ETBİS (Elektronik Ticaret Bilgi Sistemi) nedir ve nasıl kayıt olunur?

13 Aralık 2017
Sinan Oypan

Elektronik ticaret bilgi sistemi etbis nedir, etbis kayıt nasıl yapılır, internetten satış yapan firmaların etbis tebliğ sürecinde yapması gerekenler ve daha fazlası bu e ticaret rehberimizde.

İnternetten alışverişlerde tüketiciyi korumak ve e-ticaret işlemlerini kayıt altına almak amacıyla oluşturulan ETBİS, 1 Aralık 2017'den itibaren uygulanmaya başladı. Bu rehberimizde de ETBİS ile ilgili bilmeniz gereken temel konuları ve ETBİS platformuna kayıt işlemlerinizi nasıl yapabileceğiniz adım adım detaylı bir şekilde anlatıyor olacağız.

İnternetten alışveriş yapan tüketicileri korumak ve elektronik ortamda satış yapan kurumları kayıt altına almak amacıyla 11 Ağustos 2017 tarihinde resmi gazetede yayınlandıktan sonra yürülüğe giren “Elektronik Ticaret Bilgi Sistemi ve Bildirim Yükümlülükleri Hakkında Tebliğ” 1 Aralık 2017 tarihinden itibaren uygulanmaya başladı. Elektronik Ticaret Bilgi Sistemi (ETBİS) olarak adlandırılan bu platform üzerine, tüm e-ticaret firmalarının kayıt yaptırması bu etbis tebliğ ile zorunlu hale gelmiştir.

Ağ üzerinde mal veya hizmet satışına yönelik sözleşme yapılmasını veya sipariş verilmesini sağlayan e-ticaret firmalarının bu platforma kayıt yaptırarak, şirketlerini ETBİS platformunda göstermeleri gerekiyor.

ETBİS’in amacı nedir?

ETBİS, Türkiye üzerindeki e-ticaret firmalarını kayıt altına alarak, tüketicilerin internet üzerinden güvenli bir şekilde alışveriş yapmalarını sağlamayı amaçlıyor. Bunun yanı sıra e-ticaret sektörüne yönelik istatistiklerin toplanması ve internet üzerindeki sahtecilikler ile kayıt dışılığın önüne geçmek de ETBİS ile amaçlanıyor. Bu platform sayesinde vatandaşlar, e-ticaret firmaları hakkında bilgi edinerek, daha güvenli bir şekilde de alışveriş yapmaya devam edebilecekler.

ETBİS’e nasıl kayıt olunur?

İnternet üzerinden mal ve hizmet satışı yapan firmalar, “www.eticaret.gov.tr" adresi üzerinden kayıt işlemlerini tamamlayabilirler. Kayıt işlemleri oldukça kolay yapılabiliyor. Kayıt işlemlerini aşağıdaki adımları takip ederek yapabilirsiniz.

1. ETBİS Giriş

“ETBİS

Tarayıcınızda eticaret.gov.tr web sitesine giriş yaptıktan sonra, sağ üstte “ETBİS GİRİŞ” butonuna basarak platforma giriş yapabilirsiniz. İlk aşamada platform size eDevlet sayfasına yönlendirmektedir. Burada şirket kimin üzerine kayıtlı görünecekse, bu kişinin (şirket sahibi) eDevlet bilgileri ile sisteme giriş yapması gerekmektedir. Bu bilgilerin girişini yaptıktan sonra ETBİS’in kayıt oluşturma platformuna yönlendirileceksiniz.

2. ETBİS Yeni Kayıt Oluşturma

ETBİS’in yenilenen arayüzünde, takip edeceğiniz aşamalar ve girilecek olan bilgilerde de bir takım değişiklik bulunuyor. Açılan arayüz üzerinde yeni kayıt oluştur seçeneğine tıkladıktan sonra gerekli adımları takip etmeniz gerekiyor. Bu adımları da aşağıda sıralıyoruz.

3. Mal ve Hizmetler

Kayıt aşamasında ilk olarak e-ticaret siteniz üzerinde sattığınız mal ve hizmetlerle ilgili bilgilerin girişlerini yapmanız gerekmekte. Yukarıdaki örnek panelde de görebileceğiniz gibi, burada birçok farklı kategori bulunuyor. Bu kategorilerden birden fazlasını seçebilirsiniz.

Kategorilerin yanında aynı zamanda sıfır ve 2. el seçenekleri de yer almakta. Eğer web sitenizde 2. el ürün satışı yapıyorsanız, ikinci el ürünleri de bu bölümde işaretleyebilirsiniz.

Eğer e-ticaret haricinde geleneksel ticaret yöntemleriniz de mevcutsa (fiziki mağaza üzerinden satış yapıyorsanız), kategorilerin altında bulunan bu ayar üzerinde de seçeneklerden birini işaretlemeniz gerekmekte. Sadece internet üzerinden satışınız mevcut ise “Hayır” seçeneği seçmeniz yeterli olacaktır.

4. Ödeme ve Ticaret Türü

ETBİS kayıt sürecinin ikinci aşamasında ise e-ticaret şirketinizde kabul ettiğiniz ödeme yöntemlerini ve işletmenizin ticaret türünü belirtmeniz gerekiyor. Ödeme işlemlerinde Kredi kartı, banka kartı, kapıda ödeme ve benzeri seçenekler arasından kullandığınız yöntemleri seçmeniz gerekmekte. Panelin sağ tarafında ise ticaret türü bulunuyor. Burada da B2B, B2C, C2C gibi seçenekler arasından işletme türünüzü belirtebilirsiniz.

5. KEP (Kayıtlı Elektronik Posta Adresleri) bilgisi

Ticari olarak faaliyet gösteren firmaların bir KEP adresinin bulunması gerekmekte. İletişim amaçlı kullanılan bu e-posta adresinizi de ETBİS kayıt paneline girmeniz gerekmekte. Eğer bir KEP adresiniz bulunmuyorsa bu sayfadan gerekli bilgilere ulaşabilirsiniz.

6. Ödeme ve Elektronik Para

Bir sonraki adımda ise anlaşmalı olduğunuz ödeme ve elektronik para kuruluşları ile ilgili bilgileri girmeniz gerekiyor. Burada sanal POS kurulumu için anlaştığınız firmalar bulunuyorsa ve onların sistemlerini kendi e-ticaret sitenizde kullanıyorsanız, bu bilgilerin girişini yapabilirsiniz.

Bununla beraber yurtdışında bu tür bir kurumla çalışıyorsanız, bunu da bu alanın alt bölümünde yer alan kısımda belirtmeniz gerekmektedir. Eğer yurtdışında bir ödeme sistemi desteği almıyorsanız “Hayır” seçeneğini işaretleyebilirsiniz.

7. Kargo ve Lojistik

ETBİS kayıt bilgileri içerisinde kargo ve lojistik bilgilerinin de girişini yapmanız gerekiyor. Çalıştığınız kargo ve lojistik kurumlarının isimlerini ve eğer varsa üye iş yeri numaralarını burada girmeniz gerekmektedir.

8. Elektronik Ticaret Altyapı Sağlayıcıları

Bu bölümde de e-ticaret sitenizde eğer bir e-ticaret altyapı sağlayıcısının hizmetlerinden yararlanıyorsanız ve altyapınız belli bir firma tarafından kurulmuş ise, çalıştığınız firmanın ismini ve eğer bulunuyorsa üye iş yeri numarasını girmeniz gerekmektedir.

8. Bankalar

Bu adımda da e-ticaret firması olarak çalıştığınız firmaları belirtmeniz gerekmekte. Burada yer alan bankalar arasında seçim yaparak, çalıştığınız kurumları belirtebilirsiniz. Sayfanın altında da eğer yurtdışından bir banka ile çalışıyorsanız, belirtebileceğiniz bir alan bulunuyor.

9. Veritabanları

Veritabanları aşamasında ise müşterilerinizin kişisel verilerinin yer aldığı veritabanlarınız bulunuyorsa, bu veritabanlarının hangi ülke ve şehirde yer aldığını belirtmeniz gerekiyor. Kendi veritabanınız bulunmuyorsa, sayfanın başında yer alan “Kendime ait veritabanım bulunmamaktadır” seçeneğini işaretleyebilirsiniz. Buna ek olarak, eğer bulut tabanlı bir veritabanı hizmeti alıyorsanız, sayfanın altındaki kutuyu da işaretleyerek, belirtmeniz gerekmektedir.

10. Adres Bilgileri

ETBİS kayıt sürecinde bir sonraki aşamada ise şirketinizin adres bilgilerinin yer aldığı alanı göreceksiniz. Bu bölümde depo, üretim yeri ve merkez ofis olmak üzere üç farklı adres kayıt alanı yer alıyor. Bu alanlardaki bilgilerin girişlerini tamamlayarak, bir sonraki aşamaya geçebilirsiniz.

11. E-ihracat İşlemleri

Eğer e-ticaret siteniz üzerinden yurtdışına satış yapıyorsanız, bu bölüm daha çok sizi ilgilendiriyor. Yurtdışına satışınız bulunmuyorsa, sayfanın başında bulunan faaliyetim yok seçeneğini seçerek sonraki aşamaya ilerleyebilirsiniz.

Yurtdışına satışınız bulunuyorsa bu bölümde, hangi ülkere satış yaptığınız ve ne tür ödeme yöntemleri kullanarak bu satışları yaptığınızı belirtmeniz gerekiyor. Bu bilgilerin girişini yaptıktan sonra, son adıma geleceksiniz.

12. Site Doğrulama

Tüm bilgileri eksiksiz bir şekilde girdikten sonra site doğrulama adıma geçebilirsiniz. Bilgilerin eksik olması durumunda yukarıdaki örnekteki gibi bir uyarı alacaksınız. Tüm bilgilerinizin doğru olması durumunda da “Kayıt İşlemlerine Devam Et” butonuna basarak, işlemleri onaylayabilirsiniz.

Tüm bu işlemlerin ardından kayıt işlemleriniz tamamlanmış olacak. ETBİS, elektronik bilgi sistemi web sitesi üzerinden dilerseniz mevzuatları inceleyerek, yeni uygulama hakkında daha detaylı bilgilere de ulaşabilirsiniz.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

İşletmeler için yaratıcı Youtube video fikirleri
Youtube video içerikleri, video pazarlama çalışmaları ile tüketiciler ulaşmak isteyen işletmeler için önemli bir tanıtım aracı. Yotubue videolarıyla yeni kitleler edinebileceğiniz gibi marka bilinirliğinizi artırmak için de...
24 Nisan 2020
Sinan Oypan
Pandemide internette en çok satan ürünler
E-ticaret sektörü son yılların en yüksek büyüme oranını gösterirken e-ticaret yapmak isteyenlerin internette en çok satan ürünler konusunda arayışları da artıyor. Biz de sizler için son 7 aydaki e-ticaret verilerini analiz ederek...
26 Ağustos 2020
Gökçe Beyazaslan
Yeni ürün araştırma yöntemleri nelerdir?
İnternetten ürün satış yapmak isteyen ya da yeni ürünler bulmak isteyenler farklı araştırma yöntemleri kullanarak, satacak yeni ürünler bulabilirler. Yeni ve farklı ürünler, tüketicilere ulaşmak için etkili olacağı gibi...
9 Ağustos 2020
Sinan Oypan
Kötü müşteri ilişkilerinin e-ticaret firmalarına verdiği zararlar
E-ticarette başarılı olabilmek için öncelikli olarak müşteri memnuniyetini sağlamanız gerekiyor. Mutlu müşterileriniz yoksa firma olarak bir takım sıkıntılar yaşamaya başlayabilirsiniz. Uzun vadede kötü müşteri ilişkilerine...
23 Ocak 2017
Sinan Oypan
Satış sonrası e-posta çalışmaları nasıl yapılır?
Satış sonrası e-posta çalışmaları her firma için hayati bir önem arz etmektedir. Müşterilerinizle uzun süreli ilişkiler kurabilmek ve onları sadık müşterilere dönüştürmeniz bir hayli önemlidir. Satış işlemi...
8 Aralık 2017
Sinan Oypan
Hedef kitlenizi analiz ederek pazarlama çalışmalarınızı nasıl geliştirebilirsiniz?
Pazarlama çalışmalarında hedef kitlenizi tanımanız bir hayli önemlidir. Onların demografik yapısını, ilgi alanlarını, alışveriş alışkanlıklarını, satın alma kararlarını nasıl verdiklerini ve ne sıklıkta online...
13 Haziran 2018
Sinan Oypan
7 Adımda E-ticaret Satışlarınızı Arttırın!
Tıklama Başına Gelen Ziyaretçilere Güvenmeyin Birçok e-ticaret sitesi tıklama başına ödeme yapılan PPC reklam modeli ile çalışan siteler ile çalışıyor. Aslına bakarsanız, PPC maliyetleri arttıkça, websitenin arama...
30 Ağustos 2013
Savaş Çetinkaya
Google'dan e-ticaret siteleri için kullanıcı deneyimi tavsiyeleri
E-ticaret sitelerinde kullanıcı deneyimi oldukça önemli unsurlardan biri. Hem ziyaretçilerin sitede rahatlıkla vakit geçirerek, belli bir eyleme geçmelerini sağlamak için hem de web sitenin SEO değerini güçlendirmek için kullanıcı...
9 Ocak 2019
Sinan Oypan
E-ticaret sitenizi yılbaşı indirimlerine nasıl hazırlamalısınız?
Yılbaşı indirimleri, e-ticaret sitelerinin yıl sonundaki gelirlerini ve satış hedeflerini tutturmada önemli bir rol oynamakta. Bu nedenle de yılbaşı indirimleri üzerinde doğru stratejileri belirlemek ve çalışmalarınızı önceden...
7 Aralık 2018
Sinan Oypan
Kriz dönemlerinde pazarlama ve reklam verme nasıl yapılmalı?
Son birkaç aydır küresel olarak yaşanan sağlık krizi, firmaların pazarlama ve reklam verme yöntemlerini de değiştirmeye başladı. Yaşanan gelişmeler nedeniyle insanların alışveriş ve yaşam alışkanlıklarının değişmesi...
5 Nisan 2020
Sinan Oypan
E-ticarette pazarlama ilkeleri nelerdir?
Doğru stratejileri geliştirebilmek, marka ve ürününüzü tüketicilere verimli bir şekilde ulaştırabilmek için pazarlama ilkeleri hakkında bilginizin olması gerekir. Bu sebeple de bu rehberimizde de pazarlamanın ilkelerini ve en...
28 Şubat 2020
Sinan Oypan
E-ticarette başarının altın kuralları
Bir e-ticareti sitesi açmak ve internetten satış yapmak ya da iş yerinizi internete taşımak, e-ticaret altyapı yazılımları sayesinde oldukça kolay. Fakat uzun vadede şirketinizi ayakta tutmak, gelirlerinizi ve karlılığınızı...
7 Aralık 2016
Sinan Oypan