Stok kodu (SKU) nedir ve e-ticaret firmalarının bilmesi gerekenler

18 Ocak 2019
Sinan Oypan
Stok kodu (SKU) nedir ve e-ticaret firmalarının bilmesi gerekenler

E-ticarette ürün takiplerinin yapılabilmesi ve ürünlerin karışmaması için stok kodu kullanılması gerekmektedir. Bazı sistemlerde SKU (Stock Keeping Unit) olarak da geçen stok kodu, depo yönetimini ve özellikle B2B’de yeni siparişlerin verilmesini kolaylaştırmak için önemli unsurdur.

Stok kodu nedir?

E-ticaret sitenize ekleyeceğini ürünlerin, birbiriyle karışmasını önlemek ve ürün stok takiplerinin kolay bir şekilde yapılmasını sağlamak için herbir ürün için verilen özel numara ya da kodlara stok kodu denmektedir. İngilizce’de SKU, yani Stock Keeping Unit olarak geçmektedir. Bazı altyapı sistemlerinde stok kodu, SKU olarak geçebildiği için, bu karşılığı bilmeniz de önemlidir.

İlgili rehber: Ürün paketleme ve depo yönetim stratejileri ile ilgili bilmeniz gerekenler

Stok kodu nasıl belirlenir?

Stok kodunu belirlemek tamamen size kalmış bir durumdur. Ürünleriniz için kendi kodlarınızı oluşturabilirsiniz. Tabii ki bu kodları oluştururken de bir takım konulara özellikle dikkat etmeniz de fayda var.

Stok kodu girişini elle yapın: Otomatik sistemler, rastgele rakam ve harfler üretebileceği için, herbir ürün için kendi stok kodunuzu oluşturmanız önemlidir.

Stok kodunun başındaki ilk 2-3 hane, en üst kategoriyi göstermeli: Stok kodunuzda bir hiyerarşi olmasını sağlamak için en özel ürün yerine asıl kategoriyi kodlayarak, işe başlamalısınız. Belli bir kategori altındaki özel ürün için bu kodu belirlerken de hiyerarşi durumuna göre ürünleri belirlemeniz daha kolay olur.

Stok kodunun başında 0 (sıfır) kullanmayın: Kodlarınızın başlangıç rakamlarında sıfır kullanmaktan kaçının. Bunun nedeni ise bazı sistemler, sıfır rakamını okumayabilir ve bu nedenle de kodlarınızda karışıklık yaşanabilir.

Rakama benzeyen harfler kullanmayın: Stok kodlarınızda, rakamlarla karışabilecek harf kullanımlarından da kaçınmalısınız. Küçük “L - l” harfi 1 rakamı ile karışabileceği gibi büyük “I ve İ” harfleri de kafa karışıklığına neden olabilir. Kodlarınızın anlaşılır olması oldukça önemlidir; bu sebeple de kara karışıklığı yaratabilecek harflerden kaçınmalısınız.

Stok kodlarınızı hazırlarken kendinize ait bir kod sistemi oluşturmanız ve ürünlerinizde bu sistemi devam ettirmeniz, depo ve stok yönetimini daha iyi yapmanıza yardımcı olacaktır. Bir örnek ile ilerleyecek olursak;

Diyelim ki sitenizde farklı renk ve bedenlerde tişört satışı yapıyorsunuz. Bu durumda da farklı tişörtler için stok kodu oluşturmanız gerekecektir. Göz önünde bulundurmanız gereken unsurlar, “Marka, model, beden ve renk” olmalı. Her bir unsur için bir kısaltma yaratabilirsiniz.

  • Bu durumda marka için, ABC, BCD, XYZ
  • Modeli için, 01, 02, 03, 04
  • Beden için, S, M, L, XL
  • Renk için Siy, Sar, Kır, Mav

şeklinde kısaltmalar kullanabilirsiniz. Yukarıdaki kısaltmaları bir örnek içerisinde kullanalım.

Sarı ABC marka, 01 stil, Small beden tişört = ABC01-S-SAR

Mavi BCD marka, 02 stil, X Large beden tişört = BCD02-XL-MAV

Bunlar temel ve basit örnekler olsa da bu şekilde bir sistem geliştmeniz, stok takibini daha rahat yapmanızı sağlayacaktır.

İlgili rehber: Yeni başlayanlar için depo yönetim ipuçları

Stok kodu neden önemlidir?

Stok kodu yönetimi ve oluşturma işlemlerine işin başında başlamanız oldukça önemlidir. Belli bir düzen kurmak ve stok ile depo yönetimi için standartlar belirlemek, işin ilerleyen dönemlerinde size birçok konuda kolaylalık sağlayacak. Raf düzenlerinden, sipariş takibine kadar bir düzen sağlaması nedeniyle, kafa karıştırmayan bir stok kodu sistemi kurmanız bu sebeple önemli.

Herbir ürün için özel bir kod hazırladığınızda, ürünlerin stok sayımlarını daha kolay yapabilir, hangi üründen ne kadar satıldığını takip edebilir, herbir ürün kodu için alt stok limitlerini daha net belirleyebilir ve deponuzda mevcut stok durumunu kontrol edebilirsiniz.

Stok kodu aynı zamanda, hangi ürünlerin daha çok satılıp, hangilerinin satılmadığı konusunda da size bir takım fikirler vermektedir. Deponuzdaki ürünleri incelediğinizde, sadece stok kodlarını analiz ederek dahi tüketicilerin hangi ürünleri daha fazla talep ettiğini görebilirsiniz.

B2B’de stok kodlarının biraz daha önemli bir görevi vardır. B2C şirketlerinde müşteriler ürünlerin stok kodlarıyla çok özel durumlar haricinde ilgilenmezler. Onlar için önemli olan ürünün stokta olup olmadığıdır. Ancak B2B firmalarının müşterileri için stok kodunun önemi vardır. Belli bir gruptaki ürünü sipariş etmek isteyen B2B müşterileri, doğrudan stok kodu üzerinden siparişlerini geçecekleri için, bu sistemin iyi bir şekilde hazırlanmış olması gerekir.

Büyük miktarda ürün siparişi verileceği için, stok kodlarının kafa karıştırması ya da anlaşılmaması, yanlış siparişlerin verilmesine sebep olacaktır.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Instagram’da paylaşım yapmak için en ideal saatler
Instagram’da paylaşım yapmak için en ideal saatler
Instagram’da paylaşım yapmak, sosyal medya paylaşım saatleri özellikle instagram paylaşım saatleri, instagramda hangi saatlerde paylaşım yapılmalı yani instagram en iyi paylaşım saatleri ve daha fazla bu yazımızda… Sosyal medya...
5 Aralık 2017
Sinan Oypan
Rakiplerinizi analiz ederek ürün ve kampanya kalitenizi nasıl artırabilirsiniz?
Rakiplerinizi analiz ederek ürün ve kampanya kalitenizi nasıl artırabilirsiniz?
E-ticarette rakip analizi yapmak, rakip firmaların reklam ve pazarlama çalışmalarını incelemek ve araştırmalardan geri bildirimler çıkartmak kendi iş stratejilerinizi daha iyi hale getirmenize yardımcı olur. Sektörde sizden daha iyi...
12 Nisan 2018
Sinan Oypan
E-ticarette satışlarınızı artırmak için bundle ürünleri nasıl kullanabilirsiniz?
E-ticarette satışlarınızı artırmak için bundle ürünleri nasıl kullanabilirsiniz?
E-ticarette satışlarınızı artırmak için farklı stratejilerden yararlanabilirsiniz. Bu stratejilerden biri de bundle ürünlerdir. Uzun süredir e-ticaret sitelerinde kullanılan bu yöntem kullanıcıların satın alma kararlarını...
23 Mayıs 2018
Sinan Oypan
Ürün fiyat bilgilerini gösterme ile ilgili 4 ipucu
Ürün fiyat bilgilerini gösterme ile ilgili 4 ipucu
E-ticarette ürün fiyatlandırma ve ürün fiyatlarını doğru bir şekilde konumlandırma bir hayli önemlidir. Site tasarımında doğru alanlarda doğru şekillerde fiyat bilgilerini vermek kullanıcı deneyimini olumlu bir şekilde...
9 Haziran 2017
Sinan Oypan
Trendyol Black Friday kampanyası nasıl yapılır?
Trendyol Black Friday kampanyası nasıl yapılır?
Trendyol Black Friday kampanyası hazırlayarak, Kasım ayının sonunda gerçekleşecek olan bu indirim döneminde satışlarınızı artırabilirsiniz. Ülkemizde son birkaç yıldır Black Firday döneminde markaların katılımlarında artış...
14 Ekim 2019
Sinan Oypan
İçerik üretimi ve pazarlaması 2020'de nasıl şekillenecek?
İçerik üretimi ve pazarlaması 2020'de nasıl şekillenecek?
İçerik üretimi ve içerik pazarlaması 2020’de de hem B2C hem de B2B firmaları için önemli pazarlama yöntemleri arasında yer almaya devam edecek. İçerik üretimi, tüketicilere ulaşmak, marka bilinirliği artırmak ve etkileşim...
9 Aralık 2019
Sinan Oypan
Video pazarlamada ölçümlenmesi gereken 7 metrik
Video pazarlamada ölçümlenmesi gereken 7 metrik
Video içerik üretiminin artışıyla beraber birçok firma Youtube, Facebook ve Instagram üzerinde video içeriklerini öne çıkartmaya başladı. Etkileşim ve geri dönüşüm oranlarının görsel ve yazılı içeriklere kıyasla daha fazla...
6 Ekim 2017
Sinan Oypan
Yılbaşında geri dönüşümlerinizi artıracak dijital pazarlama çalışmaları
Yılbaşında geri dönüşümlerinizi artıracak dijital pazarlama çalışmaları
Yılbaşı için geri sayımlar başladı ve firmalar da yavaş yavaş pazarlama çalışmalarıyla yılbaşı satışlarını artırmak için planlar yapmaya başladı. Dijital pazarlama çalışmaları aracılığıyla yılbaşına özel...
7 Aralık 2017
Sinan Oypan
Arama motoru optimizasyonu ve pazarlaması arasındaki farklar
Arama motoru optimizasyonu ve pazarlaması arasındaki farklar
Arama motoru optimizasyonu ve arama motoru pazarlama, e-ticaret firmalarının sitelerine trafik çekmek ve geri dönüşüm sağlamak için kullandıkları yöntemlerdendir. Arama motoru optimizasyonu çalışmalarını, arama motoru pazarlama...
4 Mayıs 2019
Sinan Oypan
E-ticaret siteniz için blog yazmaya başlarken neler yapmalısınız?
E-ticaret siteniz için blog yazmaya başlarken neler yapmalısınız?
İçerik pazarlama e-ticaret firmaları için büyük önem taşıyan pazarlama faaliyetlerinden biri ve bunu en iyi şekilde yapabilmek için e-ticaret firmanız için bir blog oluşturmanız gerekiyor. Türkiye’deki e-ticaret sitelerinin...
12 Temmuz 2016
Sinan Oypan
SEO hataları | Bunları yaparsanız siteniz ceza alabilir!
SEO hataları | Bunları yaparsanız siteniz ceza alabilir!
SEO hataları üzerinde durulması gereken çok ciddi bir konu. Ceza aldığınız taktirde Google'daki tüm indexiniz dahi silinebilir. Bu yazımızda yapmamanız gereken SEO hataları ile yapmamanız gereken 4 şeyi ele alacağız. SEO...
14 Ocak 2017
Sinan Oypan
E-ticaret teması nedir ve tema seçerken nelere dikkat etmelisiniz?
E-ticaret teması nedir ve tema seçerken nelere dikkat etmelisiniz?
Doğru e-ticaret teması, e-ticaret sitesinin göze daha görünmesini sağlarken, kullanıcı deneyimini geliştirerek ziyaretçilerin site üzerinde daha fazla vakit geçirmelerini ve geri dönüşümleri artırmaya yardımcı olur. E-ticaret...
3 Aralık 2018
Sinan Oypan
E-ticareti Ücretsiz Deneyin