E-ticarette ürün kategori yönetiminde bilmeniz gerekenler

2 Şubat 2019
Sinan Oypan

Ürün yönetimi söz konusu olduğunda ürün kategorileri ve ürünlerin nasıl kategorilendirildiği önemli bir konudur. Ürünlerinizi doğru bir şekilde kategorilendirmeniz, ziyaretçilerinizin bu ürünlere daha kolay bir şekilde ulaşmasını sağlarken, ilgi gören ürünleri keşfetmenize ve bunları da öne çıkartmanıza yardımcı olur.

E-ticarette ürün yönetimi çalışmaları yaparken, kategori sisteminizi en başından doğru bir şekilde kurgulamanız ve oluşturmanız gerekir. Böylelikle temel ve ana kategorileri oluşturduktan sonra yeni ürün gruplarını bu kategorilerin altında toplayarak, ürün navigasyonunu da daha sistematik bir hale getirebilirsiniz.

Ürün kategorilendirmede özellikle üzerinde durmanız gereken konu başlıklarını şu şekilde ele alabiliriz.

Mevcut tüm ürünlerinizi listeleyin

Öncelikli olarak mevcut olan tüm ürünlerinizi listelemeye başlayın. Bir Excel dosyası üzerinde ürünlerinizi listelemeye başladığınızda, ne tür ürünlerinizin mevcut olduğunu daha iyi bir şekilde görmeye başlayabilirsiniz. Bu da size ürünlerinizi nasıl kategorize etmeniz gerektiği konusunda bir takım fikirler vermeye başlayacaktır.

Bu liste aynı zamanda stok kontrolü ve ürün yönetimi çalışmalarını detaylandırmak için de önemlidir. Mevcut ürün grubunuzu listelerken model, renk, teknik özellik gibi detaylara girmenize gerek yok. Buradaki amaç ürün olarak elinizde mevcut neler olduğunu görmenizdir.

Ürünleri bölün ve kategorize etmeye başlayın

İşin ikinci etabında ise artık ürünlerinizi farklı özelliklere ve detaylara göre düzenlemeniz gerekecek. Bu noktada da ürünleri kategorize etmek için şu başlıkları ele alabilirsiniz:

  • Model
  • Renk
  • İşlevsellik (temizlik ürünleri, dekoratif ürünler vb.)
  • Sezon ve dönemsellik
  • Marka
  • Güç (güneş enerjisi, elektrik, rüzgar enerjisi vb.)
  • Cinsiyet (kadın ya da erkek ürünleri)
  • Yaş (çocuk, genç, orta yaş vb.)

Sitenizde sattığınız ürün gruplarına göre buradaki başlıklarınız değişiklik gösterecektir. Ürün sayısının fazla olmasına ya da az olmasına göre bu kategori sisteminiz değişmeye başlayabilir.

Az sayıda ürünlerde kategori sistemi

Az sayıda ürününüz bulunuyorsa ve daha niş bir pazara ulaşıyorsanız, ürün yönetiminde, kategorilerinizi çok sayıda tutmayabilirsiniz. Bu nedenle de daha akıllıca davranmanız gerekebilir.

Örneğin 3 temel dekoratif ürün grubunuz olduğunu ele alalım. Bu ürünleri boyutlarına ve renklerine göre ayırabilirsiniz. Çok fazla kategorizasyon seçeneğiniz olmadığı için en temel özellikler üzerinden bu kategorileri oluşturmanız gerekir.

Bu noktada tüketicilerin de ürünlerinizi nasıl arayabileceklerini düşünebilirsiniz. Dekoratif ürün özelinde bakarsak, bu ürünleri salon, yatak odası, ofis gibi kriterlerde de arayabilirler. Eğer ürünleriniz bu kriterlere de uyum sağlayacaksa kategori sisteminizi buna da entegre edebilirsiniz.

Çok sayıda ürünlerde kategori sistemi

Eğer daha geniş bir ürün yelpazeniz bulunuyorsa bu noktada da ürünlerinizi daha farklı bir şekilde kategorize etmeniz gerekecektir. Bir önceki maddede de belirttiğimiz gibi müşterilerinizin bu ürünleri nasıl arayacakları özelinde düşünmeniz gerekir.

Geniş ürün yelpazesi söz konusu olduğunda, marka, model, renk ve işlevsellik daha ağır basan kriterler olmakta. Bu durumda ürün kategorilerinizi:

Elektronik ürünler > Televizyonlar > 55 inç > X model

şeklinde bir kategori ağacı altında toplayabilirsiniz. Bu kategori ağacında kullanıcılar hem tüm televizyonlara ulaşabilir, hem istedikleri boyutlara bakabilir ya da doğrudan markaları ele alabilirler. Bu kategorizasyon sistemi aynı zamanda ürün yönetimi yaparken filtreleme özelliklerini de eklemenize yardımcı olur.

Ürün yönetimi açısından bu kategorizasyon sistemini tüm ürünlerinize uygulamanız site genelinde ürün navigasyonunu kolaylaştırarak, tüketicilerin ürünlere daha kolay ulaşmasını sağlar.

Hangi ürünler daha fazla dikkat çekecek?

Ürün kategorilerinizi yaparken bir diğer dikkat etmeniz gereken de bu kategorilerin sıralandırılması. Eğer çok fazla kategoriniz bulunuyorsa alfabetik olarak ilerlemeniz daha doğru bir yaklaşım olacaktır; ancak bu noktada ürün yönetimi çalışmalarını daha iyi yapabilmek ve bazı ürün gruplarınızı ön plana çıkartabilmek için en çok dikkat çekecek ve ilgi görebilecek ürün kategorilerini öne çıkartmayı deneyebilirsiniz.

Genel sıralama alfabetik olarak ilerlerken, öne çıkan kategorilerinizi dikkat çeken ürünlerinizi gösterecek şekilde ayarlayabilirsiniz. Böylelikle sitenizi ziyaret eden kişiler öncelikli olarak popüler ve ilgi çeken ürünleri görebilirler. Bu da bu ürünlerin satışını artırmanız konusunda size yardımcı olacaktır.

Ürün yönetimi yaparken, kategori sisteminizi sistematik bir şekilde yapmanız ve bunu site genelinde bir düzene oturtmanız ilerleyen zamanlarda sitenize ekleyeceğiniz yeni ürünlerin de doğru bir şekilde listelenmesini sağlayarak, tüketicilerin bu ürünlere daha kolay bir şekilde ulaşmalarını sağlar.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Etkili bir banner hazırlamak için bilmeniz gerekenler – (Örnekli Anlatım)
E-ticaret sitenizin ya da ürünlerinizin tanıtımı için etkili bir banner hazırlamak iyi bir pazarlama aracı olarak kullanılabilir. Reklam bannerları yıllardır tanıtım amacıyla web siteler üzerinde kullanılmaktadır. Banner...
1 Haziran 2020
Sinan Oypan
Yeni girişimcilerin uygulaması gereken 6 strateji
Yeni girişimcilerin kendi işini kurması ve aklındaki projeyi hayata geçirmesi, yola doğru adımlar atarak çıkmalarında uzun vadede daha başarılı sonuçlar almalarını sağlar. İş kolu ve sektör fark etmeksizin, yeni bir iş...
30 Ağustos 2017
Sinan Oypan
Reklam metinleri yazarken dikkat etmeniz gerekenler
Reklam metinleri, dijital pazarlama ya da offline kanallardaki reklamlarınızın getirisini ve geri dönüşümünü etkilediği için özenle hazırlanmalıdır. Reklam metni hazırlarken bilinmesi ve dikkat edilmesi gereken birçok konu...
3 Temmuz 2019
Sinan Oypan
Instagram’da paylaşım için en doğru zamanı bulmak ve erişimleri artırmak
Günümüzün en popüler sosyal platformu olması nedeniyle Instagram üzerindeki erişimlerinizi artırmanız ve daha çok kişiye ulaşmanız, bu mecra üzerinden elde edeceğiniz geri dönüşümleri de artırmanıza yardımcı olur....
13 Eylül 2018
Sinan Oypan
Instagramda satış yapmak isteyenlere öneriler
İnstagramda satış yapmak için gerekenler nelerdir, instagramdan satış nasıl yapılır, instagram ticari hesap açma, instagramda satış arttırmak için yapılması gerekenler, instagramda satış...
1 Ağustos 2016
Savaş Çetinkaya
Adwords anahtar kelime eşleme seçenekleri ve özellikleri
Adwords anahtar kelime eşleme seçenekleri ve özellikleri ile ilgili mini e-ticaret rehberimize hoşgeldiniz. Bu yazımızda adwords anahtar kelime eşleme seçenekleri ve özellikleri ile ilgili ayrıntılı bilgiye yer verilmektedir. Adwords...
26 Mayıs 2017
Sinan Oypan
Ücretsiz e ticaret yazılımları neden kullanılmamalıdır?
Ücretsiz e ticaret sitesi kurmak / ücretsiz e ticaret yazılımı kullanmak / ücretsiz e ticaret scripti kullanmak siz nasıl adlandırırsanız adlandırın ücretsiz eticaret sitesi kurmanın getirdikleri nelerdir, bu yazımızda ele...
28 Ekim 2018
Sinan Oypan
Psikolojik fiyatlandırma nedir ve nasıl yapılır?
E-ticarette satışları artırmak için farklı satış taktiklerinden yararlanmak gerekiyor. Bu taktiklerinde başında da psikolojik fiyatlandırma geliyor. Doğru ürünlerde doğru bir stratejiye sahip olmak, tüketicilere daha iyi...
22 Temmuz 2016
Sinan Oypan
Sosyal mecralarda ne tür canlı yayınlar yapabilirsiniz?
Özellikle Instagram’ın canlı yayın özelliğini duyurmasının ardından, hem kullanıcılar hem de markalar canlı yayın içeriklerine bir hayli önem vermeye başladı. Canlı yayın yapmanın kolay bir hale gelmesi ve herkes tarafından...
24 Temmuz 2017
Sinan Oypan
Blog yazılarınızı geliştirmenizi sağlayacak yöntemler
Blog yazılarınızı geliştirmek ve onlardan daha fazla geri dönüşüm almanız, daha fazla tüketiciye ulaşmanızı sağlarken, sitenize çekeceğiniz trafiği de artırmanıza yardımcı olur. Blog yazıları e-ticaret sitenize birçok...
19 Mart 2019
Sinan Oypan
Müşterilerinizi memnun etmek mi istiyorsunuz? Hızlı geri dönüş yapın
E-ticaret sitenizi ziyaret eden kullanıcıları ve müşterilerinizi memnun etmek için önelikle yapmanız gerkenler onların sorularına ve sıkıntılarına hızlı bir şekilde geri dönüş yapmanız gerekiyor. Online alışverişlerde...
20 Ocak 2017
Sinan Oypan
5 adımda 2017’deki sosyal medya reklamlarınızı nasıl planlayabilirsiniz?
Sosyal medya reklamları 2017’de de e-ticaret firmalarının sıkça başvuracağı tanıtım araçları arasında yer alacak. 2016’nın da sonuna geldiğimiz şu günlerde, e-ticaret firmalar 2017 yılı için pazarlama ve reklam planlarını...
22 Aralık 2016
Sinan Oypan