Ticaret Sicil Gazetesi Nedir? Nasıl Sorgulanır? Neden Gereklidir?

6 Ocak 2022
Markethinkers
Ticaret Sicil Gazetesi Nedir? Nasıl Sorgulanır? Neden Gereklidir?

Ticaret ile uğraşan her girişim, resmî kurumlara bu konuya dair bildirimde bulunur. Bu andan itibaren o girişim, şirket kimliği kazanır ve pek çok faaliyeti kayıt altına alınır. Birtakım özellikleri karşılayan işletmelerin faaliyetlerine dair bildirimde bulundurmanın yanında, bir sorumluluğu daha ortaya çıkar: Kuruluş ya da şirketteki değişiklikleri ilgili kişilere duyurmak. Bunun için kullanılan mecra Ticaret Sicil Gazetesi olarak bilinir. Bu yayın organının isminde gündelik hayatta çok sık duyduğumuz gazete kelimesinin geçmesi, birçok sorunun ortaya çıkmasına neden olur. Biz de bu yazımızda “Ticaret Sicil Gazetesi nedir?” ve “Ticaret Sicil Gazetesi ne işe yarar?” gibi sıkça sorulan sorulara cevap arayacağız.

Türkiye Ticaret Sicil Gazetesi Nedir? Ne İçin Kullanılır?

Ticaret Sicil Gazetesi, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) tarafından tatiller dışında her gün çıkarılan bir gazetedir. Merkezi Ankara’dadır. Bu gazeteye ilişkin yasal düzenlemeler 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu'nun 35'inci maddesi ve 18 Mayıs 2004 tarihli 5174 sayılı Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği ile Odalar ve Borsalar Kanunu ile yapılmıştır. Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği başkanı, bu gazetenin de sahibi kabul edilir. 1957’de beri hizmet veren Ticaret Sicil Gazetesi, 2004 yılında bugün kullanılmakta olan hâlini almıştır.

“Ticaret sicil gazetesi nasıl alınır?” bu konu hakkında ne çok sorulan sorulan başında gelir. Bu gazete perakende olarak satışa sunulmaz. Dijital ya da matbu olarak abonelik sistemi ile edinilebilir. Ayrıca ilan veren kişilerin adresine posta yolu ile ulaştırılır.

Bu gazete ticaret sicil müdürlüklerine kayıt edilmesi gereken şirketlerin kuruluşları ve yapısal değişiklerine dair ilanların duyurulması için kullanılır. Bunun dışında içeriğinde kanunlar ve mahkeme kararları da yer alabilir. Ticaret Sicil Gazetesi’nin duyurulması için kullanıldığı belli başlı konular şöyle sıralanabilir:

  • Yeni şirket kuruluşları ve bu şirketlerin bilgileri
  • Aktif olarak çalışan şirketlerin yapısal değişiklikleri
  • Yönetim ve genel kurul kararları
  • Şirket ve kuruluşların sözleşme tadilleri
  • İflas memurları tarafından hazırlanan iflas ve konkordato kararları
  • Şirketlerin isim değişiklikleri
  • Diğer ticari ilanlar

Ticaret Sicil Gazetesi’nde yer alan ilanlar, şirketlerin gerçekleştireceği bazı işlemler için ilgili kurumlar tarafından talep edilir. Bu anlamda bu ilanların, şirketin resmî durumuna dair bir belge niteliği taşıdığı da söylenebilir. Kurumlar, ilanın bulunduğu gazetenin aslını ya da sicil müdürlüklerince ıslak ya da e-imza ile onaylanmış suretlerini kabul eder.

Ticaret Sicil Gazetesi Nasıl Görüntülenir?

Bu gazete, resmî bir internet sitesine sahiptir. Ticaret Sicil Gazetesi görüntüleme işlemleri için bu site kullanılır. Bahsettiğimiz şekilde görüntülenen ilanlar, PDF formatında bilgisayarlara ve diğer cihazlara kaydedilebilir. Islak ya da e imzalı ticaret sicil gazetesi sureti talepleri de belirli bir ücret karşılığında yine bu siteden yapılır. Yani “Ticaret Sicil Gazetesi kaydı nasıl alınır?” sorusuna yanıt olarak belirttiğimiz internet sitesi işaret edilebilir. Bunun yanında ticaret sicil müdürlüklerinden de bu ilanları, ıslak imzalı şekilde almanız mümkündür.

Ticaret Sicil Gazetesi’nin Geçerlilik Süresi Ne Kadardır?

Gazetede yayınlanan bir ilan, aksi yönde başka bir ilan verilmediği sürece geçerliliğini sürdürür. Bir örnekle açıklamak gerekirse; şirket, kuruluş adresinden taşınıyorsa yeni merkezini duyuran bir ilan vermek zorundadır. Bu yeni ilanda yer alan adres, artık o şirketin resmî adresi olarak işlem görür.

Herhangi bir ilan içerisinde konuya ilişkin bir zaman sınırı yer alıyorsa, belirtilen sürenin dolmasıyla o ilanın geçerliliği de sona erer. Yani bu tip durumlarda Ticaret Sicil Gazetesi geçerlilik süresi, ilanda belirtilen kadardır. Kimi durumlarda yeni bir şirket, daha önceki tarihlerde faaliyet göstermiş firmalarla aynı unvanı almak isteyebilir. Bu, ancak daha önce kurulan şirketin unvanının silinmesine dair ilanın tarihinin üzerinden 5 yıl geçmesi ile mümkündür.

Ticaret Sicil Gazetesi Hangi Şirket Türleri İçindir?

Sermaye şirketlerinin kuruluş aşamasında ticaret sicil gazetesine ilan vermesi zorunludur. Limited ve anonim şirket gibi sıkça tercih edilen yapılar, bu grupta yer alır. Şahıs şirketlerinin bu konuda herhangi bir zorunluluğu yoktur. Fakat ithalat ve ihracat gibi işlemler sırasında şahıs şirketlerinin sicil gazetesi suretleri, ilgili kurumlar tarafından talep edilebilir. Bu durumda şahış şirketinin de kuruluş ilanı vermesi gerekli hâle gelir.

Türkiye Ticaret Sicil Gazetesi’ne Nasıl Üye Olunur?

Ticaret Sicil Gazetesi üyelik işlemleri, abonelik formunun doldurulması ve gerekli ücretin yatırıldığına dair banka dekontunun yer aldığı bir e-postanın TOBB’a iletilmesi ile başlatılabilir. Günlük gazete ve veri aboneliği olmak üzere iki tip üyelik opsiyonu bulunur. Günlük gazete, klasik matbu formattadır ve her gün abonelerin adresine ulaştırılır. Bu tip üyeliğin 2021 yılı için bedeli 19.920 TL’dir. Web üzerinden kullanılan veri aboneliği ise kendi içinde Düzey 1 ve Düzey 2 olarak sınıflara ayrılır. Düzey 1, yıllık 33.350 TL; Düzey 2 ise 99.600 TL’dir. Üyelik işlemlerine dair detaylı bilgilere gazetenin internet sitesinden ulaşabilirsiniz.

Ticaret Sicil Gazetesi’nde Hangi Sorgulamalar Yapılabilir?

Ticaret Sicil Gazetesi’nin internet sitesinden, 1957 yılından günümüze kadar verilmiş ilanlar sorgulanabilir. Bu ilanlar, dijital olarak görüntülenebilir; çıktısı alınabilir ve hem elektronik hem de ıslak imzalı suretleri talep edilebilir. Yayınlanan ilanların kargo takip sorgulamaları da yine bu siteden yapılır. Ticaret Sicil Gazetesi ünvan sorgulama işlemi için de aynı siteyi tercih edebilirsin.

Ticaret Sicil Gazetesi Sorgulama İşlemi İçin Neler Gereklidir?

Ticaret Sicil Gazetesi ilan sorgulamaları için öncelikle, ilgili işletmelerin kayıtlı olduğu ticaret sicil müdürlüğünün hangisi olduğunu bilmeniz gerekir. Bu bilginin yanında ticaret sicil numarasını ve unvanını girmeniz sorgulama için yeterlidir. Fakat benzer unvana sahip birden fazla şirket olabileceğinden bu işlem için ticaret sicil numarasını kullanmanız, yaşanabilecek karışıklıkların önüne geçmeniz açısından faydalı olacaktır.

Ticaret Sicil Gazetesinde Sorgulama Nasıl Yapılır?

Ticaret Sicil Gazetesi’nin web sitesinde yer alan ilan görüntüleme sayfası aracılığıyla ihtiyaç sorgulamaları kolayca yapabilirsiniz. Bunun için şirketin kayıtlı olduğu ticaret sicil müdürlüğünü listeden seçim, numara ya da unvanından birini girmeniz yeterli olacaktır. Bilgileri girmenizin ardından “büyüteç” butonuna basarak sorgulamayı gerçekleştirebilirsiniz. Ayrıca sorgulamlarınızı belirli tarih aralıkları için de yapmanız mümkündür.

Ticaret Sicil Gazetesine Nasıl İlan Verilir?

Ticaret sicil gazetesi ilan verme süreci, belli kurallara tabidir. Aktif ya da yeni kurulacak şirketlerin ilanları, ilgili işlemler doğrultusunda ticaret sicili müdürlüklerine yapılan başvurular doğrultusunda düzenlenir. Ticaret Sicili Yönetmeliği’ne uygunluğu tescil edildikten ilanlar, yayınlanmak üzere Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi’ne gönderilir. 2020 yılına kadar ilanlar talebin ardından 2 iş günü içinde yayınlanmıştır. Fakat 2020 yılında dijitalleşme yoluna gidilmesi bu süreyi kısaltmıştır. MERSİS üzerinden dijital olarak oluşturulan ilanlar 2 saat, kâğıt formatında gönderilen ilanlar ise 1 gün için yayınlanır. Eğer ilan, kâğıt formatında gönderilecek ise mutlaka asıllarını Ticaret Sicili Gazetesi iletilmesi gerekir. Faks ve benzeri yollarla iletilen ilan metinleri işleme alınmaz.

Ticaret Sicil Gazetesi İlan Ücretleri Nedir?

Ticaret Sicil Gazetesi ilan ücreti, ilana konu olan şirketin türüne ve içeriğe göre değişir. Örneğin şirket ilanları için belirlenen ücret ile kooperatifler için belirlenen birbirinden farklıdır. 2021 Ticaret Sicil Gazetesi ilan ücretlerini aşağıda bulabilirsiniz:

  • Şirket İlanları (Kelimesi): 0,77 TL
  • Şirket Kuruluş İlanları (Kelimesi): 0,35 TL
  • Kooperatif İlanları (Kelimesi): 0,40 TL
  • Kooperatif Kuruluş İlanları (Kelimesi): 0,25 TL
  • Kadın - Engelli Girişimi Kooperatifleri İlanları (Kuruluş ve Diğer): Ücretsiz
  • Gerçek Kişi Ticarete Başlama İlanları (Maktu): 100,00 TL
  • Teknogirişim Sermaye Desteği ile Kurulan Şirketler ve Gerçek Kişiler (Kelimesi ve Beher Gazete Bedeli): 0,01 TL
  • Ticareti Terk, Resen Tescil ve Düzeltme İlanları: Ücretsiz
  • Gazete Perakende Satış Fiyatı: 4,50 TL

Ticaret Sicil Gazetesine Kayıt Olmak Neden Gereklidir?

Şirket kimliğine sahip ticari girişimler için ticaret sicil müdürlüklerine kayıt olmak zorunludur. Bu da otomatik olarak Ticaret Sicil Gazetesi’ne kayıtlı olmaları anlamına gelir. Şahıs şirketleri de isteğe bağlı olarak bu gazeteye kayıt olma hakkına sahiptir. Özellikle yurtdışı pazarına açılmayı düşünen e-ticaret işletmeleri için bu bir zorunluluk olabilir. Çünkü gümrük işlemleri esnasına işletmelerden kuruluşlarına dair Ticaret Sicil Gazetesi ilanları istenebilir.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Yorum yap

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Benzer yazılar

E-ticarette kullanabileceğiniz sosyal medya satış yöntemleri
E-ticarette kullanabileceğiniz sosyal medya satış yöntemleri
Sosyal medya satış yöntemleri, sosyal ağlar üzerinde yaptığınız çalışmalardan geri dönüşüm sağlamanızı ve gelirlerinizi artırmanızı sağlar. Sosyal ağlar üzerindeki reklam çalışmalarının haricinde de organik olarak web...
30 Haziran 2019
Sinan Oypan
Bir e-ticaret şirketinin iflas etmesine neden olan durumlar
Bir e-ticaret şirketinin iflas etmesine neden olan durumlar
E-ticarette başarı hikayelerinin yanı sıra başarısızlık hikayeleri de bulunuyor. Birçok firma farklı sebeplerden dolayı iflasını açıklayarak işini sonlandırabiliyor. Başarı hikayelerinden dersler alındığı gibi...
5 Mayıs 2017
Sinan Oypan
Evden iş yapmak isteyenler için tavsiyeler
Evden iş yapmak isteyenler için tavsiyeler
Evden iş yapmak, birçok girişimcinin hayali ve son birkaç yıldır firmalar da masraflarını kısmak için evden çalışma modeline geçmekte. Evden iş yapma fikri kulağa güzel gelse de kendine has zorlukları da vardır. İş verimini...
8 Ocak 2020
Sinan Oypan
E-ticarette gelir gider hesaplama nasıl yapılır?
E-ticarette gelir gider hesaplama nasıl yapılır?
E-ticaret şirketinizin karlılığını görmek ve devam ettirmek için gelir gider hesaplama yapmanız bir hayli önemlidir. Şirketinizin gelir durumunu, nakit akışını ve harcamalarını hesaplayarak şirketinizin karlılığını...
5 Mart 2020
Sinan Oypan
Dijital Reklam Çeşitleri Nelerdir? Dijital Pazarlama Reklamları Nasıl Yapılmalıdır?
Dijital Reklam Çeşitleri Nelerdir? Dijital Pazarlama Reklamları Nasıl Yapılmalıdır?
Dijital pazarlama ve e-ticaret, birbirinden ayrılması mümkün olmayan iki terimdir. E-ticareti dijital satış olarak nitelendirebileceğimiz için, satışa konu olan ürün ve hizmetlerin dijital mecrada pazarlanması da kaçınılmaz olur....
8 Ocak 2022
Markethinkers
Marka tescili yaptırmanız e-ticaret siteniz için neden önemli?
Marka tescili yaptırmanız e-ticaret siteniz için neden önemli?
Marka ismi ve logo yaratmak için saatlerce ya da günlerce uğraşan ve kendi markalarını yaratarak, bu markayı ileri taşımak isteyen girişimciler ve firmalar için marka tecili yaptırmak oldukça önemlidir. Markanın orijinalliğini...
11 Aralık 2018
Sinan Oypan
Firma tanıtımı için kullanabileceğiniz pazarlama yöntemleri
Firma tanıtımı için kullanabileceğiniz pazarlama yöntemleri
E-ticarette ve dijital pazarlamada firma tanıtımı için kullanabileceğiniz birçok farklı pazarlama ve tanıtım yöntemi bulunmakta. Dijital pazarlanın yanı sıra geleneksel medya veya reklam yöntemleri de firmanızın tanıtımı için...
26 Ağustos 2020
Sinan Oypan
Youtube'da video listelenme kriterleri ile ilgili bilmeniz gerekenler
Youtube'da video listelenme kriterleri ile ilgili bilmeniz gerekenler
Video içeriklerin öneminin artmasıyla beraber Youtube üzerinde içerik paylaşan firmaların sayısı da artmaya başladı. Youtube üzerinde tüketicilerle etkileşim ve iletişime geçmek önemli olsa da her gün yüzlerce videonun...
9 Ocak 2018
Sinan Oypan
Blog içeriklerinizde olması gereken 5 özellik
Blog içeriklerinizde olması gereken 5 özellik
Blog içerikleri oluşturmak, takipçilerinizle etkileşim kurmanızı, onlara bir değer sunmanızı sağlarken, aynı zamanda sitenizi güncel tutar ve organik arama sonuçları üzerinden sitenize trafik çekmenize yardımcı olur. Tabii ki...
15 Şubat 2017
Sinan Oypan
E-ticaret sitenizi yayınlamadan önce bakmanız gereken kontrol listesi
E-ticaret sitenizi yayınlamadan önce bakmanız gereken kontrol listesi
E-ticaret sitenizi yayına almadan önce son düzenlemeleri yapmak ve siteyi gözden geçirmek için bir kontrol listesi oluşturmanız önemlidir. Hangi alanlara son bir kez daha bakılması gerektiğini ve web site üzerinde hangi bölümlerin...
18 Temmuz 2019
Sinan Oypan
E-ticarette promosyon kodu kullanım ipuçları
E-ticarette promosyon kodu kullanım ipuçları
E-ticarette gelirleri artırma, satış hedeflerini tutturma, yeni kitlelere ulaşma gibi farklı hedefleri tutturmak için promosyon kodu kullanımı oldukça yaygın. Tabii ki promosyon kodu kullanırken de bilinmesi ve dikkat edilmesi gereken...
15 Temmuz 2019
Sinan Oypan
E-ticaret sitelerinde teşekkürler sayfası neden önemlidir?
E-ticaret sitelerinde teşekkürler sayfası neden önemlidir?
E-ticaret sitelerinde tüketicilerle etkileşime geçmek, onlara bir mesaj iletmek ve onlara yaptıkları alışverişler sonrasında teşekkür etmek için “teşekkürler sayfası” oldukça önemli bir role sahiptir. İyi hazırlanan bir...
28 Eylül 2017
Sinan Oypan
E-ticareti Ücretsiz Deneyin