Ürün pazarlaması nedir, nasıl yapılır?

4 Şubat 2020
Sinan Oypan
Ürün pazarlaması nedir, nasıl yapılır?

Ürün pazarlaması, e-ticarette önemli rol oynayan görevlerden biri olduğu gibi, doğru yapılması da gereken çalışmalardan biridir. Doğru stratejilerin oluşturulmaması ve ürün pazarlama çalışmalarının etkin bir şekilde yapılmaması, pazarda talep yaratmayı zorlaştıracağı için satışları da olumsuz etkileyecektir. Bu rehberimizde ürün pazarlamasının ne olduğunu ve nasıl yapıldığını ele alarak, önemli noktalara değineceğiz.

Ürün pazarlaması nedir?

Ürün pazarlaması, bir ürünün belli bir pazarda tanıtılmasını ve müşterilere ulaştırılmasını kapsayan pazarlama çalışma ve stratejilerinin bütününe verilen isimdir. Ürün pazarlaması aynı zamanda ürünün üretimi ile marka ve ürün bilinirliğini artırma arasındaki bir köprüdür. Ürün üretimi, ürünün eksiksiz bir şekilde üretilme sürecini takip ederken, ürün pazarlamasıysa ürün için doğru olan hedef kitlenin belirlenmesi, ürünü tanıtmak için gerekli stratejilerin oluşturularak bu hedef kitleye ürünün ulaştırılarak, bu çalışmaların satışa dönüştürülmesinden sorumludur.

Bu çalışmalar geleneksel pazarlama çalışmalarından ve dijital pazarlama çalışmalarından biraz daha farklılaşmaktadır. Çünkü doğrudan belli bir ürünle ilgili pazarlama stratejilerinin geliştirilmesini, ürünle ilgili olabilecek hedef kitlelerin araştırılarak tespit edilmesini ve ürünle ilgili içerik üretimleriyle ürüne talep yaratılmasını kapsamaktadır.

Ürün pazarlaması neden önemli?

Geleneksel veya doğrudan şirketi kapsayan pazarlama çalışmaları tek başına ürün tanıtımı yapmak için yeterli değildir. Ürün pazarlamasını yapan kişinin ürünü çok iyi tanıması ve ürüne olan ilgiyi artırmak için stratejiler geliştirmesi gerekir. Maddeler halinde ürün pazarlamasının neden önemli olduğunu da şöyle listeleyebiliriz:

  • Müşteri ve hedef kitlenizi daha iyi tanımanızı sağlar
  • Reklam hedeflemelerinizi daha iyi yaparsınız
  • Rakiplerinizin ürün ve pazarlama stratejilerini öğrenirsiniz
  • Şirketin pazarlama, ürün ve satış ekiplerini tek bir paydada toplamış olursunuz
  • Ürününüzü pazarda daha doğru bir şekilde konumlandırırsınız
  • Geri dönüşümlerinizi arıtırsınız

Ürün pazarlaması nasıl yapılır?

Hedef kitleyi ve müşteri profilini belirleyin

Öncelikli olarak ürününüzün hitap ettiği hedef kitleyi ve müşteri profilini oluşturmanız gerekmektedir. Bu çalışmaları yapmadan, ürünü kime, nasıl pazarlayacağınızı, ürünü nasıl fiyatlandıracağınızı ve ürünü pazarda nasıl konumlandıracağınızı bilemezsiniz.

İlgili rehber: Hedef kitlenizi daha iyi tanımanızı sağlayacak 6 ipucu

Hedef kitlenizi oluştururken, bu kişilerin demografik yapılarını çıkartmalı, satın alma alışkanlıklarını incelemeli, gelir seviyelerini ve ilgi alanlarını araştırmalısınız. Bununla beraber bu kitleye hangi kanallar üzerinden daha verimli bir şekilde ulaşabileceğinizi de araştırarak, pazarlama stratejilerinizi bu doğrultuda geliştirmelisiniz.

İlgili rehber: Rekabetçi ürün fiyatlandırma stratejileri nasıl hazırlayabilirsiniz?

Ürünü pazarda nasıl konumlandıracağınıza ve nasıl bir mesaj vereceğinize karar verin

Hedef kitle araştırması yaptıktan sonra, bu kitlenin ihtiyaç duyduğu konuları, yaşadıkları zorulukları, onların hangi sorunlarını çözebileceğinizi araştırmanız gerekiyor. Bu noktada da tanıtımını yapacağınız ürünü bu sorunları nasıl çözdüğünü ve bu çözümleri tüketicilere nasıl anlatacağınız belirlemeniz gerekmekte.

Rakipleriniz de benzer sorunları çözdüğü için kendinizi bu noktada ayrıştırmanız ve ürününüzü pazarda farklı bir şekilde konumlandırmanız gerekmektedir. Bunun için de ürününüzle ilgili bir hikaye oluşturarak, mesajınızı tüketicilere böyle iletmeniz gerekir. Hikaye anlatıcılığı (storytelling), pazarlama çalışmalarının başarılı olmasını sağlayan etkenlerden biri. Ürününüzle ilgili bir senaryo hazırlamanız ve bu senaryo ile beraber tüketicilerin sorunlarını nasıl çözdüğünüzü anlatmanız, ürüne olan talebi de artırmanıza yardımcı olacaktır. Bu süreçte şu soruların yanıtlarını vererek ürününüzle ilgili bir senaryo oluşturabilirsiniz.

  • Ürününüzü eşsiz ve farklı kılan özellikleri neler?
  • Ürününüzü rakiplerinizdekinden daha iyi yapan yanlar neler?
  • Ürününüz, hedef kitleniz için neden ideal?
  • Hedef kitleniz, ürününüzde rakiplerinizde bulamayacakları ne bulabilirler?
  • Müşterileriniz size neden güvenmeliler?

Bu soruların yanıtlarını verdikten sonra tüketicileri eyleme geçirecek cümleler ve kalıplar kullanarak hikayelerinizi ve senaryolarınızı oluşturun. Ürünlerinizin teknik özelliklerinden çok, tüketicilerin hangi sorunlarını çözdüğüne ve onlara nasıl fayda sağlayacağına odaklanmayı deneyin.

Ürününüz için hedefler belirleyin

Pazarlama stratejileriniz sonucunda ne gibi hedefler elde edeceğinizi de belirlemeniz gerekir. Bu hedefleriniz şöyle olabilir:

  • Gelirlerin artışı
  • Müşteri ve hedef kitleyle olan etkileşimleri artırma
  • Pazar payınızı artırma
  • Rakiplerden müşteri çekme
  • Marka ve ürün bilinirliğini artırma

Bu hedefler, ürünleriniz ve yaptığınız çalışmalar doğrultusunda değiştirilebilir ve artırılabilir.

Ürününüzü fiyatlandırın

Yukarıdaki çalışmaları yaptıktan, müşteri profilinizi ve hedef kitlenizi belirleyerek, ürününüzün değerini ortaya koyduktan sonra ürün fiyatlandırmasına geçebilirsiniz. Fiyatlandırma sürecinde ürününüze kattığınız değeri ve tüketicilerin bu üründen sağlayacakları faydaları da dikkate almanız gerekir.

Rakiplerinizin fiyatlandırma çalışmalarını dikkate alarak, ürünün pazardaki konumuna ve sunacağı değere göre fiyatlandırma çalışmaları yapabilirsiniz. Aşağıdaki rehberimizden fiyatlandırma stratejilerine ulaşabilirsiniz.

İlgili rehber: E-ticarette ürün fiyatlandırma stratejileri nelerdir?

Ürün pazarlaması ile ilgili sık sorulan sorular

Ürün pazarlaması yapan kişilerin görevleri nelerdir?

Ürün pazarlaması yapan kişilerin sorumlu olduğu bir takım görevler vardır. Bu görevleri de şöyle sıralayabiliriz:

  • Ürüne ilgi gösterecek olan hedef kitleyi araştırmak ve bu hedef kitleyi belirlemek
  • Ürün pazarlama çalışmaları için gerekli olan stratejiyi oluşturarak, bu stratejiyi hayata geçirmek
  • Ürünün pazardaki konumunu belirleyerek, bu konuma ürünü ulaştırmak
  • Ürünün, tüketicilerin ihtiyaçlarını karşılamasını sağlamak
  • Zaman içerisinde ürünün geçerliliğini sağlamak

Ürün pazarlaması yaparken sormanız gereken sorular

Ürünlerinizin tanıtımını yapmak için stratejiler belirlerken şu sorulardan yararlanabilirsiniz:

  • Mevcut pazar için bu ürün uygun mu?
  • Günümüzdeki tüketiciler bu üründen memnun kalacaklar mı?
  • Bu ürünü pazardaki diğer ürünlerden ayıran özellikleri neler?
  • Bu ürünü rakiplerin ürünlerinden ayıracak özellikleri var mı?
  • Geçmişte firmanızın bu türde bir ürün satmışlığı var mı? Varsa ne tür stratejiler izlediniz, eğer yoksa markanız bu tür bir ürünle pazara girmeye hazır mı? Bu ürün sizin için doğru ürün mü?
IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Yeni bir e-ticaret sitesi açtığınızda hangi konulara odaklanmalısınız?
Yeni bir e-ticaret sitesi açtığınızda hangi konulara odaklanmalısınız?
Yeni bir e-ticaret sitesi açtıktan sonra atılması gereken birçok adım bulunuyor; ancak bu adımlardan bazılarının öncelikleri daha yüksek. Başlangıç sürecinde doğru adımları atabilmek, işinizi büyütmek, markanızı yaratmak ve...
16 Ağustos 2018
Sinan Oypan
E-ticarette kullanıcı deneyimi nedir ve neden önemlidir?
E-ticarette kullanıcı deneyimi nedir ve neden önemlidir?
Kullanıcı deneyimi e-ticaret sitelerinde geri dönüşümlere önemli bir şekilde etki eden faktörlerden biri olarak öne çıkmaktadır. Site üzerindeki kullanıcı deneyimini geliştirmek, tüketicilerin site üzerinde geçirdikleri süreyi...
5 Nisan 2018
Sinan Oypan
İlgi çekici bir sosyal medya paylaşımı için bilmeniz gerekenler
İlgi çekici bir sosyal medya paylaşımı için bilmeniz gerekenler
Sosyal medya paylaşım için farklı yöntemler kullanabilir ve sosyal ağlar üzerindeki etkileşim ve geri dönüşümlerinizi artırabilirsiniz. Günümüzde sosyal medya üzerindeki rekabetin de yoğun olması nedeniyle ilgi çekici...
29 Ocak 2019
Sinan Oypan
Home office çalışmanın avantaj ve dezavantajları
Home office çalışmanın avantaj ve dezavantajları
Home office çalışmak ve home ofis işler son yıllarda birçok işletme tarafından tercih edilmeye başlandı. Özellikle küçük ve yeni kurulan girişimler bir ofis tutmak yerine evden çalışarak işlerini gerçekleştirerek,...
3 Ocak 2020
Sinan Oypan
Kendi İşini Kuracak Kişilerin Mutlaka Alması Gereken 5 Eğitim
Kendi İşini Kuracak Kişilerin Mutlaka Alması Gereken 5 Eğitim
Sıfırdan Kendi İşini Kurma Sürecinde En Çok Yapılan Hatalar Nelerdir? Sıfırdan kendi işini kurmak birçok kişinin hayalini kurduğu ya da yapmayı planladığı bir hedef olarak gittikçe daha popüler hale geliyor. Özellikle pandemi...
21 Ocak 2021
Markethinkers
Influencer marketing ne demek, influencer marketing nasıl yapılır?
Influencer marketing ne demek, influencer marketing nasıl yapılır?
Influencer marketing ne demek, influencer marketing nasıl yapılır yazımıda etkili bir influencer marketing çalışması nasıl yapılırın ipuçlarını sizlere vereceğiz. Influencer marketing ne demek? Influencer marketing son...
29 Kasım 2017
Sinan Oypan
Sosyal medya stratejisi nasıl oluşturulur? | 1. Bölüm
Sosyal medya stratejisi nasıl oluşturulur? | 1. Bölüm
Tüketicilerle iletişim kurmak, onlara ürünlerinizi ve markanızı tanıtmak; bunların yanı sıra da müşteri desteği hizmetleri sunmak için sosyal mecralar oldukça ideal platformlardır. Sosyal medya stratejisi Özellikle...
26 Haziran 2017
Sinan Oypan
Growth Hacking Nedir? Ne İşe Yarar?
Growth Hacking Nedir? Ne İşe Yarar?
Growth Hacking Nedir? Ne İşe Yarar? Yeni bir projenin ilk aşamaları her zaman keyiflidir. Geliştirme sürecinde yeni fikirler ortaya atılır, farklı testler yapılır ve uygun stratejiler belirlenir. Ancak proje hayata geçtiği...
8 Ağustos 2021
Markethinkers
Instagram'da satış arttırma taktikleri ile geri dönüşümlerinizi artırın
Instagram'da satış arttırma taktikleri ile geri dönüşümlerinizi artırın
Instagram’da satış arttırma taktikleri ile, Instagram üzerinde yaptığınız çalışmalardan daha fazla geri dönüşüm sağlayabilir ve karlılığınızı artırabilirsiniz. Instagramda satış arttırma çalışmaları yaparken, bir...
14 Haziran 2019
Sinan Oypan
Pandemide internette en çok satan ürünler
Pandemide internette en çok satan ürünler
E-ticaret sektörü son yılların en yüksek büyüme oranını gösterirken e-ticaret yapmak isteyenlerin internette en çok satan ürünler konusunda arayışları da artıyor. Biz de sizler için son 7 aydaki e-ticaret verilerini analiz ederek...
26 Ağustos 2020
IdeaSoft
Instagram'da gerçek takipçi kazanma stratejileri
Instagram'da gerçek takipçi kazanma stratejileri
Instagram’da gerçek takipçi kazanma, ulaştığınız kitleyi büyütme ve marka bilinirliğinizi artırma açısından oldukça önemli. Takipçi kazanma tek başına yeterli bir kriter olmasa da, ürün ve kampanya tanıtımlarını daha...
7 Mayıs 2020
Sinan Oypan
E-ticarette marka oluşturma için neler yapmalı?
E-ticarette marka oluşturma için neler yapmalı?
E-ticarette bir marka oluşturma, sadık müşteri kitleleri edinmenin yanı sıra markanıza, ürün ve hizmetlerinize olan güveni de artırır. Bu nedenle de sağlam bir marka olmak, kurumsal bir yapı ile yaptığınız tüm pazarlama ve...
24 Ağustos 2020
Sinan Oypan
E-ticareti Ücretsiz Deneyin