Ürün pazarlaması nedir, nasıl yapılır?

4 Şubat 2020
Sinan Oypan

Ürün pazarlaması, e-ticarette önemli rol oynayan görevlerden biri olduğu gibi, doğru yapılması da gereken çalışmalardan biridir. Doğru stratejilerin oluşturulmaması ve ürün pazarlama çalışmalarının etkin bir şekilde yapılmaması, pazarda talep yaratmayı zorlaştıracağı için satışları da olumsuz etkileyecektir. Bu rehberimizde ürün pazarlamasının ne olduğunu ve nasıl yapıldığını ele alarak, önemli noktalara değineceğiz.

Ürün pazarlaması nedir?

Ürün pazarlaması, bir ürünün belli bir pazarda tanıtılmasını ve müşterilere ulaştırılmasını kapsayan pazarlama çalışma ve stratejilerinin bütününe verilen isimdir. Ürün pazarlaması aynı zamanda ürünün üretimi ile marka ve ürün bilinirliğini artırma arasındaki bir köprüdür. Ürün üretimi, ürünün eksiksiz bir şekilde üretilme sürecini takip ederken, ürün pazarlamasıysa ürün için doğru olan hedef kitlenin belirlenmesi, ürünü tanıtmak için gerekli stratejilerin oluşturularak bu hedef kitleye ürünün ulaştırılarak, bu çalışmaların satışa dönüştürülmesinden sorumludur.

Bu çalışmalar geleneksel pazarlama çalışmalarından ve dijital pazarlama çalışmalarından biraz daha farklılaşmaktadır. Çünkü doğrudan belli bir ürünle ilgili pazarlama stratejilerinin geliştirilmesini, ürünle ilgili olabilecek hedef kitlelerin araştırılarak tespit edilmesini ve ürünle ilgili içerik üretimleriyle ürüne talep yaratılmasını kapsamaktadır.

Ürün pazarlaması neden önemli?

Geleneksel veya doğrudan şirketi kapsayan pazarlama çalışmaları tek başına ürün tanıtımı yapmak için yeterli değildir. Ürün pazarlamasını yapan kişinin ürünü çok iyi tanıması ve ürüne olan ilgiyi artırmak için stratejiler geliştirmesi gerekir. Maddeler halinde ürün pazarlamasının neden önemli olduğunu da şöyle listeleyebiliriz:

  • Müşteri ve hedef kitlenizi daha iyi tanımanızı sağlar
  • Reklam hedeflemelerinizi daha iyi yaparsınız
  • Rakiplerinizin ürün ve pazarlama stratejilerini öğrenirsiniz
  • Şirketin pazarlama, ürün ve satış ekiplerini tek bir paydada toplamış olursunuz
  • Ürününüzü pazarda daha doğru bir şekilde konumlandırırsınız
  • Geri dönüşümlerinizi arıtırsınız

Ürün pazarlaması nasıl yapılır?

Hedef kitleyi ve müşteri profilini belirleyin

Öncelikli olarak ürününüzün hitap ettiği hedef kitleyi ve müşteri profilini oluşturmanız gerekmektedir. Bu çalışmaları yapmadan, ürünü kime, nasıl pazarlayacağınızı, ürünü nasıl fiyatlandıracağınızı ve ürünü pazarda nasıl konumlandıracağınızı bilemezsiniz.

İlgili rehber: Hedef kitlenizi daha iyi tanımanızı sağlayacak 6 ipucu

Hedef kitlenizi oluştururken, bu kişilerin demografik yapılarını çıkartmalı, satın alma alışkanlıklarını incelemeli, gelir seviyelerini ve ilgi alanlarını araştırmalısınız. Bununla beraber bu kitleye hangi kanallar üzerinden daha verimli bir şekilde ulaşabileceğinizi de araştırarak, pazarlama stratejilerinizi bu doğrultuda geliştirmelisiniz.

İlgili rehber: Rekabetçi ürün fiyatlandırma stratejileri nasıl hazırlayabilirsiniz?

Ürünü pazarda nasıl konumlandıracağınıza ve nasıl bir mesaj vereceğinize karar verin

Hedef kitle araştırması yaptıktan sonra, bu kitlenin ihtiyaç duyduğu konuları, yaşadıkları zorulukları, onların hangi sorunlarını çözebileceğinizi araştırmanız gerekiyor. Bu noktada da tanıtımını yapacağınız ürünü bu sorunları nasıl çözdüğünü ve bu çözümleri tüketicilere nasıl anlatacağınız belirlemeniz gerekmekte.

Rakipleriniz de benzer sorunları çözdüğü için kendinizi bu noktada ayrıştırmanız ve ürününüzü pazarda farklı bir şekilde konumlandırmanız gerekmektedir. Bunun için de ürününüzle ilgili bir hikaye oluşturarak, mesajınızı tüketicilere böyle iletmeniz gerekir. Hikaye anlatıcılığı (storytelling), pazarlama çalışmalarının başarılı olmasını sağlayan etkenlerden biri. Ürününüzle ilgili bir senaryo hazırlamanız ve bu senaryo ile beraber tüketicilerin sorunlarını nasıl çözdüğünüzü anlatmanız, ürüne olan talebi de artırmanıza yardımcı olacaktır. Bu süreçte şu soruların yanıtlarını vererek ürününüzle ilgili bir senaryo oluşturabilirsiniz.

  • Ürününüzü eşsiz ve farklı kılan özellikleri neler?
  • Ürününüzü rakiplerinizdekinden daha iyi yapan yanlar neler?
  • Ürününüz, hedef kitleniz için neden ideal?
  • Hedef kitleniz, ürününüzde rakiplerinizde bulamayacakları ne bulabilirler?
  • Müşterileriniz size neden güvenmeliler?

Bu soruların yanıtlarını verdikten sonra tüketicileri eyleme geçirecek cümleler ve kalıplar kullanarak hikayelerinizi ve senaryolarınızı oluşturun. Ürünlerinizin teknik özelliklerinden çok, tüketicilerin hangi sorunlarını çözdüğüne ve onlara nasıl fayda sağlayacağına odaklanmayı deneyin.

Ürününüz için hedefler belirleyin

Pazarlama stratejileriniz sonucunda ne gibi hedefler elde edeceğinizi de belirlemeniz gerekir. Bu hedefleriniz şöyle olabilir:

  • Gelirlerin artışı
  • Müşteri ve hedef kitleyle olan etkileşimleri artırma
  • Pazar payınızı artırma
  • Rakiplerden müşteri çekme
  • Marka ve ürün bilinirliğini artırma

Bu hedefler, ürünleriniz ve yaptığınız çalışmalar doğrultusunda değiştirilebilir ve artırılabilir.

Ürününüzü fiyatlandırın

Yukarıdaki çalışmaları yaptıktan, müşteri profilinizi ve hedef kitlenizi belirleyerek, ürününüzün değerini ortaya koyduktan sonra ürün fiyatlandırmasına geçebilirsiniz. Fiyatlandırma sürecinde ürününüze kattığınız değeri ve tüketicilerin bu üründen sağlayacakları faydaları da dikkate almanız gerekir.

Rakiplerinizin fiyatlandırma çalışmalarını dikkate alarak, ürünün pazardaki konumuna ve sunacağı değere göre fiyatlandırma çalışmaları yapabilirsiniz. Aşağıdaki rehberimizden fiyatlandırma stratejilerine ulaşabilirsiniz.

İlgili rehber: E-ticarette ürün fiyatlandırma stratejileri nelerdir?

Ürün pazarlaması ile ilgili sık sorulan sorular

Ürün pazarlaması yapan kişilerin görevleri nelerdir?

Ürün pazarlaması yapan kişilerin sorumlu olduğu bir takım görevler vardır. Bu görevleri de şöyle sıralayabiliriz:

  • Ürüne ilgi gösterecek olan hedef kitleyi araştırmak ve bu hedef kitleyi belirlemek
  • Ürün pazarlama çalışmaları için gerekli olan stratejiyi oluşturarak, bu stratejiyi hayata geçirmek
  • Ürünün pazardaki konumunu belirleyerek, bu konuma ürünü ulaştırmak
  • Ürünün, tüketicilerin ihtiyaçlarını karşılamasını sağlamak
  • Zaman içerisinde ürünün geçerliliğini sağlamak

Ürün pazarlaması yaparken sormanız gereken sorular

Ürünlerinizin tanıtımını yapmak için stratejiler belirlerken şu sorulardan yararlanabilirsiniz:

  • Mevcut pazar için bu ürün uygun mu?
  • Günümüzdeki tüketiciler bu üründen memnun kalacaklar mı?
  • Bu ürünü pazardaki diğer ürünlerden ayıran özellikleri neler?
  • Bu ürünü rakiplerin ürünlerinden ayıracak özellikleri var mı?
  • Geçmişte firmanızın bu türde bir ürün satmışlığı var mı? Varsa ne tür stratejiler izlediniz, eğer yoksa markanız bu tür bir ürünle pazara girmeye hazır mı? Bu ürün sizin için doğru ürün mü?
IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Online pazar yerleri mi yoksa kendi e-ticaret siteniz mi avantajlı?
Online pazar yerleri / online pazar yeri mi daha avantajlı yoksa kendi e ticaret siteniz mi daha avantajlı? Gelip hep birlikte bu sorunun cevabını arayalım. İnternet üzerinden satış yapmanın birçok farklı yolu bulunuyor. Kendi...
22 Ocak 2018
Sinan Oypan
Moda sektöründekiler için düşük bütçeli içerik pazarlama ipuçları
Moda sektöründe içerik pazarlamanın farklı türlerinden yararlanmak mümkün. Özellikle içerik üretimi için çok fazla bütçesi olmayan yeni veya orta ölçekli firmalar bu içerik çalışmalarından yararlanarak hem sitelerinin SEO...
1 Ağustos 2018
Sinan Oypan
Sektöre güçlü bir giriş yapmak için uygulayabileceğiniz taktikler
Kendi işinizi kurarken sektöre güçlü bir giriş yapmak ve işinizi bu şekilde başlatmak doğru bir strateji olur. Başlangıçtan itibaren güvenilir bir strateji uyguladığınızda marka bilinirliğinizi ve markanıza olan güveni daha...
27 Eylül 2017
Sinan Oypan
Bütçe hazırlama sürecinde bilmeniz gerekenler
E-ticarete bütçe hazırlama, finansal durumu kontrol altına almanızı sağlayacağı gibi elinizdeki sermayeyi de daha verimli bir şekilde yönetmenize yardımcı olur. Bütçe hazırlama sayesinde elinizdeki parayı daha iyi bir şekilde...
23 Aralık 2019
Sinan Oypan
Aylık olarak e-ticaret sitenizde takip etmeniz gereken 9 veri
E-ticaret siteniz üzerinde aylık olarak takip etmeniz ve incelemeniz gereken bir takım veriler bulunuyor. Bu verileri takip etmeye başladığınızda, genel olarak satış, reklam ve pazarlama konusunda e-ticaret firmanızın ne durumda...
20 Haziran 2018
Sinan Oypan
Yatırımcılarla görüşmeye gitmeden önce yapmanız gerekenler
Yeni bir iş kurduysanız ya da kurmayı planlıyorsanız, finansman desteği sağlamak için melek yatırımcılarla görüşebilirsiniz. Projenizi ya da işinizi onlara sunabilir ve onları ikna etmeyi başarırsanız, işinizi hayata geçirmek...
29 Kasım 2016
Sinan Oypan
E ticaret siteleri için yönetim ipuçları
E ticaret siteleri, bell başlı bir takım unsurlar içerir ve yönetim aşamasında bu unsurların takibinin ve kontrolünün yapılması gerekir. Bir e-ticaret sitesi açıp, içerisine ürünleri yerleştirmek tek başına yeterli değildir....
30 Temmuz 2020
Sinan Oypan
Şirketler için zaman yönetimi neden önemlidir ve nasıl yapılır?
Günümüzde en çok yakındığımız durumlardan biri de zamanın yetersiz gelmesidir. Hem işte hem de özel hayatımızda vaktin yetersiz gelmesi, istediğimiz işlere ve kişilere yeterli zamanı ayıramamak stresin oluşmasına neden olur....
17 Mayıs 2017
Sinan Oypan
Şirketler için modern pazarlama yöntemleri – 2020
Modern pazarlama yöntemleri günümüzde şirketlerin, hedef kitlelerine daha etkili bir şekilde ulaşmalarını sağlarken, pazarlama çalışmalarından daha fazla geri dönüşüm almalarına yardımcı olur. Dijital pazarlamada güncel...
2 Ekim 2020
Sinan Oypan
2019’da kaçınmanız gereken SEO teknikleri
SEO teknikleri de zaman içerisinde değişikliğe uğrayarak farklı bir yolda gelişmeye devam ediyor. Bu sebeple de belli bir dönemde yaptığınız ve sonuç aldığınız SEO teknikleri bir süre sonra size geri dönüşüm sağlamadığı...
27 Şubat 2019
Sinan Oypan
Mobil site üzerinde kullanıcı deneyimini artırmak için yapmanız gerekenler
Akıllı telefonların günlük hayatımızın bir parçası olması, mobil uyumlu e-ticaret sitelerini de bir standart haline dönüştürüyor. Fakat sitenizi mobile uyumlu yapmak da tek başına yeterli olmuyor. Aynı zamanda mobil siteniz...
9 Temmuz 2016
Sinan Oypan
E-ticaret firmaları için ürün maliyeti hesaplama
Ürün maliyeti hesaplama, e-ticaret firmaları için önemli konulardan biridir; özellikle kendi üretimizini yapıyorsanız, şirket giderleri için bu maliyetleri bilmelisiniz. Ürün maliyetlerinizin yüksek olması, satış fiyatlarınızın...
29 Şubat 2020
Sinan Oypan