E-ticarette pazarlama ilkeleri nelerdir?

28 Şubat 2020
Sinan Oypan
E-ticarette pazarlama ilkeleri nelerdir?

Doğru stratejileri geliştirebilmek, marka ve ürününüzü tüketicilere verimli bir şekilde ulaştırabilmek için pazarlama ilkeleri hakkında bilginizin olması gerekir. Bu sebeple de bu rehberimizde de pazarlamanın ilkelerini ve en temelde dikkat etmeniz gereken unsurları ele alıyor olacağız.

Pazarlama ilkeleri ile yola çıktığınızda, stratejilerinizi ve yol haritanızı nasıl belirleyebileceğinizi ve öncelikli olarak nelere dikkat etmeniz gerektiğini kavramış olursunuz. 1940’larda 4 ana ilkeden oluşsa da 1981’den itibaren pazarlama ilkeleri 7’ye çıkartılmıştır. Aşağıda bu 7 ilkeyi de detaylı bir şekilde ele alıyoruz.

Pazarlama ilkeleri nelerdir?

Ürün (Product)

Öncelikli olarak ilk başta ürün (product) gelmekte. Pazarlama çalışmalarınızı yapabilmeniz için bir ürününüzün olması gerekir. Bu noktada da ürününüzle ilgili bir takım soruları yanıtlamanız gerekmektedir.

  • Mevcut pazarda ürünlerinize bir talep var mı?
  • Ürünlerinize tüketicilerin belli bir sorununu çözüyor mu?
  • Bu ürünü satan başka firmalar var mı?
  • Rakiplerinizin pazarlama, reklam ve fiyatlandırma stratejileri neler?
  • Bu ürünleriniz pazarın ihtiyaçlarını karşılayabilecek kalitede ve özellikte mi?
  • Ürünlerinizin, rakiplerinizinkilerde farklılıkları neler ve ürününüzü ayrıştıran özellikler neler?

Bu soruların yanıtlarını bulduğunuzda ürününüz, mevcut pazarınız, hedef kitleniz ve rakipleriniz hakkında bir takım verilere ulaşmış olursunuz. Bu veriler doğrultusunda da ürününüzü daha iyi tanımış olur; böylelikle de pazarlama stratejileriniz için daha doğru adımları atabilirsiniz. Bununla beraber eğer ürününüz mevcut pazarda tutunmanız için yeterli değilse farklı ürünlere yönelebileceğiniz gibi ürününüz üzerinde Ar-Ge çalışmaları yaparak ürününüzü de geliştirebilirsiniz.

Fiyatlandırma (Price)

Fiyatlandırma da pazarlama ilkeleri arasında ikinci sırada yer almakta. Doğru fiyatlandırma stratejilerini uygulamanız, pazarlama çalışmalarınız için önemlidir. Mevcut pazardaki tüketicilere ulaşmak için doğru fiyatlandırmaları yapmanız ve bu fiyatlarınızı pazarlamanız gerekir.

İlgili rehber: E-ticarette ürün fiyatlandırma stratejileri nelerdir?

Pazarın durumuna ve dönemsel olarak fiyatlarınızı düşürebilir, kampanyalar düzenleyebilir veya fiyatlarınızı artırabilirsiniz. Tüm bunlar pazarlama çalışmalarınızda önemli bir rol oynadığı için özellikle üzerinde durmanız gereken konular arasındadır.

İlgili rehber: Ürün fiyatlandırma psikolojileriyle ilgili 5 ipucu

Dağıtım (Place)

Pazarlama ilkeleri üçüncü sırada dağıtım kanalları gelmekte. Ürünlerinizi hangi kanallar üzerinde satışa sunduğunuz da pazarlama stratejileriniz için önemlidir. E-ticaret sitenizin haricinde bir fiziksel mağazanız bulunuyor mu? Kendi web siteniz dışında sanal pazar yerleri üzerinde satış yapıyor musunuz? Eğer yapıyorsanız, hangi platformlar üzerinde bu satışları yapıyorsunuz?

Bunlara ek olarak yurt dışında da satış yapıyor musunuz? Eğer yapıyorsanız buradaki dağıtım ve satış kanallarınızı da belirlemeniz gerekir. Herbir satış kanalı için farklı pazarlama çalışmaları yapmanız gerekebilir. Fiziki mağazanızı tanıtacak çalışmaların yanı sıra tüketicileri sanal pazar yerlerine yönlendirecek reklam kampanyaları hazırlamalı, pazar yerlerinin kendi reklamlarından yararlanarak ürünlerinizi üst sıralara çıkarmanız gerekir. Yurt dışı satışları artırmak için doğrudan bu ülkelere yönelik pazarlama çalışmaları yapmanız önemlidir. Bu sebeple de dağıtım süreci de pazarlama planlarınıza dahil olmalıdır.

Kampanya ve Promosyon (Promotion)

Pazarlama ilkeleri içerisinde yer alan bir diğer madde ise kampanyalarınız ya da bir diğer adıyla promosyonlarınızdır. Ürün, fiyatlandırma ve dağıtım unsurlarının ardından düzenlediğiniz kampanyalar da pazarlama çalışmalarınızı etkilemektedir. Doğru kişilere ulaşmak, ürünün tanıtımını doğru kanallar üzerinden yapmak ve pazarın talebini karşılayacak fiyatlarla bu promosyonları gerçekleştirmek de pazarlama çalışmalarınızın verimini etkiler.

İlgili rehber: 2020'de ihtiyacınız olan dijital pazarlama stratejisi

Bu çalışmalarınız kimi zaman iyi sonuçlar verir, kimi zaman da beklentilerinizi karşılamaz. Bu durumda da bazı hedeflemelerinizi yanlış yapıyor olabilirsiniz. Kampanya süreçlerinizi yakından takip etmeniz ve tüketicilere nasıl daha iyi ulaşabileceğinizi araştırmanız reklam ve kampanyalarınızın başarısını da doğrudan etkiler.

İlgili rehber: Görsel reklam tasarımı yaparken bilmeniz gerekenler

Tüketiciler (People)

Pazarlama ilkeleri arasında en çok öneme sahip maddelerden biri de tüketicilerdir. Tüketicileri doğru analiz etmek, onların beklentilerini anlamak ve onların sorunlarını çözecek ürünler bulmak, markanızın başarısının arkasında yatan başarının anahtarlarından biridir. Bu sebeple de tüketicileri doğru bir şekilde analiz etmeniz gerekir.

Pazarlama stratejilerinizde doğru hedef kitleyi belirlemeniz ve kendi müşteri profillerinizi belirlemeniz, çalışmalarınızın doğru kanallar üzerinden doğru kişilere ulaşmasına yardımcı olur. Reklam ve kampanyalarınızın hedeflemelerini yaparken sizin ürünlerinizle uyumlu olacak hedef kitlelere ulaşmanız çok önemlidir.

İlgili rehber: Hedef kitlenizi analiz ederek pazarlama çalışmalarınızı nasıl geliştirebilirsiniz?

Paketleme (Packaging)

Tüketicilerin bir üründe ilk gördükleri şey genellikle ürünün paketi olur. Bu nedenle de pazarlama ilkeleri arasında yer alan unsurlardan biri de paketlemedir. Sadece pakete bakarak dahi tüketiciler bir ürünü satın almaya karar verebilirler. Özellikle fiziki mağazalarda tüketiciler bu kararları daha hızlı vermektedirler.

Üretim sürecinde ürünlerin paketlenişe ve paket tasarımlarına özellikle önem vererek, doğru renkleri ve görselleri kullanarak, tüketicilerin ürüne bakış açısını olumlu bir şekilde değiştirmeniz gerekir.

İlgili rehber: E-ticarette ürün paketleme neden önemli?

Konumlandırma (Positioning)

Pazarlama ilkleri arasındaki son madede de konumlandırmadır. Ürünü pazarda nasıl bir şekilde konumlandırdığınız da ürünün fiyatlandırmasını, ne tür tüketicilere ulaşacağınızı ve pazarlama çalışmalarınızı nasıl veya hangi kanallar üzerinden yapacağınızı doğrudan etkilemektedir.

Ürünü belli bir şekilde konumlandırdığınızda aynı zamanda markanızı da bu şekilde konumlandırmış olacağınız için, bu çalışmaları da doğru bir şekilde yapmanız gerekir. Pazardaki konumunuz belli olduğunda, uzun vadede bunu değiştirmeniz zor olacaktır ve tüketiciler sizi bu şekilde hatırlayacaklardır. Bu nedenle de konumlandırmaya da dikkat etmeniz gerekir.

Pazarlama ilkeleri ile ilgili sık sorulan sorular

Pazarlama çalışmalarınızda ne tür reklamlar kullanılır?

Pazarlama çalışmalarınızı yaparken doğru reklam türlerini de kullanmanız gerekir. Dijital ortamlarda en sık kullanılan reklam türlerini şöyle sıralayabiliriz: Display (banner) reklamlar, video reklamlar, sosyal medya reklamları, Google Adwords reklamları, influecener pazarlama çalışmaları.

İlgili rehber: Dijital pazarlamada kullanabileceğiniz reklam türleri

Pazarlama çalışmalarında hangi metrikleri ölçmelisiniz?

Yaptığınız dijital pazarlama çalışmalarına göre bu metrikler değişiklik gösterebilir; ancak genel olarak ölçümlemeniz gereken metriklerden bazıları ise şöyle: Erişim, etkileşim oranı, geri dönüşüm oranı, tıklama oranı, web site ziyaretleri, sayfada kalma süresi, sayfayı terk etme oranı, yeni kullanıcıların oranı, yatırım getirisi. Diğer metrikler hakkında bilgi almak için aşağıdaki rehberimizi okuyabilirsiniz.

İlgili rehber: Dijital pazarlama çalışmalarında ölçümlenmesi gereken etkileşimler

Pazarlama çalışmalarında sık yapılan hatalar nelerdir?

Pazarlama ilkeleri üzerinde durulmadığında, yapılan çalışmalarda bir takım hatalar olabilmekte. Belli bir yol haritası olmadan işe başlamak, doğru platformlar üzerinde reklamlar yapmamak, doğru hedeflemeleri yapmamak, belli bir amacın olmaması, doğru metrikleri takip etmemek ve eyleme çağrı ifadelerinin yanlış kullanımı bu hataların başında gelmektedir.

İlgili rehber: Sık yapılan küçük ama önemli pazarlama strateji hataları

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

İleti Yönetim Sistemi (İYS) Nedir? Nelere Dikkat Edilmelidir?
İleti Yönetim Sistemi (İYS) Nedir? Nelere Dikkat Edilmelidir?
İleti Yönetim Sistemi (İYS) Nedir? Dijital ortamdaki izin süreçlerinin yönetilmesine ilişkin düzenlemelerin gelmesi üzerine, ticari elektronik ileti akışını düzenlemek amaçlı İleti Yönetim Sistemi devreye sokuldu. Peki, İleti...
16 Aralık 2020
Markethinkers
Backlink satın almak zararlı mı değil mi?
Backlink satın almak zararlı mı değil mi?
Backlink satın almak, e-ticaret sitenizin Google’daki görünürlüğünü artırmak ve sayfalarınızın SEO değerini artırmak için her zaman iyi sonuçlar vermeyebilir. Temel olarak bakıldığında, backlink satın almak, Google’ın...
24 Mayıs 2019
Sinan Oypan
Durum analizi nedir ve e-ticaret şirketleri içi neden önemlidir?
Durum analizi nedir ve e-ticaret şirketleri içi neden önemlidir?
E-ticaret şirketinizi büyütmek ve daha iyi yönetmek için yapmanız gereken çalışmalardan biri de durum analizi yapmaktır. Durum analizi yapmadan şirketinizin geçmiş durumu göremez ve gelecek planlarınızı hazırlayamazsınız....
23 Ocak 2019
Sinan Oypan
İçerik pazarlama e-ticaret firmaları için neden kritik bir rol oynuyor?
İçerik pazarlama e-ticaret firmaları için neden kritik bir rol oynuyor?
Özellikle yeni kurulan e-ticaret şirketlerinin göz ardı ettiği alanlardan biri içerik pazarlama oluyor; ancak hem marka tanıtımı hem de organik arama sonuçlarında üst sıralara çıkabilmek için içerik pazarlama oldukça kritik bir rol...
6 Haziran 2016
Sinan Oypan
Yeni ürünleriniz satmak için video içeriklerinizi nasıl hazırlayabilirsiniz?
Yeni ürünleriniz satmak için video içeriklerinizi nasıl hazırlayabilirsiniz?
Daha önceki yazılarımızda e-ticarette video kullanmanın öneminden bahsetmiştik. Videolar blog yazılarından ve fotoğraflardan daha çok ilgi görüyor ve ürünler hakkında daha görsel bir izlenim yarattığı için tüketicilerin...
1 Ağustos 2016
Sinan Oypan
Tekrar alışveriş yapan müşteriyi kazanma yöntemleri
Tekrar alışveriş yapan müşteriyi kazanma yöntemleri
Müşteri kazanma yöntemleri e ticaret siteleri için hayati bir öneme sahiptir. E-ticaret sitenizin uzun vadede başarılı olabilmesi ve uzun vadeli karlılığını sağlaması için tekrar alışveriş yapan müşterilere ihtiyacı vardır....
31 Temmuz 2018
Sinan Oypan
Sosyal medyanın psikolojisini anlayarak pazarlama çalışmalarınızı geliştirin
Sosyal medyanın psikolojisini anlayarak pazarlama çalışmalarınızı geliştirin
Sosyal medya pazarlama markaların sıklıkla kullandığı pazarlama yöntemlerinden biri. Markaların sosyal ağlara bu kadar yönelmesinin sebebini ise, internet kullanıcılarının günlük zamanlarının önemli bir bölümünü bu mecralarda...
12 Temmuz 2017
Sinan Oypan
E posta pazarlama trendleri | 2019
E posta pazarlama trendleri | 2019
E posta pazarlama trendleri 2019 yılında karşımıza aslında çok büyük değişiklikler getirmeyecek gibi görünüyor. Otomasyon araçları ve yapay zeka kullanımlarının haricinde aslında 2018’de de sıklıkla bahsettiğimiz...
22 Aralık 2018
Sinan Oypan
Google Analytics'te E-ticaret İzleme Özelliği Nasıl Kullanılır?
Google Analytics'te E-ticaret İzleme Özelliği Nasıl Kullanılır?
Tüm web sitelerinde olduğu gibi e-ticaret sitelerinde de trafik detaylarını görebilmek son derece önemlidir. Bunun için kullanabileceğiniz pek çok farklı ve ücretsiz araç bulunuyor. Hemen hepsinde tek yapmanız gereken basit bir kodu...
26 Ağustos 2013
Savaş Çetinkaya
Başarılı bir video içerik stratejisi nasıl oluşturulur?
Başarılı bir video içerik stratejisi nasıl oluşturulur?
Video içeriklerin popülerliğinin artmasıyla beraber firmalar da video içerik oluşturmaya ya da video içerik üreticileriyle beraber çalışmaya başladı. Etkileşim oranlarının yüksek olması nedeniyle video içerikler e-ticaret...
31 Ekim 2017
Sinan Oypan
2018’de e-ticarette kişiselleştirmede nasıl başarılı olabilirsiniz?
2018’de e-ticarette kişiselleştirmede nasıl başarılı olabilirsiniz?
E-ticarette kişiselleştirme işlemi günümüzde geri dönüşümleri artırmak için oldukça iyi bir yöntem. Hem site üzerinde hem de pazarlama çalışmalarında bu kişiselleştirmeleri sunarak daha sadık ve mutlu müşteri kitleleri...
30 Kasım 2017
Sinan Oypan
Home office (Evden) çalışan e-ticaret firmaları için ipuçları
Home office (Evden) çalışan e-ticaret firmaları için ipuçları
Home office / home ofis evden ticaret yapacaklar için hazırladığımız bu yazımızda home ofis çalışacak e-ticaret firmaları için üretkenlik ipuçlarını ele aldık. Home office / home ofis evden ticaret Son yıllarda home office...
30 Ağustos 2018
Sinan Oypan
Detaylı Bilgi İçin Arayın