Stok kodu (SKU) nedir ve e-ticaret firmalarının bilmesi gerekenler

18 Ocak 2019
Sinan Oypan
Stok kodu (SKU) nedir ve e-ticaret firmalarının bilmesi gerekenler
E-ticarette ürün takiplerinin yapılabilmesi ve ürünlerin karışmaması için stok kodu kullanılması gerekmektedir. Bazı sistemlerde SKU (Stock Keeping Unit) olarak da geçen stok kodu, depo yönetimini ve özellikle B2B’de yeni siparişlerin verilmesini kolaylaştırmak için önemli unsurdur.

Stok kodu nedir?

E-ticaret sitenize ekleyeceğini ürünlerin, birbiriyle karışmasını önlemek ve ürün stok takiplerinin kolay bir şekilde yapılmasını sağlamak için herbir ürün için verilen özel numara ya da kodlara stok kodu denmektedir. İngilizce’de SKU, yani Stock Keeping Unit olarak geçmektedir. Bazı altyapı sistemlerinde stok kodu, SKU olarak geçebildiği için, bu karşılığı bilmeniz de önemlidir. İlgili rehber: Ürün paketleme ve depo yönetim stratejileri ile ilgili bilmeniz gerekenler

Stok kodu nasıl belirlenir?

Stok kodunu belirlemek tamamen size kalmış bir durumdur. Ürünleriniz için kendi kodlarınızı oluşturabilirsiniz. Tabii ki bu kodları oluştururken de bir takım konulara özellikle dikkat etmeniz de fayda var. Stok kodu girişini elle yapın: Otomatik sistemler, rastgele rakam ve harfler üretebileceği için, herbir ürün için kendi stok kodunuzu oluşturmanız önemlidir. Stok kodunun başındaki ilk 2-3 hane, en üst kategoriyi göstermeli: Stok kodunuzda bir hiyerarşi olmasını sağlamak için en özel ürün yerine asıl kategoriyi kodlayarak, işe başlamalısınız. Belli bir kategori altındaki özel ürün için bu kodu belirlerken de hiyerarşi durumuna göre ürünleri belirlemeniz daha kolay olur. Stok kodunun başında 0 (sıfır) kullanmayın: Kodlarınızın başlangıç rakamlarında sıfır kullanmaktan kaçının. Bunun nedeni ise bazı sistemler, sıfır rakamını okumayabilir ve bu nedenle de kodlarınızda karışıklık yaşanabilir. Rakama benzeyen harfler kullanmayın: Stok kodlarınızda, rakamlarla karışabilecek harf kullanımlarından da kaçınmalısınız. Küçük “L - l” harfi 1 rakamı ile karışabileceği gibi büyük “I ve İ” harfleri de kafa karışıklığına neden olabilir. Kodlarınızın anlaşılır olması oldukça önemlidir; bu sebeple de kara karışıklığı yaratabilecek harflerden kaçınmalısınız. Stok kodlarınızı hazırlarken kendinize ait bir kod sistemi oluşturmanız ve ürünlerinizde bu sistemi devam ettirmeniz, depo ve stok yönetimini daha iyi yapmanıza yardımcı olacaktır. Bir örnek ile ilerleyecek olursak; Diyelim ki sitenizde farklı renk ve bedenlerde tişört satışı yapıyorsunuz. Bu durumda da farklı tişörtler için stok kodu oluşturmanız gerekecektir. Göz önünde bulundurmanız gereken unsurlar, “Marka, model, beden ve renk” olmalı. Her bir unsur için bir kısaltma yaratabilirsiniz.
  • Bu durumda marka için, ABC, BCD, XYZ
  • Modeli için, 01, 02, 03, 04
  • Beden için, S, M, L, XL
  • Renk için Siy, Sar, Kır, Mav
şeklinde kısaltmalar kullanabilirsiniz. Yukarıdaki kısaltmaları bir örnek içerisinde kullanalım. Sarı ABC marka, 01 stil, Small beden tişört = ABC01-S-SAR Mavi BCD marka, 02 stil, X Large beden tişört = BCD02-XL-MAV Bunlar temel ve basit örnekler olsa da bu şekilde bir sistem geliştmeniz, stok takibini daha rahat yapmanızı sağlayacaktır. İlgili rehber: Yeni başlayanlar için depo yönetim ipuçları

Stok kodu neden önemlidir?

Stok kodu yönetimi ve oluşturma işlemlerine işin başında başlamanız oldukça önemlidir. Belli bir düzen kurmak ve stok ile depo yönetimi için standartlar belirlemek, işin ilerleyen dönemlerinde size birçok konuda kolaylalık sağlayacak. Raf düzenlerinden, sipariş takibine kadar bir düzen sağlaması nedeniyle, kafa karıştırmayan bir stok kodu sistemi kurmanız bu sebeple önemli. Herbir ürün için özel bir kod hazırladığınızda, ürünlerin stok sayımlarını daha kolay yapabilir, hangi üründen ne kadar satıldığını takip edebilir, herbir ürün kodu için alt stok limitlerini daha net belirleyebilir ve deponuzda mevcut stok durumunu kontrol edebilirsiniz. Stok kodu aynı zamanda, hangi ürünlerin daha çok satılıp, hangilerinin satılmadığı konusunda da size bir takım fikirler vermektedir. Deponuzdaki ürünleri incelediğinizde, sadece stok kodlarını analiz ederek dahi tüketicilerin hangi ürünleri daha fazla talep ettiğini görebilirsiniz. B2B’de stok kodlarının biraz daha önemli bir görevi vardır. B2C şirketlerinde müşteriler ürünlerin stok kodlarıyla çok özel durumlar haricinde ilgilenmezler. Onlar için önemli olan ürünün stokta olup olmadığıdır. Ancak B2B firmalarının müşterileri için stok kodunun önemi vardır. Belli bir gruptaki ürünü sipariş etmek isteyen B2B müşterileri, doğrudan stok kodu üzerinden siparişlerini geçecekleri için, bu sistemin iyi bir şekilde hazırlanmış olması gerekir. Büyük miktarda ürün siparişi verileceği için, stok kodlarının kafa karıştırması ya da anlaşılmaması, yanlış siparişlerin verilmesine sebep olacaktır.
IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Kısa video kullanımı ile pazarlama çalışmalarınızı nasıl geliştirebilirsiniz?
Kısa video kullanımı ile pazarlama çalışmalarınızı nasıl geliştirebilirsiniz?
Kısa video kullanımı, pazarlama çalışmalarınızı geliştirerek, aldığınız etkileşim ve geri dönüşümleri artırarak, farklı hedef kitlelere ulaşmanıza yardımcı olur. Video içeriklerin günümüzdeki popülerliğini göz ardı...
8 Şubat 2020
Sinan Oypan
E-ticarette sadık müşterileri kaçıran büyük hatalar
E-ticarette sadık müşterileri kaçıran büyük hatalar
E-ticarette sadık müşterilerinizi kaçıran büyük hatalar, şirketin uzun vadede karlılığını tehlikeye atarken, şirketin başarılı olmasının da önüne geçer. Yapılan bu büyük hatalar, günümüz e-ticaret ekosisteminde...
25 Temmuz 2019
Sinan Oypan
E-ticarette müşteri kaybetmenize neden olacak durumlar
E-ticarette müşteri kaybetmenize neden olacak durumlar
E-ticarette bilinçili ya da bilinçsiz olarak yapılan bir takım çalışmalar müşterileri kaçırmaya neden olabiliyor. Müşterilerle olan ilişkiler, site üzerinde yapılan tasarımsal hatalar, ürünlerle ilgili problemler, tüketicilerin...
16 Mayıs 2018
Sinan Oypan
Bir e-ticaret sitesinin olmazsa olmazları - 2. Bölüm
Bir e-ticaret sitesinin olmazsa olmazları - 2. Bölüm
Bir e-ticaret sitesinin olmazsa olmaz birçok farklı özelliği bulunuyor. Bu özellikler üzerinde durmak, bu özellikleri geliştirmek ve tüketicilere iyi bir alışveriş deneyimi sunmak, doğal olarak alacağınız geri dönüşlerin...
30 Haziran 2017
Sinan Oypan
Blog resmi seçerken kullanabileceğiniz ipuçları
Blog resmi seçerken kullanabileceğiniz ipuçları
Blog resmi, içerik pazarlama çalışmalarınızda kullanıcıların ilgi ve dikkatini çekmek için önemli olduğu gibi geri dönüşümlerinize de etki eder. Kullanıcıların ilgisini çekebilmek için de blog resmi seçiminde bazı...
17 Ocak 2020
Sinan Oypan
Şirketinizin kredi notunu yükseltmek için yapabileceğiniz çalışmalar
Şirketinizin kredi notunu yükseltmek için yapabileceğiniz çalışmalar
Kredi notu yükseltmek, bankalardan kredi ve kredi kartı alımlarınız sürecindeki etkenlerden biri olduğu için şirketiniz için de önemlidir. Şirketinizin kredi notunu yükseltmeniz, gerekli olan nakit akışını sağlamak ya da işinizi...
30 Mart 2019
Sinan Oypan
Facebook İstatistikler ile ideal paylaşım zamanı
Facebook İstatistikler ile ideal paylaşım zamanı
Facebook İstatistikler ile ideal paylaşım zamanı yazımıza geçmeden önce; bir önceki yazımızda Facebook üzerinde neden tek bir ideal paylaşım zamanı olmadığını ele almıştık. Dilerseniz aşağıdaki bağlantı üzerinden bu...
9 Mayıs 2017
Sinan Oypan
İnternetten ne tür firma tanıtım çalışmaları yapılabilir?
İnternetten ne tür firma tanıtım çalışmaları yapılabilir?
E-ticaret şirketiniz için internette dijital pazarlama adı altında yapabileceğeniz birçok farklı firma tanıtım çalışması bulunuyor. Dijital pazarlama alanında kendinizi geliştirerek, kendi reklam ve pazarlama çalışmalarınızı...
28 Aralık 2020
Sinan Oypan
İnternetten satış siteleri için video pazarlama taktikleri
İnternetten satış siteleri için video pazarlama taktikleri
İnternetten satış siteleri, pazarlama çalışmalarında video içeriklerden yararlanarak etkileşim ve geri dönüşümlerini önemli bir şekidle artırmaktalar. Günümüzdeki en popüler içerik formatlarından biri olması nedeniyle...
12 Ağustos 2020
Sinan Oypan
Instagram Anket özelliğini pazarlama çalışmalarınızda nasıl kullanabilirsiniz?
Instagram Anket özelliğini pazarlama çalışmalarınızda nasıl kullanabilirsiniz?
Instagram geçtiğimiz günlerde yeni Anket özelliğini Instagram Hikayeler üzerinde kullanıma açtı. Bu özellik ile markaların takipçileriyle daha fazla etkileşime girmesi için de yeni kapılar açılmış oldu. Etkileşim ve erişim...
7 Kasım 2017
Sinan Oypan
Kendi işini kurmak isteyenlerin bilmesi gereken 6 madde
Kendi işini kurmak isteyenlerin bilmesi gereken 6 madde
Kendi işini kurmak isteyip ne iş yapabilirim diye düşünenlerin sayısı günümüzde gittikçe artıyor. İş kurmak istiyorum deyip elinde az bir sermayesi olanlar da küçük sermayeyle ne iş yapılır diye arayışlara giriyor. İş...
18 Kasım 2019
Sinan Oypan
Promosyon ürünler ile satışları artırma taktikleri
Promosyon ürünler ile satışları artırma taktikleri
E-ticarette satışları artırmak, yeni kitlelere ulaşmak ve ortalama sepet tutarını artırmak için promosyon ürünler öne çıkartılmaktadır. Promosyonel ürünlerle, tüketicilere fırsatlar ya da kampanyalar sunmak hem kısa hem de...
6 Temmuz 2020
Sinan Oypan
Detaylı Bilgi İçin Arayın