fbpx

E-ticarette kullanabileceğiniz stok kontrol yöntemleri

7 Ekim 2019
Sinan Oypan
E-ticarette kullanabileceğiniz stok kontrol yöntemleri

Stok kontrol yöntemleri, e-ticarette işinizi yaparken daha sağlık ve kontrollü bir şekilde deponuzu yönetmenizi sağlarken, stok maliyetlerinizi de düşürerek, daha bilinçli bir şekilde de deponuzu kontrol etmenizi sağlar. Stok yönetimi ile ilgili standartları işin en başında belirlemek uzun vadede size fayda sağlayacağı gibi bu standartlar sayesinde iş yönetiminizde daha kolay olacaktır.

E-ticarette kullanabileceğiniz farklı stok kontrol yöntemleri bulunuyor. Bu yöntemleri de bu rehberimizde kapsamlı bir şekilde ele alacağız.

İlgili rehber: Stokları eritirken nasıl kar edebilirsiniz?

Stok kontrol yöntemleri

FIFO (İlk giren İlk Çıkar)

FIFO prensibinde, stoğunuza ilk giren ürünler, ilk satılan ve deponuzdan çıkan ürün olur. Böylelike yeni eski stoklarınızı ilk önce tüketmiş olursunuz ve ölü stok ihtimalini de azaltmış olursunuz. Ürün kutuda dahi olsa depoda kaldıkça bu kutu zarar görebilir ve eskiyebilir. Bu da elinizdeki stoğun değerinin düşmesine neden olabilir. İlk giren ilk çıkan prensibini uyguladığınızda, stoklarınızın depoda kalma süresini de azaltmış olursunuz.

Her ürün için stok alt limiti koyun

Stok alt limiti de stok kontrol yöntemleri arasında önemli bir yere sahip. Stok alt limiti belirlemek, ürünleriniz için yeni stokları ne zaman sipariş edeceğinizi belirler. Deponuzda ürün stoklarının azalmaması ya da tamamen bitmemesi için her ürün için stok alt limiti koymanız önemlidir. Ürünlerin stoklarının bitmemesi ve her zaman stoklu çalışabilmek için bu önemlidir.

Çok satılan ürünlerde, stok alt limitini yüksek tutmanız gerekir. Böylelikle ürün stokları tükenmeden, tedarik işlemlerine başlayabilirsiniz. Az satılan ürünlerde de stok alt limitlerinizi düşük tutarak, tedarik devir daimini daha iyi bir şekilde yönetebilirsiniz.

Stok devir hızınızı hesaplayın

Stok devir hızı, stokta yer alan ürünlerin yıl içerisindeki tedarik ve satışının devir sayısını göstermektedir. Bu hesaplama ile yıl içerisinde kaç kez stok yenilendiğini görebilirsiniz.

Her ürün için yıllık stok yenileme sayısını öğrenerek, bu ürünlerle ilgili ne kadar sıklıkta stok devir daimi yaparak, maliyetlerinizi öğrenebilir ve gereksiz stok alımlarından kaçınarak, maliyetlerinizi düşürebilirsiniz. Stok devir hızı hakkında daha fazla bilgi için aşağıdaki rehberimizi okuyabilirsiniz.

İlgili rehber: Stok devir hızı nedir, nasıl hesaplanır ve neden önemlidir?

Ürün isimlerinizi kolay anlaşılır bir şekilde oluşturun

Stok kontrol yöntemlerinden biri de stoğunuzdaki ürünlerin isimlendirme sürecidir. Stok kontrollerinin doğru yapılabilmesi, sipariş sürecinde ürün karışıklıklarının önüne geçilebilmesi ve stokların yenilenme sürecinde depo içi organizasyonun daha iyi sağlanabilmesi için ürünlerinizin isimlerinin de kolay anlaşılabilir olması önemlidir.

Ürünle ilgili tüm verileri takip edin

Ürünle ilgili tüm verileri takip ederek, depo yönetimini de doğru bir şekilde yapmak stok kontrol yöntemleri arasında yer alıyor. Ürünün stok kodu (SKU), barkod bilgisi, tedarikçi firma bilgisi, sipariş tarihi ve ürünün depoya teslim tarihi, tedarik kargo maliyeti gibi tüm bilgilerin takibini yapmanız gerekir. Bu bilgiler, uzun vadede stok kontrolünü kolaylaştırarak, daha organize bir şekilde işinizi yapmanızı sağlar.

İlgili rehber: Stok kodu (SKU) nedir ve e-ticaret firmalarının bilmesi gerekenler

Tedarikçilerinizin performansını takip edin

Tedarikçilerinizin nasıl bir performansı olduğu ve size verdikleri sözleri ne kadar tuttukları da önemli konulardan biridir. Tedarikçinizle sorun yaşamanız, stoklarınızı yenileyememenize neden olur. Bu sebeple de çalıştığınız tedarikçilerin de performanslarını analiz etmeniz ve gerekirse de aynı ürünler için farklı tedarikçiler bulmanız gerekebilir.

İlgili rehber: E-ticarette tedarikçi firmalarla çalışırken bilmeniz gerekenler

Düzenli stok kontrollerinizi yapın

Stok kontrol yöntemleri arasına düzenli depo ve stok kontrollerini de almalısınız. Stoktaki ürünlerin durumlarını, ne kadar süredir depoda olduklarını ve stok devir hızları ile ortalama stokta kalma sürelerini takip ederek, deponuzu yönetmeniz gerekir.

Ürünlerin fiziksel durumlarını, eğer varsa son kullanım tarihlerini, depoya giriş sürelerini ve stok adetlerini kontrol ederek olağan dışı durumları kontrol altına almanız gerekir. Uzun süredir stokta kalmış olan ürünleri de belirleyerek, bu ürünlerin ölü stok haline gelmemesi için siteniz üzerinde özel kampanya veya fiyatlandırma stratejileri de belirleyerek, bu ürünleri elinizden çıkarmaya çalışabilirsiniz.

İlgili rehber: E-ticarette stok maliyeti nasıl düşürülür?

Stok kontrol yöntemi ile ilgili sık sorulan sorular

Stok kontrolü nedir?

Stok kontrolü ya da envanter kontrolü, deponuzda ne kadar stoğunuz olduğununun kontrol edilmesi ve bu stokların takip edilmesidir. E-ticaret sitenizde satışa sunduğunuz ve stoklarınızda yer alan tüm ürünler için bu kontrolleri yapmanız gerekir.

Malzeme kontrolü nedir?

Malzeme yönetimi, bir malzemenin akışının planlanarak, gereken durumlarda tedarik edilmesinin sağlanması ve sonrasında da depolanarak, kullanıma hazır hale getirilmesidir. Özellikle üretim yapan firmalarda ham madde tedarik sürecinde önemli bir konudur.

Emniyet stoku nedir?

Bir işletmede, üretim ve satış sürecinin aksamaması için tedarik süreci boyunca işlerin devam etmesini sağlayacak ürün stoklarına emniyet stoku denmektedir. Stok alt limitleri belirleyerek, emniyet stoğunuzu oluşturabilirsiniz. Stok alt limitleri ve eminiyet stoğu oluşturmak da stok kontrol yöntemleri arasında yer alır.

Güvenlik stoku nedir?

Güvenlik stoku da emniyet stoğunun başka bir ismidir. Ürün tedarik sürecinde işlerin aksamaması ve bu süreç içerisinde satış yapılmaya devam edilmesini sağlamak için belirlediğiniz stok adedir. Güvenlik stoğunu da stok alt limitlerinizi belirleyerek oluşturabilirsiniz.

Stok devir hızı ne olmalı?

Her firmanın yer aldığı pazar ve sektör farklı olduğu için bu ürünlerin stokta kalma süresi değişiklik gösterir. Bu sebeple de ideal bir stok devir hızı tüm firmalar için bulunmaz. Gıda ve son kullanım tarihi olan gibi hızlı tüketim ürünlerinde stok devir hızının yüksek olması gerekirken, son kullanım tarihi bulunmayan ürünlerde bu hız daha düşük olabilir.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Sosyal medya reklam türleri nelerdir?
Sosyal medya reklam türleri nelerdir?
Sosyal medya reklam türleri, etkleşimlerinizi ve geri dönüşümlerinizi artırırken, yeni kitlelere ulaşmanıza da yardımcı olmaktadır. Sosyal ağlar günümüzde en etkili pazarlama kanalları arasında yer aldığı için bu...
21 Eylül 2020
Sinan Oypan
Şirket kültürünüzün çökmesine neden olabilecek 4 durum
Şirket kültürünüzün çökmesine neden olabilecek 4 durum
Bir şirketin sağlıklı bir şekilde ayakta durabilmesi ve uzun süreli olabilmesindeki en temel öğelerden biri de sağlam bir şirket kültürünün oluşturulmasıdır. Şirket kültürünün sağlam olması, şirket içindeki personelin...
31 Temmuz 2016
Sinan Oypan
Instagram paylaşımları için strateji planı nasıl hazırlanır?
Instagram paylaşımları için strateji planı nasıl hazırlanır?
Instagram paylaşımları için strateji planı oluşturmanız, bu platform üzerinde alacağınız etkileşimleri ve geri dönüşümleri artırmanızı sağlarken, markanızı da büyütmenize yardımcı olur. Düzenli bir şekilde paylaşım...
31 Temmuz 2019
Sinan Oypan
B2B firmaları sosyal medyayı nasıl kullanabilirler?
B2B firmaları sosyal medyayı nasıl kullanabilirler?
Sosyal medya pazarlama B2C firmaları için oldukça etkili sonuçlar veriyor. Ancak B2B firmaları kimi zaman sosyal ağlardan yararlanmakta zorluk çekebiliyorlar. Sosyal medya pazarlama marka bilinirliği, ürün tanıtımı gibi konularda...
6 Nisan 2017
Sinan Oypan
Ziyaretçiler sitenizi hangi sayfada terk ediyor ve bunun için neler yapabilirsiniz?
Ziyaretçiler sitenizi hangi sayfada terk ediyor ve bunun için neler yapabilirsiniz?
E-ticaret sitenizi ziyaret eden kullanıcılar, belli bir noktada sitenizden ayrılarak sayfadan çıkma oranını yükseltebiliyor. Siteyi terk etme oranının yükselmesi de elde edebileceğiniz potansiyeli geri dönüşümleri kaçırmanıza;...
16 Aralık 2018
Sinan Oypan
Mobil site üzerinde kullanıcı deneyimini artırmak için yapmanız gerekenler
Mobil site üzerinde kullanıcı deneyimini artırmak için yapmanız gerekenler
Akıllı telefonların günlük hayatımızın bir parçası olması, mobil uyumlu e-ticaret sitelerini de bir standart haline dönüştürüyor. Fakat sitenizi mobile uyumlu yapmak da tek başına yeterli olmuyor. Aynı zamanda mobil siteniz...
9 Temmuz 2016
Sinan Oypan
Dergi ve gazete gibi offline mecralardaki reklamlarınızı nasıl ölçümleyebilirsiniz?
Dergi ve gazete gibi offline mecralardaki reklamlarınızı nasıl ölçümleyebilirsiniz?
Firmalar sadece internet üzerinden reklam vermek zorunda değiller. Basılı ve görsel yayınları kullanarak da reklam çalışmaları yapabilirler. Gazete, dergi, broşür, afiş, bilboard, radyo ve TV reklamları gibi farklı kanallar...
5 Ocak 2017
Sinan Oypan
E-ticaret siteniz için kullanabileceğiniz Instagram hikaye düzenleme araçları
E-ticaret siteniz için kullanabileceğiniz Instagram hikaye düzenleme araçları
Sosyal medya pazarlamada Instagram’ın yeri oldukça büyük ve bu noktada da e-ticaret firmaları Instagram hikaye düzenleme çalışmaları yaparak, etkileşim ve erişimlerini artırmaya çalışıyor. Instagram hikaye düzenleme konusu bir...
15 Ocak 2019
Sinan Oypan
E-ticarette lojistik yönetimi ile ilgili kullanabileceğiniz ipuçları
E-ticarette lojistik yönetimi ile ilgili kullanabileceğiniz ipuçları
E-ticaretin en önemli bölümlerinden biri şüphesiz lojistiktir. Lojistik yönetiminin doğru yapılması ve planlanması, işlerin yolunda gitmesini sağlayacağı gibi, ürün yönetimi ve ürünlerin müşterilere gönderilmesinde daha az...
19 Şubat 2018
Sinan Oypan
Sık yapılan küçük ama önemli pazarlama strateji hataları
Sık yapılan küçük ama önemli pazarlama strateji hataları
Pazarlama strateji hataları, marka konumlandırması ve marka algısı sürecinde problemlerin oluşmasına neden olurken, pazarlama çalışmaları için ayrılan bütçenin de boşa harcanmasına neden olmakta. Markaların sık yaptığı ...
25 Ekim 2019
Sinan Oypan
SEO danışmanlığı nedir? Nasıl alınmalı?
SEO danışmanlığı nedir? Nasıl alınmalı?
E-ticaret firmaları internet üzerindeki görünürlüklerini artırmak ve sitelerine organik olarak daha fazla trafik çekmek için SEO danışmanlığı almak isteyebilirler. SEO danışmanı, en temel özetiyle, SEO konusunda sitesini...
18 Eylül 2019
Sinan Oypan
Performans pazarlama çalışmaları nedir ve nasıl ölçümlenir?
Performans pazarlama çalışmaları nedir ve nasıl ölçümlenir?
Performans pazarlama son yıllarda, markaların reklam ve pazarlama bütçelerini daha iyi bir şekilde optimize ederek, yaptıkları çalışmalardan daha iyi sonuçlar alma ihtiyaçlarıyla ortaya çıktı. E-ticaretteki rekabetin artması ve...
11 Şubat 2019
Sinan Oypan