Ürün pazarlaması nedir, nasıl yapılır?

4 Şubat 2020
Sinan Oypan
Ürün pazarlaması nedir, nasıl yapılır?

Ürün pazarlaması, e-ticarette önemli rol oynayan görevlerden biri olduğu gibi, doğru yapılması da gereken çalışmalardan biridir. Doğru stratejilerin oluşturulmaması ve ürün pazarlama çalışmalarının etkin bir şekilde yapılmaması, pazarda talep yaratmayı zorlaştıracağı için satışları da olumsuz etkileyecektir. Bu rehberimizde ürün pazarlamasının ne olduğunu ve nasıl yapıldığını ele alarak, önemli noktalara değineceğiz.

Ürün pazarlaması nedir?

Ürün pazarlaması, bir ürünün belli bir pazarda tanıtılmasını ve müşterilere ulaştırılmasını kapsayan pazarlama çalışma ve stratejilerinin bütününe verilen isimdir. Ürün pazarlaması aynı zamanda ürünün üretimi ile marka ve ürün bilinirliğini artırma arasındaki bir köprüdür. Ürün üretimi, ürünün eksiksiz bir şekilde üretilme sürecini takip ederken, ürün pazarlamasıysa ürün için doğru olan hedef kitlenin belirlenmesi, ürünü tanıtmak için gerekli stratejilerin oluşturularak bu hedef kitleye ürünün ulaştırılarak, bu çalışmaların satışa dönüştürülmesinden sorumludur.

Bu çalışmalar geleneksel pazarlama çalışmalarından ve dijital pazarlama çalışmalarından biraz daha farklılaşmaktadır. Çünkü doğrudan belli bir ürünle ilgili pazarlama stratejilerinin geliştirilmesini, ürünle ilgili olabilecek hedef kitlelerin araştırılarak tespit edilmesini ve ürünle ilgili içerik üretimleriyle ürüne talep yaratılmasını kapsamaktadır.

Ürün pazarlaması neden önemli?

Geleneksel veya doğrudan şirketi kapsayan pazarlama çalışmaları tek başına ürün tanıtımı yapmak için yeterli değildir. Ürün pazarlamasını yapan kişinin ürünü çok iyi tanıması ve ürüne olan ilgiyi artırmak için stratejiler geliştirmesi gerekir. Maddeler halinde ürün pazarlamasının neden önemli olduğunu da şöyle listeleyebiliriz:

  • Müşteri ve hedef kitlenizi daha iyi tanımanızı sağlar
  • Reklam hedeflemelerinizi daha iyi yaparsınız
  • Rakiplerinizin ürün ve pazarlama stratejilerini öğrenirsiniz
  • Şirketin pazarlama, ürün ve satış ekiplerini tek bir paydada toplamış olursunuz
  • Ürününüzü pazarda daha doğru bir şekilde konumlandırırsınız
  • Geri dönüşümlerinizi arıtırsınız

Ürün pazarlaması nasıl yapılır?

Hedef kitleyi ve müşteri profilini belirleyin

Öncelikli olarak ürününüzün hitap ettiği hedef kitleyi ve müşteri profilini oluşturmanız gerekmektedir. Bu çalışmaları yapmadan, ürünü kime, nasıl pazarlayacağınızı, ürünü nasıl fiyatlandıracağınızı ve ürünü pazarda nasıl konumlandıracağınızı bilemezsiniz.

İlgili rehber: Hedef kitlenizi daha iyi tanımanızı sağlayacak 6 ipucu

Hedef kitlenizi oluştururken, bu kişilerin demografik yapılarını çıkartmalı, satın alma alışkanlıklarını incelemeli, gelir seviyelerini ve ilgi alanlarını araştırmalısınız. Bununla beraber bu kitleye hangi kanallar üzerinden daha verimli bir şekilde ulaşabileceğinizi de araştırarak, pazarlama stratejilerinizi bu doğrultuda geliştirmelisiniz.

İlgili rehber: Rekabetçi ürün fiyatlandırma stratejileri nasıl hazırlayabilirsiniz?

Ürünü pazarda nasıl konumlandıracağınıza ve nasıl bir mesaj vereceğinize karar verin

Hedef kitle araştırması yaptıktan sonra, bu kitlenin ihtiyaç duyduğu konuları, yaşadıkları zorulukları, onların hangi sorunlarını çözebileceğinizi araştırmanız gerekiyor. Bu noktada da tanıtımını yapacağınız ürünü bu sorunları nasıl çözdüğünü ve bu çözümleri tüketicilere nasıl anlatacağınız belirlemeniz gerekmekte.

Rakipleriniz de benzer sorunları çözdüğü için kendinizi bu noktada ayrıştırmanız ve ürününüzü pazarda farklı bir şekilde konumlandırmanız gerekmektedir. Bunun için de ürününüzle ilgili bir hikaye oluşturarak, mesajınızı tüketicilere böyle iletmeniz gerekir. Hikaye anlatıcılığı (storytelling), pazarlama çalışmalarının başarılı olmasını sağlayan etkenlerden biri. Ürününüzle ilgili bir senaryo hazırlamanız ve bu senaryo ile beraber tüketicilerin sorunlarını nasıl çözdüğünüzü anlatmanız, ürüne olan talebi de artırmanıza yardımcı olacaktır. Bu süreçte şu soruların yanıtlarını vererek ürününüzle ilgili bir senaryo oluşturabilirsiniz.

  • Ürününüzü eşsiz ve farklı kılan özellikleri neler?
  • Ürününüzü rakiplerinizdekinden daha iyi yapan yanlar neler?
  • Ürününüz, hedef kitleniz için neden ideal?
  • Hedef kitleniz, ürününüzde rakiplerinizde bulamayacakları ne bulabilirler?
  • Müşterileriniz size neden güvenmeliler?

Bu soruların yanıtlarını verdikten sonra tüketicileri eyleme geçirecek cümleler ve kalıplar kullanarak hikayelerinizi ve senaryolarınızı oluşturun. Ürünlerinizin teknik özelliklerinden çok, tüketicilerin hangi sorunlarını çözdüğüne ve onlara nasıl fayda sağlayacağına odaklanmayı deneyin.

Ürününüz için hedefler belirleyin

Pazarlama stratejileriniz sonucunda ne gibi hedefler elde edeceğinizi de belirlemeniz gerekir. Bu hedefleriniz şöyle olabilir:

  • Gelirlerin artışı
  • Müşteri ve hedef kitleyle olan etkileşimleri artırma
  • Pazar payınızı artırma
  • Rakiplerden müşteri çekme
  • Marka ve ürün bilinirliğini artırma

Bu hedefler, ürünleriniz ve yaptığınız çalışmalar doğrultusunda değiştirilebilir ve artırılabilir.

Ürününüzü fiyatlandırın

Yukarıdaki çalışmaları yaptıktan, müşteri profilinizi ve hedef kitlenizi belirleyerek, ürününüzün değerini ortaya koyduktan sonra ürün fiyatlandırmasına geçebilirsiniz. Fiyatlandırma sürecinde ürününüze kattığınız değeri ve tüketicilerin bu üründen sağlayacakları faydaları da dikkate almanız gerekir.

Rakiplerinizin fiyatlandırma çalışmalarını dikkate alarak, ürünün pazardaki konumuna ve sunacağı değere göre fiyatlandırma çalışmaları yapabilirsiniz. Aşağıdaki rehberimizden fiyatlandırma stratejilerine ulaşabilirsiniz.

İlgili rehber: E-ticarette ürün fiyatlandırma stratejileri nelerdir?

Ürün pazarlaması ile ilgili sık sorulan sorular

Ürün pazarlaması yapan kişilerin görevleri nelerdir?

Ürün pazarlaması yapan kişilerin sorumlu olduğu bir takım görevler vardır. Bu görevleri de şöyle sıralayabiliriz:

  • Ürüne ilgi gösterecek olan hedef kitleyi araştırmak ve bu hedef kitleyi belirlemek
  • Ürün pazarlama çalışmaları için gerekli olan stratejiyi oluşturarak, bu stratejiyi hayata geçirmek
  • Ürünün pazardaki konumunu belirleyerek, bu konuma ürünü ulaştırmak
  • Ürünün, tüketicilerin ihtiyaçlarını karşılamasını sağlamak
  • Zaman içerisinde ürünün geçerliliğini sağlamak

Ürün pazarlaması yaparken sormanız gereken sorular

Ürünlerinizin tanıtımını yapmak için stratejiler belirlerken şu sorulardan yararlanabilirsiniz:

  • Mevcut pazar için bu ürün uygun mu?
  • Günümüzdeki tüketiciler bu üründen memnun kalacaklar mı?
  • Bu ürünü pazardaki diğer ürünlerden ayıran özellikleri neler?
  • Bu ürünü rakiplerin ürünlerinden ayıracak özellikleri var mı?
  • Geçmişte firmanızın bu türde bir ürün satmışlığı var mı? Varsa ne tür stratejiler izlediniz, eğer yoksa markanız bu tür bir ürünle pazara girmeye hazır mı? Bu ürün sizin için doğru ürün mü?
IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

E-ticaret Siteleri için 7 Gelişmiş Google Analytics Raporu
E-ticaret Siteleri için 7 Gelişmiş Google Analytics Raporu
İnternet sitelerinin trafik verilerinin takibini sağlayan uygulamalardan biri olan Google Analytics, en yaygın kullanılan web analytics ürünüdür. Google tarafından ücretsiz olarak kullanıma açılmasının yanında kullanım kolaylığı...
11 Haziran 2020
Cenk Kanıkman
Site içi arama e-ticaret siteleri için neden önemli?
Site içi arama e-ticaret siteleri için neden önemli?
Site içi arama özelliği e-ticaret firmaları için oldukça önemli bir role sahiptir. Bu özelliğin kullanılmaması ya da yeterli bir şekilde optimize edilmemesi, kullanıcıların site ile doğru bir şekilde etkileşime girememesine ve...
10 Ocak 2018
Sinan Oypan
Satış sonrası müşteri destek hizmetleriniz geliştirmenizi sağlacak ipuçları
Satış sonrası müşteri destek hizmetleriniz geliştirmenizi sağlacak ipuçları
E-ticarette müşteri destek hizmetlerini geliştirmek müşteri memnuniyetini ve sadakatini artırmak için oldukça önemlidir. Müşteri destek hizmetlerini satış öncesi ve satış sonrası olarak değerlendirmek gerekir. Müşterileriniz...
25 Mayıs 2018
Sinan Oypan
Ürün yaşam eğrisi nedir ve evreleri nelerdir?
Ürün yaşam eğrisi nedir ve evreleri nelerdir?
Ürün yaşam eğrisi, herbir ürün için farklı derecelerde gerçekleşen ve herbir ürün için de geçerli olan kavramlardan biridir. Herbir ürünün belli bir yaşam döngüsü vardır ve bunu yönetmek önemli olduğu gibi, bu süreyi...
2 Temmuz 2020
Sinan Oypan
Girişimciler network kurmaya neden önem vermeli?
Girişimciler network kurmaya neden önem vermeli?
E-ticaret sektörüne adım atılmadan önce ya da atıldıktan sonra bir network kurmak, girişimciler için oldukça önemlidir. Network’ünüzün geniş olması, size birçok kapı açabileceği gibi sektördeki bilinirliğinizi de...
4 Temmuz 2016
Sinan Oypan
IdeaAkademi'de Online Kayıt Dönemi Başladı
IdeaAkademi'de Online Kayıt Dönemi Başladı
IdeaAkademi olarak, çağımızın ve geleceğin yükselen sektörü olan E-ticaret ile ilgili süreçleri ve uygulamaları ayrıntılı bir şekilde öğreterek, hayata geçirmenize ve etkin bir şekilde kullanmanıza yardımcı olmayı...
16 Haziran 2016
Savaş Çetinkaya
50 büyük e-ticaret sitesinin analizinden öne çıkan önemli bilgiler
50 büyük e-ticaret sitesinin analizinden öne çıkan önemli bilgiler
Günümüzde bir e-ticaret sitesi kurmak tek başına yeterli değil, işinizi büyütmek için doğru adımları atmanız, sitenizi iyi tasarlamanız, altyapınızı iyi kurmanız gerekir. Büyük ve başarılı e-ticaret siteleri bunları iyi...
26 Mart 2019
Sinan Oypan
E-ticarette bir marka olmak için ne yapmanız gerekiyor?
E-ticarette bir marka olmak için ne yapmanız gerekiyor?
E-ticarette bir marka olmak, uzun vadede şirketinizin başarısını artırırken, sadık müşteri kitleleri edinmenizi de sağlar. Birçok firmanın odağı ürün satışı yaparak, karlılığını artırmak olduğu için markalaşma konusuna...
16 Aralık 2020
Sinan Oypan
Yıl sonu indirim döneminde depo yönetimi ipuçları
Yıl sonu indirim döneminde depo yönetimi ipuçları
Yıl sonu indirim döneminde e-ticaret firmalarının özellikle dikkat etmesi gereken konulardan biri de depo yönetimi. Depo yönetimini doğru bir şekilde yapmak, ürün stoklarının kontrolünü sağlamak ve siparişlerin doğru bir şekilde...
14 Aralık 2018
Sinan Oypan
Evden yapılabilecek işler | Online iş fikirleri
Evden yapılabilecek işler | Online iş fikirleri
Evden yapılabilecek işler / online iş fikirleri nelerdir, evden yapılacak işler / internet üzerinden yapılabilecek işlerin avantajları ve dezavantajları nelerdir, evde yapilacak isler / iş türleri nelerdir özetle home ofis...
25 Ocak 2019
Sinan Oypan
E ticarette vergilendirme ile ilgili bilmeniz gerekenler
E ticarette vergilendirme ile ilgili bilmeniz gerekenler
E ticarette vergilendirme süreci, e ticaret vergi çeşitleri, e ticaret fatura kesmek, e ticaret vergilendirilmesi ile ilgili bilmeniz gerekenler, e ticaret vergi mükellefiyeti; özetle e ticaretin vergilendirilmesi /elektronik ticaretin...
30 Kasım 2018
Sinan Oypan
Kısa video kullanımı ile pazarlama çalışmalarınızı nasıl geliştirebilirsiniz?
Kısa video kullanımı ile pazarlama çalışmalarınızı nasıl geliştirebilirsiniz?
Kısa video kullanımı, pazarlama çalışmalarınızı geliştirerek, aldığınız etkileşim ve geri dönüşümleri artırarak, farklı hedef kitlelere ulaşmanıza yardımcı olur. Video içeriklerin günümüzdeki popülerliğini göz ardı...
8 Şubat 2020
Sinan Oypan