Growth Hacking Nedir? Ne İşe Yarar?

Yazar: Savaş Çetinkaya
Güncellenme Tarihi: 18.10.2022
Growth Hacking Nedir? Ne İşe Yarar?

Growth Hacking Nedir? Ne İşe Yarar?

Yeni bir projenin ilk aşamaları her zaman keyiflidir. Geliştirme sürecinde yeni fikirler ortaya atılır, farklı testler yapılır ve uygun stratejiler belirlenir. Ancak proje hayata geçtiği zaman tam olarak istenen sonuçlar alınamayabilir. Kâğıt üzerinde her şey sorunsuz görünürken ortaya çıkan son ürün tatmin edici olmayabilir. Growth hacking işte bu durumu ortadan kaldırmayı amaçlamaktadır. Growth hacking, birçok dijital pazarlama stratejisi kullanarak hızlı ve verimli büyüme sağlar.

Bir firmanın etkili ve güçlü bir şekilde büyüyebilmesi için pazarlama kanalları ile ürün geliştirme süreci arasındaki verimli ve hızlı deneme süreci growth hacking olarak adlandırılır. Türkçeye tam anlamıyla çevrilmesi mümkün olmayan bu terim ilk olarak 2010 yılında Hacking Growth’un yazarı olan Sean Ellis tarafından ortaya atılmıştır. Ellis daha sonrasında bu alandaki deneyimlerini kullanarak önemli girişimlere imza atmış, var olan işletmelerin ise hızla büyümesine vesile olmuştur.

Growth hacking, e-ticaret projelerinin ve diğer internet sitelerinin büyümesi için yeni yollar arama sürecini ifade etmektedir. Pazarlama ile mühendisliğin bir arada olduğu growth hacking sürecinde, geliştirdiğiniz ürününüzü kullanmayı düşünmeyen müşterilerin olduğu kanalları bularak yeni müşteriler edinilmesi amaçlanır. Ancak growth hacking yöntemini sadece müşteri edinme yolu olarak görmek doğru olmaz. Aynı zamanda mevcut ana işle ilgili büyüme fırsatları da growth hacking kapsamında değerlendirilebilir ve büyüme için yeni stratejiler geliştirilebilir.

Hızla büyüme sağlayan yöntemin kullanım alanı oldukça geniştir. Kurulu olan şirket, sosyal ağ veya yeni bir projenin gelişimi için growth hacking kullanılabilir. Hedef kitleden yüksek oranda dönüşüm elde edilmesi mümkün hâle gelir. 

Her işletme için önemli bir kavram olan growth hacking, özellikle bütçenin kısıtlı olduğu durumlarda daha da ön plana çıkmaktadır. Düşük bütçe ile büyüme sağlanması için bu yöntemden faydalanılabilir.

Growth Hacker Kimdir?

Şirketlerin büyümesi ile ilgili sorunların ortaya çıkarılması ve problemlere yaratıcı çözümler getirilmesini sağlayan kişiler “Growth Hacker” olarak adlandırılmaktadır. Growth hacking sürecinin baş kahramanları olan bu kişiler, şirketlerin hızlı büyümesi için gerekli olan eylemlerin hayata geçirilmesini sağlar.

Growth hacker olarak görev alan bir kişinin bir şirkette büyüme sağlamak için attığı ilk adım veri analizidir. Bu aşamada e-ticaret sitesi trafiğiyle ilgili analizler yapılması için Google Analytics ve benzeri analiz araçları kullanılır. Büyüme sürecinin hızlı bir şekilde gerçekleşmesi için oluşturulan fikirler test edilir. Başarısız olan fikirlerin başarılı hâle getirilmesi için gerekli çalışmalar yapılır ve başarılı fikirlerin iyi bir şekilde uygulanması sağlanır. Karşılama sayfaları hazırlayan ve A/B testleri gerçekleştiren growth hacker olarak çalışan kişiler, herkesin aklına gelen ilk fikirlerin haricinde kreatif fikirler de üretmektedir.

Growth Hacking Yöntemleri Nelerdir?

Growth hacking sürecinde dijital pazarlamadan da bilinen 5 ana yöntem kullanılmaktadır. Bu yöntemler genel olarak AARRR olarak adlandırılırlar.

  • Edinme (Acquisition): En düşük maliyetle kullanıcı bulmak için yapılan çalışmalardır. SEO ve reklam çalışmaları bunlara örnektir. 
  • Etkileşim (Activation): İnternet sitesini ziyaret eden kullanıcılarla kurulan etkileşimlerdir. Örneğin e-bültene kayıt olan kullanıcıya e-kitap hediye edilmesi.
  • Bağlılık (Retention): Siteyi ziyaret eden kullanıcıların tekrar uğramasını sağlamak amaçlı yapılan çalışmalardır. İlgi çekici e-bülten gönderimleri bu yönteme örnek olarak gösterilebilir.
  • Tavsiye Edilme (Referral): En etkili yöntemlerden biridir. Kullanıcıların sizi başkalarına tavsiye etmesini sağlar. Sitedeki içeriklerin, ürün ve hizmetlerin paylaşılmasına teşvik edici hamleler yapılabilir.
  • Gelir (Revenue): Gelir modeli oluşturulan growth hacking yöntemidir. Ürün satışları, ücretli içerikler ve benzeri gelir elde edilebilecek yolların bulunması ve potansiyel müşterilerin gerçek müşteriye dönüşmesini sağlanması bu yöntem ile mümkün olur.

En İyi Growth Hacking Örnekleri Nelerdir?

Growth hacking, digital marketing alanında öne çıkan büyüme yöntemlerinden biridir. Birçok marka growth hacking yöntemleri kullanarak ciddi bir büyüme yakalamayı başarmıştır. Bu zamana kadarki en etkileyici growth hacking örneklerinin bazıları şunlardır:

Paypal

Şu anda dünyanın ödeme devi konumunda olan Paypal’ın geçmişinde harika bir growth hacking başarısı yatmaktadır. İlk çıktığı dönemde başlattığı “tavsiye programı” sistemiyle büyük bir büyüme yakalamıştır. Söz konusu sistem ile Paypal’ı arkadaşına tavsiye eden kullanıcı ve tavsiyeyle üye olan kullanıcıya 10’ar dolar ödeme yapılmıştır. Her kullanıcının hayat boyu değerinin 20 dolardan fazla olduğunu keşfeden Paypal, bu referans sistemine 60 milyon dolar harcamış, karşılığını ise fazlasıyla almıştır. Ayrıca internet sitelerindeki Mastercard ve Visa rozetlerinin yanına kendi isimlerini ekletmek için harekete geçen Paypal’ın bu hamlesi de başarıya ulaşmalarında etkili olmuştur.

Dropbox

Çok küçük bir şirket olarak başlayan ve pazarlamaya ayıracak bütçesi olmayan Dropbox, örnek olacak nitelikte bir growth hacking ile bugünkü durumuna gelmiştir. Paypal’a benzer bir büyüme modeli benimseyen Dropbox, arkadaşını davet edenlere ve davetlilere 250 MB depolama alanı artırımı vadederek kısa sürede kullanıcı sayısını katlamıştır. Google ve Facebook ile davet altyapısını kullanan şirket, bir gecede kullanıcı sayısında %60 oranında büyüme yakalamış ve günümüzde ise en büyük bulut depolama platformlarından biri hâline gelmiştir.

Twitter

Growth hacking yalnızca yeni şirketler için değil, bir süredir faaliyette olan firmalar için de fırsatlar sunuyor. Twitter’ın kullanıcılarını kaybetmeye başladığı bir dönemde yaptığı küçük bir hamle, platformun üyelerini tekrar kendine çekmesini sağlamıştır.

Medyadan veya arkadaşlarından duydukları Twitter’a üye olan kullanıcıların büyük bir bölümü sonrasında hiç platforma uğramamaya başlamıştır. Twitter bu sorunu çözmek için üyelere mail göndermek yerine farklı bir yöntem denemiştir. Geriye dönük analiz yapan Twitter ekibi, üye olduğu ilk anda ilgi çekici kişileri takip eden kullanıcıların daha aktif olduğunu gözlemlemiştir. Bunun üzerine yapılan değişiklikle birlikte her yeni üyeye ilk etapta ilgi çekici kullanıcıların takip edilmesi önerilmiştir. Günümüzde birçok sosyal ağda benzer bir yapı sunulmaktadır. 

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.
Savaş
E-ticarete başlayın

Popüler Videolar

video1 Cevapsız Sorular
video2 E-ticaretle Büyüyenler - Nilmum.com.tr
video5 Etkileyici Marka İsmi Bulmak
video4 İnternet'te Ne Satılır?
video3 Instagram'da Satış
video3 E-ticaretle Büyüyenler