Stok kodu (SKU) nedir ve e-ticaret firmalarının bilmesi gerekenler

Ferad Osman Sali
Güncellenme Tarihi: 30.01.2023
Stok kodu (SKU) nedir ve e-ticaret firmalarının bilmesi gerekenler

E-ticarette ürün takiplerinin yapılabilmesi ve ürünlerin karışmaması için stok kodu kullanılması gerekmektedir. Stok kodu bazı sistemlerde SKU (Stock Keeping Unit) olarak da geçmektedir. Özlellikle depo yönetimini ve özellikle B2B’de yeni siparişlerin verilmesini kolaylaştırmak için önemlidir.

Stok kodu nedir?

Siteye eklenecek ürünlerin birbiriyle karışmasını önlemek için ve stok takiplerinin kolaylıkla yapılması için kullanılır. Aynı zamanda herbir ürün için verilen özel numaradır. İngilizce’de SKU, yani Stock Keeping Unit olarak geçmektedir. Bazı altyapı sistemlerinde stok kodu SKU olarak geçtiği için, bu ayrımı bilmelisiniz.

İlgili rehber: Ürün paketleme ve depo yönetim stratejileri ile ilgili bilmeniz gerekenler

Stok kodu nasıl belirlenir?

Stok kodunu belirlemek tamamen size kalmış bir durumdur. Ürünleriniz için kendi kodlarınızı oluşturmanız mükündür. Tabii ki bu kodları oluştururken de bir takım konulara özellikle dikkat etmelisiniz.

Stok kodu girişini elle yapın: Otomatik sistemler, rastgele rakam ve harfler üretebilmektedir. Dolayısıyla herbir ürün için kendi stok kodunuzu oluşturmanız önemlidir.

Stok kodunun başındaki ilk 2-3 hane, en üst kategoriyi göstermeli: Stok kodunuzda bir hiyerarşi olmasını sağlamak için en özel ürün yerine asıl kategoriyi kodlamalısınız. Belli bir kategori altındaki özel ürün için bu kodu belirlerken de hiyerarşiye uymalısınız.

Stok kodunun başında 0 (sıfır) kullanmayın: Kodlarınızın başlangıç rakamlarında sıfır kullanmaktan kaçının. Bunun nedeni ise bazı sistemler, sıfır rakamını okumamaktadır. Bu nedenle de kodlarınızda karışıklık yaşanması muhtemeldir.

Rakama benzeyen harfler kullanmayın: Stok kodlarınızda, rakamlarla karışma ihtimali olan harf kullanımlarından da kaçınmalısınız. Küçük “L - l” harfi 1 rakamı ile karışabileceği gibi büyük “I ve İ” harfleri de kafa karışıklığına neden olacaktır. Kodlarınızın anlaşılır olması oldukça önemlidir. Bu nedenle de kara karışıklığı yaratabilecek harflerden kaçınmalısınız.

Stok Kodu Örneği

Stok kodlarınızı hazırlarken kendinize ait bir kod sistemi oluşturmanız oldukça önemlidir. Aynı zamanda ürünlerinizde bu sistemi devam ettirmeniz, depo ve stok yönetimini daha iyi yapmanızı sağlayacaktır. Bir örnek ile ilerleyecek olursak;

Diyelim ki sitenizde farklı renk ve bedenlerde tişört satışı yapıyorsunuz. Bu durumda da farklı tişörtler için stok kodu oluşturmanız gerekecektir. Göz önünde bulundurmanız gereken unsurlar, “Marka, model, beden ve renk” olmalıdır. Her bir unsur için bir kısaltma yaratmanız mümkündür.

  • Bu durumda marka için, ABC, BCD, XYZ
  • Modeli için, 01, 02, 03, 04
  • Beden için, S, M, L, XL
  • Renk için Siy, Sar, Kır, Mav

Yukarıdaki kısaltmaları bir örnek içerisinde kullanalım.

Sarı ABC marka, 01 stil, Small beden tişört = ABC01-S-SAR

Mavi BCD marka, 02 stil, X Large beden tişört = BCD02-XL-MAV

Bunlar temel ve basit örnekler olsa da bu şekilde bir sistem geliştmeniz sağlıklı olacaktır.

İlgili rehber: Yeni başlayanlar için depo yönetim ipuçları

Stok kodu neden önemlidir?

Stok kodu yönetimi ve oluşturma işlemlerine işin başında başlamanız oldukça önemlidir. Belli bir düzen kurmak ve stok ile depo yönetimi için standartlar belirlemek için gereklidir. Aynı zamanda işin ilerleyen dönemlerinde size birçok konuda kolaylalık sağlayacaktır. Raf düzenlerinden, sipariş takibine kadar bir düzen kurulmuş olacaktır. Kafa karıştırmayan bir stok kodu sistemi kurmanız bu sebeple önemli.

Herbir ürün için özel bir kod hazırladığınızda, stok sayımları daha kolay yapılacaktır. Böylece hangi üründen ne kadar satıldığını takip edebilir, alt stok limitlerini daha net belirleyebilirsiniz. Aynı zamanda deponuzda mevcut stok durumunu kontrol etmeniz de mümkündür.

Stok kodu aynı zamanda, hangi ürünlerin daha çok satılıp, hangilerinin satılmadığı konusunda da size bir takım fikirler vermektedir. Deponuzdaki ürünleri incelediğinizde, sadece stok kodlarını analiz ederek dahi tüketicilerin hangi ürünleri daha fazla talep ettiğini görebilirsiniz.

B2B’de stok kodlarının biraz daha önemli bir görevi vardır. B2C şirketlerinde müşteriler ürünlerin stok kodlarıyla çok özel durumlar haricinde ilgilenmezler. Onlar için önemli olan ürünün stokta olup olmadığıdır. Ancak B2B firmalarının müşterileri için stok kodunun önemi vardır. Belli bir gruptaki ürünü sipariş etmek isteyen B2B müşterileri, doğrudan stok kodu üzerinden siparişlerini geçecekleri için, bu sistemin iyi bir şekilde hazırlanmış olması gerekir.

Büyük miktarda ürün siparişi verileceği için, stok kodlarının kafa karıştırması ya da anlaşılmaması, yanlış siparişlerin verilmesine sebep olacaktır.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.
Ferad Osman Sali
Ferad Osman Sali

E-ticaret Danışmanı

Ferad Osman Sali, E-ticaret, SEO stratejileri ve dijital pazarlama konularında uzmanlaşmış deneyimli bir profesyoneldir. İstanbul Üniversitesi mezunu olan Sali, 12 yıldır SEO ve dijital pazarlama, 8 yıldır da e-ticaret alanlarında çalışmakta... Yazar hakkında detaylı bilgi
E-ticarete başlayın

Popüler Videolar

video1 Cevapsız Sorular
video2 E-ticaretle Büyüyenler - Nilmum.com.tr
video5 Etkileyici Marka İsmi Bulmak
video4 İnternet'te Ne Satılır?
video3 Instagram'da Satış
video3 E-ticaretle Büyüyenler