fbpx

E-ticarette ürün kategori yönetiminde bilmeniz gerekenler

2 Şubat 2019
Sinan Oypan

Ürün yönetimi söz konusu olduğunda ürün kategorileri ve ürünlerin nasıl kategorilendirildiği önemli bir konudur. Ürünlerinizi doğru bir şekilde kategorilendirmeniz, ziyaretçilerinizin bu ürünlere daha kolay bir şekilde ulaşmasını sağlarken, ilgi gören ürünleri keşfetmenize ve bunları da öne çıkartmanıza yardımcı olur.

E-ticarette ürün yönetimi çalışmaları yaparken, kategori sisteminizi en başından doğru bir şekilde kurgulamanız ve oluşturmanız gerekir. Böylelikle temel ve ana kategorileri oluşturduktan sonra yeni ürün gruplarını bu kategorilerin altında toplayarak, ürün navigasyonunu da daha sistematik bir hale getirebilirsiniz.

Ürün kategorilendirmede özellikle üzerinde durmanız gereken konu başlıklarını şu şekilde ele alabiliriz.

Mevcut tüm ürünlerinizi listeleyin

Öncelikli olarak mevcut olan tüm ürünlerinizi listelemeye başlayın. Bir Excel dosyası üzerinde ürünlerinizi listelemeye başladığınızda, ne tür ürünlerinizin mevcut olduğunu daha iyi bir şekilde görmeye başlayabilirsiniz. Bu da size ürünlerinizi nasıl kategorize etmeniz gerektiği konusunda bir takım fikirler vermeye başlayacaktır.

Bu liste aynı zamanda stok kontrolü ve ürün yönetimi çalışmalarını detaylandırmak için de önemlidir. Mevcut ürün grubunuzu listelerken model, renk, teknik özellik gibi detaylara girmenize gerek yok. Buradaki amaç ürün olarak elinizde mevcut neler olduğunu görmenizdir.

Ürünleri bölün ve kategorize etmeye başlayın

İşin ikinci etabında ise artık ürünlerinizi farklı özelliklere ve detaylara göre düzenlemeniz gerekecek. Bu noktada da ürünleri kategorize etmek için şu başlıkları ele alabilirsiniz:

  • Model
  • Renk
  • İşlevsellik (temizlik ürünleri, dekoratif ürünler vb.)
  • Sezon ve dönemsellik
  • Marka
  • Güç (güneş enerjisi, elektrik, rüzgar enerjisi vb.)
  • Cinsiyet (kadın ya da erkek ürünleri)
  • Yaş (çocuk, genç, orta yaş vb.)

Sitenizde sattığınız ürün gruplarına göre buradaki başlıklarınız değişiklik gösterecektir. Ürün sayısının fazla olmasına ya da az olmasına göre bu kategori sisteminiz değişmeye başlayabilir.

Az sayıda ürünlerde kategori sistemi

Az sayıda ürününüz bulunuyorsa ve daha niş bir pazara ulaşıyorsanız, ürün yönetiminde, kategorilerinizi çok sayıda tutmayabilirsiniz. Bu nedenle de daha akıllıca davranmanız gerekebilir.

Örneğin 3 temel dekoratif ürün grubunuz olduğunu ele alalım. Bu ürünleri boyutlarına ve renklerine göre ayırabilirsiniz. Çok fazla kategorizasyon seçeneğiniz olmadığı için en temel özellikler üzerinden bu kategorileri oluşturmanız gerekir.

Bu noktada tüketicilerin de ürünlerinizi nasıl arayabileceklerini düşünebilirsiniz. Dekoratif ürün özelinde bakarsak, bu ürünleri salon, yatak odası, ofis gibi kriterlerde de arayabilirler. Eğer ürünleriniz bu kriterlere de uyum sağlayacaksa kategori sisteminizi buna da entegre edebilirsiniz.

Çok sayıda ürünlerde kategori sistemi

Eğer daha geniş bir ürün yelpazeniz bulunuyorsa bu noktada da ürünlerinizi daha farklı bir şekilde kategorize etmeniz gerekecektir. Bir önceki maddede de belirttiğimiz gibi müşterilerinizin bu ürünleri nasıl arayacakları özelinde düşünmeniz gerekir.

Geniş ürün yelpazesi söz konusu olduğunda, marka, model, renk ve işlevsellik daha ağır basan kriterler olmakta. Bu durumda ürün kategorilerinizi:

Elektronik ürünler > Televizyonlar > 55 inç > X model

şeklinde bir kategori ağacı altında toplayabilirsiniz. Bu kategori ağacında kullanıcılar hem tüm televizyonlara ulaşabilir, hem istedikleri boyutlara bakabilir ya da doğrudan markaları ele alabilirler. Bu kategorizasyon sistemi aynı zamanda ürün yönetimi yaparken filtreleme özelliklerini de eklemenize yardımcı olur.

Ürün yönetimi açısından bu kategorizasyon sistemini tüm ürünlerinize uygulamanız site genelinde ürün navigasyonunu kolaylaştırarak, tüketicilerin ürünlere daha kolay ulaşmasını sağlar.

Hangi ürünler daha fazla dikkat çekecek?

Ürün kategorilerinizi yaparken bir diğer dikkat etmeniz gereken de bu kategorilerin sıralandırılması. Eğer çok fazla kategoriniz bulunuyorsa alfabetik olarak ilerlemeniz daha doğru bir yaklaşım olacaktır; ancak bu noktada ürün yönetimi çalışmalarını daha iyi yapabilmek ve bazı ürün gruplarınızı ön plana çıkartabilmek için en çok dikkat çekecek ve ilgi görebilecek ürün kategorilerini öne çıkartmayı deneyebilirsiniz.

Genel sıralama alfabetik olarak ilerlerken, öne çıkan kategorilerinizi dikkat çeken ürünlerinizi gösterecek şekilde ayarlayabilirsiniz. Böylelikle sitenizi ziyaret eden kişiler öncelikli olarak popüler ve ilgi çeken ürünleri görebilirler. Bu da bu ürünlerin satışını artırmanız konusunda size yardımcı olacaktır.

Ürün yönetimi yaparken, kategori sisteminizi sistematik bir şekilde yapmanız ve bunu site genelinde bir düzene oturtmanız ilerleyen zamanlarda sitenize ekleyeceğiniz yeni ürünlerin de doğru bir şekilde listelenmesini sağlayarak, tüketicilerin bu ürünlere daha kolay bir şekilde ulaşmalarını sağlar.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

E-ticarette pazarlama müdürü hangi görevlerden sorumlu?
Özellikle yeni kurulan ve işini büyütmek isteyen e-ticaret firmaları için pazarlama müdürü önemli bir role sahiptir. Doğru pazarlama stratejileri ve bu stratejilerin uygulanış şekli, firmanın büyümesine, marka bilinirliğinin...
13 Ocak 2020
Sinan Oypan
Facebook Pixel Nedir? | Facebook Pixel Kurulumu
Facebook Pixel nedir, facebook Pixel kurulumu nasıl yapılır ve daha fazlası bu yazımızda. Facebook Pixel Nedir? Facebook Pixel, en basit hali ile bir JavaScript kod parçasıdır. Bu kod, kullanıcıların Facebook Business Manager...
6 Eylül 2018
Gökçe Beyazaslan
SEO analiz raporu hazırlarken dikkat etmeniz gerekenler
SEO analiz raporu, e-ticaret siteniz üzerinde yaptığınız SEO çalışmalarının yatırım getirisini ve sonuçlarını görmek için önemlidir ve belli aralıklarla yapılması gerekir. SEO çalışmalarınız doğrultusunda yaptığınız...
24 Haziran 2019
Sinan Oypan
E-ticaret sitenizdeki olumsuz yorumlarla nasıl baş edebilirsiniz? 1. Bölüm
E-ticarette kullanıcı yorumlarının, tüketicilerin satın alma kararlarına büyük etkisi vardır. Dünkü yazımızda bu konuyu detaylı bir şekilde anlatmıştık. Dilerseniz aşağıdaki bağlantıdan dünkü yazımıza...
24 Mart 2017
Sinan Oypan
E-ticaret firmaları neden yedek bir finansal planlama yapmalılar?
E-ticaret firmalarının yedek bir finansal planlama yapmaları, uzun vadede olası bir olumsuzluk ya da kötü olay anında şirkettin nakit akışının devam etmesini sağlar. Finansal planlama, şirketin kısa, orta ve uzun vadede nakit...
2 Ağustos 2019
Sinan Oypan
Ürün tanıtımı yapmak için kullanabileceğiniz yöntemler
E-ticaret sitenize müşteri çekebilmek ve geri dönüşümlerinizi artırabilmek için ürün tanıtımı yapmanız bir hayli önemlidir. Yeni veya mevcut ürünleriniz için farklı dijital pazarlama çalışmalarından yararlanarak bu...
3 Mart 2020
Sinan Oypan
Promosyon ürünler ile satışları artırma taktikleri
E-ticarette satışları artırmak, yeni kitlelere ulaşmak ve ortalama sepet tutarını artırmak için promosyon ürünler öne çıkartılmaktadır. Promosyonel ürünlerle, tüketicilere fırsatlar ya da kampanyalar sunmak hem kısa hem de...
6 Temmuz 2020
Sinan Oypan
Backlink satın almak zararlı mı değil mi?
Backlink satın almak, e-ticaret sitenizin Google’daki görünürlüğünü artırmak ve sayfalarınızın SEO değerini artırmak için her zaman iyi sonuçlar vermeyebilir. Temel olarak bakıldığında, backlink satın almak, Google’ın...
24 Mayıs 2019
Sinan Oypan
E-ticarette ölçümlenmesi gereken 5 müşteri etkileşimi metriği
E-ticarette müşterilerle olan etkileşim bir hayli önemlidir. Müşterilerle iyi ilişkiler kurmak, doğru iletişim stratejilerini benimsemek ve bu iletişim ile müşteri sadakati oluşturmak e-ticaret sitelerinin başarısını artıran...
29 Mayıs 2017
Sinan Oypan
Dijital Pazarla"ma" Yanında Ol!
Küresel bir salgın ile mücadele ettiğimiz zor günlere hazırlıksız yakalanan şirketler Covid-19 karşısında büyük bir sınav veriyor.Alınan tedbirlere hızlıca adapte olmak adına yeni iş modelleri geliştiren firmalar şimdi de...
31 Mart 2020
İbrahim Çelebi
Paylaşımlarınızda kullanabileceğiniz Instagram fikirleri
Sosyal medya pazarlama çalışmalarınızda farklı Instagram fikirleri kullanmanız, bu platform üzerindeki etkileşim ve geri dönüşümlerinizi artırabilir. Sürekli aynı tip içerikler paylaştığınızda kullanıcıların ilgisini...
30 Ekim 2019
Sinan Oypan
Influencer marketing ne demek, influencer marketing nasıl yapılır?
Influencer marketing ne demek, influencer marketing nasıl yapılır yazımıda etkili bir influencer marketing çalışması nasıl yapılırın ipuçlarını sizlere vereceğiz. Influencer marketing ne demek? Influencer marketing son...
29 Kasım 2017
Sinan Oypan