İdeal hedef kitlenizi bulmanızı sağlayacak ipuçları

10 Haziran 2016
Sinan Oypan

E-ticaret siteniz için ideal hedef kitlenizi bulmanız oldukça önemli. Pazarlama ve reklam çalışmalarınızda bu hedef kitleye yönelik çalışmalar yapmanız gerekecektir. Aksi takdirde daha geniş bir kitleye yönelik çalışmalar yaptığınızda pazarlama ve reklam çalışmalarınızdan beklediğiniz sonuçları alamayabilirisiniz.

Marka ve ürün tanıtımı çalışmalarında hedef kitlenizin dışına çıkmak, ürün ya da markanızla ilgilenmeyen kişilere ulaşmanız anlamına geleceği için, bu çalışmalar için ayırdığınız bütçenin boşa gitmesine neden olur. Bunun önüne geçmek için ideal hedef kitlenize hitap etmeniz oldukça önemli.

İdeal hedef kitlenizi bulmak içinse bazı ön çalışmalar yapmanız gerekiyor. Bu ön çalışmalarda markanıza ve ürünlerinize ilgi duyan kişileri nasıl bulacağınıza karar vermelisiniz. Bu rehberimizde de bu konu hakkında neler yapabileceğiniz üzerinde duracağız.

Hedef kitlenizle ilgili varsayımlar hazırlayın

Ön çalışmalarınıza başlarken, ilk olarak varsayımlardan yola çıkabilirsiniz. Markanız ve ürünlerinize kimlerin ilgi duyabileceğini ya da kimlerin sorunlarına çözüm bulduğunuzu tahmini olarak ortaya koyun. Bu hedef kitlesi için bazı varsayımlarınız olsun.

Varsayımlarınızı kapsamlı hale getirin

Bu hedef kitle ile ilgili varsayımlarınızı biraz daha detaylandırmaya başlayın. Örnek olarak: 18-35 yaş grubunda, mobil cihaz kullanan, sosyal mecralarda aktif, popüler dizileri izleyen, internet üzerinden alışveriş yapan vb. gibi detaylara başvurarak, bu hedef kitle hakkında detaylı bir varsayım oluşturun.

Sektörel araştırmalara yönelin

Bulunduğunuz sektörle ilgili yapılan araştırmalara yönelmeniz, bu sektörle ilgili daha detaylı bilgilere ulaşmanızı sağlayacaktır. Bu araştırmalarda tüketicilerle ilgili bilgilere de ulaşmak, ideal hedef kitlenizle ilgili bir takım bilgiler edinmenizi sağlayacaktır.

İçinde bulunduğunuz sektörde, diğer firmaların ya da yayıncıların yayınladıkları araştırmalara yöneldiğinizde, ulaşmak istediğiniz hedef kitlenin satın alma davranışları, demografik bilgileri ve ilgi alanları gibi konulara ulaşabilir ve varsayımlarınızı daha kapsamlı hale getirebilirsiniz.

Tahmini bir müşteri profili oluşturmaya başlayın

Sektörel araştırmalar ve varsayımlarınızın ardından, tahmini bir müşteri profili oluşturmaya başlayabilirsiniz. Bu profil ile müşterinize bir kimlik yaratabilirsiniz.

Bir kimlik yaratmak, hedef kitlenizi daha iyi tanımanızı ve onun isteklerine yönelik çalışmalar yapmanızı sağlayacaktır. Bu kimliği yaratırken, bu kişinin yaşını, ekonomik durumunu, eğitim ve medeni halini, ilgi alanlarını ve alışveriş alışkanlıklarını listelemeleye başlayabilirsiniz.

Bir örnekle bu müşteri kimliğini biraz daha detaylandıralım.

  • 26 yaşında erkek,
  • Üniversite mezunu,
  • Beyaz yakalı,
  • 2500 TL geliri var,
  • Spor yapıyor,
  • Teknolojik gelişmeleri yakından takip ediyor,
  • İşi gereği büyük bir şehirde çalışıyor,
  • İşi gereği vakit bulamadığı için internetten alışveriş yapıyor,
  • Alışverişlerinde kredi kartı kullanıyor ve taksit yaptırıyor.

Yaptığınız araştırmalar sonrasında oluşturduğunuz kimlik bu şekilde olabilir. Burada yukarıda bahsettiğimiz tüm detaylar konusunda bir bilgi bulunuyor. Böyle bir kimlik oluşturduğunuzda, marka tanıtımı yaparken, artık kimi ya da kimleri hedefleyeceğinizi görmüş olursunuz.

Küçük çaplı tüketici anketleri yapın

Küçük çaplı tüketici anketleri yaparak, hedef kitleniz hakkında daha detaylı bilgilere ulaşabilirsiniz. Dilerseniz, kendi takipçileriniz ve site ziyaretçilerinizle bu anketleri yapabilir ya da anket firmalarıyla anlaşarak, sizin adınıza onlara bu anketleri yaptırabilirsiniz.

Yeni kurulan bir girişimseniz belli bir takipçi kitleniz olmayacağı için bu anketleri tek başınıza yapmanız pek mümkün olmayabilir. Bu nedenle de bir anket firmasıyla çalışmak daha doğru bir alternatif olabilir.

Bu anketlerde, müşteri profiliniz hakkında mümkün olduğunca çok detay elde etmeye çalışmalı ve sorularınızı bu yönde hazırlamalısınız.

Rakip analizleri yapın

Her konuda olduğu gibi hedef kitle konusunda da rakip analizlerine önem vermelisiniz. Rakip firmaların müşteri profillerini, reklam kampanyalarını kimlere yönelik hazırladıklarını, müşterilerine ne gibi fırsatlar sunduklarını, sosyal mecralardaki iletişim dillerini ve takipçi profillerini incelemeye alabilirsiniz.

Bu verilerin analizi sonucunda rakip firmaların müşteri profilleri hakkında yüzde yüz bir bilgi edinmeseniz de genel olarak belli bir bilgi sahibi olabilirsiniz. Aynı sektörde yer aldığınız için onların ulaştığı hedef kitlenin büyük bir bölümü sizin de ulaşmayı planladığınız hedef kitle olabilir.

Sosyal mecralardaki kullanıcıları analiz edin

Sosyal mecralardaki hesaplarınızda belli bir takipçi kitleniz varsa, onların yaptıkları yorumları incelemeye alabilirsiniz. Aynı zamanda onların profil bilgilerinden ilgi alanlarına ve diğer kişisel bilgilerine ulaşabilirsiniz.

Takipçi kitleniz yoksa yine rakip firmaların sosyal hesapları üzerinden, takipçilerinin yaptıkları yorumlara göz atabilirsiniz. Bu sayede hedef kitlenizin istekleri ve beklentileri konusunda bazı bilgiler elde edebilirsiniz.

İdeal hedef kitlenizi belirlemeye başlayın

Yukarıdaki adımları takip ve analiz ettikten sonra, elinizde bir takım veriler olacaktır ve bu verileri iyi bir şekilde incelediğinizde ulaşmayı düşündüğünüz hedef kitle ilgili bilgiler çıkartmaya başlayabilirsiniz.

Yaptığınız varsayımları, sektörel araştırmalar, rakip analizleri ve anketlerle birleştirdikten sonra, ideal hedef kitlenizin kim olduğunu çok düşük sapma paylarıyla ortaya çıkartabilirsiniz.

Yapılan araştırmalarda sizin varsayımlarınızla örtüşmeyen ya da varsayımlarınızda eksik olan bilgileri güncelleyerek, daha doğru bir sonuç ortaya koyabileceğinizi de hatırlatalım. Araştırmalar sonucunda ortaya çıkan sonuçların, varsayımlarınızdan daha iyi sonuçlar vereceği gerçeğini unutmamak gerek.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

E-ticarette ürün fotoğrafları neden kaliteli olmalı?
Ürün fotoğrafları, e-ticarette ürüne olan ilgiyi ve güveni artırma konusunda da bir görev üstlendikleri için de kalite bu noktada önemli bir konudur. Ürünlerinizi tüketicilere doğru bir şekilde tanıtmanın yanı sıra bu...
3 Temmuz 2020
Sinan Oypan
Snapchat’te ürün satmak için bilmeniz gerekenler
Snapchat'te ürün satmak / Snapchat’te satış yapmak ve online mağazanızla ilgili içerikler paylaşarak, bu mecrayı bir satış kanalına dönüştürmek mümkün. Tabii ki Snapchat’in asıl amacının Snapchat’te ürün satışı...
23 Ekim 2018
Sinan Oypan
DDoS saldırıları sonrasında sitenizde satışlara tekrar başlarken neler yapmalısınız?
Geçtiğimiz günlerde internet alan adı sistemlerinin büyük birçoğunluğunu kontrol eden Dyn büyük bir DDoS saldırısına uğramıştı ve Twitter, Netflix, CNN, Reddit ve hem Avrupa’da hem de Amerika’da bunun gibi birçok firma bu...
27 Ekim 2016
Sinan Oypan
E-ticaret sitesi kurmak için gerekenler nelerdir?
e-ticaret sitesi kurmak, e ticaret sitesi kurulumu için zaman ayırmak, e ticaret sitesi nasıl kurulur, e ticaret sitesi yapmak yani e ticaret sitesi kurmak için gerekenler, ticari web sitesi kurmak için sanal pos ve güvenlik süreci özetle e...
5 Mart 2015
Seyhun Özkara
Sosyal medya itibar yönetimi ile ilgili bilmeniz gerekenler
Sosyal medya itibar yönetimi ile ilgili bilmeniz gerekenler nelerdir? Sosyal medya itibar yönetimi nasıl yapılır? Sosyal medyada kurumsal itibar yönetimi ile ilgili tüm merak ettikeriniz bu yazımızda. Sosyal medya pazarlamada dikkat...
14 Mart 2018
Sinan Oypan
SEO ipuçları | E-ticaret site URL’leri
SEO ipuçları | E-ticaret site URL’leri yazımızda e ticaret sitelerinin URL'lerini nasıl kullanmalısınız, nelere dikkat etmelisiniz ve daha fazlasının cevabını bulacaksınız. SEO ipuçları | E-ticaret site URL’leri E-ticaret...
19 Temmuz 2018
Sinan Oypan
SSL nedir ve e-ticaret firmaları için neden önemlidir?
SSL e-ticaret firmaları için günümüzde bir standart haline gelmiş bir şifreleme yöntemidir ve internet üzerinde mağaza açan tüm firmaların bir SSL sertifikası edinmesi gerekmektedir. SSL sertifikanızın olması, site üzerindeki...
30 Mayıs 2018
Sinan Oypan
Yeni işletmeler için pazarlama ve tanıtım taktikleri
Yeni işletmeler için pazarlama çalışmaları oldukça önemlidir. Marka ve ürün bilinirliğini artırmak için farklı kanallar üzerinden reklam ve pazarlama çalışmaları yapmaları ve bu işler için belli bir bütçe ayırmaları...
15 Aralık 2017
Sinan Oypan
Dikkat çekici bir basın bülteni nasıl yazılır?
E-ticaret sitenizin tanıtımını yapmak için kullanabileceğiniz araçlardan biri de basın bültenidir. Bir PR ajansı ile çalışıyorsanız, PR ajansınız sizin için basın bültenlerinizi hazırlayabilir ve bu bültenleri ilgili...
6 Mart 2017
Sinan Oypan
E-ticarette sektörel pazar araştırması nasıl yapılır?
E-ticaret sektörüne girmek ve kendi e-ticaret sitesini kurmak isteyenlerin, pazar araştırması yaparak, sektöre dair bir takım bilgiler edinmeleri gerekir. Pazar araştırması yaparak, sektörün mevcut durumunu, geleceğini ve sektördeki...
2 Haziran 2019
Sinan Oypan
Videolarınızın izlenme sayılarını artırmak için neler yapmalısınız?
E-ticaret sitenizi ve ürünlerinizi tanıtmak için video içerikler oluşturuyor; fakat izlenme sayılarınızı artıramıyorsanız, bazı konularda yanlışlıklar yapıyor olabilirsiniz. Video izlenme sayılarınızı artırmak için bazı...
9 Kasım 2016
Sinan Oypan
Online toptan ürün satışlarını artırmak için ipuçları
Online toptan ürün satışlarını, bir diğer adıyla B2B satışlarını artırmak için uygulayabileceğiniz birçok farklı taktik ve strateji bulunuyor. B2B, yapısı gereği B2C’ye kıyasla daha zorlu bir kanal olsa da satış...
19 Şubat 2020
Sinan Oypan