E-Ticarette Ürün Kategori Yönetimi Nasıl Yapılmalıdır?

27 Eylül 2022
Savaş Çetinkaya
E-Ticarette Ürün Kategori Yönetimi Nasıl Yapılmalıdır?

Kategorizasyon, e-ticaret faaliyetlerinde önemli bir yere sahiptir. Ürünleri detaylı bir biçimde kategorize ederek tüketicilerin alışveriş deneyimini kolaylaştırabilir ve ihtiyaçlarına rahatça ulaşmalarını sağlayabilirsiniz. Bu uygulama, aynı zamanda operasyon süreçlerinizi de büyük ölçüde pratikleştirir. Sizin için kaleme aldığımız bu içeriği okuyarak “Ürün kategori yönetimi nedir?” sorusuna detaylı bir cevap bulabilirsiniz.

Ürün Kategori Yönetimi Nedir?

Satışa sunulmaya hazır olan mamüllerin tür, model ve diğer özelliklerine göre sınıflandırılması kategorizasyon olarak adlandırılır. Bu faaliyetin organize edilmesi ve gerekli aksiyonların alınması ise ürün kategori yönetimi olarak tanımlanır. Yönetim faaliyetleri, temel olarak satışa sunulması planlanan ürünlerin gruplandırılmasıyla başlar. Bu süreçte, mal ve hizmetler niteliklerine göre sınıflandırılır. Grup oluşturma süreçleri tamamlandıktan sonra kategorilerle ilgili aksiyonlara geçilir. Bir örnek üzerinden açıklamak gerekirse giyim mağazasında satışa sunulan kazak, tişört, etek gibi ürünlerin ayrı raflarda sergilenmesi, ürün kategori yönetimi kapsamında değerlendirilebilir.

Ürün kategori yönetimi, stoklarda bulunan mallara yönelik organizasyonel işlemleri kolaylaştırır. Kategorizasyon detaylı bir biçimde yapıldığında ürünlerin tedarik ve teslimat süreçleri daha kolay yürütülür. Bu sayede her bir ürün, imalat veya tedarik aşamasından müşteriye teslim edildiği ana kadar takip edilebilir.

Ürün Kategori Yönetimi Nasıl Yapılmalıdır?

Kategorinin tanımlanması ürün yönetim süreçlerinin ilk adımıdır. Bu tanımlama, malların özelliklerine ve tüketicinin satın alma davranışlarına göre yapılır. Örneğin; şapka satışı yapan bir e-ticaret siteniz varsa elinizdeki ürünleri fötr, bermuda, hasır, spor gibi farklı gruplara ayırmanız gerekir. Bu grupların her birini tanımlayıp özelliklerini belirleyerek ürün kategori yönetimi için ilk adımı atabilirsiniz.

Yönetim süreçlerinin aşamaları arasında kategorilerin değerlendirilmesi de sayılabilir. Her ürün grubu; tüketici, tedarikçi, perakendeci ve pazar açısından değerlendirilmelidir. Bu ölçümler yapıldığında ürünlerin piyasadaki yerini anlamak ve gereken iyileştirmeleri gerçekleştirmek mümkün olur.

“Ürün kategori yönetimi nasıl yapılmalıdır?” sorusunu yanıtlarken puanlamadan da bahsetmek gerekir. Bu süreçte, her bir ürün grubu için puanlama yapılması gerekir. Kategorize edilmiş malların satış oranları belirlenerek, ilgili gruplara belli bir puan verilebilir. Bu sayede, iyi satış rakamları elde eden ürünleri belirleyerek firma faaliyetleri için bir odak noktası oluşturmak mümkündür. Şapka örneğinden ilerlemek gerekirse fötr modeller yüksek rağbet görüyorsa bu kategoriyi çeşitlendirmek mümkün olabilir.

E-Ticarette Ürün Kategori Yönetimi Yaparken Dikkat Edilmesi Gerekenler Nelerdir?

Kaynak sağlama,ürün kategori yönetimi süreçlerinde dikkat edilmesi gereken hususlardan biridir. Satacağınız mallara karar verirken tedarik süreçlerini gözden geçirmeniz gerekir. Kategorizasyon yaparken tedarik aşamasındaki zorlukları, ürünün gördüğü rağbet ve kâr marjıyla karşılaştırmak faydalı olur. Elde ettiğiniz sonuçlara göre belli ürün gruplarını satıştan çıkarabilir, fiyat politikanızı revize edebilir veya alternatif tedarikçiler bulabilirsiniz.

Stok yönetimi, ürün kategorizasyon aşamasında önemli bir olgudur. Satışa sunduğunuz malları gruplandırırken stok yoğunluğunu ve ihtiyaçlarını hesaba katmanız faydalı olur. Ürünlerinizin stok adet ve yoğunluğunun rağbet oranına göre belirleyebilirsiniz. Başka bir ifadeyle satış oranları yüksek olan ürünler için deponuzda daha fazla yer ayırabilirsiniz.

Ürün kategori yönetiminde envanter organizasyonuna da dikkat etmek gerekir. Parti hâlinde gelen malların kısa süre içinde satışa hazır olması için gereken aksiyonlar bu aşamada alınmalıdır. Depoların ayarlanması envanter yönetimi açısından önemlidir. Örnek vermek gerekirse gıda ve sağlık ürünleri gibi özel saklama koşulları gerektiren mallarda depo koşulları kategorizasyon aşamasında belirlenmelidir.

Mevcut Tüm Ürünlerinizi Listeleyin

Öncelikli olarak mevcut olan tüm ürünlerinizi listelemeye başlayın. Bir Excel dosyası üzerinde ürünlerinizi listelemeye başladığınızda, ne tür ürünlerinizin mevcut olduğunu daha iyi bir şekilde görmeye başlayabilirsiniz. Bu da size ürünlerinizi nasıl kategorize etmeniz gerektiği konusunda bir takım fikirler vermeye başlayacaktır.

Bu liste aynı zamanda stok kontrolü ve ürün yönetimi çalışmalarını detaylandırmak için de önemlidir. Mevcut ürün grubunuzu listelerken model, renk, teknik özellik gibi detaylara girmenize gerek yok. Buradaki amaç ürün olarak elinizde mevcut neler olduğunu görmenizdir.

Ürünleri Bölün ve Kategorize Etmeye Başlayın

İşin ikinci etabında ise artık ürünlerinizi farklı özelliklere ve detaylara göre düzenlemeniz gerekecek. Bu noktada da ürünleri kategorize etmek için şu başlıkları ele alabilirsiniz:

  • Model
  • Renk
  • İşlevsellik (temizlik ürünleri, dekoratif ürünler vb.)
  • Sezon ve dönemsellik
  • Marka
  • Güç (güneş enerjisi, elektrik, rüzgar enerjisi vb.)
  • Cinsiyet (kadın ya da erkek ürünleri)
  • Yaş (çocuk, genç, orta yaş vb.)

Sitenizde sattığınız ürün gruplarına göre buradaki başlıklarınız değişiklik gösterecektir. Ürün sayısının fazla olmasına ya da az olmasına göre bu kategori sisteminiz değişmeye başlayabilir.

Az Sayıda Ürünlerde Kategori Sistemi Kurun

Az sayıda ürününüz bulunuyorsa ve daha niş bir pazara ulaşıyorsanız, ürün yönetiminde, kategorilerinizi çok sayıda tutmayabilirsiniz. Bu nedenle de daha akıllıca davranmanız gerekebilir.

Örneğin; 3 temel dekoratif ürün grubunuz olduğunu ele alalım. Bu ürünleri boyutlarına ve renklerine göre ayırabilirsiniz. Çok fazla kategorizasyon seçeneğiniz olmadığı için en temel özellikler üzerinden bu kategorileri oluşturmanız gerekir.

Bu noktada tüketicilerin de ürünlerinizi nasıl arayabileceklerini düşünebilirsiniz. Dekoratif ürün özelinde bakarsak, bu ürünleri salon, yatak odası, ofis gibi kriterlerde de arayabilirler. Eğer ürünleriniz bu kriterlere de uyum sağlayacaksa kategori sisteminizi buna da entegre edebilirsiniz.

Çok Sayıda Ürünlerde Kategori Sistemi Kurun

Eğer daha geniş bir ürün yelpazeniz bulunuyorsa bu noktada da ürünlerinizi daha farklı bir şekilde kategorize etmeniz gerekecektir. Bir önceki maddede de belirttiğimiz gibi müşterilerinizin bu ürünleri nasıl arayacakları özelinde düşünmeniz gerekir.

Geniş ürün yelpazesi söz konusu olduğunda, marka, model, renk ve işlevsellik daha ağır basan kriterler olmakta. Bu durumda ürün kategorilerinizi:

Elektronik ürünler > Televizyonlar > 55 inç > X model

şeklinde bir kategori ağacı altında toplayabilirsiniz. Bu kategori ağacında kullanıcılar hem tüm televizyonlara ulaşabilir, hem istedikleri boyutlara bakabilir ya da doğrudan markaları ele alabilirler. Bu kategorizasyon sistemi aynı zamanda ürün yönetimi yaparken filtreleme özelliklerini de eklemenize yardımcı olur.

Ürün yönetimi açısından bu kategorizasyon sistemini tüm ürünlerinize uygulamanız site genelinde ürün navigasyonunu kolaylaştırarak, tüketicilerin ürünlere daha kolay ulaşmasını sağlar.

Hangi Ürünlerin Daha Fazla Dikkat Çekeceğine Karar Verin

Ürün kategorilerinizi yaparken bir diğer dikkat etmeniz gereken de bu kategorilerin sıralandırılması. Eğer çok fazla kategoriniz bulunuyorsa alfabetik olarak ilerlemeniz daha doğru bir yaklaşım olacaktır; ancak bu noktada ürün yönetimi çalışmalarını daha iyi yapabilmek ve bazı ürün gruplarınızı ön plana çıkartabilmek için en çok dikkat çekecek ve ilgi görebilecek ürün kategorilerini öne çıkartmayı deneyebilirsiniz.

Genel sıralama alfabetik olarak ilerlerken, öne çıkan kategorilerinizi dikkat çeken ürünlerinizi gösterecek şekilde ayarlayabilirsiniz. Böylelikle sitenizi ziyaret eden kişiler öncelikli olarak popüler ve ilgi çeken ürünleri görebilirler. Bu da bu ürünlerin satışını artırmanız konusunda size yardımcı olacaktır.

Ürün yönetimi yaparken, kategori sisteminizi sistematik bir şekilde yapmanız ve bunu site genelinde bir düzene oturtmanız ilerleyen zamanlarda sitenize ekleyeceğiniz yeni ürünlerin de doğru bir şekilde listelenmesini sağlayarak, tüketicilerin bu ürünlere daha kolay bir şekilde ulaşmalarını sağlar.

Online Mağazanızda Ürün Satışı Nasıl Olmalıdır?

Online mağazanızda ürün satışı yaparken başlıkları organize etmeniz gerekir. Sitenizde bulunan ürün kategorileri için ana ve alt başlıkları belirlemeniz önemlidir. Bir örnek üzerinden açıklamak gerekirse kırtasiye ürünleri satan bir web siteniz varsa kategorizasyon, “Kalemler> Uçlu kalemler> 0,7 uç” şeklinde olmalıdır. Bu hususa dikkat ederek tüketicinin web sitenizde aradığını kolaylıkla bulmasını sağlayabilirsiniz.

E-ticaret siteniz için ürün kategori yönetimini satış konseptinize göre belirlemeniz faydalı olur. Odaklandığınız ürün grubunu diğerlerinden daha detaylı bir biçimde kategorize etmeniz tavsiye edilir. Yukarıdaki örnek üzerinden gitmek gerekirse kırtasiye ürünleri satan online mağazanızda iş esnasında tüketilebilecek kahve ve atıştırmalıklara yer vermek mantıklı olabilir. Böyle bir durumda, söz konusu ürünleri “Diğer” veya “Ekstralar” başlığı altında gösterebilirsiniz.

Online Mağazanızda Ürün Satışı İçin Ürün Alternatifleri Nelerdir?

Online mağazanızda ürün satışı yapmak için birçok farklı ürün grubu bulunuyor. Kendi e-ticaret siteniz üzerinde ürün satışı yapabileceğiniz gibi, online pazar yerlerinde de bu satışları gerçekleştirebilirsiniz. İnternette online mağazanız üzerinde ürün satışı yapmadan önce hangi ürünler satacağınız üzerine derinlemesine bir araştırma yapmanız gerekiyor.

Doğru ürünleri bulmanız, Online mağazanızda ürün satışı oranlarını artırmanızı sağlayacaktır. Peki, kendi online mağazasını açmak isteyenler, internet üzerinden hangi ürünleri satabilirler?

Kıyafet, Moda ve Aksesuar Ürünleri

İnternet üzerinde tüketicilerin en çok ilgi gösterdikleri ürün gruplarından biri de kıyafet, moda ve aksesuarlar oluyor. Bu kategorinin altında birkaç farklı öne çıkan kategoriyi şu şekilde sıralayabiliriz.

Erkek tekstil ürünleri: Erkeklere özel pantolon, tişört, gömlek, kazak, mont, iç çamaşırı gibi farklı tekstil ürünleri erkek tüketicilerin ilgi gördüğü ürün gruplarından biri. Ancak özellikle kıyafet konusunda tüketicilerin ürünleri denemeden almaya biraz mesafeli durduğunu da aklınızda tutmanız gerekiyor.

Kadın tekstil ürünleri: Online mağazanızda ürün satışı için kadınlara özel pantolon, etek, tişört, bluz, iç çamaşırı, çorap, mont gibi farklı tekstil ürünlerini düşünebilirsiniz. Birkaç yıl önce özellikle özel alışveriş kulüplerinin çok fazla tercih edilmesinin de nedenlerinden biri olan bu kategoride kadınlar erkeklere kıyasla daha fazla alışveriş yapmaya yatkınlar. Bu kategorideki ürün satışlarına yöneleceğiniz zaman iade politikalarınızı da iyi bir şekilde belirlemenizde fayda var.

Kol saatleri: İnternet üzerinde çok satılan ürün gruplarından biri de kol saatleridir. Özellikle son dönemlerde minimal tasarımlı saatler birçok tüketici tarafından tercih edilmekte. Kadın ve erkeklere özel olmak üzere ulaşmak istediğiniz hedef kitleye yönelik kol saatlerini internette satabilirsiniz.

Çanta ve diğer aksesuarlar: Online mağazanız üzerinde kıfayet ve moda ürünlerini tamamlayıcı çanta ve aksesuarlarına da yer verebilirsiniz. Bunların yanı sıra niş bir pazara odaklanmak isteyenler sadece çanta satışlarına da odaklanabilirler.

Ayakkabı ürünleri: Online mağazanızda ürün satışı için bir diğer talep gören kategori ise ayakkabı ürünleri. Tüketiciler internet üzerinden özellikle spor ve sneakers ayakkabı modellerine ilgi duymaktalar. Ayakkabı ürünleri odağında bir niş hedef kitleye yönelebileceğiniz gibi, kıyafet ve moda ürünleriyle beraber de satışlarını yapabilirsiniz.

Elektronik Ürünler ve Aksesuarlar

Elektronik ürünler ve aksesuarları da internet üzerinde en çok talep gören ürün gruplarından biri. Elektronik ürünler söz konusu olduğunda birçok farklı ürün grubu göz önünde tutulabilir. Bu ürün gruplarından en popüler olanlarını şu şekilde listeleyebiliriz:

Bilgisayarlar ve aksesuarları: Bilgisayar ürün grubu kendi başına büyük bir kategori olarak değerlendirilebilir. Bu kategori altında, masaüstü bilgisayarlar, laptoplar, monitörler, harici diskler, flash bellekler, yazıcılar, bağlantı kabloları, ek garanti seçenekleri ve bu donanımlarla ilgili olabilecek tüm aksesuarları toplayabiliriz. Elektronik ürünlerdeki kar marjı biraz düşük olsa da özellikle aksesuar ürünlerine odaklanmak karlılığınızı artırmanıza yardımcı olabilir.

Tablet, akıllı telefonlar ve aksesuarları: Akıllı telefon ve tablet pazarının giderek büyümesi ve tüketicilerin bu ürünlere talebinin artması nedeniyle internet mağazanızda bu ürün kategorilerine yer verebilirsiniz. Bilgisayar ürünlerinde olduğu gibi akıllı telefon ve tablet ürünlerinde de kar marjı düşük olsa da bu ürünlerle ilgili aksesuarlara (şarj aleti, telefon kılıf, şarj kabloları vb.) yönelmeniz kar marjınızı artıracaktır.

El Yapımı Ürünler

Online mağazanız üzerinde kendi ürettiğiniz ya da başkalarının el yapımı ürünlerini de satabilirsiniz. Son yıllarda tüketiciler el yapımı ürünlere de daha fazla değer vermeye başladıkları için ve kendi işini yapmak isteyen girişimcilerin el yapımı ürünlere yönelmeleri bu pazarın yavaş yavaş büyümesinde önemli rol oynuyor. El yapımı olarak şu tür ürünleri satabilirsiniz:

El yapımı hediyelik eşyalar: Doğum günleri, özel günler, evlilik yıl dönümleri, evlilik teklifi, düğün hediyeleri gibi farklı kategorilerde tüketicilerin sevdiklerine alabilecekleri el yapımı hediyelik eşyaları Online mağazanızda ürün satışı için uygundur..

Özel üretim tekstil ürünleri: Online mağazanızda ürün satışı için kişiye özel üretim ya da özel tasarımlarla limitli sayıda üretilen tekstil ürünleri de talep gören ürün grupları arasında yer alıyor. Kendi ürünlerinizi dikebileceğiniz gibi dikim atölyeleriyle anlaşabilir ve kendi tasarımlarınızı hazırlayabilirsiniz.

El yapımı takı ve aksesuarlar: Düşük maliyetlerle hazırlanabilen el yapımı takı ve aksesuarlarını online mağazanızda satabilirsiniz. Sadece bu ürün grubuna odaklanabileceğiniz gibi, bu ürünleri diğer ürünlerinizi tamalayıcı olarak da kombin yapabilirsiniz.

El yapımı oyuncaklar: Çocuk ve bebeklere özel el yapımı oyuncaklar da farklı bir pazara ulaşmanızı sağlar. Bu tür ürünlerde ürünün hijyeni ve sağlık koşullara uygun olması önemli bir kriterdir. Bu nedenle de bu ürünlerin satışını yapmayı düşünüyorsanız, bu konunun üzerinde ayrıca çalışmanız ve önlemler almanız gerekir.

El yapımı dekorasyon ürünleri: Ev dekorasyonunda özel tasarıma tüketicilerin ilgisi artmaya başlıyor. El yapımı özel tasarım ürünlerinizi de internet mağazanızdan satabilirsiniz.

Ev, Bahçe ve Evcil Hayvan Ürünleri

Ev, bahçe ve evcil hayvan ürünleri de internette talep gören ürün grupları arasında yer alıyor. Bu ürün grupları özelinde hangi ürünlerin satışlarını yapabileceğinizi de şöyle listeleyebiliriz

Ev ürünleri ve aksesuarları: Online mağazanızda ürün satışı için ev ile ilgili olabilecek, mobilya, beyaz eşya, mutfak ürünleri ve aksesuarları, halılar, dekorasyon ürünleri gibi birçok kategori bu grupta yer alabilir. Bu kategorideki ürünlerin dezavantajlarından biri ürünlerin boyut olarak büyük olması kargo maliyetlerini artıracağı için kargo anlaşmalarınızı iyi bir şekilde yapmanız gerekir. Aksi takdirde yüksek kargo maliyetleri nedeniyle tüketicilerin alışveriş yapmaları zor olacaktır.

Bahçe ürünleri ve aksesuarları: Bahçeli evler için özel koltuk, sehpa, masa, şemsiye, bahçe ve peyzaj araç gereçleri de internet mağazanızda satabileceğiniz ürün grupları arasında yer alıyor. Ev ürünlerinde olduğu gibi bu ürün gruplarında da kargo anlaşmalarına dikkat etmeniz de yarar var.

Evcil hayvan ürün ve aksesuarları: Son yıllarda evlerinde bir ya da birden fazla hayvan besleyen kişilerin sayısı bir hayli artmaya başladı. Özellikle büyük şehirlerde bu eğilimin daha fazla olduğunu da görülüyor. Evcil hayvanlara yönelik aksesuar, oyuncak, mama, kedi kumu gibi ürünleri de bu ürünlerle hedef kitleye satabilirsiniz.

Ürün Kategori Yönetimi ile Ürün Satışı Arasındaki Bağlantı Nedir?

Ürün kategori yönetimi tüketici deneyimi açısından büyük avantaj sağlar. Web sitenizde detaylı bir kategorizasyon olduğunda kullanıcının aradığı ürünü bulması kolay olur. Bu sayede tüketicilerin mamüllerinize ulaşıp incelemelerini sağlayabilir ve satın alma motivasyonlarını arttırabilirsiniz. Diğer yandan, online mağazanızda karmaşık ve detayları belirlenmemiş bir kategorizasyon olursa kullanıcıların ürünleri bulması ve satın alım kararı vermesi zor olur.

Ürün kategorizasyonu fiyat politikasının belirlenmesine de yardımcı olur. Satışa sunduğunuz malları özelliklerine göre gruplara ayırmak, fiyatlandırma konusunda kolaylık sağlar. Her bir ürünün tedarik sürecini, piyasa talebini, stok ve depo masraflarını hesaba katarak kâr marjını makul biçimde belirleyebilirsiniz. Bu sayede tüketicilerinizle uygun bir fiyat skalasında buluşmanız ve satışlarınızı arttırmanız kolaylaşır.

Ürün Filtreleme Özellikleri Nelerdir?

Ürün filtreleme özellikleri konusunda bir tanım yapmadan önce kategorizasyon ile bu fonksiyonunun farkını belirtmek faydalı olur. Bu faaliyet, aynı kategori içindeki ürünlerin farklı özelliklere göre ayrılmasını ifade eder. Aynı tişört modeline dâhil olan kırmızı, mavi ve beyaz modellerin gruplandırılarak satışa sunulması filtrelemeye örnek gösterilebilir.

Kullanıcıların aradıkları ürünlere kolay bir şekilde ulaşmaları doğal olarak satın alma kararlarını daha hızlı vermelerini sağlar. Bazı ürün kategorilerinde çok fazla ürünün olması, karar vermeyi bir hayli zorlaştırır. Bu durumda kategoriler içindeki ürünlerin farklı segmentlere ayrılarak aranan ürününün daha kolay bulunmasının sağlanması gerekir. Farklı parametreler eşliğinde ürünlerin bölümlere ayrılmasıyla tüketiciler büyük ürün grupları arasında kafası karışmadan alışverişini tamamlayabilir. Her bir tüketicinin aradığı ürün farklılık gösterebilir. Bu nedenle de farklı parametrelerin uygulanması, tüketicilerin ihtiyaçlarına göre çözümler sunmanıza da yardımcı olur.

Ürün Filtreleme Nasıl Kullanılabilir?

“Ürün filtreleme özellikleri nasıl kullanılır?” sorusunu yanıtlarken kategori belirleme ve detaylandırma konusuna değinmek faydalı olur. Bu aşamaya geçilmeden önce kategorinin sınırları tam olarak çizilmelidir. Farklı gruplarda yer alan ürünler arasında bir filtreleme söz konusu olmaz. Bir örnek üzerinden açıklamak gerekirse, X model ayakkabının farklı numaraları ve renk seçenekleri filtrelemeye dâhil olabilir. Bunun için, söz konusu ürünlerin aynı alt başlık altında olması gerekir.

Ürünleri Farklılaştıran Detaylar İçin Filtreleme Özellikleri Kullanın

Bir kategori içinde ürünlerin farklı detaylarını öne çıkartabilecek filtreleme özellikleri kullanmak oldukça idealdir. Eğer ürünlerin;

  • Beden
  • Renk
  • Boy
  • Fiyat
  • Teknik özellik

gibi farklı detayları bulunuyorsa, bu detayları filtreleme özelliklerinde sunabilirsiniz. Tüketiciler belli bir teknik özelliğe, renge ya da bedene odaklanarak aramalarını yapabilirler. Böylelikle kategori içindeki tüm ürünleri tek tek aramak zorunda kalmazlar.

Tema Odaklı Filtrelemeler Sunun

Tema odaklı filtremeler de farklı özellikteki ürünleri sergilemenizi kolaylaştırır. Örneğin trend olan ürünleri, yeni ürünleri ve en çok satanları ayrı bir tema olarak gösterebilir ve kategorilerinizi farklı segmentlere ayırarak, kullanıcıları farklı ürünlere yönlendirebilirsiniz.

Her Bir Filtreleme Özelliğinde Kaç Ürün Olduğunu Gösterin

Filtreleme özelliklerinin yanında her bir bölümde kaç farklı ürün olduğunu gösterebilirsiniz. Sık kullanılan bir özellik olmasa da seçim yaparken tüketicileri farklı bölümlere yönlendirebilir. Aşağıdaki örnekte de görebileceğiniz gibi her bir bedende kaç ürün olduğu gösterilmiş durumda.

Ancak burada dikkat etmeniz gereken, kullanıcı beden haricinde bir filtre daha seçerse (örneğin kırmızı renk) bu noktada filtreleme özelliğiniz hem beden hem de renk filtresindeki ürün sayısını göstermesi gerekir. Yani small beden de toplam 100 ürün bulunurken, bunların sadece 40 tanesi kırmızı renkliyse, filtreleme sonrasında toplam ürün sayısının 40 olarak gösterilmesi gerekir.

Aynı Özellikte Birden Fazla Seçim Yapılmasını Sağlayın

Yine beden filtresi üzerinden ilerleyecek olursak, aynı anda birden fazla beden seçimini izin verilmesini sağlayabilirsiniz. Teknik özellik ya da marka konusunda da benzer bir durum söz konusudur. Tüketiciler aynı anda birden fazla markanın ürünlerine bakmak isteyebilir; ya da aynı anda birden fazla bedeni incelemek isteyebilirler.

Seçilen Filtreleri de Ayrıca Gösterin

Filtreleme özelliklerine ek olarak seçilen filtreleri de ayrıca göstermelisiniz. Tüketiciler hangi kategorileri seçtiklerini sayfa üzerinde rahatlıkla görebilmeliler. Gerekirse bu seçimler arasına yenilerini ekleyebilmeli ya da seçtikleri bazı filtreleri çıkartabilmeliler.

Mobil Cihazlarda Filtre Kullanımını Kolay Bir Şekilde Sunun

Tüketicilerin bir kısmının mobil cihazlar üzerinden sitenizi ziyaret ederek, ürünleri incelemek isteyeceklerdir. Mobil siteniz üzerinde de filtreleme özelliklerinin rahat bir şekilde kullanılabilmesi gerekir. Hem seçimleri gösterip, hem de kullanıcının yaptığı seçimleri ayrıca göstererek, kullanıcı deneyimini mobil cihazlar üzerinde de artırarak, geri dönüşümlerinize katkı sağlayabilirsiniz.

Ürün Filtrelemenin Ürün Kategori Yönetimine Katkısı Nasıldır?

Ürün filtreleme, kategorizasyonun detaylı bir hâle getirilmesini sağlar. Bu işlem, tüketicinin ihtiyaç ve zevklerine uygun bir ürün bulmasını kolaylaştırır. Renk, beden, tasarım gibi özelliklere göre farklı seçenekler sunmak, kullanıcının satın alma davranışını olumlu etkiler.

Tema bazlı filtreleme, ürün kategori yönetimi için efektif olabilir. Web sitenizde satışa sunduğunuz malları “En çok satanlar”, “İndirimli ürünler” gibi başlıklarla gruplandırabilirsiniz. Bu sayede tüketiciye renk ve beden gibi kriterlerin yanında farklı detaylara odaklanan alternatifler de sunabilirsiniz.

Ürün Karşılaştırma Özelliği Nedir?

Sitenizi ziyaret eden tüketiciler, fiyat ve performans bakımından uygun buldukları mamülleri satın alma eğiliminde olacaktır. “Ürün karşılaştırma özelliği nedir?” sorusunu bu kapsamda yanıtlamak mümkündür. Ürünlerin teknik özelliklerini, puanlarını, müşteri yorumlarını ve fiyatlarını kıyaslamayı sağlayan özellik, bu şekilde adlandırılır. Karşılaştırma özelliği, tüketicilerin ürün satın alma konusundaki kararsızlığını önler ve seçimlerini kolaylaştırır.

Karşılaştırma fonksiyonu, ürün kategori yönetimine büyük bir katkı sağlar. Bu özelliği aktifleştirerek tüketicilerin, satışa sunduğunuz ürünler arasından performans ve bütçe olarak kendilerine uygun olanları belirlemesini kolaylaştırabilirsiniz. Bu sayede kullanıcıların satın alma davranışlarını markanız lehine yönlendirmeniz mümkün olur.. Ürün karşılaştırma özelliğini etkili bir şekilde kullanmak için bazı unsurlara dikkat etmeniz ve bu özellikleri uygulamanız, karşılaştırma özelliğinin etkisini de artıracaktır.

Ürün Karşılaştırma Özelliği Nasıl Kullanılır?

“Ürün karşılaştırma özelliği nasıl kullanılır?” sorusunu yanıtlarken tablo görünümünün öneminden bahsetmek gerekir. Sitenizi ziyaret eden kullanıcılar, satışa sunduğunuz ürünleri bir tablo üzerinde gördüklerinde daha kolay karşılaştırabilir. Böylece satın alım konusunda karar vermeleri kolaylaşır.

Ürün görsellerini ön plana çıkarmak karşılaştırma yaparken dikkat edilmesi gereken hususlardan biridir. Söz konusu görsellerin tıklanabilir ve yüksek çözünürlükle görüntülenebilir olması da önemlidir. Bu hususa dikkat ederek tüketicilerin ürünlerinizi detaylı bir biçimde görüntülemesini ve aralarındaki farkları idrak etmesini sağlayabilirsiniz.

Karşılaştırma fonksiyonunu aktifleştirirken müşteri yorum ve puanlarına göre filtreleme seçeneği sunabilirsiniz. Sitenizi ziyaret eden kullanıcılar, olumlu yorumlar ve yüksek puanlar alan ürünleri satın almayı tercih edebilir. Filtreleme imkânı sunarak tüketicilerin istedikleri niteliklere sahip ürünleri bulmalarını kolaylaştırabilirsiniz. Tabloya “Sepete Ekle” butonu yerleştirerek satın alma işlemini kolay ve hızlı hâle getirebilirsiniz.

Kategori ve Arama Sonucu Sayfaları

Ürün kategori ve site içi arama sonucu sayfalarında ürün karşılaştırma özelliğini aktif bir şekilde kullanmaya yönlendirmelisiniz. Tüketiciler bu sayfa türleri üzerinde ürünleri detaylı bir şekilde arayacakları için karşılaştırma özelliğini de bu sayfalara eklemeniz gerekmekte.

Ürün kategori sayfaları üzerinde benzer ve tüketicilerin aradıklarıyla ilgili ürünler olduğu için karşılaştırma özelliğini sunmanız, tüketicilerin ürünler hakkında daha fazla bilgi almalarını sağlar. Bu sebeple de önemlidir.

Karşılaştırma Özelliğine Erişim Kolay Olmalı

Sayfanın üst bölümünde “Karşılaştırma” şeklinde bir bölüm oluşturarak, tüketicileri bu bölüme yönlendirebilirsiniz. Böylelikle tüketiciler kategori ve ürün arama sorgularında dilerlese doğrudan sonuçları inceleyebilir ya da ürün karşılaştırma özelliğini aktive ederek, doğrudan diledikleri ürünleri karşılaştırmaya başlayabilirler. Karşılaştırma özelliğini sağ ya da sol sütuna koymanız, kullanıcıların bu özelliği kaçırmalarına neden olabilir; çünkü bu bölümler genellikle reklam ve banner alanları olduğu için tüketiciler sayfanın bu bölümlerine dikkat etmeyebilirler. Bu da geri dönüşümleri kaçırmanıza neden olacağı için sayfanın üst bölümünde başlığın altına karşılaştırma özelliğini eklemeniz daha dikkat çekici olacaktır.

Tablo Görünümünden Yararlanın

Tablo görünümü ürün karşılaştırma sürecinde en etkili çözümü sunmaktadır; çünkü bu tablolar üzerinde ürünle ilgili en önemli detayları paylaşarak, ürünleri öne çıkartacağınız için kullanıcılar da bu tablolar üzerinden doğrudan ürünlerle ilgili farkları görebilirler.

İlgili rehber: Ürün sayfalarınızda tüketicilerin dikkatini nasıl çekebilirsiniz?

Ürün görsellerini öne çıkartın.

Tablo görünümü üzerinde ürünlerinizin görsellerini de mutlaka kullanmanız gerekir. Tüketicilere sadece metin sunmanız, ürünün ne olduğunun anlaşılmasını zorlaştırır. Bu sebeple de ürün görsellerini de bu karşılaştırma sonuçlarına eklemeniz gerekir.

Müşteri Yorum ve Puanlarına Göre Filtreleme Sunun

Ürün özelliklerinin yanı sıra ürünlerin aldığı müşteri yorum ve puanlarına göre filtreleme özelliğini de kullanıcılara sunun. İnternetten alışverişlerde tüketici yorum ve puanlamaları sosyal kanıt olarak değer taşıdığı için tüketicilerin satın alma kararlarını doğrudan etkiler.

Sepete Ekle Butonunu Unutmayın

Karşılaştırma tabloları üzerinde ürünle ilgili detayların yanı sıra “sepete ekle” butonunu da eklemeniz gerekir. Kullanıcıları doğrudan satın almaya yönlendirmek ve geri dönüşüm sağlamak için onlara bir eyleme çağrı ifadesi sunmanız gerekir. Kullanıcıları doğrudan ürün sayfasına giderek kapsamlı bir araştırma da yapabilecekleri gibi doğrudan ürün karşılaştırma tablosu üzerinden de ürünü satın almaya gidebilmeli.

Ürün Görselleri Tıklanabilir Olmalı

Karşılaştırma tablosu üzerinde kullandığınız görseller aynı zamanda tıklanabilir olmalı. Kullanıcı deneyimi açısından baktığımızda, kullanıcılar bu tablo üzerine ekledikleri ürünleri detaylı bir şekilde incelemek istediklerinde ürün sayfasına gitmek için ürünün görseline tıklamaya çalışacaklardır. Bu özelliği kullanmanız, karşılaştırma tablonuzda kullanıcı deneyimini geliştirmenizi sağlayacaktır.

İlgili rehber: E-ticaret sitelerinde kullanıcı deneyimi nasıl geliştirilebilir?

Tabloyu Kapatma Tuşunu Görünür Yapın

Ürün karşılaştırma özelliğini bir tablo şeklinde açtığınızda kullanıcıların bu tabloyu kapatabilmesi de gerekir. Bunun için pencerenin sağ üst köşesine kapatma ikonunu koyarak, kullanıcılara bu özelliği sunun.

Ürün Fiyatlarını Gösterin

Karşılaştırma tabloları üzerinde ürünlerin fiyatlarını da göstermeniz gerekir. Kullanıcılar sadece ürünlerin özelliklerini ve aldıkları puanları görmek istemeyeceklerdir. Aynı zamanda ürünlerin fiyatlarını da karşılaştırmak isteyeceklerdir. Bu sebeple de tablolarda sepete ekle butonunun altında ürün fiyatını da göstererek, kullanıcılara bu bilgiler de sağlamalısınız.

Karşılaştırma Özelliği E-Ticaret Firmaları İçin Neden Önemlidir?

İnternet üzerinden alışveriş yapmadan önce tüketiciler ürün araştırması yaparlar ve bu süreçte farklı ürünlerle ilgili bilgi toplarlar. Bu süreci çok detaylı bir şekilde tamamlayanlar olduğu gibi hızlı bir şekilde bilgi almak isteyenler de bulunur. Her iki koşulda da tüketicilerin işini kolaylaştırma ve satın alma karar sürecinde onlara yardımcı olmak için karşılaştırma özelliğini öne çıkartabilirsiniz. Tüketicilerin sitenizde daha fazla vakit geçirerek, ürünleri incelemelerini sağlamanız, onları web sitenizden alışveriş yapmaya yönlendirmeniz de kolaylaştırır.

Ürün Karşılaştırma Özelliğinin Ürün Kategori Yönetimine Faydaları Nelerdir?

Online kanallardan alışveriş yapan kullanıcıların karar verme süreçleri fiziksel satışlara göre daha uzun olabilir. İnternet üzerinden farklı ürünleri karşılaştırmak, fiyat/performans gibi konulardaki farklarını incelemek mümkündür. Sitenizi ziyaret eden kullanıcıların detaylı araştırmalar yaptıktan sonra satın alım kararı verdiğini göz önünde bulundurmanız gerekir. Sayfanıza karşılaştırma fonksiyonu ekleyerek bu araştırma sürecini kullanıcılarınız için kısaltabilirsiniz. Bu sayede ürün ve hizmetlerinize ihtiyaç duyan tüketicilerin kararını hızlı bir biçimde vererek satın alma konusunda motive olmalarını sağlayabilirsiniz.

İçindekiler

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Savaş
Yazar hakkında detaylı bilgi

Popüler Videolar

Benzer yazılar

E-ihracatta Kargolama Süreci Nasıl İşler?
E-ihracatta Kargolama Süreci Nasıl İşler?
Yurt dışına açılmak istiyorsanız bunun en avantajlı yollarından biri e-ticarettir. Çünkü e-ticaret sitenizi farklı dillerde yayınlayarak yurt dışına ürün satabilmeniz, yani e-ihracat yapmanız çok kolaydır. Tabii bunun için...
24 Mart 2022
Savaş Çetinkaya
E-ticarette müşteri edinme maliyeti (CAC) nedir ve neden önemlidir?
E-ticarette müşteri edinme maliyeti (CAC) nedir ve neden önemlidir?
E-ticarette dikkat edilmesi ve ölçümlenmesi gereken metriklerden biri de müşteri edinme maliyetidir. Bu metrik, yapılan pazarlama ve reklam stratejilerinin ne kadar etkili olduğunu anlamak için bir hayli önemlidir. Bu rehberimizde de...
24 Nisan 2018
Ferad Osman Sali
Instagram'da En Doğru Paylaşım Zamanı
Instagram'da En Doğru Paylaşım Zamanı
Günümüzün en popüler sosyal platformu olması nedeniyle Instagram üzerindeki erişimlerinizi artırmanızda fayda vardır. Dolayısıyla daha çok kişiye ulaşmanız, bu mecra üzerinden elde edeceğiniz geri dönüşümleri de artırmanıza...
13 Eylül 2018
Ferad Osman Sali
Online Oto Yedek Parça Sitesi Kurmak
Online Oto Yedek Parça Sitesi Kurmak
E-ticarette önemli sektörlerden biri oto aksesuar ürünleridir. Oto yedek parça işi, artan ürün çeşitliliği ile giderek büyüyen bir hacme sahip duruma gelir. Bu nedenle otomobillere ilgisi olan e-ticaret girişimcileri için internetten...
4 Ekim 2022
Savaş Çetinkaya
E-Ticaret İçin İş Planı Hazırlama Rehberi
E-Ticaret İçin İş Planı Hazırlama Rehberi
E-Ticaret sektörü hızla büyüyen bir endüstri haline gelmiştir. İnternetin yaygınlaşmasıyla birlikte, tüketicilerin alışveriş alışkanlıkları da değişmektedir. Bu durum, geleneksel perakende satış yerine çevrimiçi...
7 Eylül 2023
Ferad Osman Sali
HTML Nedir?
HTML Nedir?
Sanal ortamın prensipleri ve işleyişi, hâlâ pek çok kullanıcı tarafından bir muammadan ibarettir. Fakat geliştirici ya da en azından e-ticaret sitesi sahibi iseniz, birtakım kodların sihrine şahit olmuş olabilirsiniz. Kullanılan...
10 Ağustos 2021
Savaş Çetinkaya