Başlangıç sermayeniz kısıtlıysa ya da e-ticaret sitenize ek olarak farklı pazarlara da satış yapmak istiyorsanız, pazaryeri türleri arasında öne çıkan Alibaba ve AliExpress’i tercih edebilirsiniz. Türkiye’de hizmet veren pek çok pazar yerine kıyasla daha geniş bir kitleye hitap eden bu platformlar, dünyanın en büyük hacimli pazar yerleri arasındadır. Amazon’la birlikte e-ticaretin yaratıcıları arasında gösterilen Alibaba ile daha geniş bir müşteri kitlesine hitap edebilirsiniz. Peki Alibaba ve AliExpress mağaza nasıl açılır, aralarındaki farklar nelerdir?
İÇİNDEKİLER
AliExpress ve Alibaba Nedir?
Alibaba, 1999 yılında “küresel toptan ticaret” yapma amacıyla kurulan bir sanal pazar yeridir. Aynı zamanda Çin’in en büyük e-ticaret sitesi olma özelliğini taşımasıyla birlikte şirket olarak da dünyanın en büyükleri arasındadır. Öyle ki zaman içerisinde devasa büyüklüğe sahip bir holdinge dönüştü. Ve günümüzde Alibaba.com, Alibaba Group Holding’in alt kollarından sadece biri olarak bilinmektedir. Aynı şekilde AliExpress.com da bu holdingin e-ticaret alanında sunduğu hizmetlerden biridir.
Alibaba.com; 2021’in sonu itibarıyla 40’tan fazla ana kategoride, yüz milyonlarca ürünün, 190’dan fazla ülkede, üreticiler ve tedarikçiler arasında alınıp satılabilmesine olanak tanımaktadır. AliExpress ise holdingin 2010 yılında tedarikçiler ve tüketicileri buluşturmak amacıyla hizmete açtığı küresel bir pazar yeridir. İngilizce sitenin yanında Türkçe, Fransızca, İspanyolca, Portekizce ve Rusça’nın da dâhil olduğu 17 farklı dilde hizmet vermektedir. Ayrıca ABD, Rusya, Brezilya, Fransa ve İspanya, AliExpress’in en büyük hacimli pazarlarıdır.
AliExpress ile Alibaba Arasındaki Farklar Nelerdir?
Alibaba; e-ticaret dışında internet, teknoloji, alışveriş arama motoru, bulut bilişim ve elektronik ödeme hizmetleri vermektedir. Holdingin e-ticaret tarafındaki başlıca hizmetleri ise sıklıkla birbirine karıştırılan Alibaba ve AliExpress’tir. Alibaba ile AliExpress farkı, platformların iş modeli ile alakalı bir durumdur.
Alibaba; B2B (işletmeden işletmeye) özelinde, belli bir alt satın alma limitinin olduğu bir platformdur. Aynı zamanda bunlar; şirketlere, toptancılara, üreticilere ve tedarikçilerdir. Alibaba toptan satış yapılan sanal bir toptancı pazarı olarak da nitelendirilir. Yani toptancılar/şirketler açısından Alibaba satış yapmak için ideal bir pazar yeridir. Aynı zamanda ürün tedarik etmek için de bu geçerlidir. Ancak bu platform üzerinden bireysel tüketicilere satış yapılmaz.
AliExpress ise B2C (işletmeden tüketiciye) modelinin geçerli olduğu bir pazar yeridir. Aynı zamanda AliExpress, üretici ya da tedarikçilerin satış yapmasına uygun bir ortamdır. Yani satıcılar ile nihai tüketicilerin buluştuğu bir platformdur. Ayrıca AliExpress mağaza açma konusunda her türlü işletmeye izin verilen bir site olarak da tanımlanır. Ek olarak bireysel tüketicilerin de alışveriş yapabildiği platformdur.
İki kuruluş arasındaki farkı basit bir örnekle daha net bir şekilde açıklamak mümkün. Aynı zamanda Alibabadan ürün temin etmek suretiyle e-ticaret yapan bir firma ürünleri AliExpress üzerinden satması da mümkün
AliExpress ve Alibaba Nasıl Çalışır?
Her iki platform da klasik sanal pazar yeri mantığıyla çalışır. Satıcı mağaza açar, alıcı ise listelediği ürünleri sipariş eder. Alıcı ve satıcıyı bir araya getiren bu platformlar, yapılan satışlardan aldıkları komisyonlar ile gelir elde ederler. Ayrıca Alibaba satış ortaklığı sistemi ile de çalışabilen bir platformdur. Bu nedenle Alibaba mağaza açma hizmeti, toptancılara ve işletmelere özeldir. AliExpress mağaza açma hizmetinin ise Türkiye’deki Trendyol gibi çalıştığını söylemek mümkündür.
Bu platformların çalışma prensibindeki en önemli detay, uluslararası hizmet veriliyor olmasıdır. Yani Alibaba ya da AliExpress üzerinden bir mağaza açtığınız zaman, ürünlerinizi platformların hizmet verdiği tüm ülkelere satmanız mümkün. Dolayısıyla her iki kuruluş da küresel birer e-ticaret pazarı olarak e-ihracatın da önünü açmaktadır.
Aliexpress ve Alibaba Pazar Yerlerinden Hangisi Tercih Edilmelidir?
Bu platformlara giriş yapıp küresel çapta e-ticarete atılmak istiyorsanız; AliExpress'te ve Alibaba’da nasıl satış yapılır, bilmeniz gerekir. Alibaba ya da AliExpress mağaza açma hizmetinden faydalanmadan önce, faaliyet gösterdiğiniz iş modelini gözden geçirmelisiniz. Çünkü bu iki platform farklı pazarlara sahiptir. Ve dolayısıyla hedeflediğiniz pazar neredeyse, orayı tercih etmeniz gerekir.
Bir üreticiyseniz ya da tedarikçi firmalara ürün tedarik ediyorsanız, sizin yeriniz Alibaba.com’dur. Ama burada perakende satış yapamayacağınızı unutmamalısınız. Aynı zamanda toptan satış yapmak için bu platformu tercih etmeniz mümkün. AliExpress ise hedeflediğiniz pazarı nihai tüketiciler oluşturuyorsa uygundur. Perakende satış yapabileceğiniz bu platformda müşteriler, ürünlerinizi kendi ihtiyaçları için satın alırlar.
AliExpress Mağaza Özelliği Nedir?
E-ticaret girişimcilerine, ürünlerini farklı bir pazarda satışa sunma imkânı veren bir sistemdir. Ayrıca AliExpress, Türkiye’den mağaza açma özelliğini 2019 yılında hizmete aktif etmiştir. 2021 yılı itibarıyla 220 ülke ve bölgede, 150 milyondan fazla tüketiciye hizmet vermektedir. Mağaza ise size tüm bu ülkelere ürün satabilme şansı yaratan bir özelliktir.
Bir e-ticaret siteniz varsa, bu siteye ek olarak da mağaza açmanız mümkün. AliExpress mağaza açma özelliği ile küresel bir pazar yerine giriş yapar. Aynı zamanda AliExpress entegrasyonu sayesinde de e-ticaret sitenizdeki ürünleri özelleştirerek mağazanıza aktarmanız mümkündür. Platform size dünyanın her yerinden yeni müşteriler bulabilmeniz için aracılık yapar. Siz de açtığınız mağaza üzerinden yaptığınız satışlar için platforma komisyon ödersiniz.
AliExpress’ten Satış Yapmanın Avantajları Nelerdir?
Şöyle ki AliExpress mağaza açma özelliğini kullandığınız takdirde birtakım avantajlar elde edersiniz. Bu avantajlar sayesinde e-ticaret sektöründe ciddi oranda büyüme gösterirsiniz. Önemli olan, bu avantajlardan ne derecede faydalanabildiğinizdir. Eğer AliExpress pazarına giriş yapmadan önce doğru bir strateji çizerseniz, avantajlardan en iyi şekilde faydalanmanız mümkün. Bahsi geçen avantajlardan bazıları şu şekildedir:
- Yurt dışı satışlar için ilk adımı atmış olursunuz.
- Ayrıca Yurt dışı için hedef pazar aramanıza gerek kalmaz.
- Büyük bir müşteri kitlesine ulaşırsınız.
- Ücretsiz bir şekilde mağaza açarsınız.
- Türkçe dil desteği ile mağazanızı kolayca yönetirsiniz.
- Satış destek programlarından faydalanarak tecrübe kazanırsınız.
- Platformun lojistik altyapısı ile işlerinizi kolaylaştırırsınız.
- Ödeme altyapısı sayesinde müşterilere karşı güven inşa edersiniz.
Yurt Dışı Satışlar İçin İlk Adımı Atmış Olursunuz
Globale açılmak istiyorsanız AliExpress satıcı hesabı açmak size mükemmel bir avantaj sağlar. Platformun sunduğu denizaşırı ticaret avantajı sayesinde yurt dışına ürün satmanız mümkündür. Ayrıca edineceğiniz tecrübeler ile bu kulvarda nasıl bir yol izlemeniz gerektiğini ve yurt dışı satış için nasıl stratejilere ihtiyaç duyduğunuzu öğrenemniz mümkün.
Yurt Dışı İçin Hedef Pazar Aramanıza Gerek Kalmaz
Globalde ürün satabilmek için pazar araştırması yapmanız, hedef kitle belirlemeniz ve müşteri bulmanız gerekir. Tüm bu detaylar hakkında detaylı bilgiler toplamadan ve doğru araştırmalar yapmadan yurt dışına açılmanız ciddi bir risk taşır. Fakat AliExpress mağaza açma özelliği, size müşterisi hazır bir pazar sunar. Araştırma zahmetine girmenize gerek kalmaz. Çünkü AliExpress hem size hem de müşterilere referans olarak güvenli bir ortam yaratır.
Büyük Bir Müşteri Kitlesine Ulaşırsınız
AliExpress mağaza açma özelliğini kullanarak listeleyeceğiniz ürünler, dünyanın dört bir yanından görüntülenir. E-ticaret müşterilerinin en yoğun şekilde bulunduğu başlıca sanal pazar yerlerinden biri olan bu platform, size milyonlarca müşteriden oluşan bir kitle sunar. Özellikle e-ticarette yeniyseniz ve marka bilinirliğiniz düşükse, müşteri kitlesi oluşturmakta zorlanmanız normaldir. Bu platforma giriş yaptığınızda markalaşma sürecinin sancılarını azaltabilir, kısa sürede yüksek kazanç elde edebilirsiniz.
AliExpress’ten Satış Yapmanın Dezavantajları Nelerdir?
Ayrıca AliExpress’te mağaza açmanın her yönden avantajlı olduğunu söylemek mümkün değildir. Bu pazara girerken birtakım riskleri de göze almanız gerekir. Platformun iş modeli ve hacmi dolayısıyla, e-ticaret maceranızda bazı dezavantajlarla karşılaşmanız kaçınılmazdır. Söz konusu dezavantajlara şu şekildedir:
- Yoğun bir rekabet ortamı vardır.
- Komisyon ödemeniz gerekir.
- Marka kimliği oluşturmanız zordur.
- Yurt dışındaki müşterileriniz, uzun kargo süresinden şikâyetçi olabilir.
- Müşteriler sizden çok AliExpress’i tanır.
- Platforma güvenmeyenler, markanıza da güvenmez.
Yoğun Bir Rekabet Ortamı Vardır
Dünyanın en büyük e-ticaret platformlarından biri olması nedeniyle AliExpress’te ciddi bir rekabet yoğunluğu vardır. Dünyanın birçok ülkesinden firma burada mağaza açtığı için rakiplerinizin sayısı bir hayli fazladır. Dolayısıyla satış yapabilmek için bu firmalarla da yarışmanız ve doğru pazarlama stratejilerini belirlemeniz gerekir.
Komisyon Ödemeniz Gerekir
Her sanal pazar yerinde olduğu gibi burada da komisyon kesintileri vardır. AAyrıca liExpress mağaza açma ücreti almasa da yaptığınız her satış üzerinden belirli bir komisyon alır. Türkiye için AliExpress komisyon oranları, ürün ve kategoriye göre %5 ile %8 arasında değişir. Bu kesintiler, sizin elde edeceğiniz kâr miktarını azaltır. Ayrıca kârınızı yükseltmek için fiyat artışına gitmeniz ise ürünlerinizin daha az tercih edilmesine sebep olacaktır.
Bazı Kategorilere Göre AliExpress Komisyon Oranları (2021) | |
Ofis ve Okul Malzemeleri | %8 |
Ev ve Bahçe | %8 |
İç Çamaşırı | %8 |
Spor ve Eğlence | %8 |
Giyim ve Aksesuar | %8 |
Tüketici Elektroniği | %8 |
Bilgisayar ve Ofis | %5 - %8 |
Güvenlik ve Koruma | %5 |
Ev Aletleri | %5 |
Mobilya | %5 |
Marka Kimliği Oluşturmanız Zordur
Özellikle kendi ürünlerinizi üretiyor ve bir marka yaratmak istiyorsanız, AliExpress’te bunu yapmanız oldukça zordur. Müşteriler firmanızla ya da markanızla değil, doğrudan satışa sunduğunuz ürünle ilgilenir. Böylece alışverişi AliExpress’ten yaptığını düşünür ve çoğu zaman sizden haberdar olmayacaktır. Bu nedenle sanal pazar yerlerinde bir marka kimliği yaratmak zorlu bir süreçtir.
İlgili rehber: Satış Siteleri İçin Marka Oluşturma
AliExpress Mağaza Nasıl Açılır?
Türkiye mağazası açmak için öncelikle sisteme kayıt olmanız gerekir. İlk olarak kayıt sayfasına gidin ve “AliExpress’e Katılın” butonuna tıklayın. Ardından sizden istenen bilgileri girerek hesabınızı oluşturabilirsiniz. Ayrıca bu süreçte sizden birtakım belgeler de istenecektir. Talep edilen belgeleri teslim etmeniz hâlinde, ortalama 2 gün içerisinde hesabınız onaylanır. Ve mağaza açma hakkı kazanırsınız. Ayrıca evrak ya da bilgi eksikliği olması durumunda başvurunuzun olumsuz değerlendirilebileceğini de unutmamalısınız.
AliExpress’te Satış Yapmak İçin Gereken Bilgi ve Belgeler Nelerdir?
Öncelikle AliExpress mağaza açma sürecinde ihtiyaç duyacağınız bilgi ve belge sayısının az olduğu bilinmelidir. Platform, sizden sadece kurumsal bir firma olduğunuzu kanıtlamanızı ister. Yani bireysel bir şekilde mağaza açıp ürün satışı yapmanız söz konusu değildir. Bir şirkete sahip olmanız gerekir ve şirketinizle ilgili belgeler sizden talep edilir. AliExpress’te satış yapmak için gereken bilgi ve belgeler şöyledir:
- Vergi kimlik numarası
- Ticaret sicil gazetesi
- Ticaret odası kayıt belgesi
- Vergi levhası
- İmza sirküleri
- Şirket bilgileri
- Şirketin yasal temsilcisine ait bilgiler
- E-posta adresi
- Telefon numarası & iletişim bilgileri
- Banka bilgileri
AliExpress Mağaza Açma Başvuru Adımları Nelerdir?
Satıcı merkezinde karşınıza çıkacak olan ya da sağ üst köşede bulabileceğiniz “AliExpress’e Katılın” butonu ile başvuru sürecini başlatabilirsiniz. Ardından aşağıdaki adımları izleyerek süreci tamamlayabilir, bir AliExpress mağazasına sahip olmanız mümkündür.
- Alışveriş vergisi ülkesini “Türkiye” olarak ayarlayın.
- E-posta adresinizi girin ve şifre oluşturun.
- Üyelik sözleşmesi onay kutusunu işaretleyin.
- “DEVAM” butonuna basmanızın ardından e-posta onay ekranı gelecek.
- Kaydettiğiniz e-posta adresinizin gelen kutusuna gidip onay kodunu alın.
- 6 adet rakamdan oluşan kodu ilgili kutucuğa girip işleme devam edin.
- Şirket tipini (şahıs, limited, anonim) seçin.
- Şirket adını ve kayıtlı adresi girin.
- Geçerli bir pasaport veya T.C. kimlik kartınızı ve yerleşim yeri (ikametgâh) belgenizi “Add Files” butonu ile sisteme yükleyin.
- Şirketle ilgili e-posta, telefon numarası ve vergi kimlik numarası gibi bilgileri ekleyin.
- Vergi levhası, imza sirküleri ve ticaret sicil gazetesi gibi belgeleri “Add Files” butonlarını kullanarak sisteme yükleyin.
- Şirketin yasal temsilcisi ve banka ile ilgili bilgileri de girip başvuruyu tamamlayın.
- Başvurunuzun sonucunu almak için ortalama 2 gün bekleyin.
- Mağaza açma başvurunuzun onaylandığına dair e-posta aldığınızda, marka tanımlama adımına geçebilirsiniz.
AliExpress’te Marka Nasıl Tanımlanır?
Mğaza açma başvurunuz onaylandıktan sonra, ürün girişi yapmadan önce marka tanımlama işlemi yapmalısınız. Tabii marka tanımlamanın daha çok üretici firmalara hitap ettiğini de bilmelisiniz. Eğer üretici firma konumundaysanız ve kendi markanız altında üretip yapıp bu ürünleri mağazanızda satacaksanız, markanızı sisteme tanımlayabilirsiniz. Böylece markanıza ait ürünler ayrı bir sınıfta gruplanır. Ayrıca birden fazla marka tanımlama hakkınız da mevcuttur. Marka tanımlama işlemi için “Hesap ve Avantajlar > Benim Markam” adımlarını izleyebilirsiniz.
Aliexpress Mağazasına Ürün Girişi Nasıl Yapılır?
Mağaza girişinin ardından ürünlerinizi listelemeye başlayabilirsiniz. Ürün ekleme paneli, size her türlü detayı girme fırsatı sunar. Tüm detayları girmenizin ardından onay süreci başlar ve onaylanan ürünler satışa çıkar. Ürün girişi için aşağıdaki adımları izleyebilirsiniz.
- “Satıcı Hesabı > Ürün Merkezi > Yeni Ürün Ekleme” adımlarını takip edin.
- Ürünün en az 6 adet yüksek çözünürlüğe sahip görselini ekleyin.
- Opsiyonel olarak ürüne ait bir video ekleme seçeneğiniz de vardır. Zengin içerikli kutulara sahip ürünler için mutlaka video ekleyin.
- Ürün açıklaması yazın. Açıklamayı kendiniz oluşturabileceğiniz gibi hazır şablonları da kullanabilirsiniz. Açıklamaları Türkçe ya da küresel satış için İngilizce olarak yazabilirsiniz.
- Fiyat bilgilerini girin. Fiyatlandırmayı beden ve renk gibi varyantlar için ayrı ayrı yapmanız gerekir. Ayrıca bölgesel fiyatlandırma yapma şansınız da vardır.
- İndirim bilgilerini girin. İsterseniz ürününüz için “5 adet alana %10 indirim” gibi kampanyalar oluşturabilirsiniz.
- Gönderim bilgilerini doldurun. Ücretli ve ücretsiz kargo seçeneğinin yanında hangi bölgeye kaç günde gideceği, paket ağırlığı, boyutu gibi bilgileri girin.
- Ürünlerin listelenme süresini seçin.
- Ayrıca ürünlerin satışa çıkması için ortalama 1 - 3 gün bekleyin.
AliExpress Kargolama ve Gümrük İşlemleri Nasıldır?
Bir ürünü sattığınızda, kargolama için iki farklı yöntemden birini seçebilirsiniz. Bu yöntemlerden biri, platformun “Cainiao” isimli kendi lojistik ağıdır. Cainiao sistemini kullandığınızda kargo yetkilisi sattığınız ürünü sizin adresinizden alır, müşterinin adresine teslim eder. İkinci yöntem ise alternatif kargo firmalarını kullanarak ürün göndermektir. Ürünü kargoya teslim edip takip numarasını sisteme girerek süreci yönetebilirsiniz.
Gümrük işlemleri ise ürünün teslim edileceği ülkenin yasal mevzuatları doğrultusunda işler. Dolayısıyla gümrük konusunda sorumluluk sizde değildir. Bazı ülkelerde gümrük vergileri yüksektir ve süreç oldukça zordur. Bu gibi ülkelerden sipariş alma ihtimaliniz düşük olduğu için, sadece sürecin kolay işlediği ülkelere gönderim yapmayı tercih edebilirsiniz.
AliExpress Mağaza Vergi Sistemi Nedir?
Aynı zamanda AliExpress mağaza açma özelliğini kullanarak ürün sattığınızda bir gelir elde edersiniz. Hem elde ettiğiniz geliri göstermek hem de gerçekleştirdiğiniz ticari faaliyeti belgelemek için fatura kesme zorunluluğunuz vardır. Kestiğiniz faturaların tutarları doğrultusunda da bir vergi yükümlülüğü doğar. Platformdan kazandığınız para için gelir vergisi ödemeniz gerekir. Peki AliExpress vergisi nasıl ödenir?
Bu sanal pazar yerindeki ticari faaliyetleriniz sonucunda ödemeniz gereken vergileri, bağlı bulunduğunuz vergi dairesine ödeyebilirsiniz. Ödemeleri vergi dairesi veznelerinden, internet vergi dairesinden ya da anlaşmalı bankalar üzerinden yapabilirsiniz.
Aliexpress Satıcı Hesabı Nasıl Silinir?
AŞöyle ki liExpress’teki satıcı hesabınızı istediğiniz zaman kapatabilirsiniz. Platformdan istediğiniz verimi alamadıysanız ya da e-ticaret markanız için farklı bir yol çizdiyseniz, hesabınızı silebilirsiniz. AliExpress hesap silme işlemini “Hesap Ayarları” menüsünden yapabilirsiniz. Menünün altındaki sekmelerden “Hesabı Devre Dışı Bırak” butonuna tıklayarak işleminizi tamamlayabilirsiniz. Dilerseniz bu işlemi, yardım merkezindeki canlı destek üzerinden mesaj atarak da yapabilirsiniz.
Aliexpress ve Alibaba’ya Benzer E-ticaret Satış Siteleri Hangileridir?
Aynı zamanda AliExpress ve Alibaba gibi pek çok farklı sanal pazar yeri vardır. Her pazar yerinin kendine göre bir müşteri kitlesi bulunur. Ayrıca e-ticaret müşterileri, aynı ürün için birden fazla platformda araştırma yapar. Dolayısıyla diğer alternatifleri değerlendirmenizde de fayda vardır. Mağaza açıp ürünlerinizi listeyebileceğiniz ve geniş bir müşteri kitlesine satış yapabileceğiniz e-ticaret satış siteleri ile ilgili detaylı bilgilere, aşağıdaki rehberler üzerinden ulaşabilirsiniz.
Popüler Videolar