Http Durum Kodları Nedir? Anlamları Nelerdir?

Savaş Çetinkaya
Güncellenme Tarihi: 18.10.2022
Http Durum Kodları Nedir? Anlamları Nelerdir?

E-ticaret sitenize giriş yapan kullanıcı, tarayıcı aracılığıyla web sitesi sunucusuna bir istek gönderir. Bu isteğin cevabı de sitenin ilgili sayfası olarak kullanıcının tarayıcı ekranına gönderilir. Kullanıcı ve sunucu arasındaki iletişim, HTTP kodları ile sağlanır. Kimi zaman kullanıcının karşısına sadece bir kod çıkar. Bu durumda kullanıcı aradığına ulaşamadığı için sorun yaşamış olur. Ama asıl sorunu site sahibi olarak siz yaşarsınız. Bu nedenle HTTP durumları kodlarını bilmeniz ve olası problemleri çözerek kullanıcıların hata kodları ile karşılaşmasını engellemeniz gerekir.

HTTP Durum Kodları Nedir? Anlamları Nelerdir?

“Hyper Text Transfer Protocol” ifadesinin kısaltması olan HTTP, Türkçede kendine “Köprü Metni Aktarım Protokolü” ya da “Hiper Metin Transfer Protokolü” şeklinde karşılık bulur. Evrensel kullanımı HTTP şeklindedir ve web üzerindeki mesajların, biçim ve gönderim şeklini tanımlayan standart bir protokoldür.

HTTP durum kodları (status codes) ise istemci yani web tarayıcı ile sunucu arasındaki iletişim sürecinde neler olduğunu açıklayan, 3 haneli bir sayıdır. Bu kodların genellikle hata ile ilgili olduğu düşünülür. Fakat kodlar sunucu ve istemci arasındaki aktarım işleminin durumunu bildirir. Yani sadece hatalı olanların değil, başarılı işlemlerin de HTTP durum kodu vardır.

HTTP Durum Kodu Sınıfları Nelerdir?

HTTP status kodları, aktarım işleminin durumuna göre 5 farklı sınıfa ayrılır. Sınıflar, kodların ilk rakamlarına göre oluşturulur. Örneğin 404 kodu, 4xx sınıfındadır. Her sınıftaki kod sayısı farklılık gösterir. Sınıfların üstlendikleri rol gereği aldıkları isimler ise şöyledir:

  • 1xx: Bilgi isteği
  • 2xx: Başarı
  • 3xx: Yönlendirme
  • 4xx: İstemci hatası
  • 5xx: Sunucu hatası

1xx

Kullanıcı yani tarayıcının gönderdiği isteğin sunucuya ulaştığını ve istek ile ilgili işlemin başlamış olduğunu bildiren HTTP durum kodları sınıfıdır. Bu sınıftaki kodlar şunlardır:

  • 100 - Devam
  • 101 - Protokol değiştirme
  • 102 - İşlem

2xx

İstemciden gelen talebin sunucuya ulaştığını, sunucu tarafından anlaşıldığını ve başarılı olduğunu ifade eden kodları içeren sınıftır. Bu sınıftaki kodlar şöyledir:

  • 200 - Başarılı/Tamam
  • 201 - Oluşturuldu
  • 202 - Kabul edildi/Onaylandı
  • 203 - Yetersiz bilgi
  • 204 - İçerik yok
  • 205 - İçeriği baştan al
  • 206 - Kısmi içerik
  • 207 - Çoklu statü
  • 210 - Farklı içerik

3xx

Bir yönlendirme söz konusu olduğunda gösterilen ve ulaşılmak istenen bilginin, başka bir kaynağa taşındığını bildiren HTTP durum kodlarından oluşan sınıftır. 3xx sınıfındaki kodlar şu şekilde sıralanabilir:

  • 300 - Çoklu seçenek
  • 301 - Kalıcı yönlendirme
  • 302 - Geçici yönlendirme
  • 303 - Diğerlerine bak
  • 304 - Güncellenmemiş/Değiştirilmemiş
  • 305 - Proxy kullan
  • 307 - Geçici olarak yeniden yönlendirme

4xx

Tarayıcı tarafından gönderilen isteğe konu olan web sitesine ya da sayfaya ulaşılamadığında gösterilen ve isteğin yerine getirilemediğini ifade eden HTTP durum kodları, bu sınıfa dâhildir. 4xx sınıfındaki kodlar şöyle sıralanmaktadır:

  • 400 - Kötü/Hatalı istek
  • 401 - Yetkisi
  • 402 - Ödeme gerekli
  • 403 - Yasaklandı/Erişim izni sorunu
  • 404 - Bulunamadı
  • 405 - İzin verilmeyen yöntem
  • 406 - Kabul edilemez
  • 407 - Proxy üzerinden yetkilendirme gerekli
  • 408 - Zaman aşımı
  • 409 - Çakışma
  • 410 - Kaynak artık yok/Kalıcı olarak bulunmuyor
  • 411 - Uzunluk (içerik boyutu) gerekli
  • 412 - Ön koşul başarısız
  • 413 - Girilen veri çok fazla
  • 414 - İstek URL’i çok büyük
  • 415 - Desteklenmeyen medya tipi
  • 416 - Kaynak kısmi geçersiz
  • 417 - İstek başarısız
  • 422 - İşlenemeyen varlık
  • 423 - Kilitli
  • 424 - Kaynak işleme alınamadı
  • 425 - Çok erken
  • 426 - Yükseltme gerekli
  • 428 - Ön koşul gerekli
  • 429 - Çok fazla istek
  • 451 - Yasal nedenlerle kullanılamıyor

5xx

Kullanıcı isteğinin sunucuya başarılı bir şekilde ulaşması fakat sunucu kaynaklı sorunlar nedeniyle isteğin yerine getirilememesi hâlinde gösterilen kodların sınıfıdır. 5xx HTTP durum kodları şunlardır:

  • 500 - Sunucu hatası
  • 501 - İstek uygulanmadı
  • 502 - Kötü ağ geçidi
  • 503 - Sunucu kullanılamıyor
  • 504 - Ağ geçidi zaman aşımı
  • 505 - HTTP sürümü desteklenmiyor
  • 507 - Yetersiz depolama
  • 509 - Bant genişliği sınırı aşıldı
  • 511 - Ağ kimlik doğrulaması gerekli
  • 521 - Web sunucusu kapalı

En Sık Karşılaşılan Durum Kodları Hangileridir?

Yukarıda da görüldüğü üzere çok sayıda HTTP durum kodu vardır. Fakat bazıları ile daha sık karşılaşılır. Bu sık karşılaşılan HTTP durum kodları, e-ticaret siteniz için ciddi bir etkiye sahiptir.

200 Durum Kodu (Başarılı)

Sunucudan tarayıcıya 200 durum kodu gönderiliyorsa, her şey yolunda demektir. En ideal durum kodu budur ve kullanıcı, sitenizi olması gerektiği gibi görüntüler.

301 Durum Kodu (Kalıcı Yönlendirme)

301, en önemli durum kodlarından biridir. Bir URL adresindeki sayfanın, kalıcı olarak başka bir sayfaya yönlendirilmesi durumunda, kullanıcının da otomatik olarak yeni sayfayı görebilmesini sağlayan bir koddur. 301 ile yönlendirilen yeni sayfanın içeriği, eski URL’deki ile ilgili ya da benzer olur ve bu sayede ziyaretçi kaybı minimuma iner.

İlgili rehber: Url Nedir?

302 Durum Kodu (Geçici Yönlendirme)

Test aşamasında ya da bakımda olan bir sayfanın, geçici olarak başka bir sayfaya yönlendirilmesini sağlayan koddur. E-ticaret sitelerinde bir ürünün stokları tükendiğinde, stoklar güncellenene kadar, kullanıcıya söz konusu ürün ile ilgili başka bir ürünün sayfasını göstermek için 302 durum kodu kullanılır.

403 Durum Kodu (Erişim İzni Sorunu)

Belirli bir sayfaya ulaşabilmek adına tarayıcı tarafından sunucuya gönderilen isteğe karşılık, söz konusu sayfanın yasaklandığını ya da ilgili sayfaya erişim izninin bulunmadığını ifade etmek için 403 durum kodu kullanılır.

404 Durum Kodu (Bulunamadı)

404, kullanıcıların en sık karşılaştığı ve hata bildiren HTTP durum kodlarından biridir. Bu kod, ulaşılmak istenen sayfanın, istek gönderilen sunucuda bulunmadığını ifade eder. Bir sayfanın URL’i değiştiğinde ya da ilgili sayfa silindiğinde, kullanıcının karşısına 404 kodu ile ilgili bir ekran gönderilir.

410 Durum Kodu (Kalıcı Olarak Bulunmuyor)

410 durum kodu da 404 gibi ulaşılmak istenen sayfanın, istek gönderilen sunucuda bulunmadığını bildirir. Aralarındaki fark, 410 durum kodunu içeren sayfaların kalıcı olarak silinmiş ve geri gelmeyecek olmasıdır. 404 durum kodunu içeren sayfalar çoğu zaman güncellenir ve yeniden erişilebilir olur. 410 kodlu sayfalar ise tamamen silindiği için kısa süre sonra arama motoru dizininden de çıkartılır.

500 Durum Kodu (Sunucu Hatası)

500 durum kodu, sunucuda bir şeylerin ters gittiğini ve sunucu kaynaklı bir sorunun var olduğunu ifade eder. Sayfanın görüntülenmesine engel olan sunucu hatası çözülene kadar ilgili sayfaya erişebilmek söz konusu değildir.

503 Durum Kodu (Sunucu Kullanılamıyor)

Sunucudaki geçici sorunlar 503 durum kodu ile bildirilir. Çoğunlukla aşırı yüklenme ve sunucu bakımı gibi durumlarda sunucular geçici olarak kullanılamaz. Ayrıca bant genişliğine yönelik siber saldırılar da bu duruma sebep olabilir.

Hangi Kodlar E- Ticaret Siteniz için Önemlidir?

HTTP durum kodları, e-ticaret siteniz için oldukça önemlidir. Özellikle hata bildiren kodlara kesinlikle izin vermemelisiniz. Çünkü kullanıcılar bir sayfaya ulaşamadığında, siteyi terk ederler. Bu da sizin için müşteri kaybı demektir. Bu durumu önlemek için 301 ve 302 gibi yönlendirme kodlarından faydalanmalısınız. 404 gibi bir kod için ise özel bir sayfa tasarımı yapıp bu hataları alanlara alternatifler sunarak sitede kalmalarını sağlayabilirsiniz.

Ziyaretçilerin hata kodları ile karşılaşmaması ve başarılı işlemler gerçekleştirebilmesi açısından, e-ticaret sitenizin altyapısı da büyük önem taşır. Örneğin biz IdeaSoft olarak bu konuda sürekli çalışmalar ve yatırımlar yapıyoruz. Bu sayede %99.9 seviyesinde bir uptime oranı sunuyoruz. Dolayısıyla IdeaSoft gibi güçlü bir altyapıya sahip olduğunuzda sitenizde hatalı HTTP durum kodları görüntülenmiyor ve müşteri kaybı yaşamıyorsunuz.

hptt durum kodları
IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.
Savaş
E-ticarete başlayın

Popüler Videolar

video1 Cevapsız Sorular
video2 E-ticaretle Büyüyenler - Nilmum.com.tr
video5 Etkileyici Marka İsmi Bulmak
video4 İnternet'te Ne Satılır?
video3 Instagram'da Satış
video3 E-ticaretle Büyüyenler