SWOT analizi nedir ve e-ticaret şirketleri için önemi

16 Ağustos 2016
Sinan Oypan

SWOT analizi nedir ve e-ticaret şirketleri için önemi nedir? Swot analizi örneği / swot analizi örnekleri ele alındığında en iyi swot analizi nasıl yapılır? Neden swot analizi yapmalısınız? Swot analizi ne demek? Bu ve daha fazlasının cevabu bu yazımızda.

SWOT analizi

E-ticaret sektöründe yer alan firmaların kendileri ve rakipleri hakkında bazı analizler yapmaları ve bu analizler sonrasında kendilerini geliştirmeleri oldukça önemlidir. Bu analizleri yapmak için de SWOT analizden yararlanmak gerekiyor.

SWOT analiz, işletmeler için oldukça önemlidir; çünkü şirketle ilgili birçok detayın görülmesini sağladığı gibi rekabet konusunda da bazı önlemlerin alınmasını sağlamaktadır.

SWOT analizi nedir?

SWOT analizi, İngilizce’deki Strenghts, Weakness, Opportunities ve Threats kelimelerinin baş harflerinden oluşmaktadır. Bunların Türkçe karşılıkları ise şöyle:

  • Strenghts: Güçlü yönler
  • Weaknesses: Zayıf yönler
  • Opportunities: Fırsatlar
  • Threats: Tehditler.

“SWOT

SWOT analizi, bir şirketin güçlü ve zayıf yönlerini analiz etmenizi sağlarken, sektörel fırsatları ve tehditleri de görmenize olanak tanır. Yeni pazarlama ve satış stratejileri geliştirmeden önce SWOT analizleri yapmak, daha doğru ve etkili stratejiler oluşturmanıza olanak tanır. Bu nedenle de e-ticaret firmaları için oldukça önemlidir.

Başlamadan önce

SWOT analizi yapmak, belli bir süre gerektirmektedir ve derin araştırmalar yapmanızı gerektirebilir. Öncelikle bunu bilmeniz gerekiyor. Hem sektörel hem şirket hem de rakip firmalarla ilgili ciddi araştırmalar yapmanız gerektiği için bu işe önem vermeniz ve vakit ayırmanız gerekmektedir.

Daha önce çok ciddi araştırmalar yapmadıysanız, bir danışmandan yardım isteyebilir ve analizlerinizi bu şekilde yapabilirsiniz. Buna ek olarak, internet sektörünün dinamiklerinin çok hızlı değişmesi ve devamlı olarak rekabet durumunun değişiklik göstermesi nedeniyle bu SWOT analizlerini belli periyotlarda yeniden yapmanız gerekebilir.

Güçlü yönler (Strenghts)

SWOT analizine ilk olarak, şirket olarak güçlü yönlerinizi ele alarak başlayabilirsiniz. Burada dikkat etmeniz gereken bir takım kriterler bulunuyor.

  • Sektördeki diğer firmalardan daha iyi yaptığınız neler var?
  • Ürünleriniz, bir fark yaratıyor mu?
  • Müşteri hizmetleri konusunda ne kadar iyisiniz?
  • Kullanıcı deneyimini ne kadar geliştiriyorsunuz?
  • Ödeme işlemlerini ne kadar kolay hale getiriyorsunuz?
  • Müşterilerinize ne gibi değerler katıyor ve onların hayatını kolaylaştırıyorsunuz?

Güçlü yönlerinizi belirlemek için kendinize bu soruları sorabilirsiniz. Güçlü olduğunuz farklı alanlar da bulunuyorsa, raporunuza bunları da ekleyebilirsiniz.

Zayıf yönler (Weaknesses)

İkinci aşamada ise güçsüz yani zayıf olduğunuz yönlerinizi ele almanız gerekiyor. Zayıf yanlarınızı görmek, yeni stratejiler oluştururken, hangi adımları atmanız ve hangi alanlarda geliştirmeler yapmanız gerektiği konusunda size bazı fikirler verecektir.

Zayıf yönlerinizi ele almak için hem e-ticaret siteniz üzerinde hem operasyonel alanlar da hem de pazarlama ve satış bölümleri üzerinde araştırmalar yapmanız gerekebilir.

İnternet üzerinde yeteri kadar pazarlama yapamadığınız için marka bilinirliğinizi artıramıyor olabilirsiniz; yanlış mecralarda pazarlama yapıyor olabilirsiniz; kargo teslim süreniz uzun olabilir; ödeme yöntemleriniz azdır ve ya ödeme işlem süreciniz yavaş ve kafa karıştırıcı olabilir; sitenizin mobil uyumluluğu olmayabilir ya da geri dönüşümleriniz az olabilir. Burada birçok farklı kriter ele alınabilir. Önemli olan sizin markanızla ilgili zayıf yönleri bulmak olacaktır.

Fırsatlar (Opportunities)

Güçlü ve zayıf yönlerinizin ardından sırada sektörel fırsatları değerlendirmek var. Sektörel olarak ne gibi fırsatların olduğunu görmek, bu alanlara yatırım yapmanızı kolaylaştıracaktır.

Sektörünüzle ilgili olan teknolojileri incelemek, internet alanındaki yenilikleri takip etmek, rakip firmaların yönelmedi boşluklara yönelik çalışmalar yapmak, sektörel olarak bazı fırsatlar sunacaktır.

E-ticaret ve internet sektöründe devamlı olarak yenilikler olmaktadır. Kimi zaman pazarlama alanında kimi zamansa sosyal mecralarda bir takım yenilikler oluyor. Bu yenilikleri birer fırsat olarak görerek, bu alanlara yatırımlar yapabilirsiniz.

Tehditler (Threats)

SWOT analizinde son olarak da tehditleri belirlemeniz gerekiyor. Sektörünüzde sizi tehdit edebilecek durumları iyi değerlendirmeniz lazım. Sektördeki rekabet durumu, pazarın durumu, tüketicilerin alışveriş alışkanlıkları ve rakip firmaların yaptıkları çalışmalar sizin için tehdit oluşturabilir.

Pazarın uzun vadede büyümeye devam etmeyecek olması, uzun vadede bu işe yatırım yapmanızın önüne geçebilir. Sektördeki rekabet her geçen gün biraz daha artıyorsa, rakip firmalarla baş etmek için daha fazla pazarlama ve reklam bütçesi ayırmanız gerekebilir.

Sizi tehdit edebilecek olan durumları önceden belirlemeniz, satış ve pazarlama alanında ne gibi yatırımlar yapmanız gerektiğini görmenizi sağlar. Burada rakiplerinizi de çok incelemeniz gerekiyor. Onların internet üzerinde yaptıkları tüm faaliyetleri ele alarak, size ne gibi tehditler oluşturduklarını iyi inceleyerek, onların bu çalışmalarına karşı önlemler almalısınız.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Akılda kalıcı bir paket açma deneyimi sunmak için neler yapmalısınız?
İnternet üzerinden yapılan alışverişlerde tüketicilerin merakla beklediği durumlardan biri de satın aldıkları ürünün paketini açmaktır. Paket açma deneyimi, müşterilerin bekledikleri ürünlere ulaşmalarını sağlamanın yanı...
24 Kasım 2017
Sinan Oypan
Dijital pazarlamada hikayecilik nasıl kullanılır?
Dijital pazarlama çalışmalarında hikayecilik, marka ve ürüne talep yaratmayı sağlarken, reklam ve pazarlama çalışmalarının da daha ilgi çekici olmasını sağlar. Tüketiciler, sıradan bir ürün fotoğrafı ya da videosunu izleyerek,...
16 Mart 2020
Sinan Oypan
Küçük işletmeler sosyal medyada nasıl daha başarlı olabilirler?
Küçük işletmeler işlerini büyütmek, markalarını ve ürünlerini yeni ve farklı kitlelere tanıtmak ve yeni müşteri kitleleri edinmek için sosyal medya pazarlamadan yararlanabilirler. Sosyal ağlar, marka ve ürün bilinirliğini...
26 Temmuz 2019
Sinan Oypan
E-ticaret sitenize backlink almak için neler yapabilirsiniz?
E-ticarette backlink alma çalışmaları, web sitenin Google üzerinde daha iyi bir şekilde sıralanmasını sağlayarak, organik trafiğin de artmasına yardımcı olur. Tabii ki backlink alma derken, “backlink satın almak”dan...
20 Mayıs 2019
Sinan Oypan
SMS reklamlarını e-ticaret sitenizde nasıl kullanabilirsiniz?
SMS reklamları, e-ticaret firmalarınca da yaygın bir şekilde kullanılan pazarlama yöntemlerinden biri. Tüketicilerin akıllı telefonları üzerinde çokça vakit geçiriyor olmaları da SMS reklamlarının geri dönüşümlerini olumlu bir...
8 Mart 2019
Sinan Oypan
2018’de fiziki mağazanızı internet satışlarına açarken bilmeniz gerekenler
Tüketicilerin büyük bir bölümü halen fiziki mağazalardan alışveriş yapmayı tercih ediyor olsa da; internet kullanımının ve online alışverişlere olan güvenin artmasıyla beraber internet üzerinden yapılan alışverişlerin...
2 Ocak 2018
Sinan Oypan
Markalar sosyal medya takibi yaparken nelere dikkat etmeli?
Sosyal ağlarda pazarlama çalışmaları yaparken sosyal medya takibi yapmak, markanızla ilgili konuşulan ve paylaşılanları takip etmenizi sağlarken, markanızın iyi ve eksik yaptığı çalışmaları da görmenizi sağlar. Sosyal medya...
5 Haziran 2019
Sinan Oypan
Bundle’lar ile kampanya ürünleri nasıl öne çıkartılır?
Kampanya ürünleri bir araya getirerek bir bundle haline dönüştürmek, ortalama sepet tutarını artırarak, daha yüksek satış hacimlerine ulaşmanıza yardımcı olur. Farklı şekillerde bu bundle’lar kullanılabilmektedir ve hedef...
10 Şubat 2020
Sinan Oypan
Pokemon Go’dan öğrenilebilecek içerik pazarlama dersleri
Pokemon Go Temmuz ayında çıktığında ortalığı kasıp kavurmuştu. Hatta o dönemde Pokemon Go’yu e-ticaret ve fiziki mağazanız için nasıl kullanabileceğinize dair bir rehber yayınlamıştık. Şu sıralar biraz dilden düşmüş...
19 Eylül 2016
Sinan Oypan
Dijital Pazarla"ma" Yanında Ol!
Küresel bir salgın ile mücadele ettiğimiz zor günlere hazırlıksız yakalanan şirketler Covid-19 karşısında büyük bir sınav veriyor.Alınan tedbirlere hızlıca adapte olmak adına yeni iş modelleri geliştiren firmalar şimdi de...
31 Mart 2020
İbrahim Çelebi
''Nasıl yapılır?'' temalı içerik çalışmalarını nasıl yapabilirsiniz?
E-ticaret sitenizin blog bölümünde etkileşimi artırmak ve kullanıcılara bir değer sunabilmek için “Nasıl yapılı?” temalı içerikler oluşturmayı deneyebilirsiniz. Bu tür içerikler hem kullanıcılara bir değer sunarken hem de...
14 Şubat 2017
Sinan Oypan
En trend Youtube video fikirleri
Trend Youtube video fikirleri, video pazarlama çalışmalarınızda yeni kitlelere ulaşmanıza ve marka bilinirliğinizi artırmanıza yardımcı olur. Kullanıcıların video içerikler üzerinde daha fazla zaman geçirmeleri ve görüntülü...
26 Mayıs 2020
Sinan Oypan