E-Ticarette Ürün Yönetimi Hakkında Bilmeniz Gerekenler

Yazar: Savaş Çetinkaya
Güncellenme Tarihi: 29.08.2023
E-Ticarette Ürün Yönetimi Hakkında Bilmeniz Gerekenler

E-ticarette ürün yönetimi, uzun vadede başarılı bir e-ticaret sitesi yönetmenin altın anahtarlarından biri. Stokların kontrolü, popüler ürünlerin beğenilmesi, ürünle ilgili talep yaratılması gibi birçok konu ürün yönetimi çerçevesinde ele alınması gereken konular arasında yer alıyor. Tüketicilerin beklentilerini karşılamak ve e-ticaret sitesinin satışlarına aralıksız devam edebilmesi için ürün yönetiminin etkili bir şekilde yapılması oldukça önemli.

E Ticarette Ürün Yönetimi Nedir?

“Ürün yönetimi nedir?” sorusunu mal ve hizmetleri tüketici ihtiyaçlarına uygun hâle getirmek şeklinde yanıtlamak mümkündür. Satışı yapılan şirkete kâr getirmesi beklenir. Bunun yolu da üretim ve tedarik süreçlerinde iyi bir organizasyon yaparak müşteri memnuniyetinin sağlanmasından geçer. Bu memnuniyeti sağlamak için yapılan mal ve hizmet odaklı çalışmalar ürün yönetimi olarak adlandırılır.

Üretim ve tedarik faaliyetlerinin sürdürülebilirliği ürün yönetiminin başlıca amaçları arasındadır. Söz konusu süreçlerin organizasyonu ürün kalitesinin iyileştirilmesini sağlar. Üretilen veya tedarik edilen malların kontrolü ve aksaklıkların giderilmesi de ürün yönetiminin bir parçasıdır. Ayrıca, malların kalitelerini koruyacak biçimde muhafaza edilmesi de bu süreçte önemli bir yere sahiptir.

E Ticarette Ürün Yönetimi Yapmanın Yolları Nelerdir?

“Ürün yönetimi nasıl yapılır?” sorusunu yanıtlarken hedef kitle tanımlamanın önemine değinmek gerekir. Ürün, tüketici ihtiyaçlarına uygun olduğu kadar talep görür ve kâr getirir. Dolayısıyla, yönetim süreçlerinde hedef kitlenin ihtiyaçları hakkında detaylı bilgi edinmek önemlidir. 

Ürün yönetimi aynı zamanda teknik bilgi öğrenme süreçlerini de içerir. Malın veya hizmetin geliştirilmesi büyük ölçüde teknik bilgiye bağlıdır. Örneğin; küçük mutfak eşyaları satan bir e-ticaret projeniz varsa bu ürünlerin çalışma prensipleri ve yapıları hakkında detaylı bilgi edinmeniz faydalı olur. Bu konularda bilgi edinerek, ürünleri tüketici ihtiyaçlarına hizmet verecek biçimde geliştirmek mümkündür.

Strateji geliştirme ürün yönetiminin önemli bir aşamasıdır. Eldeki mal ve hizmetlerin pazarlanması için piyasa koşullarından haberdar olarak buna uygun çözümler üretmek gerekir. Kapsamlı bir strateji geliştirerek ürün yönetimi konusunda başarı elde etmek mümkündür.

Ürün Yönetimi Yapmanın Çeşitleri Nelerdir?

Ürün yönetimi çeşitleri mal/hizmet tipine ve şirket hedefine göre değişiklik gösterir. Şirketin değer kazanmasını amaçlayan büyüme odaklı ürün yönetimi firma hedeflerine ilişkin yöntemler arasındadır. Bu yöntemin temel amacı, ürün erişimlerini genişleterek şirketin pazarda daha büyük bir yere sahip olmasını sağlamaktır. Reklam, tanıtım ve PR çalışmaları büyüme odaklı ürün yönetiminin kapsamındadır.

Malların işlevselliğin ve kalitesini geliştirmeyi amaçlayan metot teknik ürün yönetimi olarak adlandırılır. Bu yöntem, ürünlerin fonksiyonel, sağlam ve kaliteli olmalarını amaçlar. Üretilen ve tedarik edilen malların test edilmesi, kalite kontrollerinin ve AR-GE çalışmalarının yapılması bu yöntemin kapsamında yer alır.

Mal ve hizmetin kullanımına dair istatistik oluşturarak uygulanan yöntem veri odaklı ürün yönetimi olarak tanımlanır. Bu yöntemde ürün kullanımına ve piyasa talebine dair veri toplanarak ölçümler yapılır. Örneğin, yeni bir geliştirme sonrasında ürün talebinin artması ya da azalmasıyla ilgili çalışmalar veri odaklı ürün yönetiminin kapsamındadır.

Kimler E Ticarette Ürün Yönetimi Yapmalıdır?

Kendi üretimlerinizi sattığınız bir e-ticaret siteniz varsa ürün yönetimi çalışması sizin için idealdir. Etkin bir çalışma yaparak ürünlerinizi geliştirebilirsiniz. Bu sayede, üretimlerinizi hedef kitlenizin beklentilerine uygun bir hâle getirebilirsiniz. Satışa sunduğunuz mal ve hizmetlerin gördüğü talebi ölçümleyebilir ve elde ettiğiniz verilerle ürünlerinizi geliştirebilirsiniz.

Ürün yönetimi, tedarik edilen malların satışını yapan e-ticaret siteleri için de idealdir. İyi organize edilmiş bir ürün yönetimi süreciyle tüketici kitlenize hitap eden mal ve hizmetleri seçebilirsiniz. Tedarik zincirinin organizasonu da ürün yönetim faaliyetinin bir parçasıdır. Bu konuda etkin bir çalışma yürüterek markanızın tüketicileriniz için çözüm üretmesini sağlayabilirsiniz.

Ürün Yönetimi Stratejisi Oluşturmak Neden Önemlidir?

Ürün yönetimi, tüketicilerin beklentilerini karşılama da önemli bir role sahiptir. Tüketiciler günümüzde sadece bir e-ticaret sitene girerek, ürün görüp satın alma eğiliminde değiller. Aradıkları ürünlerle ilgili detaylı araştırmalar yaparak, ürünle ilgili mümkün olduğunca bilgi almaya çalışırlar ve sonrasında da fiyat araştırması yaparak satın alma kararına varırlar. Ürün yönetimi stratejileri, tüketicilerin bu sürecine de dahil olunmasını sağlayarak, ürünlerde bir talep oluşturulmasına yardımcı olur. Bu talebi yaratmak ve tüketicilerin beklentilerini karşılamak söz konusu olduğunda ürün yönetimi stratejileri geliştirmeniz oldukça önemlidir.

İlgili rehber: Tüketicilerin satın alma kararlarını etkileyen faktörler

Ürün yönetimi stratejileri geliştirmek aynı zamanda e-ticaret siteniz üzerinde de ürünlerin düzenli olarak stoklarda kalmasını, popüler veya satılmayan ürünlerin belirlenerek, bu ürünler üzerinde kampanyalar ve fiyat stratejileri geliştirmenizde de önemli bir rol oynadığı için üzerinde durulması gereken konulardan biridir.

İlgili rehber: Adım adım tüketicilerin satın alma süreçleri

Başarılı Bir Ürün Yönetimi Süreci İçin Hangi Adımlar İzlenmelidir?

E-ticarette ürün yönetimi konusunda etkin bir çalışma yürütmek için öncelikle piyasa ihtiyaçlarını analiz etmek gerekir. Mal veya hizmetin satışı bir soruna çözüm üretimesine bağlıdır. İhtiyaçları doğru yorumlayarak ürünlerinizi çözüm üretecek biçimde geliştirebilirsiniz. 

Malların kalite kontrollerinin yapılması ürün yönetimi sürecinin önemli adımlarından biridir. Ürünlerin piyasaya çıkmak için hazır olmaları önemli bir konudur. Şirkete kâr getiren bir çalışma yürütmek için kalite kontrol çalışmaları düzenli olarak yapılmalıdır.

Geri dönüşlerin değerlendirilmesi ve analiz edilmesi ürün yönetimi süreçleri için büyük öneme sahiptir. Tüketicilerin memnuniyetleri ve şikayetleri ürünleri geliştirmek için büyük bir fırsat sunar. Bu geri dönüşleri değerlendirip gereken aksiyonları alarak ürün yönetimi sürecini başarıya ulaştırabilirsiniz.

Ürün Yönetiminin Daha İyi Hale Getirilebilmesi İçin Nelere Dikkat Edilmelidir?

E-ticaret sitenizde temel bir ürün yönetimi yapıyor olabilirsiniz. Bunu bir adım daha ileriye taşımak için yapabileceğiniz bir takım çalışmalar bulunuyor. Bu rehberimizde de bu çalışmaları ele alacağız.

İlgili rehber: E-ticarette ürün kategori yönetiminde bilmeniz gerekenler

SEO Taktikleri

Ürün yönetimi stratejilerinizde yapmanız gereken çalışmalardan biri SEO taktikleri geliştirmek olmalı. Yukarıda da bahsettiğimiz gibi tüketicilerin ürün satın alma süreçleri içerisinde, ürün detaylarını araştırma da yer alıyor. Bu noktada da SEO taktikler ile ürünlerinizi öne çıkartmak ve organik arama sorgularında ürün sayfalarınızı öne çıkartmak için çalışmalar yapmanız gerekiyor.

İlgili rehber: SEO taktikleri ve stratejisi arasındaki farklar nelerdir?

Ürün sayfalarındaki açıklamalar üzerinde SEO taktikleri uygulayabilir ve arama sorgularına yanıt verecek SEO çalışmalarınızı uygulayarak, tüketicilerin ürün arama sürecine dahil olarak ürünlerinizi öne çıkartabilirsiniz.

İlgili rehber: Tüketicileri SEO ve içerik çalışmalarıyla satın almaya nasıl yönlendirebilirsiniz?

Buna ek olarak ürün sayfaları haricinde de ürünlerle ilgili içerik pazarlama çalışmaları yapmanız da ürünlerinizi öne çıkartmanıza yardımcı olacaktır. Kullanıcıların yaptıkları arama sorgularına yönelik içerik ve video fikirleri geliştirerek, içerik pazarlama ile ürünlerinizi öne çıkartabilir; aynı zamanda da SEO içerikleri oluşturarak tüketicilerin ürünlerle ilgili daha fazla bilgi almalarını sağlayabilirsiniz.

İlgili rehber: SEO odaklı içerik stratejisini 4 adımda nasıl hazırlayabilirsiniz?

Ürün Yönetimini Tek Bir Platformdan Yapın

E-ticaret sitenizin stoğundaki ürünleri de tek bir platformdan yönetmeniz oldukça önemli. Ürünlerinizin durumunu görmek, talebi ölçmek, stokları kontrol etmek ve ürün yönetimini doğru bir şekilde yapabilmek için tek bir platform üzerinden ürünlerinizin kontrolünü yapmalısınız.

Tek bir platform üzerinden bu kontrolleri yapmanız, hem süreci daha iyi yönetmenizi sağlar hem de daha hızlı bir şekilde ölçümlemelerinizi yapmanıza yardımcı olur.

Stok Durumu ve İhtiyaçlarınıza Hakim Olun

E-ticaret sitelerinde genellikle gelirlerin yüzde 80’in ürünlerin yüzde 20’si sağlamaktadır. 80/20 kuralı olarak da bilinen bu durum, ürün yönetimi söz konusu olduğunda da dikkate alınmalı.

E-ticaret sitenizde en çok satan ve en az satılan ürünleri belirleyerek, bu ürünlerin stoklarının ne kadar sürede yenilenmesi gerektiğini belirlemeniz önemlidir. Stok ihtiyacına hakim olmanız ve ne sıklıkta ürün stoklarını yenilemeniz gerektiğini bilmeniz, ürün yönetimini de daha iyi yapmanızı sağlayacaktır.

E-ticarette stok yönetimi yapma, ürün yönetimi stratejilerinizi geliştirme hakkında daha fazla bilgi almak için “Yeni başlayanların e-ticarette stok yönetiminde dikkat etmesi gerekenler” isimli rehberimizi okuyabilirler.

Ürün Tedariğinde B Planınız Olsun

Ürün yönetimi sürecini daha iyi yönetmek ve olası olumsuz durumlara karşı hazırlıklı olmak için ürün tedarik sürecinde bir B planınızın olması önemli. Tek bir tedarikçiyle çalışmak, ürün stoklarını yenileme konusunda sıkıntılar yaşamanıza neden olabilir.

Olası bir sorun halinde, çalıştığınız tedarikçi taleplerinizi karşılayamadığında e-ticaret firmanız da ciddi bir şekilde bundan etkilenecektir. Bu sebeple de birden fazla tedarikçi ile çalışmak olası sorunlara karşı hazırlık olmanızı sağlar ve işinizin devamlılığını sağlamanıza yardımcı olur.

Ürün Yöneticisinin Görevleri Nelerdir?

Teknik bilgi ve kontrol ürün yöneticisinin görevleri arasında ilk sıradadır. Bu görevi üstlenmiş olan kişinin ürünün teknik bilgisine sahip olması ve rutin kontrolleri yapması gerekir. Malı veya hizmeti piyasaya sürmeden önce fonksiyonel ve kaliteli olduğundan emin olunmalıdır. Ürün yöneticisi, bu kontrolleri sağlayarak satış aşamasından önceki geliştirme süreçlerini yürütür.

E-ticarette ürün yönetimi aşamalarından bahsederken reklam ve tanıtım çalışmalarına değinmek faydalı olur. Ürünlerin satılması hedef kitlenin ikna edilmesine bağlıdır. Mal ve hizmetlerin tanıtımı için gereken çalışmaları organize etmek ürün yöneticisinin görevidir. Bu organizasyonlar için strateji belirleyerek çalışmalar yürütmek yönetim süreçlerinde büyük bir öneme sahiptir.

Ürün yöneticisi, mal veya hizmetin kâr marjı getirmesini sağlar. AR-GE, teknik kontrol, pazar analizi, reklam ve tanıtım çalışmaları bu amaca hizmet eder. Söz konusu hedefe yönelik mal/hizmet odaklı çalışmalar ürün yöneticisinin görevidir.

E Ticarette Ürün Yönetimi Yapmanın Avantajları Nelerdir?

Ürün yönetimi şirketlere rekabet gücü kazandırır. Etkin bir yönetim süreci, ürünlerin geliştirilmesini ve tüketici ihtiyaçlarına hitap etmesini sağlar. Bu sayede pazarda avantaj elde etmek mümkündür. Düzenli teknik geliştirmelerle rakiplerinizin önüne geçebilir ve ürünlerinizin kâr getirmesini sağlayabilirsiniz.

Tüketici sadakatinin artırılması da e-ticarette ürün yönetimi avantajları avantajları arasındadır. Ürün odaklı reklam ve tanıtım çalışmaları, tüketiciyle marka arasındaki iletişimi kuvvetlendirir. İyi planlanmış bir süreç yürüterek hedef kitleniz ile şirketiniz arasında kuvvetli bağlar kurabilirsiniz. Bu sayede, ürünlerinize ihtiyaç duyan tüketicilerin sizi tercih etmelerini sağlayabilirsiniz.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.
Savaş
E-ticarete başlayın

Popüler Videolar

video1 Cevapsız Sorular
video2 E-ticaretle Büyüyenler - Nilmum.com.tr
video5 Etkileyici Marka İsmi Bulmak
video4 İnternet'te Ne Satılır?
video3 Instagram'da Satış
video3 E-ticaretle Büyüyenler