcak para akışınızı hesaplayın

Uzun vadeli planlamalar için yıllık sıcak para akışınızı da hesaplamanız önemlidir. Yıllık sıca para akışınız, yıl sonunda kasanızda kalacak olan parayı ve şirketin karlılığını görmenizi sağlayacak unsurlardan biri olduğu için önemlidir. Sıcak para akışı olmadığı sürece uzun vadede başarılı olmanız ve şirketinizi büyütmeniz de mümkün değildir.

Önceliklerinizi belirleyin

Şirket harcamaları için önceliklerinizi belirlemeniz de planlama aşaması için oldukça önemli. Vergiler, şirket harcamaları, maaşlar, çalışanların sigortaları, stok ve depo masrafları gibi öncelikli kalemlerinizi hesaplayarak, düzenli giderlerinizi ortaya çıkartarak, şirket için öncelikli olan konuları da planınıza dahil etmelisiniz.

Yüksek ve düşük sezonları belirleyin

Bütçenizi daha iyi yönetebilmek için önceki verilerinizi analiz ederek, hangi sezonlarda daha yüksek satış yaptığınızı hangilerinde de satışların düştüğünü belirleyin. Böylelikle düşük sezonlar için, yüksek sezon sıcak para akışını kullanarak, eksiye geçmeden şirketin karlılığını devam ettirebilirsiniz.

Ekonomik ve sektörel gelişimleri göz önünde bulundurun

Sektörel ve ekonomik gelişmeler de bütçe planlaması aşamasında üzerinde durulması gereken konulardır. Ekonomik dalgalanlamalar, sektörün ihtiyaçları ve gelişimi, gerekli olan sermayeyi ve yatırımları değiştirebileceği için, düzenli olarak takip edilmesi gereken konular arasında yer alır.

Bütçe planlaması ile ilgili sık sorulan sorular

Bütçe planlaması neden önemli?

Bütçe planlaması yapmak, şirketinizin mevcut durumunu görmenizi sağlarken, bir yandan da uzun vadede şirketinizin karda kalmasını sağlar. Yapılan harcamaları görmek, dönemsel ve yıllık olarak şirketin kasasına giren sıcak parayı görmenizi sağladığı için de önemlidir.

İlgili rehber: Düşük bütçeyle e-ticarete başlamak mümkün mü?

Bütçe planlamasının amacı nedir?

Bütçe planı yaptığınızda, şirketin finansal durumunu kontrol edersiniz; şirketin mevcut ve gelecekteki yatırımlarını karşılayabilecek finansal gücünün olmasını sağlarsınız; şirketin hedeflerine ulaşması için gerekli olan maddi desteği sağlarsınız; şirketin karlılığının sürekliliğini sağlarsınız. Bu sebeple de planlamanın yapılması ve bu planın zaman içerisinde güncellenerek, işlevliğinin sağlaması şirketin büyümesi için oldukça önemlidir.

İlgili rehber: Pazarlama bütçenizi nasıl yönetmeniz gerekiyor?

Bütçe planı yapmanın avantajları nelerdir?

Bütçenizi planladığınızda, şirketin gelecek dönemlerdeki karlılığını görebilir; dönemsel sıcak para akışını ön görebilir; şirket giderlerini daha iyi anlayarak, gereksiz harcamaların önüne geçebilir; şirket karlılığını artırabilir; karlılığı ve sıcak para akışını artırarak gelecek dönem yatırımlarına bütçe ayırabilir; şirketin geçmiş dönemlerde nasıl performans gösterdiğini analiz edebilir; yapılan çalışmalar ve harcanan bütçenin yatırım getirisini ölçebilirsiniz.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

E posta gönderim sıklığı ne olmalıdır?
E posta gönderim sıklığı ne olmalıdır?
E posta gönderim sıklığı; E-posta pazarlama yaparken, firmaların en sık sordukları sorulardan birisidir. E-ticaret firmalarına oldukça yüksek oranda geri dönüşüm sağladığı için, e-ticaret firmaları her fırsatta e-posta...
14 Ağustos 2016
Sinan Oypan
Sosyal medya fenomenleri ile çalışırken kullanabileceğiniz ipuçları
Sosyal medya fenomenleri ile çalışırken kullanabileceğiniz ipuçları
Sosyal medya fenomenleri, uzun zamandır pazarlama çalışmalarında aktif bir şekilde yer alıyor ve markalar da bu kişi ve hesaplarla iş ortaklığı yapıyor. Doğru fenomenlerle çalışmak, doğru hedef kitleye ulaşırken marka ve ürün...
13 Şubat 2020
Sinan Oypan
Girişiminizin satış ekibini kurarken dikkat etmeniz gereken 4 önemli husus
Girişiminizin satış ekibini kurarken dikkat etmeniz gereken 4 önemli husus
Satış ekipleri, girişimlerin oldukça önemli bölümlerinden biridir ve bu birimlerin kuruluş aşamasında bazı hususlara dikkat edilmesi gerekmektedir. Hem ekip kurulumu sırasında hem de satış için kullanılacak olan teknolojilerin...
2 Ağustos 2016
Sinan Oypan
E-ticarette Google reklam verme halen mantıklı mı?
E-ticarette Google reklam verme halen mantıklı mı?
Google reklam verme, birçok e-ticaret firmasının dijital pazarlama stratejilerinde üst sıralarda duran çalışmalardan biriydi. Ancak 10 Ağustos’ta Google’ın Alışveriş Reklamlarını kaldırmasından sonra, e-ticaret firmalarının...
16 Ağustos 2020
Sinan Oypan
E-ticaret Siteleri için KPI Nedir? KPI Örnekleri Nelerdir?
E-ticaret Siteleri için KPI Nedir? KPI Örnekleri Nelerdir?
E-ticaret siteniz web ağında yer alır, dijital pazarlama ile desteklenir, ürünleriniz incelenir, sipariş ve ödeme online şekilde yapılır. Tüm dinamikler, varlığın sanal ortamdaki etkinliğini gösteriyor olsa da aslında her şey sanal...
4 Nisan 2021
Markethinkers
Yeni başlayanlar için girişim pazarlama ipuçları
Yeni başlayanlar için girişim pazarlama ipuçları
Girişim pazarlama ipuçlarıyla, yeni kurduğunuz işinizin tanıtımı doğru ve verimli bir şekilde yaparak, işinizi büyütmek için ilk adımlarınızı atabilirsiniz. Başlangıçta düşük bütçeli pazarlama çalışmaları yaparak,...
19 Mart 2020
Sinan Oypan
Performans pazarlama çalışmaları nedir ve nasıl ölçümlenir?
Performans pazarlama çalışmaları nedir ve nasıl ölçümlenir?
Performans pazarlama son yıllarda, markaların reklam ve pazarlama bütçelerini daha iyi bir şekilde optimize ederek, yaptıkları çalışmalardan daha iyi sonuçlar alma ihtiyaçlarıyla ortaya çıktı. E-ticaretteki rekabetin artması ve...
11 Şubat 2019
Sinan Oypan
İşletmenizin tanıtımı için ücretli reklamlardan yararlanmalı mısınız? 2. Bölüm
İşletmenizin tanıtımı için ücretli reklamlardan yararlanmalı mısınız? 2. Bölüm
İşletmenizin tanıtımını yapmak için ücretli reklamlardan yararlanmanız gerekebilir. Ancak hangi reklam platformunun sizin işinize yarayacağınızı bilmiyorsanız, işiniz biraz zor olabilir. Bu sebeple de hazırladığımız rehber...
23 Mayıs 2017
Sinan Oypan
Mobil sitenizden geri dönüşümleriniz artırmanızı sağlayacak 7 ipucu
Mobil sitenizden geri dönüşümleriniz artırmanızı sağlayacak 7 ipucu
Mobil cihazların yaygınlaşması ve mobil internet kullanımının kullanıcılar arasında artmasıyla beraber e-ticaret sitelerinin mobil cihazlar üzerinden gelen trafiği de artmaya başladı. Mobil kullanımının bu kadar artmış...
23 Ağustos 2017
Sinan Oypan
Yatay mı dikey e-ticaret mi sizin için daha uygun?
Yatay mı dikey e-ticaret mi sizin için daha uygun?
Yatay ve dikey e-ticaret iş modellerinin farklı amaçları bulunur ve her iki iş modelinin de kendine has avantaj ve dezavantajları bulunur. Kendi e-ticaret sitenizi açmadan önce hangi iş modeline yöneleceğinize ve bu iş modeline uygun...
21 Şubat 2018
Sinan Oypan
Düşük PPC (Tıklama başına maliyet) reklam bütçesi olanlar için tavsiyeler
Düşük PPC (Tıklama başına maliyet) reklam bütçesi olanlar için tavsiyeler
E-ticaret sitenizin tanıtımını yapmak için farklı dijital platformlardan yararlanabilirsiniz. Tabii ki bu platformlar üzerinde reklam kampanyaları oluştururken de belli bir bütçenizin olması gerekiyor. Özellikle yeni girişimler ya da...
25 Temmuz 2018
Sinan Oypan
İndirim dönemlerinde e-posta pazarlama hataları
İndirim dönemlerinde e-posta pazarlama hataları
İndirim dönemlerinde e-posta pazarlama çalışmalarınızı artırarak, takipçilerinize ve müşterilerinize ulaşmak; böylelikle de geri dönüşümlerinizi artırmak isteyebilirsiniz, tatil deönemlerinde de. E-posta pazarlama...
22 Kasım 2016
Sinan Oypan
Detaylı Bilgi İçin Arayın