E-ticarette pazarlama ilkeleri nelerdir?

28 Şubat 2020
Sinan Oypan

Doğru stratejileri geliştirebilmek, marka ve ürününüzü tüketicilere verimli bir şekilde ulaştırabilmek için pazarlama ilkeleri hakkında bilginizin olması gerekir. Bu sebeple de bu rehberimizde de pazarlamanın ilkelerini ve en temelde dikkat etmeniz gereken unsurları ele alıyor olacağız.

Pazarlama ilkeleri ile yola çıktığınızda, stratejilerinizi ve yol haritanızı nasıl belirleyebileceğinizi ve öncelikli olarak nelere dikkat etmeniz gerektiğini kavramış olursunuz. 1940’larda 4 ana ilkeden oluşsa da 1981’den itibaren pazarlama ilkeleri 7’ye çıkartılmıştır. Aşağıda bu 7 ilkeyi de detaylı bir şekilde ele alıyoruz.

Pazarlama ilkeleri nelerdir?

Ürün (Product)

Öncelikli olarak ilk başta ürün (product) gelmekte. Pazarlama çalışmalarınızı yapabilmeniz için bir ürününüzün olması gerekir. Bu noktada da ürününüzle ilgili bir takım soruları yanıtlamanız gerekmektedir.

  • Mevcut pazarda ürünlerinize bir talep var mı?
  • Ürünlerinize tüketicilerin belli bir sorununu çözüyor mu?
  • Bu ürünü satan başka firmalar var mı?
  • Rakiplerinizin pazarlama, reklam ve fiyatlandırma stratejileri neler?
  • Bu ürünleriniz pazarın ihtiyaçlarını karşılayabilecek kalitede ve özellikte mi?
  • Ürünlerinizin, rakiplerinizinkilerde farklılıkları neler ve ürününüzü ayrıştıran özellikler neler?

Bu soruların yanıtlarını bulduğunuzda ürününüz, mevcut pazarınız, hedef kitleniz ve rakipleriniz hakkında bir takım verilere ulaşmış olursunuz. Bu veriler doğrultusunda da ürününüzü daha iyi tanımış olur; böylelikle de pazarlama stratejileriniz için daha doğru adımları atabilirsiniz. Bununla beraber eğer ürününüz mevcut pazarda tutunmanız için yeterli değilse farklı ürünlere yönelebileceğiniz gibi ürününüz üzerinde Ar-Ge çalışmaları yaparak ürününüzü de geliştirebilirsiniz.

Fiyatlandırma (Price)

Fiyatlandırma da pazarlama ilkeleri arasında ikinci sırada yer almakta. Doğru fiyatlandırma stratejilerini uygulamanız, pazarlama çalışmalarınız için önemlidir. Mevcut pazardaki tüketicilere ulaşmak için doğru fiyatlandırmaları yapmanız ve bu fiyatlarınızı pazarlamanız gerekir.

İlgili rehber: E-ticarette ürün fiyatlandırma stratejileri nelerdir?

Pazarın durumuna ve dönemsel olarak fiyatlarınızı düşürebilir, kampanyalar düzenleyebilir veya fiyatlarınızı artırabilirsiniz. Tüm bunlar pazarlama çalışmalarınızda önemli bir rol oynadığı için özellikle üzerinde durmanız gereken konular arasındadır.

İlgili rehber: Ürün fiyatlandırma psikolojileriyle ilgili 5 ipucu

Dağıtım (Place)

Pazarlama ilkeleri üçüncü sırada dağıtım kanalları gelmekte. Ürünlerinizi hangi kanallar üzerinde satışa sunduğunuz da pazarlama stratejileriniz için önemlidir. E-ticaret sitenizin haricinde bir fiziksel mağazanız bulunuyor mu? Kendi web siteniz dışında sanal pazar yerleri üzerinde satış yapıyor musunuz? Eğer yapıyorsanız, hangi platformlar üzerinde bu satışları yapıyorsunuz?

Bunlara ek olarak yurt dışında da satış yapıyor musunuz? Eğer yapıyorsanız buradaki dağıtım ve satış kanallarınızı da belirlemeniz gerekir. Herbir satış kanalı için farklı pazarlama çalışmaları yapmanız gerekebilir. Fiziki mağazanızı tanıtacak çalışmaların yanı sıra tüketicileri sanal pazar yerlerine yönlendirecek reklam kampanyaları hazırlamalı, pazar yerlerinin kendi reklamlarından yararlanarak ürünlerinizi üst sıralara çıkarmanız gerekir. Yurt dışı satışları artırmak için doğrudan bu ülkelere yönelik pazarlama çalışmaları yapmanız önemlidir. Bu sebeple de dağıtım süreci de pazarlama planlarınıza dahil olmalıdır.

Kampanya ve Promosyon (Promotion)

Pazarlama ilkeleri içerisinde yer alan bir diğer madde ise kampanyalarınız ya da bir diğer adıyla promosyonlarınızdır. Ürün, fiyatlandırma ve dağıtım unsurlarının ardından düzenlediğiniz kampanyalar da pazarlama çalışmalarınızı etkilemektedir. Doğru kişilere ulaşmak, ürünün tanıtımını doğru kanallar üzerinden yapmak ve pazarın talebini karşılayacak fiyatlarla bu promosyonları gerçekleştirmek de pazarlama çalışmalarınızın verimini etkiler.

İlgili rehber: 2020'de ihtiyacınız olan dijital pazarlama stratejisi

Bu çalışmalarınız kimi zaman iyi sonuçlar verir, kimi zaman da beklentilerinizi karşılamaz. Bu durumda da bazı hedeflemelerinizi yanlış yapıyor olabilirsiniz. Kampanya süreçlerinizi yakından takip etmeniz ve tüketicilere nasıl daha iyi ulaşabileceğinizi araştırmanız reklam ve kampanyalarınızın başarısını da doğrudan etkiler.

İlgili rehber: Görsel reklam tasarımı yaparken bilmeniz gerekenler

Tüketiciler (People)

Pazarlama ilkeleri arasında en çok öneme sahip maddelerden biri de tüketicilerdir. Tüketicileri doğru analiz etmek, onların beklentilerini anlamak ve onların sorunlarını çözecek ürünler bulmak, markanızın başarısının arkasında yatan başarının anahtarlarından biridir. Bu sebeple de tüketicileri doğru bir şekilde analiz etmeniz gerekir.

Pazarlama stratejilerinizde doğru hedef kitleyi belirlemeniz ve kendi müşteri profillerinizi belirlemeniz, çalışmalarınızın doğru kanallar üzerinden doğru kişilere ulaşmasına yardımcı olur. Reklam ve kampanyalarınızın hedeflemelerini yaparken sizin ürünlerinizle uyumlu olacak hedef kitlelere ulaşmanız çok önemlidir.

İlgili rehber: Hedef kitlenizi analiz ederek pazarlama çalışmalarınızı nasıl geliştirebilirsiniz?

Paketleme (Packaging)

Tüketicilerin bir üründe ilk gördükleri şey genellikle ürünün paketi olur. Bu nedenle de pazarlama ilkeleri arasında yer alan unsurlardan biri de paketlemedir. Sadece pakete bakarak dahi tüketiciler bir ürünü satın almaya karar verebilirler. Özellikle fiziki mağazalarda tüketiciler bu kararları daha hızlı vermektedirler.

Üretim sürecinde ürünlerin paketlenişe ve paket tasarımlarına özellikle önem vererek, doğru renkleri ve görselleri kullanarak, tüketicilerin ürüne bakış açısını olumlu bir şekilde değiştirmeniz gerekir.

İlgili rehber: E-ticarette ürün paketleme neden önemli?

Konumlandırma (Positioning)

Pazarlama ilkleri arasındaki son madede de konumlandırmadır. Ürünü pazarda nasıl bir şekilde konumlandırdığınız da ürünün fiyatlandırmasını, ne tür tüketicilere ulaşacağınızı ve pazarlama çalışmalarınızı nasıl veya hangi kanallar üzerinden yapacağınızı doğrudan etkilemektedir.

Ürünü belli bir şekilde konumlandırdığınızda aynı zamanda markanızı da bu şekilde konumlandırmış olacağınız için, bu çalışmaları da doğru bir şekilde yapmanız gerekir. Pazardaki konumunuz belli olduğunda, uzun vadede bunu değiştirmeniz zor olacaktır ve tüketiciler sizi bu şekilde hatırlayacaklardır. Bu nedenle de konumlandırmaya da dikkat etmeniz gerekir.

Pazarlama ilkeleri ile ilgili sık sorulan sorular

Pazarlama çalışmalarınızda ne tür reklamlar kullanılır?

Pazarlama çalışmalarınızı yaparken doğru reklam türlerini de kullanmanız gerekir. Dijital ortamlarda en sık kullanılan reklam türlerini şöyle sıralayabiliriz: Display (banner) reklamlar, video reklamlar, sosyal medya reklamları, Google Adwords reklamları, influecener pazarlama çalışmaları.

İlgili rehber: Dijital pazarlamada kullanabileceğiniz reklam türleri

Pazarlama çalışmalarında hangi metrikleri ölçmelisiniz?

Yaptığınız dijital pazarlama çalışmalarına göre bu metrikler değişiklik gösterebilir; ancak genel olarak ölçümlemeniz gereken metriklerden bazıları ise şöyle: Erişim, etkileşim oranı, geri dönüşüm oranı, tıklama oranı, web site ziyaretleri, sayfada kalma süresi, sayfayı terk etme oranı, yeni kullanıcıların oranı, yatırım getirisi. Diğer metrikler hakkında bilgi almak için aşağıdaki rehberimizi okuyabilirsiniz.

İlgili rehber: Dijital pazarlama çalışmalarında ölçümlenmesi gereken etkileşimler

Pazarlama çalışmalarında sık yapılan hatalar nelerdir?

Pazarlama ilkeleri üzerinde durulmadığında, yapılan çalışmalarda bir takım hatalar olabilmekte. Belli bir yol haritası olmadan işe başlamak, doğru platformlar üzerinde reklamlar yapmamak, doğru hedeflemeleri yapmamak, belli bir amacın olmaması, doğru metrikleri takip etmemek ve eyleme çağrı ifadelerinin yanlış kullanımı bu hataların başında gelmektedir.

İlgili rehber: Sık yapılan küçük ama önemli pazarlama strateji hataları

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Landing Page nedir ve nasıl hazırlanmalıdır? - 1. Bölüm
Landing Page’ler e-ticaret sitelerinde oldukça önemli görevlere sahiptirler. Farklı amaçlarla düzenlenen bu sayfalar geri dönüşümleri artırmak için kullanılırlar. Farklı tasarımları ve amaçları olmasına rağmen bu sayfaların...
5 Eylül 2017
Sinan Oypan
SEO ajansı bunları yapıyorsa hemen değiştirin!
SEO ajansı bunları yapıyorsa hemen değiştirin adlı yazımızda çalıştığınız SEO ajansı ile yollarınızı ayırmanız gerektiğini belirten 5 durumu sizler için derledik. Eğer SEO Ajansınız bunları yapıyorsa sizin yararınıza...
25 Aralık 2016
Sinan Oypan
Uluslararası lojistik yönetimi ile ilgili bilmeniz gerekenler
Uluslararası lojistik yönetimi, yurtdışına satış yapan ya da yapmak isteyenlerin özellikle üzerinde durmaları gereken konulardan biri. Ülkeler arası kargo gönderimi yaparken, standart ülke içi gönderim koşulları ve kurallarından...
17 Mayıs 2020
Sinan Oypan
Çapraz satış nedir ve satışlarınızı artırmak için nasıl kullanabilirsiniz?
Çapraz satış, ticarette tüketicilerin yaptıkları alışveriş tutarını artırmaları için kullanılan satış taktiklerinden biridir ve ortalama sepet tutarını artırmak için de önemli bir taktiktir. Günlük hayatımızda birçok...
23 Kasım 2018
Sinan Oypan
Mobile uyumlu SEO yapmak için neler yapmalısınız?
Mobile uyumlu SEO yapmak için neler yapmalısınız, mobil uyumlu site neden önemli bu ve daha fazlasının cevabı bu yazımızda. Mobile uyumlu SEO yapmak Mobil cihazlara uyumlu e-ticaret sitelerinin öneminden sıkça bahsediyoruz. Tabii...
3 Ekim 2016
Sinan Oypan
E-ticarette rakip analizi yapmak için neler yapmalısınız?
Rakip analizi yapmak, sektörde var olan şirketlerin hali hazırda yapmaları gereken bir çalışmadır; fakat e-ticaret sektörüne yeni girecek kişiler için de rakip analizi yapmak aslında oldukça önemlidir. Pazarın ve sektördeki...
13 Ekim 2016
Sinan Oypan
Hazır e ticaret sistemleri neden avantajlı?
Hazır e ticaret sistemleri, e-ticarete yeni başlamak isteyen, fiziki mağazasını internete taşımak isteyen veya site altyapı kurulumu gibi teknik işlerle ilgilenmeden doğrudan işine odaklanmak isteyenler için birçok çözüm sunuyor....
25 Haziran 2020
Sinan Oypan
Tüketicilerin satın alma kararlarını etkileyen faktörler
E-ticarette başarılı olabilmek için tüketicilerin bir ürünü satın almadan önce hangi aşamalardan geçtiklerini ve bu satın alma kararlarını nelerin etkilediğini bilmek gerekmektedir. Tüketicilerin alışveriş alışkanlıkları...
13 Ekim 2017
Sinan Oypan
E ticaret SEO nasıl yapılır? - 2019
E ticaret SEO çalışmaları, organik olarak trafik alarak sitenize daha fazla ziyaretçi çekmek ve geri dönüşümlerinizi artırmak için oldukça önemlidir. E-ticarette SEO söz konusu olduğunda yapılabilecek birçok çalışma bulunuyor....
6 Kasım 2019
Sinan Oypan
Rekabetçi ürün fiyatlandırma stratejileri nasıl hazırlayabilirsiniz?
İnternet üzerinden satış yaparken ürün fiyatlandırma stratejileri üzerinde çalışmak ve ürünlerinizi hem tüketicilere uygun hem de pazarda rekabet edebilecek bir hale getirmeniz oldukça önemli. Ürün fiyatlandırma stratejileri...
18 Mart 2019
Sinan Oypan
Facebook Pixel Nedir? | Facebook Pixel Kurulumu
Facebook Pixel nedir, facebook Pixel kurulumu nasıl yapılır ve daha fazlası bu yazımızda. Facebook Pixel Nedir? Facebook Pixel, en basit hali ile bir JavaScript kod parçasıdır. Bu kod, kullanıcıların Facebook Business Manager...
6 Eylül 2018
Gökçe Beyazaslan
E-posta pazarlamada gönderen ismini nasıl düzenlemelisiniz?
Dikkat çekici bir başlıkla e-posta gönderimi yapmak ve e-posta gönderen ismini doğru bir şekilde kurgulamak e-posta çalışmalarınızın verimini ve geri dönüşümünü artırabilirsiniz. Gönderen ismi, e-postanın kimden geldiğini...
11 Ağustos 2016
Sinan Oypan