E-ticarette “Güven Damgası” ile ilgili bilmeniz gerekenler

12 Haziran 2017
Sinan Oypan

Türk e-ticaret ekosisteminde tüketicilerin online alışverişe olan güvenlerinin artırılması ve şirketlerin de bu konuda daha dikkatli olmaları amacıyla hazırlanan Elektronik Ticarette Güven Damgası Hakkında Tebliğ geçtiğimiz hafta (6 Haziran 2017) içinde Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmiş bulunuyor.

Türk e-ticaret ekosistemi söz konusu olduğunda ne yazık ki tüketicilerin halen güven sorunu olduğu görülüyor ve bu yeni düzenleme de bu güven sorununu çözmek için şirketlere bazı yaptırımlar getirmeyi planlıyor. Özellikle belirtmemiz gerekirse, bu uygulama henüz zorunlu tutulmuyor. Ancak Güven Damgası’na sahip olmak pozitif bir etki yaratabileceği için şirketler açısından bir avantaj sağlayacaktır.

Yasa çıkmış olsa da henüz bir sağlayıcısı bulunmuyor. Zaman içerisinde bu sağlayıcı belirlendiğinde İdeasoft olarak bunun bilgilendirmelerini müşterilerimize yapıyor olacağız. Güven Damgası sağlayıcısı belirlendikten sonra, çözüm merkezimiz aracılığı ile müşterilerimizin taleplerine yönelik çözümleri de sunuyor olacağız.

TÜİK’in 2016 verilerine bakıldığında, 2015-2016 yılları arasında online alışveriş yapanların yüzde 24,9’luk bir bölümünün sorun yaşadığı görülüyor. Sorun yaşayanların yüzde 45’lik bölümü yavaş teslimattan, yüzde 42,1’lik bir bölümü ise hasarlı ürün gönderiminden şikayet ediyor. Yine TÜİK’in verilerine göre yaşanan bir diğer sorun ise garanti koşulları hakkında yeterli bilgi bulunamaması oluyor. Online alışveriş yapanların yüzde 13’lik bir bölümü bu sorunu dile getiriyor. Genele bakıldığında ise yüzde 11’lik bir bölümün ise dolandıcılıktan şikayet ettiği görülüyor.

Tüm bu veriler ışığında e-ticaret sektöründe bir güvensizlik durumunun halen yaşandığını söylemek mümkün ve Güven Damgası uygulamasının amacı da bu sorunun önüne geçerek, tüketicilerin daha rahat ve güvenli bir şekilde online alışveriş yapmalarını sağlamak olacak.

Güven Damgası nedir?

İlgili yasa gereğince uygulanacak olan asgari güvenlik ve hizmet standartlarını sağlayan e-ticaret sitelerine ve hizmet sağlayıcılarına verilecek olan sembole Güven Damgası ismi verilmektedir. E-ticaret sitesinin ana sayfasında yer alacak olan bu sembol, sitenin belli güvenlik tedbirlerini aldığını ve güvenilir olduğunu tüketicilere göstermek amacı ile kullanılacaktır. Güven Damgası Sağlayıcısı’nın internet sitesine doğrulama bağlantısı eklenerek, bu sitenin gerçekten bu damgaya sahip olup olmadığı da görülebilecek.

Güven Damgası almak için yapılması gerekenler

Bu damgaya sahip olmak isteyen e-ticaret firmalarının ve aracı hizmet sağlacı firmalarının yerine getirmekle yükümlü olduğu koşullar şu şekildedir.

Kişisel veri ve ödeme bilgisi içeren her türlü işlemin internet sitesi ve mobil sitede EV SSL, uygulamada SSL ile gerçekleştirilmesini sağlar.

Bu başvuru yapılmadan en fazla üç ay öncesinde ve her yıl içinde en az bir kez, Türk Standartları Enstitüsü tarafından onaylı sızma testi firmalarınca, sızma testleri yapılarak gerekli önemlerin alınması ve önlemlerin alındığına dair doğrulama testi yaptırılır.

Kanunlar çerçevesinde e-ticarette satışı yasak olan veya bazı koşullara bağlanan ürünleri kapsayan düzenleme ve idari kararlara uygun süreçler tasarlanır.

İlgili ürünün stok bilgisi, içeriği, malzemeleri, ölçü bilgilerinin yanı sıra teknik özelliklerine, kullanımına ve garanti koşullarına yer verilmesini sağlar. Bunlara ek olarak ürünün kimler tarafından kullanılabileceği, teknik bir destek gerektiğinde bunların kimler tarafından sağlanacağının da belirtilmesi koşulunu sağlar.

Ürünün gerçek boyutlarını yansıtan görsellerin kullanılmasını, kargo, tedarik ve teslim süreçlerinin bilgilendirmelerinin yapılmasını sağlar.

Sipariş, alıcı kişiye teslim edilene kadar kargonun takip imkanını ve siparişin durumu hakkında gerekli bilgilerin alıcıya sunulmasını sağlar.

Sağlanan hizmetin kim tarafından sağlandığı, kapsamı ve süresi gibi bilgilerin sunulmasına imkan tanır.

Alıcı kişinin siparişi hakkında bilgi alabilmesi, taleplerini ve şikayetlerini iletebilmesi için internet üzerinden iletişim yöntemlerinden en az biri veya telefon aracılığı ile ulaşabileceği bir müşteri hizmetleri oluşturulmasını sağlar.

Güven Damgası ile ilgili tebliğin diğer gerekliliklerini okumak için buraya tıklayabilirsiniz.

Güven Damgası pozitif bir etki yaratabilir

Güven Damgası uygulaması zorunlu olmasa da e-ticaret firmaları için pozitif bir etki yaratacaktır. Bu sebeple de birçok e-ticaret firması Güven Damgası olmak isteyebilir. Özellikle online alışverişlerde güven sorunun halen tüketicilerin kafasında soru işareti olarak kalmasından dolayı, bu tür bir güven uygulaması, tüketicilerin de e-ticaret sitelerine bakış açısını olumlu bir şekilde etkileyecektir.

Tebliğ gereğince gerekli olan koşulların uyarlanması ve bunların yerine getirilmesi sonucunda verilen bu damga, tüketicilerin e-ticaret siteniz üzerinde daha güvenli bir şekilde alışveriş yapmalarına olanak tanıyacaktır.

Yazının yukarısında da bahsettiğimiz gibi, henüz bir sağlayıcı belirlenmemiş durumda. Bu sağlayıcının belirlenmesinin arından İdeasoft olarak müşterilerimize destek olarak, onların taleplerine yönelik çözümleri çözüm merkezimiz aracılığı ile onlara sunuyor olacağız. Sağlayıcının belirlenmesinin ardında da müşterilerimize gerekli bilgilendirmeleri yapacağız.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

E-ticaret siteniz için kullanabileceğiniz video konuları
E-ticaret sitenizin tanıtımını yapmak, yeni içerikler üreterek etkileşim yaratmak için farklı video konuları üzerine içerik üretimi yapmanız gerekir. Değişik video fikirleri üzerinde durmanız, alacağınız etkileşimleri...
20 Kasım 2019
Sinan Oypan
SEO kuralları | Blog yazarken dikkat etmeniz gerekenler
SEO kuralları | Blog yazarken dikkat etmeniz gerekenler adlı yazımızda blog yazarken dikkat etmeniz gereken SEO kuralları arasında en önemli 6'lıyı ele alacağız. SEO kuralları E-ticaret sitenizde blog çalışmaları yaparak,...
8 Ekim 2016
Sinan Oypan
E-ticaret şirketleri için Hashtag kullanım ipuçları
Hashtag kullanımı sosyal mecralar üzerinde farklı amaçlarla yapılabiliyor. Sosyal medya pazarlama çalışmaları yapan e-ticaret firmalarının da bu Hashtag’lerden yararlanmaları ve çalışmalarında bunları kullanmaları bir hayli...
27 Haziran 2018
Sinan Oypan
E-ticaret sitenizde blog içerikleri üretmeniz için 6 önemli sebep
Blog içerikleri üretmek e-ticaret firmaları için birçok önemli bir görevi üstlenmekte. Ancak birçok firma içerik pazarlama çalışmaları yapmak yerine farklı pazarlama kanallarına yöneliyor. Günümüzde kullanıcıların blog...
12 Haziran 2018
Sinan Oypan
E-ticarette fiyatları düşürmek, sektöre ve firmanıza nasıl zarar veriyor?
E-ticaret sektörünün en çok sıkıntı yaşadığı durumlardan biri de fiyat odaklı rekabet nedeniyle kar marjlarının ciddi oranda düşmesi oluyor. Sektöre devamlı olarak yeni oyuncuların girmesi ve yeni oyuncuların marka...
15 Ekim 2016
Sinan Oypan
Inbound marketing nedir? E-ticaret siteleri Inbound pazarlamayı nasıl kullanabilir?
Geleneksel pazarlama çalışmalarına karşın 2005 yılında ortaya atılmış olan Inbound marketing, firmaların ürün ya da hizmetleriyle doğrudan ilgili olabilecek tüketici kitlelerine ulaşmalarını amaçlayan bir pazarlama yöntemi....
8 Nisan 2019
Sinan Oypan
Long tail SEO çalışmalarının e-ticaret firmalarına faydaları
Long tail SEO çalışmalarının e-ticaret firmalarına ne gibi faydaları vardır, bu faydalar nelerdir gelin hep beraber inceleyeylim. E-ticaret siteniz üzerinde yapabileceğiniz SEO çalışmalarından biri de long tail anahtar kelimeler...
15 Ağustos 2016
Sinan Oypan
E-posta abonelerini farklı gruplara ayırmanın önemi
E-posta abonelerini farklı gruplara ayırmanın önemi nedir, e-posta abonelerini farklı gruplara ayırmada dikkat edilmesi gerekenler nelerdir; bu ve daha fazlasının cevabı bu yazımızda. E-posta pazarlamadan yararlanan e-ticaret...
12 Haziran 2016
Sinan Oypan
Yeni başlayanlar için arama motoru uyumluluğu ipuçları – 2020
Arama motoru uyumluluğu, e-ticaret sitelerinin organik olarak trafik edinmeleri ve yeni kitlelere ulaşabilmeleri için önemlidir. SEO çalışmaları ile web sitenizin internetteki görünürlüğünü artırarak, kullanıcıların markanızla...
19 Temmuz 2020
Sinan Oypan
Online pazar yerlerinin (Marketplace) avantaj ve dezavantajları nelerdir?
Online pazar yerleri, satıcılar ve alıcıları birleştiren üçüncü parti platformlardır. Firmalar bu platformlar üzerinde kendi ürünlerini sergileyebilir; tüketiciler de bu mecralar üzerinde farklı firmaların farklı ürünlerine...
16 Haziran 2017
Sinan Oypan
E-ticarette A/B testleri ile ilgili bilmeniz gerekenler
A/B testleri e-ticarette birçok farklı amaç için kullanılıyor. Herhangi bir eylemi farklı yollardan ele alarak, en iyi sonuçları ve performansı gösteren versiyonu bulmak için bu testlerden yararlanılıyor. A/B testlerinizi daha iyi...
25 Ocak 2018
Sinan Oypan
Retargeting reklamlarınızda yatırım getirisini artıracak ipuçları - 2. Bölüm
İnternet sitelerinden ayrılan ya da sepette ürün bıraktıktan sonra herhangi bir sebeple alışverişini tamamlamayan kullanıcılara tekrar ulaşmak ve onlardan geri dönüşüm sağlamak amacıyla yapılan reklam çalışmalarına...
11 Ağustos 2017
Sinan Oypan