E-ticarette kullanabileceğiniz stok kontrol yöntemleri

7 Ekim 2019
Sinan Oypan

Stok kontrol yöntemleri, e-ticarette işinizi yaparken daha sağlık ve kontrollü bir şekilde deponuzu yönetmenizi sağlarken, stok maliyetlerinizi de düşürerek, daha bilinçli bir şekilde de deponuzu kontrol etmenizi sağlar. Stok yönetimi ile ilgili standartları işin en başında belirlemek uzun vadede size fayda sağlayacağı gibi bu standartlar sayesinde iş yönetiminizde daha kolay olacaktır.

E-ticarette kullanabileceğiniz farklı stok kontrol yöntemleri bulunuyor. Bu yöntemleri de bu rehberimizde kapsamlı bir şekilde ele alacağız.

İlgili rehber: Stokları eritirken nasıl kar edebilirsiniz?

Stok kontrol yöntemleri

FIFO (İlk giren İlk Çıkar)

FIFO prensibinde, stoğunuza ilk giren ürünler, ilk satılan ve deponuzdan çıkan ürün olur. Böylelike yeni eski stoklarınızı ilk önce tüketmiş olursunuz ve ölü stok ihtimalini de azaltmış olursunuz. Ürün kutuda dahi olsa depoda kaldıkça bu kutu zarar görebilir ve eskiyebilir. Bu da elinizdeki stoğun değerinin düşmesine neden olabilir. İlk giren ilk çıkan prensibini uyguladığınızda, stoklarınızın depoda kalma süresini de azaltmış olursunuz.

Her ürün için stok alt limiti koyun

Stok alt limiti de stok kontrol yöntemleri arasında önemli bir yere sahip. Stok alt limiti belirlemek, ürünleriniz için yeni stokları ne zaman sipariş edeceğinizi belirler. Deponuzda ürün stoklarının azalmaması ya da tamamen bitmemesi için her ürün için stok alt limiti koymanız önemlidir. Ürünlerin stoklarının bitmemesi ve her zaman stoklu çalışabilmek için bu önemlidir.

Çok satılan ürünlerde, stok alt limitini yüksek tutmanız gerekir. Böylelikle ürün stokları tükenmeden, tedarik işlemlerine başlayabilirsiniz. Az satılan ürünlerde de stok alt limitlerinizi düşük tutarak, tedarik devir daimini daha iyi bir şekilde yönetebilirsiniz.

Stok devir hızınızı hesaplayın

Stok devir hızı, stokta yer alan ürünlerin yıl içerisindeki tedarik ve satışının devir sayısını göstermektedir. Bu hesaplama ile yıl içerisinde kaç kez stok yenilendiğini görebilirsiniz.

Her ürün için yıllık stok yenileme sayısını öğrenerek, bu ürünlerle ilgili ne kadar sıklıkta stok devir daimi yaparak, maliyetlerinizi öğrenebilir ve gereksiz stok alımlarından kaçınarak, maliyetlerinizi düşürebilirsiniz. Stok devir hızı hakkında daha fazla bilgi için aşağıdaki rehberimizi okuyabilirsiniz.

İlgili rehber: Stok devir hızı nedir, nasıl hesaplanır ve neden önemlidir?

Ürün isimlerinizi kolay anlaşılır bir şekilde oluşturun

Stok kontrol yöntemlerinden biri de stoğunuzdaki ürünlerin isimlendirme sürecidir. Stok kontrollerinin doğru yapılabilmesi, sipariş sürecinde ürün karışıklıklarının önüne geçilebilmesi ve stokların yenilenme sürecinde depo içi organizasyonun daha iyi sağlanabilmesi için ürünlerinizin isimlerinin de kolay anlaşılabilir olması önemlidir.

Ürünle ilgili tüm verileri takip edin

Ürünle ilgili tüm verileri takip ederek, depo yönetimini de doğru bir şekilde yapmak stok kontrol yöntemleri arasında yer alıyor. Ürünün stok kodu (SKU), barkod bilgisi, tedarikçi firma bilgisi, sipariş tarihi ve ürünün depoya teslim tarihi, tedarik kargo maliyeti gibi tüm bilgilerin takibini yapmanız gerekir. Bu bilgiler, uzun vadede stok kontrolünü kolaylaştırarak, daha organize bir şekilde işinizi yapmanızı sağlar.

İlgili rehber: Stok kodu (SKU) nedir ve e-ticaret firmalarının bilmesi gerekenler

Tedarikçilerinizin performansını takip edin

Tedarikçilerinizin nasıl bir performansı olduğu ve size verdikleri sözleri ne kadar tuttukları da önemli konulardan biridir. Tedarikçinizle sorun yaşamanız, stoklarınızı yenileyememenize neden olur. Bu sebeple de çalıştığınız tedarikçilerin de performanslarını analiz etmeniz ve gerekirse de aynı ürünler için farklı tedarikçiler bulmanız gerekebilir.

İlgili rehber: E-ticarette tedarikçi firmalarla çalışırken bilmeniz gerekenler

Düzenli stok kontrollerinizi yapın

Stok kontrol yöntemleri arasına düzenli depo ve stok kontrollerini de almalısınız. Stoktaki ürünlerin durumlarını, ne kadar süredir depoda olduklarını ve stok devir hızları ile ortalama stokta kalma sürelerini takip ederek, deponuzu yönetmeniz gerekir.

Ürünlerin fiziksel durumlarını, eğer varsa son kullanım tarihlerini, depoya giriş sürelerini ve stok adetlerini kontrol ederek olağan dışı durumları kontrol altına almanız gerekir. Uzun süredir stokta kalmış olan ürünleri de belirleyerek, bu ürünlerin ölü stok haline gelmemesi için siteniz üzerinde özel kampanya veya fiyatlandırma stratejileri de belirleyerek, bu ürünleri elinizden çıkarmaya çalışabilirsiniz.

İlgili rehber: E-ticarette stok maliyeti nasıl düşürülür?

Stok kontrol yöntemi ile ilgili sık sorulan sorular

Stok kontrolü nedir?

Stok kontrolü ya da envanter kontrolü, deponuzda ne kadar stoğunuz olduğununun kontrol edilmesi ve bu stokların takip edilmesidir. E-ticaret sitenizde satışa sunduğunuz ve stoklarınızda yer alan tüm ürünler için bu kontrolleri yapmanız gerekir.

Malzeme kontrolü nedir?

Malzeme yönetimi, bir malzemenin akışının planlanarak, gereken durumlarda tedarik edilmesinin sağlanması ve sonrasında da depolanarak, kullanıma hazır hale getirilmesidir. Özellikle üretim yapan firmalarda ham madde tedarik sürecinde önemli bir konudur.

Emniyet stoku nedir?

Bir işletmede, üretim ve satış sürecinin aksamaması için tedarik süreci boyunca işlerin devam etmesini sağlayacak ürün stoklarına emniyet stoku denmektedir. Stok alt limitleri belirleyerek, emniyet stoğunuzu oluşturabilirsiniz. Stok alt limitleri ve eminiyet stoğu oluşturmak da stok kontrol yöntemleri arasında yer alır.

Güvenlik stoku nedir?

Güvenlik stoku da emniyet stoğunun başka bir ismidir. Ürün tedarik sürecinde işlerin aksamaması ve bu süreç içerisinde satış yapılmaya devam edilmesini sağlamak için belirlediğiniz stok adedir. Güvenlik stoğunu da stok alt limitlerinizi belirleyerek oluşturabilirsiniz.

Stok devir hızı ne olmalı?

Her firmanın yer aldığı pazar ve sektör farklı olduğu için bu ürünlerin stokta kalma süresi değişiklik gösterir. Bu sebeple de ideal bir stok devir hızı tüm firmalar için bulunmaz. Gıda ve son kullanım tarihi olan gibi hızlı tüketim ürünlerinde stok devir hızının yüksek olması gerekirken, son kullanım tarihi bulunmayan ürünlerde bu hız daha düşük olabilir.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Dijital pazarlama ajansı ile çalışmadan önce bilmeniz gerekenler
Dijital pazarlama ajansı ile çalıştığınızda, pazarlama tarafındaki çalışmalarınızın verimini artırırken, bu işleri daha profesyonel olarak da yapabilirsiniz. E-ticaret sitenizi yönetirken, kendi başınıza pazarlama...
9 Eylül 2020
Sinan Oypan
Instagram kullanıcı etkileşimlerini artırmak için stratejiler
Instagram kullanıcı etkileşimlerini artırmak, takipçilerle daha fazla iletişim kurmanızı sağlarken, Instagram üzerindeki görünürlüğünüzü artırmanıza yardımcı olur. Etkileşimleri artırabilmek için de farklı stratejiler...
27 Mayıs 2020
Sinan Oypan
E-ticarette evden çalışmak için bir ekip kurarken bilmeniz gerekenler
Evden çalışmak, günümüzde e-ticaret firmaları için mümkün olan seçenekler arasında yer aldığı gibi birçok kişinin de istediği birşeydir. Evden çalışmak, dışardan bakıldığında kolaymış gibi dursa da aslında...
16 Haziran 2019
Sinan Oypan
Google reklam kalite puanını artırmak için kullanabileceğiniz taktikler
Google reklam kalitesi, reklamlarınızın performansı ve bu kampanyaların geri dönüşümü için önemli konulardan biridir. Reklam kalitesini artırmak için çalışmalar yapmanız, Google’ın reklamlarınızın performansını...
15 Mart 2019
Sinan Oypan
Turizm firmaları için dijital pazarlama ipuçları
Turizm firmaları için dijital pazarlama çalışmaları günümüzde oldukça önemli yer aldığı gibi geri dönüşümlerini artırmak için de önemlidir. Tüketicilerin büyük bir bölümü yılda ortalama 2 kez tatile çıkmakta ve tatile...
10 Ağustos 2019
Sinan Oypan
Link kısaltma servisi kullanmak e-ticaret şirketiniz için neden önemli?
Markalar uzun süredir sosyal mecralarda diğer reklam kampanyalarında link kısaltma servislerini kullanıyor. Link kısaltma işleminin firmalara sağladığı bir takım avantajlar bulunduğu için, kendi e-ticaret şirketiniz için de bu...
4 Mart 2019
Sinan Oypan
Sosyal medya içerik takvimi nasıl oluşturulur?
Sosyal medya pazarlamada belli bir stratejinin ve düzenin olması, bu alandaki çalışmalarınızdan daha fazla verim almanızı sağlayabilir. Birçok e-ticaret firmasının yaptığı hatalardan biri de sosyal mecralarda bir içerik takvimi...
8 Haziran 2016
Sinan Oypan
Adwords reklam kampanyalarında sıkça yapılan hatalar
Adwords reklam kampanyaları, Google üzerinden sitenize trafik çekmek ve ürün satışı yapmak için oldukça önemlidir. E-ticaret firmaları için bir hayli önemli bir reklam aracı olan Adwords, doğru kullanıldığında marka ve ürün...
7 Şubat 2017
Sinan Oypan
Blog içeriklerinizin hızlı bir şekilde paylaşılmasını sağlayacak ipuçları
Blog içerikleri oluşturmak e-ticaret sitenize birçok farklı şekilde katkı sağlar. Hem SEO açısıdan etkili olurken, sitenizin güncel kalmasını sağlar; bunlara ek olarak yeni hedef kitlelere ulaşma ve sosyal mecralarda etkileşim...
19 Mart 2018
Sinan Oypan
İnternette en çok satılan ürünler 2020
İnternette en çok satılan ürünler / internet üzerinden en çok satılan ürünler nelerdir, internette en çok satılan ürünler 2020 yılında hangileri, internetten en çok ne satılıyor ve daha fazlasının cevabı bu...
25 Eylül 2019
Sinan Oypan
E-ticarette marka sadakati oluşturmak için neler yapmalısınız?
Marka sadakati, e-ticaret firmaları için günümüzde üstünde durmaları gerken en önemli unsurlardan biri olarak öne çıkıyor. Özellikle fiyat odaklı pazarlarda, tüketicileri sadece ürün fiyatıyla değil, sunulan hizmetlerle...
4 Kasım 2019
Sinan Oypan
E posta pazarlama ile düzenli abone nasıl artırılır?
E posta pazarlama, e-ticaret firmalarına en çok geri dönüşüm sağlayan kanallardan biri olan, kişiselleştirilmiş pazarlama çalışmalarının yanı sıra tüketicilere doğrudan ulaşma fırsatı sunduğu için de önemlidir. Bu...
12 Nisan 2019
Sinan Oypan