SWOT analizi nedir ve e-ticaret şirketleri için önemi

16 Ağustos 2016
Sinan Oypan
SWOT analizi nedir ve e-ticaret şirketleri için önemi

SWOT analizi nedir ve e-ticaret şirketleri için önemi nedir? Swot analizi örneği / swot analizi örnekleri ele alındığında en iyi swot analizi nasıl yapılır? Neden swot analizi yapmalısınız? Swot analizi ne demek? Bu ve daha fazlasının cevabu bu yazımızda.

SWOT analizi

E-ticaret sektöründe yer alan firmaların kendileri ve rakipleri hakkında bazı analizler yapmaları ve bu analizler sonrasında kendilerini geliştirmeleri oldukça önemlidir. Bu analizleri yapmak için de SWOT analizden yararlanmak gerekiyor.

SWOT analiz, işletmeler için oldukça önemlidir; çünkü şirketle ilgili birçok detayın görülmesini sağladığı gibi rekabet konusunda da bazı önlemlerin alınmasını sağlamaktadır.

SWOT analizi nedir?

SWOT analizi, İngilizce’deki Strenghts, Weakness, Opportunities ve Threats kelimelerinin baş harflerinden oluşmaktadır. Bunların Türkçe karşılıkları ise şöyle:

  • Strenghts: Güçlü yönler
  • Weaknesses: Zayıf yönler
  • Opportunities: Fırsatlar
  • Threats: Tehditler.

“SWOT

SWOT analizi, bir şirketin güçlü ve zayıf yönlerini analiz etmenizi sağlarken, sektörel fırsatları ve tehditleri de görmenize olanak tanır. Yeni pazarlama ve satış stratejileri geliştirmeden önce SWOT analizleri yapmak, daha doğru ve etkili stratejiler oluşturmanıza olanak tanır. Bu nedenle de e-ticaret firmaları için oldukça önemlidir.

Başlamadan önce

SWOT analizi yapmak, belli bir süre gerektirmektedir ve derin araştırmalar yapmanızı gerektirebilir. Öncelikle bunu bilmeniz gerekiyor. Hem sektörel hem şirket hem de rakip firmalarla ilgili ciddi araştırmalar yapmanız gerektiği için bu işe önem vermeniz ve vakit ayırmanız gerekmektedir.

Daha önce çok ciddi araştırmalar yapmadıysanız, bir danışmandan yardım isteyebilir ve analizlerinizi bu şekilde yapabilirsiniz. Buna ek olarak, internet sektörünün dinamiklerinin çok hızlı değişmesi ve devamlı olarak rekabet durumunun değişiklik göstermesi nedeniyle bu SWOT analizlerini belli periyotlarda yeniden yapmanız gerekebilir.

Güçlü yönler (Strenghts)

SWOT analizine ilk olarak, şirket olarak güçlü yönlerinizi ele alarak başlayabilirsiniz. Burada dikkat etmeniz gereken bir takım kriterler bulunuyor.

  • Sektördeki diğer firmalardan daha iyi yaptığınız neler var?
  • Ürünleriniz, bir fark yaratıyor mu?
  • Müşteri hizmetleri konusunda ne kadar iyisiniz?
  • Kullanıcı deneyimini ne kadar geliştiriyorsunuz?
  • Ödeme işlemlerini ne kadar kolay hale getiriyorsunuz?
  • Müşterilerinize ne gibi değerler katıyor ve onların hayatını kolaylaştırıyorsunuz?

Güçlü yönlerinizi belirlemek için kendinize bu soruları sorabilirsiniz. Güçlü olduğunuz farklı alanlar da bulunuyorsa, raporunuza bunları da ekleyebilirsiniz.

Zayıf yönler (Weaknesses)

İkinci aşamada ise güçsüz yani zayıf olduğunuz yönlerinizi ele almanız gerekiyor. Zayıf yanlarınızı görmek, yeni stratejiler oluştururken, hangi adımları atmanız ve hangi alanlarda geliştirmeler yapmanız gerektiği konusunda size bazı fikirler verecektir.

Zayıf yönlerinizi ele almak için hem e-ticaret siteniz üzerinde hem operasyonel alanlar da hem de pazarlama ve satış bölümleri üzerinde araştırmalar yapmanız gerekebilir.

İnternet üzerinde yeteri kadar pazarlama yapamadığınız için marka bilinirliğinizi artıramıyor olabilirsiniz; yanlış mecralarda pazarlama yapıyor olabilirsiniz; kargo teslim süreniz uzun olabilir; ödeme yöntemleriniz azdır ve ya ödeme işlem süreciniz yavaş ve kafa karıştırıcı olabilir; sitenizin mobil uyumluluğu olmayabilir ya da geri dönüşümleriniz az olabilir. Burada birçok farklı kriter ele alınabilir. Önemli olan sizin markanızla ilgili zayıf yönleri bulmak olacaktır.

Fırsatlar (Opportunities)

Güçlü ve zayıf yönlerinizin ardından sırada sektörel fırsatları değerlendirmek var. Sektörel olarak ne gibi fırsatların olduğunu görmek, bu alanlara yatırım yapmanızı kolaylaştıracaktır.

Sektörünüzle ilgili olan teknolojileri incelemek, internet alanındaki yenilikleri takip etmek, rakip firmaların yönelmedi boşluklara yönelik çalışmalar yapmak, sektörel olarak bazı fırsatlar sunacaktır.

E-ticaret ve internet sektöründe devamlı olarak yenilikler olmaktadır. Kimi zaman pazarlama alanında kimi zamansa sosyal mecralarda bir takım yenilikler oluyor. Bu yenilikleri birer fırsat olarak görerek, bu alanlara yatırımlar yapabilirsiniz.

Tehditler (Threats)

SWOT analizinde son olarak da tehditleri belirlemeniz gerekiyor. Sektörünüzde sizi tehdit edebilecek durumları iyi değerlendirmeniz lazım. Sektördeki rekabet durumu, pazarın durumu, tüketicilerin alışveriş alışkanlıkları ve rakip firmaların yaptıkları çalışmalar sizin için tehdit oluşturabilir.

Pazarın uzun vadede büyümeye devam etmeyecek olması, uzun vadede bu işe yatırım yapmanızın önüne geçebilir. Sektördeki rekabet her geçen gün biraz daha artıyorsa, rakip firmalarla baş etmek için daha fazla pazarlama ve reklam bütçesi ayırmanız gerekebilir.

Sizi tehdit edebilecek olan durumları önceden belirlemeniz, satış ve pazarlama alanında ne gibi yatırımlar yapmanız gerektiğini görmenizi sağlar. Burada rakiplerinizi de çok incelemeniz gerekiyor. Onların internet üzerinde yaptıkları tüm faaliyetleri ele alarak, size ne gibi tehditler oluşturduklarını iyi inceleyerek, onların bu çalışmalarına karşı önlemler almalısınız.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Hedef kitle analizi nasıl yapılır?
Hedef kitle analizi nasıl yapılır?
Hedef kitle analizi yapmadan, iş planınızı oluşturamaz, pazarlama, reklam ve satış stratejilerinizi geliştirerek ürünlerinizin tanıtımını yapamazsınız. Markanızı tanımlayan ve marka konumlandırmasında önemli bir yere sahip olan...
10 Mart 2020
Sinan Oypan
E-ticarette marka oluşturma için neler yapmalı?
E-ticarette marka oluşturma için neler yapmalı?
E-ticarette bir marka oluşturma, sadık müşteri kitleleri edinmenin yanı sıra markanıza, ürün ve hizmetlerinize olan güveni de artırır. Bu nedenle de sağlam bir marka olmak, kurumsal bir yapı ile yaptığınız tüm pazarlama ve...
24 Ağustos 2020
Sinan Oypan
Organik olarak sosyal medyada nasıl büyüyebilir ve etkileşimlerinizi artırabilirsiniz?
Organik olarak sosyal medyada nasıl büyüyebilir ve etkileşimlerinizi artırabilirsiniz?
Sosyal medya üzerindeki görünürlüğünüzü ve etkileşimlerinizi artırmak, bu mecralar üzerinden daha fazla geri dönüşüm elde etmenize yardımcı olur. Organik olarak erişimlerinizi artırmanız, son birkaç yıldır oldukça...
24 Ocak 2018
Sinan Oypan
E-ticaret firmaları için markalaşma stratejileri
E-ticaret firmaları için markalaşma stratejileri
Markalaşma stratejileri, e-ticaret firmalarının kendi değerlerini yaratmaları için önemli konulardan biri arasında yer almakta. Tüketiciler, çoğunlukla bir ürünü değil bir markayı satın alırlar. Marka değerinin yüksek olması...
22 Haziran 2019
Sinan Oypan
E-ticaret sitelerinde İstek Listesi özelliğinin önemi
E-ticaret sitelerinde İstek Listesi özelliğinin önemi
E-ticaret sitelerinin içinde birçok farklı özellik bulunmaktadır ve bunlardan biri de istek Listesi özelliğidir. Kullanıcılar etkileşime geçmek, onlara kolaylık sağlamak, ürün takibi yapmak ve kullanıcıların hangi ürünlere daha...
21 Temmuz 2017
Sinan Oypan
İleri seviye pazarlama yönetimi ipuçları
İleri seviye pazarlama yönetimi ipuçları
Pazarlama yönetimi doğru yapıldığında, firmanın marka ve ürün bilinirliği artırılırken, yeni hedef kitlelere ulaşılarak, sağlanan geri dönüşümler de artırılır. Pazarlama çalışmalarınızı bir adım daha ileri taşımak...
12 Şubat 2020
Sinan Oypan
E-ticarette marka bilinirliği nasıl artırılır?
E-ticarette marka bilinirliği nasıl artırılır?
Marka bilinirliği, tüketicilerin ürünleriniz, hizmetleriniz ve markanız hakkında daha fazla bilgi sahibi olmalarını sağlar. E-ticarette marka bilinirliğinizi artırmak için yararlanabileceğiniz birçok farklı yöntem ve strateji...
26 Mart 2020
Sinan Oypan
Pazaryeri Nedir? Pazaryeri Mağazasının E-ticaret Sitesinden Farkı Nedir?
Pazaryeri Nedir? Pazaryeri Mağazasının E-ticaret Sitesinden Farkı Nedir?
Tüketicilerin alışveriş alışkanlıklarını değiştiren ve online alışverişin ciddi bir piyasa oluşturmasını sağlayan en önemli unsurlardan biri pazayerleridir. Her konuda geleneksel yöntemlerden beslenen e-ticaret sektörü,...
29 Mayıs 2021
Markethinkers
Aynı gün kargo gönderimleri yaparken bilmeniz gerekenler
Aynı gün kargo gönderimleri yaparken bilmeniz gerekenler
Aynı gün kargo gönderimleri, son yıllarda e-ticaret firmalarınca tercih edilen teslimat yöntemlerinden biri olarak öne çıkıyor. Aynı gün içerisinde tüketicilerin siparişlerini kargoya vermek, tüketicilerin daha hızlı bir şekilde...
18 Ekim 2019
Sinan Oypan
E-ticaret sitenizdeki ürün çekimi nasıl yapılır?
E-ticaret sitenizdeki ürün çekimi nasıl yapılır?
E-ticaret sitenizdeki ürün çekimi nasıl yapılır, ürün fotoğrafı çekmek için gerekenler, ürün çekimi için fotoğraf makinesi, ürün çekimi için ışık, evde ürün fotoğrafı çekmek, profesyonel ürün fotoğraf çekimi,...
10 Ekim 2016
Sinan Oypan
Lojistik hizmetleri geliştirmek için neler yapabilirsiniz?
Lojistik hizmetleri geliştirmek için neler yapabilirsiniz?
E-ticarette lojistik hizmetleri geliştirmeniz, depo, stok ve ürün yönetiminizi kolaylaştırırıken, tedarik süreçlerinizi ve müşteri memnuniyetini artırır. Lojistik yönetimi, e-ticarette özellikle dikkat etmeniz gereken konulardan...
10 Temmuz 2020
Sinan Oypan
Ürün satış fiyatı belirlerken kullanabileceğiniz yöntemler
Ürün satış fiyatı belirlerken kullanabileceğiniz yöntemler
E-ticaret sitenizdeki ürünler için satış fiyatı belirlerken kullanabileceğiniz bir takım yöntemler ve stratejiler bulunuyor. Bu stratejiler doğrultusunda ürününüz için doğru fiyatlandırmayı yaparken, hedef kitlenizin de...
3 Şubat 2020
Sinan Oypan
E-ticareti Ücretsiz Deneyin