Http Durum Kodları Nedir? Anlamları Nelerdir?

22 Ocak 2022
Markethinkers
Http Durum Kodları Nedir? Anlamları Nelerdir?

E-ticaret sitenize giriş yapan kullanıcı, tarayıcı aracılığıyla web sitesi sunucusuna bir istek gönderir. Bu isteğin cevabı de sitenin ilgili sayfası olarak kullanıcının tarayıcı ekranına gönderilir. Kullanıcı ve sunucu arasındaki iletişim, HTTP kodları ile sağlanır. Kimi zaman kullanıcının karşısına sadece bir kod çıkar. Bu durumda kullanıcı aradığına ulaşamadığı için sorun yaşamış olur. Ama asıl sorunu site sahibi olarak siz yaşarsınız. Bu nedenle HTTP durumları kodlarını bilmeniz ve olası problemleri çözerek kullanıcıların hata kodları ile karşılaşmasını engellemeniz gerekir.

HTTP Durum Kodları Nedir? Anlamları Nelerdir?

“Hyper Text Transfer Protocol” ifadesinin kısaltması olan HTTP, Türkçede kendine “Köprü Metni Aktarım Protokolü” ya da “Hiper Metin Transfer Protokolü” şeklinde karşılık bulur. Evrensel kullanımı HTTP şeklindedir ve web üzerindeki mesajların, biçim ve gönderim şeklini tanımlayan standart bir protokoldür.

HTTP durum kodları (status codes) ise istemci yani web tarayıcı ile sunucu arasındaki iletişim sürecinde neler olduğunu açıklayan, 3 haneli bir sayıdır. Bu kodların genellikle hata ile ilgili olduğu düşünülür. Fakat kodlar sunucu ve istemci arasındaki aktarım işleminin durumunu bildirir. Yani sadece hatalı olanların değil, başarılı işlemlerin de HTTP durum kodu vardır.

HTTP Durum Kodu Sınıfları Nelerdir?

HTTP status kodları, aktarım işleminin durumuna göre 5 farklı sınıfa ayrılır. Sınıflar, kodların ilk rakamlarına göre oluşturulur. Örneğin 404 kodu, 4xx sınıfındadır. Her sınıftaki kod sayısı farklılık gösterir. Sınıfların üstlendikleri rol gereği aldıkları isimler ise şöyledir:

  • 1xx: Bilgi isteği
  • 2xx: Başarı
  • 3xx: Yönlendirme
  • 4xx: İstemci hatası
  • 5xx: Sunucu hatası

1xx

Kullanıcı yani tarayıcının gönderdiği isteğin sunucuya ulaştığını ve istek ile ilgili işlemin başlamış olduğunu bildiren HTTP durum kodları sınıfıdır. Bu sınıftaki kodlar şunlardır:

  • 100 - Devam
  • 101 - Protokol değiştirme
  • 102 - İşlem

2xx

İstemciden gelen talebin sunucuya ulaştığını, sunucu tarafından anlaşıldığını ve başarılı olduğunu ifade eden kodları içeren sınıftır. Bu sınıftaki kodlar şöyledir:

  • 200 - Başarılı/Tamam
  • 201 - Oluşturuldu
  • 202 - Kabul edildi/Onaylandı
  • 203 - Yetersiz bilgi
  • 204 - İçerik yok
  • 205 - İçeriği baştan al
  • 206 - Kısmi içerik
  • 207 - Çoklu statü
  • 210 - Farklı içerik

3xx

Bir yönlendirme söz konusu olduğunda gösterilen ve ulaşılmak istenen bilginin, başka bir kaynağa taşındığını bildiren HTTP durum kodlarından oluşan sınıftır. 3xx sınıfındaki kodlar şu şekilde sıralanabilir:

  • 300 - Çoklu seçenek
  • 301 - Kalıcı yönlendirme
  • 302 - Geçici yönlendirme
  • 303 - Diğerlerine bak
  • 304 - Güncellenmemiş/Değiştirilmemiş
  • 305 - Proxy kullan
  • 307 - Geçici olarak yeniden yönlendirme

4xx

Tarayıcı tarafından gönderilen isteğe konu olan web sitesine ya da sayfaya ulaşılamadığında gösterilen ve isteğin yerine getirilemediğini ifade eden HTTP durum kodları, bu sınıfa dâhildir. 4xx sınıfındaki kodlar şöyle sıralanmaktadır:

  • 400 - Kötü/Hatalı istek
  • 401 - Yetkisi
  • 402 - Ödeme gerekli
  • 403 - Yasaklandı/Erişim izni sorunu
  • 404 - Bulunamadı
  • 405 - İzin verilmeyen yöntem
  • 406 - Kabul edilemez
  • 407 - Proxy üzerinden yetkilendirme gerekli
  • 408 - Zaman aşımı
  • 409 - Çakışma
  • 410 - Kaynak artık yok/Kalıcı olarak bulunmuyor
  • 411 - Uzunluk (içerik boyutu) gerekli
  • 412 - Ön koşul başarısız
  • 413 - Girilen veri çok fazla
  • 414 - İstek URL’i çok büyük
  • 415 - Desteklenmeyen medya tipi
  • 416 - Kaynak kısmi geçersiz
  • 417 - İstek başarısız
  • 422 - İşlenemeyen varlık
  • 423 - Kilitli
  • 424 - Kaynak işleme alınamadı
  • 425 - Çok erken
  • 426 - Yükseltme gerekli
  • 428 - Ön koşul gerekli
  • 429 - Çok fazla istek
  • 451 - Yasal nedenlerle kullanılamıyor

5xx

Kullanıcı isteğinin sunucuya başarılı bir şekilde ulaşması fakat sunucu kaynaklı sorunlar nedeniyle isteğin yerine getirilememesi hâlinde gösterilen kodların sınıfıdır. 5xx HTTP durum kodları şunlardır:

  • 500 - Sunucu hatası
  • 501 - İstek uygulanmadı
  • 502 - Kötü ağ geçidi
  • 503 - Sunucu kullanılamıyor
  • 504 - Ağ geçidi zaman aşımı
  • 505 - HTTP sürümü desteklenmiyor
  • 507 - Yetersiz depolama
  • 509 - Bant genişliği sınırı aşıldı
  • 511 - Ağ kimlik doğrulaması gerekli
  • 521 - Web sunucusu kapalı

En Sık Karşılaşılan Durum Kodları Hangileridir?

Yukarıda da görüldüğü üzere çok sayıda HTTP durum kodu vardır. Fakat bazıları ile daha sık karşılaşılır. Bu sık karşılaşılan HTTP durum kodları, e-ticaret siteniz için ciddi bir etkiye sahiptir.

200 Durum Kodu (Başarılı)

Sunucudan tarayıcıya 200 durum kodu gönderiliyorsa, her şey yolunda demektir. En ideal durum kodu budur ve kullanıcı, sitenizi olması gerektiği gibi görüntüler.

301 Durum Kodu (Kalıcı Yönlendirme)

301, en önemli durum kodlarından biridir. Bir URL adresindeki sayfanın, kalıcı olarak başka bir sayfaya yönlendirilmesi durumunda, kullanıcının da otomatik olarak yeni sayfayı görebilmesini sağlayan bir koddur. 301 ile yönlendirilen yeni sayfanın içeriği, eski URL’deki ile ilgili ya da benzer olur ve bu sayede ziyaretçi kaybı minimuma iner.

İlgili rehber: Url Nedir?

302 Durum Kodu (Geçici Yönlendirme)

Test aşamasında ya da bakımda olan bir sayfanın, geçici olarak başka bir sayfaya yönlendirilmesini sağlayan koddur. E-ticaret sitelerinde bir ürünün stokları tükendiğinde, stoklar güncellenene kadar, kullanıcıya söz konusu ürün ile ilgili başka bir ürünün sayfasını göstermek için 302 durum kodu kullanılır.

403 Durum Kodu (Erişim İzni Sorunu)

Belirli bir sayfaya ulaşabilmek adına tarayıcı tarafından sunucuya gönderilen isteğe karşılık, söz konusu sayfanın yasaklandığını ya da ilgili sayfaya erişim izninin bulunmadığını ifade etmek için 403 durum kodu kullanılır.

404 Durum Kodu (Bulunamadı)

404, kullanıcıların en sık karşılaştığı ve hata bildiren HTTP durum kodlarından biridir. Bu kod, ulaşılmak istenen sayfanın, istek gönderilen sunucuda bulunmadığını ifade eder. Bir sayfanın URL’i değiştiğinde ya da ilgili sayfa silindiğinde, kullanıcının karşısına 404 kodu ile ilgili bir ekran gönderilir.

410 Durum Kodu (Kalıcı Olarak Bulunmuyor)

410 durum kodu da 404 gibi ulaşılmak istenen sayfanın, istek gönderilen sunucuda bulunmadığını bildirir. Aralarındaki fark, 410 durum kodunu içeren sayfaların kalıcı olarak silinmiş ve geri gelmeyecek olmasıdır. 404 durum kodunu içeren sayfalar çoğu zaman güncellenir ve yeniden erişilebilir olur. 410 kodlu sayfalar ise tamamen silindiği için kısa süre sonra arama motoru dizininden de çıkartılır.

500 Durum Kodu (Sunucu Hatası)

500 durum kodu, sunucuda bir şeylerin ters gittiğini ve sunucu kaynaklı bir sorunun var olduğunu ifade eder. Sayfanın görüntülenmesine engel olan sunucu hatası çözülene kadar ilgili sayfaya erişebilmek söz konusu değildir.

503 Durum Kodu (Sunucu Kullanılamıyor)

Sunucudaki geçici sorunlar 503 durum kodu ile bildirilir. Çoğunlukla aşırı yüklenme ve sunucu bakımı gibi durumlarda sunucular geçici olarak kullanılamaz. Ayrıca bant genişliğine yönelik siber saldırılar da bu duruma sebep olabilir.

Hangi Kodlar E- Ticaret Siteniz için Önemlidir?

HTTP durum kodları, e-ticaret siteniz için oldukça önemlidir. Özellikle hata bildiren kodlara kesinlikle izin vermemelisiniz. Çünkü kullanıcılar bir sayfaya ulaşamadığında, siteyi terk ederler. Bu da sizin için müşteri kaybı demektir. Bu durumu önlemek için 301 ve 302 gibi yönlendirme kodlarından faydalanmalısınız. 404 gibi bir kod için ise özel bir sayfa tasarımı yapıp bu hataları alanlara alternatifler sunarak sitede kalmalarını sağlayabilirsiniz.

Ziyaretçilerin hata kodları ile karşılaşmaması ve başarılı işlemler gerçekleştirebilmesi açısından, e-ticaret sitenizin altyapısı da büyük önem taşır. Örneğin biz IdeaSoft olarak bu konuda sürekli çalışmalar ve yatırımlar yapıyoruz. Bu sayede %99.9 seviyesinde bir uptime oranı sunuyoruz. Dolayısıyla IdeaSoft gibi güçlü bir altyapıya sahip olduğunuzda sitenizde hatalı HTTP durum kodları görüntülenmiyor ve müşteri kaybı yaşamıyorsunuz.

hptt durum kodları
IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Yorum yap

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Benzer yazılar

Şirket kuruluşu sırasında girişimcilerin sık yaptığı hatalar
Şirket kuruluşu sırasında girişimcilerin sık yaptığı hatalar
Şirket kuruluşu genellikle zor ve karışık bir süreçtir ve girişimciler bu süreçte bazı hataları yapabilmekte. E-ticaret şirket kuruluşu sırasında bu hataların göz ardı edilmesi ya da fark edilmemesi, ilerleyen zamanlarda bir...
28 Ocak 2019
Sinan Oypan
Sosyal medya ile marka bilinirliğinizi nasıl artırabilirsiniz?
Sosyal medya ile marka bilinirliğinizi nasıl artırabilirsiniz?
Sosyal medya pazarlamasıyla ilgili daha önceki yazılarımızda marka bilinirliğinden de sıkça bahsetmiştik. Sosyal medyanın marka bilinirliğini artırma konusunda markalara nasıl yardımcı olduğundan ve markaların bu özellik...
20 Şubat 2017
Sinan Oypan
Instagram reklamları nasıl verilir? - 2. Bölüm
Instagram reklamları nasıl verilir? - 2. Bölüm
Sosyal medya reklamları arasında son dönemlerde popülerliği en fazla artan şüphesiz Instagram reklamları oldu. Birçok firma, marka bilinirliğini artırmak, müşterileriyle etkileşime geçmek ve ürünlerini tanıtmak için bu...
7 Temmuz 2017
Sinan Oypan
Fuar etkinlikleri B2B firmaları için neden önemli?
Fuar etkinlikleri B2B firmaları için neden önemli?
B2B firmalarının yapması gereken en önemli konulardan biri farklı ve büyük şirketlere ulaşarak, kendi ürünlerini bu firmalara satmak olduğu için fuar etkinlikleri, B2B firmaları için büyük önem taşımakta. Fuarlar ve ticari...
5 Ocak 2019
Sinan Oypan
Yeni iş fikirleri bulmak için kullanabileceğiniz 5 yöntem
Yeni iş fikirleri bulmak için kullanabileceğiniz 5 yöntem
Yeni iş fikirleri bulmak, e ticaret iş fikirleri / e ticaret fikirleri bulmak ile ilgili tüm merak ettikleriniz bu yazıda. Yeni bir iş fikri bulmak kimi zaman zor olabiliyor. Yenilikleri takip etmek, tüketicilerin yaşadıkları sorunları...
27 Aralık 2016
Sinan Oypan
E-ticarette ölçümlenmesi gereken 5 müşteri etkileşimi metriği
E-ticarette ölçümlenmesi gereken 5 müşteri etkileşimi metriği
E-ticarette müşterilerle olan etkileşim bir hayli önemlidir. Müşterilerle iyi ilişkiler kurmak, doğru iletişim stratejilerini benimsemek ve bu iletişim ile müşteri sadakati oluşturmak e-ticaret sitelerinin başarısını artıran...
29 Mayıs 2017
Sinan Oypan
Dropshipping Nedir? Dropshipping Nasıl Yapılır?
Dropshipping Nedir? Dropshipping Nasıl Yapılır?
İnternet üzerinden ticaret yapılabileceği keşfedildikten sonra girişimciler, sürekli yeni ticaret modelleri deneyerek gelir elde etmeye sağladı. Bu süreçte tutmayan yöntemler de oldu ama dropshipping (stoksuz e-ticaret),...
11 Kasım 2021
Markethinkers
Sık yapılan Linkedin reklam hataları
Sık yapılan Linkedin reklam hataları
Linkedin reklam hataları, bu platform üzerinde çıktığınız reklam kampanyalarının performansını düşürerek, geri dönüşümlerinizi azaltacaktır. Bu nedenle de reklam ayarlarınızı yaparken bazı konulara dikkat etmeniz ve...
25 Eylül 2019
Sinan Oypan
Sepeti terk edenlere e-posta gönderiminde doğru zamanlama
Sepeti terk edenlere e-posta gönderiminde doğru zamanlama
Sepeti terk edenlere e-posta gönderimi / hatırlatma epostası göndermenin öneminden ve bu çalışmaları yaparken nelere dikkat etmeniz gerektiğinden bahsetmiştik. Sadece sepette ürün bırakan kullanıcılar nedeniyle, e-ticaret...
29 Ağustos 2017
Sinan Oypan
Sayfayı terk etme oranlarını nasıl düşürebilirsiniz?
Sayfayı terk etme oranlarını nasıl düşürebilirsiniz?
E-ticarette dikkat edilmesi gerekenlerden biri de sayfayı terk etme (Bounce Rate) oranlarıdır. Bu oranın yüksek olması, siteye gelen ziyaretçilerin, site üzerinde fazla vakit geçirmediklerini ve siteden ayrıldıklarını gösterir....
17 Ekim 2017
Sinan Oypan
Beden ölçü ipuçlarıyla, giyim ürünlerinde geri dönüşümlerinizi artırın
Beden ölçü ipuçlarıyla, giyim ürünlerinde geri dönüşümlerinizi artırın
Online alışverişlerde tüketicilerin en çok sıkıntı duydukları alanlardan biri de giyim alışverişleri oluyor. Bunun sebebi ise internet üzerindeki kıyafetlerde beden sorunlarının yaşanabilecek olması. E-ticaret firmaları, ürün...
12 Ekim 2016
Sinan Oypan
Amazon'da kullanabileceğiniz reklam modelleri
Amazon'da kullanabileceğiniz reklam modelleri
Amazon, dünyanın en büyük online alışveriş sitelerinden biri ve bu nedenle de Amazon reklamları, Amazon’da satış yapan işletmelerin geri dönüşümlerini artırmaları için oldukça önemli. Amazon reklamları, farklı şekillerde...
8 Aralık 2018
Sinan Oypan
Detaylı Bilgi İçin Arayın