Marka Nedir, Nasıl Kurulur? Gerekli Belgeler ve E-ticaret Markası Oluşturma Rehberi

Yazar: Ferad Osman Sali   -   Güncellenme Tarihi: 23.05.2025
Marka Nedir, Nasıl Kurulur? Gerekli Belgeler ve E-ticaret Markası Oluşturma Rehberi

E-ticaret dünyasında başarıya ulaşan işletmelerin ortak noktalarından biri de markalaşmaya önem vermeleridir. Ürün ve hizmetlerinizi rakipleriniz arasında farklılaştırmaya yardımcı olan ve size yasal koruma sağlayan marka oluşturma ve tescil süreçleri kendi e-ticaret işinizi kurarken mutlaka önem vermeniz gereken bir konudur. Gelin, e-ticaret markası oluşturma sürecinde size yol gösterecek rehber niteliğindeki içeriğimize yakından bakalım.

Marka Nedir? Tanım ve Önemi

Marka, bir işletmeyi, ürünü veya hizmeti tanımlayan ve ona kimlik kazandıran isim, logo, slogan, renk, iletişim dili gibi birçok farklı bileşenden meydana gelen bir bütündür. Markanın anlamı ve bir marka oluşturmak üzerine düşünüldüğünde birçok kişinin aklına yeni kurulan bir firmaya veya piyasaya sürülecek ürün için bir isim bulmaktan ibaret olduğunu düşünür. Ancak bu markanın anlamını ve önemini ifade etmek için kullanılacak oldukça kısıtlı bir tanımdır. Marka, rakipleriniz arasında farklılaşmanızı sağlamaktan yasalar önünde bir takım haklar elde etmeye kadar hem pazarlama hem de hukuki açıdan öneme sahiptir.

Pazarlama açısından bir marka oluşturmak öncelikli olarak rakiplerden farklılaşmanızı sağlayacaktır. Aynı zamanda oluşturduğunuz marka müşterilerinizle kurmak istediğiniz bağı şekillendirme ve pazardaki konumunuzu belirleme konusunda da oldukça etkilidir. Müşterilerinizin sizi markanızla tanır ve sunmuş olduğunuz ürün veya hizmetler ile elde etmiş olduğunuz müşteri memnuniyeti markanızı güçlendirir. Böylelikle marka bağlılığı elde ederek sadık müşteri kitlenizi oluşturabilirsiniz. Diğer taraftan markanızın sizi rakiplerinizle zorunlu olarak girmeniz gereken fiyat rekabetinden kurtararak değer rekabetine yöneltir. Bu da ürünlerinizi satmak için rakiplerinize kıyasla daha rekabetçi fiyat etiketi sunmak yerine markanızın sahip olduğu güven ve tanınırlık ile tercih nedeni olmanızı sağlar.

Marka oluşturmak pazarlama açısından size birçok avantaj sağlarken aynı zamanda yasalar önünde de işinizi korumanıza yardımcı olur. Markanızı oluşturan isim, logo, slogan hatta ambalaj tasarımları gibi her bir işareti marka tescili ile hukuki koruma altına alabilirsiniz. Marka tescili, markanızı oluşturan her bir öğenin haklarının size ait olduğunu belirtir. Böylelikle karşılaşabileceğiniz izinsiz kullanım ve taklit durumlarında hukuki işlem başlatabilirsiniz. Markanız hem ulusal hem de uluslararası ticarette güvenilirliğinizi arttırırken aynı zamanda marka değeriniz şirket değerinizi de olumlu yönde etkiler. Marka tescili çoğu zaman ikinci plana atılsa da oluşturduğunuz markanın rakiplerinizin tarafından taklit edilmesi veya sizin markanızla sahte ürünlerin üretilmesi işinize zarar verecektir. Üstelik markanızın sizden önce davranan kişiler tarafından tescil edilmesi de sizi yasalar önünde zor duruma sokabilir.

Marka Türleri ve Yapı Taşları

Marka, bir kurumu, ürünü, hizmeti veya kişiyi ifade etmek için kullanılabilir. Örneğin, Apple bir şirketi ifade ederken iPhone, iPad, Apple Music, Apple Tv+ gibi markalar ise Apple tarafından üretilen ürün ve servisleri ifade eder. Apple’ın kurucusu Steve Jobs ise kişisel markalaşmaya iyi bir örnek olarak gösterilebilir. Diğer taraftan markalar hedef kitleleri, üretim biçimleri gibi kriterlere göre farklı türlere ayrılabilir.

Farklı marka türleri mevcut olsa da bir markayı meydana getiren yapı taşları her zaman aynıdır. Kendi markanızı oluştururken tüm bu yapı taşları üzerinde durarak doğru tercihleri yapmaya özen göstermelisiniz. Hedef kitleniz, marka kimliği, marka sesi, misyon, vizyon, değerler ve stil kılavuzu markayı oluşturan en önemli bileşenlerdir.

Hedef Kitle

Marka yaratma sürecinde hedef kitle en belirleyici unsurlardan biridir. Ürün veya hizmetlerinizi talep edecek hedef kitleyi belirlemek hem marka yaratma hem de pazarlama süreçlerinde size yardımcı olacaktır. Hedef kitlenizi yaş, cinsiyet, konum, gelir düzeyi, ilgi alanları gibi çeşitli kriterlere göre tanımlamalısınız. Ürün ve hizmetlerinizin kimlere hitap ettiğini belirledikten sonra bu doğrultuda bir marka ve kurumsal kimlik tasarlayabilirsiniz.

Marka Kimliği

Marka kimliği, belirlemiş olduğunuz isim, logo, kullanılan font, slogan ve marka sesi gibi tüm bileşenlerin bir araya gelmesiyle oluşur. Şirket, ürün veya hizmetlerinize bir kimlik oluşturarak onu piyasada yer alan benzer ve rakiplerinden ayrıştıran bir kimlik vermiş olursunuz. Marka kimliğini oluşturan bileşenlerin zaman içerisinde değiştirilmesi ve güncellenmesi mümkün olsa da bazı durumlarda bu adım oldukça maliyetli olabilir. Bu nedenle marka kimliği oluşturulması uzun vadeli hedefler konularak dikkatle ele alınması gereken bir konudur. 

Marka Sesi ve Tonu

Markanız, çeşitli mecralarda hedef kitleniz ile yazılı, sözlü ve görsel olarak iletişim halindedir. Marka kimliği oluştururken özellikle pazarlama faaliyetlerinde nasıl bir dil ve ton kullanılacağı önceden belirlenmelidir. Marka sesi ve tonu bir bakıma oluşturmuş olduğunuz marka kimliğinin karakterini ortaya koyar. Marka sesi, doğal ve samimi, esprili, ciddi veya duygulara hitap eden bir tarzda olabilir. Bir markanın ürün, hizmet veya kampanyalarına göre farklı tarzlarda iletişimi tercih etmesi de mümkündür.

Misyon, Vizyon ve Değerler

Misyon, vizyon ve değerler marka oluşturma sürecinde ele alınması gereken diğer önemli yapı taşlarıdır. Bu üç unsuru açıkça belirleyerek hem markanızın hem de işletmenizin sağlam temeller ile yola çıkmasını sağlayabilirsiniz. Misyon, markanın amacını belirler. Burada yanıt verilmesi gereken soru ise markanın neden var olduğudur. Markanın bugünkü durumuna odaklanarak ürün ve hizmetlerin kime, ne şekilde ve hangi değerler ile sunulduğunun yanıtıdır. Vizyon ise markanın geleceğine odaklanır. Markanın gelecek hedeflerini kısa ve net bir şekilde ortaya koyar. Değerler ise marka kültürü oluşturmada etkili bir unsurdur. Markanın öne çıkan değerleri sürdürülebilirlik, yenilikçi olması, dürüstlük ve şeffaflığın ön planda olması gibi ilkeler olabilir.

Stil Kılavuzu

Her marka isim, slogan ve logonun yanı sıra belirli bir görsel stile sahiptir. Bugün bilindik birçok markayı sadece renklerinden hatta sadece poşet veya ambalajlarından tanımanız mümkündür. Markanızı oluştururken logo tasarımının yanı sıra renk paleti, tipografi gibi tasarım unsurları belirlenmelidir. Aynı zamanda bunların hangi mecralarda ne şekilde kullanılacağı da önceden belirlenmelidir.

Marka Kimliği Oluşturmanın Adımları

Marka kimliği oluşturmak birden fazla adıma sahip bir süreçtir. Oluşturmuş olduğunuz marka kimliği ile birlikte başarılı işlere imza atabilmek için hedef pazar belirlenmesinden marka stil kılavuzunun oluşturulmasına kadar pek çok farklı konu başlığını dikkatle ele almalısınız.

Pazar ve Rakip Analizi

Hedef kitle ve pazar araştırması yaparak marka kimliği oluşturmada ilk adımı atabilirsiniz. Pazardaki boşluk ve fırsatların tespiti başarıya ulaşmanızda önemli bir role sahiptir. Olası fırsatlar ve hedef kitlenizin yanı sıra rakiplerinizi de yakından inceleyerek tespitleriniz doğrultusunda hareket etmelisiniz.

Konumlandırma ve USP

Marka kimliği tasarımında bir sonraki aşama ise konumlandırma ve USP’dir. Konumlandırma, markanın tüketicinin zihninde ne şekilde yer edinmek istediği ile ilgilidir. Markanın rakiplerinden farklılaştığı noktalar, müşterilerine ne sunduğu ve pazardaki yeri belirlenmelidir. Böylelikle hedef kitlede bulunan tüketici marka hakkında net bir fikir edinebilir. USP ise benzersiz satış önerisi anlamını taşır. Diğer rakiplere göre markayı benzersiz yapan noktayı ifade eder. Ürünleriniz rakiplere kıyasla daha mı kaliteli, daha mı ucuz yoksa tüm bunları bir arada mı sunuyorsunuz. Farklılaştırıcı değer hem marka kimliğinin hem de pazarlama sürecinin temelini oluşturur.

Marka Adı, Logo ve Slogan

Marka kimliğine dair isim, logo ve slogan gibi unsurların belirlenip son haline getirilmesi ise önemli adımlardan bir diğeridir. Marka adının özgün, akılda kalıcı ve anlamlı olması gerekirken slogan ise birkaç kelime ile açık bir şekilde markanın mesajını vermelidir. Logo ise olabildiğince basit, ilk görüşte anlaşılabilir, marka mesajını ileten ve farklı mecralarda kullanılabilir nitelikte olmalıdır.

Misyon ve Vizyon Belirleme

Markanın amacını ve hedeflerini belirlemek hem marka kimliğinin oluşmasında hem de pazarlama dahil diğer süreçlerde yol haritası oluşturulmasında etkilidir. Markanın misyon ve vizyonunu net bir şekilde ortaya koyarak bu çerçevede hareket edilmelidir.

Stil Kılavuzu Oluşturma 

Renk paleti, logo kullanım kuralları, tipografi gibi birçok unsur stil kılavuzu oluşturma aşamasında belirlenir. Markayı ifade eden ana ve yardımcı renkleri, bu renklerin dijital ve basılı mecralar için renk kodlarını, kullanılacak fontları, yazı boyutunu, farklı logo versiyonlarını ve logo renk kombinasyonlarını içeren bir stil kılavuzu oluşturulur.

Marka Tescili Nedir? Neden Önemlidir?

Markanızı oluşturduktan sonra onu yasal olarak sahiplenebilmek adına marka tescil işlemlerini gerçekleştirmelisiniz. Tescilli bir markanın kullanım hakları sadece size veya şirketinize ait olacaktır. Böylelikle markanızı taklit eden kişilere karşı yasalar önünde hak sahibi olarak var olabilirsiniz. Yasal korumanın yanı sıra marka tescili pazarda markanıza duyulan güveni de destekler. Diğer taraftan e-ticaret markası kuruyorsanız birçok pazaryerinin satıcılara marka tescilini zorunlu tuttuğunu da göz önünde bulundurmalısınız.

Marka Tescili için Gerekli Belgeler

Marka tescil başvurusu hem gerçek hem de tüzel kişi olarak gerçekleştirilebilir. Bu noktada ihtiyaç duyulan belgelerde değişiklik göstermektedir. Gerçek kişi olarak marka tescil başvurusunda bulunmak isteyenlerin ihtiyaç duyduğu belgeler şunlardır: 

  • Başvuru sahibi tarafından doldurulan başvuru formu
  • T.C.kimlik numarası ve kimlik kartı fotokopisi
  • Marka örneği (logo, slogan ve benzeri)
  • Başvuruya konu olan mal veya hizmetlerin bir listesi
  • Temsil yetkisi vekaletnamesi
  • Başvuru ücreti ödeme dekontu

Tüzel kişi olarak marka tesciline başvurmak isterseniz ihtiyaç duyulan belgeler şu şekilde değişiyor:

  • Başvuru sahibi tarafından doldurulan başvuru formu
  • Vergi levhası fotokopisi
  • Faaliyet belgesi fotokopisi
  • Marka örneği (logo, slogan ve benzeri)
  • Başvuruya konu olan mal veya hizmetlerin bir listesi
  • Temsil yetkisi veren vekaletname
  • Başvuru ücreti ödeme dekontu

Marka Tescil Başvurusu Nasıl Yapılır? Süre ve Ücretler

Marka tescil başvuruları, Türk Patent ve Marka Kurumu’na yapılır. Marka tescil başvurusunu e-Devlet ile entegre bir şekilde çalışan EPATS elektronik başvuru sistemi üzerinden gerçekleştirebilirsiniz. Sizden istenen bilgileri ve belgeleri tamamladıktan sonra başvurunuz incelemeye alınır. İlk adımda başvuru şekli incelemeye alınır. Başvuruda herhangi bir eksiklik bulunuyorsa başvuru sahibine bunları tamamlaması için 2 ay süre tanınır. Başvuruda mutlak red nedenlerinden biri bulunuyorsa başvuru reddedilir. Red durumunda iki ay içerisinde yazılı ve gerekçeli olarak itirazda bulunabilirsiniz. Başvurunuzda bir sorun olmaması durumunda marka başvurusu Resmi Marka Bülteni’nde yayınlanır. Bu aşamada markanızın tesciline dair üçüncü tarafların itirazlarının alınması için iki aylık süre başlar. İtiraz olmaması veya yapılan itirazların kesin olarak reddedilmesiyle birlikte markanız tescil edilir ve sicile kaydedilir. 

Marka tescili, markanızı 10 yıl boyunca korur ve bu süre bitmeden en az 6 ay önce uzatma için başvurmalısınız. 2025 yılı için Türk Patent güncel marka işlem ücretleri tarifesine göre tek sınıflı marka tescil başvuru ücreti 2350 TL ve marka tescil ücreti ise 5790 TL’dir.

E-Ticaret Markası Nasıl Kurulur? Adım Adım Rehber

E-ticarete adım atmak ve kendi e-ticaret markanızı kurmak istiyorsanız, şirket kuruluşu, marka tescili, e-ticaret platformu seçimi, ürün tedariği gibi birçok konu başlığıyla ilgilenmeniz gerekir. E-ticaret markası kurmak çok adımlı bir süreç olsa da kısa süre içerisinde kendi markanızı ve işletmenizi kurarak e-ticaret dünyasına giriş yapabilirsiniz.

Şirket Kuruluşu

İlk adım olarak şirket kuruluşu gerçekleştirmelisiniz. Şahıs, limited veya anonim şirket türlerinden size en uygun olanı seçerek vergi mükellefi haline gelebilirsiniz. E-ticarete yeni başlayan birçok kişi minimum maliyetlere sahip olduğundan şahıs şirketini tercih ederken ihtiyaçlarınıza göre limited veya anonim şirket türü sizin için daha uygun olabilir.

Marka Tescil Kontrolü ve Başvurusu

Şirket kuruluşunun ardından belirlemiş olduğunuz e-ticaret markasının tescili için harekete geçmelisiniz. Marka tescil başvurusu kolay ve düşük maliyetli olsa da uygunluk kontrolü ve başvuru değerlendirme süreci uzun sürebilir. Aynı zamanda süreci olası itirazlar için yakından takip etmeniz gerekir.

E-Ticaret Platformu Seçimi

E-ticaret başlarken kendi e-ticaret sitenizi kurmayı tercih edebilir veya pazaryeri platformları üzerinden satışa yönelebilirsiniz. Dilerseniz birçok işletme gibi her ikisini aynı anda gerçekleştirmeyi de seçebilirsiniz. Kendi e-ticaret sitenizi kurma tarafında ise açık kaynak e-ticaret platformlarını seçebilir veya İdeaSoft’un hazır e-ticaret çözümlerini seçerek saatler içerisinde satışa başlayabilirsiniz.

Ürün Tedariği ve Lojistik

E-ticaret işinizi kurarken ilgilenmeniz gereken en önemli konulardan biri de ürün tedariği ve lojistiğidir. Tedarikçi seçimi, depolama, stok yönetimi gibi birçok alt başlığa bu süreç e-ticaretin en zorlayıcı noktalarındandır. Diğer taraftan stoksuz satış anlamına gelen dropshipping modeliyle de e-ticarete başlayabilirsiniz.

Pazarlama ve SEO

Hedef kitlenize ulaşabilmek adına dijital pazarlama üzerine yoğunlaşmalı veya bu konuda hizmet veren ajanslarla çalışmalısınız. Markanızın sosyal medya platformlarında yer alması ve SEO çalışmalarıyla arama motorlarında üst sıralarda yer almanız hedef kitlenize ulaşma konusunda oldukça önemlidir.

Müşteri Hizmetleri ve Güven Unsurları

E-ticarete adım atarken müşteri hizmetleri süreçlerine dair planlamalar da yapmalısınız. Müşterileriniz sitenizi ziyaret ettiğinde teslimat ve iade politikalarınıza yönelik bilgilere kolayca ulaşabilmelidir. Canlı destek ise günümüzde müşteri memnuniyeti sağlama konusunda tercih edilen etkili bir yöntemdir. Teknik tarafta ise sitenizin SSL sertifikasına sahip olması müşterilerinizin gözünde markanızı güvenilir kılacaktır.

E-Ticaret Markası için Ekstra Dikkat Edilmesi Gereken Noktalar

E-ticaret markası oluştururken ekstra dikkat etmenizin birkaç nokta bulunur. Bunlardan ilki alan adı ve sosyal medya hesaplarının alınmasıdır. Hem alan adı hem de sosyal medya hesaplarında ilk alan hak sahibidir. Seçmiş olduğunuz marka için bunların alınabilir olduğundan emin olmalısınız. Bir başka nokta ise e-ticaret sitenizde kullanıcı deneyimine önem vermeniz ve özellikle mobil cihazlara uyumlu bir web siteye sahip olmanızdır. Müşterilerinizin web sitenizde aradığınızı bulamaması onları satın almadan vazgeçirebilir. Aynı zaman mobil cihazları tercih eden kullanıcıları da göz ardı etmemelisiniz. Ürün ve hizmetlerinizi sunarken müşterilerinizle duygusal bağ kurmaya özen göstermek ise dikkat etmeniz gereken bir diğer noktadır.

E-ticarete başlamak IdeaSoft e-ticaret paketleri ile çok kolay. Kendi e-ticaret markanızı oluştururken ilgilenmeniz gereken onlarca farklı sürecin arasında teknik konuların arasında kaybolmayın. IdeaSoft e-ticaret çözümleri ile e-ticaret sitenizi saatler içerisinde kurarak satış yapmaya başlayabilirsiniz.

ideasoft monogram
IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.
Ferad Osman Sali
Ferad Osman Sali

E-ticaret Danışmanı

Ferad Osman Sali, E-ticaret, SEO stratejileri ve dijital pazarlama konularında uzmanlaşmış deneyimli bir profesyoneldir. İstanbul Üniversitesi mezunu olan Sali, 12 yıldır SEO ve dijital pazarlama, 8 yıldır da e-ticaret alanlarında çalışmakta... Yazar hakkında detaylı bilgi

Popüler Videolar

video1 E-Ticaret Nedir?
video2 E-ticarette En çok Hangi Ürünler satılır?
video5 Satışlarınızı Artırmak İçin Nelere Dikkat Edilmeli?
video4 Girişimcilik Nedir?
video3 E-Ticaret Başarı Rehberi: IdeaSoft AI ile SEO ve İçerik Yönetimi!
video3 E-Ticaret Yapmak için Neler Gerekli?