Growth Hacking Nedir? Ne İşe Yarar?

8 Ağustos 2021
Markethinkers
Growth Hacking Nedir? Ne İşe Yarar?

Growth Hacking Nedir? Ne İşe Yarar?

Yeni bir projenin ilk aşamaları her zaman keyiflidir. Geliştirme sürecinde yeni fikirler ortaya atılır, farklı testler yapılır ve uygun stratejiler belirlenir. Ancak proje hayata geçtiği zaman tam olarak istenen sonuçlar alınamayabilir. Kâğıt üzerinde her şey sorunsuz görünürken ortaya çıkan son ürün tatmin edici olmayabilir. Growth hacking işte bu durumu ortadan kaldırmayı amaçlamaktadır. Growth hacking, birçok dijital pazarlama stratejisi kullanarak hızlı ve verimli büyüme sağlar.

Bir firmanın etkili ve güçlü bir şekilde büyüyebilmesi için pazarlama kanalları ile ürün geliştirme süreci arasındaki verimli ve hızlı deneme süreci growth hacking olarak adlandırılır. Türkçeye tam anlamıyla çevrilmesi mümkün olmayan bu terim ilk olarak 2010 yılında Hacking Growth’un yazarı olan Sean Ellis tarafından ortaya atılmıştır. Ellis daha sonrasında bu alandaki deneyimlerini kullanarak önemli girişimlere imza atmış, var olan işletmelerin ise hızla büyümesine vesile olmuştur.

Growth hacking, e-ticaret projelerinin ve diğer internet sitelerinin büyümesi için yeni yollar arama sürecini ifade etmektedir. Pazarlama ile mühendisliğin bir arada olduğu growth hacking sürecinde, geliştirdiğiniz ürününüzü kullanmayı düşünmeyen müşterilerin olduğu kanalları bularak yeni müşteriler edinilmesi amaçlanır. Ancak growth hacking yöntemini sadece müşteri edinme yolu olarak görmek doğru olmaz. Aynı zamanda mevcut ana işle ilgili büyüme fırsatları da growth hacking kapsamında değerlendirilebilir ve büyüme için yeni stratejiler geliştirilebilir.

Hızla büyüme sağlayan yöntemin kullanım alanı oldukça geniştir. Kurulu olan şirket, sosyal ağ veya yeni bir projenin gelişimi için growth hacking kullanılabilir. Hedef kitleden yüksek oranda dönüşüm elde edilmesi mümkün hâle gelir. 

Her işletme için önemli bir kavram olan growth hacking, özellikle bütçenin kısıtlı olduğu durumlarda daha da ön plana çıkmaktadır. Düşük bütçe ile büyüme sağlanması için bu yöntemden faydalanılabilir.

Growth Hacker Kimdir?

Şirketlerin büyümesi ile ilgili sorunların ortaya çıkarılması ve problemlere yaratıcı çözümler getirilmesini sağlayan kişiler “Growth Hacker” olarak adlandırılmaktadır. Growth hacking sürecinin baş kahramanları olan bu kişiler, şirketlerin hızlı büyümesi için gerekli olan eylemlerin hayata geçirilmesini sağlar.

Growth hacker olarak görev alan bir kişinin bir şirkette büyüme sağlamak için attığı ilk adım veri analizidir. Bu aşamada e-ticaret sitesi trafiğiyle ilgili analizler yapılması için Google Analytics ve benzeri analiz araçları kullanılır. Büyüme sürecinin hızlı bir şekilde gerçekleşmesi için oluşturulan fikirler test edilir. Başarısız olan fikirlerin başarılı hâle getirilmesi için gerekli çalışmalar yapılır ve başarılı fikirlerin iyi bir şekilde uygulanması sağlanır. Karşılama sayfaları hazırlayan ve A/B testleri gerçekleştiren growth hacker olarak çalışan kişiler, herkesin aklına gelen ilk fikirlerin haricinde kreatif fikirler de üretmektedir.

Growth Hacking Yöntemleri Nelerdir?

Growth hacking sürecinde dijital pazarlamadan da bilinen 5 ana yöntem kullanılmaktadır. Bu yöntemler genel olarak AARRR olarak adlandırılırlar.

  • Edinme (Acquisition): En düşük maliyetle kullanıcı bulmak için yapılan çalışmalardır. SEO ve reklam çalışmaları bunlara örnektir. 
  • Etkileşim (Activation): İnternet sitesini ziyaret eden kullanıcılarla kurulan etkileşimlerdir. Örneğin e-bültene kayıt olan kullanıcıya e-kitap hediye edilmesi.
  • Bağlılık (Retention): Siteyi ziyaret eden kullanıcıların tekrar uğramasını sağlamak amaçlı yapılan çalışmalardır. İlgi çekici e-bülten gönderimleri bu yönteme örnek olarak gösterilebilir.
  • Tavsiye Edilme (Referral): En etkili yöntemlerden biridir. Kullanıcıların sizi başkalarına tavsiye etmesini sağlar. Sitedeki içeriklerin, ürün ve hizmetlerin paylaşılmasına teşvik edici hamleler yapılabilir.
  • Gelir (Revenue): Gelir modeli oluşturulan growth hacking yöntemidir. Ürün satışları, ücretli içerikler ve benzeri gelir elde edilebilecek yolların bulunması ve potansiyel müşterilerin gerçek müşteriye dönüşmesini sağlanması bu yöntem ile mümkün olur.

En İyi Growth Hacking Örnekleri Nelerdir?

Growth hacking, digital marketing alanında öne çıkan büyüme yöntemlerinden biridir. Birçok marka growth hacking yöntemleri kullanarak ciddi bir büyüme yakalamayı başarmıştır. Bu zamana kadarki en etkileyici growth hacking örneklerinin bazıları şunlardır:

Paypal

Şu anda dünyanın ödeme devi konumunda olan Paypal’ın geçmişinde harika bir growth hacking başarısı yatmaktadır. İlk çıktığı dönemde başlattığı “tavsiye programı” sistemiyle büyük bir büyüme yakalamıştır. Söz konusu sistem ile Paypal’ı arkadaşına tavsiye eden kullanıcı ve tavsiyeyle üye olan kullanıcıya 10’ar dolar ödeme yapılmıştır. Her kullanıcının hayat boyu değerinin 20 dolardan fazla olduğunu keşfeden Paypal, bu referans sistemine 60 milyon dolar harcamış, karşılığını ise fazlasıyla almıştır. Ayrıca internet sitelerindeki Mastercard ve Visa rozetlerinin yanına kendi isimlerini ekletmek için harekete geçen Paypal’ın bu hamlesi de başarıya ulaşmalarında etkili olmuştur.

Dropbox

Çok küçük bir şirket olarak başlayan ve pazarlamaya ayıracak bütçesi olmayan Dropbox, örnek olacak nitelikte bir growth hacking ile bugünkü durumuna gelmiştir. Paypal’a benzer bir büyüme modeli benimseyen Dropbox, arkadaşını davet edenlere ve davetlilere 250 MB depolama alanı artırımı vadederek kısa sürede kullanıcı sayısını katlamıştır. Google ve Facebook ile davet altyapısını kullanan şirket, bir gecede kullanıcı sayısında %60 oranında büyüme yakalamış ve günümüzde ise en büyük bulut depolama platformlarından biri hâline gelmiştir.

Twitter

Growth hacking yalnızca yeni şirketler için değil, bir süredir faaliyette olan firmalar için de fırsatlar sunuyor. Twitter’ın kullanıcılarını kaybetmeye başladığı bir dönemde yaptığı küçük bir hamle, platformun üyelerini tekrar kendine çekmesini sağlamıştır.

Medyadan veya arkadaşlarından duydukları Twitter’a üye olan kullanıcıların büyük bir bölümü sonrasında hiç platforma uğramamaya başlamıştır. Twitter bu sorunu çözmek için üyelere mail göndermek yerine farklı bir yöntem denemiştir. Geriye dönük analiz yapan Twitter ekibi, üye olduğu ilk anda ilgi çekici kişileri takip eden kullanıcıların daha aktif olduğunu gözlemlemiştir. Bunun üzerine yapılan değişiklikle birlikte her yeni üyeye ilk etapta ilgi çekici kullanıcıların takip edilmesi önerilmiştir. Günümüzde birçok sosyal ağda benzer bir yapı sunulmaktadır. 

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Yorum yap

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Benzer yazılar

E-ticarette marka sadakati oluşturmak için neler yapmalısınız?
E-ticarette marka sadakati oluşturmak için neler yapmalısınız?
Marka sadakati, e-ticaret firmaları için günümüzde üstünde durmaları gerken en önemli unsurlardan biri olarak öne çıkıyor. Özellikle fiyat odaklı pazarlarda, tüketicileri sadece ürün fiyatıyla değil, sunulan hizmetlerle...
4 Kasım 2019
Sinan Oypan
Marka imajı nedir ve neden önemlidir?
Marka imajı nedir ve neden önemlidir?
Marka imajı, günümüzde tüketicilerin memnuniyetini ve marka algısını tanımlamada önemli olan kriterlerden biri. Markanın kullanıcılar gözündeki imajı, şirketin büyümesine ya da zarar etmesine neden olabilecek durumlardan biri...
28 Ekim 2020
Sinan Oypan
E-ticarette ölçümlenmesi gereken 5 müşteri etkileşimi metriği
E-ticarette ölçümlenmesi gereken 5 müşteri etkileşimi metriği
E-ticarette müşterilerle olan etkileşim bir hayli önemlidir. Müşterilerle iyi ilişkiler kurmak, doğru iletişim stratejilerini benimsemek ve bu iletişim ile müşteri sadakati oluşturmak e-ticaret sitelerinin başarısını artıran...
29 Mayıs 2017
Sinan Oypan
Blog resmi seçerken kullanabileceğiniz ipuçları
Blog resmi seçerken kullanabileceğiniz ipuçları
Blog resmi, içerik pazarlama çalışmalarınızda kullanıcıların ilgi ve dikkatini çekmek için önemli olduğu gibi geri dönüşümlerinize de etki eder. Kullanıcıların ilgisini çekebilmek için de blog resmi seçiminde bazı...
17 Ocak 2020
Sinan Oypan
Fatura Çeşitleri Nelerdir? Fatura Nasıl Kesilir?
Fatura Çeşitleri Nelerdir? Fatura Nasıl Kesilir?
Ticaretin alıcı ya da satıcı farketmeksizin hangi tarafında olursanız olun sürekli göz önünde olan bir belge vardır: Fatura. Faturanın temelde ne olduğu herkes tarafından biliniyor olsa da asıl amacını, içeriğini ve daha da...
22 Şubat 2021
Markethinkers
E-ticarette sahte kullanıcı yorumlarıyla ilgili bilmeniz gerekenler
E-ticarette sahte kullanıcı yorumlarıyla ilgili bilmeniz gerekenler
E-ticarette kullanıcı yorumları sosyal kanıt açısından oldukça önemlidir. Bu yorumlar, tüketicilerin satın alma kararlarına doğrudan etki ettiği için e-ticaret firmaları site üzerindeki kullanıcı yorumlarını artırmaya...
22 Şubat 2018
Sinan Oypan
B2B e-posta kampanyaları nasıl verimli yapılır?
B2B e-posta kampanyaları nasıl verimli yapılır?
B2B e-posta kampanyaları yani e-posta pazarlama B2B firmaları için diğer pazarlama yöntemlerinden daha önemlidir. Çoğu zaman sosyal mecraların ya da Google Adwords çalışmalarının bir adım da ötesinde durur. Bunun sebebi ise, B2B...
7 Nisan 2017
Sinan Oypan
Yıl sonu indirim döneminde depo yönetimi ipuçları
Yıl sonu indirim döneminde depo yönetimi ipuçları
Yıl sonu indirim döneminde e-ticaret firmalarının özellikle dikkat etmesi gereken konulardan biri de depo yönetimi. Depo yönetimini doğru bir şekilde yapmak, ürün stoklarının kontrolünü sağlamak ve siparişlerin doğru bir şekilde...
14 Aralık 2018
Sinan Oypan
Dikey video içeriklere neden önem vermelisiniz? (İnfografik)
Dikey video içeriklere neden önem vermelisiniz? (İnfografik)
Son dönemlerde video içerik çalışmalarında dikey videolar oldukça öne çıkmaya başladı ve bunun da nedeni akıllı telefonlarda tam ekran video izleme sağlayan sosyal ağlar oldu. Birçok kişi için dikey videolar tercih edilmese de...
17 Mart 2019
Sinan Oypan
İlgi çekici fırsat ürün tanıtımları nasıl yapılır?
İlgi çekici fırsat ürün tanıtımları nasıl yapılır?
Fırsat ürün tanıtımlarını ilgi çekici hale getirmek, kampanyalı ürünlerinizi daha fazla öne çıkartmanızı sağlarken, geri dönüşümlerinizi de artırır. Kampanyalı ürünlerinizi öne çıkartmak için kullanabileceğiniz...
3 Nisan 2020
Sinan Oypan
Reklam ajansı seçerken bilmeniz gerekenler
Reklam ajansı seçerken bilmeniz gerekenler
Reklam ajansı ile çalıştığınızda, e-ticaret sitenizin tanıtım çalışmalarını daha verimli bir hale getirebilir ve geri dönüşümlerinizi artırabilirsiniz. Dijital pazarlama ve reklam çalışmalarınızı dışarıdan hizmet...
26 Temmuz 2020
Sinan Oypan
E-ticarette kullanabileceğiniz sosyal medya video fikirleri
E-ticarette kullanabileceğiniz sosyal medya video fikirleri
Sosyal medya video paylaşımları, sosyal medya pazarlama çalışmalarında en çok etkileşimi getiren içerik formatlarından biri olduğu için e-ticaret firmaları bu içeriklere yatırım yapmalı. Video son yıllarda yükselişte olduğu...
23 Haziran 2019
Sinan Oypan
E-ticareti Ücretsiz Deneyin