fbpx

E-ticarette pazarlama ilkeleri nelerdir?

28 Şubat 2020
Sinan Oypan
E-ticarette pazarlama ilkeleri nelerdir?

Doğru stratejileri geliştirebilmek, marka ve ürününüzü tüketicilere verimli bir şekilde ulaştırabilmek için pazarlama ilkeleri hakkında bilginizin olması gerekir. Bu sebeple de bu rehberimizde de pazarlamanın ilkelerini ve en temelde dikkat etmeniz gereken unsurları ele alıyor olacağız.

Pazarlama ilkeleri ile yola çıktığınızda, stratejilerinizi ve yol haritanızı nasıl belirleyebileceğinizi ve öncelikli olarak nelere dikkat etmeniz gerektiğini kavramış olursunuz. 1940’larda 4 ana ilkeden oluşsa da 1981’den itibaren pazarlama ilkeleri 7’ye çıkartılmıştır. Aşağıda bu 7 ilkeyi de detaylı bir şekilde ele alıyoruz.

Pazarlama ilkeleri nelerdir?

Ürün (Product)

Öncelikli olarak ilk başta ürün (product) gelmekte. Pazarlama çalışmalarınızı yapabilmeniz için bir ürününüzün olması gerekir. Bu noktada da ürününüzle ilgili bir takım soruları yanıtlamanız gerekmektedir.

  • Mevcut pazarda ürünlerinize bir talep var mı?
  • Ürünlerinize tüketicilerin belli bir sorununu çözüyor mu?
  • Bu ürünü satan başka firmalar var mı?
  • Rakiplerinizin pazarlama, reklam ve fiyatlandırma stratejileri neler?
  • Bu ürünleriniz pazarın ihtiyaçlarını karşılayabilecek kalitede ve özellikte mi?
  • Ürünlerinizin, rakiplerinizinkilerde farklılıkları neler ve ürününüzü ayrıştıran özellikler neler?

Bu soruların yanıtlarını bulduğunuzda ürününüz, mevcut pazarınız, hedef kitleniz ve rakipleriniz hakkında bir takım verilere ulaşmış olursunuz. Bu veriler doğrultusunda da ürününüzü daha iyi tanımış olur; böylelikle de pazarlama stratejileriniz için daha doğru adımları atabilirsiniz. Bununla beraber eğer ürününüz mevcut pazarda tutunmanız için yeterli değilse farklı ürünlere yönelebileceğiniz gibi ürününüz üzerinde Ar-Ge çalışmaları yaparak ürününüzü de geliştirebilirsiniz.

Fiyatlandırma (Price)

Fiyatlandırma da pazarlama ilkeleri arasında ikinci sırada yer almakta. Doğru fiyatlandırma stratejilerini uygulamanız, pazarlama çalışmalarınız için önemlidir. Mevcut pazardaki tüketicilere ulaşmak için doğru fiyatlandırmaları yapmanız ve bu fiyatlarınızı pazarlamanız gerekir.

İlgili rehber: E-ticarette ürün fiyatlandırma stratejileri nelerdir?

Pazarın durumuna ve dönemsel olarak fiyatlarınızı düşürebilir, kampanyalar düzenleyebilir veya fiyatlarınızı artırabilirsiniz. Tüm bunlar pazarlama çalışmalarınızda önemli bir rol oynadığı için özellikle üzerinde durmanız gereken konular arasındadır.

İlgili rehber: Ürün fiyatlandırma psikolojileriyle ilgili 5 ipucu

Dağıtım (Place)

Pazarlama ilkeleri üçüncü sırada dağıtım kanalları gelmekte. Ürünlerinizi hangi kanallar üzerinde satışa sunduğunuz da pazarlama stratejileriniz için önemlidir. E-ticaret sitenizin haricinde bir fiziksel mağazanız bulunuyor mu? Kendi web siteniz dışında sanal pazar yerleri üzerinde satış yapıyor musunuz? Eğer yapıyorsanız, hangi platformlar üzerinde bu satışları yapıyorsunuz?

Bunlara ek olarak yurt dışında da satış yapıyor musunuz? Eğer yapıyorsanız buradaki dağıtım ve satış kanallarınızı da belirlemeniz gerekir. Herbir satış kanalı için farklı pazarlama çalışmaları yapmanız gerekebilir. Fiziki mağazanızı tanıtacak çalışmaların yanı sıra tüketicileri sanal pazar yerlerine yönlendirecek reklam kampanyaları hazırlamalı, pazar yerlerinin kendi reklamlarından yararlanarak ürünlerinizi üst sıralara çıkarmanız gerekir. Yurt dışı satışları artırmak için doğrudan bu ülkelere yönelik pazarlama çalışmaları yapmanız önemlidir. Bu sebeple de dağıtım süreci de pazarlama planlarınıza dahil olmalıdır.

Kampanya ve Promosyon (Promotion)

Pazarlama ilkeleri içerisinde yer alan bir diğer madde ise kampanyalarınız ya da bir diğer adıyla promosyonlarınızdır. Ürün, fiyatlandırma ve dağıtım unsurlarının ardından düzenlediğiniz kampanyalar da pazarlama çalışmalarınızı etkilemektedir. Doğru kişilere ulaşmak, ürünün tanıtımını doğru kanallar üzerinden yapmak ve pazarın talebini karşılayacak fiyatlarla bu promosyonları gerçekleştirmek de pazarlama çalışmalarınızın verimini etkiler.

İlgili rehber: 2020'de ihtiyacınız olan dijital pazarlama stratejisi

Bu çalışmalarınız kimi zaman iyi sonuçlar verir, kimi zaman da beklentilerinizi karşılamaz. Bu durumda da bazı hedeflemelerinizi yanlış yapıyor olabilirsiniz. Kampanya süreçlerinizi yakından takip etmeniz ve tüketicilere nasıl daha iyi ulaşabileceğinizi araştırmanız reklam ve kampanyalarınızın başarısını da doğrudan etkiler.

İlgili rehber: Görsel reklam tasarımı yaparken bilmeniz gerekenler

Tüketiciler (People)

Pazarlama ilkeleri arasında en çok öneme sahip maddelerden biri de tüketicilerdir. Tüketicileri doğru analiz etmek, onların beklentilerini anlamak ve onların sorunlarını çözecek ürünler bulmak, markanızın başarısının arkasında yatan başarının anahtarlarından biridir. Bu sebeple de tüketicileri doğru bir şekilde analiz etmeniz gerekir.

Pazarlama stratejilerinizde doğru hedef kitleyi belirlemeniz ve kendi müşteri profillerinizi belirlemeniz, çalışmalarınızın doğru kanallar üzerinden doğru kişilere ulaşmasına yardımcı olur. Reklam ve kampanyalarınızın hedeflemelerini yaparken sizin ürünlerinizle uyumlu olacak hedef kitlelere ulaşmanız çok önemlidir.

İlgili rehber: Hedef kitlenizi analiz ederek pazarlama çalışmalarınızı nasıl geliştirebilirsiniz?

Paketleme (Packaging)

Tüketicilerin bir üründe ilk gördükleri şey genellikle ürünün paketi olur. Bu nedenle de pazarlama ilkeleri arasında yer alan unsurlardan biri de paketlemedir. Sadece pakete bakarak dahi tüketiciler bir ürünü satın almaya karar verebilirler. Özellikle fiziki mağazalarda tüketiciler bu kararları daha hızlı vermektedirler.

Üretim sürecinde ürünlerin paketlenişe ve paket tasarımlarına özellikle önem vererek, doğru renkleri ve görselleri kullanarak, tüketicilerin ürüne bakış açısını olumlu bir şekilde değiştirmeniz gerekir.

İlgili rehber: E-ticarette ürün paketleme neden önemli?

Konumlandırma (Positioning)

Pazarlama ilkleri arasındaki son madede de konumlandırmadır. Ürünü pazarda nasıl bir şekilde konumlandırdığınız da ürünün fiyatlandırmasını, ne tür tüketicilere ulaşacağınızı ve pazarlama çalışmalarınızı nasıl veya hangi kanallar üzerinden yapacağınızı doğrudan etkilemektedir.

Ürünü belli bir şekilde konumlandırdığınızda aynı zamanda markanızı da bu şekilde konumlandırmış olacağınız için, bu çalışmaları da doğru bir şekilde yapmanız gerekir. Pazardaki konumunuz belli olduğunda, uzun vadede bunu değiştirmeniz zor olacaktır ve tüketiciler sizi bu şekilde hatırlayacaklardır. Bu nedenle de konumlandırmaya da dikkat etmeniz gerekir.

Pazarlama ilkeleri ile ilgili sık sorulan sorular

Pazarlama çalışmalarınızda ne tür reklamlar kullanılır?

Pazarlama çalışmalarınızı yaparken doğru reklam türlerini de kullanmanız gerekir. Dijital ortamlarda en sık kullanılan reklam türlerini şöyle sıralayabiliriz: Display (banner) reklamlar, video reklamlar, sosyal medya reklamları, Google Adwords reklamları, influecener pazarlama çalışmaları.

İlgili rehber: Dijital pazarlamada kullanabileceğiniz reklam türleri

Pazarlama çalışmalarında hangi metrikleri ölçmelisiniz?

Yaptığınız dijital pazarlama çalışmalarına göre bu metrikler değişiklik gösterebilir; ancak genel olarak ölçümlemeniz gereken metriklerden bazıları ise şöyle: Erişim, etkileşim oranı, geri dönüşüm oranı, tıklama oranı, web site ziyaretleri, sayfada kalma süresi, sayfayı terk etme oranı, yeni kullanıcıların oranı, yatırım getirisi. Diğer metrikler hakkında bilgi almak için aşağıdaki rehberimizi okuyabilirsiniz.

İlgili rehber: Dijital pazarlama çalışmalarında ölçümlenmesi gereken etkileşimler

Pazarlama çalışmalarında sık yapılan hatalar nelerdir?

Pazarlama ilkeleri üzerinde durulmadığında, yapılan çalışmalarda bir takım hatalar olabilmekte. Belli bir yol haritası olmadan işe başlamak, doğru platformlar üzerinde reklamlar yapmamak, doğru hedeflemeleri yapmamak, belli bir amacın olmaması, doğru metrikleri takip etmemek ve eyleme çağrı ifadelerinin yanlış kullanımı bu hataların başında gelmektedir.

İlgili rehber: Sık yapılan küçük ama önemli pazarlama strateji hataları

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Yeni açtığınız e-ticaret sitenizi nasıl duyurabilirsiniz?
Yeni açtığınız e-ticaret sitenizi nasıl duyurabilirsiniz?
Yeni bir e-ticaret sitesi açmayı planlıyorsanız ya da yeni bir site kurduysanız bundan sonraki süreçte markanızı tanıtmanız gerekecek. Farklı ve geniş hedef kitlelere ulaşabilmek için bazı pazarlama ve tanıtım çalışmaları...
28 Ekim 2016
Sinan Oypan
E-posta pazarlamada gönderen ismini nasıl düzenlemelisiniz?
E-posta pazarlamada gönderen ismini nasıl düzenlemelisiniz?
Dikkat çekici bir başlıkla e-posta gönderimi yapmak ve e-posta gönderen ismini doğru bir şekilde kurgulamak e-posta çalışmalarınızın verimini ve geri dönüşümünü artırabilirsiniz. Gönderen ismi, e-postanın kimden geldiğini...
11 Ağustos 2016
Sinan Oypan
Telefondan alışveriş trendleri 2020 yılında nasıl olacak?
Telefondan alışveriş trendleri 2020 yılında nasıl olacak?
Telefondan alışveriş, diğer adıyla mobil ticaret akıllı telefon kullanımının yaygınlaşmasıyla hayatımızın içine giren kavramlardan biri oldu. Özellikle 2012 yılından itibaren kullanıcıların mobil cihazları üzerinden...
27 Aralık 2019
Sinan Oypan
Sepeti terk edenlere nasıl tekrar ulaşarak onları sitenize çekebilirsiniz?
Sepeti terk edenlere nasıl tekrar ulaşarak onları sitenize çekebilirsiniz?
Geçtiğimiz günlerde e-ticarette sepeti terk etme oranlarını düşürmek için neler yapabileceğinizi yazmıştık. Bu durum e-ticaret firmalarının başını ağrıtan konulardan biridir çünkü geri dönüşümlerini ciddi oranda...
25 Ekim 2016
Sinan Oypan
ROAS Nedir? Nasıl Hesaplanır?
ROAS Nedir? Nasıl Hesaplanır?
Dijital reklamların her kitleye ulaşılabilecek yeni yöntemlerinin doğması ve e-ticaret sektörünün büyümesinde rol oynaması, yeni nesil ticari araçların geliştirilmesine neden oldu. Söz konusu reklamların asıl cazibesi ise...
20 Şubat 2021
Markethinkers
Blog yazılarınızı geliştirmenizi sağlayacak yöntemler
Blog yazılarınızı geliştirmenizi sağlayacak yöntemler
Blog yazılarınızı geliştirmek ve onlardan daha fazla geri dönüşüm almanız, daha fazla tüketiciye ulaşmanızı sağlarken, sitenize çekeceğiniz trafiği de artırmanıza yardımcı olur. Blog yazıları e-ticaret sitenize birçok...
19 Mart 2019
Sinan Oypan
E-ticaret firmaları için Instagram hikaye paylaşma ipuçları
E-ticaret firmaları için Instagram hikaye paylaşma ipuçları
Instagram, e-ticaret firmaları için önemli bir pazarlama kanalı ve hikaye paylaşma da bu süreçte geri dönüşümleri artırmak için önemli bir yöntem. Instagram hikayeleri geçtiğimiz yıllarda olduğu gibi 2020 yılında da,...
13 Nisan 2020
Sinan Oypan
E-ticarette yaz sezonu için pazarlama taktikleri
E-ticarette yaz sezonu için pazarlama taktikleri
Yaz sezonu genellikle birçok sektörde durgun geçse de bu sezonu hareketlendirmek için de bir takım çalışmalar yapılabilir. Yaz sezonu sürecinde tüketicilerin aralıklı olarak tatile çıkmaları, sektörlerin durgunlaşmasına neden...
2 Temmuz 2019
Sinan Oypan
Siteden ayrılanlara gösterebileceğiniz kampanya örnekleri
Siteden ayrılanlara gösterebileceğiniz kampanya örnekleri
Siteden ayrılan kullanıcıları, e-ticaret sitenizde tutabilmek ve onlardan bir geri dönüşüm alabilmek için kullanabileceğiniz bazı kampanya örnekleri bulunuyor. Bu kampanyalar, kullanıcıyı sitede tutmak ve onları belli bir eyleme...
10 Haziran 2019
Sinan Oypan
En trend Youtube video fikirleri
En trend Youtube video fikirleri
Trend Youtube video fikirleri, video pazarlama çalışmalarınızda yeni kitlelere ulaşmanıza ve marka bilinirliğinizi artırmanıza yardımcı olur. Kullanıcıların video içerikler üzerinde daha fazla zaman geçirmeleri ve görüntülü...
26 Mayıs 2020
Sinan Oypan
Youtube içerik üretmek e-ticaret firmaları için neden önemli?
Youtube içerik üretmek e-ticaret firmaları için neden önemli?
Youtube içerik üretmek, videolarla tüketicilere ulaşmak geri dönüşümleri artırmak ve marka bilinirliği artırmak için oldukça önemli. Tabii ki Youtube üzerinde yer almanın sağladığı avantajlar sadece bunlarla da sınırlı...
6 Şubat 2020
Sinan Oypan
Facebook reklamlarından geri dönüşüm alamamanıza neden olan durumlar
Facebook reklamlarından geri dönüşüm alamamanıza neden olan durumlar
Facebook reklamları günümüzde en sık kullanılan dijital pazarlama araçlarından biri. Hem küçük hem de büyük ölçekli firmalar, dijital pazarlama çalışmalarında Facebook reklamlarıyla geri dönüşümlerini artırmaya...
12 Aralık 2017
Sinan Oypan