ETGB Nedir? Nasıl Yapılır?

29 Mart 2022
Markethinkers
ETGB Nedir? Nasıl Yapılır?

İhracat yapmak, başta döviz bazında gelir elde etmek olmak üzere pek çok açıdan son derece avantajlı bir ticari faaliyettir. Geleneksel metotlara göre bu işlem daha çok, işlem hacmi ve sermayesi yüksek şirketler tarafından gerçekleştirilebiliyordu. Günümüzde ise e-ticaretin yükselişine paralel olarak daha cazip hâle gelen e-ihracat modeli sayesinde küçük ölçekli işletmeler de yurt dışına ürün satışı yapabilmektedir. Bu işlemli basitleştiren unsurların başında da ETGB gelir. Peki ETGB nedir?

ETGB Nedir? Nasıl Yapılır?

“ETGB ne demek?” sorusunu internet üzerinden ihracat yapmak isteyen kişilerin karşısına sıklıkla çıkar. Bu ifade, Elektronik Ticaret Gümrük Beyannamesi olarak isimlendirilen bir belgenin kısaltılmış hâlidir. Kara yolu, hava yolu ya da hızlı kargo taşımacılığı ile ülkeye giren veya yurt dışına çıkan malların gümrük işlemlerinde kullanılan ETGB, basılı evrak gerekliliğini tamamen ortadan kaldırır. Bu işlem dâhilinde süreç, elektronik ortamda yürütülür. 

Gümrük işlemlerini çok daha az maliyetli ve pratik hâle getiren bu işlem ile mikro ölçekteki ihracatın önü ciddi anlamda açılır. Birisi “ETGB nasıl yapılır?” diye soruyor ise bu, aslında o kişinin mikro ihracat hakkında bilgi almak istediği anlamına gelir. Eğer siz de “Mikro İhracat Nedir? Nasıl Yapılır?” sorularının cevabına ulaşmak istiyorsanız ilgili içeriğimizi göz atabilirsiniz.

ETGB Belgesi Nasıl Alınır?

Genel tanımını yaptıktan sonra “ETGB belgesi nasıl alınır?” sorusunu da yanıtlayabiliriz. Bu tür işlemlerde ihracatçı ya da ithalatçı firmanın söz konusu belgeyi almak için zaman ya da efor harcamasına gerek yoktur. Zira yapılan işlem kapsamında bu sorumluluk, ETGB yetkili firmalara devredilmiştir. Bu noktada yetkili firmadan kasıt, taşıma şirketleridir. İthalatçı konumundaki işletmenin satılan ürünlerin yurt dışına gönderimini sağlamak için anlaştığı taşıyıcı firma, bu belgeyi de düzenler. Böylelikle meşakkatli ve maliyetli gümrük işlemleri, çok daha kısa sürede tamamlanabilir. Sürecin tamamlanmasının ardından taşıyıcı firma ilgili belgeyi e-posta yoluyla ithalatçıya iletir.

Herhangi bir nedenle ETGB no sorgulaması yapma ihtiyacı hissetmeniz durumunda öncelikle çalıştığınız taşıyıcı firmanın internet sitesine girmeniz gerekir. Sitedeki ETGB sorgulama alanına ara konşimento numarasını girdiğiniz takdirde belgeye dair birçok bilgiye ulaşabilirsiniz.

ETGB Belgesi için İstenilen Şartlar Nelerdir?

Bir e-ihracat işlemenin Elektronik Ticaret Gümrük Beyannamesi ile yapılabilmesi, diğer bir ifade ile mikro ölçekli olarak nitelendirilmesi için iki temel koşul vardır. ETGB ihracat sınırı olarak da bilinen söz konusu iki şart şunlardır:

  • Gönderilen ürünün brüt ağırlığının 300 kg’dan az olması
  • Ürün değerinin 15 bin euroyu aşmaması

Belirttiğimiz şartların sağlanması, işlemin ETGB kullanılarak tamamlanması için yeterli değildir. Bunun için aşağıdaki belgelere de ihtiyaç duyulur.

  • Dolaylı temsil yetki belgesi
  • Maliye onaylı ve Türkçe hazırlanmış fatura aslı
  • Mikro ihracat bilgi formu
  • Ürünün gönderildiği ülkedeki işlemde kullanılmak üzere İngilizce ya da Almanca düzenlenmiş fatura

Bu belgeler gümrük müdürlüklerine değil, taşıyıcı şirketlere iletilmelidir. Zira yukarıda da belirttiğimiz üzere gümrük işlemlerini yapmasorumluluğu taşıyıcı firmalara aittir.

ETGB Neleri Kapsar?

ETGB, daha çok e-ihracat kavramı ile birlikte alınır. Fakat bu belge ile yapılabilecek işlemler e-ihracat ile sınırlı değildir; ithalat süreçleri de benzer şekilde yürütülebilir. Süreçlerin nasıl ilerlediğini ayrı ayrı incelemeye geçmeden önce internet üzerinden yurt dışına satış yapmak isteyenlerin, “E-ihracat Nedir? E-ihracat Nasıl Yapılır?” içeriğimizden bu konuya dair pek çok detaylı bilgiye ulaşabileceklerini belirtelim.

ETGB İhracat Süreci Nasıl İlerler?

ETGB ihracat sürecinin ilk adımı, satışı yapılan ürünün gönderimi için taşıyıcı firma ile temasa geçip anlaşma sağlamaktır. Bunun ardından taşıyıcı firma yetkilileri, yurt dışına gönderilecek malları teslim almak üzere ilgili iş yerine gelir. Bu esnada gerekli belgelerin asılları da yetkiliye verilir.

Ürün ve belgelerin taşıyıcıya verilmesinin ardından sürecin sorumluluğu da bu firmaya devredilmiş olur. Ürünler, şirketin operasyon sistemlerine bağlı olarak farklılık gösteren işlemlerin ardından yurt dışına gönderilir. Elektronik Ticaret Gümrük Beyannamesi, gönderi havalimanındaki ihracat antreposuna alındığında düzenlenir. Ülke dışına çıkan gönderiye dair ETGB evrakı e-posta yolu ile ihracat yapan şirkete iletilir.

ETGB İthalat Süreci Nasıl İlerler?

ETGB ithalat süreci ise biraz daha farklıdır. Çünkü bir gönderinin bu belge ve yöntem ile yurt içine alınabilmesi için, ticari değeri olmaması gerekir. Yani sadece bedelsiz numune niteliği taşıyan eşyalar bu yolla ülkeye girebilir.

Bir gönderinin ülkeye girişinde ETGB kullanılabilmesi için belirlenen sınırlar, 30 kg ağırlık ve 1.500 euro tutar düzeyindedir. Bu şekilde ülkeye giren ürünler ticari işlemlerde kullanılamaz, diğer bir ifade ile satılmaz. Yetki belgesi ve yetkilendirme talimatı olması hâlide gerçekleştirilebilen bu işlem kapsamında ürün Avrupa Birliği ülkelerinden geliyorsa %18 gümrük vergisi uygulanır. Bu vergi oranı, diğer ülkelerden gelen gönderiler için %20 olarak belirlenmiştir.

ETGB’nin Sağladığı Avantajlar Nelerdir?>

ETGB gümrük işlemlerini çok kolay hâle getirmesi itibarı ile ihracatçı firmalara önemli avantajlar sağlar. Bu avantajlar şöyle sıralanabilir:

  • Gümrük müşavirliği ve ardiye ücretleri ödenmez.
  • Vekâletname şartı yoktur.
  • Hafta sonu da gönderim yapılabilir.
  • Zamandan tasarruf edilmesini sağlar.
  • İthalatçı Birliği onayı gerektirmez.
  • Satışın KDV iadesi alınabilir.

Saydığımız avantajlardan da anlaşılabileceği üzere bu yöntem, e-ticaretle uğraşanlar için de son derece işlevseldir. Son olarak ETGB ve e-ticaret arasındaki bağlantıya bakalım.

ETGB ve E-ticaret Arasındaki Bağ Nasıldır?

Bu yöntem, e-ticaretle uğraşan şirketlerin yurt dışına satış yapmasını ciddi anlamda kolaylaştırır. Çünkü böylelikle yurt içindeki son kullanıcıya ürün göndermek ile aynısını uluslararası düzeyde yapmak arasındaki fark yok denecek kadar azalır. Maliyetlerin düşmesinin ve bürokratik işlemlerin büyük ölçüde ortadan kalkmasının bunu sağlayan temel etmenler olduğu söylenebilir. ETGB şartlarının uygun olması sayesinde bireysel ölçekte olsa dahi e-ticaretle uğraşan kişi ve işletmeler, yurt dışına satış yaparak döviz geliri elde edebilme ve global ölçekte iş yapabilme şansını yakalar. 

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Yorum yap

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Benzer yazılar

Instagram video ve görsel reklam ölçüleri - (Örnekli Anlatım - 2020)
Instagram video ve görsel reklam ölçüleri - (Örnekli Anlatım - 2020)
Instagram video ve görsel reklam ölçülerini iyi bir şekilde bilmeniz, bu mecra üzerinde reklam kampanyaları hazırlarken işinizi kolaylaştıracaktır. Instagram video ve görsel reklamlarında kullanılan bu...
7 Mart 2019
Sinan Oypan
KVKK Rehberi: KVKK Nedir? Neden Önemlidir?
KVKK Rehberi: KVKK Nedir? Neden Önemlidir?
Kamu ya da özel kurum ve kuruluşlar, dijital ya da matbu olarak yıllardır kullanıcıların bilgilerini toplamakta ve önemli bir kısmını muhafaza etmektedir. Kişisel veri niteliği taşıyan bu bilgiler, doğru bir şekilde işlenmediği...
22 Şubat 2021
Markethinkers
E-ticaret Sitenizi 2021 Anneler Günü'ne Hazırlamak
E-ticaret Sitenizi 2021 Anneler Günü'ne Hazırlamak
E-ticaret siteniz için belirli bir pazarlama stratejiniz vardır. Bu stratejiyi temel alarak pek çok alt stratejiler oluşturabilirsiniz, oluşturmanız da gerekir. Çünkü trafiğin yüksek olması için e-ticaret sitesinin hareketli olması...
1 Mart 2021
Markethinkers
E-ticaret site tasarımında bulunan 3 temel öge
E-ticaret site tasarımında bulunan 3 temel öge
E-ticaret site tasarımı yapılırken özellikle dikkat edilmesi ve üzerinde durulması gereken temel ögeler bulunmakta. Bu unsurların eksik oluşu ya da amacına uygun bir şekilde tasarlanmaması, e-ticaret sitesini ziyaret edenlerin site...
6 Şubat 2019
Sinan Oypan
Facebook reklam hataları | 3 ölümcül hata
Facebook reklam hataları | 3 ölümcül hata
Facebook reklam hataları günümüzde sosyal medya reklamı veren firmalar için hayati bir öneme sahiptir. Bu yazımızda sizinle facebook reklam hataları arasından yapmamanız gereken 3 ölümcül hatayı ele alacağız. Facebook reklam...
30 Ağustos 2016
Sinan Oypan
İçerik pazarlama yönetim planı nasıl hazırlanır?
İçerik pazarlama yönetim planı nasıl hazırlanır?
İçerik pazarlama çalışmalarınızı yaparken bir yönetim planı hazırlamanız, bu çalışmalarınızın performansını ve bunlardan alacağınzı geri dönüşümleri artırır. Yönetim planınızı oluştururken, içerik pazarlama...
22 Haziran 2020
Sinan Oypan
E-ticarette blog yönetimi nasıl yapılır?
E-ticarette blog yönetimi nasıl yapılır?
Blog yönetimi, doğru yapıldığında e-ticaret sitesine organik trafik sağlamanın yanı sıra yeni kitlelere ulaşma konusunda da önemli bir görev üstlenir. Blog yönetimi yaparken özellikle dikkat edilmesi gereken unsurlar bulunur. Bu...
27 Temmuz 2020
Sinan Oypan
Kısa video kullanımı ile pazarlama çalışmalarınızı nasıl geliştirebilirsiniz?
Kısa video kullanımı ile pazarlama çalışmalarınızı nasıl geliştirebilirsiniz?
Kısa video kullanımı, pazarlama çalışmalarınızı geliştirerek, aldığınız etkileşim ve geri dönüşümleri artırarak, farklı hedef kitlelere ulaşmanıza yardımcı olur. Video içeriklerin günümüzdeki popülerliğini göz ardı...
8 Şubat 2020
Sinan Oypan
Hedef kitlesi Z kuşağı olanlar için pazarlama ipuçları
Hedef kitlesi Z kuşağı olanlar için pazarlama ipuçları
Z kuşağı, 2020 yılından sonra dünya üzerindeki en büyük tüketici kitlelerinden biri olmaya başlayacak ve bu sebeple de markaların Z kuşağı ile şimdiden iyi bir iletişim kurmaya başlaması önemli. Z kuşağı, teknoloji ile...
1 Temmuz 2019
Sinan Oypan
E-ticarette lojistik yönetimi nedir ve neden önemlidir?
E-ticarette lojistik yönetimi nedir ve neden önemlidir?
Online bir mağaza sahibi olduğunuzda, sadece ürünlerinizi site üzerinde sergilemeniz ve müşterilerle iletişime geçerek, pazarlama çalışmaları yapmanız yeterli değildir. Tüm bu çalışmaların başarılı bir şekilde...
16 Şubat 2018
Sinan Oypan
E-ticaret şirketlerinin ilk yıl içerisinde başarısız olmasına neden olan durumlar
E-ticaret şirketlerinin ilk yıl içerisinde başarısız olmasına neden olan durumlar
Başarı hikayeleri ilgi çekici olsa da başarısızlık hikayelerinden öğrenilecek daha çok şey bulunur. Başka firmaların yaptıkları hatalardan dersler çıkartmak ve bu yaşanan olumsuzluklardan kaçınmak için önlemler almak,...
22 Ağustos 2018
Sinan Oypan
Ticari işletmelerin yararlanabileceği Instagram özellikleri
Ticari işletmelerin yararlanabileceği Instagram özellikleri
Bugün Instagram özellikleri arasından işletmelerin daha işlevsel kullandıklarında fayda sağlayabileceği maddelere değinmek istedik. Türkiye’de sosyal medya kullanımı büyük bir ivmeyle artış gösteriyor. İşletmeler sosyal...
22 Ağustos 2020
IdeaSoft
Detaylı Bilgi İçin Arayın