301 yönlendirme nedir ve e-ticaret firmaları için neden önemlidir?

4 Ocak 2019
Ferad Osman Sali
301 yönlendirme nedir ve e-ticaret firmaları için neden önemlidir?
301 yönlendirme işlemi, e-ticaret sitesi yönetiminde bilinmesi gereken konulardan biri. 301 yönlendirme çalışmalarını daha önce yapmadıysanız ya da bu çalışmalara ihtiyaç duymadıysanız ilerleyen zamanlarda web sitenizdeki ürün sayfalarında ya da diğer varış sayfalarında bu çalışmalara ihtiyaç duyabilirsiniz.

301 yönlendirme nedir?

En temel anlamıyla, 301 yönlendirme işlemi, bir web sayfasının başka bir sayfaya yönlendirilmesi işlemidir. Eski, kullanılmayan ya da site üzerinden kaldırılacak olan sayfanın, çalışan, güncel ya da ilgili başka bir web sayfasına yönlendirilerek, bu sayfayı ziyaret eden kullanıcıların boş veya 404 hata sayfası yerine ilgili bir web sayfasına yönlendirilmiş olmasını sağlar. Bu işlem sayesinde siteyi ziyaret eden kullanıcılar, farklı da olsa başka bir web sayfasına yönlendirileceği için, sayfayı terk etme oranları düşürülebilir. Sık olarak kullanılan iki farklı link yönlendirme işlemi bulunuyor. Bunlar:
  • 301 yönlendirme: Linkin kalıcı olarak başka bir sayfaya yönlendirilmesi.
  • 302 yönlendir: Linkin geçici olarak başka bir sayfaya yönlendirilmesi.
301 yönlendirmesi arama motorlarının ve ziyaretçilerini yeni sayfaya yönlendirerek, eski sayfanın artık kullanılmamakta olduğunu gösterir. 302 yönlendirmesi ise yeni sayfanın sadece geçici olarak yapıldığını ve eski sayfanın tekrar aktive edileceği durumlarda kullanılır.

E-ticaret sitenizde hangi durumlarda 301 yönlendirme kullanmalısınız?

E-ticaret sitenizde 301 yönlendirmelerini farklı durumlarda kullanabilirsiniz. Bir ürünün satışı durdurulduğunda: E-ticaret sitenizde bir ürünün satışını durdurduğunuzda ve sayfayı kaldırmak istediğinizde 301 yönlendirmesi yaparak ziyaretçileri ilgili başka bir ürünün sayfasına ya da böyle bir seçenek bulunmuyorsa ana sayfanıza yönlendirebilirsiniz. Bu yönlendirmeyi ilgili bir ürüne yönelik yapmanız, kafa karışıklığını azaltırken, geri dönüşümün de gerçekleşmesini sağlayabilirsiniz. Özel bir varış sayfasını kaldırdığınızda: Bir kampanya, fırsat ya da özel bir dönem için hazırlanmış varış sayfalarınızı kaldırmak istediğinizde de 301 yönlendirme çalışmaları yapabilirsiniz. Yine ziyaretçilerin 404 hata sayfası yerine, web sitenizdeki ilgili bir sayfaya yönlendirilmesini sağlayarak, bu kullanıcıları site üzerinde tutabilirsiniz. Birden fazla ürün sayfasını tek bir sayfaya yönlendirmek: Eğer aynı ürünle ilgili birden fazla sayfa bulunuyorsa, bu sayfaların SEO değerini kaybetmemesi için tek bir sayfa altında bu ürünleri toplayabilirsiniz. Ürünle ilgili kopya içeriklerin oluşmaması için de bunu yapmanız etkili olacaktır. SEO ve sayfa değeri yüksek olan sayfa üzerinde bu içerikleri toplamanız ve tek bir linke 301 yönlendirme yapmanız doğru bir yaklaşımdır. E-ticaret sitenizin URL yapısını tamamen değiştirdiğinizde: Eğer sitenizin altyapısını tamamen güncelliyorsanız ve URL yapısını tamamen değiştirmeyi düşünüyorsanız, site üzerindeki eski linklerin ilgili sayfalara 301 yönlendirilmesinin yapılması gerekir. Aksi takdirde arama motorlarında indekslenmiş olan web sayfaları yeni URL’lere yönlendirilmeyeceği için sitenizde ciddi bir indeksleme sorunu olacağı gibi ziyaretçilerin sayfalarınıza da ulaşamamalarına neden olur. Bu çalışma eski URL sisteminin yanlış oluşturulması ve sitenin doğru bir şekilde indekslenmemesi durumunda ya da altyapının tamamen değişerek, farklı bir URL sistemine geçeği durumlarda yapılmalı. Genel olarak 301 yönlendirmelerini ele aldığımızda, eğer sitenizdeki bir URL’nin kalıcı olarak değiştirilmesi ve farklı bir sayfaya yönlendirilmesi gerekiyorsa, 301 yönlendirme işlemini yapabilirsiniz.

Hangi durumlarda 301 yönlendirmesi yapmamalısınız?

Bazı durumlarda da bu yönlendirmelerin yapılmaması ya da sadece 302 yönlendirmeleriyle geçici olarak değiştirilmesi de gerekebilir. Bu durumları da şöyle özetleyebiliriz: Ürünün stoğu geçici olarak tükendiğinde: Belli bir ürün stoklarınızda tükendiğinde ancak tekrara stoklarınıza gireceği zaman, bu ürünün sayfasını kaldırmak ya da kalıcı olarak başka bir sayfaya yönlendirmek yerine 302 yönlendirmesiyle geçici olarak muadil bir ürünün sayfasına yönlendirebilirsiniz. Bu durumda yapabileceğiniz bir diğer çalışma ise ürünün stoklarının tükenmesi nedeniyle sepete ekleme özelliğini kaldırabilir, ürünü “istek listesine ekleme” özelliği ya da “ürün geldiğinde haber ver” özelliğini kullanabilirsiniz. Bu durumda bu ürünle ilgilenen ziyaretçileriniz, ürünün stoğu geldiğinde haberdar olmak istediklerinde sizden e-posta almış olabilirler. URL’de yazım hatası yapıldığında: Özel olarak bir URL hazırladığınızda bazen yazım hataları yapabilirsiniz. Eğer yazım hatasını sayfayı yayınladıktan sonra fark ederseniz, URL’yi hemen değiştirebilirsiniz. Burada çok büyük bir sıkıntı olmayacaktır. Ancak yazım hatası birkaç hafta sonra fark ettiyseniz ve SEO’nuzu ciddi şekilde etkileyecekse 301 yönlendirmesi yaparak yeni bir sayfa oluşturmanız daha doğru bir yaklaşım olacaktır.

301 yönlendirmesi nasıl yapılır?

İdeaSoft müşterilerimiz kendi yönetici panelleri üzerinden bu 301 yönlendirmelerini kolay bir şekilde yapabilmekteler. 301 (URL yönlendirme işlemi kontrol panelinde “Ayarlar > SEO > URL Yönlendirme” bölümünün altından kolaylıkla yapılabilmekte. Daha detaylı bilgi için bu sayfayı ziyaret edebilirsiniz.
IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Ferad Osman Sali
Ferad Osman Sali, E-ticaret, SEO stratejileri ve dijital pazarlama konularında uzmanlaşmış deneyimli bir profesyoneldir. İstanbul Üniversitesi mezunu olan Sali, 12 yıldır SEO ve dijital pazarlama, 8 yıldır da e-ticaret alanlarında çalışmakta... Yazar hakkında detaylı bilgi

Popüler Videolar

Benzer yazılar

Başarılı Bir E-Ticaret Sitesinde Olması Gereken 5 Temel Özellik
Başarılı Bir E-Ticaret Sitesinde Olması Gereken 5 Temel Özellik
Kullanımı son yıllarda gittikçe yaygınlaşan e-ticaret siteleri kullanıcılarına kolay ve zahmetsiz bir alışveriş deneyimi, sahibine ise aynı anda dünyanın her yerindeki potansiyel müşterilerine ulaşma imkânı tanıyor. Satış...
1 Haziran 2016
Savaş Çetinkaya
Sosyal ağlar pazarlama ve reklamda neden çok önemli?
Sosyal ağlar pazarlama ve reklamda neden çok önemli?
Sosyal ağlar, firmalar için pazarlama ve reklam çalışmalarında birçok fırsatın kapısını açarken, geri dönüşümleri artırmada da önemli rol oynamakta. Sosyal medya pazarlama çalışmalarının yeni yeni yapıldığı geçtiğimiz...
3 Haziran 2020
Ferad Osman Sali
Ortaklık kurmadan önce dikkat etmeniz gereken 5 önemli detay
Ortaklık kurmadan önce dikkat etmeniz gereken 5 önemli detay
Kendi işinizi kurarken ya da bir e-ticaret sitesi açmak istiyorken, bir ya da birden fazla ortakla işe girmek isteyebilirsiniz. Bu hem maddi hem de manevi açıdan üzerinizden birçok yükü kaldırır. Ancak ortaklıkların doğru...
7 Ocak 2017
Ferad Osman Sali
Facebook Business Manager Detaylı Kurulum ve Kullanım Rehberi
Facebook Business Manager Detaylı Kurulum ve Kullanım Rehberi
Sosyal medya, artık sadece takip ettiğimiz hesapların paylaşımlarına, paylaşım saatlerine bakarak bazen iyi vakit geçirdiğimiz bazen de yeni bilgiler edindiğimiz bir mecranın çok ötesinde bir anlam taşıyor. Hemen hemen herkes...
14 Eylül 2021
Savaş Çetinkaya
Fotoğraflarınızı düzenlemek için kullanabileceğiniz 5 mobil uygulama
Fotoğraflarınızı düzenlemek için kullanabileceğiniz 5 mobil uygulama
Geçtiğimiz günlerde kendi ürün fotoğraflarınızı nasıl çekebileceğinizi anlattığımız bir yazı serisi yayınladık. Bildiğiniz gibi e-ticarette ürün fotoğrafları oldukça önemlidir. Bu fotoğrafların kaliteli ve ilgi çekici...
12 Mart 2017
Ferad Osman Sali
Marka Tescili Nedir? Nasıl Yapılır? E-Ticaret Siteleri İçin Neden Önemlidir?
Marka Tescili Nedir? Nasıl Yapılır? E-Ticaret Siteleri İçin Neden Önemlidir?
Marka kimliği, ticarette son dönemin en popüler kavramlarından biri. Bu kavram logo, slogan, iletişim biçimleri ve görseli dil gibi unsurlardan oluşur. Özellikle her geçen gün daha yoğun bir rekabete sahne olan e-ticaret alanında fark...
23 Ocak 2022
Savaş Çetinkaya