E-ticarette pazarlama ilkeleri nelerdir?

Yazar: Savaş Çetinkaya
Güncellenme Tarihi: 21.10.2022
E-ticarette pazarlama ilkeleri nelerdir?
İnternet kullanımının günden güne artması ve teknolojinin hızla gelişmesi gibi faktörler ticaret sektöründe köklü değişiklikler yaratmıştır. Alım-satım işlemlerinin dijital ortamlara taşınmasıyla hem üretim hem de tüketim alışkanlıkları değişmeye başlamıştır. Fiziksel ya da dijital ortamlarda gerçekleştirilen ticari faaliyetlerin en önemli unsurlarından birinin pazarlama olduğu söylenebilir. Etkin bir pazarlama süreci yürüterek e-ticaret faaliyetlerinizin başarıya ulaşmasını sağlayabilirsiniz.

E-Ticarette Pazarlamanın Temel İlkeleri Nelerdir?

Marka ve ürünlerinizi tanıtmak, sektörde ön plana çıkmak adına yol haritanızı doğru satış stratejileri ve pazarlama ilkeleri ışığında belirlemelisiniz. Pazarlama ilkeleri, geçmiş yıllarda 4 temel unsurdan oluşurken günümüzde 7 başlık hâlinde incelenmeye başlamıştır. E-ticaretin pazarlamaya etkileri ile değişen ve gelişen bu prensipler şu şekilde sıralanabilir:

  • Ürün (Product): E-ticaret pazarlama çalışmaları yapabilmeniz için öncelikle satışa sunacağınız ürünlere sahip olmalısınız. Ticaretini yapacağınız ürünü belirlerken birtakım soruların yanıtını arayarak ilerlemeniz faydalı olacaktır. Pazarlama ilkelerinin başında gelen ürün belirleme aşamasında sunacağınız ürünlerin mevcut pazarda gördüğü talebi araştırmalısınız.

Ürününüzü belirleme aşamasına aynı ürünün ticaretini yapan başka satıcılar bulunuyor mu sorusuna yanıt arayabilirsiniz. Bu sayede sektöre yüksek talep oranına sahip olan bir ürünle hızlı bir giriş yapabilirsiniz. Rakiplerinizin pazarlama stratejileri neler, ürünlerinizi diğerlerinden ayrıştıran hangi özellikleri mevcut gibi sorulara da ürün belirleme sürecinde cevap aranabilir.

Bu sorulara vereceğiniz cevaplar ışığında mevcut pazar ve hedef kitleniz hakkında bilgi sahibi olmanız mümkün hâle gelir. Pazarlama ilkeleri doğrultusunda ürününüzü doğru bir şekilde tanıyabilir, piyasa koşullarına uygun satış stratejileri geliştirebilirsiniz.

  • Fiyatlandırma (Price): Pazarlama ilkeleri arasında kritik önem taşıyan fiyatlandırma, hedef kitleyi oluşturan tüketicilere ulaşmanızı sağlayan bir basamaktır. Pazarlama ilkelerinin oldukça mühim basamaklarından olan satış fiyatını belirlemeden önce faaliyet göstereceğiniz pazarı tanımanızı sağlayacak çalışmalar yapmanız faydalı olacaktır.

Rakiplerinizin ürün konumlandırma ve fiyatlandırma stratejilerini araştırarak hedef kitlenizin yönelimleri hakkında fikir sahibi olabilirsiniz. Faaliyet göstereceğiniz pazarın durumuna göre fiyatlandırma yapabilir; çeşitli kampanyalar düzenleyerek markanızın tanınırlığını artırabilirsiniz.

  • Dağıtım (Place): Ürünlerinizi hangi kanal üzerinden satışa sunacağınızı belirlemek pazarlama stratejinizi geliştirmeniz açısından önemlidir. E-ticaret sitesinin yanı sıra fiziksel mağazanız bulunuyorsa ya da farklı sanal pazar yerlerinde satış yapıyorsanız buna uygun bir yol izlemelisiniz. Bu durumda her bir dağıtım kanalı için farklı bir strateji geliştirmek gerekebilir. Örneğin; fiziksel mağazını tanıtan çalışmalar yaparken bir yandan da hedef kitlenizi sanal pazar yerlerinden alışveriş yapmaya yönlendiren kampanyalar yürütebilirsiniz.
  • Kampanya ve Promosyon (Promotion): Kampanya, en az ürün fiyatlandırma ve dağıtım unsurları kadar önemli bir pazarlama ilkesidir. Doğru hedef kitlesine ulaşmak ve pazar beklentilerini karşılayacak fiyatlarla çeşitli kampanyalar düzenlemek ticari faaliyetlerinizi başarıya taşıyacaktır.
  • Tüketiciler (People): Hedef kitlenizi belirlemek için tüketicileri doğru analiz etmelisiniz. Araştırılan müşteri gruplarının taleplerini karşılayacak ürünler bulmak ya da tasarlamak daha kolay olacaktır. Üstelik pazarlama ilkeleri doğrultusunda tüketici odaklı etkin bir satış stratejisi geliştirmeniz mümkün olur. Markanızın müşteri profilini oluşturduğunuz takdirde doğru kanallar üzerinden potansiyel alıcılara ulaşmanız daha kolay hâle gelir.
  • Paketleme (Packaging): Bu unsur, tüketicilerin satın alma kararını verme hızını doğrudan etkiler. Paket tasarımı, doğru renk ve görsel kullanımı ile tüketicilerin ürüne yaklaşımı değişebilir. Üstelik ürünlerinizi paketlerken koruyucu önlemler aldığınız takdirde müşterilerden gelen iade sayısını azaltabilirsiniz.
  • Konumlandırma (Positioning): Sunduğunuz ürünü ya da markanızı farklılaştırarak firmanızın pazarda yer edinmesini sağlayabilirsiniz. Böylelikle uzun vadede belirlediğiniz ürün veya hizmetle sektördeki konumunuzu sabitleyerek markanızın bilinirliğini artırmanız mümkün olur.

E-ticaret pazarlama stratejileri; online satışları artırma, ürün ve hizmetleri hedef kitleye sunma gibi hedeflere ulaşmak amacıyla uygulanan yöntemlerdir. Pazarlama faaliyetlerinizi bu adımları takip ederek planladığınız takdirde ticari başarıya ulaşmanız mümkün olacaktır.

E-ticaret paketleri kullanılarak kurulan siteler internetten satış yapmak için ihtiyacınız olan tüm özellikleri kapsasa da hedeflerinize ulaşmanız için ekstra çalışmalar yapmanız gerekebilir. Söz konusu çalışmaların başında da pazarlama faaliyetleri gelir. Bu noktada konu pazarlamanın hangi kanallar üzerinden yapılacağına gelir.

E-Ticarette Pazarlama Hangi Kanallar Aracılığıyla Yapılır?

E-ticaret, dijital pazarlamadan farklı bir ticari faaliyet alanıdır. İnternet üzerinden gerçekleştirilen tüm alım-satım işlemleri e-ticaret kapsamında değerlendirilir. Dijital pazarlama ise bir e-ticaret sitesine trafik çekmek ve satışlarının artmasını sağlamak için uygulanan yöntem ve faaliyetler bütünüdür. Başka bir ifadeyle dijital pazarlama ve e-ticaret farkı, iki kavramın kapsadığı işlemlerden ileri gelir. Dijital pazarlaması iyi yapılan ürün ve hizmet başarıyla tüketiciye ulaştırıldığında e-ticaret gerçekleşmiş olur. E-ticaret dijital pazarlama şu kanallar aracılığıyla yapılabilir:

Reklamlar

Reklam çalışmaları, e-ticaret faaliyeti gösteren her firmanın yoğun olarak kullandığı dijital pazarlama kanalları arasında yer alır. İşletmeler, arama motorlarında ve sosyal medya platformlarında verdikleri dijital reklamlar sayesinde hedef kitlelerine ulaşabilir, satışlarını artırma imkânı bulabilir. Web sitelerinde yer alan afişler ve kenar çubukları gibi pek çok görsel reklam çeşidi bulunur.

Arama Motorlarının Pazarlanması

Search Engine Marketing (SEM), arama sonuç sayfalarında e-ticaret sitesinin, ürünün veya hizmetin görünürlüğünü artırmak için kullanılmaktadır. Arama motorlarının pazarlanması, organik olmayan bir dijital pazarlama kanalıdır. SEM’de arama motoru sayfalarında görünmek için ücretli taktikler kullanılır.

Arama Motoru Optimizasyonu

Search Engine Optimization (SEO), işletmelerin arama motorlarının sonuç sayfalarında daha görünür olmak ve üst sıralara yükselmek için kullandığı organik stratejilerdir. SEO sayesinde sonuç sayfalarında daha iyi sıralamalar elde edebilirsiniz. Böylelikle web sitenizin performansını artırarak daha geniş kitlelere hitap etmeniz mümkün hâle gelir.

E-posta Yöntemi ile Pazarlama

Markalar; ürün tanıtımı, kampanya, indirim ve firmayla ilgili gelişmelerden tüketicilerini haberdar etmek için e-mail pazarlama çalışmaları yürütebilir. Bu çalışmaların maliyeti nispeten daha düşük olduğundan bahsedilebilir. Üstelik iletim süresinin kısa olduğu için pek çok firma e-posta yöntemi ile pazarlama seçeneğini tercih eder.

Satış Ortaklığı

Bir şirketin üçüncü taraf yayıncılara web sitesine trafik oluşturması ya da işletmenin ürünlerini tanıtması için ödeme yaptığı reklam modeli satış ortaklığı (affiliate marketing) olarak bilinir. Satış ortaklığı pazarlamasının sahip olduğu web sitesi ağı ne kadar geniş olursa reklamlar da o kadar fazla kişiye ulaşır. Hedef kitlenin dikkatini spesifik bir ürün ya da hizmete çekmek isteyen işletmeler sıklıkla makale ve video gibi reklam çeşitlerini kullanır.

Ürün Fiyatlandırma Stratejilerinin Pazarlamadaki Önemi Nedir?

En önemli pazarlama ilkeleri arasında yer alan ürün fiyatlandırma, tüketicilerin alışveriş alışkanlıklarını belirleyen başlıca etkenlerden biridir. Ürün fiyatlandırma stratejileri; pazar, hedef kitle, tüketim alışkanlıkları gibi parametreler ışığında geliştirilen çalışmalar olduğu için işletmeleri ticari başarıya giden yolda destekler. Hizmetin ya da ürünün değerine göre fiyatlandırma yapan firmaların rakiplerine göre çok daha fazla kâr elde etmesi muhtemeldir.

Rakip incelemesi ve pazar araştırması gibi çalışmalardan elde edilen sonuçlar ürün fiyatlandırma sürecini destekleyen verilerdir. Satışa sunacağınız ürünlerin fiyatlandırmasını bu çalışmalar doğrultusunda yaparak hem sektördeki diğer firmalarla rekabete girebilir hem de farklılaşan özelliklerinizle onlardan bir adım öne geçebilirsiniz.

Hedef Kitleyi Doğru Analiz Etmenin Pazarlama İçin Önemi Nedir?

Doğru ve verimli bir hedef kitle analizi, e-ticaret sitelerine başarı sağlayacaktır. Etkin bir çalışma yürüterek potansiyel müşteri kitlesinin tüketim alışkanlıklarını ve satın alma kararını etkileyen faktörleri analiz etmek mümkün olur. Hedef kitle analiz çalışmasının pazarlama açısından önemi şu şekilde açıklanabilir:

  • E-ticaret sitesinin satışlarını artırır.
  • Mevcut pazarın durumu hakkında bilgi sahibi olunur.
  • Pazardaki rakipler, trendler ve boşluklar tespit edilebilir.
  • Hedef kitle analizi sayesinde hangi ürünlere talep olacağı öngörülebilir.
  • Pazarlama stratejilerini değerlendirerek güncel koşullara uygun yeni bir yol haritası belirlenmesine yardımcı olur.
  • Marka konumlandırma stratejisinin belirlenmesini kolaylaştırır.


Pazarlama ilkeleri ve e-ticaret stratejileri doğrultusunda markanızın bilinirliğini artırabilir; sektörde yer edinebilirsiniz. Üstelik hedef kitlenizi doğu belirlediğiniz takdirde marka sadakati yaratmanız mümkün olacaktır. Sonuç olarak, hedef kitle analizi ve fiyatlandırma gibi stratejik pazarlama planlamaları uzun vadede markanızı başarıya ulaştıracaktır.

ideasoft monogram
IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.
Savaş
E-ticarete başlayın

Popüler Videolar

video1 Cevapsız Sorular
video2 E-ticaretle Büyüyenler - Nilmum.com.tr
video5 Etkileyici Marka İsmi Bulmak
video4 İnternet'te Ne Satılır?
video3 Instagram'da Satış
video3 E-ticaretle Büyüyenler