İdeal hedef kitlenizi bulmanızı sağlayacak ipuçları

10 Haziran 2016
Sinan Oypan
İdeal hedef kitlenizi bulmanızı sağlayacak ipuçları

E-ticaret siteniz için ideal hedef kitlenizi bulmanız oldukça önemli. Pazarlama ve reklam çalışmalarınızda bu hedef kitleye yönelik çalışmalar yapmanız gerekecektir. Aksi takdirde daha geniş bir kitleye yönelik çalışmalar yaptığınızda pazarlama ve reklam çalışmalarınızdan beklediğiniz sonuçları alamayabilirisiniz.

Marka ve ürün tanıtımı çalışmalarında hedef kitlenizin dışına çıkmak, ürün ya da markanızla ilgilenmeyen kişilere ulaşmanız anlamına geleceği için, bu çalışmalar için ayırdığınız bütçenin boşa gitmesine neden olur. Bunun önüne geçmek için ideal hedef kitlenize hitap etmeniz oldukça önemli.

İdeal hedef kitlenizi bulmak içinse bazı ön çalışmalar yapmanız gerekiyor. Bu ön çalışmalarda markanıza ve ürünlerinize ilgi duyan kişileri nasıl bulacağınıza karar vermelisiniz. Bu rehberimizde de bu konu hakkında neler yapabileceğiniz üzerinde duracağız.

Hedef kitlenizle ilgili varsayımlar hazırlayın

Ön çalışmalarınıza başlarken, ilk olarak varsayımlardan yola çıkabilirsiniz. Markanız ve ürünlerinize kimlerin ilgi duyabileceğini ya da kimlerin sorunlarına çözüm bulduğunuzu tahmini olarak ortaya koyun. Bu hedef kitlesi için bazı varsayımlarınız olsun.

Varsayımlarınızı kapsamlı hale getirin

Bu hedef kitle ile ilgili varsayımlarınızı biraz daha detaylandırmaya başlayın. Örnek olarak: 18-35 yaş grubunda, mobil cihaz kullanan, sosyal mecralarda aktif, popüler dizileri izleyen, internet üzerinden alışveriş yapan vb. gibi detaylara başvurarak, bu hedef kitle hakkında detaylı bir varsayım oluşturun.

Sektörel araştırmalara yönelin

Bulunduğunuz sektörle ilgili yapılan araştırmalara yönelmeniz, bu sektörle ilgili daha detaylı bilgilere ulaşmanızı sağlayacaktır. Bu araştırmalarda tüketicilerle ilgili bilgilere de ulaşmak, ideal hedef kitlenizle ilgili bir takım bilgiler edinmenizi sağlayacaktır.

İçinde bulunduğunuz sektörde, diğer firmaların ya da yayıncıların yayınladıkları araştırmalara yöneldiğinizde, ulaşmak istediğiniz hedef kitlenin satın alma davranışları, demografik bilgileri ve ilgi alanları gibi konulara ulaşabilir ve varsayımlarınızı daha kapsamlı hale getirebilirsiniz.

Tahmini bir müşteri profili oluşturmaya başlayın

Sektörel araştırmalar ve varsayımlarınızın ardından, tahmini bir müşteri profili oluşturmaya başlayabilirsiniz. Bu profil ile müşterinize bir kimlik yaratabilirsiniz.

Bir kimlik yaratmak, hedef kitlenizi daha iyi tanımanızı ve onun isteklerine yönelik çalışmalar yapmanızı sağlayacaktır. Bu kimliği yaratırken, bu kişinin yaşını, ekonomik durumunu, eğitim ve medeni halini, ilgi alanlarını ve alışveriş alışkanlıklarını listelemeleye başlayabilirsiniz.

Bir örnekle bu müşteri kimliğini biraz daha detaylandıralım.

  • 26 yaşında erkek,
  • Üniversite mezunu,
  • Beyaz yakalı,
  • 2500 TL geliri var,
  • Spor yapıyor,
  • Teknolojik gelişmeleri yakından takip ediyor,
  • İşi gereği büyük bir şehirde çalışıyor,
  • İşi gereği vakit bulamadığı için internetten alışveriş yapıyor,
  • Alışverişlerinde kredi kartı kullanıyor ve taksit yaptırıyor.

Yaptığınız araştırmalar sonrasında oluşturduğunuz kimlik bu şekilde olabilir. Burada yukarıda bahsettiğimiz tüm detaylar konusunda bir bilgi bulunuyor. Böyle bir kimlik oluşturduğunuzda, marka tanıtımı yaparken, artık kimi ya da kimleri hedefleyeceğinizi görmüş olursunuz.

Küçük çaplı tüketici anketleri yapın

Küçük çaplı tüketici anketleri yaparak, hedef kitleniz hakkında daha detaylı bilgilere ulaşabilirsiniz. Dilerseniz, kendi takipçileriniz ve site ziyaretçilerinizle bu anketleri yapabilir ya da anket firmalarıyla anlaşarak, sizin adınıza onlara bu anketleri yaptırabilirsiniz.

Yeni kurulan bir girişimseniz belli bir takipçi kitleniz olmayacağı için bu anketleri tek başınıza yapmanız pek mümkün olmayabilir. Bu nedenle de bir anket firmasıyla çalışmak daha doğru bir alternatif olabilir.

Bu anketlerde, müşteri profiliniz hakkında mümkün olduğunca çok detay elde etmeye çalışmalı ve sorularınızı bu yönde hazırlamalısınız.

Rakip analizleri yapın

Her konuda olduğu gibi hedef kitle konusunda da rakip analizlerine önem vermelisiniz. Rakip firmaların müşteri profillerini, reklam kampanyalarını kimlere yönelik hazırladıklarını, müşterilerine ne gibi fırsatlar sunduklarını, sosyal mecralardaki iletişim dillerini ve takipçi profillerini incelemeye alabilirsiniz.

Bu verilerin analizi sonucunda rakip firmaların müşteri profilleri hakkında yüzde yüz bir bilgi edinmeseniz de genel olarak belli bir bilgi sahibi olabilirsiniz. Aynı sektörde yer aldığınız için onların ulaştığı hedef kitlenin büyük bir bölümü sizin de ulaşmayı planladığınız hedef kitle olabilir.

Sosyal mecralardaki kullanıcıları analiz edin

Sosyal mecralardaki hesaplarınızda belli bir takipçi kitleniz varsa, onların yaptıkları yorumları incelemeye alabilirsiniz. Aynı zamanda onların profil bilgilerinden ilgi alanlarına ve diğer kişisel bilgilerine ulaşabilirsiniz.

Takipçi kitleniz yoksa yine rakip firmaların sosyal hesapları üzerinden, takipçilerinin yaptıkları yorumlara göz atabilirsiniz. Bu sayede hedef kitlenizin istekleri ve beklentileri konusunda bazı bilgiler elde edebilirsiniz.

İdeal hedef kitlenizi belirlemeye başlayın

Yukarıdaki adımları takip ve analiz ettikten sonra, elinizde bir takım veriler olacaktır ve bu verileri iyi bir şekilde incelediğinizde ulaşmayı düşündüğünüz hedef kitle ilgili bilgiler çıkartmaya başlayabilirsiniz.

Yaptığınız varsayımları, sektörel araştırmalar, rakip analizleri ve anketlerle birleştirdikten sonra, ideal hedef kitlenizin kim olduğunu çok düşük sapma paylarıyla ortaya çıkartabilirsiniz.

Yapılan araştırmalarda sizin varsayımlarınızla örtüşmeyen ya da varsayımlarınızda eksik olan bilgileri güncelleyerek, daha doğru bir sonuç ortaya koyabileceğinizi de hatırlatalım. Araştırmalar sonucunda ortaya çıkan sonuçların, varsayımlarınızdan daha iyi sonuçlar vereceği gerçeğini unutmamak gerek.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

E-posta gönderilerini ölçümleme kriterleri
E-posta gönderilerini ölçümleme kriterleri
E-posta gönderilerini ölçümleme kritleri; e-posta pazarlama çalışmalarında geri dönüşümlerin daha iyi bir şekilde analiz edilebilmesi için gereklidir. Bu analizlerin yapılmaması, yapılan çalışmaların yatırım getirisinin...
26 Eylül 2016
Sinan Oypan
SEO problemleri ve yanıtları
SEO problemleri ve yanıtları
SEO problemleri ve SEO çalışmaları E-ticaret siteleri için bir hayli önemlidir. Tabii ki SEO çalışmaları yaparken firmalar birçok farklı problemle karşılaşabiliyor ve bu alana yeni olan kişilerin kafalarında soru işaretleri...
15 Mayıs 2017
Sinan Oypan
Marka bilinirliğini artırmada doğru bilinen yanlışlar
Marka bilinirliğini artırmada doğru bilinen yanlışlar
E-ticarette marka bilinirliğini artırmak, rekabetten sıyrılıp yeni müşterilere ulaşma ve gelirleri artırma konusunda oldukça önemlidir. Tabii ki bunu yapabilmek için de farklı kanallarda çalışmalar yapmak, bir dijital pazarlama...
23 Eylül 2016
Sinan Oypan
Sosyal medya görsel hazırlama rehberi
Sosyal medya görsel hazırlama rehberi
Sosyal medya görsel hazırlama / sosyal mecralar üzerinde görsel içerik hazırlamak için mobil cihazlarda kullanılan birçok farklı araç bulunuyor. Son dönemlerde özellikle Instagram Hikaye paylaşımlarının popülerleşmeye...
1 Kasım 2017
Sinan Oypan
Clubhouse Nedir? Özellikleri Nelerdir? İşiniz İçin Nasıl Kullanabilirsiniz?
Clubhouse Nedir? Özellikleri Nelerdir? İşiniz İçin Nasıl Kullanabilirsiniz?
Sosyal medya, sosyal hayatı dijitale taşıdı ve bu taşınma işi hiç de bitecek gibi değil. Günlük hayatta fiziksel olarak yapılabilen pek çok aktivitenin sosyal medya platformları ve uygulamalar ile sanal ortamda da yapılabilmesi...
25 Şubat 2021
Markethinkers
E-ticaret siteleri için 3D Secure sisteminin faydaları
E-ticaret siteleri için 3D Secure sisteminin faydaları
3D Secure internet üzerinden kredi kartı ya da banka kartıyla yapılan alışverişlerin güvenli bir şekilde gerçekleşmesi için geliştirilmiş güvenlik sistemidir. 3d secure ödeme sistemi işletme ve banka arasında yapılan ortak...
19 Ağustos 2020
IdeaSoft
Google Trends’ten SEO ve içerik pazarlamada yararlanma
Google Trends’ten SEO ve içerik pazarlamada yararlanma
Google Trends’ten SEO ve içerik pazarlamada nasıl yararlanabilirsiniz? Google Trends'te anahtar kelime hacimlerini nasıl öğrenebilirsiniz? Google Trendler ile ileriye dönük çalışmalarınızı nasıl planlayabilirsiniz? Bu ve daha fazla...
28 Ağustos 2018
Sinan Oypan
İleri seviye Google Adwords reklam ipuçları
İleri seviye Google Adwords reklam ipuçları
Google Adwords reklam kampanyaları, Google üzerindeki arama sorguları üzerinden trafik çekmenize yardımcı olur. Adwords kampanyalarında dikkat edilmesi gereken farklı konular bulunmakta. Bunların yanı sıra da reklam performansını...
29 Mayıs 2020
Sinan Oypan
2019’da internetten alışveriş trendleri ne olacak?
2019’da internetten alışveriş trendleri ne olacak?
İnternetten alışveriş trendlerine 2019 yılında dikkat etmek, tüketicilerin satın alma alışkanlıklarını analiz etmek ve onların beklentilerini anlamak, e-ticaret firmaları için oldukça önemli olacak. E-ticaretteki rekabetin...
23 Aralık 2018
Sinan Oypan
Sosyal medya pazarlamada mutlaka yapmanız gereken çalışmalar
Sosyal medya pazarlamada mutlaka yapmanız gereken çalışmalar
Her firma sosyal medya üzerinde varlık gösteriyor; ancak her firma bu mecralarda üzerinden bekledikleri geri dönüşleri alamıyor. Sosyal medya yönetiminde özellikle dikkat edilmesi gereken bir takım hususlar bulunuyor. Sosyal medya...
3 Nisan 2017
Sinan Oypan
E-ticaret kolay bir iş midir?
E-ticaret kolay bir iş midir?
E-ticaret sektörüne adım atmak ya da fiziki mağazasını internete taşımak isteyenlerin en çok sordukları ya da merak ettikleri “E-ticaret kolay bir iş midir?” sorusu oluyor. İnternetten satış yaparak, farklı ve daha geniş...
6 Haziran 2016
Sinan Oypan
Başarılı bir yeni ürün lansmanını nasıl yapabilirsiniz? - 2. Bölüm
Başarılı bir yeni ürün lansmanını nasıl yapabilirsiniz? - 2. Bölüm
Ürün lansmanlarına doğru bir strateji ve detaylı bir planlama ile yaklaşıldığında lansmanın başarılı olması daha muhtemeldir. Plan program olmadan lansman çalışmaları yapmak, istenilen hedeflere ulaşılmasını bir hayli...
26 Temmuz 2017
Sinan Oypan