Ürün pazarlaması nedir, nasıl yapılır?

4 Şubat 2020
Sinan Oypan
Ürün pazarlaması nedir, nasıl yapılır?

Ürün pazarlaması, e-ticarette önemli rol oynayan görevlerden biri olduğu gibi, doğru yapılması da gereken çalışmalardan biridir. Doğru stratejilerin oluşturulmaması ve ürün pazarlama çalışmalarının etkin bir şekilde yapılmaması, pazarda talep yaratmayı zorlaştıracağı için satışları da olumsuz etkileyecektir. Bu rehberimizde ürün pazarlamasının ne olduğunu ve nasıl yapıldığını ele alarak, önemli noktalara değineceğiz.

Ürün pazarlaması nedir?

Ürün pazarlaması, bir ürünün belli bir pazarda tanıtılmasını ve müşterilere ulaştırılmasını kapsayan pazarlama çalışma ve stratejilerinin bütününe verilen isimdir. Ürün pazarlaması aynı zamanda ürünün üretimi ile marka ve ürün bilinirliğini artırma arasındaki bir köprüdür. Ürün üretimi, ürünün eksiksiz bir şekilde üretilme sürecini takip ederken, ürün pazarlamasıysa ürün için doğru olan hedef kitlenin belirlenmesi, ürünü tanıtmak için gerekli stratejilerin oluşturularak bu hedef kitleye ürünün ulaştırılarak, bu çalışmaların satışa dönüştürülmesinden sorumludur.

Bu çalışmalar geleneksel pazarlama çalışmalarından ve dijital pazarlama çalışmalarından biraz daha farklılaşmaktadır. Çünkü doğrudan belli bir ürünle ilgili pazarlama stratejilerinin geliştirilmesini, ürünle ilgili olabilecek hedef kitlelerin araştırılarak tespit edilmesini ve ürünle ilgili içerik üretimleriyle ürüne talep yaratılmasını kapsamaktadır.

Ürün pazarlaması neden önemli?

Geleneksel veya doğrudan şirketi kapsayan pazarlama çalışmaları tek başına ürün tanıtımı yapmak için yeterli değildir. Ürün pazarlamasını yapan kişinin ürünü çok iyi tanıması ve ürüne olan ilgiyi artırmak için stratejiler geliştirmesi gerekir. Maddeler halinde ürün pazarlamasının neden önemli olduğunu da şöyle listeleyebiliriz:

  • Müşteri ve hedef kitlenizi daha iyi tanımanızı sağlar
  • Reklam hedeflemelerinizi daha iyi yaparsınız
  • Rakiplerinizin ürün ve pazarlama stratejilerini öğrenirsiniz
  • Şirketin pazarlama, ürün ve satış ekiplerini tek bir paydada toplamış olursunuz
  • Ürününüzü pazarda daha doğru bir şekilde konumlandırırsınız
  • Geri dönüşümlerinizi arıtırsınız

Ürün pazarlaması nasıl yapılır?

Hedef kitleyi ve müşteri profilini belirleyin

Öncelikli olarak ürününüzün hitap ettiği hedef kitleyi ve müşteri profilini oluşturmanız gerekmektedir. Bu çalışmaları yapmadan, ürünü kime, nasıl pazarlayacağınızı, ürünü nasıl fiyatlandıracağınızı ve ürünü pazarda nasıl konumlandıracağınızı bilemezsiniz.

İlgili rehber: Hedef kitlenizi daha iyi tanımanızı sağlayacak 6 ipucu

Hedef kitlenizi oluştururken, bu kişilerin demografik yapılarını çıkartmalı, satın alma alışkanlıklarını incelemeli, gelir seviyelerini ve ilgi alanlarını araştırmalısınız. Bununla beraber bu kitleye hangi kanallar üzerinden daha verimli bir şekilde ulaşabileceğinizi de araştırarak, pazarlama stratejilerinizi bu doğrultuda geliştirmelisiniz.

İlgili rehber: Rekabetçi ürün fiyatlandırma stratejileri nasıl hazırlayabilirsiniz?

Ürünü pazarda nasıl konumlandıracağınıza ve nasıl bir mesaj vereceğinize karar verin

Hedef kitle araştırması yaptıktan sonra, bu kitlenin ihtiyaç duyduğu konuları, yaşadıkları zorulukları, onların hangi sorunlarını çözebileceğinizi araştırmanız gerekiyor. Bu noktada da tanıtımını yapacağınız ürünü bu sorunları nasıl çözdüğünü ve bu çözümleri tüketicilere nasıl anlatacağınız belirlemeniz gerekmekte.

Rakipleriniz de benzer sorunları çözdüğü için kendinizi bu noktada ayrıştırmanız ve ürününüzü pazarda farklı bir şekilde konumlandırmanız gerekmektedir. Bunun için de ürününüzle ilgili bir hikaye oluşturarak, mesajınızı tüketicilere böyle iletmeniz gerekir. Hikaye anlatıcılığı (storytelling), pazarlama çalışmalarının başarılı olmasını sağlayan etkenlerden biri. Ürününüzle ilgili bir senaryo hazırlamanız ve bu senaryo ile beraber tüketicilerin sorunlarını nasıl çözdüğünüzü anlatmanız, ürüne olan talebi de artırmanıza yardımcı olacaktır. Bu süreçte şu soruların yanıtlarını vererek ürününüzle ilgili bir senaryo oluşturabilirsiniz.

  • Ürününüzü eşsiz ve farklı kılan özellikleri neler?
  • Ürününüzü rakiplerinizdekinden daha iyi yapan yanlar neler?
  • Ürününüz, hedef kitleniz için neden ideal?
  • Hedef kitleniz, ürününüzde rakiplerinizde bulamayacakları ne bulabilirler?
  • Müşterileriniz size neden güvenmeliler?

Bu soruların yanıtlarını verdikten sonra tüketicileri eyleme geçirecek cümleler ve kalıplar kullanarak hikayelerinizi ve senaryolarınızı oluşturun. Ürünlerinizin teknik özelliklerinden çok, tüketicilerin hangi sorunlarını çözdüğüne ve onlara nasıl fayda sağlayacağına odaklanmayı deneyin.

Ürününüz için hedefler belirleyin

Pazarlama stratejileriniz sonucunda ne gibi hedefler elde edeceğinizi de belirlemeniz gerekir. Bu hedefleriniz şöyle olabilir:

  • Gelirlerin artışı
  • Müşteri ve hedef kitleyle olan etkileşimleri artırma
  • Pazar payınızı artırma
  • Rakiplerden müşteri çekme
  • Marka ve ürün bilinirliğini artırma

Bu hedefler, ürünleriniz ve yaptığınız çalışmalar doğrultusunda değiştirilebilir ve artırılabilir.

Ürününüzü fiyatlandırın

Yukarıdaki çalışmaları yaptıktan, müşteri profilinizi ve hedef kitlenizi belirleyerek, ürününüzün değerini ortaya koyduktan sonra ürün fiyatlandırmasına geçebilirsiniz. Fiyatlandırma sürecinde ürününüze kattığınız değeri ve tüketicilerin bu üründen sağlayacakları faydaları da dikkate almanız gerekir.

Rakiplerinizin fiyatlandırma çalışmalarını dikkate alarak, ürünün pazardaki konumuna ve sunacağı değere göre fiyatlandırma çalışmaları yapabilirsiniz. Aşağıdaki rehberimizden fiyatlandırma stratejilerine ulaşabilirsiniz.

İlgili rehber: E-ticarette ürün fiyatlandırma stratejileri nelerdir?

Ürün pazarlaması ile ilgili sık sorulan sorular

Ürün pazarlaması yapan kişilerin görevleri nelerdir?

Ürün pazarlaması yapan kişilerin sorumlu olduğu bir takım görevler vardır. Bu görevleri de şöyle sıralayabiliriz:

  • Ürüne ilgi gösterecek olan hedef kitleyi araştırmak ve bu hedef kitleyi belirlemek
  • Ürün pazarlama çalışmaları için gerekli olan stratejiyi oluşturarak, bu stratejiyi hayata geçirmek
  • Ürünün pazardaki konumunu belirleyerek, bu konuma ürünü ulaştırmak
  • Ürünün, tüketicilerin ihtiyaçlarını karşılamasını sağlamak
  • Zaman içerisinde ürünün geçerliliğini sağlamak

Ürün pazarlaması yaparken sormanız gereken sorular

Ürünlerinizin tanıtımını yapmak için stratejiler belirlerken şu sorulardan yararlanabilirsiniz:

  • Mevcut pazar için bu ürün uygun mu?
  • Günümüzdeki tüketiciler bu üründen memnun kalacaklar mı?
  • Bu ürünü pazardaki diğer ürünlerden ayıran özellikleri neler?
  • Bu ürünü rakiplerin ürünlerinden ayıracak özellikleri var mı?
  • Geçmişte firmanızın bu türde bir ürün satmışlığı var mı? Varsa ne tür stratejiler izlediniz, eğer yoksa markanız bu tür bir ürünle pazara girmeye hazır mı? Bu ürün sizin için doğru ürün mü?
IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Girişimlerin başarız olmalarına neden olan durumlar ve bunlardan kaçınma yolları
Girişimlerin başarız olmalarına neden olan durumlar ve bunlardan kaçınma yolları
Girişimcilik uzaktan kolay görünse de işin içine girildiğinde aslında bir hayli zorlu bir süreçtir. 9/6 mesaiyi bırakarak kendi işinizi kurma fikri güzel gelse de girişimcilikte başarılı olmak için birçok fedakarlık yapmak ve...
8 Şubat 2018
Sinan Oypan
İdeal hedef kitlenizi bulmanızı sağlayacak ipuçları
İdeal hedef kitlenizi bulmanızı sağlayacak ipuçları
E-ticaret siteniz için ideal hedef kitlenizi bulmanız oldukça önemli. Pazarlama ve reklam çalışmalarınızda bu hedef kitleye yönelik çalışmalar yapmanız gerekecektir. Aksi takdirde daha geniş bir kitleye yönelik çalışmalar...
10 Haziran 2016
Sinan Oypan
2019'da video içerikler pazarlamada nasıl konumlanacak?
2019'da video içerikler pazarlamada nasıl konumlanacak?
Video içerik üretimi günümüzde pazarlama ve reklam çalışmalarında oldukça önemli bir yere sahip olmaya başladı. Eskiden çoğunlukla TV odağında olan video içerikler, artık sosyal mecralar üzerinde popülerliğini koruyor. Video...
23 Mart 2019
Sinan Oypan
Okula dönüş alışverişi sürecini karlı bir şekilde nasıl yönetebilirsiniz?
Okula dönüş alışverişi sürecini karlı bir şekilde nasıl yönetebilirsiniz?
Okula dönüş alışverişi, her yıl e-ticaret sektöründe hareketlenmelerin olmasını sağlarken, okulların açılmaya başlayacak olması ve yazın bitişi de sektörel canlanmanın olmasını sağlıyor. Her yıl Eylül ayında yaz...
4 Eylül 2019
Sinan Oypan
E-ticarette kredi kartı sahteciliğine işaret eden 6 durum
E-ticarette kredi kartı sahteciliğine işaret eden 6 durum
E-ticaret firmalarının korkulu rüyalarından biri olarak sayılabilecek kredi kartı sahteciliği; firmaların özellikle üzerinde durmaları gereken konulardan biri. İnternet üzerinden yapılan sahtecilik işlemleri hem firmalara hem de...
27 Aralık 2017
Sinan Oypan
2018’de içerik pazarlama alanında öne çıkacak trendler
2018’de içerik pazarlama alanında öne çıkacak trendler
İçerik pazarlama çalışmaları organik olarak trafik elde etmenin yanı sıra sosyal mecralar üzerinden de tüketicilere ulaşılmasını sağlıyor. Marka ve ürün bilinirliğini artırmak için oldukça ideal olan içerik pazarlama...
6 Aralık 2017
Sinan Oypan
Mobil site üzerinde müşteri hizmetleri sunarken nelere dikkat etmelisiniz?
Mobil site üzerinde müşteri hizmetleri sunarken nelere dikkat etmelisiniz?
Mobil site tasarımı, masaüstü görünümün mobil cihazlara uyumlu hale getirilmesiyle hazırlansa da müşteri hizmetleri söz konusu olduğunda mobil cihazlarda tasarımı yaparken bazı konulara dikkat etmek ve kullanıcı deneyimi odaklı...
26 Şubat 2019
Sinan Oypan
Nakit akışı yönetimi yaparken nelere dikkat etmelisiniz?
Nakit akışı yönetimi yaparken nelere dikkat etmelisiniz?
Nakit akışı yönetimi, e-ticaret firmalarının özellikle üzerinde durmaları gereken konular arasında yer aldığı gibi yakından da takip edilmesi gereken bir konudur. Nakit akışı, belli bir zaman dilimi içerisinde şirketin...
27 Temmuz 2019
Sinan Oypan
Akılda kalıcı bir marka logosu nasıl olur?
Akılda kalıcı bir marka logosu nasıl olur?
Marka logosu, markalaşma sürecinde bir firma için gerekli olduğu gibi bu logo markanın kimliğini de yansıttığı için de önemlidir. Logonun akılda kalıcı olması, tüketicilerin markanızı hatırlamalarını sağlarken, markanızın...
29 Haziran 2020
Sinan Oypan
Influencer Marketing ve E-ticaret Sektörü
Influencer Marketing ve E-ticaret Sektörü
Türkiye’de sosyal medya platformlarının kullanımının artması pazarlama tekniklerinin de şekil değiştirmesine neden olmuştur. Kullanıcıların internet üzerinde geçirdikleri sürenin çoğunlukla sosyal medya üzerinde olması...
6 Mart 2020
IdeaSoft
Eski içerikleri tekrar kullanarak pazarlama çalışmalarınızda nasıl kullanabilirsiniz?
Eski içerikleri tekrar kullanarak pazarlama çalışmalarınızda nasıl kullanabilirsiniz?
İçerik pazarlama çalışmalarında eski paylaşımlar çoğu zaman uzun vadede unutuluyor. Bu tür çalışmalar genellikle kısa vadede kullanıldığı için, sadece organik arama sonuçları üzerinden trafik sağlanmasının yolunu...
8 Ağustos 2017
Sinan Oypan
Google reklam kalite puanını artırmak için kullanabileceğiniz taktikler
Google reklam kalite puanını artırmak için kullanabileceğiniz taktikler
Google reklam kalitesi, reklamlarınızın performansı ve bu kampanyaların geri dönüşümü için önemli konulardan biridir. Reklam kalitesini artırmak için çalışmalar yapmanız, Google’ın reklamlarınızın performansını...
15 Mart 2019
Sinan Oypan
E-ticareti Ücretsiz Deneyin