fbpx

Ürün pazarlaması nedir, nasıl yapılır?

4 Şubat 2020
Sinan Oypan
Ürün pazarlaması nedir, nasıl yapılır?

Ürün pazarlaması, e-ticarette önemli rol oynayan görevlerden biri olduğu gibi, doğru yapılması da gereken çalışmalardan biridir. Doğru stratejilerin oluşturulmaması ve ürün pazarlama çalışmalarının etkin bir şekilde yapılmaması, pazarda talep yaratmayı zorlaştıracağı için satışları da olumsuz etkileyecektir. Bu rehberimizde ürün pazarlamasının ne olduğunu ve nasıl yapıldığını ele alarak, önemli noktalara değineceğiz.

Ürün pazarlaması nedir?

Ürün pazarlaması, bir ürünün belli bir pazarda tanıtılmasını ve müşterilere ulaştırılmasını kapsayan pazarlama çalışma ve stratejilerinin bütününe verilen isimdir. Ürün pazarlaması aynı zamanda ürünün üretimi ile marka ve ürün bilinirliğini artırma arasındaki bir köprüdür. Ürün üretimi, ürünün eksiksiz bir şekilde üretilme sürecini takip ederken, ürün pazarlamasıysa ürün için doğru olan hedef kitlenin belirlenmesi, ürünü tanıtmak için gerekli stratejilerin oluşturularak bu hedef kitleye ürünün ulaştırılarak, bu çalışmaların satışa dönüştürülmesinden sorumludur.

Bu çalışmalar geleneksel pazarlama çalışmalarından ve dijital pazarlama çalışmalarından biraz daha farklılaşmaktadır. Çünkü doğrudan belli bir ürünle ilgili pazarlama stratejilerinin geliştirilmesini, ürünle ilgili olabilecek hedef kitlelerin araştırılarak tespit edilmesini ve ürünle ilgili içerik üretimleriyle ürüne talep yaratılmasını kapsamaktadır.

Ürün pazarlaması neden önemli?

Geleneksel veya doğrudan şirketi kapsayan pazarlama çalışmaları tek başına ürün tanıtımı yapmak için yeterli değildir. Ürün pazarlamasını yapan kişinin ürünü çok iyi tanıması ve ürüne olan ilgiyi artırmak için stratejiler geliştirmesi gerekir. Maddeler halinde ürün pazarlamasının neden önemli olduğunu da şöyle listeleyebiliriz:

  • Müşteri ve hedef kitlenizi daha iyi tanımanızı sağlar
  • Reklam hedeflemelerinizi daha iyi yaparsınız
  • Rakiplerinizin ürün ve pazarlama stratejilerini öğrenirsiniz
  • Şirketin pazarlama, ürün ve satış ekiplerini tek bir paydada toplamış olursunuz
  • Ürününüzü pazarda daha doğru bir şekilde konumlandırırsınız
  • Geri dönüşümlerinizi arıtırsınız

Ürün pazarlaması nasıl yapılır?

Hedef kitleyi ve müşteri profilini belirleyin

Öncelikli olarak ürününüzün hitap ettiği hedef kitleyi ve müşteri profilini oluşturmanız gerekmektedir. Bu çalışmaları yapmadan, ürünü kime, nasıl pazarlayacağınızı, ürünü nasıl fiyatlandıracağınızı ve ürünü pazarda nasıl konumlandıracağınızı bilemezsiniz.

İlgili rehber: Hedef kitlenizi daha iyi tanımanızı sağlayacak 6 ipucu

Hedef kitlenizi oluştururken, bu kişilerin demografik yapılarını çıkartmalı, satın alma alışkanlıklarını incelemeli, gelir seviyelerini ve ilgi alanlarını araştırmalısınız. Bununla beraber bu kitleye hangi kanallar üzerinden daha verimli bir şekilde ulaşabileceğinizi de araştırarak, pazarlama stratejilerinizi bu doğrultuda geliştirmelisiniz.

İlgili rehber: Rekabetçi ürün fiyatlandırma stratejileri nasıl hazırlayabilirsiniz?

Ürünü pazarda nasıl konumlandıracağınıza ve nasıl bir mesaj vereceğinize karar verin

Hedef kitle araştırması yaptıktan sonra, bu kitlenin ihtiyaç duyduğu konuları, yaşadıkları zorulukları, onların hangi sorunlarını çözebileceğinizi araştırmanız gerekiyor. Bu noktada da tanıtımını yapacağınız ürünü bu sorunları nasıl çözdüğünü ve bu çözümleri tüketicilere nasıl anlatacağınız belirlemeniz gerekmekte.

Rakipleriniz de benzer sorunları çözdüğü için kendinizi bu noktada ayrıştırmanız ve ürününüzü pazarda farklı bir şekilde konumlandırmanız gerekmektedir. Bunun için de ürününüzle ilgili bir hikaye oluşturarak, mesajınızı tüketicilere böyle iletmeniz gerekir. Hikaye anlatıcılığı (storytelling), pazarlama çalışmalarının başarılı olmasını sağlayan etkenlerden biri. Ürününüzle ilgili bir senaryo hazırlamanız ve bu senaryo ile beraber tüketicilerin sorunlarını nasıl çözdüğünüzü anlatmanız, ürüne olan talebi de artırmanıza yardımcı olacaktır. Bu süreçte şu soruların yanıtlarını vererek ürününüzle ilgili bir senaryo oluşturabilirsiniz.

  • Ürününüzü eşsiz ve farklı kılan özellikleri neler?
  • Ürününüzü rakiplerinizdekinden daha iyi yapan yanlar neler?
  • Ürününüz, hedef kitleniz için neden ideal?
  • Hedef kitleniz, ürününüzde rakiplerinizde bulamayacakları ne bulabilirler?
  • Müşterileriniz size neden güvenmeliler?

Bu soruların yanıtlarını verdikten sonra tüketicileri eyleme geçirecek cümleler ve kalıplar kullanarak hikayelerinizi ve senaryolarınızı oluşturun. Ürünlerinizin teknik özelliklerinden çok, tüketicilerin hangi sorunlarını çözdüğüne ve onlara nasıl fayda sağlayacağına odaklanmayı deneyin.

Ürününüz için hedefler belirleyin

Pazarlama stratejileriniz sonucunda ne gibi hedefler elde edeceğinizi de belirlemeniz gerekir. Bu hedefleriniz şöyle olabilir:

  • Gelirlerin artışı
  • Müşteri ve hedef kitleyle olan etkileşimleri artırma
  • Pazar payınızı artırma
  • Rakiplerden müşteri çekme
  • Marka ve ürün bilinirliğini artırma

Bu hedefler, ürünleriniz ve yaptığınız çalışmalar doğrultusunda değiştirilebilir ve artırılabilir.

Ürününüzü fiyatlandırın

Yukarıdaki çalışmaları yaptıktan, müşteri profilinizi ve hedef kitlenizi belirleyerek, ürününüzün değerini ortaya koyduktan sonra ürün fiyatlandırmasına geçebilirsiniz. Fiyatlandırma sürecinde ürününüze kattığınız değeri ve tüketicilerin bu üründen sağlayacakları faydaları da dikkate almanız gerekir.

Rakiplerinizin fiyatlandırma çalışmalarını dikkate alarak, ürünün pazardaki konumuna ve sunacağı değere göre fiyatlandırma çalışmaları yapabilirsiniz. Aşağıdaki rehberimizden fiyatlandırma stratejilerine ulaşabilirsiniz.

İlgili rehber: E-ticarette ürün fiyatlandırma stratejileri nelerdir?

Ürün pazarlaması ile ilgili sık sorulan sorular

Ürün pazarlaması yapan kişilerin görevleri nelerdir?

Ürün pazarlaması yapan kişilerin sorumlu olduğu bir takım görevler vardır. Bu görevleri de şöyle sıralayabiliriz:

  • Ürüne ilgi gösterecek olan hedef kitleyi araştırmak ve bu hedef kitleyi belirlemek
  • Ürün pazarlama çalışmaları için gerekli olan stratejiyi oluşturarak, bu stratejiyi hayata geçirmek
  • Ürünün pazardaki konumunu belirleyerek, bu konuma ürünü ulaştırmak
  • Ürünün, tüketicilerin ihtiyaçlarını karşılamasını sağlamak
  • Zaman içerisinde ürünün geçerliliğini sağlamak

Ürün pazarlaması yaparken sormanız gereken sorular

Ürünlerinizin tanıtımını yapmak için stratejiler belirlerken şu sorulardan yararlanabilirsiniz:

  • Mevcut pazar için bu ürün uygun mu?
  • Günümüzdeki tüketiciler bu üründen memnun kalacaklar mı?
  • Bu ürünü pazardaki diğer ürünlerden ayıran özellikleri neler?
  • Bu ürünü rakiplerin ürünlerinden ayıracak özellikleri var mı?
  • Geçmişte firmanızın bu türde bir ürün satmışlığı var mı? Varsa ne tür stratejiler izlediniz, eğer yoksa markanız bu tür bir ürünle pazara girmeye hazır mı? Bu ürün sizin için doğru ürün mü?
IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Ürün fotoğraf çekimini kendiniz nasıl yapabilirsiniz? | 1. Bölüm
Ürün fotoğraf çekimini kendiniz nasıl yapabilirsiniz? | 1. Bölüm
Ürün fotoğraf çekimi nasıl yapılır, ürün fotoğrafı çekmek için gerekenler, ürün çekimi için fotoğraf makinesi, ürün çekimi için lens, ürün çekimi için ışık, evde ürün fotoğrafı çekmek, profesyonel ürün fotoğraf...
9 Mart 2017
Sinan Oypan
İşinizi tanıtmak için kullanabileceğiniz reklam ve tanıtım yöntemleri
İşinizi tanıtmak için kullanabileceğiniz reklam ve tanıtım yöntemleri
Reklam nasıl yapılır, reklam tanıtım faliyetlerinde dikkat edilmesi gerekenler nelerdir, en etkili reklam yöntemleri hangileridir, reklam ve tanıtım pazarlama kanalları ve daha fazlası bu yazımızda. Kendi işinizi kurduğunuzda,...
5 Aralık 2016
Sinan Oypan
Satış sonrası e-posta gönderimi neden önemli?
Satış sonrası e-posta gönderimi neden önemli?
Satış sonrası e-posta gönderimi maling kampanyalarında çok önemli bir yere sahiptir. E-ticaret firmalarındae-posta pazarlamanın rolü bilindiği üzere oldukça büyük ve e-posta pazarlamadan farklı şekillerde yararlanmak mümkün....
3 Haziran 2016
Sinan Oypan
İnternetten pahalı ürün satmanızı kolaylaştıracak taktikler
İnternetten pahalı ürün satmanızı kolaylaştıracak taktikler
İnternet üzerinden yapılan alışverişlerde tüketicileri ikna etmek ve onların sitenize güvenmelerini sağlamanız önemli. Her ne kadar bu konular üzerinde çalışıyor olsanız da ürünlerin fiyatları artıkça tüketicilerin internet...
29 Ağustos 2018
Sinan Oypan
Kullanıcı arayüzü ve kullanıcı deneyimi arasındaki farklar neler? (İnfografik)
Kullanıcı arayüzü ve kullanıcı deneyimi arasındaki farklar neler? (İnfografik)
E-ticaret sitesi tasarımındaki en önemli konular arasında kullanıcı arayüzü ve kullanıcı deneyimi gelmektedir. Kullanıcı deneyimi ve kullanıcı arayüzü kavramlarının tam anlaşılması ve site tasarımında bu iki unsurun...
1 Şubat 2019
Sinan Oypan
Form doldurma alanlarının kullanımı ile ilgili bilmeniz gerekenler
Form doldurma alanlarının kullanımı ile ilgili bilmeniz gerekenler
Form doldurma alanlarının kullanımı, e-ticarette geri dönüşüm sağlamanızı sağlayan bölümlerden biridir ve doğru bir şekilde optimize edilmelidir. Form doldurma alanlarının düzgün bir şekilde hazırlanmaması, kullanıcı...
9 Nisan 2019
Sinan Oypan
E-ticarette SMS pazarlamadan nasıl yararlanabilirsiniz?
E-ticarette SMS pazarlamadan nasıl yararlanabilirsiniz?
SMS kullanımları pazarlama alanında e-posta ve diğer dijital kanallardan daha eskiye dayanıyor. Bu sebeple de hem firmaların hem de kullanıcıların daha alışkın olduğu pazarlama araçlarından biri. Tüketicilere doğrudan telefon...
27 Şubat 2018
Sinan Oypan
E posta pazarlama trendleri | 2019
E posta pazarlama trendleri | 2019
E posta pazarlama trendleri 2019 yılında karşımıza aslında çok büyük değişiklikler getirmeyecek gibi görünüyor. Otomasyon araçları ve yapay zeka kullanımlarının haricinde aslında 2018’de de sıklıkla bahsettiğimiz...
22 Aralık 2018
Sinan Oypan
Bebek Mağazası Açmak | Online Bebek Giyim Mağazası Açmak
Bebek Mağazası Açmak | Online Bebek Giyim Mağazası Açmak
Bebek mağazası açmak için gerekenler nelerdir, online bebek giyim mağazası açmak ve satış yapmak için dikkat edilmesi gerekenler nelerdir? Özetle bebek mağazası açmak istiyorum / çoçuk giyim mağazası açmak istiyorum diyorsanız ve...
23 Ağustos 2017
IdeaSoft
E ticaret altyapısı paketi seçerken nelere dikkat etmelisiniz?
E ticaret altyapısı paketi seçerken nelere dikkat etmelisiniz?
E ticaret altyapısı paketi seçerken ve e-ticaret altyapı sağlayıcılarından e ticaret altyapı paketi alırken dikkat etmeniz gerekenler ve daha fazlası bu mini rehberde. E ticaret altyapısı paketi seçiminde dikkat edilmesi...
26 Haziran 2018
Sinan Oypan
İş yerinizde size para ve zaman kaybettiren 5 iş
İş yerinizde size para ve zaman kaybettiren 5 iş
Ofislerde yapılan bazı işler, firmalara hem zaman hem de para kaybettirebiliyor. Özellikle bazı işler üzerine harcanan süre boşa bir çaba olabiliyor ve boşa geçen bu süre de işletmelere para kaybı olarak geri dönüyor. Firmalara...
7 Ekim 2016
Sinan Oypan
Sosyal medya trendleri | 2019 yılında öne çıkacaklar
Sosyal medya trendleri | 2019 yılında öne çıkacaklar
Sosyal medya trendleri her yıl değişmekte ve gelişmekte. Bu yazımızda 2019 yılında öne çıkacak sosyal medya trendlerini ele alacağız. 2018’in bitimine sayılı günler kala, 2019’un sosyal medya trendleri üzerinde konuşmaya...
12 Aralık 2018
Sinan Oypan