E-ticarette ürün kategori yönetiminde bilmeniz gerekenler

2 Şubat 2019
Sinan Oypan
E-ticarette ürün kategori yönetiminde bilmeniz gerekenler

Ürün yönetimi söz konusu olduğunda ürün kategorileri ve ürünlerin nasıl kategorilendirildiği önemli bir konudur. Ürünlerinizi doğru bir şekilde kategorilendirmeniz, ziyaretçilerinizin bu ürünlere daha kolay bir şekilde ulaşmasını sağlarken, ilgi gören ürünleri keşfetmenize ve bunları da öne çıkartmanıza yardımcı olur.

E-ticarette ürün yönetimi çalışmaları yaparken, kategori sisteminizi en başından doğru bir şekilde kurgulamanız ve oluşturmanız gerekir. Böylelikle temel ve ana kategorileri oluşturduktan sonra yeni ürün gruplarını bu kategorilerin altında toplayarak, ürün navigasyonunu da daha sistematik bir hale getirebilirsiniz.

Ürün kategorilendirmede özellikle üzerinde durmanız gereken konu başlıklarını şu şekilde ele alabiliriz.

Mevcut tüm ürünlerinizi listeleyin

Öncelikli olarak mevcut olan tüm ürünlerinizi listelemeye başlayın. Bir Excel dosyası üzerinde ürünlerinizi listelemeye başladığınızda, ne tür ürünlerinizin mevcut olduğunu daha iyi bir şekilde görmeye başlayabilirsiniz. Bu da size ürünlerinizi nasıl kategorize etmeniz gerektiği konusunda bir takım fikirler vermeye başlayacaktır.

Bu liste aynı zamanda stok kontrolü ve ürün yönetimi çalışmalarını detaylandırmak için de önemlidir. Mevcut ürün grubunuzu listelerken model, renk, teknik özellik gibi detaylara girmenize gerek yok. Buradaki amaç ürün olarak elinizde mevcut neler olduğunu görmenizdir.

Ürünleri bölün ve kategorize etmeye başlayın

İşin ikinci etabında ise artık ürünlerinizi farklı özelliklere ve detaylara göre düzenlemeniz gerekecek. Bu noktada da ürünleri kategorize etmek için şu başlıkları ele alabilirsiniz:

  • Model
  • Renk
  • İşlevsellik (temizlik ürünleri, dekoratif ürünler vb.)
  • Sezon ve dönemsellik
  • Marka
  • Güç (güneş enerjisi, elektrik, rüzgar enerjisi vb.)
  • Cinsiyet (kadın ya da erkek ürünleri)
  • Yaş (çocuk, genç, orta yaş vb.)

Sitenizde sattığınız ürün gruplarına göre buradaki başlıklarınız değişiklik gösterecektir. Ürün sayısının fazla olmasına ya da az olmasına göre bu kategori sisteminiz değişmeye başlayabilir.

Az sayıda ürünlerde kategori sistemi

Az sayıda ürününüz bulunuyorsa ve daha niş bir pazara ulaşıyorsanız, ürün yönetiminde, kategorilerinizi çok sayıda tutmayabilirsiniz. Bu nedenle de daha akıllıca davranmanız gerekebilir.

Örneğin 3 temel dekoratif ürün grubunuz olduğunu ele alalım. Bu ürünleri boyutlarına ve renklerine göre ayırabilirsiniz. Çok fazla kategorizasyon seçeneğiniz olmadığı için en temel özellikler üzerinden bu kategorileri oluşturmanız gerekir.

Bu noktada tüketicilerin de ürünlerinizi nasıl arayabileceklerini düşünebilirsiniz. Dekoratif ürün özelinde bakarsak, bu ürünleri salon, yatak odası, ofis gibi kriterlerde de arayabilirler. Eğer ürünleriniz bu kriterlere de uyum sağlayacaksa kategori sisteminizi buna da entegre edebilirsiniz.

Çok sayıda ürünlerde kategori sistemi

Eğer daha geniş bir ürün yelpazeniz bulunuyorsa bu noktada da ürünlerinizi daha farklı bir şekilde kategorize etmeniz gerekecektir. Bir önceki maddede de belirttiğimiz gibi müşterilerinizin bu ürünleri nasıl arayacakları özelinde düşünmeniz gerekir.

Geniş ürün yelpazesi söz konusu olduğunda, marka, model, renk ve işlevsellik daha ağır basan kriterler olmakta. Bu durumda ürün kategorilerinizi:

Elektronik ürünler > Televizyonlar > 55 inç > X model

şeklinde bir kategori ağacı altında toplayabilirsiniz. Bu kategori ağacında kullanıcılar hem tüm televizyonlara ulaşabilir, hem istedikleri boyutlara bakabilir ya da doğrudan markaları ele alabilirler. Bu kategorizasyon sistemi aynı zamanda ürün yönetimi yaparken filtreleme özelliklerini de eklemenize yardımcı olur.

Ürün yönetimi açısından bu kategorizasyon sistemini tüm ürünlerinize uygulamanız site genelinde ürün navigasyonunu kolaylaştırarak, tüketicilerin ürünlere daha kolay ulaşmasını sağlar.

Hangi ürünler daha fazla dikkat çekecek?

Ürün kategorilerinizi yaparken bir diğer dikkat etmeniz gereken de bu kategorilerin sıralandırılması. Eğer çok fazla kategoriniz bulunuyorsa alfabetik olarak ilerlemeniz daha doğru bir yaklaşım olacaktır; ancak bu noktada ürün yönetimi çalışmalarını daha iyi yapabilmek ve bazı ürün gruplarınızı ön plana çıkartabilmek için en çok dikkat çekecek ve ilgi görebilecek ürün kategorilerini öne çıkartmayı deneyebilirsiniz.

Genel sıralama alfabetik olarak ilerlerken, öne çıkan kategorilerinizi dikkat çeken ürünlerinizi gösterecek şekilde ayarlayabilirsiniz. Böylelikle sitenizi ziyaret eden kişiler öncelikli olarak popüler ve ilgi çeken ürünleri görebilirler. Bu da bu ürünlerin satışını artırmanız konusunda size yardımcı olacaktır.

Ürün yönetimi yaparken, kategori sisteminizi sistematik bir şekilde yapmanız ve bunu site genelinde bir düzene oturtmanız ilerleyen zamanlarda sitenize ekleyeceğiniz yeni ürünlerin de doğru bir şekilde listelenmesini sağlayarak, tüketicilerin bu ürünlere daha kolay bir şekilde ulaşmalarını sağlar.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

PPC reklam kampanyalarınızda kullanabileceğiniz ipuçları ve taktikler
PPC reklam kampanyalarınızda kullanabileceğiniz ipuçları ve taktikler
İnternet üzerindeki görünürlüğünüzü artırmak, markanızı tanıtmak, yeni hedef kitlelere ulaşmak, ürünlerinizi tanıtmak ve web sitenize trafik çekmek için PPC reklam kampanyalarından yararlanabilirsiniz. Adwords reklamlarının...
31 Ağustos 2018
Sinan Oypan
Kampanya dönemlerinde site trafiğiniz için kontrol etmeniz gereken 4 kriter
Kampanya dönemlerinde site trafiğiniz için kontrol etmeniz gereken 4 kriter
Yılbaşının yaklaşmasıyla beraber e-ticaret sektöründe yer alan firmalar birçok kampanya çalışmasına girmeye başlıyor. Henüz yılbaşı ile ilgili kampanyaları çok fazla görmüyor olsak da öncesinde bu çalışmalar için...
19 Kasım 2016
Sinan Oypan
Soru cevap videoları neden önemli ve nasıl hazırlanır?
Soru cevap videoları neden önemli ve nasıl hazırlanır?
Soru cevap videoları, son dönemlerde kullanıcılarla etkileşime girmek ve onlara belli konularda bilgi vermek için oldukça popüler. Video içeriklerin etkileşimlerinin yüksek olmasının yanı sıra yeni kitlelere ulaşma, SEO, marka ve...
13 Mart 2020
Sinan Oypan
E-ticaret sitelerinin başarılı olamamalarına neden olan 7 durum
E-ticaret sitelerinin başarılı olamamalarına neden olan 7 durum
İnternet üzerinden satış yapmak için bir e-ticaret sitesi kurmanız tek başına yeterli değildir. Siz sitenizi açabilirsiniz; ancak tüketicileri buraya çekemedikten ve onları site üzerinde tutarak alışveriş yapmaya...
10 Şubat 2017
Sinan Oypan
Dijital içeriklerinizin performansını nasıl ölçümleyebilirsiniz? - 2. Bölüm
Dijital içeriklerinizin performansını nasıl ölçümleyebilirsiniz? - 2. Bölüm
Dijital pazarlama çalışmaları yaparken, dijital içeriklerin ölçümlenmesi ve çalışmaların sonuçlarının analiz edilerek, bu içeriklerin performanslarının takip edilmesi, pazarlama çalışmaları için oldukça gereklidir. Dijital...
15 Ağustos 2017
Sinan Oypan
Blog içeriklerinizin hızlı bir şekilde paylaşılmasını sağlayacak ipuçları
Blog içeriklerinizin hızlı bir şekilde paylaşılmasını sağlayacak ipuçları
Blog içerikleri oluşturmak e-ticaret sitenize birçok farklı şekilde katkı sağlar. Hem SEO açısıdan etkili olurken, sitenizin güncel kalmasını sağlar; bunlara ek olarak yeni hedef kitlelere ulaşma ve sosyal mecralarda etkileşim...
19 Mart 2018
Sinan Oypan
SEO ajansı bunları yapıyorsa hemen değiştirin!
SEO ajansı bunları yapıyorsa hemen değiştirin!
SEO ajansı bunları yapıyorsa hemen değiştirin adlı yazımızda çalıştığınız SEO ajansı ile yollarınızı ayırmanız gerektiğini belirten 5 durumu sizler için derledik. Eğer SEO Ajansınız bunları yapıyorsa sizin yararınıza...
25 Aralık 2016
Sinan Oypan
IdeaSoft ile Shopify Karşılaştırması
IdeaSoft ile Shopify Karşılaştırması
Shopify Nedir? Shopify, dijital dünyanın en popüler markalarından biridir. Dünya genelinde hizmet veriyor oluşu, markaya bu popülariteyi getirmiştir. Üç arkadaşın snowboard ekipmanlarını internetten satmaya çalışması ile doğmuş...
7 Mayıs 2021
Markethinkers
Reklam vermeden önce landing page’lerinizin hazır olduğuna neden emin olmalısınız?
Reklam vermeden önce landing page’lerinizin hazır olduğuna neden emin olmalısınız?
Online reklamlar vererek ürün ve marka tanıtımı yapmak isteyebilirsiniz; fakat reklamlarınızı vermeden önce ürünlerinizle ya da reklamınızla ilgili olan landing page’lerinizin (varış sayfalarınızın) hazır olması ve...
28 Haziran 2016
Sinan Oypan
2017’de internet sitesi tasarım trendleri nasıl değişecek?
2017’de internet sitesi tasarım trendleri nasıl değişecek?
2017’ye az bir süre kaldı ve her yıl olduğu gibi tasarım konusunda da önümüzdeki yıl bazı değişikliklerin olacak. Yavaş yavaş internet site tasarımlarında da bu değişiklikleri görmeye de başladık. 2016’da olduğu gibi...
13 Kasım 2016
Sinan Oypan
Video reklamlarda ölçümlemeniz gereken metrikler
Video reklamlarda ölçümlemeniz gereken metrikler
Video reklam çalışmalarınızı yaparken geri dönüşümlerinizi iyi bir şekilde analiz edebilmek ve çalışmalarınızın verimliliğini anlayabilmek için bazı metrikleri takip etmeniz gerekir. Bu metrikler, video reklam...
10 Nisan 2019
Sinan Oypan
E-ticarette pazarlama ilkeleri nelerdir?
E-ticarette pazarlama ilkeleri nelerdir?
Doğru stratejileri geliştirebilmek, marka ve ürününüzü tüketicilere verimli bir şekilde ulaştırabilmek için pazarlama ilkeleri hakkında bilginizin olması gerekir. Bu sebeple de bu rehberimizde de pazarlamanın ilkelerini ve en...
28 Şubat 2020
Sinan Oypan
E-ticareti Ücretsiz Deneyin