fbpx

SWOT analizi nedir ve e-ticaret şirketleri için önemi

16 Ağustos 2016
Sinan Oypan
SWOT analizi nedir ve e-ticaret şirketleri için önemi

SWOT analizi nedir ve e-ticaret şirketleri için önemi nedir? Swot analizi örneği / swot analizi örnekleri ele alındığında en iyi swot analizi nasıl yapılır? Neden swot analizi yapmalısınız? Swot analizi ne demek? Bu ve daha fazlasının cevabu bu yazımızda.

SWOT analizi

E-ticaret sektöründe yer alan firmaların kendileri ve rakipleri hakkında bazı analizler yapmaları ve bu analizler sonrasında kendilerini geliştirmeleri oldukça önemlidir. Bu analizleri yapmak için de SWOT analizden yararlanmak gerekiyor.

SWOT analiz, işletmeler için oldukça önemlidir; çünkü şirketle ilgili birçok detayın görülmesini sağladığı gibi rekabet konusunda da bazı önlemlerin alınmasını sağlamaktadır.

SWOT analizi nedir?

SWOT analizi, İngilizce’deki Strenghts, Weakness, Opportunities ve Threats kelimelerinin baş harflerinden oluşmaktadır. Bunların Türkçe karşılıkları ise şöyle:

  • Strenghts: Güçlü yönler
  • Weaknesses: Zayıf yönler
  • Opportunities: Fırsatlar
  • Threats: Tehditler.

“SWOT

SWOT analizi, bir şirketin güçlü ve zayıf yönlerini analiz etmenizi sağlarken, sektörel fırsatları ve tehditleri de görmenize olanak tanır. Yeni pazarlama ve satış stratejileri geliştirmeden önce SWOT analizleri yapmak, daha doğru ve etkili stratejiler oluşturmanıza olanak tanır. Bu nedenle de e-ticaret firmaları için oldukça önemlidir.

Başlamadan önce

SWOT analizi yapmak, belli bir süre gerektirmektedir ve derin araştırmalar yapmanızı gerektirebilir. Öncelikle bunu bilmeniz gerekiyor. Hem sektörel hem şirket hem de rakip firmalarla ilgili ciddi araştırmalar yapmanız gerektiği için bu işe önem vermeniz ve vakit ayırmanız gerekmektedir.

Daha önce çok ciddi araştırmalar yapmadıysanız, bir danışmandan yardım isteyebilir ve analizlerinizi bu şekilde yapabilirsiniz. Buna ek olarak, internet sektörünün dinamiklerinin çok hızlı değişmesi ve devamlı olarak rekabet durumunun değişiklik göstermesi nedeniyle bu SWOT analizlerini belli periyotlarda yeniden yapmanız gerekebilir.

Güçlü yönler (Strenghts)

SWOT analizine ilk olarak, şirket olarak güçlü yönlerinizi ele alarak başlayabilirsiniz. Burada dikkat etmeniz gereken bir takım kriterler bulunuyor.

  • Sektördeki diğer firmalardan daha iyi yaptığınız neler var?
  • Ürünleriniz, bir fark yaratıyor mu?
  • Müşteri hizmetleri konusunda ne kadar iyisiniz?
  • Kullanıcı deneyimini ne kadar geliştiriyorsunuz?
  • Ödeme işlemlerini ne kadar kolay hale getiriyorsunuz?
  • Müşterilerinize ne gibi değerler katıyor ve onların hayatını kolaylaştırıyorsunuz?

Güçlü yönlerinizi belirlemek için kendinize bu soruları sorabilirsiniz. Güçlü olduğunuz farklı alanlar da bulunuyorsa, raporunuza bunları da ekleyebilirsiniz.

Zayıf yönler (Weaknesses)

İkinci aşamada ise güçsüz yani zayıf olduğunuz yönlerinizi ele almanız gerekiyor. Zayıf yanlarınızı görmek, yeni stratejiler oluştururken, hangi adımları atmanız ve hangi alanlarda geliştirmeler yapmanız gerektiği konusunda size bazı fikirler verecektir.

Zayıf yönlerinizi ele almak için hem e-ticaret siteniz üzerinde hem operasyonel alanlar da hem de pazarlama ve satış bölümleri üzerinde araştırmalar yapmanız gerekebilir.

İnternet üzerinde yeteri kadar pazarlama yapamadığınız için marka bilinirliğinizi artıramıyor olabilirsiniz; yanlış mecralarda pazarlama yapıyor olabilirsiniz; kargo teslim süreniz uzun olabilir; ödeme yöntemleriniz azdır ve ya ödeme işlem süreciniz yavaş ve kafa karıştırıcı olabilir; sitenizin mobil uyumluluğu olmayabilir ya da geri dönüşümleriniz az olabilir. Burada birçok farklı kriter ele alınabilir. Önemli olan sizin markanızla ilgili zayıf yönleri bulmak olacaktır.

Fırsatlar (Opportunities)

Güçlü ve zayıf yönlerinizin ardından sırada sektörel fırsatları değerlendirmek var. Sektörel olarak ne gibi fırsatların olduğunu görmek, bu alanlara yatırım yapmanızı kolaylaştıracaktır.

Sektörünüzle ilgili olan teknolojileri incelemek, internet alanındaki yenilikleri takip etmek, rakip firmaların yönelmedi boşluklara yönelik çalışmalar yapmak, sektörel olarak bazı fırsatlar sunacaktır.

E-ticaret ve internet sektöründe devamlı olarak yenilikler olmaktadır. Kimi zaman pazarlama alanında kimi zamansa sosyal mecralarda bir takım yenilikler oluyor. Bu yenilikleri birer fırsat olarak görerek, bu alanlara yatırımlar yapabilirsiniz.

Tehditler (Threats)

SWOT analizinde son olarak da tehditleri belirlemeniz gerekiyor. Sektörünüzde sizi tehdit edebilecek durumları iyi değerlendirmeniz lazım. Sektördeki rekabet durumu, pazarın durumu, tüketicilerin alışveriş alışkanlıkları ve rakip firmaların yaptıkları çalışmalar sizin için tehdit oluşturabilir.

Pazarın uzun vadede büyümeye devam etmeyecek olması, uzun vadede bu işe yatırım yapmanızın önüne geçebilir. Sektördeki rekabet her geçen gün biraz daha artıyorsa, rakip firmalarla baş etmek için daha fazla pazarlama ve reklam bütçesi ayırmanız gerekebilir.

Sizi tehdit edebilecek olan durumları önceden belirlemeniz, satış ve pazarlama alanında ne gibi yatırımlar yapmanız gerektiğini görmenizi sağlar. Burada rakiplerinizi de çok incelemeniz gerekiyor. Onların internet üzerinde yaptıkları tüm faaliyetleri ele alarak, size ne gibi tehditler oluşturduklarını iyi inceleyerek, onların bu çalışmalarına karşı önlemler almalısınız.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Reklam hazırlama sürecinde plan ve strateji oluşturma
Reklam hazırlama sürecinde plan ve strateji oluşturma
Reklam hazırlama süreci oldukça ciddi bir planlama ve strateji gerektirdiği için, bu süreci en iyi şekilde yönetmek için bir planınızın olması gerekir. Reklam ile ilgili sürece dahil olan kişilerin bu plana uymaları ve belirlenen...
8 Ağustos 2019
Sinan Oypan
Markalar için Instagram kullanımı neden Snapchat’ten daha etkili?
Markalar için Instagram kullanımı neden Snapchat’ten daha etkili?
Sosyal medya pazarlama çalışmalarında Instagram kullanımı, markalara Snapchat’ten daha fazla geri dönüş sağlamaktadır. Snapchat, hikaye paylaşımı ve filtre seçenekleri konusunda Instagram’ın önünde yer alsa da, kullanıcı...
3 Haziran 2019
Sinan Oypan
Yeni normal sonrası online satış şirketleri neler yapmalı?
Yeni normal sonrası online satış şirketleri neler yapmalı?
Yeni normal sonrası, online satış yapan şirketler zorlu geçen ayların ardından yaptıkları çalışmalarda ve stratejilerde bir takım değişiklik yapmak zorunda kalabilirler. COVID-19 salgını sürecinde tüketicilerin eve kapanmaları...
19 Mayıs 2020
Sinan Oypan
Kendi işini kurmak isteyenlerin bilmesi gereken 6 madde
Kendi işini kurmak isteyenlerin bilmesi gereken 6 madde
Kendi işini kurmak isteyip ne iş yapabilirim diye düşünenlerin sayısı günümüzde gittikçe artıyor. İş kurmak istiyorum deyip elinde az bir sermayesi olanlar da küçük sermayeyle ne iş yapılır diye arayışlara giriyor. İş...
18 Kasım 2019
Sinan Oypan
Search Console Dosyası: Nedir, Veriler Nasıl Okunur, Web Sitesine Nasıl Entegre Edilir?
Search Console Dosyası: Nedir, Veriler Nasıl Okunur, Web Sitesine Nasıl Entegre Edilir?
Google Search Console Nedir? Bir internet sitesine sahip olan herkesin arama motoru görünürlüğünü artırmak için kullanması gereken araçlardan olan Google Search Console, çeşitli performans ölçümlemeleri içeren ücretsiz bir Google...
25 Ocak 2021
Markethinkers
Responsive tasarım ve e-ticaret siteleri için avantajları
Responsive tasarım ve e-ticaret siteleri için avantajları
Responsive “duyarlı” anlamına gelen bir diğer adıyla mobil uyumlu tasarımdır. Masaüstü, tablet, cep telefonu fark etmeksizin her cihaza duyarlı davranan, otomatik olarak tüm cihazlarla uyumlu hale gelebilen tasarım şeklidir. ...
20 Ağustos 2020
IdeaSoft
Google Analytics kullanımı ile ilgili bilmeniz gerekenler
Google Analytics kullanımı ile ilgili bilmeniz gerekenler
Google Analytics e-ticaret siteniz üzerinde gerçekleşen birçok eylemi takip edebileceğiniz ve sonrasında da bu eylemler ve aldığınız geri dönüşümlerin analizi ile yeni stratejiler geliştirmenize yardımcı olan bir araç. Ücretsiz...
11 Eylül 2018
Sinan Oypan
B2B e ticaret satışlarınızı artırmanıza yardımcı olacak 6 ipucu
B2B e ticaret satışlarınızı artırmanıza yardımcı olacak 6 ipucu
B2B e-ticaret doğrudan firmalarla ilgili olduğu için B2C’ye kıyasla daha farklı bir yapıdadır. Site trafiği, ziyaretçi sayısı, yapılan işlem sayısı daha azdır; ancak toptan ürün satışı yapıldığı için tek bir siparişte...
8 Ocak 2017
Sinan Oypan
Rekabetten sıyrılabilmek için girişiminizin cevaplaması gereken 23 soru
Rekabetten sıyrılabilmek için girişiminizin cevaplaması gereken 23 soru
Türkiye’deki girişimcilik sektörünün her gün giderek büyümesi ve özellikle e-ticaret sektörüne yeni oyuncuların girmesi, bu alandaki rekabetin de giderek artmasına neden oluyor. Bir de e-ticaret sektörüne adım atmak isteyen...
11 Ekim 2016
Sinan Oypan
PttAVM Mağaza Açmak Rehberi 2021
PttAVM Mağaza Açmak Rehberi 2021
PttAVM Mağaza Açmak / EPttAVM de satış yapmak yapmak ile ilgili tüm merak ettikleriniz bu e-ticaret rehberinde. EPttAVM satış yapmak, fiziki mağazası olan ya da internetten satış yapmak isteyen şirketler için ideal yöntemlerden biri...
19 Eylül 2019
Sinan Oypan
Markanız için hangi sosyal ağın daha uygun olduğunu nasıl bulunur?
Markanız için hangi sosyal ağın daha uygun olduğunu nasıl bulunur?
Sosyal medya pazarlama çalışmaları yaparken doğru bir mecrada yer almak, hem verdiğiniz emeğin hem de bu işler için ayırdığınız bütçenin karşılığını daha iyi bir şekilde almanızı sağlar. Her firma her mecrada...
19 Ağustos 2016
Sinan Oypan
Facebook Reklam Ölçüleri Kullanım Rehberi
Facebook Reklam Ölçüleri Kullanım Rehberi
Facebook reklam ölçüleri yani facebook reklam görsel boyutu, facebook / instagram video boyutu, instagram fotoğraf ölçüleri, facebook görsel boyutları özetle facebook reklam görsel boyutları bu yazımızda. Reklamlarda facebook ve...
14 Aralık 2017
Sinan Oypan