E-ticarette kullanabileceğiniz stok kontrol yöntemleri

7 Ekim 2019
Sinan Oypan
E-ticarette kullanabileceğiniz stok kontrol yöntemleri

Stok kontrol yöntemleri, e-ticarette işinizi yaparken daha sağlık ve kontrollü bir şekilde deponuzu yönetmenizi sağlarken, stok maliyetlerinizi de düşürerek, daha bilinçli bir şekilde de deponuzu kontrol etmenizi sağlar. Stok yönetimi ile ilgili standartları işin en başında belirlemek uzun vadede size fayda sağlayacağı gibi bu standartlar sayesinde iş yönetiminizde daha kolay olacaktır.

E-ticarette kullanabileceğiniz farklı stok kontrol yöntemleri bulunuyor. Bu yöntemleri de bu rehberimizde kapsamlı bir şekilde ele alacağız.

İlgili rehber: Stokları eritirken nasıl kar edebilirsiniz?

Stok kontrol yöntemleri

FIFO (İlk giren İlk Çıkar)

FIFO prensibinde, stoğunuza ilk giren ürünler, ilk satılan ve deponuzdan çıkan ürün olur. Böylelike yeni eski stoklarınızı ilk önce tüketmiş olursunuz ve ölü stok ihtimalini de azaltmış olursunuz. Ürün kutuda dahi olsa depoda kaldıkça bu kutu zarar görebilir ve eskiyebilir. Bu da elinizdeki stoğun değerinin düşmesine neden olabilir. İlk giren ilk çıkan prensibini uyguladığınızda, stoklarınızın depoda kalma süresini de azaltmış olursunuz.

Her ürün için stok alt limiti koyun

Stok alt limiti de stok kontrol yöntemleri arasında önemli bir yere sahip. Stok alt limiti belirlemek, ürünleriniz için yeni stokları ne zaman sipariş edeceğinizi belirler. Deponuzda ürün stoklarının azalmaması ya da tamamen bitmemesi için her ürün için stok alt limiti koymanız önemlidir. Ürünlerin stoklarının bitmemesi ve her zaman stoklu çalışabilmek için bu önemlidir.

Çok satılan ürünlerde, stok alt limitini yüksek tutmanız gerekir. Böylelikle ürün stokları tükenmeden, tedarik işlemlerine başlayabilirsiniz. Az satılan ürünlerde de stok alt limitlerinizi düşük tutarak, tedarik devir daimini daha iyi bir şekilde yönetebilirsiniz.

Stok devir hızınızı hesaplayın

Stok devir hızı, stokta yer alan ürünlerin yıl içerisindeki tedarik ve satışının devir sayısını göstermektedir. Bu hesaplama ile yıl içerisinde kaç kez stok yenilendiğini görebilirsiniz.

Her ürün için yıllık stok yenileme sayısını öğrenerek, bu ürünlerle ilgili ne kadar sıklıkta stok devir daimi yaparak, maliyetlerinizi öğrenebilir ve gereksiz stok alımlarından kaçınarak, maliyetlerinizi düşürebilirsiniz. Stok devir hızı hakkında daha fazla bilgi için aşağıdaki rehberimizi okuyabilirsiniz.

İlgili rehber: Stok devir hızı nedir, nasıl hesaplanır ve neden önemlidir?

Ürün isimlerinizi kolay anlaşılır bir şekilde oluşturun

Stok kontrol yöntemlerinden biri de stoğunuzdaki ürünlerin isimlendirme sürecidir. Stok kontrollerinin doğru yapılabilmesi, sipariş sürecinde ürün karışıklıklarının önüne geçilebilmesi ve stokların yenilenme sürecinde depo içi organizasyonun daha iyi sağlanabilmesi için ürünlerinizin isimlerinin de kolay anlaşılabilir olması önemlidir.

Ürünle ilgili tüm verileri takip edin

Ürünle ilgili tüm verileri takip ederek, depo yönetimini de doğru bir şekilde yapmak stok kontrol yöntemleri arasında yer alıyor. Ürünün stok kodu (SKU), barkod bilgisi, tedarikçi firma bilgisi, sipariş tarihi ve ürünün depoya teslim tarihi, tedarik kargo maliyeti gibi tüm bilgilerin takibini yapmanız gerekir. Bu bilgiler, uzun vadede stok kontrolünü kolaylaştırarak, daha organize bir şekilde işinizi yapmanızı sağlar.

İlgili rehber: Stok kodu (SKU) nedir ve e-ticaret firmalarının bilmesi gerekenler

Tedarikçilerinizin performansını takip edin

Tedarikçilerinizin nasıl bir performansı olduğu ve size verdikleri sözleri ne kadar tuttukları da önemli konulardan biridir. Tedarikçinizle sorun yaşamanız, stoklarınızı yenileyememenize neden olur. Bu sebeple de çalıştığınız tedarikçilerin de performanslarını analiz etmeniz ve gerekirse de aynı ürünler için farklı tedarikçiler bulmanız gerekebilir.

İlgili rehber: E-ticarette tedarikçi firmalarla çalışırken bilmeniz gerekenler

Düzenli stok kontrollerinizi yapın

Stok kontrol yöntemleri arasına düzenli depo ve stok kontrollerini de almalısınız. Stoktaki ürünlerin durumlarını, ne kadar süredir depoda olduklarını ve stok devir hızları ile ortalama stokta kalma sürelerini takip ederek, deponuzu yönetmeniz gerekir.

Ürünlerin fiziksel durumlarını, eğer varsa son kullanım tarihlerini, depoya giriş sürelerini ve stok adetlerini kontrol ederek olağan dışı durumları kontrol altına almanız gerekir. Uzun süredir stokta kalmış olan ürünleri de belirleyerek, bu ürünlerin ölü stok haline gelmemesi için siteniz üzerinde özel kampanya veya fiyatlandırma stratejileri de belirleyerek, bu ürünleri elinizden çıkarmaya çalışabilirsiniz.

İlgili rehber: E-ticarette stok maliyeti nasıl düşürülür?

Stok kontrol yöntemi ile ilgili sık sorulan sorular

Stok kontrolü nedir?

Stok kontrolü ya da envanter kontrolü, deponuzda ne kadar stoğunuz olduğununun kontrol edilmesi ve bu stokların takip edilmesidir. E-ticaret sitenizde satışa sunduğunuz ve stoklarınızda yer alan tüm ürünler için bu kontrolleri yapmanız gerekir.

Malzeme kontrolü nedir?

Malzeme yönetimi, bir malzemenin akışının planlanarak, gereken durumlarda tedarik edilmesinin sağlanması ve sonrasında da depolanarak, kullanıma hazır hale getirilmesidir. Özellikle üretim yapan firmalarda ham madde tedarik sürecinde önemli bir konudur.

Emniyet stoku nedir?

Bir işletmede, üretim ve satış sürecinin aksamaması için tedarik süreci boyunca işlerin devam etmesini sağlayacak ürün stoklarına emniyet stoku denmektedir. Stok alt limitleri belirleyerek, emniyet stoğunuzu oluşturabilirsiniz. Stok alt limitleri ve eminiyet stoğu oluşturmak da stok kontrol yöntemleri arasında yer alır.

Güvenlik stoku nedir?

Güvenlik stoku da emniyet stoğunun başka bir ismidir. Ürün tedarik sürecinde işlerin aksamaması ve bu süreç içerisinde satış yapılmaya devam edilmesini sağlamak için belirlediğiniz stok adedir. Güvenlik stoğunu da stok alt limitlerinizi belirleyerek oluşturabilirsiniz.

Stok devir hızı ne olmalı?

Her firmanın yer aldığı pazar ve sektör farklı olduğu için bu ürünlerin stokta kalma süresi değişiklik gösterir. Bu sebeple de ideal bir stok devir hızı tüm firmalar için bulunmaz. Gıda ve son kullanım tarihi olan gibi hızlı tüketim ürünlerinde stok devir hızının yüksek olması gerekirken, son kullanım tarihi bulunmayan ürünlerde bu hız daha düşük olabilir.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Girişimciler için marka ismi bulma rehberi
Girişimciler için marka ismi bulma rehberi
Marka ismi bulma süreci, girişimci olmak isteyenlerin geçtiği ve çoğu zaman da zorlandığı süreçlerden biri. Doğru marka ismini bulmanın yanı sıra marka kimliğini yansıtacak ve tüketicilerin akılların kalacak bir isim bulmak da...
21 Haziran 2020
Sinan Oypan
E-ticaret firmaları TikTok reklamları ile geri dönüşümlerini nasıl artırabilir?
E-ticaret firmaları TikTok reklamları ile geri dönüşümlerini nasıl artırabilir?
E-ticaret firmaları TikTok reklamları ile son dönemlerin en popüler sosyal ağlarından biri haline gelen TikTok üzerinden yeni kitlelere ulaşma ve geri dönüşümlerini artırma şansı yakalayabilirler. Özellikle genç internet...
1 Kasım 2019
Sinan Oypan
Farklı ülkelere açılmayı düşünüyorsanız bilmeniz gereken 4 konu
Farklı ülkelere açılmayı düşünüyorsanız bilmeniz gereken 4 konu
Yurtdışına satış yapmak veya bu ülkelere yatırım yapmak üzerinde bir hayli düşünülmesi gereken konulardır. Bilmediğiniz bir pazara açılmak, bu ülkenin dinamiklerini öğrenmek, yasal konular ve lojistik gibi birçok detay göz...
30 Mayıs 2017
Sinan Oypan
E-ticaret sitenizde canlı destek sistemi kullanmak neden önemli
E-ticaret sitenizde canlı destek sistemi kullanmak neden önemli
Canlı destek sistemi son yıllarda e-ticaret sitelerinde müşteri desteği konusunda firmalara birçok avantaj ve kolaylık sağlıyor. Canlı destek kullanımı firmalara yarar sağladığı gibi siteyi ziyaret eden kullanıcıların da satış...
3 Ocak 2018
Sinan Oypan
Reklam videoları hazırlarken nelere dikkat etmelisiniz?
Reklam videoları hazırlarken nelere dikkat etmelisiniz?
Reklam videoları günümüzde kullanıcılara tarafından daha çok etkileşim aldığı için e-ticaret firmalarınca da sıklıklı kullanılmakta. Eskiden video reklamlar sadece televizyon ekranlarında görülebilmekteyken, gelişen teknoloji...
2 Mayıs 2020
Sinan Oypan
IdeaSoft ile Squarespace Karşılaştırması
IdeaSoft ile Squarespace Karşılaştırması
Squarespace Nedir? Maryland Üniversitesi’ndeki bir yurt odasında kurulan Squarespace, 2003 yılından bu yana milyonlarca web sitesinin oluşturulduğu bir platform olarak hizmet vermektedir. Türkiye’de çok yaygın olmasa da dünya...
21 Nisan 2021
Markethinkers
Remarketing çalışmalarında sıklıkla yapılan hatalar
Remarketing çalışmalarında sıklıkla yapılan hatalar
E-ticaret sitenizi ziyaret eden ancak herhangi bir sebeple siteyi terk eden kullanıcıları tekrar sitenize çekmek için kullandığınız retargeting reklamların optimizasyonu oldukça önemlidir. Bu optimizasyonların yapılmaması...
3 Ağustos 2018
Sinan Oypan
E-posta abone sayısı nasıl artırılabilir?
E-posta abone sayısı nasıl artırılabilir?
E-posta abone sayısı yaptığınız mailing çalışmasında daha verimli ve daha iyi dönüşüm sağladığından emailing marketing'de önemli bir yere sahiptir. Bu yazımızda E-posta abone sayısı nasıl arttırılabilir, yolları nelerdir...
13 Ağustos 2016
Sinan Oypan
Niş pazar ürünlerini nasıl bulabilirsiniz?
Niş pazar ürünlerini nasıl bulabilirsiniz?
E-ticarette niş pazar araştırmaları yaparak henüz keşfedilmemiş ya da fazla yatırım yapılmamış ürün gruplarını bulabilirsiniz. Niş pazar ürünleri ile daha düşük trafik hacimlerine ve daha az kitleye ulaşılsa da, talep...
22 Mayıs 2019
Sinan Oypan
Stoğu tükenen ürünleri e-ticaret sitenizde nasıl yönetmelisiniz?
Stoğu tükenen ürünleri e-ticaret sitenizde nasıl yönetmelisiniz?
Online mağazanız üzerinde kimi ürünlerin belli dönemlerde stokları tükenebilir. Tedarikçilerinizden bu ürünleri yeniden temin edecek olsanız dahi belli bir süre bu ürünleri tüketicilere satamazsınız. Stokta kalmayan ürünlerin...
31 Mayıs 2018
Sinan Oypan
Kampanyalı ürünler ile satışları nasıl artırabilirsiniz?
Kampanyalı ürünler ile satışları nasıl artırabilirsiniz?
Kampanyalı ürünler ile satışları artırmak, uzun süredir hem e-ticaret hem de fiziki mağazalar tarafından sıklıkla kullanılmakta. İnternette satış yaparken de kampanyalardan farklı şekillerde farklı amaçlar için...
11 Haziran 2020
Sinan Oypan
Görsel ögeler e-posta pazarlama çalışmalarında nasıl kullanır?
Görsel ögeler e-posta pazarlama çalışmalarında nasıl kullanır?
Görsel ögeler, e-posta pazarlama çalışmalarında kullanmak, e-postaların tıklanma ve geri dönüşüm oranlarını artırmak için de oldukça önemlidir. Geçtiğimiz günlerde “Eposta pazarlama çalışmalarında görsel ögeler neden...
5 Mayıs 2019
Sinan Oypan
Detaylı Bilgi İçin Arayın