E-ticarette kullanabileceğiniz stok kontrol yöntemleri

7 Ekim 2019
Sinan Oypan
E-ticarette kullanabileceğiniz stok kontrol yöntemleri

Stok kontrol yöntemleri, e-ticarette işinizi yaparken daha sağlık ve kontrollü bir şekilde deponuzu yönetmenizi sağlarken, stok maliyetlerinizi de düşürerek, daha bilinçli bir şekilde de deponuzu kontrol etmenizi sağlar. Stok yönetimi ile ilgili standartları işin en başında belirlemek uzun vadede size fayda sağlayacağı gibi bu standartlar sayesinde iş yönetiminizde daha kolay olacaktır.

E-ticarette kullanabileceğiniz farklı stok kontrol yöntemleri bulunuyor. Bu yöntemleri de bu rehberimizde kapsamlı bir şekilde ele alacağız.

İlgili rehber: Stokları eritirken nasıl kar edebilirsiniz?

Stok kontrol yöntemleri

FIFO (İlk giren İlk Çıkar)

FIFO prensibinde, stoğunuza ilk giren ürünler, ilk satılan ve deponuzdan çıkan ürün olur. Böylelike yeni eski stoklarınızı ilk önce tüketmiş olursunuz ve ölü stok ihtimalini de azaltmış olursunuz. Ürün kutuda dahi olsa depoda kaldıkça bu kutu zarar görebilir ve eskiyebilir. Bu da elinizdeki stoğun değerinin düşmesine neden olabilir. İlk giren ilk çıkan prensibini uyguladığınızda, stoklarınızın depoda kalma süresini de azaltmış olursunuz.

Her ürün için stok alt limiti koyun

Stok alt limiti de stok kontrol yöntemleri arasında önemli bir yere sahip. Stok alt limiti belirlemek, ürünleriniz için yeni stokları ne zaman sipariş edeceğinizi belirler. Deponuzda ürün stoklarının azalmaması ya da tamamen bitmemesi için her ürün için stok alt limiti koymanız önemlidir. Ürünlerin stoklarının bitmemesi ve her zaman stoklu çalışabilmek için bu önemlidir.

Çok satılan ürünlerde, stok alt limitini yüksek tutmanız gerekir. Böylelikle ürün stokları tükenmeden, tedarik işlemlerine başlayabilirsiniz. Az satılan ürünlerde de stok alt limitlerinizi düşük tutarak, tedarik devir daimini daha iyi bir şekilde yönetebilirsiniz.

Stok devir hızınızı hesaplayın

Stok devir hızı, stokta yer alan ürünlerin yıl içerisindeki tedarik ve satışının devir sayısını göstermektedir. Bu hesaplama ile yıl içerisinde kaç kez stok yenilendiğini görebilirsiniz.

Her ürün için yıllık stok yenileme sayısını öğrenerek, bu ürünlerle ilgili ne kadar sıklıkta stok devir daimi yaparak, maliyetlerinizi öğrenebilir ve gereksiz stok alımlarından kaçınarak, maliyetlerinizi düşürebilirsiniz. Stok devir hızı hakkında daha fazla bilgi için aşağıdaki rehberimizi okuyabilirsiniz.

İlgili rehber: Stok devir hızı nedir, nasıl hesaplanır ve neden önemlidir?

Ürün isimlerinizi kolay anlaşılır bir şekilde oluşturun

Stok kontrol yöntemlerinden biri de stoğunuzdaki ürünlerin isimlendirme sürecidir. Stok kontrollerinin doğru yapılabilmesi, sipariş sürecinde ürün karışıklıklarının önüne geçilebilmesi ve stokların yenilenme sürecinde depo içi organizasyonun daha iyi sağlanabilmesi için ürünlerinizin isimlerinin de kolay anlaşılabilir olması önemlidir.

Ürünle ilgili tüm verileri takip edin

Ürünle ilgili tüm verileri takip ederek, depo yönetimini de doğru bir şekilde yapmak stok kontrol yöntemleri arasında yer alıyor. Ürünün stok kodu (SKU), barkod bilgisi, tedarikçi firma bilgisi, sipariş tarihi ve ürünün depoya teslim tarihi, tedarik kargo maliyeti gibi tüm bilgilerin takibini yapmanız gerekir. Bu bilgiler, uzun vadede stok kontrolünü kolaylaştırarak, daha organize bir şekilde işinizi yapmanızı sağlar.

İlgili rehber: Stok kodu (SKU) nedir ve e-ticaret firmalarının bilmesi gerekenler

Tedarikçilerinizin performansını takip edin

Tedarikçilerinizin nasıl bir performansı olduğu ve size verdikleri sözleri ne kadar tuttukları da önemli konulardan biridir. Tedarikçinizle sorun yaşamanız, stoklarınızı yenileyememenize neden olur. Bu sebeple de çalıştığınız tedarikçilerin de performanslarını analiz etmeniz ve gerekirse de aynı ürünler için farklı tedarikçiler bulmanız gerekebilir.

İlgili rehber: E-ticarette tedarikçi firmalarla çalışırken bilmeniz gerekenler

Düzenli stok kontrollerinizi yapın

Stok kontrol yöntemleri arasına düzenli depo ve stok kontrollerini de almalısınız. Stoktaki ürünlerin durumlarını, ne kadar süredir depoda olduklarını ve stok devir hızları ile ortalama stokta kalma sürelerini takip ederek, deponuzu yönetmeniz gerekir.

Ürünlerin fiziksel durumlarını, eğer varsa son kullanım tarihlerini, depoya giriş sürelerini ve stok adetlerini kontrol ederek olağan dışı durumları kontrol altına almanız gerekir. Uzun süredir stokta kalmış olan ürünleri de belirleyerek, bu ürünlerin ölü stok haline gelmemesi için siteniz üzerinde özel kampanya veya fiyatlandırma stratejileri de belirleyerek, bu ürünleri elinizden çıkarmaya çalışabilirsiniz.

İlgili rehber: E-ticarette stok maliyeti nasıl düşürülür?

Stok kontrol yöntemi ile ilgili sık sorulan sorular

Stok kontrolü nedir?

Stok kontrolü ya da envanter kontrolü, deponuzda ne kadar stoğunuz olduğununun kontrol edilmesi ve bu stokların takip edilmesidir. E-ticaret sitenizde satışa sunduğunuz ve stoklarınızda yer alan tüm ürünler için bu kontrolleri yapmanız gerekir.

Malzeme kontrolü nedir?

Malzeme yönetimi, bir malzemenin akışının planlanarak, gereken durumlarda tedarik edilmesinin sağlanması ve sonrasında da depolanarak, kullanıma hazır hale getirilmesidir. Özellikle üretim yapan firmalarda ham madde tedarik sürecinde önemli bir konudur.

Emniyet stoku nedir?

Bir işletmede, üretim ve satış sürecinin aksamaması için tedarik süreci boyunca işlerin devam etmesini sağlayacak ürün stoklarına emniyet stoku denmektedir. Stok alt limitleri belirleyerek, emniyet stoğunuzu oluşturabilirsiniz. Stok alt limitleri ve eminiyet stoğu oluşturmak da stok kontrol yöntemleri arasında yer alır.

Güvenlik stoku nedir?

Güvenlik stoku da emniyet stoğunun başka bir ismidir. Ürün tedarik sürecinde işlerin aksamaması ve bu süreç içerisinde satış yapılmaya devam edilmesini sağlamak için belirlediğiniz stok adedir. Güvenlik stoğunu da stok alt limitlerinizi belirleyerek oluşturabilirsiniz.

Stok devir hızı ne olmalı?

Her firmanın yer aldığı pazar ve sektör farklı olduğu için bu ürünlerin stokta kalma süresi değişiklik gösterir. Bu sebeple de ideal bir stok devir hızı tüm firmalar için bulunmaz. Gıda ve son kullanım tarihi olan gibi hızlı tüketim ürünlerinde stok devir hızının yüksek olması gerekirken, son kullanım tarihi bulunmayan ürünlerde bu hız daha düşük olabilir.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Aklınızdaki fikri işe dönüştürmeden önce kendinize sormanız gerekenler
Aklınızdaki fikri işe dönüştürmeden önce kendinize sormanız gerekenler
Çok karlı olabileceğini ya da potansiyel olarak büyük bir pazara sahip olduğunu düşündüğünüz bir fikriniz olabilir. Ancak bunu hayata geçirmeden önce bir kez daha düşünmeniz ve kendinize bazı sorular sormanız gerekiyor. Her...
26 Haziran 2016
Sinan Oypan
Girişimcilerin para yönetiminde sıkça yaptığı hatalar
Girişimcilerin para yönetiminde sıkça yaptığı hatalar
Girişimcilikte para yönetimi çok önemlidir. Eldeki sermayenin doğru kullanılması, doğru alanlara yatırımların yapılması ve harcamaların kontrol altında tutulması girişimin sağlam bir şekilde ayakta durmasını...
5 Haziran 2017
Sinan Oypan
Online itibar yönetimi hakkında bilmeniz gerekenler
Online itibar yönetimi hakkında bilmeniz gerekenler
Online itibar yönetimi, internet üzerinden iş yapan tüm kurum ve kişilerin özellikle üzerinde durması gereken konulardan biri. Adından da anlaşılabileceği gibi bu kavram, internet üzerinde yaptığınız işler sonucunda edindiğiniz...
23 Nisan 2019
Sinan Oypan
E-ticaret sitenizin bilgi veritabanını öne çıkarmak için 5 ipucu
E-ticaret sitenizin bilgi veritabanını öne çıkarmak için 5 ipucu
E-ticarette 7/24 müşteri desteği sağlamak oldukça zor bir iştir. Devamlı olarak müşterilerinden çağrılar alan ve müşteri hizmetleri bölümü oldukça yoğun olan firmalar için bilgi veritabanları oldukça önemlidir. Bu...
20 Eylül 2016
Sinan Oypan
İşletmeler için yaratıcı Youtube video fikirleri
İşletmeler için yaratıcı Youtube video fikirleri
Youtube video içerikleri, video pazarlama çalışmaları ile tüketiciler ulaşmak isteyen işletmeler için önemli bir tanıtım aracı. Yotubue videolarıyla yeni kitleler edinebileceğiniz gibi marka bilinirliğinizi artırmak için de...
24 Nisan 2020
Sinan Oypan
Web site SEO verileri pazarlama çalışmalarına nasıl katkı sağlar?
Web site SEO verileri pazarlama çalışmalarına nasıl katkı sağlar?
Web site SEO verilerinin analizini yapmak, sitenize gelen trafiği, trafiğin kaynağını, kullanıcıların davranışlarını ve önemli anahtar kelimeleri görmenizi sağlar. Bu veriler doğrultusunda da pazarlama çalışmalarınızı...
14 Mart 2020
Sinan Oypan
IdeaSoft Youtube sayfamız yeni video içerikleriyle yayında!
IdeaSoft Youtube sayfamız yeni video içerikleriyle yayında!
2 yılı aşkın bir süredir e-ticaret sektörü, e-ticaret yapan ve yapacak girişimciler için sayısız içerik ürettik. Dijital pazarlamadan sosyal medyaya, kargo yönetiminden SEO'ya kadar neredeyse değinmediğimiz konu ve içerik kalmadı....
9 Ocak 2018
Seyhun Özkara
Sepete ekleme oranlarının e-ticaret siteniz hakkında verdiği 4 bilgi
Sepete ekleme oranlarının e-ticaret siteniz hakkında verdiği 4 bilgi
E-ticaret sitenizin durumunu ve yaptığınız yatırımların getirisini bilmeniz bir hayli önemlidir. Bu analizleri yapmak için de farklı kriterleri incelemeniz gerekir. Bu kriterlerden biri de sepete ekleme oranlarınızdır. Sepete...
14 Haziran 2017
Sinan Oypan
Fiziki mağazalar için internet satış sitesi kurmak neden gerekli?
Fiziki mağazalar için internet satış sitesi kurmak neden gerekli?
İnternet satış sitesi kurmak, yaklaşık 6 aydır hayatımızda olan corona virüs ile mücadele ederken işletmeler için önemli bir çıkış yolu haline geldi. Küresel pandemi yaşamımızın her alanına etkisini sürdürürken, vaka...
12 Ağustos 2020
IdeaSoft
Dijital Pazarla
Dijital Pazarla"ma" Yanında Ol!
Küresel bir salgın ile mücadele ettiğimiz zor günlere hazırlıksız yakalanan şirketler Covid-19 karşısında büyük bir sınav veriyor.Alınan tedbirlere hızlıca adapte olmak adına yeni iş modelleri geliştiren firmalar şimdi de...
31 Mart 2020
İbrahim Çelebi
E-ticaret firmaları için Snapchat video fikirleri
E-ticaret firmaları için Snapchat video fikirleri
Snapchat video fikirleri ile bu platformda markanız ve ürünlerinizle ilgilenebilecek genç kitlelere ulaşabilir ve onlarla etkileşime geçebilirsiniz. Farklı içerik türlerini denemek ve ilgi çekici video içerikler hazırlamanız,...
30 Eylül 2020
Sinan Oypan
SEO trendleri | Geleceğin 5'lisi
SEO trendleri | Geleceğin 5'lisi
SEO trendleri arasında üzerinden durmanız gereken 5 önemli konuyu bu yazımızda ele alacağız. SEO trendleri ; SEO trendleri Arama motorlarındaki performansınızı artırmanız ve organik trafiğinizi artırmak için SEO...
24 Ocak 2017
Sinan Oypan