İdeal hedef kitlenizi bulmanızı sağlayacak ipuçları

10 Haziran 2016
Sinan Oypan

E-ticaret siteniz için ideal hedef kitlenizi bulmanız oldukça önemli. Pazarlama ve reklam çalışmalarınızda bu hedef kitleye yönelik çalışmalar yapmanız gerekecektir. Aksi takdirde daha geniş bir kitleye yönelik çalışmalar yaptığınızda pazarlama ve reklam çalışmalarınızdan beklediğiniz sonuçları alamayabilirisiniz.

Marka ve ürün tanıtımı çalışmalarında hedef kitlenizin dışına çıkmak, ürün ya da markanızla ilgilenmeyen kişilere ulaşmanız anlamına geleceği için, bu çalışmalar için ayırdığınız bütçenin boşa gitmesine neden olur. Bunun önüne geçmek için ideal hedef kitlenize hitap etmeniz oldukça önemli.

İdeal hedef kitlenizi bulmak içinse bazı ön çalışmalar yapmanız gerekiyor. Bu ön çalışmalarda markanıza ve ürünlerinize ilgi duyan kişileri nasıl bulacağınıza karar vermelisiniz. Bu rehberimizde de bu konu hakkında neler yapabileceğiniz üzerinde duracağız.

Hedef kitlenizle ilgili varsayımlar hazırlayın

Ön çalışmalarınıza başlarken, ilk olarak varsayımlardan yola çıkabilirsiniz. Markanız ve ürünlerinize kimlerin ilgi duyabileceğini ya da kimlerin sorunlarına çözüm bulduğunuzu tahmini olarak ortaya koyun. Bu hedef kitlesi için bazı varsayımlarınız olsun.

Varsayımlarınızı kapsamlı hale getirin

Bu hedef kitle ile ilgili varsayımlarınızı biraz daha detaylandırmaya başlayın. Örnek olarak: 18-35 yaş grubunda, mobil cihaz kullanan, sosyal mecralarda aktif, popüler dizileri izleyen, internet üzerinden alışveriş yapan vb. gibi detaylara başvurarak, bu hedef kitle hakkında detaylı bir varsayım oluşturun.

Sektörel araştırmalara yönelin

Bulunduğunuz sektörle ilgili yapılan araştırmalara yönelmeniz, bu sektörle ilgili daha detaylı bilgilere ulaşmanızı sağlayacaktır. Bu araştırmalarda tüketicilerle ilgili bilgilere de ulaşmak, ideal hedef kitlenizle ilgili bir takım bilgiler edinmenizi sağlayacaktır.

İçinde bulunduğunuz sektörde, diğer firmaların ya da yayıncıların yayınladıkları araştırmalara yöneldiğinizde, ulaşmak istediğiniz hedef kitlenin satın alma davranışları, demografik bilgileri ve ilgi alanları gibi konulara ulaşabilir ve varsayımlarınızı daha kapsamlı hale getirebilirsiniz.

Tahmini bir müşteri profili oluşturmaya başlayın

Sektörel araştırmalar ve varsayımlarınızın ardından, tahmini bir müşteri profili oluşturmaya başlayabilirsiniz. Bu profil ile müşterinize bir kimlik yaratabilirsiniz.

Bir kimlik yaratmak, hedef kitlenizi daha iyi tanımanızı ve onun isteklerine yönelik çalışmalar yapmanızı sağlayacaktır. Bu kimliği yaratırken, bu kişinin yaşını, ekonomik durumunu, eğitim ve medeni halini, ilgi alanlarını ve alışveriş alışkanlıklarını listelemeleye başlayabilirsiniz.

Bir örnekle bu müşteri kimliğini biraz daha detaylandıralım.

  • 26 yaşında erkek,
  • Üniversite mezunu,
  • Beyaz yakalı,
  • 2500 TL geliri var,
  • Spor yapıyor,
  • Teknolojik gelişmeleri yakından takip ediyor,
  • İşi gereği büyük bir şehirde çalışıyor,
  • İşi gereği vakit bulamadığı için internetten alışveriş yapıyor,
  • Alışverişlerinde kredi kartı kullanıyor ve taksit yaptırıyor.

Yaptığınız araştırmalar sonrasında oluşturduğunuz kimlik bu şekilde olabilir. Burada yukarıda bahsettiğimiz tüm detaylar konusunda bir bilgi bulunuyor. Böyle bir kimlik oluşturduğunuzda, marka tanıtımı yaparken, artık kimi ya da kimleri hedefleyeceğinizi görmüş olursunuz.

Küçük çaplı tüketici anketleri yapın

Küçük çaplı tüketici anketleri yaparak, hedef kitleniz hakkında daha detaylı bilgilere ulaşabilirsiniz. Dilerseniz, kendi takipçileriniz ve site ziyaretçilerinizle bu anketleri yapabilir ya da anket firmalarıyla anlaşarak, sizin adınıza onlara bu anketleri yaptırabilirsiniz.

Yeni kurulan bir girişimseniz belli bir takipçi kitleniz olmayacağı için bu anketleri tek başınıza yapmanız pek mümkün olmayabilir. Bu nedenle de bir anket firmasıyla çalışmak daha doğru bir alternatif olabilir.

Bu anketlerde, müşteri profiliniz hakkında mümkün olduğunca çok detay elde etmeye çalışmalı ve sorularınızı bu yönde hazırlamalısınız.

Rakip analizleri yapın

Her konuda olduğu gibi hedef kitle konusunda da rakip analizlerine önem vermelisiniz. Rakip firmaların müşteri profillerini, reklam kampanyalarını kimlere yönelik hazırladıklarını, müşterilerine ne gibi fırsatlar sunduklarını, sosyal mecralardaki iletişim dillerini ve takipçi profillerini incelemeye alabilirsiniz.

Bu verilerin analizi sonucunda rakip firmaların müşteri profilleri hakkında yüzde yüz bir bilgi edinmeseniz de genel olarak belli bir bilgi sahibi olabilirsiniz. Aynı sektörde yer aldığınız için onların ulaştığı hedef kitlenin büyük bir bölümü sizin de ulaşmayı planladığınız hedef kitle olabilir.

Sosyal mecralardaki kullanıcıları analiz edin

Sosyal mecralardaki hesaplarınızda belli bir takipçi kitleniz varsa, onların yaptıkları yorumları incelemeye alabilirsiniz. Aynı zamanda onların profil bilgilerinden ilgi alanlarına ve diğer kişisel bilgilerine ulaşabilirsiniz.

Takipçi kitleniz yoksa yine rakip firmaların sosyal hesapları üzerinden, takipçilerinin yaptıkları yorumlara göz atabilirsiniz. Bu sayede hedef kitlenizin istekleri ve beklentileri konusunda bazı bilgiler elde edebilirsiniz.

İdeal hedef kitlenizi belirlemeye başlayın

Yukarıdaki adımları takip ve analiz ettikten sonra, elinizde bir takım veriler olacaktır ve bu verileri iyi bir şekilde incelediğinizde ulaşmayı düşündüğünüz hedef kitle ilgili bilgiler çıkartmaya başlayabilirsiniz.

Yaptığınız varsayımları, sektörel araştırmalar, rakip analizleri ve anketlerle birleştirdikten sonra, ideal hedef kitlenizin kim olduğunu çok düşük sapma paylarıyla ortaya çıkartabilirsiniz.

Yapılan araştırmalarda sizin varsayımlarınızla örtüşmeyen ya da varsayımlarınızda eksik olan bilgileri güncelleyerek, daha doğru bir sonuç ortaya koyabileceğinizi de hatırlatalım. Araştırmalar sonucunda ortaya çıkan sonuçların, varsayımlarınızdan daha iyi sonuçlar vereceği gerçeğini unutmamak gerek.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

E-ticarette stok maliyeti nasıl düşürülür?
Stok maliyeti, e-ticaret firmalarının gider kalemlerinden biri olduğu için düzenli olarak kontrol edilmeli ve kayıt altında tutulmalıdır. Stok maliyeti artmaya başladığında şirketin karlılığı da zarar görebilir hatta kimi zaman...
9 Temmuz 2019
Sinan Oypan
Twitter istatistik aracı nasıl kullanılır?
Twitter istatistik, bir diğer adıyla analitik özelliği, Twitter üzerinde yaptığınız çalışmaların verimini ölçümlemenize yardımcı olur. 3. parti yazılımlar üzerinden de Twitter ile ilgili istatistiki veriler elde...
17 Nisan 2020
Sinan Oypan
Markalar Instagram profili açarken nelere dikkat etmeli?
Markalar, Instagram profili açmadan önce bazı ön çalışmaları yaparak, bu mecra üzerinde yapacakları çalışmaların verimini artırabilirler. Henüz Instagram’da yer almıyorsanız, öncesinde hedef kitle araştırması yaparak...
18 Temmuz 2020
Sinan Oypan
Site içi arama özelliğini geliştirmek için kullanabileceğiniz ipuçları
Site içi arama özelliği e-ticaret sitelerinde tüketicilerin aradıkları ürünlere daha kolay ulaşabilmelerini sağlayarak, tüketicilerin daha hızlı bir şekilde eyleme geçmesinde önemli rol oynayan araçlardan biri. Site içi arama...
25 Kasım 2018
Sinan Oypan
Küçük firmalar büyük firmalarla olan rekabetle nasıl baş edebilirler?
E-ticarette küçük ve orta ölçekli firmaların en çok sıkıntı yaşadıkları durumlardan biri de sektörün bilinen ve büyük markalarıyla rekabet etmek oluyor. Büyük firmalar, marka bilinirlikleri, bütçeleri, ulaştıkları hedef...
16 Ocak 2017
Sinan Oypan
Akılda kalıcı bir paket açma deneyimi sunmak için neler yapmalısınız?
İnternet üzerinden yapılan alışverişlerde tüketicilerin merakla beklediği durumlardan biri de satın aldıkları ürünün paketini açmaktır. Paket açma deneyimi, müşterilerin bekledikleri ürünlere ulaşmalarını sağlamanın yanı...
24 Kasım 2017
Sinan Oypan
E-ticaret sitelerinde teşekkürler sayfası neden önemlidir?
E-ticaret sitelerinde tüketicilerle etkileşime geçmek, onlara bir mesaj iletmek ve onlara yaptıkları alışverişler sonrasında teşekkür etmek için “teşekkürler sayfası” oldukça önemli bir role sahiptir. İyi hazırlanan bir...
28 Eylül 2017
Sinan Oypan
E-ticaret sitelerinde kullanıcı deneyimi nasıl geliştirilebilir?
Kullanıcı deneyimi e-ticaret sitelerinin tasarımlarında önemli bir yere sahiptir. Sadık müşteri kitleleri oluşturmanın yanı sıra sitenin SEO’sunu geliştirmek için de oldukça önemlidir. Bir önceki yazımıda kullanıcı...
6 Nisan 2018
Sinan Oypan
Banner tasarımlarında dikkat edilmesi gereken hususlar
E-ticaret sitenizin tanıtımını yapmak, ürünlerinizi veya hizmetlerinizin reklamını yapmak ya da kampanyalarınızı duyurmak için banner reklamlardan yararlanabilirsiniz. Banner tasarımlarınızı yaparken de dikkat etmeniz ve...
2 Eylül 2016
Sinan Oypan
SSL nedir ve e-ticaret firmaları için neden önemlidir?
SSL e-ticaret firmaları için günümüzde bir standart haline gelmiş bir şifreleme yöntemidir ve internet üzerinde mağaza açan tüm firmaların bir SSL sertifikası edinmesi gerekmektedir. SSL sertifikanızın olması, site üzerindeki...
30 Mayıs 2018
Sinan Oypan
E-ticarette güven kazanmak için neler yapmalısınız?
E-ticarette güven kazanmak, sadık müşteri kitleleri kazanmanıza yardımcı olurken, kulaktan kulağa pazarlama sayesinde yeni kitlelere ulaşmanızı da kolaylaştırır. Bunların yanı sıra marka imajınızın güçlenmesi açısından da...
6 Mayıs 2020
Sinan Oypan
N11'de Mağaza Açmak | N11 Entegrasyonu
n11'de mağaza açmak ve n11 de satış yapmak istiyorsunuz ama n11 mağaza ücretleri nedir, n11 mağaza komisyon oranları yani satışınızdan n11 yüzde kaç komisyon alacak, n11 mağaza açmak için...
2 Ocak 2017
Savaş Çetinkaya