fbpx

İdeal hedef kitlenizi bulmanızı sağlayacak ipuçları

10 Haziran 2016
Sinan Oypan
İdeal hedef kitlenizi bulmanızı sağlayacak ipuçları

E-ticaret siteniz için ideal hedef kitlenizi bulmanız oldukça önemli. Pazarlama ve reklam çalışmalarınızda bu hedef kitleye yönelik çalışmalar yapmanız gerekecektir. Aksi takdirde daha geniş bir kitleye yönelik çalışmalar yaptığınızda pazarlama ve reklam çalışmalarınızdan beklediğiniz sonuçları alamayabilirisiniz.

Marka ve ürün tanıtımı çalışmalarında hedef kitlenizin dışına çıkmak, ürün ya da markanızla ilgilenmeyen kişilere ulaşmanız anlamına geleceği için, bu çalışmalar için ayırdığınız bütçenin boşa gitmesine neden olur. Bunun önüne geçmek için ideal hedef kitlenize hitap etmeniz oldukça önemli.

İdeal hedef kitlenizi bulmak içinse bazı ön çalışmalar yapmanız gerekiyor. Bu ön çalışmalarda markanıza ve ürünlerinize ilgi duyan kişileri nasıl bulacağınıza karar vermelisiniz. Bu rehberimizde de bu konu hakkında neler yapabileceğiniz üzerinde duracağız.

Hedef kitlenizle ilgili varsayımlar hazırlayın

Ön çalışmalarınıza başlarken, ilk olarak varsayımlardan yola çıkabilirsiniz. Markanız ve ürünlerinize kimlerin ilgi duyabileceğini ya da kimlerin sorunlarına çözüm bulduğunuzu tahmini olarak ortaya koyun. Bu hedef kitlesi için bazı varsayımlarınız olsun.

Varsayımlarınızı kapsamlı hale getirin

Bu hedef kitle ile ilgili varsayımlarınızı biraz daha detaylandırmaya başlayın. Örnek olarak: 18-35 yaş grubunda, mobil cihaz kullanan, sosyal mecralarda aktif, popüler dizileri izleyen, internet üzerinden alışveriş yapan vb. gibi detaylara başvurarak, bu hedef kitle hakkında detaylı bir varsayım oluşturun.

Sektörel araştırmalara yönelin

Bulunduğunuz sektörle ilgili yapılan araştırmalara yönelmeniz, bu sektörle ilgili daha detaylı bilgilere ulaşmanızı sağlayacaktır. Bu araştırmalarda tüketicilerle ilgili bilgilere de ulaşmak, ideal hedef kitlenizle ilgili bir takım bilgiler edinmenizi sağlayacaktır.

İçinde bulunduğunuz sektörde, diğer firmaların ya da yayıncıların yayınladıkları araştırmalara yöneldiğinizde, ulaşmak istediğiniz hedef kitlenin satın alma davranışları, demografik bilgileri ve ilgi alanları gibi konulara ulaşabilir ve varsayımlarınızı daha kapsamlı hale getirebilirsiniz.

Tahmini bir müşteri profili oluşturmaya başlayın

Sektörel araştırmalar ve varsayımlarınızın ardından, tahmini bir müşteri profili oluşturmaya başlayabilirsiniz. Bu profil ile müşterinize bir kimlik yaratabilirsiniz.

Bir kimlik yaratmak, hedef kitlenizi daha iyi tanımanızı ve onun isteklerine yönelik çalışmalar yapmanızı sağlayacaktır. Bu kimliği yaratırken, bu kişinin yaşını, ekonomik durumunu, eğitim ve medeni halini, ilgi alanlarını ve alışveriş alışkanlıklarını listelemeleye başlayabilirsiniz.

Bir örnekle bu müşteri kimliğini biraz daha detaylandıralım.

  • 26 yaşında erkek,
  • Üniversite mezunu,
  • Beyaz yakalı,
  • 2500 TL geliri var,
  • Spor yapıyor,
  • Teknolojik gelişmeleri yakından takip ediyor,
  • İşi gereği büyük bir şehirde çalışıyor,
  • İşi gereği vakit bulamadığı için internetten alışveriş yapıyor,
  • Alışverişlerinde kredi kartı kullanıyor ve taksit yaptırıyor.

Yaptığınız araştırmalar sonrasında oluşturduğunuz kimlik bu şekilde olabilir. Burada yukarıda bahsettiğimiz tüm detaylar konusunda bir bilgi bulunuyor. Böyle bir kimlik oluşturduğunuzda, marka tanıtımı yaparken, artık kimi ya da kimleri hedefleyeceğinizi görmüş olursunuz.

Küçük çaplı tüketici anketleri yapın

Küçük çaplı tüketici anketleri yaparak, hedef kitleniz hakkında daha detaylı bilgilere ulaşabilirsiniz. Dilerseniz, kendi takipçileriniz ve site ziyaretçilerinizle bu anketleri yapabilir ya da anket firmalarıyla anlaşarak, sizin adınıza onlara bu anketleri yaptırabilirsiniz.

Yeni kurulan bir girişimseniz belli bir takipçi kitleniz olmayacağı için bu anketleri tek başınıza yapmanız pek mümkün olmayabilir. Bu nedenle de bir anket firmasıyla çalışmak daha doğru bir alternatif olabilir.

Bu anketlerde, müşteri profiliniz hakkında mümkün olduğunca çok detay elde etmeye çalışmalı ve sorularınızı bu yönde hazırlamalısınız.

Rakip analizleri yapın

Her konuda olduğu gibi hedef kitle konusunda da rakip analizlerine önem vermelisiniz. Rakip firmaların müşteri profillerini, reklam kampanyalarını kimlere yönelik hazırladıklarını, müşterilerine ne gibi fırsatlar sunduklarını, sosyal mecralardaki iletişim dillerini ve takipçi profillerini incelemeye alabilirsiniz.

Bu verilerin analizi sonucunda rakip firmaların müşteri profilleri hakkında yüzde yüz bir bilgi edinmeseniz de genel olarak belli bir bilgi sahibi olabilirsiniz. Aynı sektörde yer aldığınız için onların ulaştığı hedef kitlenin büyük bir bölümü sizin de ulaşmayı planladığınız hedef kitle olabilir.

Sosyal mecralardaki kullanıcıları analiz edin

Sosyal mecralardaki hesaplarınızda belli bir takipçi kitleniz varsa, onların yaptıkları yorumları incelemeye alabilirsiniz. Aynı zamanda onların profil bilgilerinden ilgi alanlarına ve diğer kişisel bilgilerine ulaşabilirsiniz.

Takipçi kitleniz yoksa yine rakip firmaların sosyal hesapları üzerinden, takipçilerinin yaptıkları yorumlara göz atabilirsiniz. Bu sayede hedef kitlenizin istekleri ve beklentileri konusunda bazı bilgiler elde edebilirsiniz.

İdeal hedef kitlenizi belirlemeye başlayın

Yukarıdaki adımları takip ve analiz ettikten sonra, elinizde bir takım veriler olacaktır ve bu verileri iyi bir şekilde incelediğinizde ulaşmayı düşündüğünüz hedef kitle ilgili bilgiler çıkartmaya başlayabilirsiniz.

Yaptığınız varsayımları, sektörel araştırmalar, rakip analizleri ve anketlerle birleştirdikten sonra, ideal hedef kitlenizin kim olduğunu çok düşük sapma paylarıyla ortaya çıkartabilirsiniz.

Yapılan araştırmalarda sizin varsayımlarınızla örtüşmeyen ya da varsayımlarınızda eksik olan bilgileri güncelleyerek, daha doğru bir sonuç ortaya koyabileceğinizi de hatırlatalım. Araştırmalar sonucunda ortaya çıkan sonuçların, varsayımlarınızdan daha iyi sonuçlar vereceği gerçeğini unutmamak gerek.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Marka elçisi nedir ve pazarlamada neden önemlidir?
Marka elçisi nedir ve pazarlamada neden önemlidir?
Marka elçisi, günümüzde pazarlama çalışmalarında markalara birçok açıdan avantaj sağladığı gibi onlara farklılık da katar. Günümüzde rekabetin yüksek olması, markaları farklı pazarlama çalışmalarına yönlendirmekte....
7 Ekim 2020
Sinan Oypan
Sepete Ekle butonunuzun tasarımını yaparken dikkat etmeniz gerekenler
Sepete Ekle butonunuzun tasarımını yaparken dikkat etmeniz gerekenler
E-ticaret sitenizde satış yaparken geri dönüşümlerinizde en önemli göreve sahip ögelerden biri “Sepete Ekle” butonudur. İlk etapta üzerinde çok düşünülmese de tüketicilerin ürünle etkileşime girme ve ürünü satın alma...
22 Şubat 2019
Sinan Oypan
Marka tescili yaptırmanız e-ticaret siteniz için neden önemli?
Marka tescili yaptırmanız e-ticaret siteniz için neden önemli?
Marka ismi ve logo yaratmak için saatlerce ya da günlerce uğraşan ve kendi markalarını yaratarak, bu markayı ileri taşımak isteyen girişimciler ve firmalar için marka tecili yaptırmak oldukça önemlidir. Markanın orijinalliğini...
11 Aralık 2018
Sinan Oypan
Home office çalışmanın avantaj ve dezavantajları
Home office çalışmanın avantaj ve dezavantajları
Home office çalışmak son yıllarda birçok işletme tarafından tercih edilmeye başlandı. Özellikle küçük ve yeni kurulan girişimler bir ofis tutmak yerine evden çalışarak işlerini gerçekleştirerek, şirketlerini büyütmeye...
3 Eylül 2018
Sinan Oypan
Markalar için Instagram kullanımı neden Snapchat’ten daha etkili?
Markalar için Instagram kullanımı neden Snapchat’ten daha etkili?
Sosyal medya pazarlama çalışmalarında Instagram kullanımı, markalara Snapchat’ten daha fazla geri dönüş sağlamaktadır. Snapchat, hikaye paylaşımı ve filtre seçenekleri konusunda Instagram’ın önünde yer alsa da, kullanıcı...
3 Haziran 2019
Sinan Oypan
Kupon kodu nedir ve e-ticaret şirketleri için kupon kodu kullanım ipuçları
Kupon kodu nedir ve e-ticaret şirketleri için kupon kodu kullanım ipuçları
Kupon kodu kullanımı e-ticaret şirketlerinde oldukça yaygın olduğu gibi, tüketicileri siteye çekmek, aylık gelir ve satış hedeflerini tutturmak için de oldukça etkili bir araç. Kupon kodlarını etkili bir şekilde kullanma...
19 Kasım 2018
Sinan Oypan
E-ticaret firmaları yakında Instagram üzerinden ürün satışı yapabilecekler
E-ticaret firmaları yakında Instagram üzerinden ürün satışı yapabilecekler
Son dönemlerde Instagram, reklam gelirlerini artırmak için firmalara farklı reklam modelleri sunmaya başladı. Markaların bu mecradaki faaliyetlerinin artması ve reklamlara da ilgi göstermesi, Instagram için yeni bir alan doğmasına...
8 Kasım 2016
Sinan Oypan
Bütçe hazırlama sürecinde bilmeniz gerekenler
Bütçe hazırlama sürecinde bilmeniz gerekenler
E-ticarete bütçe hazırlama, finansal durumu kontrol altına almanızı sağlayacağı gibi elinizdeki sermayeyi de daha verimli bir şekilde yönetmenize yardımcı olur. Bütçe hazırlama sayesinde elinizdeki parayı daha iyi bir şekilde...
23 Aralık 2019
Sinan Oypan
Black Friday indirim dönemi için yapmanız gereken kontrol listesi
Black Friday indirim dönemi için yapmanız gereken kontrol listesi
Black Friday indirim dönemi, son birkaç yıldır Türkiye’de de ilgi ve talep görmeye başladığı için e-ticaret siteleri bu döneme şimdiden hazırlanmaya başlamalılar. Bu sene 29 Kasım Cuma gününe denk gelecek olan Black Friday...
30 Eylül 2019
Sinan Oypan
Dönüşüm oranı nedir ve bu oranı nasıl artırabilirsiniz?
Dönüşüm oranı nedir ve bu oranı nasıl artırabilirsiniz?
E-ticarette dönüşüm oranı, firmaların yaptıkları çalışmalarda ne kadar başarılı olduklarını gösteren metriklerden biridir. Tam olarak dönüşüm oranının tanımını vermemiz gerekirse: firma tarafından daha önceden...
27 Şubat 2017
Sinan Oypan
Limited (LTD) şirket nasıl kurulur ve maliyetleri nelerdir?
Limited (LTD) şirket nasıl kurulur ve maliyetleri nelerdir?
Limited şirket nasıl kurulur konulu yazımızda;limited şirket kurmak için kaç kişi gerekli, ltd şti kurmak avantajlı mı? limited şirket kurmak için gerekli evraklar gibi pek çok başlığı detaylandıracağız. İşini e-ticarete...
10 Ocak 2020
Sinan Oypan
E ticaret site isimleri nasıl seçilir?
E ticaret site isimleri nasıl seçilir?
E ticaret site isimleri nasıl seçilir, e ticaret sitesi isim önerilerinde dikkat edilmesi gerekenler, eticaret isim önerileri - e ticaret isim önerilerinde izlenmesi gereken yol haritası, e ticaret sitesi isimleri listesi hazırlama ile ilgili...
19 Aralık 2017
Sinan Oypan