İdeal hedef kitlenizi bulmanızı sağlayacak ipuçları

10 Haziran 2016
Sinan Oypan

E-ticaret siteniz için ideal hedef kitlenizi bulmanız oldukça önemli. Pazarlama ve reklam çalışmalarınızda bu hedef kitleye yönelik çalışmalar yapmanız gerekecektir. Aksi takdirde daha geniş bir kitleye yönelik çalışmalar yaptığınızda pazarlama ve reklam çalışmalarınızdan beklediğiniz sonuçları alamayabilirisiniz.

Marka ve ürün tanıtımı çalışmalarında hedef kitlenizin dışına çıkmak, ürün ya da markanızla ilgilenmeyen kişilere ulaşmanız anlamına geleceği için, bu çalışmalar için ayırdığınız bütçenin boşa gitmesine neden olur. Bunun önüne geçmek için ideal hedef kitlenize hitap etmeniz oldukça önemli.

İdeal hedef kitlenizi bulmak içinse bazı ön çalışmalar yapmanız gerekiyor. Bu ön çalışmalarda markanıza ve ürünlerinize ilgi duyan kişileri nasıl bulacağınıza karar vermelisiniz. Bu rehberimizde de bu konu hakkında neler yapabileceğiniz üzerinde duracağız.

Hedef kitlenizle ilgili varsayımlar hazırlayın

Ön çalışmalarınıza başlarken, ilk olarak varsayımlardan yola çıkabilirsiniz. Markanız ve ürünlerinize kimlerin ilgi duyabileceğini ya da kimlerin sorunlarına çözüm bulduğunuzu tahmini olarak ortaya koyun. Bu hedef kitlesi için bazı varsayımlarınız olsun.

Varsayımlarınızı kapsamlı hale getirin

Bu hedef kitle ile ilgili varsayımlarınızı biraz daha detaylandırmaya başlayın. Örnek olarak: 18-35 yaş grubunda, mobil cihaz kullanan, sosyal mecralarda aktif, popüler dizileri izleyen, internet üzerinden alışveriş yapan vb. gibi detaylara başvurarak, bu hedef kitle hakkında detaylı bir varsayım oluşturun.

Sektörel araştırmalara yönelin

Bulunduğunuz sektörle ilgili yapılan araştırmalara yönelmeniz, bu sektörle ilgili daha detaylı bilgilere ulaşmanızı sağlayacaktır. Bu araştırmalarda tüketicilerle ilgili bilgilere de ulaşmak, ideal hedef kitlenizle ilgili bir takım bilgiler edinmenizi sağlayacaktır.

İçinde bulunduğunuz sektörde, diğer firmaların ya da yayıncıların yayınladıkları araştırmalara yöneldiğinizde, ulaşmak istediğiniz hedef kitlenin satın alma davranışları, demografik bilgileri ve ilgi alanları gibi konulara ulaşabilir ve varsayımlarınızı daha kapsamlı hale getirebilirsiniz.

Tahmini bir müşteri profili oluşturmaya başlayın

Sektörel araştırmalar ve varsayımlarınızın ardından, tahmini bir müşteri profili oluşturmaya başlayabilirsiniz. Bu profil ile müşterinize bir kimlik yaratabilirsiniz.

Bir kimlik yaratmak, hedef kitlenizi daha iyi tanımanızı ve onun isteklerine yönelik çalışmalar yapmanızı sağlayacaktır. Bu kimliği yaratırken, bu kişinin yaşını, ekonomik durumunu, eğitim ve medeni halini, ilgi alanlarını ve alışveriş alışkanlıklarını listelemeleye başlayabilirsiniz.

Bir örnekle bu müşteri kimliğini biraz daha detaylandıralım.

  • 26 yaşında erkek,
  • Üniversite mezunu,
  • Beyaz yakalı,
  • 2500 TL geliri var,
  • Spor yapıyor,
  • Teknolojik gelişmeleri yakından takip ediyor,
  • İşi gereği büyük bir şehirde çalışıyor,
  • İşi gereği vakit bulamadığı için internetten alışveriş yapıyor,
  • Alışverişlerinde kredi kartı kullanıyor ve taksit yaptırıyor.

Yaptığınız araştırmalar sonrasında oluşturduğunuz kimlik bu şekilde olabilir. Burada yukarıda bahsettiğimiz tüm detaylar konusunda bir bilgi bulunuyor. Böyle bir kimlik oluşturduğunuzda, marka tanıtımı yaparken, artık kimi ya da kimleri hedefleyeceğinizi görmüş olursunuz.

Küçük çaplı tüketici anketleri yapın

Küçük çaplı tüketici anketleri yaparak, hedef kitleniz hakkında daha detaylı bilgilere ulaşabilirsiniz. Dilerseniz, kendi takipçileriniz ve site ziyaretçilerinizle bu anketleri yapabilir ya da anket firmalarıyla anlaşarak, sizin adınıza onlara bu anketleri yaptırabilirsiniz.

Yeni kurulan bir girişimseniz belli bir takipçi kitleniz olmayacağı için bu anketleri tek başınıza yapmanız pek mümkün olmayabilir. Bu nedenle de bir anket firmasıyla çalışmak daha doğru bir alternatif olabilir.

Bu anketlerde, müşteri profiliniz hakkında mümkün olduğunca çok detay elde etmeye çalışmalı ve sorularınızı bu yönde hazırlamalısınız.

Rakip analizleri yapın

Her konuda olduğu gibi hedef kitle konusunda da rakip analizlerine önem vermelisiniz. Rakip firmaların müşteri profillerini, reklam kampanyalarını kimlere yönelik hazırladıklarını, müşterilerine ne gibi fırsatlar sunduklarını, sosyal mecralardaki iletişim dillerini ve takipçi profillerini incelemeye alabilirsiniz.

Bu verilerin analizi sonucunda rakip firmaların müşteri profilleri hakkında yüzde yüz bir bilgi edinmeseniz de genel olarak belli bir bilgi sahibi olabilirsiniz. Aynı sektörde yer aldığınız için onların ulaştığı hedef kitlenin büyük bir bölümü sizin de ulaşmayı planladığınız hedef kitle olabilir.

Sosyal mecralardaki kullanıcıları analiz edin

Sosyal mecralardaki hesaplarınızda belli bir takipçi kitleniz varsa, onların yaptıkları yorumları incelemeye alabilirsiniz. Aynı zamanda onların profil bilgilerinden ilgi alanlarına ve diğer kişisel bilgilerine ulaşabilirsiniz.

Takipçi kitleniz yoksa yine rakip firmaların sosyal hesapları üzerinden, takipçilerinin yaptıkları yorumlara göz atabilirsiniz. Bu sayede hedef kitlenizin istekleri ve beklentileri konusunda bazı bilgiler elde edebilirsiniz.

İdeal hedef kitlenizi belirlemeye başlayın

Yukarıdaki adımları takip ve analiz ettikten sonra, elinizde bir takım veriler olacaktır ve bu verileri iyi bir şekilde incelediğinizde ulaşmayı düşündüğünüz hedef kitle ilgili bilgiler çıkartmaya başlayabilirsiniz.

Yaptığınız varsayımları, sektörel araştırmalar, rakip analizleri ve anketlerle birleştirdikten sonra, ideal hedef kitlenizin kim olduğunu çok düşük sapma paylarıyla ortaya çıkartabilirsiniz.

Yapılan araştırmalarda sizin varsayımlarınızla örtüşmeyen ya da varsayımlarınızda eksik olan bilgileri güncelleyerek, daha doğru bir sonuç ortaya koyabileceğinizi de hatırlatalım. Araştırmalar sonucunda ortaya çıkan sonuçların, varsayımlarınızdan daha iyi sonuçlar vereceği gerçeğini unutmamak gerek.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Neden hem SEO hem de sosyal medya pazarlamaya önem vermelisiniz? - 1. Bölüm
E-ticaret şirketinizin marka bilinirliğini ve internet üzerindeki görünürlüğünü artırmak için SEO ve SMM’e (sosyal medya pazarlama) ihtiyacınız vardır. Sosyal medya pazarlama birçok e-ticaret firmasının yapmakta olduğu...
20 Eylül 2017
Sinan Oypan
n11 Mağaza Açma Rehberi 2020
n11 mağaza açma diğer bir deyişle n11 dükkan açma ile ilgili tüm merak ettikleriniz bu e-ticaret rehberinde. Bir şirketiniz bulunuyorsa n11 üzerinde kendi mağazanızı açarak, ürünlerinizi burada listeleyebilir ve satışa...
25 Eylül 2019
Sinan Oypan
E satış sitesi kurmak için neler gerekli?
E satış sitesi kurarak, internetten satışlar yapmaya başlayabilir, kendi işinizi kurarak hayalinizdeki işe sahip olabilirsiniz. Günümüzde e satış sitesi kurmak genellikle kolay bir süreç olsa da işin zor kısmı, işi yönetmek...
2 Haziran 2020
Sinan Oypan
E ticaret hukuku hakkında bilmeniz gerekenler
E ticaret hukuku / e-ticaret hukuku diğer isimlendirmeleriyle elektronik ticaret kanunu, yeni e ticaret kanunu, e ticaret mevzuatı, e ticaret yönetmeliği, e ticaret kanunu yönetmeliği vb; özetle eticaret hukuku hakkında herşey bu mini e...
1 Kasım 2018
Sinan Oypan
Girişimcilerin para yönetiminde sıkça yaptığı hatalar
Girişimcilikte para yönetimi çok önemlidir. Eldeki sermayenin doğru kullanılması, doğru alanlara yatırımların yapılması ve harcamaların kontrol altında tutulması girişimin sağlam bir şekilde ayakta durmasını...
5 Haziran 2017
Sinan Oypan
Yeni girişimlerin e-ticarette sıkça yaptığı hatalar
Yeni bir girişim başlatma ve internet üzerinden ürünlerinizi satışa çıkartma fikri cazip olsa da şirketinizi ilk açtığınız zamanlarda özellikle dikkat etmeniz gereken bir takım unsurlar bulunur. Doğru planların ve stratejilerin...
5 Haziran 2018
Sinan Oypan
Facebook reklamlarından geri dönüşüm alamamanıza neden olan durumlar
Facebook reklamları günümüzde en sık kullanılan dijital pazarlama araçlarından biri. Hem küçük hem de büyük ölçekli firmalar, dijital pazarlama çalışmalarında Facebook reklamlarıyla geri dönüşümlerini artırmaya...
12 Aralık 2017
Sinan Oypan
İçerik pazarlama yönetim planı nasıl hazırlanır?
İçerik pazarlama çalışmalarınızı yaparken bir yönetim planı hazırlamanız, bu çalışmalarınızın performansını ve bunlardan alacağınzı geri dönüşümleri artırır. Yönetim planınızı oluştururken, içerik pazarlama...
22 Haziran 2020
Sinan Oypan
Sosyal medya fikirleri | Paylaşım için alternatif içerikler
Sosyal medya fikirleri | Paylaşım için alternatif içerikler adlı yazımızda sosyal medya içerik fikirlerine ve üretebileceğiniz alternatif içeriklere değineceğiz. Sosyal medya paylaşımları, e-ticaret firmaları için...
11 Şubat 2017
Sinan Oypan
Ürün fotoğrafı nasıl çekilir? | 3. Bölüm
Ürün fotoğrafı nasıl çekilir, ürün fotoğrafı çekmek için gerekenler, ürün çekimi için fotoğraf makinesi, ürün çekimi için lens, ürün çekimi için ışık, evde ürün fotoğrafı çekmek, profesyonel ürün fotoğraf çekimi,...
11 Mart 2017
Sinan Oypan
Hazır e ticaret sistemleri neden avantajlı?
Hazır e ticaret sistemleri, e-ticarete yeni başlamak isteyen, fiziki mağazasını internete taşımak isteyen veya site altyapı kurulumu gibi teknik işlerle ilgilenmeden doğrudan işine odaklanmak isteyenler için birçok çözüm sunuyor....
25 Haziran 2020
Sinan Oypan
SEO hizmeti alırken nelere dikkat edilmelidir?
Bir SEO ajansı ile anlaşarak SEO hizmeti alırken, bazı konuların üzerinden geçmeniz ve alacağınız hizmetlerle ilgili mümkün olduğunca bilgi toplamanız gerekir. Bulunduğunuz pazarda öne çıkmak, satışlarınızı artırarak yeni...
28 Ağustos 2019
Sinan Oypan