E-ihracat Nedir? E-ihracat Nasıl Yapılır?

17 Kasım 2021
Markethinkers
E-ihracat Nedir? E-ihracat Nasıl Yapılır?

E-ihracat

Ticaretin boyutu, hizmet ağının genişliğine göre büyür. Bu nedenle özellikle yurt dışına satış yapabilen firmalar için “büyük” unvanı kullanılır. Ülkeler arasında alım satımın yapıldığı bir ticaret ortamında ise her iki taraf da kazançlı çıkar. Öyleki e-ticaret firmaları bile yurt dışına satış yapmaya yönelmektedir. Yurt dışına satış ise “ihracat” terimini doğurarak dış ticareti etkileyen bir eylemdir.

Dış ticaret ve dış ticaretin bileşenleri, ülke ekonomisinde belirleyici konumdadır. Ürün, hizmet ve sermayenin yasal ülke sınırlarının dışındaki bir ticaretin unsuru olmasıyla ilgili bir durum olan dış ticaret, iki ana temel üzerine kuruludur. Bu iki temel; alım ve satımı ilgilendiren ithalat ve ihracattır. İnternet üzerinden yurt dışına satış yapma işlemine de e-ihracat denir. Cari açık dikkate alındığında daha önemli olan ayağın ihracat olduğunu görmek mümkündür. Sadece geleneksel ticaret için değil, e-ticaret için de büyük önem taşıyan ihracat nedir?

İhracat Nedir? İhracat Ne Demek?

İthalat ile birlikte bir ülkenin dış ticaret dengesini oluşturan ihracat, kısaca “dışsatım” ya da “yurt dışına satış” olarak tanımlanabilir. Genel itibariyle ihracat; bir malın, bir ülkenin gümrük sınırlarının dışına ya da serbest bölgelere, yürürlükteki ihracat ve gümrük yönetmeliği kapsamında çıkması ya da satışı demektir. Söz konusu ihracatı, “ihracatçı” unvanıyla, İhracatçı Birlikleri Genel Sekreterliğine üye, vergi numarasına sahip, gerçek ya da tüzel kişi statüsüne sahip kişi ve kurumlar yapar.

İhracat temelde yurt dışına satış olsa da bu satışı yapmanın farklı yöntemleri vardır. Her bir yöntemin kendi özelinde bağlı olduğu yönetmelikler ve karşılanması gereken şartlar mevcuttur.

E-ihracat Nedir?

İhracat sadece geleneksel ticareti değil, e-ticareti de ilgilendiren bir olgudur. E-ticaret girişimcilerinin, e-ticaret siteleri aracılığıyla elektronik ihracat yapması mümkündür. Peki e-ihracat nedir? E-ihracat, internet üzerinden yurt dışına satış yapma işlemidir. Her geçen gün büyüyen e-ticaret sektöründe hizmet veriyorsanız ve yurt dışına açılmak istiyorsanız, elektronik ihracata başlayabilirsiniz.

Mikro İhracat Nedir?

Mikro İhracat Nasıl Yapılır?

Mikro ihracat KDV hariç fatura tutarı 15.000 euro, ağırlığı ise 300 kilogramın altında olan yurt dışı satışları için kullanılan terimdir. ETGB (Elektronik Ticaret Gümrük Beyanı) ile işleme konulan bedelli bir ihracat modelidir.

Gümrük müşavirliği tarafından yapılan işlemlerden muaf olan mikro ihracat, ETGB düzenleme yetkisine sahip kurumlar aracılığıyla yapılır. Söz konusu kurumlar, genellikle kargo firması mantığıyla çalışırlar ve hatta bazı kargo firmalarının da mikro ihracatta aracı olma yetkisi bulunmaktadır.

E-ihracat Yapmak İsteyen Firmalar IdeaSoft Altyapısından Nasıl Faydalanabilir?

E-ihracata başlamak ve bu alanda başarılı olabilmek için profesyonel bir destek her zaman faydalı olur. IdeaSoft olarak geliştirdiğimiz IdeaExport hizmeti ile yurt dışına kolayca açılabilir, e-ihracat yapmaya başlayabilirsiniz.

IdeaExport’un çeviri modülü sayesinde e-ticaret sitenizi istediğiniz dile otomatik olarak çevirebilir, tüm metinlerde manuel düzeltmeler yapabilirsiniz. 160’tan fazla para birimini ve tüm ödeme yöntemlerini destekleyen altyapımız sayesinde istediğiniz ülkede satış yapmaya başlayabilirsiniz.

Lokasyon ve ülke bazlı çalışabilen IdeaExport ile hizmet verdiğiniz ülkenin vergi tanımlamalarına ulaşabilir, gönderi sürelerini ülke bazında ayarlayabilir ve e-ihracata tam kapsamlı bir giriş yapabilirsiniz. Ayrıca elektronik ihracat yaparak devlet destekli hibe, teşvik ve muafiyetlerden de faydalanabilirsiniz.

İlgili sayfa: IdeaExport E-ihracat Çözümleri

Neden E-ihracat Yapmalısınız?

E-ticaret firması sahibi olarak, firmanızı her zaman daha yukarıya taşımayı hedeflersiniz. E-ihracat da e-ticaretin en tepesindeki noktalardan biridir. Çünkü bu, sizin yurt dışına açılabildiğinizi gösterir. Avrupa, Amerika, Asya ya da Ortadoğu fark etmeksizin, bir kişi ya da kurum, kendi ülkesindeki bir e-ticaret sitesi yerine sizin Türkiye’deki e-ticaret sitenizi tercih ediyorsa, bu durum markanızın büyüyebildiğini gösterir. Dünyaya açılmak, Türkiye’deki yerel rakiplerinizi çoktan geride bıraktığınız anlamına gelir.

Uluslararası ticarette başka bir rekabet ortamı vardır ve bu rekabet ortamı hem e-ticaret sitenizin popülaritesini hem de sizin deneyimlerinizi artırır. Ayrıca e-ihracat, geleneksel ihracata göre çok daha pratik ve avantajlıdır. Bu nedenle fiziksel bir işletmeniz olsa bile ihracatı elektronik ortamda yapmak işletmeniz için daha faydalıdır. Elektronik ihracat sayesinde yurt dışında yaşayan bireysel bir müşteriye, küçük bir ürün bile satabilirsiniz. E-ticaret siteniz üzerinden ihracat yapabilmek için bir konteyner dolusu ürün satmanıza gerek yoktur.

Elektronik ihracat ile sattığınız bir ürünün yurt dışındaki alıcıya ulaşması için, ürünün sipariş edildiği ülkede bir operasyona da ihtiyacınız olmaz. Yurt dışında bir şubeniz ya da mağazanız olması bir zorunluluk değildir. Çünkü e-ticaret siteniz zaten tüm dünyada hizmet veren bir mağazaya dönüşür. Doğrudan tüketiciye satış yapabileceğiniz bu yöntemle yabancı para, yani döviz kazanırsınız. Bu açıdan bakıldığında, ekonomik anlamda da avantajlı bir ticaret yöntemidir.

E-ihracat Nasıl Yapılır?

E-ihracat yapmak için bir e-ticaret sitesi açabilir, mevcut e-ticaret sitenizin altyapısını geliştirebilir ya da e ihracat platformlarından faydalanabilirsiniz. E-ihracat platformlarına ürünlerinizi eklediğiniz zaman yurt dışındaki müşteriler tarafından satın alınabilir durumda olur. Markanızın yurt dışında satış yapma potansiyelinin düşük olduğunu düşünüyorsanız, e-ihracat platformlarının popülaritesinden ve altyapısından yararlanabilirsiniz. Bunun için ilgili platformların e ihracat başvuru adımlarını tamamlamanız yeterlidir.

Marka değerinizi ve güvenilirliğinizi artırmak istiyorsanız, kendi e-ticaret sitenizi kullanmalısınız. Kendi e-ticaret sitenizden elektronik ihracat yapmanız maliyet açısından da avantajlıdır. Şirketinizi kurup IdeaExport hizmeti alarak e-ihracatı rahatlıkla yapabilirsiniz.

  • Şirket Kurulumu
  • Yurt içi e-ticarette olduğu gibi e-ihracat için de şirket kurma zorunluluğu vardır. Gerçekleştirdiğiniz tüm ticari faaliyetler bu şekilde takip edilir, kayıt altına alınır ve vergilendirilir. Elektronik ihracat yapmak için pek çok farklı türde şirket kurabilirsiniz. Anonim ya da limited şirketinin yanında, bireysel olarak şahıs şirketi kurmanız da elektronik ihracat için yeterlidir. Şirket kurulumunda yurt içindeki prosedürler geçerlidir. Dolayısıyla şirket kurma süreci çok zor değildir.

  • E-ihracat Sitesi Açmak
  • Elektronik ihracat sitesi açmak, başlangıçta klasik bir elektronik ticaret sitesi açmak gibidir. Domain ve hosting hizmetlerini alıp sitenin tasarımı yapabilirsiniz. Ardından ürünlerinizi listeleyebilirsiniz. Fakat bu siteden yurt dışına satış yapabilmeniz için güçlü bir elektronik ihracat altyapısına ihtiyaç duyarsınız. Çünkü farklı ülkelere satış yapabilmek için o ülkelere uygun bir e-ticaret siteniz olmalıdır. Kullanacağınız ihracat altyapısı, sitenizi diğer ülkelere uyumlu hâle getirir.

    E-ihracat altyapısı, sitenizin farklı dillerde görüntülenmesini sağlar. Böylece farklı bir ülkeye hizmet verdiğinizde, o ülkedeki müşterileriniz, sitenizi kendi dillerinde görüntülerler. Bu altyapıların bir diğer önemli özelliği de farklı para birimlerini desteklemesidir. Yurt dışı satışlarınızı Türk lirası üzerinden yapamayacağınız için, ödeme altyapınızın yabancı para birimlerini desteklemesi gerekir. Bu sayede yabancı ülkelerin para birimleri ile de ödeme alabilirsiniz.

    İlgili sayfa: IdeaExport E-ihracat Çözümleri

  • E-ihracat Altyapısı Seçmek
  • Ticaret kuralları ve şartları, uluslararası faaliyetlerde daha katıdır. Bu nedenle elektronik ihracat altyapınızı çok dikkatli seçmelisiniz. Seçtiğiniz altyapı, uluslararası ticaret prosedürlerine uyum sağlayabilmelidir. Bu noktada güvenlik, en çok dikkat etmeniz gereken noktalardan biridir. Site altyapısının güvenliği, hem sizin hem de müşterileriniz için önemlidir.

    Altyapı seçiminde dikkat etmeniz gereken bir diğer unsur da dil seçenekleridir. İhracat altyapılarının çoğu sadece İngilizce dilini destekler. İngilizce pek çok ülkede işinize yarayacak olsa da kullanıcı deneyimi, satışlarınızı doğrudan etkileyen bir detaydır. Bu nedenle dil seçeneği en fazla olan altyapılara yönelmelisiniz. Dil gibi para birimi seçeneğinin de çok olmasına dikkat etmelisiniz. Siteniz ne kadar çok farklı para birimini desteklerse, ihracat yapabileceğiniz ülkelerin sayısı da o kadar çok olur.

    İlgili sayfa: IdeaExport E-ihracat Çözümleri

  • Stratejiler Oluşturmak
  • Yurt dışına satış yapmaya hazır olduğunuzda reklam ve pazarlama aşamasına geçebilirsiniz. E-ticarete başlamak isteyenler için yol haritası gerektiği gibi e-ihracat için de farklı bir yol haritasına ihtiyaç vardır. Satış stratejinizi belirleyip bunun üzerinden reklam ve pazarlama stratejisi de oluşturmalısınız. Bu noktada hedef kitlenizin yabancı ya da yurt dışında yaşayan yerli müşteriler olduğunu da göz ardı etmemelisiniz. Ticaretin dili her ülkede farklı olabileceği için, elektronik ihracat serüveninde farklı bir marka dili oluşturmanız gerekebilir.

Ücretsiz e-kitap:

E-ticaret sitesi
nasıl kurulur?

Formu doldurun, 10 adımda e-ticaret sitesi kurulumunu anlattığımız e-kitabı indirin.

E-ihracat Yapmanın Şartları Nelerdir?

Bireysel müşterilere, yani doğrudan tüketicilere yapılan elektronik ihracat işlemleri, genellikle “mikro ihracat” yöntemine dayanarak gerçekleşir. Mikro ihracat, e-ticaret sitelerinin doğrudan tüketiciye satış yapmasını mümkün kılan bir yöntemdir. Yani yurt içindeki bir müşteriye satış yapar gibi yurt dışındaki müşteriye de satış yapılabilir. Fakat bunun için satılan ürünün ağırlık olarak 300 kilogramdan, fiyat olarak vergiler dahil 15.000 €’dan az olması gerekir.

E-ihracat Yapmak İsteyenlerin Bilmesi Gerekenler Nelerdir?

Yurt içi e-ticarette ne kadar tecrübeli olursanız olun, yurt dışına internetten satış yapmak için bilmeniz gerekenler de vardır. Öncelikle evrak prosedürünü eksiksiz bir şekilde tamamlamanız gerekir. Bunun yanında kendi web siteniz üzerinden satış yapmayacaksanız, elektronik ihracata izin veren siteler hakkında bilgi sahibi olmalısınız. Tüm detayları öğrenip stratejilerinize uygun bir yol izlemek için ise e ihracat eğitimi almanız en faydalı yöntemdir.

E-ihracat İçin Gerekli Belgeler Nelerdir?

Elektronik ihracat, klasik ihracata göre belge konusunda da avantajlıdır. Örneğin laboratuvar analizi, hijyen sertifikası, tercüme edilmiş evrak gibi belgelere çoğu zaman ihtiyaç yoktur. E ihracat için gerekli belgeler arasında en önemlisi, Elektronik Ticaret Gümrük Beyanı’dır. Bir çeşit gümrük beyannamesi olan ETGB, taşıyıcı firmalar tarafından dijital ortamda hazırlanır. Elektronik ihracat sürecinde yetkili bir taşıyıcı firma ile çalışılması gerekir. Taşıyıcı firmalar ise genellikle şu belgeleri talep eder:

  • İhracat bilgi formu
  • İmza sirküleri fotokopisi
  • Türkçe ve İngilizce fatura
  • Dolaylı temsil yetki belgesi
  • Çeki listesi

E-ihracat Siteleri Hangileridir?

E ihracat siteleri, size yurt dışına ürün satma imkânı sunar. Klasik sanal pazar yerleri gibi çalışır. Bir mağaza açıp ürünlerinizi yüklersiniz ve ürünleriniz, sitenin hizmet verdiği tüm ülkelerde listelenir. Bu anlamda hizmet veren pek çok sanal pazar yeri vardır. Türkiye’nin öncü e-ticaret platformları arasında bulunan Trendyol, Hepsiburada, Gittigidiyor ve n11 gibi siteler üzerinden yurt dışına satış yapabilirsiniz. Elektronik ihracat yapabileceğiniz uluslararası sanal pazar yerlerine ise Amazon, eBay, Etsy ve Allegro örnek gösterilebilir.

E-ihracat Eğitimi

Nasıl Alınır?

E-ticarette dinamikler, geleneksel ticarete göre daha hızlı ve sık değişir. Bu nedenle her zaman öğrenilmesi gereken yeni bilgiler doğar. Konu ihracat olduğunda ise satış yapacağınız diğer ülkelerdeki prosedürler hakkında da bilgi sahibi olmalısınız. Bu gibi konularda en doğru yol bir uzmandan eğitim almaktır.

Eğitim alabileceğiniz pek çok platform vardır fakat IdeaAkademi e-ihracat eğitimleri hem ücretsizdir hem de kendi alanında uzman kişiler tarafından verilir. IdeaAkademi’den eğitim alabilmek için kayıt yaptırmanız yeterlidir. Her ay düzenli olarak verilen e-ihracat eğitimlerinin yanında, e-ticaret ile alakalı olabilecek her konudaki eğitime ücretsiz katılabilirsiniz.

E-ihracat Yapacakların Dikkat Etmesi Gerekenler Nelerdir?

“E ihracat yapmak istiyorum.” demek, bu işi yapmak için tek başına yeterli değildir. Elektronik ticarette hiçbir model sadece avantajları ile değerlendirilmemelidir. Siz de elektronik ihracat yapmadan önce bu modeli tüm dinamikleri ile ele almalısınız. Daha yüksek kazanç ya da vergi muafiyetlerini avantaj olarak kabul edip bu yöntemi tercih etmeden önce dezavantajları da değerlendirmelisiniz. İhracat, mevcut ya da kurmak üzere olduğunuz işletmeye ve stratejilerinize uygun ise bu yöntemi tercih etmelisiniz.

E-ihracatın Avantajları Nelerdir?

  • Vergi muafiyeti ve KDV iadesi alma imkânı vardır.
  • Devlet teşviklerinden faydalanabilirsiniz.
  • Bankalardan ihracatçı kredisi alabilirsiniz.
  • Hem tüketiciye (B2C) hem de firmalara (B2B) ürün satışı yapılabilir.
  • Ödemeler döviz olarak alındığı için kâr oranı daha yüksektir. Ayrıca kur dalgalanmaları sayesinde beklenenin üzerinde kâr etme ihtimali de vardır.
  • Konşimento ve benzeri ihracat giderleri doğmadığı için maliyeti düşüktür.
  • Konteyner dolusu ürün yerine tekil ürünler gönderilebildiği için nakliye sürecinde karşılaşılabilecek maddi risk daha azdır.
  • Sağlık ve benzeri bazı hassas ürünler dışındaki ürün grupları için ekstra bir sertifikaya ihtiyaç duyulmaz.
  • Doğrudan tüketiciye satış yapmayı mümkün kıldığı için potansiyel müşteri sayısı çok daha fazladır.

E-ihracatın Dezavantajları Nelerdir?

  • Elektronik ihracat, mikro ihracat tanımına göre yapıldığı için ağırlık ve fiyat konusunda belirli limitlerin üzerinde satış yapılamaz. Dolayısıyla çok büyük çaplı ihracatlar mümkün değildir.
  • Doğrudan tüketiciye satılan ürünler için iade ve değişim konusunda sorumlu satıcıdır. İade ve değişim gibi bir durum olduğunda ekstra masraflar doğabilir.
  • Site altyapısının ya da satış yapılan ülkenin uluslararası ödeme sistemlerini desteklememesi hâlinde ödeme almak zorlaşabilir. Alternatif ödeme yöntemi sunulmadığında satış oranları düşebilir.
  • Vergi, ambalaj, etiket ve benzeri detaylar için her ülkede farklı prosedürler vardır. Bu nedenle her bir satış ile ayrıca ilgilenmek gerekir.
  • Yurt içi satışlara göre daha kapsamlı bir operasyon gerektirir ve bu durum ekstra maliyet doğurabilir.
  • Müşteriler yabancı olacağı için müşteriler ile iletişim kurmak bazen zor olabilir.

E-İhracat Pazarlaması Nedir?

Elektronik ihracat yapmak istiyorsanız, pazarlama stratejilerinizi de güncellemeniz gerekir. Dijital pazarlama yöntemlerinden tam verim alabilmek için e-ticaret sitesinden SEO’ya, reklamlardan sosyal medyaya kadar her alanda yeni stratejiler üretmelisiniz.

E-ihracat pazarlamasının ilk kuralı, uluslararası standartlarda bir e-ticaret sitesine sahip olmaktır. E-ticaret siteniz farklı dilleri desteklemelidir. Ayrıca farklı servis sağlayıcılar tarafından görüntülenebilecek kadar güçlü bir altyapıya sahip olmalıdır.

E-ticaret siteniz SEO kurallarını tam anlamıyla yerine getiriyor olsa bile performansı bölgelere göre değişkenlik gösterebilir. Bu alanda da yapacağınız güncellemeler ile e-ticaret sitenizi uluslararası arama motorlarında öne çıkarabilirsiniz.

Reklamların da e-ihracatta önemi büyüktür. Farklı dillere çevrilmiş arama motoru ve e-posta reklamları ile ürün ve hizmetlerinizi yurt dışındaki potansiyel müşterilerinize tanıtabilirsiniz. Bu süreçte sosyal medyayı da aktif olarak kullanmayı ihmal etmemelisiniz.

İlgili sayfa: IdeaExport E-ihracat Çözümleri

İhracat Muhasebesi Nedir?

Muhasebe, bir işletmenin kaynakları, varlıkları, gelirleri ve giderlerinin sınıflara göre kaydının, özetinin ve analizinin yapıldığı bir kayıt sistemidir. İhracat muhasebesi ise söz konusu kaydın ihracat işlemleri özelinde yapılmasıdır. İhracat yapan firmalar genellikle kendi bünyelerinde bir muhasebe departmanı oluştururlar.

Muhasebe hizmeti firma dışından da alınabilir. İhracat muhasebesi kayıtlarında döviz girişi olacağı için genellikle kur sabitlenir ve peşin satışlar ile vadeli satışlar ayrı kalemlere kaydedilir. Nakliye giderleri için de ayrıca bir kayıt yapılır.

İhracat Faturası Nedir? E ihracatta Kesilecek Fatura Nasıl Olmalıdır?

İhracatta da bir satış söz konusudur ve dolayısıyla satışı faturalandırmak zorunludur. İhracat faturaları genellikle iki dilde kesilir. Klasik faturadan farkı, faturadaki para birimi ve KDV’siz olmasıdır. E-ihracatta ise yurt içi e-ticaret işlemlerinde kullanılan e-fatura sistemine benzer bir uygulama vardır. Bu uygulamaya göre e arşiv ihracat faturası nasıl kesilir sorusunun cevabını aşağıda öğrenebilirsiniz.

E-ihracat Faturası Nasıl Hazırlanır?

E-ihracat ürünleri olarak listelediğiniz ürünler satıldığında, ihracat prosedürlerine uygun bir fatura hazırlamanız gerekir. E-arşiv fatura kurallarının da geçerli olduğu elektronik ihracat faturası, aşağıdaki bilgileri içerecek şekilde hazırlanmalıdır.

  1. Alıcının adı - soyadı (işletme ise unvanı), açık adresi, vergi numarası ve vergi dairesi
  2. Satıcının ticari unvanı, açık adresi, vergi numarası ve vergi adresi
  3. Fatura numarası ve fatura tipi
  4. Faturanın düzenlenme tarihi
  5. Ürün ya da ürünlerin menşe ülkesi/ülkeleri
  6. Gönderi teslim şekli
  7. İmza ve kaşe

E-ihracat Faturası Hazırlanırken Nelere Dikkat Edilmelidir?

E-ihracat faturası, yurt dışına yapılan satışlarda, gümrük çıkış beyannamesi düzenlenmesi halinde kesilmesi gereken faturadır. Mikro ihracatlarda ve gümrük çıkış beyannamesi düzenlenmeyen satışlarda e-ihracat faturası kesilmez.

E-ihracat faturasında Gelir İdaresi Başkanlığı’nın da bilgilerine yer verilir. Dijital ortamda düzenlenen bu faturaların alıcı kısmına bakanlığın adı yazılır. E-ihracat faturası kesebilmek için mali mühür sahibi olmak, GİB başvurularını tamamlamak ve bir fatura entegrasyon sistemi kullanıyor olmak gerekir.

Bunların dışında, elektronik ihracat faturası hazırlarken aşağıdaki detaylara da dikkat edilmelidir.

  1. Faturaya GTİP, menşe bilgileri ve ürünlerin Türkçe tanımları mutlaka eklenmelidir.
  2. İhracat faturalarına KDV ve gümrükleme hizmet bedeli eklenemez. Fatura KDV hariç bir şekilde düzenlenmelidir.
  3. Faturada sadece ürün bedeli, sigorta, navlun, paketleme bedeli ve banka komisyonu gibi ödeme kalemleri eklenebilir.
  4. Proforma fatura düzenlenmiş ise resmî faturanın da aynı içeriğe sahip olması gerekir.

E-ihracat Fatura İptali Nasıl Yapılır?

Elektronik ihracat faturası, dijital ortamda düzenlendiği için basit hatalar yapıldığında uyarı ile karşılaşırsınız. Bu nedenle hatalı fatura kesme ihtimaliniz çok düşüktür. Fakat başka sebepler ile faturayı iptal etmeniz gerekebilir. Peki e ihracat fatura iptali nasıl yapılır?

Elektronik ihracat faturaları, kullanılan fatura entegratörleri ya da Gümrük ve Ticaret Bakanlığı İhracat Fatura Portalı üzerinden iptal edilebilir. Daha önce kesilmiş faturalar sistemde kayıtlı bir şekilde durur. Sistemden iptal edilmesi gereken faturaya ulaştığınızda, fatura ile ilgili işlemleri yapacağınız menüye giderek elektronik ihracat faturasını iptal edebilirsiniz.

İhracat Vergisi Nedir?

İhracat vergisi; belirli dönemlerde, belirli ürünler için yürürlüğe konulan vergidir. Genellikle yurt içinde ihtiyaç duyulan ürünlerin, ihtiyacı artıracak oranda yurt dışına satışını sınırlandırmak ve engellemek amacıyla konulur. Arz - talep dengesini korumak için ihracata konu olan ürünlerin fiyatlarını artırmak amacıyla da ihracat vergileri konabilir.

İhracat Beyannamesi Nedir? Neden Önemlidir?

İhracat beyannamesi, ilgili mevzuata uygun bir şekilde doldurulan ve ilgili ihracatçı birliği tarafından onaylandıktan sonra gümrük idaresine sunulan belgedir. Doğrudan mal sahibi ya da vekili tarafından düzenlenmesi önem arz eden bir durumdur. Tescil için ibraz edilen beyannamelerdeki bilgilerde sonradan değişiklik yapılamaz.

Sekiz nüshalı bir takım ya da dört nüshalı iki takım şeklinde düzenlenen bu beyannamenin nüshaları, ihracatın başladığı noktadan bitiş noktasına kadar geçen süreçte ilgili yerlere teslim edilir.

İhracat Kredisi ve Kredili İhracat Nedir? E-İhracat Yapanlar Kredi İmkanlarından Faydalanabilir mi?

Kredili ihracat, ihracat bedelinin, Türk Parası Kıymetini Koruma Mevzuatında belirtilen süreleri aşacak şekilde yurt içine girişine imkân veren ihracat şeklidir. İhracat kredisi ise ihracatçılara ve ihracata konu olan ürünleri üreten firmalara sağlanan ve ihracatı artırmaya yönelik teşvikleri içeren nakdi destektir.

E-ihracat yapanlar, pek çok konuda normal ihracat yapanlarla aynı imkân ve haklara sahiptirler. Örneğin e-ihracat yapan e-ticaret girişimcileri de KDV’siz fatura kesebilir ve KDV iadesi alabilirler. Bunun yanında devlet tarafından sunulan kredi ve teşviklerden yararlanabilirler.

E-ihracat Beyannamesi Ücreti Ne Kadardır?

Normal prosedürde yurt dışına yapılan satışlarda beyanname hazırlama zorunluluğu bulunur ve bir gümrük müşaviri ile çalışmak gerekir. Fakat yapılan satış mikro ihracat kapsamındaysa beyanname hazırlamaya ve gümrük müşaviri ile çalışmaya gerek yoktur. Beyanname gerektiren ihracat işlemleri için ise Risk Yönetimi, Tasfiye ve Döner Sermaye Genel Müdürlüğü'nün 2019/5 sayılı genelgesi ile ücret düzenlemesi yapılmıştır. Bu genelgeye göre e ihracat beyannamesi ücreti 5 TL’dir.

İhracat Sözleşmesi Nedir? Nelere Dikkat Edilmelidir?

İhracat sözleşmesi; alıcı ve satıcı arasında yapılan, rizikoların karşılıklı olarak belirlendiği ve paylaşıldığı, ürünün satışı ve bedelinin ödenmesine ilişkin detayları içeren bir dış ticaret satış sözleşmesi örneğidir. Terimsel anlaşmazlıkları önlemek adına genellikle Milletlerarası Ticaret Odası (International Chamber of Commerce-ICC) tarafından belirlenen kavramlar kullanılır.

Sözleşmede yer verilecek detaylara ve taraflarca karara bağlanması gereken hususlara dikkat edilmelidir. İhracat sözleşmesinde bulunması gereken detaylar şöyledir:

  • Ürünün cinsi, türü ve kalitesi
  • Ürünün miktarı ve fiyatı
  • Teslim yeri ve zamanı
  • Ödeme şekli, yeri ve zamanı
  • Olası anlaşmazlıklar için çözümler

İhracat Türleri Nelerdir?

Mikro İhracat Nedir?

Mikro ihracat KDV hariç fatura tutarı 15.000 euro, ağırlığı ise 300 kilogramın altında olan yurt dışı satışları için kullanılan terimdir. ETGB (Elektronik Ticaret Gümrük Beyanı) ile işleme konulan bedelli bir ihracat modelidir.

Gümrük müşavirliği tarafından yapılan işlemlerden muaf olan mikro ihracat, ETGB düzenleme yetkisine sahip kurumlar aracılığıyla yapılır. Söz konusu kurumlar, genellikle kargo firması mantığıyla çalışırlar ve hatta bazı kargo firmalarının da mikro ihracatta aracı olma yetkisi bulunmaktadır.

Konsinye İhracat Nedir?

Asıl satışı daha sonraki bir dönemde yapılmak kaydıyla yurt dışındaki müşterilere, komisyonculara, şubelere ve temsilciliklere ürün gönderilmesi konsinye ihracattır. Konsinye ihracat kapsamında gönderilen ürünlerin asıl satışının, ihracat tarihinden itibaren 1 yıl içinde yapılması gerekir. Haklı ya da zorunlu bir sebep doğması halinde, İhracatçı Birlikleri Genel Sekreterliği'ne müracaat edilerek asıl satış süresi 2 yıl daha uzatılabilir.

Yeniden İhracat Nedir?

Yeniden ihracat, ithal edilmiş bir ürünün ihraç edilmesi işlemidir. Bu ihracat yönteminde yurt dışından alınan ürünler hiçbir işleme maruz kalmadan yeniden ihraç edilebileceği gibi tamir ve bakım, ambalajlama gibi işlemlerden sonra da ihracata konu olabilir.

Dolaylı İhracat Nedir?

Bir ihracat departmanı kuramayacak kadar küçük ama yurt dışına satış yapabilecek kadar büyük firmalar, bu satışları dolaylı ihracat yöntemiyle yaparlar. Dolaylı ihracat; bir firmanın dış ticaret şirketi, lokal alım ofisi, komisyoncu, acente gibi aracı kurumlar vasıtasıyla yaptığı yurt dışına satış yapmasıdır.

Bedelli İhracat Nedir? Bedelsiz İhracat Nedir? Farkları Nelerdir?

Bedelli ihracat, yurt dışına satış yapılması ve karşılığında yurt içine döviz getirilmesi işlemlerini kapsayan standart ihracat çeşididir. Bedelsiz ihracat ise bir ürünün yurt dışına çıkmış olmasına rağmen yurt içine döviz girdisi sağlanmaması durumudur.

Aralarındaki temel fark, yapılan ihracat karşılığı ödeme alıp alınmamasıdır. Bedelsiz ihracata konu olabilecek ürünlerde bir alım - satım durumu söz konusu değildir. Bu ürünler genellikle reklam, tanıtım, tamir, bakım, değişim gibi amaçlarla gönderilir. Bir kişinin yurt dışına çıkarken yanında götürebileceği bazı ürünler de bedelsiz ihracat olarak kabul edilebilir.

Fiili İhracat Nedir? Hayali İhracat Nedir?

İhracata konu olan bir ürünün tescil sırasındaki tüm niteliklerini denetim sonrasında da koruması ve bu nitelikler ile ülkenin gümrük bölgesinin dışına çıkması fiili ihracattır.

Bir işletme, fiili ihracat yapması halinde devletten KDV iadesi alır. Bu uygulama, ihracatı artırmaya yönelik bir teşviktir. KDV iadesi alma amacıyla gerçekte bir ihracat yapılmamasına rağmen ihracat yapılmış gibi belge düzenlenmesi ya da fatura tutarlarının olduğundan yüksek gösterilmesi suretiyle KDV iade tutarının artırılmasının hedeflenmesi hayalî ihracat olarak tanımlanır. Yasa dışı bir eylemdir ve cezai yaptırımları mevcuttur.

Kayda Bağlı İhracat Nedir?

İhracat mevzuatları kapsamında bazı malların ihracı yasaklanmış, özel izne ya da kayda bağlanmıştır. Kayda bağlı ihracat, ihracı kayda bağlı mallara ilişkin tebliğ kapsamında bulunan ürünlerin ihraç edilmesi işlemidir.

Net İhracat Nedir?

Net ihracat, ihracat ve ithalat arasındaki farkı ifade eder. Bir ülkenin dış ticaret durumu bu hesaplamaya göre yorumlanır. Net ihracatı hesaplamak için toplam ithalat tutarı, toplam ihracat tutarından çıkartılır. İhracatın daha fazla olması durumunda net ihracat 0’dan büyük olur ve bu da dış ticaret fazlası anlamına gelir. İthalat fazla olduğunda ise dış ticaret açığı ortaya çıkar ve bu değer sıfırın altında kalır

İhracat Lisansı Nedir?

İhracat lisansı, ihracatın yapılacağı ülkenin ilgili kurumları tarafından ihracatçıya verilen bir çeşit izin belgesidir. İhracat lisansına sahip olan ihracatçı, ürettiği ya da tedarik ettiği ürünlerin yurt dışı satışını gerçekleştirebilir.

E-ihracat Teşvikleri Nelerdir?

Ticaret Bakanlığı, ihracatı artırmaya yönelik çalışmaları dahilinde bazı teşvikler sağlamaktadır. Söz konusu ihracat teşviklerinden e-ihracat yapan e-ticaret girişimcileri de yararlanabilmektedir. Ticaret Bakanlığı’nın sunduğu e-ihracat için devlet teşvikleri şu konularla ilgilidir:

  • E-ihracat girişimleri için tescil, seyahat ve pazara giriş masrafları
  • Yurt dışında e-ihracat için tasarlanan e-ticaret sitelerinin dijital reklam maliyetleri
  • İhracatçılar tarafından desteklenen fuarlara katılım giderleri
  • E-ihracat için yurt dışında birim açma destekleri
  • Tanıtım amacıyla yurt dışına gönderilen çeşitli promosyon malzemeleri
  • Dış ülkelerdeki tanıtım ve pazarlama faaliyetleri
  • Geleneksel medya mecralarında yayınlanacak yerel dildeki ilanlar

E-ihracat Ödeme Şekilleri Nelerdir?

Elektronik ihracatın yurt içi satış gibi yapılabilmesini sağlayan detaylardan biri de hemen her ödeme şeklinin kullanılabiliyor olmasıdır. Yurt içi satışlarda kullanılan kartlı ve alternatif ödeme yöntemlerinin büyük çoğunluğu, elektronik ihracat sürecinde de kullanılabilir. En popüler e-ihracat ödeme şekilleri ise şöyle sıralanabilir:

  • Kart ile Ödeme: İnternetten yapılan alışverişlerde en çok kullanılan ödeme araçlarından biri kredi kartıdır. Aynı şekilde banka kartları da oldukça popülerdir. Tek şart, ödeme yapılacak kartın yurt dışı alışverişlerine uyumlu olmasıdır.
  • SWIFT: SWIFT, yurt dışındaki bir banka hesabına para gönderme işlemidir. Kısaca uluslararası havale/EFT işlemi de denebilir. E ihracat yapan firmalar, bu yöntemle ödeme kabul ederek yurt dışına satış yapabilir.
  • Alternatif Ödeme Yöntemleri: Bankalardan bağımsız bir şekilde kullanılan bazı ödeme araçları vardır. Banka hesabı ya da banka kartı gibi çalışan bu alternatif ödeme yöntemleri, yüksek güvenlik sağladıkları için yurt dışı ödemelerinde tercih edilmektedir.
  • Mobil Ödeme: İnternetten yapılan alışverişlerin önemli bir bölümü mobil cihazlardan yapılmaktadır. Akıllı telefon üreticilerinin ve bankaların geliştirdiği mobil ödeme uygulamaları ile de yurt dışı alışverişleri için ödeme yapabilmek mümkündür.

Klasik İhracat ve E-ihracat Arasındaki Farklar Nelerdir?

E-ihracat Klasik İhracat
İhracat Operasyonu Kolay Zor
Süreç ve İş Takibi Tam yetki vardır Yetkiler sınırlıdır
Beyanname Elektronik Standart
Gümrük Müşaviri Gerekli değildir Zorunludur
Gümrükleme Süresi Ortalama 12 - 48 saat Ortalama 2 - 7 iş günü
B2C Vergi Muafiyetleri Vardır Yoktur
Gümrükleme ve Konsolidasyon İmkânı Geniş Kısıtlı
Laboratuvar Analizi Çoğu üründe gereksizdir Çoğu üründe zorunludur
Hijyen Sertifikası Çoğu üründe gereksizdir Çoğu üründe zorunludur
Apostil Şerhi Çoğu üründe gereksizdir Çoğu üründe zorunludur
Marka Tescil Sertifikası Çoğu üründe gereksizdir Çoğu üründe zorunludur
Şirket Karnesi Çoğu üründe gereksizdir Çoğu üründe zorunludur
Uçtan Uca Hizmet Alma Kolay Zor
Operasyon Maliyeti Ekonomik Yüksek
IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Yorum yap

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Benzer yazılar

Ürün pazarlama çalışmalarını daha iyi hale nasıl getirebilirsiniz?
Ürün pazarlama çalışmalarını daha iyi hale nasıl getirebilirsiniz?
Ürün pazarlama çalışmaları, pazardaki talebi artırarak, tüketicilerin bu ürüne olan ilgi ve merakını artırmanıza yardımcı olur. Önceki günlerde ürün pazarlamasının ne olduğunu ürün pazarlama yaparken dikkat etmeniz gereken...
11 Nisan 2020
Sinan Oypan
E-ticaret firmaları neden mobil reklamlara önem vermeliler?
E-ticaret firmaları neden mobil reklamlara önem vermeliler?
Mobil e-ticaret firmaları için birçok farklı açıdan önemli bir hal alıyor. Mobile uyumlu e-ticaret sitelerinin yanı sıra artık mobil cihazlarda gösterilen reklamlar da e-ticarette önemli bir yere sahip. Mobil kullanıcılara odaklı...
23 Şubat 2018
Sinan Oypan
Twitter etkileşim artırma taktikleri
Twitter etkileşim artırma taktikleri
Twitter etkileşim artırma çalışmaları yapmanız, Twitter üzerinden sitenize daha fazla kişiyi çekmenize yardımcı olacağı gibi marka bilinirliğinizi de artırmanızda rol oynar. Etkileşimlerinizi artırabilmek için yeni takipçi...
21 Mayıs 2020
Sinan Oypan
Sayfa yüklenme hızı geri dönüşüm oranlarını nasıl etkiliyor?
Sayfa yüklenme hızı geri dönüşüm oranlarını nasıl etkiliyor?
Günümüzde tüketicilerin en çok önem verdikleri konulardan biri de hız. Özellikle internetten alışverişlerde hızlı gönderim gibi beklentileri olduğu gibi alışveriş yaptıkları e-ticaret sitelerinin sayfa yüklenme hızlarının...
13 Ağustos 2018
Sinan Oypan
E-ticaret sitenizde yapabileceğiniz kişiselleştirilmiş pazarlama taktikleri
E-ticaret sitenizde yapabileceğiniz kişiselleştirilmiş pazarlama taktikleri
E-ticaret sitenizde kişiselleştirilmiş pazarlama taktikleri kullanmanız, aldığınız geri dönüşümleri artırırken, kullanıcıların da siteden daha fazla alışveriş yapmalarını sağlar. Tabii ki kişiselleştirilmiş pazarlama...
21 Mayıs 2019
Sinan Oypan
SEO rakip analizi yapmanın önemi
SEO rakip analizi yapmanın önemi
SEO rakip analizi yapmanın önemine geçmeden önce SEO üzerinde konuşmakta yarar var. E-ticarette SEO oldukça önemli bir unsur. Doğru bir SEO yapısının kurgulanması ve site genelinde bunun uygulanması, organik arama sonuçlarında üst...
17 Temmuz 2016
Sinan Oypan
Dijital pazarlama stratejisi nasıl oluşturulur?
Dijital pazarlama stratejisi nasıl oluşturulur?
Dijital pazarlama e-ticaret firmalarının pazarlama stratejilerinde önemli bir yer tutar. Doğru hazırlanmış bir strateji e-ticaret firmalarının marka ve ürün bilinirliklerini artırmada önemli bir rol oynar. Herhangi bir plan...
3 Ekim 2017
Sinan Oypan
Twitter paylaşımları için ideal gün ve saatler nasıl belirlenir?
Twitter paylaşımları için ideal gün ve saatler nasıl belirlenir?
Twitter paylaşımları için ideal gün ve saatleri belirlemeniz, paylaşımlarınızdan alacağınız geri dönüşümleri artırmanızı sağlar. Tabii ki bu ideal paylaşım zamanları farklı şirketler ve sektörler için değişiklik...
9 Nisan 2020
Sinan Oypan
Markalaşma süreci nasıl yönetilmelidir?
Markalaşma süreci nasıl yönetilmelidir?
Markalaşma süreci, her e-ticaret firmasının gündeminde olması ve üzerine çalışması gereken konulardan biridir. Markanızı doğru bir şekilde oluşturmanız ve marka bilinirliğinizi artırma sürecinizi etkili bir şekilde...
18 Kasım 2020
Sinan Oypan
Instagram kullanıcı etkileşimlerini artırmak için stratejiler
Instagram kullanıcı etkileşimlerini artırmak için stratejiler
Instagram kullanıcı etkileşimlerini artırmak, takipçilerle daha fazla iletişim kurmanızı sağlarken, Instagram üzerindeki görünürlüğünüzü artırmanıza yardımcı olur. Etkileşimleri artırabilmek için de farklı stratejiler...
27 Mayıs 2020
Sinan Oypan
Yılbaşı satışlarını artırmak için SEO çalışması
Yılbaşı satışlarını artırmak için SEO çalışması
Yılbaşı satışlarını artırmak için yapacağınız SEO çalışmaları, özellikle yıl sonu hedeflerini tutturmak ve yılı iyi bir şekilde kapatmak için önemli. Tüketiciler yıl sonu indirimlerini bekledikleri için bu dönemde online...
10 Aralık 2018
Sinan Oypan
E-ticaret sitenizde hemen uygulayabileceğiniz ileri seviye SEO teknikleri
E-ticaret sitenizde hemen uygulayabileceğiniz ileri seviye SEO teknikleri
E-ticaret sitenizi arama motorlarının daha iyi tarayabildiği ve daha iyi indeksleyebildiği bir hale getirmek organik olarak elde edeceğiniz trafiği artıracağı için, elde edeceğiniz geri dönüşümleri de artırmanıza yardımcı olur....
13 Kasım 2017
Sinan Oypan
E-ticareti Ücretsiz Deneyin