Kişiselleştirme Nedir? Nasıl Yapılır?

11 Ağustos 2021
Markethinkers
Kişiselleştirme Nedir? Nasıl Yapılır?

Kişiselleştirme Nedir?

Kişiselleştirme, bireylerin özelliklerine göre uygun hizmet ve ürünlerin sunulması anlamına gelir. Pazarlamada son derece önemli bir unsur olan reklam kişiselleştirme sayesinde her müşteriye özel teklifler sunulabilir. Müşteri memnuniyetini artırma, dönüşümleri yükseltme, daha iyi bir pazarlama kampanyası sürdürme ve internet sitesinin değerlerini artırmak için veri kişiselleştirmeden faydalanılabilir.

Sadece geleneksel pazarlama yöntemlerinin kullanıldığı, dijital pazarlamanın henüz hayata geçmediği dönemde her müşteri için benzer bir alışveriş deneyimi sunulmaktaydı. Ancak günümüzde dijital pazarlama ile markalar müşterilerle daha yakın temas kurma fırsatı yakaladı. Müşterilerin geri dönüşlerinin anında alınabildiği ve müşteri profillerinin detaylı şekilde oluşturulabildiği günümüz internet dünyasında artık daha kişiselleştirilmiş deneyimler sunulabiliyor. Herkesin kendi zevkine ve ihtiyacına göre ürünler belirlenerek buna uygun reklam kampanyaları ve pazarlama çalışmaları hazırlanıyor. Müşterilerin yalnızca birer sayı olarak görülmediği yeni nesil pazarlama stratejilerinde her müşterinin kendini özel hissetmesi ve tam olarak kendilerine uygun hizmet veya ürünleri satın alması amaçlanıyor.

Her müşteri birbirinden farklı ilgi alanlarına ve zevklere sahiptir. Hâl böyleyken her müşterinin aynı ürünü beğenmesini ve satın almasını beklemek doğru olmaz. Kişiselleştirme sayesinde müşterilerin istekleri geniş çaplı olarak analiz edilebilir ve doğru hizmet veya ürüne yönlendirme yapılabilir. Kişiselleştirme her e-ticaret firmasının ihtiyaç duyduğu bir unsurdur. Hem tüketici tarafında hem de şirketler için birçok avantaj sağlayan kişiselleştirme için detaylı bir analiz çalışması yapılması ve pazarlama stratejisi oluşturulması gerekir.

E-Ticarette Kişiselleştirmenin Faydaları Nelerdir?

E-ticaret her geçen yıl daha fazla müşteriyi kendine çekiyor ve fiziki mağazadan yapılan alışverişler yavaş yavaş yerini online alışverişlere bırakıyor. Ancak e-ticaret sitelerinden alışveriş yapan kullanıcılar, fiziki mağazalarda yaşadıklarına benzer bir deneyimle karşılaşmak istiyor. E-ticarette kişiselleştirme işte tam da bu aşamada kullanıcıların online alışverişlerini daha kolay bir hâle getirmeyi amaçlıyor.

Fiziki mağazalarda satış danışmanları sizin ilgilendiğiniz ürünleri öğrenir, taleplerinizi anlar ve buna uygun olarak sizi yönlendirir. E-ticaret sitelerinde bu yönlendirme işini kişiselleştirilmiş öneriler yapar. Bu açıdan bakıldığında e-ticarette kişiselleştirmenin oldukça önemli olduğunu söylemek mümkündür.

Kişiselleştirmenin başlıca faydaları şunlardır:

  • Müşteriyi çok özel hissettirir. Kendisi için özel hazırlanmış önerileri ve teklifleri gören kullanıcıların alışveriş yapma olasılığı önemli ölçüde artar.
  • Kişiselleştirme yapıldığında satışların yaklaşık yüzde 20 oranında arttığı görülmüştür.
  • Yapılan anketler, tüketicilerin kişiselleştirilmiş bir alışveriş deneyiminin ardından aynı markayı tercih etme oranının yüzde 44 olduğunu göstermiştir.
  • Online alışveriş yapan kullanıcıların yüzde 80’inin kişiselleştirilmiş deneyimler vadeden bir şirketi tercih etme ihtimali daha yüksektir.
  • Tüketicilerin yüzde 77’si alışveriş yapacakları zaman kişiselleştirilmiş bir deneyim sunan şirketleri tercih ettiklerini belirtmektedir.

E-Ticarette Başarılı Kişiselleştirme Nasıl Yapılır?

E-ticaret alanında strateji belirlenirken kişiselleştirme konusuna özenle eğilmek gerekir. Günümüz e-ticaret dünyasında kişiselleştirme olmadan yapılan pazarlama çalışmaları yetersiz kalmaktadır. Kişiselleştirilmiş bir alışveriş deneyimi sunmayan pazaryerleri veya e-ticaret sitelerine olan rağbet günden güne azalmaktadır. Ayrıca kişiselleştirilmiş deneyim sunan ve sunmayan yerler arasında yapılan karşılaştırmalarda kişiselleştirme yapılan e-ticaret sitelerinde satışların arttığı gözlemlenmiştir.

Kullanıcının satın alma geçmişi, e-ticaret sitesi içerisinde göz attığı sayfalar, incelediği ürünler ve diğer kişisel bilgileri kullanarak kişiselleştirme yapılabilir. Kişiselleştirme sayesinde kullanıcıların alışkanlıkları, ilgi alanları göz önünde bulundurularak ve gelecekte yapabileceği satın alımlar öngörülerek ürün önerileri sunulabilir. E-ticarette kişiselleştirme yöntemi kullanılarak kullanıcıların çok daha rahat ve keyifli bir alışveriş deneyimi yaşaması sağlanır.

E-ticaret alanında kişiselleştirmenin nasıl yapılacağını dört madde altında incelemek mümkündür. 4R olarak adlandırılan bu maddelere dikkat edilerek kişiselleştirme yapılabilir.

Tanıma (Recognize)

Sitenizin daimi müşterisi olan veya sitenizi ilk defa ziyaret edenleri detaylı bir şekilde analiz etmeniz önemlidir. CRM, DMP, sosyal ağlar, cihaz ve diğer kaynaklardan gelen veriler kullanılarak kullanıcıyla ilgili detaylı bilgiler elde edilebilir.

Hatırlama (Remember)

Yapılan analizlerde sadece kullanıcıların hangi ürünleri aldığı, gezdiği sayfalar ve yaptığı diğer eylemleri göz önünde bulundurmak yeterli olmaz. Kullanıcının yaptığı eylemler kadar bunu neden yaptığı da önem taşımaktadır. Müşterilerin verdiği kararları doğru şekilde analiz etmek, kişiselleştirilmiş öneriler sunmanın anahtarıdır.

Tavsiye (Recommend)

Gerekli analizler gerçekleştirildikten sonra kullanıcılara kişiselleştirilmiş tavsiyeler verilmelidir. Müşterilerin tercihleri, yaptıkları eylemler ve ilgilendikleri alanlara göre bazı tavsiyeler oluşturmak mümkündür. Müşterilere doğru pazarlama, içerik, teklif ve ürünle ulaşıldığında satışla sonuçlanabilecek bir etkileşim ortaya çıkar.

Alaka (Relevance)

Kullanıcılara sunulan tavsiyeler, alakalı olduğu sürece değerli olmaktadır. Eğer alışveriş için verilen tavsiyeler kullanıcının tercihleri ve deneyimleri ile bağdaşmıyorsa satış için gerekli ortamın oluşması mümkün değildir. Müşterilerle iletişim doğru zamanda ve doğru şekilde kurulmalıdır. Kişiselleştirilmiş içerik oluşturulurken kullanıcının bulunduğu konum, internet sitesindeki son aktiviteleri ve tarih de gereken detaylardır. Kullanıcının konumuyla veya bulunulan tarihle ilgisi olmayan kişiselleştirmeyle başarıya ulaşılamaz. Örneğin sıcak olduğu bilinen bir yerde yaşayan kullanıcıya yaz aylarında kışlık kıyafet tavsiye ederseniz satış yapmanız imkânsız olacaktır.

Kişiselleştirmenin Zorlukları Nelerdir?

E-ticaret alanında kişiselleştirme son derece önemli olsa da bu deneyimi sunmanın zahmetli olduğunu da söylemek mümkündür. Kişiselleştirme sunmak isteyen e-ticaret şirketlerinin buna uygun bir altyapıya sahip olması ve analizlerini doğru bir şekilde yapması gerekir.

İnternet sitesini ziyaret eden kullanıcıların eylemleri dikkatli bir şekilde incelenmeli ve kullanıcı profili iyi bir şekilde anlaşılmalıdır. Kişiselleştirme için sunulan tekliflerin, ürünlerin veya içeriklerin planlanması ile ilgili detaylı strateji oluşturulmalıdır. Sunulacak olan önerilerin ve tekliflerin içeriği ne kadar önemliyse sunulacak olan tekliflerin zamanı da büyük önem taşır. Kişiselleştirmenin tarihe, zamana ve konuma uygun şekilde yapılması gerekir.

Kişiselleştirilmiş deneyim sunulabilmesi için doğru teknolojilerin ve araçların kullanılması önemlidir. Kişiselleştirme odaklı bir pazarlama çalışması yapılırken müşteriyle ilgisiz bir tavsiyenin ya da ürünün sunulması, kullanıcıların satın alma sürecini olumsuz yönde etkileyebilir.

Kişiselleştirmenin Çeşitleri Nelerdir?

Kişiselleştirmenin birçok farklı türü bulunmaktadır. E-ticaret şirketleri bu türlerin sadece birkaçını kullanabileceği gibi istedikleri takdirde tamamını da uygulayabilir. E-ticaret şirketlerinin sıklıkla kullandığı bazı kişiselleştirme örneklerine aşağıda göz atabilirsiniz.

Özel Olarak Hedeflenen E-postalar

Doğrudan kullanıcıyla iletişim kurmayı sağlayan bu kişiselleştirilmiş mailler aracılığıyla müşterilerin ilgi alanlarına uygun tanıtımlar yapılabilir. Müşteri kitlesinin ilgisini çektiği bilinen ürünlerin tanıtımı veya özel teklifler de mail aracılığıyla iletilebilir. En basit haliyle, gönderimi sağlanacak e-mail içeriğinde kullanıcının adının ve soyadının verilmesi şekliyle yapılabilir.

Ürün Önerileri

Kullanıcının satın alma alışkanlıkları, ilgi duyduğu alanlar ve benzeri kriterler göz önünde bulundurularak kişiselleştirilmiş ürün önerileri sunulabilir. Öneriler doğrudan internet sitesi üzerinden sunulabileceği gibi mail veya farklı bir kanal üzerinden de kullanıcıya ulaştırılabilir. Tavsiyenin doğru zamanda ve olması gerektiği gibi yapılması kişiselleştirilmiş deneyimin satışa dönüşmesinde etkili olacaktır.

Özel İndirimler ve Teklifler

Müşterinin ilgi alanlarına yönelik indirimler ve farklı teklifler, kullanıcıların alışveriş yapma oranını önemli ölçüde artırır. Örneğin mobilya satın almayı planlayan bir kullanıcıya bu alanda sunulabilecek indirim veya farklı bir teklif, sürecin satın almayla sonuçlanmasına katkıda bulunur.

Kişiselleştirilmiş Videolar

Günümüzde internette en çok tercih edilen medya türü olan videolar, müşterilerle iletişime geçmenin harika bir yoludur. Müşterilerin özel hissetmesini ve markaya daha yakın olmalarını sağlayan kişiselleştirilmiş videolar ile ürünlerinizi tanıtabilir, özel teklifler sunabilir veya hizmetlerinizle ilgili bilgiler verebilirsiniz.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Yorum yap

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Benzer yazılar

Ürün pazarlama çalışmalarını daha iyi hale nasıl getirebilirsiniz?
Ürün pazarlama çalışmalarını daha iyi hale nasıl getirebilirsiniz?
Ürün pazarlama çalışmaları, pazardaki talebi artırarak, tüketicilerin bu ürüne olan ilgi ve merakını artırmanıza yardımcı olur. Önceki günlerde ürün pazarlamasının ne olduğunu ürün pazarlama yaparken dikkat etmeniz gereken...
11 Nisan 2020
Sinan Oypan
Yurtdışına açılmadan önce kendinize sormanız gereken sorular
Yurtdışına açılmadan önce kendinize sormanız gereken sorular
Yurtiçinde belli bir başarıya ulaştıktan sonra şirketinizi yurtdışı pazarla açmayı düşünüyor olabilirsiniz. Yurtiçindeki faaliyetlerin aksine yurtdışı pazarlarının dinamikleri biraz daha farklıdır. Daha önce böyle bir...
26 Eylül 2017
Sinan Oypan
IdeaSoft ile Ecwid Karşılaştırması
IdeaSoft ile Ecwid Karşılaştırması
Ecwid Nedir? Ecwid, e-ticaret için ihtiyaç duyulan teknolojilerin pek çoğunu sunan bir hizmettir. Özellikle e-ticarete yeni başlamak isteyenler için başlangıç araçlarını içeren paketleri ile dikkat çeker. Bu özelliği ile yeni...
1 Mayıs 2021
Markethinkers
E-ticarette “Güven Damgası” ile ilgili bilmeniz gerekenler
E-ticarette “Güven Damgası” ile ilgili bilmeniz gerekenler
Türk e-ticaret ekosisteminde tüketicilerin online alışverişe olan güvenlerinin artırılması ve şirketlerin de bu konuda daha dikkatli olmaları amacıyla hazırlanan Elektronik Ticarette Güven Damgası Hakkında Tebliğ 6 Haziran 2017...
12 Haziran 2017
Sinan Oypan
PR ajansları ile çalışırken dikkat etmeniz gerekenler
PR ajansları ile çalışırken dikkat etmeniz gerekenler
PR ajansları ile çalışmak, e-ticaret firmanızı büyütmek, yeni kitlelere ulaşmak, internetteki görünürlüğünüzü ve marka gücünüzü artırmak için önemlidir. Doğru tanıtım çalışmalarını yapmak, markanızın ön plana...
1 Eylül 2020
Sinan Oypan
Online Satışlarınızı Artıracak Sihirli Değnek: Canlı Destek Sistemi
Online Satışlarınızı Artıracak Sihirli Değnek: Canlı Destek Sistemi
E-ticaret sitesi sahiplerinin çoğu potansiyel müşterilerine anlık olarak destek olmanın satışları artırmak için ne denli önemli olduğunun farkındadır. Bu yüzden müşterilerine destek sağlamak için çağrı merkezlerine oldukça...
21 Nisan 2017
Savaş Çetinkaya
Girişimcilerin, kişisel markalarını güçlendirmeleri için yapması gerekenler
Girişimcilerin, kişisel markalarını güçlendirmeleri için yapması gerekenler
Girişimcilerin, projelerini güçlendirmenin yanı sıra kişisel markalarını, yani kendi isimlerini de güçlendirmeleri gerekiyor. Başarılı bir kariyere ulaşmak için, işinize değer katarken kendi isminize de aynı değeri katmanız...
8 Ağustos 2016
Sinan Oypan
Aynı içeriği birkaç kez paylaşırken nelere dikkat etmeniz gerekiyor?
Aynı içeriği birkaç kez paylaşırken nelere dikkat etmeniz gerekiyor?
Sosyal medya pazarlama çalışmaları yaparken, ürettiğiniz içerikleri ilerleyen dönemlerde tekrar paylaşabilirsiniz. Tek bir içeriği birkaç kez paylaşmak da bir sıkıntı yok; ancak tekrar paylaşırken nasıl bir paylaşım...
11 Ekim 2017
Sinan Oypan
E-ticarette satış yönetimi için takip etmeniz gereken metrikleri
E-ticarette satış yönetimi için takip etmeniz gereken metrikleri
E-ticaret şirketinizde satış yönetimi yapılabilmesi ve yapılan satışların doğru bir şekilde analiz edilmesi için ölçümlemeniz gereken bazı metrikler bulunuyor. Bu metriklerin ölçümlenmemesi, şirketinizin yaptığı...
14 Mart 2019
Sinan Oypan
Facebook sayfa beğeni nasıl artırılır?
Facebook sayfa beğeni nasıl artırılır?
Günümüzün en önemli pazarlama kanallarından biri olması nedeniyle Facebook sayfa beğeni artırma çalışmaları, dijital pazarlama çalışmalarının gündeminde olmalı. Aktif kullanıcı sayısı en yüksek olan mecra olmasının yanı...
11 Aralık 2020
Sinan Oypan
Instagram fotoğraf açıklaması yazarken dikkat etmeniz gerekenler
Instagram fotoğraf açıklaması yazarken dikkat etmeniz gerekenler
Instagram fotoğraf açıklaması yazmak ve bunu dikkat çekici bir şekilde yapmak, kullanıcıların paylaşımlarınızla daha fazla etkileşime girmesine yardımcı olur. Kullanıcılar her ne kadar fotoğraf ve videolara dikkat ediyor gibi...
27 Mayıs 2019
Sinan Oypan
E-Ticaret ve Podcast: Podcast ile Marka Bilinirliğini Artırma
E-Ticaret ve Podcast: Podcast ile Marka Bilinirliğini Artırma
Podcast Nedir? Podcast Ne Demek? Zamanla daha çok dijitalleşen dünyada radyo yayınları, haberler, söyleşiler ya da genel sohbetler podcast adı verilen yayınlarda yapılmaktadır. Peki, podcast nedir ne işe yarar? Podcast ne demek?...
20 Ocak 2021
Markethinkers