XML Bayilik Nedir, Nasıl Alınır?

2 Şubat 2022
Markethinkers
XML Bayilik Nedir, Nasıl Alınır?

Tüketiciler, artık ihtiyaçlarının çok büyük kısmını internet üzerinden yaptıkları alışverişlerle gideriyorlar. Giyimden kitaba, gıdadan elektronik eşyalara birçok ürün, artık rahatlıkla internet üzerinden satın alınabiliyor. Dijitalleşmenin hayatımıza girmesi ile fitili ateşlenen bu süreç, artık online alışverişin birçok kişi için gündelik hayatın bir parçası olmasına kadar varmış durumda. Bu şartlar, şaşırtıcı olmayacak şekilde e-ticaret pazarının her geçen gün daha da büyümesine neden oluyor. Farklı seviyedeki bütçelere sahip girişimciler, birbirinden farklı iş modellerini kullanarak bu sektöre adım atıyor. XML bayilik de bu iş modellerinden biri ve özellikle ciddi bir yatırım gerektirmemesi ile kısıtlı sermayeye sahip kişi ve işletmeler için son derece cazip görünüyor.

XML Bayilik Nedir? Nasıl Alınır?

XML bayilik, özünde bir stoksuz e-ticaret modelidir. Stoksuz e-ticaret, bir aracılık işlemine benzetilebilir. Alınan sipariş doğrultusunda ürünün tedarikçiden doğrudan son kullanıcıya iletilmesine dayanır. Bu işle uğraşan kişi ya da firma, hiçbir şekilde ürün stoklaması yapmaz ve satılan ürünün müşteriye iletilmesi sürecine dâhil olmaz. Bu işlemler, tedarikçinin sorumluluğundadır. Stoksuz olarak internetten satış yapan işletme, ürünlerin sadece satışını gerçekleştiren ve gönderimin yapılması için siparişi tedarikçiye ileten birim konumundadır. Şimdi bu bilgiler ışığında “XML bayilik nedir” sorusunun cevabını arayalım.

Bu noktada öncelikle XML kavramına bakmak faydalı olabilir. XML, bir işaretleme dilidir ve en önemli özelliklerinin başında internet üzerinden veri transferini kolaylaştırması gelir. Bu dil sayesinde herhangi bir platformda ya da veri tabanında bulunan bilgiler, başka bir sisteme pratik bir şekilde aktarılabilir. XML bayiliği de bu prensip ile çalışır. Bu iş modelinde tedarikçi konumundaki işletme, kendi sistemine hâlihazırda yüklü olan ürün ve onlara dair bilgileri e-ticaret yapmak istemeyenlere belirli bir ücret karşılığında, XML formatında sağlar. Sonrasında bu verileri alan firma, kendi sitesi ya da sanal pazaryeri uygulamaları aracılığıyla söz konusu ürünleri satışa çıkarır.

XML bayilik yapan işletmeler, bu şekilde tedarik ettikleri ürünleri satarak komisyon elde eder. Aslında tüm stoksuz e-ticaret türlerinin bir tür aracılık işine benzemesinin temel nedeni budur. XML tedarikçileri tarafından sağlanan ürünlerin, tüketicilere satışını gerçekleştirir ve bu işlem için bir komisyon alır. Ticari kazançlarını bu şekilde sağlar. Komisyon oranı tedarikçiden tedarikçiye göre ve iki taraf arasında yapılan anlaşma doğrultusunda değişebilir.

Bu e-ticaret bayilik sistemi dâhilinde satış yapacak kişilerin, kendi internet sitelerini kurmak dışında yüksek tutarlı bir harcama yapmasına gerek yoktur. Yani büyük maliyetlerin altına girmeden de bu şekilde internetten satış yapılabilir. Bu özelliği sayesinde XML bayilik, e-ticarete adım atmak için ideal bir başlangıç noktası olarak değerlendirilebilir.

Siz de e-ticaret sektörüne girmeyi düşünüyor fakat yeterli sermayeniz olmamasından çekiniyorsanız ilk olarak bu yöntemi deneyebilirsiniz. Bu şekilde hem bu alanda tecrübe edinebilir hem de elde ettiğiniz gelirleri daha ileriki seviyelere geçmek adına sermaye olarak kullanabilirsiniz.

XML bayilik almak için ilk olarak ne tür ürünler satmak istediğinize karar vermeniz gerekir. Doğrudan belirli bir ürün grubuna odaklanabileceğiniz gibi potansiyel müşterilerinize daha geniş bir ürün yelpazesi de sunabilirsiniz. Bu konuda karar vermenizin ardından sıra, satacağınız ürünleri tedarik edeceğiniz işletmeleri seçmeye gelir. XML tedarikçilik yapan firmalar, ürünlerini aşina olduğumuz perakende satış sitelerine çok benzer bir formatta kendi sistemlerinde sergiler. Ürünleri bu şekilde inceleyip kararınızı buna göre verebilirsiniz.

Tedarikçilerin büyük bir kısmı sitelerinde bir bayilik formu bulundurur. Bu formu doldurarak, tedarikçilerle temasa geçebilir, XML bayilik alma sürecini başlatabilirsiniz. Sistemlerinde bu tür bir form bulundurmayan işletmelerle telefon ya da e-posta aracılığıyla iletişime geçmeniz de mümkündür.

Tedarikçiler, genellikle iki şekilde bayilik verir. Bunlardan ilki doğrudan XML satış hizmeti vermektir. Bu yöntemde bayiler, belirlenmiş ücret karşılığında XML bilgilerini tedarikçilerden satın alır. Sonrasında gerçekleştirdiği satış başına, tedarikçiye anlaşma dâhilinde netleştirilmiş oran karşılığında ödeme yapar.

Diğer yöntem ise bakiye sistemidir. Bu yöntemde bayi, yaptığı ön ödeme tutarı karşılığında ürün satın alacağını tedarikçiye bir bakıma garanti eder. Yapılan satışlar bu bakiyeden düşülür. Pek çok XML tedarikçisi, bu şekilde çalışırken ürün bilgilerini içeren verileri bayilere ücretsiz olarak sağlar. Ön ödeme yapılması ve fazla bir miktar ürünün satın alınacağının böylece belirtilmesi sebebiyle bu yöntem toptan XML bayilik olarak da nitelenebilir.

XML Bayiliğin Avantajları

XML bayilik sistemi, kendi içinde pek çok avantaj taşır. Bu faydalara göz atmak söz konusu e-ticaret modelini tercih edip etmemek konusunda sizeyardımcı olabilir. Bu avantajları aşağıdaki gibi sıralayabiliriz:

  • Düşük bir bütçe ile dahi e-ticaret yapabilmenize olanak sağlar. Ciddi harcamalar yapmadan yüksek satış hacimlerine ulaşabilirsiniz.
  • Stok tutma gerekliliği olmadığından bu işlem için hem depo kiralamanıza hem de burada personel istihdam etmenize gerek kalmaz.
  • Satılan ürünlerin paketlenmesi ve kargolanması tedarikçinin sorumluluğunda olduğu için hem zamandan hem de iş gücünden tasarruf edersiniz.
  • Depo kirası, kargolama ve personel istihdam etme gibi konulara bütçe ayırmanız gerekmediğinden tanıtım ve pazarlama süreçlerine ağırlık verip satış rakamlarınızı yukarı çekebilirsiniz.
  • Birden fazla tedarikçiyle çalışabilirsiniz. Böylece süreçlerde yaşanacak olumsuzlukların satışlarınızın düşmesine neden olmasının önüne geçebilirsiniz. Ayrıca bu durum, ürün yelpazenizi geniş tutmanıza da yardımcı olur.
  • Bu yöntemle hem kendi internet sitenizden hem de yüksek kullanıcı sayısına sahip sanal pazaryeri platformlarından satış yapabilirsiniz.
  • En başta düşük bir sermaye koymanız, işlerinizin istediğiniz gibi gitmemesi durumunda süreçte yeni düzenlemelere gitmeniz, farklı kararlar almanız konusunda elinizi rahatlatır.

XML Bayiliğin Dezavantajları

Saydığımız pek çok olumlu detaya rağmen bu çalışma biçimi bazı dezavantajlara da sahiptir. XML bayilik yönteminin negatif özellikleri de şunlardır:

  • Paketleme ve kargo süreçlerinin sizin denetiminizde olmaması, tedarikçi kaynaklı sorunlara neden olabilir. Özensiz paketlenmiş ya da hatalı ürünler, müşteri memnuniyetsizliğine yol açar ve zaman içinde sanal dükkânınızın prestij kaybetmesi sorununu doğurabilir.
  • Kar marjı düşüktür. Yüksek sayıda satış yapsanız dahi hedeflediğiniz toplam gelire ulaşmanız zor olabilir.
  • Fiyatlandırma konusunda tedarikçiye bağımlı olmanız zaman zaman yapacağınız kampanyalarla satış rakamlarını artırmanızın önüne geçer.
  • Kendi gözünüzle görmediğiniz, test etmediğiniz ürünlerin satışını gerçekleştirdiğiniz için kalite bazlı sorunlar yaşanabilir.
  • E-ticaret için ideal bir başlangıç nedeni olması, çok sayıda girişimiyi bu modele çeker. Dolayısıyla yoğun bir rekabet ortamı oluşur. Özellikle aynı tedarikçilerle çalışılması gibi durumlarda bu durum daha da su yüzüne çıkar. Rakipleriniz arasında fark yaratmanız ciddi anlamda güçleşir.

XML Bayilik Başvurusu Nasıl Yapılır?

Bu çalışma sisteminde, başvurulacak yer tedarikçilerdir. Yani XML bayilik başvurusu, ürün tedarik edeceğiniz firmaya yapılmalıdır. İlgili süreç, başvurulan şirkete göre değişiklik gösterebilmekle birlikte genel hatları ile şu adımlardan oluşur:

  • Tedarikçinin web sitesinde bulunan bayilik formu doldurulur.
  • Formda belirttiğiniz e-posta adresine bayilik sözleşmesi gönderilir.
  • Sözleşme inceleyip onaylayarak firmaya iletilir.
  • Yapılan incelemenin ardından uygun görülmesi durumunda bayilik başvurusu tedarikçi tarafından kabul edilir.

XML Bayilik Başvuru İçin Gerekli Şartlar ve Belgeler Nelerdir?

İnternet üzerinden yapılacak her satış için fatura kesilmesi zorunludur. Bu durum stoksuz e-ticaret ya da global ismiyle drop shipping için de geçerlidir. Dolayısıyla XML bayilik başvurusu için birincil şart, yasal bir şirket sahibi olmaktır. Fakat bu konuda şirket türüne yönelik bir kısıtlama bulunmaz. Şahıs şirketi ya da limited ve anonim gibi türleri bulunan sermaye şirketi türleri, bu konuda herhangi bir fark yaratmaz. Başvuru için talep edilen belgeler tedarikçilere göre farklılık gösterebilir. Bu işlem için genel olarak istenen belgeler şunlardır:

  • Bayilik sözleşmesi
  • XML için yapılan ödemenin dekontu
  • Vergi levhası
  • Şirket türüne göre imza beyannamesi ya da sirküleri
  • Kimlik fotokopisi

XML Bayilik Entegrasyonu Nedir?

XML entegrasyonu, bir e-ticaret platformunda yer alan ürün verilerinin XML vasıtasıyla başka bir e-ticaret sitesine yüklenmesi anlamına gelir. XML bayiliğinde, tedarikçinin sağladığı ürünler ve bu ürünlere ait bilgiler, bayilik alan firmanın internet sitesine bu şekilde aktarılır. Bu şekilde yapılan veri transferi anlık, günlük ya da haftalık olarak güncellenebilir. Zaman aralığı ne kadar kısa olursa satıcının müşterilere en güncel verileri sağlama şansı o oranda artar.

XML Entegrasyonunun Avantajları

  • Ürünlerin görselleri, bilgileri ya da açıklamlarını gibi verileri tek tek elle girme ihtiyacınızı ortadan kaldırır. Buna bağlı olarak iş yükünüz azalır.
  • Kurulan gerçek zamanlı etkileşimle tedarikçinin stok miktarlarında yaptığı güncellemeler doğrudan sizin sisteminize de yansır. Böylece elinizdeki ürün miktarını kontrol etmeniz kolaylaşır.
  • Aslında elinizde olmayan ürünleri satıyor olsanız da kendi fiyatlandırmanızı yapabilirsiniz.
  • Stoksuz e-ticaretin en pratik biçimlerinin başında gelir.

XML Entegrasyonunun Dezavantajları

  • Kimi durumlarda tedarikçinin sağladığı bilgiler, güncel ya da sağlıklı olmayabilir. Bu da size ekstra iş yükü getirir.
  • Fiziksel olarak görüp dokunmadığınız, XML aracılığıyla sitenize eklediğiniz ürünün kalitesinden yüzde yüz emin olmanız zordur.
  • Stok miktarları düzenli şekilde güncellenmiyorsa müşteri nezdinde elinde olmayan ürünü satan firma konumuna düşebilirsiniz

XML Bayiliğinde E-Ticaret İçin Yapılması Gerekenler Nelerdir?

XML bayiliği alarak e-ticaret yapmak istiyorsanız öncelikle resmî bir şirket kurmanız gerekir. Devamında satacağınız ürünleri müşterilerinize sunacağınız bir internet sitesi kurmalı ve XML tedarikçileri ile anlaşmalısınız. Onlardan gelen verileri sitenize entegre ettiğinizde ürünler satışa hazır olur. Fakat bu işlemlerin pratikteistediğiniz satış rakamlarına ulaşmanız için yeterli olması son derece güçtür. Daha başarılı bir e-ticaret süreci için aşağıda saydığımız konulara konulara özen göstermeniz faydanıza olacaktır.

  • Ürün kalitesi ya da sipariş gönderileri gibi konularda sorun yaşamak adına doğru tedarikçileri seçmek
  • Sitenizin SEO çalışmalarına özen göstermek
  • Sosyal medya ve Google reklamlarına yatırım yapmak
  • Kendi sitenize ek olarak sanal pazaryerlerinde de satış yapmak

XML Bayiliği Veren Firmalar Hangileridir?

XML bayilik veren firmalar, genellikle belirli bir ürün grubuna odaklanır. E-ticaret sitelerine o grup dâhilinde geniş bir ürün çeşitliliği sunar. Bu şekilde çalışanlar dışında, birden fazla ürün çeşidi sağlayan tedarikçiler de vardır. Aşağıda, ürün gruplarına göre listelenmiş şekilde birçok XML tedarikçi firmanın ismini bulabilirsiniz. Bu firmaların ürünlerini inceleyebilir, müşterilerinize ne tür ürünler sunacağınız konusundaki kafa karışıklığınızı giderebilirsiniz.

  • Ayakkabı: AyakkabıXML, Bayi Ayakkabı, Awon Ayakkabı, Ayakkabım Elimde, Hayalimdeki Ayakkabı
  • Anne ve Bebek Ürünleri: XMLBebek, Aktifbebek, Minikoli, Modakids, İlke Bebe
  • Cep Telefonu Aksesuarları: Depom Online, Delta İthalat, Go İthalat, Linktech, Seta GSM
  • Giyim: Simisso, Yokyok, David & Gorenzo, Haydi Giy, Moda Çizgi
  • Ofis Ürünler, Kırtasiye ve Kitap: Başarı Dağıtım, Garanti Ofis, Zet Zeka, Aksel, Kalemlik

XML bayilik veren firmalar, elbette ki bunlarla sınırlı değildir. Saydıklarımız dışında bilgisayar, iç giyim, kozmetik, hediyelik eşya, ev tekstili, çanta, bilgisayar oyunları, oyuncak gibi farklı alanlarda hizmet veren firmalar, aktif olarak XML bayiliği sağlamaktadır. Siz de odaklanmak istediğiniz ürün grubuna yönelik araştırma yaparak kendinize en uygun tedarikçileri bulabilirsiniz.

XML Bayiliğinde IdeaSoft

E-ticarete yönelik altyapı ihtiyaçlarında en büyük yardımcınız olan IdeaSoft ile XML bayiliği de yapabilirsiniz. Paketinize dâhil edebileceğiniz distribütör modülü ile farklı tedarikçilerin ürünlerini sitenize kolaylıkla entegre etmeniz mümkündür. Bu modül, aynı zamanda satışa sunduğunuz ürünleri, sanal pazaryeri platformlarına aktarmanıza da olanak sağlar. Yani XML bayilik ve bu iş modelindeki farklı ihtiyaçlarınız için IdeaSoft’u gönül rahatlığıyla tercih edebilirsiniz.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Yorum yap

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Tüm yorumlar

Benzer yazılar

E-ticaret sitenizde yanıtlamanız gereken sık sorulan kargo gönderim soruları
E-ticaret sitenizde yanıtlamanız gereken sık sorulan kargo gönderim soruları
E-ticaret sitenizden alışveriş yapan tüketicilere bilgilendirmeniz oldukça önemli. Sık sorulan sorular sayfanızı bu nedenle de iyi bir şekilde düzenlemeniz gerekir. Bu sayfada yer vermeniz gereken konulardan biri de kargo gönderimi...
4 Kasım 2018
Sinan Oypan
Takı satışı yapanlar için dijital pazarlama ipuçları
Takı satışı yapanlar için dijital pazarlama ipuçları
İnternetten takı satışı yapan firmalar için dijital pazarlama çalışmaları, geri dönüşümlerini ve satışlarını artırmak için gereklidir. Bu çalışmalar olmadan sadece organik büyümeye bağımlı kalmak, beklenen sonuçların...
8 Mayıs 2019
Sinan Oypan
B2B firmaları için SEO önerileri - 3. Bölüm
B2B firmaları için SEO önerileri - 3. Bölüm
İnternet üzerinden iş yapan her firma gibi, arama motorlarına uyumluluk B2B firmaları için de önemlidir. Organik olarak daha fazla kişiye ulaşma şansı vereceği için, hem site trafiğini artırmak için hem de hedef kitleye ulaşarak...
23 Haziran 2017
Sinan Oypan
Şirketler için zaman yönetimi neden önemlidir ve nasıl yapılır?
Şirketler için zaman yönetimi neden önemlidir ve nasıl yapılır?
Günümüzde en çok yakındığımız durumlardan biri de zamanın yetersiz gelmesidir. Hem işte hem de özel hayatımızda vaktin yetersiz gelmesi, istediğimiz işlere ve kişilere yeterli zamanı ayıramamak stresin oluşmasına neden olur....
17 Mayıs 2017
Sinan Oypan
E-ticaret site tasarımı yaparken özellikle dikkat etmeniz gereken konular
E-ticaret site tasarımı yaparken özellikle dikkat etmeniz gereken konular
E-ticaret site tasarımı yaparken, satışları artıracak ve geri dönüşümlerinizi yükseltecek konulara dikkat etmeniz ve tasarımlarınızda bazı unsurları daha fazla öne çıkarmanız gerekir. Site ziyaretçilerinin sitede rahatlıkla...
21 Kasım 2018
Sinan Oypan
E-ticarette ilk e-posta neden önemlidir?
E-ticarette ilk e-posta neden önemlidir?
E-ticarette ilk e-posta hayati bir öneme sahiptir. Çükü e-ticarette en çok geri dönüşüm sağlayan pazarlama araçlarından biri e-posta pazarlamadır. Listenize abone olan kişilere gönderdiğiniz ilk e-posta çalışmasının yeri de bu...
15 Eylül 2016
Sinan Oypan
A/B testi nedir ve e-ticaret için önemi
A/B testi nedir ve e-ticaret için önemi
A/B testi nedir ve e-ticaret firmaları için A/B testi neden önemlidir? A/B testleri ne için yapılır? A/B testi nasıl yapılır? Bu ve daha fazlasının cevabı bu yazımızda. Rehber yazılarımızda sıkça A/B testlerinden bahsediyoruz....
24 Eylül 2016
Sinan Oypan
Facebook'da Takipçi Arttırma İpuçları
Facebook'da Takipçi Arttırma İpuçları
Facebook takipçi kasma (face takipçi kasma) diğer bir deyişle facebook takipçi arttırma, facebook takipçi açma ile ilgili tüm merak ettikleriniz bu yazıda. Facebook üzerinde açmış olduğunuz sayfanızın çok fazla sayıda kişi...
13 Mart 2014
Savaş Çetinkaya
Reklam fotoğrafları seçerken nelere dikkat etmelisiniz?
Reklam fotoğrafları seçerken nelere dikkat etmelisiniz?
Reklam fotoğrafları, reklam kampanyalarının geri dönüşümlerine doğrudan etki ettiği gibi tüketicilerin de ilgisini çekmek için önemli unsurlardan biri. Doğru reklam fotoğraflarını seçmek bu sebeple de reklamların yatırım...
21 Ekim 2019
Sinan Oypan
Instagram içerik üretme taktikleri
Instagram içerik üretme taktikleri
Instagram içerik üretme taktikleri, Instagram’da orijinal ve etkileşim sağlayacak içerikler üretmenize yardımcı olur. Sosyal medya için orijinal içerik üretebilmek ve takipçilerinizle etkileşime geçmeye sağlamak için belli bir...
16 Eylül 2020
Sinan Oypan
B2B siteleri için sosyal medya kullanım ipuçları – 2020
B2B siteleri için sosyal medya kullanım ipuçları – 2020
B2B siteleri için sosyal medya pazarlama ve yönetimi, yeni kitlelere ulaşarak ürünlerini tanıtabilmeleri ve ürünlere talep yaratabilmeleri için önemli. B2B firmalar doğrudan tüketicilere ulaşmıyor olsalar da ürünlerine talep...
14 Ağustos 2020
Sinan Oypan
Müşterilerinizle daha iyi iletişim kurmanızı sağlayacak 4 yöntem
Müşterilerinizle daha iyi iletişim kurmanızı sağlayacak 4 yöntem
E-ticarette müşterilerle olan ilişkileriniz, işletmenizin başarısının ne kadar uzun vadeli olacağını belirleyen kriterlerden biridir. İyi iletişim kurmak ve bunu bir standart haline getirerek uzun vadede müşterilerinizle iyi bir...
1 Haziran 2017
Sinan Oypan
Detaylı Bilgi İçin Arayın