E-ticarette pazarlama ilkeleri nelerdir?

28 Şubat 2020
Sinan Oypan
E-ticarette pazarlama ilkeleri nelerdir?

Doğru stratejileri geliştirebilmek, marka ve ürününüzü tüketicilere verimli bir şekilde ulaştırabilmek için pazarlama ilkeleri hakkında bilginizin olması gerekir. Bu sebeple de bu rehberimizde de pazarlamanın ilkelerini ve en temelde dikkat etmeniz gereken unsurları ele alıyor olacağız.

Pazarlama ilkeleri ile yola çıktığınızda, stratejilerinizi ve yol haritanızı nasıl belirleyebileceğinizi ve öncelikli olarak nelere dikkat etmeniz gerektiğini kavramış olursunuz. 1940’larda 4 ana ilkeden oluşsa da 1981’den itibaren pazarlama ilkeleri 7’ye çıkartılmıştır. Aşağıda bu 7 ilkeyi de detaylı bir şekilde ele alıyoruz.

Pazarlama ilkeleri nelerdir?

Ürün (Product)

Öncelikli olarak ilk başta ürün (product) gelmekte. Pazarlama çalışmalarınızı yapabilmeniz için bir ürününüzün olması gerekir. Bu noktada da ürününüzle ilgili bir takım soruları yanıtlamanız gerekmektedir.

  • Mevcut pazarda ürünlerinize bir talep var mı?
  • Ürünlerinize tüketicilerin belli bir sorununu çözüyor mu?
  • Bu ürünü satan başka firmalar var mı?
  • Rakiplerinizin pazarlama, reklam ve fiyatlandırma stratejileri neler?
  • Bu ürünleriniz pazarın ihtiyaçlarını karşılayabilecek kalitede ve özellikte mi?
  • Ürünlerinizin, rakiplerinizinkilerde farklılıkları neler ve ürününüzü ayrıştıran özellikler neler?

Bu soruların yanıtlarını bulduğunuzda ürününüz, mevcut pazarınız, hedef kitleniz ve rakipleriniz hakkında bir takım verilere ulaşmış olursunuz. Bu veriler doğrultusunda da ürününüzü daha iyi tanımış olur; böylelikle de pazarlama stratejileriniz için daha doğru adımları atabilirsiniz. Bununla beraber eğer ürününüz mevcut pazarda tutunmanız için yeterli değilse farklı ürünlere yönelebileceğiniz gibi ürününüz üzerinde Ar-Ge çalışmaları yaparak ürününüzü de geliştirebilirsiniz.

Fiyatlandırma (Price)

Fiyatlandırma da pazarlama ilkeleri arasında ikinci sırada yer almakta. Doğru fiyatlandırma stratejilerini uygulamanız, pazarlama çalışmalarınız için önemlidir. Mevcut pazardaki tüketicilere ulaşmak için doğru fiyatlandırmaları yapmanız ve bu fiyatlarınızı pazarlamanız gerekir.

İlgili rehber: E-ticarette ürün fiyatlandırma stratejileri nelerdir?

Pazarın durumuna ve dönemsel olarak fiyatlarınızı düşürebilir, kampanyalar düzenleyebilir veya fiyatlarınızı artırabilirsiniz. Tüm bunlar pazarlama çalışmalarınızda önemli bir rol oynadığı için özellikle üzerinde durmanız gereken konular arasındadır.

İlgili rehber: Ürün fiyatlandırma psikolojileriyle ilgili 5 ipucu

Dağıtım (Place)

Pazarlama ilkeleri üçüncü sırada dağıtım kanalları gelmekte. Ürünlerinizi hangi kanallar üzerinde satışa sunduğunuz da pazarlama stratejileriniz için önemlidir. E-ticaret sitenizin haricinde bir fiziksel mağazanız bulunuyor mu? Kendi web siteniz dışında sanal pazar yerleri üzerinde satış yapıyor musunuz? Eğer yapıyorsanız, hangi platformlar üzerinde bu satışları yapıyorsunuz?

Bunlara ek olarak yurt dışında da satış yapıyor musunuz? Eğer yapıyorsanız buradaki dağıtım ve satış kanallarınızı da belirlemeniz gerekir. Herbir satış kanalı için farklı pazarlama çalışmaları yapmanız gerekebilir. Fiziki mağazanızı tanıtacak çalışmaların yanı sıra tüketicileri sanal pazar yerlerine yönlendirecek reklam kampanyaları hazırlamalı, pazar yerlerinin kendi reklamlarından yararlanarak ürünlerinizi üst sıralara çıkarmanız gerekir. Yurt dışı satışları artırmak için doğrudan bu ülkelere yönelik pazarlama çalışmaları yapmanız önemlidir. Bu sebeple de dağıtım süreci de pazarlama planlarınıza dahil olmalıdır.

Kampanya ve Promosyon (Promotion)

Pazarlama ilkeleri içerisinde yer alan bir diğer madde ise kampanyalarınız ya da bir diğer adıyla promosyonlarınızdır. Ürün, fiyatlandırma ve dağıtım unsurlarının ardından düzenlediğiniz kampanyalar da pazarlama çalışmalarınızı etkilemektedir. Doğru kişilere ulaşmak, ürünün tanıtımını doğru kanallar üzerinden yapmak ve pazarın talebini karşılayacak fiyatlarla bu promosyonları gerçekleştirmek de pazarlama çalışmalarınızın verimini etkiler.

İlgili rehber: 2020'de ihtiyacınız olan dijital pazarlama stratejisi

Bu çalışmalarınız kimi zaman iyi sonuçlar verir, kimi zaman da beklentilerinizi karşılamaz. Bu durumda da bazı hedeflemelerinizi yanlış yapıyor olabilirsiniz. Kampanya süreçlerinizi yakından takip etmeniz ve tüketicilere nasıl daha iyi ulaşabileceğinizi araştırmanız reklam ve kampanyalarınızın başarısını da doğrudan etkiler.

İlgili rehber: Görsel reklam tasarımı yaparken bilmeniz gerekenler

Tüketiciler (People)

Pazarlama ilkeleri arasında en çok öneme sahip maddelerden biri de tüketicilerdir. Tüketicileri doğru analiz etmek, onların beklentilerini anlamak ve onların sorunlarını çözecek ürünler bulmak, markanızın başarısının arkasında yatan başarının anahtarlarından biridir. Bu sebeple de tüketicileri doğru bir şekilde analiz etmeniz gerekir.

Pazarlama stratejilerinizde doğru hedef kitleyi belirlemeniz ve kendi müşteri profillerinizi belirlemeniz, çalışmalarınızın doğru kanallar üzerinden doğru kişilere ulaşmasına yardımcı olur. Reklam ve kampanyalarınızın hedeflemelerini yaparken sizin ürünlerinizle uyumlu olacak hedef kitlelere ulaşmanız çok önemlidir.

İlgili rehber: Hedef kitlenizi analiz ederek pazarlama çalışmalarınızı nasıl geliştirebilirsiniz?

Paketleme (Packaging)

Tüketicilerin bir üründe ilk gördükleri şey genellikle ürünün paketi olur. Bu nedenle de pazarlama ilkeleri arasında yer alan unsurlardan biri de paketlemedir. Sadece pakete bakarak dahi tüketiciler bir ürünü satın almaya karar verebilirler. Özellikle fiziki mağazalarda tüketiciler bu kararları daha hızlı vermektedirler.

Üretim sürecinde ürünlerin paketlenişe ve paket tasarımlarına özellikle önem vererek, doğru renkleri ve görselleri kullanarak, tüketicilerin ürüne bakış açısını olumlu bir şekilde değiştirmeniz gerekir.

İlgili rehber: E-ticarette ürün paketleme neden önemli?

Konumlandırma (Positioning)

Pazarlama ilkleri arasındaki son madede de konumlandırmadır. Ürünü pazarda nasıl bir şekilde konumlandırdığınız da ürünün fiyatlandırmasını, ne tür tüketicilere ulaşacağınızı ve pazarlama çalışmalarınızı nasıl veya hangi kanallar üzerinden yapacağınızı doğrudan etkilemektedir.

Ürünü belli bir şekilde konumlandırdığınızda aynı zamanda markanızı da bu şekilde konumlandırmış olacağınız için, bu çalışmaları da doğru bir şekilde yapmanız gerekir. Pazardaki konumunuz belli olduğunda, uzun vadede bunu değiştirmeniz zor olacaktır ve tüketiciler sizi bu şekilde hatırlayacaklardır. Bu nedenle de konumlandırmaya da dikkat etmeniz gerekir.

Pazarlama ilkeleri ile ilgili sık sorulan sorular

Pazarlama çalışmalarınızda ne tür reklamlar kullanılır?

Pazarlama çalışmalarınızı yaparken doğru reklam türlerini de kullanmanız gerekir. Dijital ortamlarda en sık kullanılan reklam türlerini şöyle sıralayabiliriz: Display (banner) reklamlar, video reklamlar, sosyal medya reklamları, Google Adwords reklamları, influecener pazarlama çalışmaları.

İlgili rehber: Dijital pazarlamada kullanabileceğiniz reklam türleri

Pazarlama çalışmalarında hangi metrikleri ölçmelisiniz?

Yaptığınız dijital pazarlama çalışmalarına göre bu metrikler değişiklik gösterebilir; ancak genel olarak ölçümlemeniz gereken metriklerden bazıları ise şöyle: Erişim, etkileşim oranı, geri dönüşüm oranı, tıklama oranı, web site ziyaretleri, sayfada kalma süresi, sayfayı terk etme oranı, yeni kullanıcıların oranı, yatırım getirisi. Diğer metrikler hakkında bilgi almak için aşağıdaki rehberimizi okuyabilirsiniz.

İlgili rehber: Dijital pazarlama çalışmalarında ölçümlenmesi gereken etkileşimler

Pazarlama çalışmalarında sık yapılan hatalar nelerdir?

Pazarlama ilkeleri üzerinde durulmadığında, yapılan çalışmalarda bir takım hatalar olabilmekte. Belli bir yol haritası olmadan işe başlamak, doğru platformlar üzerinde reklamlar yapmamak, doğru hedeflemeleri yapmamak, belli bir amacın olmaması, doğru metrikleri takip etmemek ve eyleme çağrı ifadelerinin yanlış kullanımı bu hataların başında gelmektedir.

İlgili rehber: Sık yapılan küçük ama önemli pazarlama strateji hataları

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Facebook reklam performansını ölçmek için 6 yol
Facebook reklam performansını ölçmek için 6 yol
Facebook reklam performansını ölçmek, yatırım getirinizi ve reklamlarınızdan nasıl bir geri dönüş aldığınızı analiz etmek için oldukça gerekli çalışmalardan biri. Reklamların performansını belirleyen farklı kriterler...
22 Kasım 2019
Sinan Oypan
Nakit akışı yönetimi yaparken nelere dikkat etmelisiniz?
Nakit akışı yönetimi yaparken nelere dikkat etmelisiniz?
Nakit akışı yönetimi, e-ticaret firmalarının özellikle üzerinde durmaları gereken konular arasında yer aldığı gibi yakından da takip edilmesi gereken bir konudur. Nakit akışı, belli bir zaman dilimi içerisinde şirketin...
27 Temmuz 2019
Sinan Oypan
E-ticaret firmaları Amazon'dan neler öğrenebilir?
E-ticaret firmaları Amazon'dan neler öğrenebilir?
Amazon, günümüzdeki en başarlı e-ticaret devlerinden biri ve e-ticaret firmaları da Amazon’un bu başarısından kendilerine dersler çıkarabilirler. Amazon günümüzde tabii ki finansal olarak büyük bir güce sahip olduğu için...
23 Ağustos 2019
Sinan Oypan
SEO analiz nasıl yapılır?
SEO analiz nasıl yapılır?
E-ticaret siteniz için SEO analiz çalışmaları yapmanız, arama motoru uyumluluğu söz konusu olduğunda sitenizin ne durumda olduğunu görmenizi sağlar. SEO analiz çalışmaları, mevcut durumunuzu gösterdiği gibi, yanlış ya da sonuç...
11 Ekim 2019
Sinan Oypan
Youtube takipçi sayısını artırmak için neler yapmanız gerekiyor?
Youtube takipçi sayısını artırmak için neler yapmanız gerekiyor?
Youtube video içerik üretimi yapan ve video reklam veren firmalar için önemli platformlardan biri. Bu da Youtube takipçi sayısını artırmanız anlamına geliyor. Youtube takipçi sayısını artırmak, videolarınızın daha fazla...
6 Aralık 2018
Sinan Oypan
Persona Nedir? Nasıl Oluşturulur? E-ticaret Stratejisi için Nasıl Yararlanılır?
Persona Nedir? Nasıl Oluşturulur? E-ticaret Stratejisi için Nasıl Yararlanılır?
E-ticaret sitenizin halihazırda bulunan belirli bir müşteri kitlesi vardır. Bunun dışında bir de hedef kitle olarak belirlediğiniz bir potansiyel müşteri grubu vardır. Dijital pazarlama çalışmalarınızı bu hedef kitleye...
29 Mart 2021
Markethinkers
E-ticarette kullanabileceğiniz düşük bütçeli dijital pazarlama yöntemleri
E-ticarette kullanabileceğiniz düşük bütçeli dijital pazarlama yöntemleri
Dijital pazarlama çalışmaları e-ticaret firmalarının kendilerini ve ürünlerini tanıtmaları için büyük önem taşıyor. Tabii ki büyük firmaların ellerinde dijital pazarlama için yeterli bir bütçe bulunuyor; ancak küçük ve...
11 Temmuz 2016
Sinan Oypan
Girişiminizin satış ekibini kurarken dikkat etmeniz gereken 4 önemli husus
Girişiminizin satış ekibini kurarken dikkat etmeniz gereken 4 önemli husus
Satış ekipleri, girişimlerin oldukça önemli bölümlerinden biridir ve bu birimlerin kuruluş aşamasında bazı hususlara dikkat edilmesi gerekmektedir. Hem ekip kurulumu sırasında hem de satış için kullanılacak olan teknolojilerin...
2 Ağustos 2016
Sinan Oypan
Video düzenlemeleriniz için kullanabileceğiniz 4 program
Video düzenlemeleriniz için kullanabileceğiniz 4 program
Geçtiğimiz günlerde ürün tanıtım videoları çekimleriniz için kullanabileceğiniz ipuçlarını sizlerle paylaşmıştık. Aşağıdaki bağlantılardan yazı serimize ulaşabilirsiniz. Ürün tanıtım videolarınız için video...
20 Mart 2017
Sinan Oypan
Ortaklık kurmadan önce dikkat etmeniz gereken 5 önemli detay
Ortaklık kurmadan önce dikkat etmeniz gereken 5 önemli detay
Kendi işinizi kurarken ya da bir e-ticaret sitesi açmak istiyorken, bir ya da birden fazla ortakla işe girmek isteyebilirsiniz. Bu hem maddi hem de manevi açıdan üzerinizden birçok yükü kaldırır. Ancak ortaklıkların doğru...
7 Ocak 2017
Sinan Oypan
Video pazarlama ile ilgili bilmeniz gereken 5 önemli bilgi
Video pazarlama ile ilgili bilmeniz gereken 5 önemli bilgi
Son dönemlerin en popüler pazarlama trendlerinden biri de video pazarlama. Video içeriklerin popülerliğinin ve tüketiminin artmasının ardından firmalar da video içerik üretimine bir hayli önem vermeye başladı. Video içerik...
1 Mart 2017
Sinan Oypan
Trafik analizinde yeni ve geri dönen kullanıcılar ne ifade eder, bu metrik hakkında bilmeniz gerekenler
Trafik analizinde yeni ve geri dönen kullanıcılar ne ifade eder, bu metrik hakkında bilmeniz gerekenler
E-ticaret sitelerinin trafik analizinde üzerinde durulması gereken metriklerden biri de yeni ve geri dönen kullanıcılardır. Bu metrik, web site trafiğinizin hangi kitlelere ulaştığını ve sadık kullanıcı oranlarını belirlemenizde...
25 Nisan 2018
Sinan Oypan