Dijital pazarlamada öne çıkan ve markaların bilmesi gereken terimlerden biri PPC’dir. İngilizcede Pay Per Click olarak geçen, Türkçe karşılığı da “Tıklama Başına Maliyet” olan bu terim, internet üzerindeki reklam kampanyalarında önemli bir rol oynar. Bu rehberimizde de PPC’nin ne olduğunu, ne gibi avantajlar sunduğunu ve hangi firmaların reklamlarında PPC’den yararlanmaları gerektiğini detaylı bir şekilde ele alacağız.
PPC Nedir? Ne İçin Kullanılır?
Yazının başında da belirttiğimiz gibi Pay Per Click, Tıklama Başına Maliyeti temsil etmektedir. Peki, bu ne demek? Google Adwords, Facebook ve Twitter üzerinde oluşturulan reklamlarda, herbir kampanyanın bütçesinin nasıl bir şekilde harcanacağını belirten bir kuraldır. Reklam kampanyanızın bütçe yönetimi konusunda PPC kuralını uyguladığınızda, reklamınızın gören bir kullanıcı, bu reklama tıkladığında belli bir ücret ödersiniz. Örneğin, bir Adwords kampanyası oluşturduğunuzda, kampanya içeriği için belli bir PPC maliyeti görürsünüz. Tıklama başına 1 dolarlık bir reklam seçeneği oluşturduğunuzda, bir kullanıcı Google aramaları üzerinden reklamlarınız görüp bu reklama tıklarsa, bu size 1 dolara mal olacaktır. Eğer kullanıcı reklamı gördüğü halde, reklamınıza tıklamazsa herhangi bir para ödemenize gerek kalmayacaktır.
PPC Modelleri Nelerdir?
Pay per click reklamlarının farklı modelleri vardır. Bu modellerde ödenecek ücretler farklılık gösterir. Aynı şekilde reklamın performansında da değişiklik olabilir. Dolayısıyla doğru opsiyonu seçtiğinizden emin olmalısınız. Peki modellerine göre PPC nedir? Bu modellerin çalışma prensibi nasıldır?
Bu reklam türünü sabit oranlı ve teklife dayalı model olmak üzere iki gruba ayırmak mümkündür. Sabit oranlı modelde reklam verdiğinizde yayıncıya belirli bir ücret ödersiniz. Reklamınızdaki her tıklama için sabit bir ücret ödeyecek olduğunuz için modelin adı “sabit oranlı”dır. Yayıncılar, sitedeki reklam alanlarının her biri için farklı bir ücret talep edebilir.
Teklife dayalı model ise bir çeşit açık artırmadır. Reklam verenler, her bir reklam ya da anahtar kelime için ödeyebileceği maksimum ücreti belirleyerek yayıncıya bir teklif sunar. Yayıncılar ise dijital araçlar aracılığıyla sanal bir açık artırma yapar. Bu açık artırma, kullanıcıların reklam noktası tetiklendiği anda gerçekleşir. Açık artırma sonucu ortaya çıkan sıralama, verilen teklif ile reklamın kalitesi doğrultusunda belirlenir.
PPC Kampanyaları Nasıl Yönetilir?
PPC pazarlama kampanyalarınızı yönetebilmek için öncelikle reklam vereceğiniz platformu seçmelisiniz. Çünkü her bir platformun kendine özgü bir çalışma sistemi ve buna bağlı bir yönetim paneli vardır. Hepsinin mantığı temelde aynıdır; fakat izleyeceğiniz strateji hepsinde aynı olmak zorunda değildir. Pay per click reklamlarınızı Google, Microsoft, Facebook ve Instagram servislerini kullanarak verebilirsiniz. Bu servisler ile ulaşacağınız kitleler arasında bir değişiklik olması da muhtemeldir.
Google ile Instagram üzerindeki reklamlarda tamamen aynı dili kullanmanız pek faydalı olmayabilir. Platforma göre bir strateji belirlemek her zaman daha avantajlıdır. Örneğin Türkiye’de Microsoft servisleri, Google’dan çok daha az kullanılır. Dolayısıyla niş bir kitle var ve doğru bir stratejiyle dönüşüm oranını zirveye çıkarabilirsiniz.
PPC Modelinde Anahtar Kelimenin Önemi Nedir?
Pay per click reklamları, anahtar kelimelere bağlı olarak çalışır. Örneğin ofis mobilyaları satan bir e-ticaret siteniz varsa reklamlarınız; “çalışma sandalyesi”, “müdür koltuğu”, “bilgisayar masası” gibi anahtar kelimeler üzerinden gösterilir. Tabii reklamlarınızı bu kelimeler ile eşleştirmelisiniz.
Daha net bir kitleye ulaşmak istiyorsanız uzun (long tail) anahtar kelimeler seçmenizde fayda vardır. Örneğin “çalışma masası” kelimesini “siyah çekmeceli ceviz çalışma masası” gibi uzun bir anahtar kelime ile desteklemelisiniz. Bu yöntem, belirli bir ürünün reklamını yapmak istediğinizde etkili olacaktır. Kategori üzerinden verilen anahtar kelimeler ise sizi geniş kitlelere ulaştırır.
PPC’yi Kimler Kullanmalıdır?
PPC reklam kuralı her ölçekteki ve her sektördeki işletmeler için uygundur. Ürün satışları, hizmet tanıtımları, marka bilinirliğini artırmak, web siteye ya da belirli bir varış sayfasına trafik çekmek gibi birçok amaçla PPC kullanılabilir.
PPC Ne Zaman Kullanılmamalıdır?
PPC kullanımının yararlı olmadığı bir takım durumlar da bulunuyor. Ürün fiyatlarının düşük olduğu durumlarda, kar marjları da düşük olacağı için, PPC reklam kampanyalarının maliyetlerini karşılamak zorlaşabilir. Bu sebeple de farklı reklam modellerine yönelmek daha doğru olacaktır. Karınızın büyük bir bölümünü bu reklamlara harcamak, uzun vadede size zarar verebilir.
Eğer daha önce PPC modeliyle reklamlarınızı oluşturmadıysanız ve bu reklamların takibini yapma konusunda bilginiz yoksa yine PPC modelini kullanmayabilirsiniz. Facebook reklamlarının kullanımı Adwords’e göre daha kolaydır. Bu sebeple burada kendinizi geliştirerek, Adwords’e geçiş yapabilirsiniz. Ancak konu hakkında hiçbir bilginiz yoksa, elinizdeki bütçeyi çok hızlı bir şekilde harcayabilirsiniz. Bu sebeple de temkinli olmanız önemlidir.
PPC Neden Önemlidir?
Reklam Maliyetlerini Düşürür
PPC sanılan aksine, reklam maliyetlerinin düşmesine yardımcı olur. Bu modelde, kullanıcıların reklam linkinize tıklamaları gerekir. Yani marka olarak siz sadece reklama tıklandığında reklam platformuna para ödersiniz.
Bu durumda da reklamınız farklı arama sonuçlarında görüntülense dahi eğer tık almıyorsa bu görüntülenme için para ödememiş olursunuz. Reklamlarınızın tıklanmadığı halde görüntülenmesi bir bakıma da isminizin görünmesini sağlayacaktır. Tabii ki reklamınızın tık almamasının sebeplerini araştırmak gerekir; ancak gelen tıklar doğrultusunda sadece sizinle ve ürünlerinizle ilgilenecek olan tüketicilere ulaşmış olursunuz.
Hedeflenen Kitleye Ulaşmak İçin Hızlı Bir Yöntemdir
Sosyal medya ve Adwords reklam kampanyalarıyla hedef kitleye hızlı bir şekilde ulaşabilirsiniz. Adwords’un yanı sıra Facebook da reklamlarında PPC kullanımına izin vermekte. Böylelikle markanızı veya ürünlerinizi tanıtacak reklam kampanyaları oluşturarak, dilediğiniz hedef kitleye hızlı bir şekilde ulaşabilirsiniz.
Reklamlarınıza sadece sizinle ilgilenen kullanıcıların tıklaması da doğal olarak, reklamlarınızın daha uzun süre gösterilmesini sağlarken, bütçenin de daha iyi bir şekilde yönetilmesini sağlar.
Ürünlerinizin İlgi Çekip Çekmediğini Görmek İçin İyi Bir Yöntemdir
Reklam kampanyalarınızı oluşturarak, farklı hedef kitlelere ulaştığınızda, ürünlerinizin ne kadar ilgi çekici olduğunu da test etme şansınız olur. Tıklama başına maliyet ödeyeceğiniz için, reklamların tıklama oranlarını analiz ederek, hedef kitlenizin bu ürünlerle ne kadar ilgilendiğini de takip edebilirsiniz.
Retargeting Reklamlarıyla da Uyumlu Çalışır
Tüketicilerin bir ürünü satın almadan önce birkaç kez o ürünle ilgili bir teklif ya da reklam görmesi gerekebiliyor. Bu noktada da retargeting reklamlar devreye giriyor. Sitenizi terk eden kullanıcılara farklı platformlar üzerinden aynı ürünle ilgili reklamlar gösterebilirsiniz. Bu retargeting reklamların maliyetlerini düşürmek için de PPC modelinden yararlanabilirsiniz.
Kullanıcılar farklı platformlarda bu reklamları görseler dahi reklama tıklamadıkları zaman siz herhangi bir ücret ödemezsiniz. Bu da retargeting reklam maliyetlerinizi önemli ölçüde düşürmenize yardımcı olur.
PPC’nin Avantajları Nelerdir?
PPC reklamlarının çok önemli avantajları vardır. Bu avantajlar hem işletmeniz hem de bütçeniz için önemlidir. Doğru bir strateji ve etkili reklam tasarımları ile elde edebileceğiniz avantajlardan bazıları aşağıdadır:
- Sadece reklamlara tıklandığında para ödersiniz.
- Sadece görüntülenen ve aksiyon gerçekleşmeyen reklamlara ödeme yapmanız gerekmez.
- Uzun vadede önemli oranda bir maliyet tasarrufu sağlarsınız.
- Hedef kitlenize rahatlıkla ulaşıp onları alışverişe teşvik edebilirsiniz.
- Harekete geçirici reklamlar olduğu için satışlarınızı artırma fırsatı yakalarsınız.
- Sadece satış değil tanıtım ve kampanya duyurusu gibi amaçlar için de kullanabilirsiniz.
- Nasıl bir hedef kitleye gösterileceğini önceden ayarlayabilirsiniz.
PPC için Kullanabileceğiniz Platformlar Nerelerdir?
Pay per click, oldukça popüler bir reklam modelidir. Yaygın bir şekilde kullanılır. Reklam verenler sıkça bu modeli tercih ettiği için birçok platformda pay per click reklamlar yayınlamak mümkündür. Bunların başında elbette Google Ads gelir. Kullanıcıların yoğun bir şekilde etkileşime girdiği bu platform, reklamcılık konusunda da e-ticaret sitelerine önemli imkânlar tanır. Tıklama başına maliyet modelinde reklamlar için kullanabileceğini platformlar genel olarak şöyledir:
- Google Ads
- Microsoft Advertising
İçindekiler
En çok okunan yazılar
- E ihracat nedir? E ihracat nasıl yapılır?
- E ticaret nedir, E ticaret nasıl yapılır
- E-ticaret sitesi kurmak veya açmak için gerekenler nelerdir?
- E-ticarette ne satılır? E-ticarette internetten en çok satılan ürünler
- İnternetten satış yapmak için bilmeniz gerekenler
- Şahıs şirketi nasıl kurulur ve açılır? Gerekli belgeler nelerdir?
Popüler Videolar
Benzer yazılar