E-ticarette pazarlama stratejisi nasıl geliştirilir?

21 Haziran 2016
Sinan Oypan

Pazarlama stratejisinizi hazırlarken, birçok farklı faktörü göz önünde bulundurmanız gerekiyor. Belli bir stratejinizin olmaması, ürünlerinizi ve markanızı nasıl tanıtacağınız konusunda neler yapacağınızı planlayamamanıza neden olur.

Bu pazarlama stratejileri ve planları genellikle yıllık olarak hazırlanır ve yılın başında uygulamaya koyulur. Fakat yıl içinde alınan sonuçlar ve geri bildirimler nedeniyle bu stratejiler değiştirilebilir ya da geliştirilebilir.

E-ticarette pazarlama oldukça önemli bir yere sahip ve birçok marka pazarlama stratejisi olmadan yola çıktığı için, marka bilinirliğini artırarak, pazar payını artıramıyor. Sadece site üzerine ürünleri koymak ve ürün satışına odaklanmak, marka bilinirliğinizi artırmanıza yardımcı olmayacaktır. Bu nedenle de pazarlama alnında bazı yatırımlar yapmanız oldukça önemli. Bu rehberimizde de pazarlama stratejinizi nasıl hazırlayabileceğiniz üzerinde duracağız.

Şirket hedeflerinizi belirleyin

Şirket olarak, pazarlama alanında nelere ulaşmak istediğinizi belirlemekle işe başlayabilirsiniz. Pazarlama çalışmalarıyla hangi amaçlara ulaşıp, hangi hedeflerinizi gerçekleştirmek istiyorsunuz?

Bir yıl içinde pazarlama çalışmalarıyla nereye ulaşmak istediğinize karar vermeniz gerekiyor. Hedefleriniz ve amaçlarınız belli olduktan sonra, bu amaçları hayata geçirmek için çalışmalar yapmaya başlayabilirsiniz.

Hedef kitlenizi belirleyin

Hedef kitlenizi tanımanız ve onları iyi bir şekilde belirlemeniz, pazarlama stratejiniz için de büyük önem taşıyor. Hedef kitlenizi tanımadığınız sürece, kime, nasıl pazarlama yapacağınızı bilemezsiniz.

Hedef kitlenizin demografik bilgileri, ilgi alanları, gelir ve maddi durumları, medeni halleri ve alışveriş alışkanlıkları gibi detaylar pazarlama stratejinizi geliştirirken size fazlasıyla lazım olacak. Bu bilgileri edinmeden yaptığınız pazarlama çalışmaları hedef kitlenizin dışına ulaşabileceği için, yaptığınız çalışmalardan istediğiniz geri dönüşümleri alamazsınız. Bu nedenle de pazarlama çalışmalarınızın yatırım getirisi de (ROI) bir hayli düşük olacaktır.

Hedef kitlenize yönelik çalışmalar yapan rakip firmaları belirleyin

Pazarlama stratejinizi oluştururken, e-ticarette rekabet faktörünü de göz önünde bulundurmanız gerekiyor. Rakipleriniz de sizinle aynı ya da benzer bir hedef kitleye yönelik pazarlama çalışmaları yapacaktır. Bu nedenle de rakip firmaları da yakından takip etmeniz ve onların bu alanlarda ne gibi faaliyetlerde bulunduklarını takip etmelisiniz.

Rakiplerinizin pazarlama alanında yaptığı çalışmaları, hangi ürün gruplarını öne çıkartıp, marka bilinirliklerini artırmak için hangi kanallarda ne tür çalışmalar yaptıklarına bakmalısınız. Pazarlama stratejinizi geliştirmeden önce rakip analizi yapmanız, hangi kanallarda nasıl bir rekabetle karşı karşıya olacağınızı size gösterecektir.

Nasıl bir marka algısı yaratacağınıza karar verin

Tüketiciler arasında nasıl bir marka algısı yaratmak istiyorsunuz? Marka algınızı oluşturmadan önce, yaptığınız araştırmalar ve şirketinizin çalışma prensiplerine göre, şirketinizin ya da ürünlerinizin hangi özelliklerini öne çıkartacaksınız?

Fiyat, kalite, müşteri hizmetleri, hızlı gönderi ya da farklı bir konu üzerinde odaklanarak, tüketicilerde nasıl bir algı bırakmayı hedeflediğinize karar vermelisiniz.

Pazarlamaya ne kadar bütçe ayıracaksınız?

Pazarlama çalışmalarınız için ne kadarlık bir bütçe ayırmayı planlıyorsunuz? Bu bütçeler yıllık olarak hazırlanarak, tüm pazarlama kanalları dikkate alınarak hazırlanmalıdır. Her bir kanal için ne kadar bütçe ayıracağınıza, bu bütçenin nasıl yönetileceğine ve harcanan bu bütçeden ne kadarlık bir yatırım getirisi almak istediğinizi önceden planlamalısınız.

Pazarlama takviminizi hazırlayın

Yılın başında, hangi dönemlerde indirimler ya da kampanyalar hazırlayacağınızı ve bu kampanyaların ne şekilde duyurulacağına karar vermeniz gerekiyor. Hangi kanallardan hangi grup tüketiciye ulaşacaksınız?

Bu takvimi hazırlamak size bazı faydalar sağlayacaktır. Son dakika kampanya ve fırsatlar sunmak yerine, önceden hazırlanmış ve iyi bir şekilde planlanarak yapılmış pazarlama çalışmaları yapabilirsiniz. Bu çalışmalar önceden planlandığı için hedef kitle, doğru pazarlama kanalı ve doğru pazar araştırması yapılabilir. Bu hazırlıklar sayesinde de pazarlama çalışmalarınızdan daha fazla geri dönüş alabilirsiniz.

Son dakika hazırlanan pazarlama çalışmalarında bu ön çalışmalar yapılmadığı için, beklenen sonuçların alınması biraz zor olabiliyor.

Hangi kanallarda aktif olacaksınız?

Dijital pazarlamadan yararlanırken, hangi kanallarda daha fazla aktif olacağınıza, bu kanallardan nasıl çalışmalar yapacağınıza da karar vermelisiniz. Marka bilinirliğini arıtmak ve etkileşiminizi artırmak için sosyal mecralara yönelebilir ve içerik ile video çalışmaları yapabilirsiniz. Site trafiğinizi ve satışlarınızı artırmak için Google Adwords’e odaklanabilirsiniz.

Tabii ki sosyal mecralarda çalışmalar yapmaya başlamadan önce hedef kitlenizin hangi mecralarda daha aktif olduğunu bulmanız ve bu doğal olarak bu ağlara yönelik çalışmalar yapmayı hedeflemelisiniz.

Hedef grubun yer almadığı sosyal mecralarda da yer alarak, buradan farklı bir gruba ulaşmayı deneyebilirsiniz; fakat hedef kitlenizin büyük çoğunluğunun etkin kullandığı sosyal ağlar üzerinde durmak ve buralarda reklam ve içerik çalışmaları yapmak daha yararlı olacaktır.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Ürün açıklaması yazarken kullanabileceğiniz 8 yöntem
E-ticaret sitelerindeki en önemli geri dönüşüm unsurlarından biri de ürün açıklamalarıdır. Ürün açıklaması yazarken belli kurallara uymak ve tüketicilere ürünle ilgili mümkün olduğunca çok bilgi sunmak, geri...
14 Kasım 2018
Sinan Oypan
SEO analiz raporu hazırlarken dikkat etmeniz gerekenler
SEO analiz raporu, e-ticaret siteniz üzerinde yaptığınız SEO çalışmalarının yatırım getirisini ve sonuçlarını görmek için önemlidir ve belli aralıklarla yapılması gerekir. SEO çalışmalarınız doğrultusunda yaptığınız...
24 Haziran 2019
Sinan Oypan
Landing Page nedir ve nasıl hazırlanmalıdır? - 3. Bölüm
Belli bir ürün, hizmet, kampanya ya da konuyu barındırmak ve detaylı bir şekilde konuyla ilgili içerikleri internet kullanıcılarıyla paylaşarak, geri dönüşümleri artırmayı sağlayan Landing Page’ler, e-ticarette önemli bir rol...
7 Eylül 2017
Sinan Oypan
İçerik çalışmalarıyla online görünürlüğünüzü nasıl artırabilirsiniz?
E-ticaret sitenizin online görünürlüğünü artırmanız birçok açıdan önemlidir. Dijital platformlarda daha fazla görünmeniz, yeni hedef kitlelere ulaşmanızı sağlarken, elde edeceğiniz geri dönüşümlerin de artmasını sağlar....
11 Temmuz 2018
Sinan Oypan
SEO odaklı içerik stratejisini 4 adımda nasıl hazırlayabilirsiniz?
İçerik çalışmalarınız sitenizin SEO performansını önemli ölçüde artırmaktadır. Sitenize trafik çekmek ve organik olarak görünürlüğünüzü artırmak için de SEO odaklı içerik çalışmaları yapabilirsiniz. Bu...
2 Temmuz 2018
Sinan Oypan
Şirket performans analizi için ölçmeniz gereken metrikler hangileri?
Şirketiniz için performans analiz çalışmaları yapmanız, şirketinizin durumu hakkında size bir takım bilgiler sunarken, ilerleyen dönemler için de stratejiler belirlerken size yardımcı olur. Şirket performans analizi yaparken...
19 Ocak 2019
Sinan Oypan
Pazarlamada kitle psikolojisi nasıl kullanılır?
Kitle psikolojisi üzerine çalışmak ve bunu anlamak, tüketicilerin satın alma kararlarını nasıl verdiklerini anlamanızı sağlar. Bunu kavradığınızda; pazarlama, reklam ve satış stratejilerinizi daha etkili bir şekilde...
22 Temmuz 2020
Sinan Oypan
Aklınızdaki fikri işe dönüştürmeden önce kendinize sormanız gerekenler
Çok karlı olabileceğini ya da potansiyel olarak büyük bir pazara sahip olduğunu düşündüğünüz bir fikriniz olabilir. Ancak bunu hayata geçirmeden önce bir kez daha düşünmeniz ve kendinize bazı sorular sormanız gerekiyor. Her...
26 Haziran 2016
Sinan Oypan
Salgın döneminde e-ticarette youtube kullanımının önemi
Dünyanın mücadele ettiği corona virüs döneminde; değişen sosyal alışkanlıklar, evde geçirilen sürenin artması tüketicileri dijital mecralara ve sürekli içerik izlemeye ve üretmeye teşvik ediyor. Video içerik izleme oranlarında...
12 Mayıs 2020
İbrahim Çelebi
E-ticarette rekabet stratejisi nasıl hazırlanır?
Rekabet stratejisi, e-ticarette üzerinde durulması gereken ve uzun vadeli başarı için de uygulanması gereken bir çalışmadır. Günümüzde birçok sektörde rekabetin ciddi şekilde artması, tüketicilerin marka sadakatlerinin azalarak,...
13 Haziran 2020
Sinan Oypan
E-ticaret'e Yeni Başlayanlar için E-ticaret Rehberi
E-ticaret süreçleri e-ticaret sitesi kurmak ve online satış süreçlerine başlamak isteyen firmalar için dışarıdan bakıldığında zor bir süreç gibi görünebilir. Fakat adım adım takip edeceğiniz adımlardan oluşan bir süreçtir....
2 Nisan 2015
Seyhun Özkara
B2B firmaları için SEO önerileri - 1. Bölüm
Uzun vadeli başarı için B2B firmalarının SEO konusuna özellikle yatırım yapması gerekiyor. İşlem hacmi konusunda B2C firmalarına kıyasla daha büyük olmaları nedeniyle, doğru stratejilerin belirlenmesi, B2B tarafında firmaların...
21 Haziran 2017
Sinan Oypan