Yapay Zeka Nedir?

3 Ağustos 2021
Markethinkers
Yapay Zeka Nedir?

Yapay Zeka Nedir?

Makinelerin veya bilgisayarların insan zekasını taklit ederek ortaya koyduğu zeka türüne yapay zeka adı verilmektedir. Bu teknoloji ile makineler; tıpkı bir insan gibi dil anlama, öğrenme, nesneleri tanıma, yanıt verme, problem çözme ve karar verme gibi davranışlarda bulunabilmektedir. Sadece düşünceyle de sınırlı olmayan bu yazılım; araba kullanabilir veya fabrikada çalışanların yaptığı bir işi öğrenerek aynısını yapmaya başlayabilir. İnsanlar gibi öğrenmeye açık olan yapay zeka yeni bilgiler öğrenerek işlevlerini geliştirebilir. Uzun süre boyunca aynı işi yaptığı takdirde ilgili alanda gittikçe daha tecrübeli hâle gelir.

Bu teknoloji eski dönemlerde bilim kurgu filmlerinin vazgeçilmeziydi. O zamanlarda böyle güçlü bir yazılımın bir gün gerçeğe dönmesine ihtimal bile verilmiyordu. Ancak günümüzde teknolojinin gelişmesi ve çok hızlı işlem yapabilen donanımların üretilmesiyle birlikte bu benzersiz teknoloji de hayatımızda yer edinmeye başladı. Hayatımızın her alanında olan ve yaşamımızı büyük ölçüde kolaylaştıran bu teknoloji; yazdığımız yazıları tamamlıyor, navigasyonda bizim için en iyi rotayı hesaplıyor ve zevklerimizi anlayarak bize dizi ya da film öneriyor.

Hayatımızın birçok alanında kullanılıyor olsa da bu gelişmiş teknolojinin tam olarak ne olduğu ve neler yapabildiği birçok kişi tarafından bilinmiyor. Bu teknolojinin arkasında nelerin olduğunu, yapay zeka algoritmalarını ve e ticarette yapay zekanın önemine gelin birlikte bakalım.

Yapay Zeka Türleri Nelerdir?

Yapay zeka genel bir kavramı nitelerken bu kavram zayıf ve güçlü yapay zeka olmak üzere iki türe ayrılmaktadır. Bu iki tür yapay zeka, özelliklerine göre farklı alanlarda kullanılmaktadır.

Yapay Dar Zeka (ANI) ve DAR AI olarak da bilinen zayıf yapay zekanın ismi biraz kafa karışıklığı yaratabilir. Bu isimlendirme, yapay zekanın yetersiz bir türü olduğu düşüncesini akıllara getirse de aslında durum tam olarak böyle değildir. Zayıf yapay zeka günümüzde en fazla kullanılan yapay zeka türüdür. Akıllı telefonlarımızda yer alan akıllı asistanlar, bu türe verilebilecek en iyi örnektir.

Yapay Genel Zeka (AGI) olarak bilinen güçlü yapay zeka, bu alandaki en gelişmiş türdür. İnsan beyninin girift yapısını daha iyi kopyalayan bu teknoloji, insan müdahalesi olmadan sorunlara çözüm getirebilir. Bu yapay zeka türünün uygulamada olan bir örneği bulunmadığı için gerçek dünyadan bir örnek vermek henüz mümkün değildir.

Bu türlerin haricinde bir de tamamen deneysel bir yapay zeka yazılımı çeşidi bulunmaktadır. Henüz bu teknolojiye ulaşmaya uzun bir zaman olduğu düşünüldüğü için yapay zeka türleri arasında bundan pek söz edilmez. İnsan beyninden daha üstün olan ASI üzerinde çalışmalar tüm hızıyla devam etmektedir. İnsanın kapasitesinin üstüne çıkma potansiyeli olan bu yapay zekanın gelecekte hayatımızda çok önemli roller oynaması beklenmektedir.

Yapay Zekanın Öğrenme Yöntemleri Nelerdir?

Yapay zekanın öğrenme yöntemleri derin öğrenme ve makine öğrenmesi olarak ikiye ayrılır. Yapay zeka bu iki yöntemi kullanarak yeni bilgileri öğrenir ve uygular.

Makine Öğrenmesi

Güdümlü öğrenme, güdümsüz öğrenme ve ödül ile öğrenme olmak üzere üç farklı öğrenme türüne ayrılmaktadır. Bazı öğrenme türlerinde insan girdisine ihtiyaç duyulurken bazılarında hiçbir insan müdahalesi olmadan öğrenme süreci tamamlanabilir. Yapay zeka ve makine öğrenmesi, yazılımların daha kolay bir şekilde eğitilmesini ve istenen işlemlerin gerçekleştirilebilmesini sağlar.

Güdümlü (Supervised) Öğrenme

Yazılımın eğitim bilgileri ve insanlardan gelen verileri kullanarak öğrenmesine verilen isimdir. Bu öğrenme türünde insan faktörü olmak zorundadır. İnsanlar etiketleme yaparak algoritmayı eğitir ve sonrasında algoritmanın doğruluğunu artıracak ayarlamalar gerçekleştirilir.

Güdümsüz (Unsupervised) Öğrenme

Çıktıyla ilgili herhangi bir bilgi bulunmuyorsa etiketleme yapmak mümkün olmaz. Böyle durumlarda güdümsüz makine öğrenmesi tercih edilir. Veriler insan tarafından sınıflandırılamayacağı için bu görevi yazılım üstlenir. Yapay zeka, etiketlenmemiş veriyi alarak benzer yapıdakileri gruplara ayırır. Örneğin bir e-ticaret sitesi güdümsüz öğrenme algoritmasını kullanarak benzer alışveriş alışkanlıklarına sahip kullanıcıları gruplayabilir.

Ödülle (Reinforcement) Öğrenme

Yapılan bir işin sonucunda alınan ödülün en üst seviyeye çıkarılmasının amaçlandığı öğrenme sistemine ödülle öğrenme adı verilmektedir. Bu öğrenme sisteminde yazılım her zaman en yüksek ödüle ulaşabilecek şekilde eğitilir. Örneğin oyun esnasında bir hamle yapılır ve sonraki oyunda bambaşka bir hamle denenir. Yazılım bu iki hamle arasındaki farkı analiz ederek hangisinde daha yüksek puana ulaşıldığını algılar ve buna uygun olarak kendini geliştirmeyi sürdürür.

Derin Öğrenme

Temelde makine öğrenmesi ile benzer olan derin öğrenmenin en önemli farkı daha fazla veriyle birlikte öğrenmenin yapılmasıdır. İnsanların daha az veri etiketlemesinin gerektiği bu öğrenme şeklinde esas işi yazılımın kendisi yapar. Karmaşık ağ yapısı içindeki bilgiler yazılım tarafından işlenir ve yeni bilgiler öğrenilir.

Yapay Zeka Uygulamaları Nelerdir?

Yapay zeka hayatımızın birçok noktasında karşımıza çıkmaktadır. En çok kullanıldığı alanların bazıları ise şunlardır:

Gerçek Zamanlı Öneriler

E ticaret yapay zekanın en sık kullanıldığı platformlardandır. Gerçek zamanlı öneriler, e-ticaret sitelerinde sıkça karşımıza çıkar. Kullanıcıların geçmişte yaptığı alışverişler, hava durumu, günün saati ve konum gibi birçok farklı veriye dayanarak gerçek zamanlı ürün önerileri sunulur. Bu önerilerin satışları yüzde 5 ile yüzde 30 arasında artırdığı gözlemlenmiştir.

Ev Robotları

Zemini temizleyebilmek için en iyi rotayı hesaplayan, engelleri gördüğünde alternatif rotalar çizen ve temizliği alan hesabıyla yapabilen ev robotları, yapay zeka uygulamalarına iyi bir örnektir. Günümüzde evlerin çoğuna giren ev robotları, hayatımızı büyük ölçüde kolaylaştırmaktadır.

Görüntü Tanıma

Makine görüşü veya bilgisayar görüşü olarak da bilinen bu teknoloji birçok farklı uygulama alanına sahiptir. Hareketli veya sabit yazı, insan veya nesneleri algılayabilen yazılım, bu verileri sınıflandırabilir. Akıllı telefonlardaki parmak izi okuma ve görüntü tanıma özelliği bu teknolojinin öne çıkan örnekleridir.

E-Ticarette Yapay Zeka Nasıl Kullanılır?

Pazarlama alanında kendisine önemli bir uygulama alanı bulan yapay zeka, e-ticaret sitelerinde satışların artırılmasında önemli bir rol oynamaktadır. E-ticaret firmaları satışla ilgili birçok alanda bu teknolojinin gücünden faydalanır. Oldukça büyük firmaların hangi ürünü hangi pazarda yayınlayacağına karar verme konusunda yapay zekaya güvenmesi, e-ticaret alanında yapay zekanın ne kadar önemli olduğunu gözler önüne sermektedir.

Öneri sistemi sayesinde e-ticaret sitelerinde müşterilerin ihtiyaçlarına yönelik ürün önerileri yapılabilir. Sesli komut sistemine uygun olan e-ticaret sitelerinde Siri veya Google Asistan gibi asistan yazılımları kullanılarak sesli komutlarla alışveriş gerçekleştirilebilir. Ayrıca yapay zeka teknolojileri ile kişiselleştirilmiş e-postalar gönderilerek kullanıcıların ilgisi çekilebilir. Gerçek bir müşteri temsilcisi gibi yanıtlar verebilen chatbot uygulamaları da yine bu teknolojinin e-ticarete kattığı artılardan biridir.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Yorum yap

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Benzer yazılar

E-ticarette kullanabileceğiniz sosyal medya satış yöntemleri
E-ticarette kullanabileceğiniz sosyal medya satış yöntemleri
Sosyal medya satış yöntemleri, sosyal ağlar üzerinde yaptığınız çalışmalardan geri dönüşüm sağlamanızı ve gelirlerinizi artırmanızı sağlar. Sosyal ağlar üzerindeki reklam çalışmalarının haricinde de organik olarak web...
30 Haziran 2019
Sinan Oypan
Kendi niş pazarınızı nasıl bulabilirsiniz?
Kendi niş pazarınızı nasıl bulabilirsiniz?
Bir girişimci olmak istiyorsanız, karşılaşacağınız en büyük zorluklardan biri de size uygun bir iş alanı ve pazarı bulmak olacaktır. Size uygun bir niş pazarı nasıl bulacağınızı ve bu pazarda neler yapabileceğinizi önceden...
25 Haziran 2016
Sinan Oypan
Facebook Instagram reklamı aynı olmalı mıdır?
Facebook Instagram reklamı aynı olmalı mıdır?
Facebook Instagram reklamı aynı olmalı mıdır? Aynı reklamı Facebook ve Instagram üzerinde yayınlamalı mısınız? Facebookta instagram reklamı yayınlama stratejisi doğru mu? Bu ve daha fazlasının cevabı bu yazımızda. Facebook...
2 Şubat 2017
Sinan Oypan
Affiliate marketing'in e-ticaret sitelerine sağladığı avantajlar neler?
Affiliate marketing'in e-ticaret sitelerine sağladığı avantajlar neler?
Geçtiğimiz günlerde affiliate marketing nedir sorusunun yanıtını vererek, affiliate marketing çalışmalarını nasıl yapabileceğinizi ele almıştık. Doğru yapıldığında e-ticaret firmalarının geri dönüşümlerini artırmada...
22 Nisan 2019
Sinan Oypan
E-ticaret sitenizde hemen uygulayabileceğiniz ileri seviye SEO teknikleri
E-ticaret sitenizde hemen uygulayabileceğiniz ileri seviye SEO teknikleri
E-ticaret sitenizi arama motorlarının daha iyi tarayabildiği ve daha iyi indeksleyebildiği bir hale getirmek organik olarak elde edeceğiniz trafiği artıracağı için, elde edeceğiniz geri dönüşümleri de artırmanıza yardımcı olur....
13 Kasım 2017
Sinan Oypan
E-ticaret şirketlerinin hazırlıklı olması gereken işletme giderleri neler?
E-ticaret şirketlerinin hazırlıklı olması gereken işletme giderleri neler?
E-ticaret sitesi kuranların ya da kurmak isteyenlerin aynı zamanda hazırlık olması gereken bir takım işletme giderleri bulunur. Bu işletme giderleri için hazırlıklı olmamanız, şirketinizin zarar etmesine ve beklenmedik nedenlerden...
14 Ocak 2019
Sinan Oypan
E-ticaret şirketleri için TV reklamlarının avantaj ve dezavantajları
E-ticaret şirketleri için TV reklamlarının avantaj ve dezavantajları
Tanıtım çalışmalarında TV reklamları uzun süredir en önemli araçlardan biri olarak biliniyor. E-ticaret şirketleri markalarını geniş kitlelere duyurmak ve TV seyircilerine ulaşmak için de TV reklamları vererek, pazarlama...
11 Kasım 2018
Sinan Oypan
Fiziki mağazalar için internetten satış yapmanın avantajları neler?
Fiziki mağazalar için internetten satış yapmanın avantajları neler?
Bir e-ticaret sitesi kurarak internetten satış yapmak günümüzde oldukça kolay olmaya başladı. Kendi işini kurmak isteyenler, dropshipping ya da kendi ürünlerini üreterek kendi hayallerini hayata geçirebiliyor. Ancak bir yandan da...
14 Eylül 2018
Sinan Oypan
Salgın süresince müşteri iletişimi nasıl yapılmalı?
Salgın süresince müşteri iletişimi nasıl yapılmalı?
Müşteri iletişimi, günümüzde yaşanan bu virüs salgın sürecinde e-ticaret firmaları için daha da önemli bir hal almaya başladı. Salgın nedeniyle birçok işeletme çalışma şekillerini değiştirmek zorunda kaldı. E-ticaret...
30 Nisan 2020
Sinan Oypan
Online satış sitesi fiziki mağazalara neler kazandırır?
Online satış sitesi fiziki mağazalara neler kazandırır?
Online satış sitesi kurmak, fiziki mağazaları yeni kitlelere açarken, uzun vadede gelirlerini daha fazla artırmalarına da yardımcı olur. E-ticarete girmek ve internetten satış yapmak fiziki mağazaların, daha önce ulaşamadıkları...
22 Mart 2020
Sinan Oypan
Video reklamlarınızda geri dönüşümlerinizi artırmanızı sağlayacak ipuçları
Video reklamlarınızda geri dönüşümlerinizi artırmanızı sağlayacak ipuçları
Video reklamlar sosyal mecralarda geri dönüşümleri artırmak için oldukça etkili pazarlama araçları haline geldi ve e-ticaret firmaları da ürün ve marka bilinirliklerini artırmak için bu reklamlardan yararlanıyor. Sosyal mecralar...
10 Nisan 2018
Sinan Oypan
Dönüşüm artıracak 30 satış sayfası ipucu - 3. Bölüm
Dönüşüm artıracak 30 satış sayfası ipucu - 3. Bölüm
Online satışlarda geri dönüşümleri artırmak şirketin karlılığını ve satış oranlarını artıracağı için özellikle üzerinde durulması gereken konulardan biridir. Satış sayfalarınızda hem içerik hem de tasarım olarak...
17 Temmuz 2017
Sinan Oypan
E-ticareti Ücretsiz Deneyin