E-ticarette pazarlama stratejisi nasıl geliştirilir?

21 Haziran 2016
Sinan Oypan
E-ticarette pazarlama stratejisi nasıl geliştirilir?

Pazarlama stratejisinizi hazırlarken, birçok farklı faktörü göz önünde bulundurmanız gerekiyor. Belli bir stratejinizin olmaması, ürünlerinizi ve markanızı nasıl tanıtacağınız konusunda neler yapacağınızı planlayamamanıza neden olur.

Bu pazarlama stratejileri ve planları genellikle yıllık olarak hazırlanır ve yılın başında uygulamaya koyulur. Fakat yıl içinde alınan sonuçlar ve geri bildirimler nedeniyle bu stratejiler değiştirilebilir ya da geliştirilebilir.

E-ticarette pazarlama oldukça önemli bir yere sahip ve birçok marka pazarlama stratejisi olmadan yola çıktığı için, marka bilinirliğini artırarak, pazar payını artıramıyor. Sadece site üzerine ürünleri koymak ve ürün satışına odaklanmak, marka bilinirliğinizi artırmanıza yardımcı olmayacaktır. Bu nedenle de pazarlama alnında bazı yatırımlar yapmanız oldukça önemli. Bu rehberimizde de pazarlama stratejinizi nasıl hazırlayabileceğiniz üzerinde duracağız.

Şirket hedeflerinizi belirleyin

Şirket olarak, pazarlama alanında nelere ulaşmak istediğinizi belirlemekle işe başlayabilirsiniz. Pazarlama çalışmalarıyla hangi amaçlara ulaşıp, hangi hedeflerinizi gerçekleştirmek istiyorsunuz?

Bir yıl içinde pazarlama çalışmalarıyla nereye ulaşmak istediğinize karar vermeniz gerekiyor. Hedefleriniz ve amaçlarınız belli olduktan sonra, bu amaçları hayata geçirmek için çalışmalar yapmaya başlayabilirsiniz.

Hedef kitlenizi belirleyin

Hedef kitlenizi tanımanız ve onları iyi bir şekilde belirlemeniz, pazarlama stratejiniz için de büyük önem taşıyor. Hedef kitlenizi tanımadığınız sürece, kime, nasıl pazarlama yapacağınızı bilemezsiniz.

Hedef kitlenizin demografik bilgileri, ilgi alanları, gelir ve maddi durumları, medeni halleri ve alışveriş alışkanlıkları gibi detaylar pazarlama stratejinizi geliştirirken size fazlasıyla lazım olacak. Bu bilgileri edinmeden yaptığınız pazarlama çalışmaları hedef kitlenizin dışına ulaşabileceği için, yaptığınız çalışmalardan istediğiniz geri dönüşümleri alamazsınız. Bu nedenle de pazarlama çalışmalarınızın yatırım getirisi de (ROI) bir hayli düşük olacaktır.

Hedef kitlenize yönelik çalışmalar yapan rakip firmaları belirleyin

Pazarlama stratejinizi oluştururken, e-ticarette rekabet faktörünü de göz önünde bulundurmanız gerekiyor. Rakipleriniz de sizinle aynı ya da benzer bir hedef kitleye yönelik pazarlama çalışmaları yapacaktır. Bu nedenle de rakip firmaları da yakından takip etmeniz ve onların bu alanlarda ne gibi faaliyetlerde bulunduklarını takip etmelisiniz.

Rakiplerinizin pazarlama alanında yaptığı çalışmaları, hangi ürün gruplarını öne çıkartıp, marka bilinirliklerini artırmak için hangi kanallarda ne tür çalışmalar yaptıklarına bakmalısınız. Pazarlama stratejinizi geliştirmeden önce rakip analizi yapmanız, hangi kanallarda nasıl bir rekabetle karşı karşıya olacağınızı size gösterecektir.

Nasıl bir marka algısı yaratacağınıza karar verin

Tüketiciler arasında nasıl bir marka algısı yaratmak istiyorsunuz? Marka algınızı oluşturmadan önce, yaptığınız araştırmalar ve şirketinizin çalışma prensiplerine göre, şirketinizin ya da ürünlerinizin hangi özelliklerini öne çıkartacaksınız?

Fiyat, kalite, müşteri hizmetleri, hızlı gönderi ya da farklı bir konu üzerinde odaklanarak, tüketicilerde nasıl bir algı bırakmayı hedeflediğinize karar vermelisiniz.

Pazarlamaya ne kadar bütçe ayıracaksınız?

Pazarlama çalışmalarınız için ne kadarlık bir bütçe ayırmayı planlıyorsunuz? Bu bütçeler yıllık olarak hazırlanarak, tüm pazarlama kanalları dikkate alınarak hazırlanmalıdır. Her bir kanal için ne kadar bütçe ayıracağınıza, bu bütçenin nasıl yönetileceğine ve harcanan bu bütçeden ne kadarlık bir yatırım getirisi almak istediğinizi önceden planlamalısınız.

Pazarlama takviminizi hazırlayın

Yılın başında, hangi dönemlerde indirimler ya da kampanyalar hazırlayacağınızı ve bu kampanyaların ne şekilde duyurulacağına karar vermeniz gerekiyor. Hangi kanallardan hangi grup tüketiciye ulaşacaksınız?

Bu takvimi hazırlamak size bazı faydalar sağlayacaktır. Son dakika kampanya ve fırsatlar sunmak yerine, önceden hazırlanmış ve iyi bir şekilde planlanarak yapılmış pazarlama çalışmaları yapabilirsiniz. Bu çalışmalar önceden planlandığı için hedef kitle, doğru pazarlama kanalı ve doğru pazar araştırması yapılabilir. Bu hazırlıklar sayesinde de pazarlama çalışmalarınızdan daha fazla geri dönüş alabilirsiniz.

Son dakika hazırlanan pazarlama çalışmalarında bu ön çalışmalar yapılmadığı için, beklenen sonuçların alınması biraz zor olabiliyor.

Hangi kanallarda aktif olacaksınız?

Dijital pazarlamadan yararlanırken, hangi kanallarda daha fazla aktif olacağınıza, bu kanallardan nasıl çalışmalar yapacağınıza da karar vermelisiniz. Marka bilinirliğini arıtmak ve etkileşiminizi artırmak için sosyal mecralara yönelebilir ve içerik ile video çalışmaları yapabilirsiniz. Site trafiğinizi ve satışlarınızı artırmak için Google Adwords’e odaklanabilirsiniz.

Tabii ki sosyal mecralarda çalışmalar yapmaya başlamadan önce hedef kitlenizin hangi mecralarda daha aktif olduğunu bulmanız ve bu doğal olarak bu ağlara yönelik çalışmalar yapmayı hedeflemelisiniz.

Hedef grubun yer almadığı sosyal mecralarda da yer alarak, buradan farklı bir gruba ulaşmayı deneyebilirsiniz; fakat hedef kitlenizin büyük çoğunluğunun etkin kullandığı sosyal ağlar üzerinde durmak ve buralarda reklam ve içerik çalışmaları yapmak daha yararlı olacaktır.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

B2B firmaları sosyal medyayı nasıl kullanabilirler?
B2B firmaları sosyal medyayı nasıl kullanabilirler?
Sosyal medya pazarlama B2C firmaları için oldukça etkili sonuçlar veriyor. Ancak B2B firmaları kimi zaman sosyal ağlardan yararlanmakta zorluk çekebiliyorlar. Sosyal medya pazarlama marka bilinirliği, ürün tanıtımı gibi konularda...
6 Nisan 2017
Sinan Oypan
E-ticarette ürün iadeleri nasıl yönetilmelidir?
E-ticarette ürün iadeleri nasıl yönetilmelidir?
E-ticarette firmaların sıklıkla karşılaştıkları durumlardan biri de ürün iadeleridir. Ürün iadelerine birçok farklı sebep neden olabilir. Bunlar firma kaynaklı olabileceği gibi kullanıcı kaynaklı da olabilir. Her iki durumda da...
8 Ocak 2018
Sinan Oypan
Yaz mevsimi boyunca satışları artırmak için ipuçları
Yaz mevsimi boyunca satışları artırmak için ipuçları
Yaz mevsimi genellikle, birçok sektörde yavaş giden ve satışların düştüğü bir dönem olarak geçiyor ve bu da e-ticaret firmalarını olumsuz etkilemekte. Şirket çalışanlarının tatile gitmesi ve havaların ısınması burada önemli...
25 Mayıs 2020
Sinan Oypan
IdeaSoft Youtube sayfamız yeni video içerikleriyle yayında!
IdeaSoft Youtube sayfamız yeni video içerikleriyle yayında!
2 yılı aşkın bir süredir e-ticaret sektörü, e-ticaret yapan ve yapacak girişimciler için sayısız içerik ürettik. Dijital pazarlamadan sosyal medyaya, kargo yönetiminden SEO'ya kadar neredeyse değinmediğimiz konu ve içerik kalmadı....
9 Ocak 2018
Seyhun Özkara
E-ticarette ürün fotoğrafları neden kaliteli olmalı?
E-ticarette ürün fotoğrafları neden kaliteli olmalı?
Ürün fotoğrafları, e-ticarette ürüne olan ilgiyi ve güveni artırma konusunda da bir görev üstlendikleri için de kalite bu noktada önemli bir konudur. Ürünlerinizi tüketicilere doğru bir şekilde tanıtmanın yanı sıra bu...
3 Temmuz 2020
Sinan Oypan
Satış odaklı video içeriklerde yapmaktan kaçınmanız gerekenler
Satış odaklı video içeriklerde yapmaktan kaçınmanız gerekenler
Satış odaklı video içerik üretimi sırasında bazı konuların üzerinde özellikle durarak, videolarınızın kalitesini artırmanız oldukça önemli. Bu videoların belli bir geri dönüşüm sağlayabilmesi için bir takım kuralları...
6 Nisan 2019
Sinan Oypan
E-posta pazarlamalarından geri dönüş alamamanıza sebep olan 8 durum
E-posta pazarlamalarından geri dönüş alamamanıza sebep olan 8 durum
E-posta pazarlama çalışmaları doğru yapıldığında günümüzde halen en çok geri dönüşüm sağlayan pazarlama araçları arasında yer alıyor. Ancak doğru bir strateji uygulanmadığında, yapılan çalışmalardan beklenen geri...
18 Ağustos 2017
Sinan Oypan
Reklam videoları hazırlarken nelere dikkat etmelisiniz?
Reklam videoları hazırlarken nelere dikkat etmelisiniz?
Reklam videoları günümüzde kullanıcılara tarafından daha çok etkileşim aldığı için e-ticaret firmalarınca da sıklıklı kullanılmakta. Eskiden video reklamlar sadece televizyon ekranlarında görülebilmekteyken, gelişen teknoloji...
2 Mayıs 2020
Sinan Oypan
Kullanıcı deneyimi tasarımı ile geri dönüşümünüzü nasıl artırabilirsiniz?
Kullanıcı deneyimi tasarımı ile geri dönüşümünüzü nasıl artırabilirsiniz?
E-ticaret sitelerinde kullanıcı deneyimi tasarımı üzerinde çalışmak, ziyaretçilerin site üzerinde daha rahat gezinmelerini sağlarken, site üzerinde de daha fazla vakit geçirmelerine yardımcı olur. Web site üzerinde daha fazla vakit...
25 Haziran 2019
Sinan Oypan
Youtube'da video listelenme kriterleri ile ilgili bilmeniz gerekenler
Youtube'da video listelenme kriterleri ile ilgili bilmeniz gerekenler
Video içeriklerin öneminin artmasıyla beraber Youtube üzerinde içerik paylaşan firmaların sayısı da artmaya başladı. Youtube üzerinde tüketicilerle etkileşim ve iletişime geçmek önemli olsa da her gün yüzlerce videonun...
9 Ocak 2018
Sinan Oypan
E-ticaret firmaları için Twitter paylaşım fikirleri
E-ticaret firmaları için Twitter paylaşım fikirleri
E-ticaret firmaları sosyal medya üzerinde etkileşim yaratarak, marka bilinirliğini artırmak ve sitelerine trafik göndermek için farklı Twitter paylaşım fikirlerinden yararlanabilirler. Twitter üzerinde aktif bir şekilde yer alarak,...
27 Kasım 2019
Sinan Oypan
SSL nedir ve e-ticaret firmaları için neden önemlidir?
SSL nedir ve e-ticaret firmaları için neden önemlidir?
SSL e-ticaret firmaları için günümüzde bir standart haline gelmiş bir şifreleme yöntemidir ve internet üzerinde mağaza açan tüm firmaların bir SSL sertifikası edinmesi gerekmektedir. SSL sertifikanızın olması, site üzerindeki...
30 Mayıs 2018
Sinan Oypan