E-ticarette “Güven Damgası” ile ilgili bilmeniz gerekenler

12 Haziran 2017
Sinan Oypan
E-ticarette “Güven Damgası” ile ilgili bilmeniz gerekenler

Türk e-ticaret ekosisteminde tüketicilerin online alışverişe olan güvenlerinin artırılması ve şirketlerin de bu konuda daha dikkatli olmaları amacıyla hazırlanan Elektronik Ticarette Güven Damgası Hakkında Tebliğ 6 Haziran 2017 tarihinde Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmiş bulunuyor.

Türk e-ticaret ekosistemi söz konusu olduğunda ne yazık ki tüketicilerin halen güven sorunu olduğu görülüyor ve bu yeni düzenleme de bu güven sorununu çözmek için şirketlere bazı yaptırımlar getirmeyi planlıyor. Özellikle belirtmemiz gerekirse, bu uygulama henüz zorunlu tutulmuyor. Ancak Güven Damgası’na sahip olmak pozitif bir etki yaratabileceği için şirketler açısından bir avantaj sağlayacaktır.

TÜİK’in 2016 verilerine bakıldığında, 2015-2016 yılları arasında online alışveriş yapanların yüzde 24,9’luk bir bölümünün sorun yaşadığı görülüyor. Sorun yaşayanların yüzde 45’lik bölümü yavaş teslimattan, yüzde 42,1’lik bir bölümü ise hasarlı ürün gönderiminden şikayet ediyor. Yine TÜİK’in verilerine göre yaşanan bir diğer sorun ise garanti koşulları hakkında yeterli bilgi bulunamaması oluyor. Online alışveriş yapanların yüzde 13’lik bir bölümü bu sorunu dile getiriyor. Genele bakıldığında ise yüzde 11’lik bir bölümün ise dolandıcılıktan şikayet ettiği görülüyor.

Tüm bu veriler ışığında e-ticaret sektöründe bir güvensizlik durumunun halen yaşandığını söylemek mümkün ve Güven Damgası uygulamasının amacı da bu sorunun önüne geçerek, tüketicilerin daha rahat ve güvenli bir şekilde online alışveriş yapmalarını sağlamak olacak.

01/02/2018 tarihinde imzalanan protokolle Ticaret Bakanlığı, tek güven damgası sağlayıcı merci olarak Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği'ni (TOBB) e-ticaret sitelerine güven damgası sağlayıcı olarak yetkilendirmiştir. Güven damgası başvuruları www.guvendamgasi.org.tr adresinden yapılmaktadır.

Güven Damgası nedir?

İlgili yasa gereğince uygulanacak olan asgari güvenlik ve hizmet standartlarını sağlayan e-ticaret sitelerine ve hizmet sağlayıcılarına verilecek olan sembole Güven Damgası ismi verilmektedir. E-ticaret sitesinin ana sayfasında yer alacak olan bu sembol, sitenin belli güvenlik tedbirlerini aldığını ve güvenilir olduğunu tüketicilere göstermek amacı ile kullanılacaktır. Güven Damgası Sağlayıcısı’nın internet sitesine doğrulama bağlantısı eklenerek, bu sitenin gerçekten bu damgaya sahip olup olmadığı da görülebilecek.

Güven Damgası almak için yapılması gerekenler

Bu damgaya sahip olmak isteyen e-ticaret firmalarının ve aracı hizmet sağlacı firmalarının yerine getirmekle yükümlü olduğu koşullar şu şekildedir.

Kişisel veri ve ödeme bilgisi içeren her türlü işlemin internet sitesi ve mobil sitede EV SSL, uygulamada SSL ile gerçekleştirilmesini sağlar.

Bu başvuru yapılmadan en fazla üç ay öncesinde ve her yıl içinde en az bir kez, Türk Standartları Enstitüsü tarafından onaylı sızma testi firmalarınca, sızma testleri yapılarak gerekli önemlerin alınması ve önlemlerin alındığına dair doğrulama testi yaptırılır.

Kanunlar çerçevesinde e-ticarette satışı yasak olan veya bazı koşullara bağlanan ürünleri kapsayan düzenleme ve idari kararlara uygun süreçler tasarlanır.

İlgili ürünün stok bilgisi, içeriği, malzemeleri, ölçü bilgilerinin yanı sıra teknik özelliklerine, kullanımına ve garanti koşullarına yer verilmesini sağlar. Bunlara ek olarak ürünün kimler tarafından kullanılabileceği, teknik bir destek gerektiğinde bunların kimler tarafından sağlanacağının da belirtilmesi koşulunu sağlar.

Ürünün gerçek boyutlarını yansıtan görsellerin kullanılmasını, kargo, tedarik ve teslim süreçlerinin bilgilendirmelerinin yapılmasını sağlar.

Sipariş, alıcı kişiye teslim edilene kadar kargonun takip imkanını ve siparişin durumu hakkında gerekli bilgilerin alıcıya sunulmasını sağlar.

Sağlanan hizmetin kim tarafından sağlandığı, kapsamı ve süresi gibi bilgilerin sunulmasına imkan tanır.

Alıcı kişinin siparişi hakkında bilgi alabilmesi, taleplerini ve şikayetlerini iletebilmesi için internet üzerinden iletişim yöntemlerinden en az biri veya telefon aracılığı ile ulaşabileceği bir müşteri hizmetleri oluşturulmasını sağlar.

Güven Damgası ile ilgili tebliğin diğer gerekliliklerini okumak için buraya tıklayabilirsiniz.

Güven Damgası pozitif bir etki yaratabilir

Güven Damgası uygulaması zorunlu olmasa da e-ticaret firmaları için pozitif bir etki yaratacaktır. Bu sebeple de birçok e-ticaret firması Güven Damgası olmak isteyebilir. Özellikle online alışverişlerde güven sorunun halen tüketicilerin kafasında soru işareti olarak kalmasından dolayı, bu tür bir güven uygulaması, tüketicilerin de e-ticaret sitelerine bakış açısını olumlu bir şekilde etkileyecektir.

Tebliğ gereğince gerekli olan koşulların uyarlanması ve bunların yerine getirilmesi sonucunda verilen bu damga, tüketicilerin e-ticaret siteniz üzerinde daha güvenli bir şekilde alışveriş yapmalarına olanak tanıyacaktır.

Konu hakkında konuşan TOBB başkanı Rıfat Hisarcıklıoğlu, güven damgası olan e-ticaret sitelerinin farkını da açıklayarak, "Damganın varlığı, sitenin TOBB denetiminden geçtiğini gösterir. Biz bu kapsamda, e-ticaret sitesinin Ticaret Bakanlığımızın tebliğinde yayınladığı şartları taşıyıp taşımadığını kontrol ediyoruz. İki temel unsura odaklanıyoruz. Birincisi, 'Sitenin teknik altyapısı, asgari güvenlik şartlarını taşıyor mu?', ikincisi, 'Sitenin iş süreçleri tebliğde sıralanan kanunlara uygun mu tasarlanmış?' Her iki sorunun cevabı 'evet' ise güven damgasını tahsis ediyoruz. Sitedeki damganın gerçek olup olmadığını merkezden kontrol ediyoruz." ifadelerini kullandı.

Güven damgası için sızma testi nasıl yaptırılır?

Tebliğ uyarınca, güven damgası başvurusunda bulunmadan en fazla üç ay önce ve her takvim yılı içinde en az bir defa, Türk Standardları Enstitüsü tarafından onaylı A veya B sınıfı sızma testi firmalarına test yaptırılması gerekmektedir.

IdeaSoft, ilgili sızma testlerinin yapılması için bakanlığın yetkilendirdiği firmalar arasındadır. Güven damgası başvurlarınız için gerekli olan altyapı sağlayıcı güvenlik testi belgesi için bizimle iletişime geçebilirsiniz.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

E-ticarette depo raf sistemi ile ilgili ipuçları
E-ticarette depo raf sistemi ile ilgili ipuçları
Depo raf sistemi oluşturmak, e-ticarette depo yönetimi söz konusu olduğunda önemli konulardan biri olarak öne çıkmakta. Doğru raf düzenini yapmanız, karmaşıklığı ortadan kaldıracağı gibi ürün siparişlerinin hazırlanma...
22 Ocak 2020
Sinan Oypan
Web trafiğinizi analiz ederken bilmeniz gereken terimler
Web trafiğinizi analiz ederken bilmeniz gereken terimler
E-ticaret sitenizin trafiğini yakından takip etmeniz oldukça önemlidir. Sitenize gelen ziyaretçileri bilmek, bu ziyaretçilerin site üzerinde geçirdikleri süreyi, kaç sayfayı ziyaret ettiklerini ve bunlara ek olarak yeni ziyaretçilerle...
16 Nisan 2018
Sinan Oypan
Instagram canlı destek hizmeti sunmak için ipuçları
Instagram canlı destek hizmeti sunmak için ipuçları
Instagram canlı destek hizmeti, günümüzde sosyal medya üzerinde tüketicilere satış öncesi ve sonrasında destek sağlamak için oldukça önemli. Sosyal ağlar üzerinden destek sağlanırken de bazı konulara özellikle önem vermek ve...
16 Mayıs 2020
Sinan Oypan
Ne sıklıkta sosyal medya paylaşımları yapmalısınız? | 2019
Ne sıklıkta sosyal medya paylaşımları yapmalısınız? | 2019
Sosyal medya paylaşımları, e-ticaret firmalarının günlük pazarlama çalışmaları arasında önemli bir yere sahip ve planlı bir şekilde yapıldığında bu çalışmalar, e-ticaret firmalarına iyi katkı sağlamakta. Sosyal medya...
16 Nisan 2019
Sinan Oypan
KOSGEB girişimcilik kredileri nelerdir?
KOSGEB girişimcilik kredileri nelerdir?
Girişimcilerin en sık yaşadığı sorunlardan biri de işlerini açtıktan sonra, işlerini sürdürebilmek için yeterli sermayeleri olmaması oluyor. Sermaye eksikliği de birçok kişinin girişimciliğe adım atmamasına neden olabiliyor....
18 Kasım 2016
Sinan Oypan
E-ticarette başarının altın kuralları
E-ticarette başarının altın kuralları
Bir e-ticareti sitesi açmak ve internetten satış yapmak ya da iş yerinizi internete taşımak, e-ticaret altyapı yazılımları sayesinde oldukça kolay. Fakat uzun vadede şirketinizi ayakta tutmak, gelirlerinizi ve karlılığınızı...
7 Aralık 2016
Sinan Oypan
İndirim ve promosyon düzenlemeden önce bilemeniz gerekenler
İndirim ve promosyon düzenlemeden önce bilemeniz gerekenler
E-ticaret firmaları satışlarını artırmak, ürün bilinirliklerini artırmak ve yeni kitlelere ulaşmak için indirim ve promosyon yapma stratejini seçebiliyor. İndirim yapmak iyi bir satış stratejisi olsa da bu indirimleri düzenlerken...
16 Kasım 2018
Sinan Oypan
Girişimcilerin para yönetiminde sıkça yaptığı hatalar
Girişimcilerin para yönetiminde sıkça yaptığı hatalar
Girişimcilikte para yönetimi çok önemlidir. Eldeki sermayenin doğru kullanılması, doğru alanlara yatırımların yapılması ve harcamaların kontrol altında tutulması girişimin sağlam bir şekilde ayakta durmasını...
5 Haziran 2017
Sinan Oypan
E-ticarette işe alım sürecinde dikkat etmeniz gerekenler
E-ticarette işe alım sürecinde dikkat etmeniz gerekenler
E-ticaret şirketlerinde işe alım süreci özellikle önemli bir konudur ve firma için doğru ekibi oluşturmak, şirketin başarısını da etkileyecektir. Bu sebeple de işe alım süreçlerinde özellikle bazı konuların üzerinde durmanız...
4 Ekim 2019
Sinan Oypan
Niş pazar ürünlerini nasıl bulabilirsiniz?
Niş pazar ürünlerini nasıl bulabilirsiniz?
E-ticarette niş pazar araştırmaları yaparak henüz keşfedilmemiş ya da fazla yatırım yapılmamış ürün gruplarını bulabilirsiniz. Niş pazar ürünleri ile daha düşük trafik hacimlerine ve daha az kitleye ulaşılsa da, talep...
22 Mayıs 2019
Sinan Oypan
Etkileşim yaratacak bir dijital deneyim sunmak için yapabileceğiniz 7 çalışma
Etkileşim yaratacak bir dijital deneyim sunmak için yapabileceğiniz 7 çalışma
E-ticaret siteniz üzerinde daha fazla etkileşim yaratmak, kullancı deneyimini artırmak ve ziyaretçilerinizin site üzerinde daha fazla vakit geçirmelerini sağlamak için bazı çalışmalar yapmanız gerekir. Tasarım söz konusu olduğunda...
22 Nisan 2017
Sinan Oypan
Kampanyalı ürünler ile satışları nasıl artırabilirsiniz?
Kampanyalı ürünler ile satışları nasıl artırabilirsiniz?
Kampanyalı ürünler ile satışları artırmak, uzun süredir hem e-ticaret hem de fiziki mağazalar tarafından sıklıkla kullanılmakta. İnternette satış yaparken de kampanyalardan farklı şekillerde farklı amaçlar için...
11 Haziran 2020
Sinan Oypan