Avrupa'ya E-İhracat Yapmak İçin Bilmeniz Gerekenler

28 Şubat 2022
Markethinkers
Avrupa'ya E-İhracat Yapmak İçin Bilmeniz Gerekenler

Ticaret ile uğraşanların pek çoğu yurt dışına açılmak ister. Çünkü ihracat yapmak hem kârı artırır hem de markanın global bir prestije sahip olmasını sağlar. E-ticaret ise küçük ölçekli işletmelere bile ihracat yapma fırsatı sunar. E-ihracat olarak tanımlanan bu model, satış yapılan ülkelere ve bölgelere göre farklı kurallara uyma zorunluluğunu da beraberinde getirir. Döviz üzerinden kâr elde etmek için e-ticaret firmalarının hedefinde Avrupa'ya e-ihracat yapmak vardır. Bu hedef gerçekleştirilirken, Avrupa Birliği üyesi ülkelerin ihracat için çizdikleri sınırlara da dikkat etmek gerekir. Peki e-ticaret ile Avrupa'ya ihracat nasıl yapılır?

Avrupa’ya E-ihracat Nasıl Yapılır?

Avrupa'ya ihracat yapmadan önce e-ihracat nedir, ne değildir bilinmelidir. Çünkü e-ticaret ile yapılan ihracatta belirli sınırlar vardır ve bunlar dâhilinde Avrupa’ya satış yapılabilir. Öncelikle e-ticaret siteniz hazır ve aktif olmalıdır. Yabancı dilde yayın yapıyor olmanız ve başta euro olmak üzere farklı para birimlerinden ödeme alabilmeniz bu noktada çok önemlidir. Bu konular için IdeaSoft’un IdeaExport modülünden faydalanabilirsiniz. Siteniz ve ürünleriniz hazır olduğunda Avrupa'ya e-ihracat yapmaya başlayabilirsiniz.

E-ticaret siteniz üzerinden yurt dışına yapacağınız satışlar, mikro ihracat kapsamında değerlendirilir. Bu nedenle ETGB (Elektronik Ticaret Gümrük Beyannamesi) ile işlem yapmanız gerekir. ETGB düzenleme yetkisi bulunan bir firma ile çalışarak ihracat yapabilirsiniz. Mikro ihracatta yetkili kuruluşlar gümrük müşavirleri değil, kargo ve lojistik firmalarıdır. PTT, UPS, DHL gibi firmalardan bu hizmeti alarak Avrupa ülkelerine ürün satabilirsiniz.

Avrupa’ya E-ihracat Yaparken Gerekli Olan Belgeler Nelerdir?

Avrupa'ya e-ihracat yapmak, klasik ihracata göre çok daha kolaydır. Evrak karmaşası yoktur ve süreç hızlı ilerler. Yurt dışına satış gerçekleştiren e-ticaret firmasının birkaç belgeyi yetkili lojistik şirketine teslim etmesi yeterlidir. Sürecin geri kalan kısmı, gümrük işlerinde yetkili olan şirket tarafından tamamlanır. Avrupa'ya ihracat için gerekli belgeler ise fatura, ATR sertifikası, ETGB ve yurt dışı teslimat bilgileri şeklinde sıralanabilir.

Bu aşamada lojistik firmasına e-fatura değil, matbu olarak hazırlanmış fatura teslim edilmelidir. Teslimat bilgilerinin doğruluğundan emin olunmalıdır. ATR sertifikasının ise sadece belirli ürünler için istendiği unutulmamalıdır. Avrupa Birliği ile Türkiye Gümrük Birliği arasında yapılan anlaşma dolayısıyla istenen bu belge, AB üyesi ülkelere yapılan ihracatlarda vergi muafiyeti sağlar. Genellikle sanayi ve işlenmiş tarım ürünlerinin ihracatında kullanılır.

Avrupa’ya E-ihracat Yapmadan Önce Bilmeniz Gerekenler Nelerdir?

Avrupa'ya ihracat yapmak pek çok açıdan avantajlıdır. Fakat bu avantajları elde edebilmeniz için bazı detaylara dikkat etmeniz gerekir. En önemli detaylardan biri, mikro ihracat limitleridir. Avrupa'ya e-ihracat yapmak istediğinizde, mikro ihracat sınırları dâhilinde hareket etmek durumunda kalırsınız. Buna göre yurt dışına yaptığınız satışların fatura tutarı 15.000 euroyu geçmemelidir. Gönderilen ürünlerin ağırlığı için ise 300 kilogram sınırı vardır. AB üyesi ülkelere e-ihracat yapmadan önce bu limitleri bilmelisiniz.

Türkiye ile AB Ülkeleri Arasındaki Ticaret Hacmi

Türkiye ile AB ülkeleri arasındaki ticaret hacmine bakacak olursanız bu model ile çalışmak size de mantıklı gelebilir. Son derece hareketli bir ticaret trafiği vardır. Diplomatik açıdan bakıldığında türkiye ile Avrupa’nın birbirinden uzak olduğu düşünülebilir. Fakat söz konusu ticaret olduğunda bu detayın pek etkisi yoktur. Ticaret Bakanlığının verilerine göre Türkiye ve AB arasındaki ticaret hacmi, 2021 yılında 178,6 milyar dolar olarak gerçekleşmiştir.

Bu rakamın ihracat kısmına bakıldığında, Türkiye’nin en çok ihracat yaptığı bölgenin Avrupa olduğu görülebilir. Avrupa Birliği üyesi olan ülkeler, 2021 yılında, 93 milyar dolar ile Türkiye ihracatından %41,3 pay almıştır. Türkiye’nin toplam ihracatında AB ülkeleri, ilk sırada yer almaktadır.

Türkiye’den en fazla ürün ihraç edilen 5 ülkeden 3’ü AB üyesidir. Ocak 2021 tarihli verilere göre ilk sırada yer alan AB ülkesi, 1 milyar 455 milyon dolar ile Almanya’dır. Almanya’dan sonra ki AB ülkesi ise 864 milyon dolar ile İtalya’dır. Türkiye’den en çok ihracat yapılan üçüncü Avrupa ülkesi olan Fransa için bu rakam 738 milyon dolardır. İlk 5 sırada bu 3 ülke dışında ABD ve eski AB üyesi olan Birleşik Krallık yer alır.

Avrupa’da Popüler E-Ticaret Ürün Kategorileri

Avrupa'ya e-ihracat yapmaya başlamak, aslında e-ticarete yeni başlamak gibidir. “E-ticarete nasıl başlanır?” gibi soruların çoğunu e-ihracat için de sormanız ve cevaplarını bulmanız gerekir. Sorulacak ilk sorulardan biri ise elbette satılacak ürünlerle ilgilidir. Peki Avrupa Birliği ülkelerinin ilgilendiği kategori ve ürün grupları hangileridir? Bu ürün kategorilerine şöyle örnekler verilebilir:

  • Moda
  • Elektronik
  • Medya ürünleri
  • Oyuncak
  • Hobi
  • Mobilya
  • Ev aletleri
  • Gıda
  • Kişisel bakım

Avrupa’ya E-ihracatta Yeni KDV Oranları

Avrupa ülkelerine e-ticaret üzerinden ürün satışı yapıldığında KDV ödemesi de doğar. Önceden 22 euro ve altındaki tutarlar için KDV ödeme zorunluluğu yoktu. Avrupa Birliğinin vergi kanununda değişikliğe gitmesi sonucunda, Türkiye’den Avrupa’ya yapılan satışlarda KDV muafiyeti ortadan kalktı. Bu duruma sebep olarak, fiziksel mağazadan ürün satanlar ile e-ticaret yapanların eşit şartlara sahip olması gerektiği gösterildi.

Yeni KDV oranları için bir alt ya da üst tutar sınırı yoktur. Yapılan ihracatın tutarı ne olursa olsun, ihracatın yapıldığı ülkede geçerli olan oran doğrultusunda KDV ödenmesi zorunludur. Muafiyet, sadece gümrük vergisi için vardır. Gümrük vergisi muafiyeti için sınır ise 150 eurodur. KDV her satışta zorunlu iken gümrük vergisi, sadece 150 euro ve üzeri tutarındaki satışlardan alınır.

Avrupa’ya E-ihracat Yaparken Lojistik Süreçleri Nasıl Devam Eder?

Yurt dışına satılan ürünler uzun bir yolculuğa çıkar ve bu sürecin kusursuz bir şekilde yönetilmesi gerekir. Avrupa’ya e-ihracat yaparken seçilebilecek lojistik yöntemlerinden bazıları yüksek maliyet doğurabilir. Bu nedenle fulfillment gibi lojistik modellerini tercih etmekte fayda vardır. E-ihracat yapan firmaların büyük çoğunluğu bu yöntemi kullanmaktadır. Fulfillment yönteminde teslimat sorunları ve masraflar minimumdadır.

Avrupa’ya E-İhracat ve Fulfillment

Fulfillment; depolama, paketleme ve kargolama süreçlerinin tek bir firma tarafından yönetilmesidir. Bu yöntemde ürünlerinizi fulfillment firmasının deposuna göndermeniz gerekir. İlgili firmanın deposunda bekleyen ürünler satıldıkça paketlenir ve adrese ulaştırılır. Bu hizmeti veren pek çok firma vardır ama yurt dışına ürün yapılan site ile entegre olabilen bir firma seçilmelidir. Amazon, Otto, Zalando gibi global pazar yerleri kendi fullfilment firmaları ile hizmet verdikleri için entegrasyon gerekmeden lojistik süreci yönetilebilir.

Avrupa’ya E-ihracat Yaparken Nelere Dikkat Etmelisiniz?

Avrupa'ya satış yapmak için hazırlanmaya başlamadan önce mutlaka göz önünde bulundurmanız gereken detaylar vardır. Örneğin bu sistem ile ilgili tüm yasal prosedürlere hâkim olmalısınız. Avrupa'ya e-ihracat yaparken hem Türkiye’nin hem de satış yaptığınız ülkenin yasalarına uygun bir şekilde hareket etmelisiniz.

Dikkat edilecek bir başka nokta da e-ihracatı tam olarak kavramaktır. Vergi muafiyeti, döviz geliri, yüksek kazanç gibi avantajlarla birlikte dezavantajları da göz önünde bulundurmalısınız. Sistemin tüm dinamiklerini öğrendikten sonra bu işe girmelisiniz. Ayrıca e-ihracat yapmak istediğiniz sitenin de yasal çerçeveler dâhilinde olduğundan emin olmalısınız. Riske girmemek için kendi e-ticaret sitenizi kurup IdeaExport sayesinde rahatlıkla Avrupa’ya e-ihracat yapabilirsiniz.

IOSS Nedir?

“Tek Bir Noktadan İthalat Merkezi” anlamına gelen IOSS, Avrupa Birliğinin yeni KDV sistemini sorunsuz bir şekilde yönetebilmek için kurduğu dijital bir portaldır. AB ülkelerine ihracat yapan işletmeler bu elektronik portal üzerinden KDV tutarlarını bildirebilir ve vergi ödemelerini gerçekleştirebilirler.

Kimler IOSS Numarası Almalıdır?

Global pazar yerleri ve e-ihracat yapan satıcılar, IOSS numarasına sahip olmalıdırlar. Kısaca AB üyesi ülkelere e-ihracat yapmak isteyen her e-ticaret girişimcisi bu numarayı almalıdır. Amazon, AliExpress gibi global pazar yerleri, platformda satış yapan satıcıların tedarikçisi olarak kabul edilip KDV ödemelerinden sorumlu tutulurlar. Bu nedenle pazar yerleri satıcı konumunda olmasalar bile IOSS numarası almak zorundadırlar. Pazar yerleri üzerinden ihracat yapan satıcılar, pazar yerinin IOSS numarasını kullanabilir. Kendi e-ticaret sitesi üzerinden ihracat yapanların ise ayrıca bir IOSS numarası almaları gerekir.

Avrupa’ya E-ihracat Yapmanın Avantajları ve Dezavantajları Nelerdir?

“E-ihracat ve e-ticaret nasıl yapılır?” gibi sorulara cevap ararken, karşınıza çıkan bilgileri iki gruba ayırmalısınız. Böylece aklınızdaki iş sürecinin avantajlarını ve dezavantajlarını görebilir, doğru yolda olup olmadığınızı tespit edebilirsiniz. Avrupa'ya e-ihracat yapma konusunda karşılaşabileceğiniz bazı avantajlar şöyle sıralanabilir:

  • Hem tüketicilere (B2C) hem de firmalara (B2B) ürün satışı yapabilme
  • Euro üzerinden gelir elde etme
  • Devlet teşviklerinden faydalanabilme
  • Az sayıda evrak ile süreci tamamlama
  • Bankalardan ihracatçı kredisi alabilme
  • Daha fazla potansiyel müşteriye ulaşabilme

AB ülkelerine e-ihracat yapmak her açıdan avantajlı değildir. Bu süreçte bazı dezavantajlarla da karşılaşabilirsiniz. Tüm detaylara hâkim olduğunuz takdirde avantajlardan daha fazla faydalanabilirsiniz. Bazı dezavantajlar ise şöyledir:

  • Mikro ihracat limitlerinin geçerli olması
  • Her ülkede farklı vergi oranlarının ve yasal prosedürlerin bulunması
  • Kapsamlı bir operasyonel yapıya ihtiyaç duyulması
  • İade ve değişim gibi durumların ekstra maliyet yaratması
  • Yabancı müşteriler ile iletişim kurmanın zor olması
IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Yorum yap

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Benzer yazılar

Bundle’lar ile kampanya ürünleri nasıl öne çıkartılır?
Bundle’lar ile kampanya ürünleri nasıl öne çıkartılır?
Kampanya ürünleri bir araya getirerek bir bundle haline dönüştürmek, ortalama sepet tutarını artırarak, daha yüksek satış hacimlerine ulaşmanıza yardımcı olur. Farklı şekillerde bu bundle’lar kullanılabilmektedir ve hedef...
10 Şubat 2020
Sinan Oypan
E-Ticaretin İşinize Olumlu Etkileri Nelerdir?
E-Ticaretin İşinize Olumlu Etkileri Nelerdir?
Girişimcilerin iş ağı oluşturmak, satış yapmak ve işletmelerini adım adım başarıya taşımak için son dönemde en sık kullandığı yöntemlerden biri e-ticarettir. Gelişen teknoloji sonucunda internetin öneminin artmasıyla ortaya...
31 Mayıs 2016
Savaş Çetinkaya
Rekabet analizi nasıl yapılır ve neden önemlidir?
Rekabet analizi nasıl yapılır ve neden önemlidir?
Rekabet analizi, e-ticarette yeni stratejiler belirlemek, rakipleri tanıma ve onların önüne geçmek için önemli bir görevi üstlenir ve e-ticaret firmalarının bu analizleri düzenli olarak yapmaları önemlidir. Rekabet analizi, endüstri...
21 Mayıs 2019
Sinan Oypan
E-ticarette evden çalışmak için bir ekip kurarken bilmeniz gerekenler
E-ticarette evden çalışmak için bir ekip kurarken bilmeniz gerekenler
Evden çalışmak, günümüzde e-ticaret firmaları için mümkün olan seçenekler arasında yer aldığı gibi birçok kişinin de istediği birşeydir. Evden çalışmak, dışardan bakıldığında kolaymış gibi dursa da aslında zorlayıcı...
16 Haziran 2019
Sinan Oypan
Akılda kalıcı bir başlık yazmak için 6 ipucu
Akılda kalıcı bir başlık yazmak için 6 ipucu
Bir içeriğin en can alıcı noktası başlıktır ve bu nedenle iyi bir şekilde hazırlanılması ve üzerine düşünülmesi gerekir. Akılıda kalıcı ve dikkat çekici bir başlık yazmak da bu nedenle ayrı bir iştir. Yazıların,...
21 Eylül 2016
Sinan Oypan
E-ticarette olumsuz kullanıcı yorumları neden önemli?
E-ticarette olumsuz kullanıcı yorumları neden önemli?
E-ticarette kullanıcı yorumları, sosyal kanıt ve kullanıcıların satın alma kararlarını etkilemek için oldukça önemlidir. Tabii ki olumlu kullanıcı yorumları önemli olsa da, olumsuz yorumların da önemli bir yeri bulunur. Sadece...
26 Mayıs 2018
Sinan Oypan
Yatay ve dikey e-ticaretin farklılıkları nelerdir?
Yatay ve dikey e-ticaretin farklılıkları nelerdir?
E-ticaret kendi içerisinde farklı modellere ayrılmaktadır. Bu modeller iş yapısına göre ve site üzerinde satılan ürünler olmak üzere farklı şekilde kategorize edilebilir. İş modeli olarak bakıldığında B2B, B2C, C2C en yaygın...
20 Şubat 2018
Sinan Oypan
Yerel işletmeler internetten satışa nasıl başlayabilirler?
Yerel işletmeler internetten satışa nasıl başlayabilirler?
Yerel işletmeler, fiziki mağazaları üzerinden sadece belli bir konuma satış yapabildikleri için, işletmelerini büyütmeleri de daha zor olabiliyor. Sadece bu konumu ziyaret eden kişilerin belli bir bölümüne ulaşabildikleri için bu...
1 Mayıs 2020
Sinan Oypan
Yan marka için yeni bir web sitesi açmak gerekli mi?
Yan marka için yeni bir web sitesi açmak gerekli mi?
Ana e-ticaret şirketinizin yanı sıra, farklı ürün satışları yapmak ya da pazarda farklı bir rakip firma algısı yaratmak için yan marka kurabilirsiniz. Tabii ki yan marka kurduğunuzda, akla gelen sorulardan biri bu marka için yeni...
24 Mart 2019
Sinan Oypan
Başarılı Bir İş Fikri Nasıl Ortaya Çıkar?
Başarılı Bir İş Fikri Nasıl Ortaya Çıkar?
Birçok kişi kendi işini kurmak ister ancak ilk adımın ne olacağını veya nasıl başlamaları gerektiği konusunda tereddüt yaşayabilirler. Bir diğer konu ise iş kurmak için doğru bir zamanın olup olmadığı sorunsalıdır....
12 Temmuz 2016
Savaş Çetinkaya
Instagram canlı destek hizmeti sunmak için ipuçları
Instagram canlı destek hizmeti sunmak için ipuçları
Instagram canlı destek hizmeti, günümüzde sosyal medya üzerinde tüketicilere satış öncesi ve sonrasında destek sağlamak için oldukça önemli. Sosyal ağlar üzerinden destek sağlanırken de bazı konulara özellikle önem vermek ve...
16 Mayıs 2020
Sinan Oypan
Instagram Mağaza Açma Rehberi
Instagram Mağaza Açma Rehberi
Facebook’un en az sosyal medya yanı kadar güçlü olan marketplace tarafı, ticaretin dijital olan her ortamda gerçekleşebileceğinin mümkün olduğunu gösterdi. Bu yüzden Facebook temelinde Instagram’a da e-ticareti destekleyen...
9 Aralık 2021
IdeaSoft
Detaylı Bilgi İçin Arayın