DDP Teslim Şekli Nedir?

6 Ocak 2023
Ferad Osman Sali
DDP Teslim Şekli Nedir?

İhracat yapmak istiyorsanız, tercih edebileceğiniz farklı teslimat yöntemleri vardır. Dış ticarete henüz yöneliyorsanız bunlar hakkında bilgi sahibi olmak, sistemi daha iyi anlamanıza olanak tanır. DDP teslim şekli de bunlardan bir tanesidir.

DDP Delivery Duty Paid kelimelerinin baş harflerinden meydana gelir. Incoterms 2020’de bulunan 11 farklı teslim yöntemi içinde tüm masraf ve risklerin satıcıya ait olduğu tek metottur. Böylece ihracat yapan firma, ithalatçıya kapıdan kapıya tüm masraflar dahil ürün sunar.

Burada satıcı, sevkiyat planını alıcının bildirdiği şekle göre gerçekleştirir. Sevkiyat öncesinde nakliyeciden alınacak tahmini varış tarihi alıcıya verilmelidir. Ancak geçimeler de ihtimale katılmalı, belirli aralıklar ile kontrol edilmelidir.

İhracat işlemlerini gümrük vergisi ödenmiş teslimat şeklinde yapmak istiyorsanız, öncesinde ayrıntılı bilgi almanız gerekir.

DDP Nasıl Hesaplanır?

Yurtdışı DDP teslimat, farklı unsurların bir araya gelmesiyle yapılır. Bu esnada değerlendirilen maddeler şöyledir;

  • Ürün maliyeti
  • Kar payı
  • Paketleme
  • Yükleme
  • İç nakliye
  • Gümrük masrafları
  • Sigorta
  • Navlun
  • Alıcının ülkesinde gümrük ve lokal vergiler
  • Alıcının ülkesinde iç nakliye ve boşaltma masrafları

DDP teslim şekli üzerine hesaplama yapılırken, tüm bunlar toplanmaktadır. Ayrıca KDV de bu kapsamda bilinmesi gereken ayrıntılardan biridir. Bunu ödeme sorumluluğu da satıcıya aktarılır. Lakin alıcı ve satıcının karşılıklı rızası ile bir takım değişiklikler yapılabilir.

KDV değişiklik göstermekle birlikte bazen mal değerinin yüzde 15-20’si gümrük vergisi olabilir. Bazı durumlarda, mallar ile ne yapıldığına bağlı olarak alıcı, KDV iadesine de hak kazanabilir. BU durumda alıcıya tahakkuk ettirilmektedir.

Bunun yanı sıra potansiyel hasar ücretleri de yer almaktadır. Ürünlerde oluşan hasarlar da satıcılar tarafından ödenmektedir. Bu durum yeniden varış noktasına göndermeniz durumuyla da gerçekleştirilebilir.

Son olarak yurtdışı DDP teslimat yaparken, depolama ve demuraj da vardır. Gümrükten çekme ile alakalı masraflar, satıcı tarafından karşılanır. Gümrük makamları, diğer devlet kurumları ve teslimat sürücüleri, hava-deniz yolu ile taşımadan kaynaklanan gecikmelerden ötürü meydana gelen tüm depolama ya da süryaj ücretlerini kapsar. DDP hesaplamasında bunlara da dolayısıyla yer verilmelidir.

DDP Teslimde Satıcı Sorumlulukları Neler?

Yurtdışı DDP teslimat satıcı sorumlulukları oldukça geniştir. Kendi tesislerinde yükleme yapmayı, iç sevkiyatı organize ederek limana ulaştırmayı, gemilere yüklenmesini kapsar. Bunun dışında gümrük işlemlerini tamamlama, sigorta gerçekleştirme gibi sorumlulukları da vardır. Ayrıca,

  • Paketleme,
  • Ön Taşıma,
  • İhracat Gümrükleri,
  • Ana taşıma aracına yükleme,
  • Ana ulaşım,
  • Ulaşım sigortası,
  • Ana taşıma aracından boşaltma,
  • İthalat gümrükleri,
  • Son taşıma da satıcıya aittir.

Bunlar hem masraflar hem de riskler için geçerlidir.

DDP Teslimatta Alıcının Sorumlulukları

Gümrük vergisi ödenmiş teslimat, alıcıya herhangi bir sorumluluk yüklemez. Bu bakımdan EXW yükleme türünün tam tersi bir sorumluluk ve risk içeriği vardır. Sadece satın alınan yük, sözleşme ya da proforma faturada belirtilen adrese teslimini bekler.

DDP Teslim Şeklinin Özellikleri Nelerdir?

DDP temel olarak DDU ile aynı prensiplere dayanır. Ancak DDP’de teslim şeklinde satıcı bir de gümrük vergilerini ödemelidir. Alıcı ülkesindeki yerel satıcıdan fark olmaksızın malları devreder.

Ancak taraflar, malların ithalat için gümrüklenmesine dair tüm hasar ve masrafların alıcı tarafından üstlenilmesini istiyorsanız DAP kullanmalıdır. Ayrıca DDP teslim şekli hakkında şunlar da bilinmelidir;

  • Alıcı en az sorumluluğu taşıyan taraftır.
  • Satıcı malları daha önceden kararlaştırılan teslimat adresinde ithalat işlemleri gerçekleştirmiş olarak, malları varış yerine getiren araçtan boşaltmadan alıcıya hazır bulundurmakla teslim yükümlülüğünü sağlar.
  • DDP teslim şekli satıcının ithalat yapamayacağı durumda kullanılmamalıdır.
  • İthalat işlemlerinden alıcının sorumlu olması isteniyorsa DDU terimi tercih edilmelidir.

Bunun yanı sıra yurtdışı DDP teslimat yaparken, tüm taşıma metotları tercih edilebilir.

DDP Teslim Şekli Nedir 1

DDP Teslim Nasıl Çalışır?

DDP, uluslararası gönderiler için Incoterm ya da standartlaştırılmış bir sözleşmedir. Masraf, sorumluluk ve risklerin çoğunu satıcı üstlendiği için alıcı adına faydalıdır. Ancak mallar varış limanına gelip, alıcıya sunulduğu zaman riskler de aktarılmaktadır.

Alıcı ve satıcı işlemleri tamamlamadan önce ödeme ayrıntıları üzerinde anlaşma yapılmalıdır. Varış yeri de net bir şekilde belirtilmelidir.

DDP Şekli Neden Kullanılır?

İhracat dünyasına yeni giren kişiler, hangi teslim metodunu seçmesi gerektiği hakkında kararsız kalabilir. Bu durumda hangisinin neden kullanıldığını bilmek, size yararlı olacaktır. Gümrük vergisi ödenmiş teslimat, günümüzde özellikle şu gibi sebepler ile tercih edilir;

  • Alıcıyı korumak
  • Uluslararası ticaret için varış yerine güvenli teslimat yapmak
  • Deniz ya da hava taşımacılığı ile güvenli teslimat yapmak

DDP teslim şekli bunun yanı sıra satıcıları uluslararası ücretlerden sorumlu tutmak için de kullanılır. Zira alıcının gümrük ücretlerini ödemesi gerekiyorsa, söz konusu ücretlerin maliyetini bilmemeleri olasıdır. Bu halde satışın yapılmaması çok büyük bir durumdur.

Ancak DDP kapsamında ücretleri ödeyen satıcı ve nakliyeciler sayesinde, işlemler problemsiz bir şekilde gerçekleştirilebilir.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Ferad Osman Sali
Ferad Osman Sali, E-ticaret, SEO stratejileri ve dijital pazarlama konularında uzmanlaşmış deneyimli bir profesyoneldir. İstanbul Üniversitesi mezunu olan Sali, 12 yıldır SEO ve dijital pazarlama, 8 yıldır da e-ticaret alanlarında çalışmakta... Yazar hakkında detaylı bilgi

Popüler Videolar

Benzer yazılar

Facebook CPAS (Ortak) Reklam Modeli Nedir?
Facebook CPAS (Ortak) Reklam Modeli Nedir?
Sosyal medya ve e-ticaret ilişkisini en verimli şekilde destekleyen platformlardan biri Facebook’tur. Öyle ki Facebook reklam vermek için oldukça ideal bir kanaldır. Bu konudaki geliştirmelerine devam eden Facebook, CPAS ile e-ticarette...
17 Mart 2022
Savaş Çetinkaya
E-Ticaret Sitenizde Müşteri Memnuniyeti Neden Önemlidir? Neler Yapılmalıdır?
E-Ticaret Sitenizde Müşteri Memnuniyeti Neden Önemlidir? Neler Yapılmalıdır?
Marka başarısını sürekli hâle getirmenin yolu müşteriyle kuvvetli ve sürdürülebilir bir bağ kurmaktan geçer. Kendi sektöründe başarılı olan firmalar, sahip oldukları yeri büyük ölçüde bu bağı tesis edebilmelerine...
31 Mayıs 2022
Savaş Çetinkaya
Kurumsal firmalar için alternatif sosyal medya içerikleri
Kurumsal firmalar için alternatif sosyal medya içerikleri
Kurumsal firmalar sosyal medya üzerinde etkileşim yaratabilecek uzun soluklu içerik fikirleri bulmakta zorlanabiliyorlar. Bu nedenle de düzenli paylaşımlar yapmaları zorlaştığı için de bu platformlar üzerinden bekledikleri geri...
12 Ekim 2020
Ferad Osman Sali
Stok kodu (SKU) nedir ve e-ticaret firmalarının bilmesi gerekenler
Stok kodu (SKU) nedir ve e-ticaret firmalarının bilmesi gerekenler
E-ticarette ürün takiplerinin yapılabilmesi ve ürünlerin karışmaması için stok kodu kullanılması gerekmektedir. Stok kodu bazı sistemlerde SKU (Stock Keeping Unit) olarak da geçmektedir. Özlellikle depo yönetimini ve özellikle...
18 Ocak 2019
Ferad Osman Sali
CMS-İçerik Yönetim Sistemi Nedir?
CMS-İçerik Yönetim Sistemi Nedir?
Bir web sitesine girdiğimizde karşımıza çok sayıda bileşen çıkar. Bu sitede bulunan metin içerikleri, görseller, videolar, yorum bölümleri ve bağlantılar gibi birçok öge, kompleks ve bütünlüklü bir yapı oluşturur. Sayfalar...
4 Ekim 2021
Savaş Çetinkaya
E-ticaret firmaları için Snapchat hesap açma gerekli mi?
E-ticaret firmaları için Snapchat hesap açma gerekli mi?
Snapchat hesap açma, e-ticaret firmalarının sosyal medyada farklı ve popüler bir mecrada pazarlama çalışmaları yapmalarına olanak tanır. Farklı kanallarda yer almak, farklı hedef kitlelere ulaşmanıza olanak tanıyacağı için ve...
30 Ağustos 2020
Ferad Osman Sali